Pravobřežku čeká mezi Litoměřicemi a Ústím rekonstrukce za 7,6 miliardy korun

Lokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhyLokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhy

Součástí bude i zkapacitnění trati, vznikne nová odbočka Kalvárie.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslava Rúfusová

Dobrý den, předešlých článcích byla zmiňována výstavba nově zastávky Velké Žernoseky. V tomto článku se o ni nepíše. Bude tedy prosím zahrnuta do projektu? Děkuji.

PepaM

Stavba zastávky je samostatnou investiční akcí, v současnosti probíhá tvorba dokumentace pro územní rozhodnutí a její výstavba bude termínově sladěna s touto stavbou.

Středohor

Čtěte předchozí příspěvky

Courek Mourek

A co nová zastávka Brná? Do Ústí je to několik kilometrů daleko a místní MHD nejezdí tak často, zvlášť když jedete od Litoměřic a pak zas zpátky 20min autobusem z Ústí do Brné. To je jasný, že pak každý jede radši autem … Ústí chtělo obnovu zastávek, odpověď ze SŽ žádná, a Kraj asi zaspal 🙁

johny

a co nádraží Ústí n.L. – Střekov. Vždyť je to doslova pár metrů za hradem do Brné.

Jarda

mohli by nádraží litoměřice dolní udělat i pro lidi, stejně je vedle něj zastávka autobusu, tak proč tam nemůže stavět i vlak, mohli by tam stavět osobáky na znamení.

oce

K čemu proboha. Ze současné zastávky Litoměřice město je to do města blíže a přímo před ní je autobusové nádraží.

HonzaEM

Vždyť to od zastávky město není ani půl kilometru. Je to taková Podbaba a Bubebeč.

HonzaEM

A zastávka Velké Žernoseky zastávka, pořád nic?
3 železniční přejezdy a který je ten 3.?

Karlos072

V obvodu Ltm dolní je jeden na vjezdu od Polep.

HonzaEM

To teda znamená, že se bude dělat i celá výhbyna LTM dolní.

PepaM

Ano, stavba je včetně stanice Litoměřice dolní n.

PepaM

Přejezdy jsou na předmětném úseku celkem 4, v Litoměřicích od Polep 2 a v Žernosekách na litoměřickém záhlaví 2. Rekonstruovány budou oba v Litoměřicích a jeden v Žernosekách.
V Litoměřicích je jeden z nich v současnosti na širé trati, ale v cílovém stavu dojde k vysunutí vjezdových návěstidel směrem k Polepům a přejezd se tak dostane do obvodu stanice.

HonzaEM

Od Polep, to myslíte ten, co byl zrušenej už vloni a ani nebyl v obvodu výhybny dolní?

PepaM

Zřejmě myslíme ten samý, P2961, ale že byl zrušen jsem nevěděl, vycházel jsem z původní DÚR, kde je zakreslen ve stávajícím stavu v podobě PZS 3SNI a v návrhovém 3ZBI a zahrnut do obvodu stanice (již zmiňované vysunutí vjezdových návěstidel).
Mezi modernizované přejezdy bude tedy zahrnut i druhý žalhostický P2963, který podle původní DÚR měl zůstat ve stávajícím stavu.
Za chybnou informaci se omlouvám.

Jarda

neměli by být v litaku na nadraží i vejtahy?

Jouda

Proč stavět v málo frekventované stanici nějaký podchod? To asi nemá význam. A v Sebuzíně také nikdo moc nenastupuje a nevystupuje. Brná by si zasloužila zastávku, která tam dřív byla, ještě tam jsou po ní pozůstatky…

HonzaEM

To nezáleží na frekvenci, ale pokud Velké Žernoseky nechceme zrušit, musí tam být podchod. Mohla se ale udělat ta nová zastávka Velké Žernoseky zastávka, o které se mluví už asi 50 let, která by byla přímo v Žernosekách a ne v Žalhosticíh, tedy 1 km od nejbližšího okraje Žernosek a cca 2 km od vzdáleného okraje. To není divu, že žernosečané stanici nepoužívají, pro ně by bylo jednodušší sjet přívozem do Malých Žernosek a pak jet vlakem po levobřežce.

PepaM

Nová zastávka bude (Velké Žernoseky obec), jenom je to oficiálně samostatná akce. Nástupiště ve stanici zůstane mj. např. kvůli dojížďce do ZŠ Žalhostice, která je hned u nádraží.

HonzaEM

Však je dobře že zůstane, ale už proto, že samostatná akce, přitom by to šlo udělat krásně při tom, tak tomu nevěřím, že k tomu někdy dojde.

PepaM

Už se pro ni zpracovává DÚR, takže ta šance, že k její realizaci (v souběhu s touto stavbou) dojde, se limitně blíží jistotě.

PepaM

A jakou navrhujete reálnou alternativu pro bezbariérový přístup na nástupiště a průchod skrz nádraží? Teoreticky by byl možný nadchod/lávka, ale to znamená zbytečně delší schodiště (resp. vůbec nějaké schodiště místo rampy; na východu z podchodu k labské stezce budou schody, na nástupiště a k budově rampy).

55p

Teoreticky by bylo možné mít pouze boční hrany, jako je např. v Čachovicích.

PepaM

Bez ohledu na dopravní komplikace, které by to přineslo – co připojení na druhou stranu nádraží k nové zástavbě a Píšťanům?

Ondra L.

V sebuzine tezko muze nekdo nastupovat, kdyz tam nic nestavi.

Matěj

V Sebuzíně nikdo nenastupuje a nevystupuje právě proto, že nádraží je daleko za obcí.

Jiří

V bezprostřední blízkosti stanice V. Žernoseky vzniká za tratí zóna s cca šedesáti rodinnými domy. Krom jiného bude podchod jedinou bezpečnou cestou mezi domy a školou a školkou v blízkosti nádraží na druhé straně komunikace.

Marek

Ústí nad Labem bude mít novou železniční zastávku Sebuzin- Cirkvice v nejvzdálenější části města, odkud je to do centra samotného Ústí dále než do Litoměřic.

johny

no a co jako 😀

johny

navíc to není ani pravda, z Církvic to určitě nneí blíž do Litoměřic než do centra Ústí.

Lysimachia

SŽ udělala doslova díru do světa a dostala se s rekonstrukcí přejezdů dokonce do španělského oborového tisku.
https://www.vialibre-ffe.com/noticias.asp?not=37169&cs=inte

Blažení nevědoucí Španělé, kdyby jen tušili, kolik tu přejezdů máme celkem.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ten pokrok! Kde se to zastaví?

Ondra L.

Nejspis na hranicich, jako obvykle.

B.W.B.

Tak to by mohla SŽ souběžně rozkopat i tunely v Nelahozevsi… Vozová hradba je v této kotlině tradicí, a v poslední době zažívá renesanci jak v silniční, tak v železniční dopravě:-))

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Neproj(e)dou!

HonzaEM

Tam se asi nic dělat nemá.

Ondra L.

To je pravda, meli by pohnout. Takovou prilezitost by byla skoda promarnit!

Petr

Takže oprava za 300 milionů Kč za kilometr. Výstavba nové dálnice, kde nejsou dlouhé tunely nebo mosty, je levnější.

Středohor

do toho zde dílčí modernizace proběhly nedávno- ( nové RZZ ve VŽ a Sebuzínu). Dílčí reko svršku.

Kování

Kolik km trakčního vedení, nástupišť, zabezpecovaciho a sdělovacího zařízení, budov atd. Ta dálnice má?

Jiří Kocurek

Sdělovačky je tam docela dost, nejen kvůli SOS budkám, podchody a nadchody se tam stavějí taky pod jménem ekodukt. Zabezpečovačka je tam v podobě svodiel a mám pocit, že jejich zřízení je poněkud dražší než natáhnout trakční vedení.
O předraženosti železničních staveb si šušká i modré zábradlí spolu s vrabci na střeše. Snad se to povede vysoutěžit za méně.

Leinad

Nejenom svodidla. Displeje, kamery. Policajt v kanclu sice zdaleka není výpravčí, ale pár drobností se snaží řídit 😀

nowas

„Zabezpečovačka je tam v podobě svodiel a mám pocit, že jejich zřízení je poněkud dražší než natáhnout trakční vedení.“ Jo?

HonzaEM

Bych si troufnul tvrdit, že to zřízení svodidel bude o řád levnější, když jen jeden stožár na TV stojí cca 100 tisíc.

HonzaEM

Menší počty, dejme tomu, že stožáry budou po 50 metrech (ve skutečnosti se to liší, podle toho, jestli je trať v přímé nebo v oblouku), tak na 25 km to je 500 podpěrných podů x2 (je to dvoukolejka), to je 1000 stožárů x 100 tisíc, to je 100 milionů čistě jen za sloupy. A teď je potřeba je vystrojit (izolátory, výložníky, kotevní lana, svorky, průrazky, ukolejňovací vodiče, číselné štítky) a ještě před tím samozřejmě vykopat základy, vybetonovat patky, pak natáhnout lana, troleje, zesilovací vedení, vylaníčkovat a další a další věci.

Kamui

Neplánuje se v budoucnu (při reelektrifikaci na AC) i elektrifikace trati Velké Žernoseky/Lovosice – Litoměřice horní n.? Dávalo by to smysl pro přímou vozbu z Ústí/Děčína

Kování

Žádná reelektrifikace po tom nebude, přepne se to v rámci této stavby

HonzaEM

Tomu sám nevěříte.

PepaM

V roce 2026 se přepne úsek ze Střekova (resp. z Děčína) po provizorní stykový bod poblíž TNS Libochovany, 2030 se tento zruší a přepne se komplet (a v navazujícím úseku až k Mělníku; v roce 2033 pak celý zbytek pravobřežky z Mělníka až do Kolína).
To vychází ze schválené varianty Z1 konverze 2033 ETCS 2030 ASP Kolín – Všetaty – Děčín.

JirkaM

A je to reálný nebo se to bude ještě posouvat ?

PepaM

Je to plán, teoreticky může dojít ke zdržení některé stavby nutné pro tu kterou etapu přepínání, může přijít nějaké politické rozhodnutí… Ale zatím posouvání nic nenasvědčuje.

Kování

Jakože je zhotovitel stavby se vykasle, na dokumentaci a postaví si tam co bude chtít on?

Jarda

lovosice – lit horní n – úštěk proběhla velká pár miliardová megarekonstrukce, elektrifikovat to mohli, navíc tam ted ještě dost posílili vlaky, takže lovosice – uštěk bude docela dost využívaná trať, krom elektrifikace mohli zajistit více možností křížení vlaků, protože se to štosuje bud v uštěku nebo v litaku.

oce

Lovosice-Úštěk jezdí jenom školáci, jinak pár lidí. Žádné velké využití.

Winchester1873

S úsekem Lovo-Ltm nesouhlasím. S úsekem Ltm-Úštěk ve všední dny mimo letní sezonu ano.

Vojtech

A nebyla tam tak před 10-15 lety ta trolej nesena ?

HonzaEM

Doufám, že ta reelektrifikace se bude týkat až nějakých dalších generací, když si budou myslet, že to má smysl, ale k věci, úsek Lovosice – Litoměřice horní by se měl elektrifikovat. Tehdy to nešlo, kvůli starému mostu přes Labe, ten už je nový, tak krom zrušených odstavných kolejí v Litoměřicích by tomu nemělo nic bránit. To zdvojování německých šrotů mezi Lovosicema a Úštěkem, jsem nějak vůbec nepochopil, že tam byla taková frekvence, že by se do jednoho lidi nevešli, to asi ne, jen to zdržuje a komplikuje, to spojování a rozpojování. A pak ta modernizace Litoměřice – Lípa, to se… Číst vice »

Winchester1873

ráno a odpoledne to zdvojování smysl má. A to ještě nezačali jezdit kolaři a krosnaři. Problém je že když přijedou rychlíky, všichni se z nich nahrnou do prvního vozu kde stojí. A teprve pak připojí druhý vůz.

David

Chybí mi ve stavbě zastávka ve Velkách Žernosekách, nevím proč ji chtějí realizovat samostatně, (současná stanice by se měla jmenovat třeba Žalhostice – západ), pak mi chybí zastávka v Církvici a Brné. Mezi-zastávkové úseky o délkách 3.2km, 4.5km, 2.1km, 3.0km, 3.6km, 1.9km a 4.6km by mi nepřišly nějak příliš zahuštěné. Věřím, že zastávka v Brné u koupaliště by měla větší využití než většina zastávek na trati.

hank

V Brné byly dokonce dvě zastávky ČSD, Brná (u Srdíčka – zrušena 1982) a Střekov-Lázně (u termálu – zrušena 1980).

Lubica

Teď nevím, já jsem nastupovala k ČSD v roce 1986 a do Brné jsem vozila lidi na koupaliště.

Gejza

Církvice jsou spíše chatařská osada s minimem stálých obyvatel. Tam by to zahuštění bylo spíše na škodu. Ale se zbytkem 100% souhlas. Zejména Brná by to potřebovala jako sůl. Až bude nová žst. Centrum, byl by vlak z Brné lepší než MHD.

Martin Prager

Souhlas s Brnou, jen jsem nepochopil to přejmenování zastávky Sebuzín. Proč ne na Ústí n.L. – Sebuzín? Vždyť Sebuzín i Církvice jsou součástí města Ústí n.L., patří pod Městský obvod Střekov.

Zdrasa

Tak ono názvy železničních stanic v Ústí jsou celkově dost velký freestyle. Ústí-sever, Ústí-Střekov, Neštěmice… a tohle jen přidává další divnotvar. Zvlášť, když se to tím přesunem od Církvic vzdálí…

Kování

Sebuzín – Církvice se bude jmenovat současná Stanice, nová zastávka bude jen Sebuzín.

Martin Prager

Ano, je to tak. Ještě mě napadl Mojžíř a Svádov… Nechápu, proč je to tak. To přece není a nemůže být takový problém, aby stanice a zastávky na území jednoho města byly správně označeny.

Martin Prager

Ještě dodatek: proč se jedna ze stanic jmenuje Ústí n.L. – sever, když leží v Krásném Březně, proč tedy ne Ústí nad Labem – Krásné Březno?

PepaM

Ústí n.L.hl.n.sever (tarifní název Ústí nad Labem sever) je jednoduše „protipól“ k obvodu Ústí n.L.hl.n.jih na opačné straně stanice 😁.
Dříve (do koridorizace) to byly samostatné dopravny Výh Ústí n. Labem jih, Ústí n. Labem hl.n. a Ústí n. Labem sever.
Osobně by mi taky dával větší smysl tarifní název Ústí nad Labem-Krásné Březno.

HonzaEM

No, je to zvláštní, proč Neštěmice a Mojžíř jsou nazvané samostatně, když je to furt Ústí.

PepaM

Obec Neštěmice a její část Mojžíř se k Ústí nad Labem připojily teprve 1. ledna 1986, společně s Chabařovicemi a Chlumcem. Město se snažilo dostat přes limit 100 tisíc obyvatel pro zřízení Národního výboru města, Chlumec a Chabařovice se po revoluci (současně s Ryjicemi) oddělily, Neštěmice zůstaly. Zastávka Neštěmice existuje od roku 1882 (do roku 1989 a v letech 1938 – 1945 Nestomitz, 1989 – 1918 Nestomitz Fabriken, 1918 – asi 1926 Nestomice továrna), Mojžíř od roku 1936 (1938 – 1945 Mosern). No a za těch 37 let od připojení k Ústí se jednoduše nikdo nepokusil (možná pokusil, ale neuspěl)… Číst vice »

Jiří Kocurek

No jo, ale je to nákladní magistrála, ta by neměla suplovat MHD, Brná má 2 linky, obě po 30 minutách. Mějte na paměti propustnost tratě pro nákladní vlaky.

X 1

Zastávka Brná by se Ústečákům hodila.
Když už mám s nákladem skákat za osobákem, tak ta jedna zastávka mě nezabije.
Navíc jsou tam celkem rozumní výpravčí, takže to neděje často.

Beny

Nově by trať bohužel měla být řízená z CDP.

Leinad

Jak často o tom rozhoduje výpravčí, proč nejede obojí (osobák i náklad) podle GVD?

Gejza

Tak kromě pana Hausenblase snad nikdo nemyslí, že tam bude jezdit osobák co čtvrthodinu. Ale zastávka hodně pomůže, i když tam zůstane současný 60 minut takt. A jedna zastávka osobáku navíc v mezistaničním úseku dlouhém 8 km tu kapacitu prakticky neomezí. Navíc by měla velká část nákladních vlaků v budoucnosti jezdit Středohorským tunelem.

J.K.

A bude se teda dělat po částech, aby mohla být rozkopaná alespoň 10 let v kuse?

55p

Samozřejmě, než uděláte reko pravobřežky od Děčína do Kolína, tak to 10 let trvat bude.
No, nebo teda, kdyby se od prvního kopnutí v Děčíně za 10 let dodělala celá trať až do Kolína, tak to bude super.
Podle mapy SŽ chtějí v roce 33 končit úseky Kolín – Babín a Lysá – Mělník, ale známe, jak se posouvají termíny.

Vtvt

No jo, v 2019 EIA.

A „už“ v 2023 se SŽDC pustila do následného kroku = nakreslit dokumentace pro územní řízení.

Holt bar z mramoru a sedačky v luxusní zelené kůži v nádražní čekárně měly přednost před nějakým projektováním obnovy vytížené trati na Ústí/Německo.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/fantova-budova-hlavni-nadrazi-kavarna.A230125_131134_eko-doprava_cfr

Kování

Žádná EIA v roce 2019, a toto není dokumentace pro územní rozhodnutí, která již byla nakreslená, ale pro společné povolení

Vtvt

Výsledek EIA je z 14.11.2019 viz Cenia (kód stavby OV4193)

A co tedy bránilo ty 3 roky od 11/2019, aby už bylo zahájeno stavební řízení?

Chápu, že Babišova vláda se namísto skutečné práce upnula na chiméry jako např. na lithium (akorát, že nyní se objevují. že to tak úplně chiméra pro někoho nebyla v jistém slova smyslu, neboť když australská firma v 2020 prodala lithium v ČR české státní firmě za Babišovy vlády, tak tato australská firma někomu vypĺatila provizi v nestandartí výši 1/3 kupní ceny, co australané dostali od české státní firmy)

https://neovlivni.cz/babisovo-lithium-statni-obchod-provazela-obri-provize/

Kování

MD a zesnad přišli s takovými novými požadavky, které nastolil změnily rozsah původní DUR, že byla zakázka zastavena a vyhlášena nové jako DUSP.

David

Plánek ukazuje stanici v Žalhosticích, ale v textu se o ničem takovém nepíše a PDF leták správy železnic ji tam také nemá https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S631600088.pdf. Je to jen chyba grafiky nebo tam opravdu má něco vzniknout?

Středohor

Stanice Velké Žernoseky se nachází na území obce Žalhostice.

David

Plánek v článku ukazuje jak stanici Velké Žernoseky na území obce Žalhostice, tak jakousi novou stanici na hlavní stanici zhruba v úrovni současné stanice Žalhostice na trati Lovosice – Česká Lípa.

Středohor

Zřejmě máte na mysli zvažovanou zastávku na 072 přímo v obci Žalhostice. Kde by vlaky zastavovaly po zrušení zastavování ve stávající stanici V. Žernoseky. Možnost zastávky přímo v Žalho již padla.

Gejza

V článku mají blbý soutisk. Jedná se o žst. Žalhostice na vámi zmíněné trati. Viz zde: https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S631600088.pdf

František Plášek

Ve stanici Velké Žernoseky bude vybudován podchod na ostrovní nástupiště…..já snad špatně vidím….léta se mluví o nové zastávce Velké Žernoseky přímo v obci a o tom, že ze žst. Velké Žernoseky bude jen výhybna, případně něco typu Litoměřice dolní…..a zastávka Sebuzín-Církvice?? Počítám, že přímo u konečné MHD z Ústí nad Labem…by mě zajímalo, co na tyhle představy Ústecký kraj….

PepaM

Mělo by být obojí, tedy nástupiště ve stanici i nová zastávka Velké Žernoseky obec (pokud vím, je to samostatná akce, která by ale měla proběhnout současně s touto).

Winchester1873

Zachování nastupování/vystupování ve stávající stanici Velké Žernoseky mj prosazovala obec Libochovany, od kud dojíždějí děti do školy, která je hned u nádraží. Vybudování zastávky přímo v obci je nadále diskutováno.

PepaM
Středohor

že by se od prvního zveřejnění v JŘ tuším 1999/00 ( zastavuje ode dne vyhlášení ) ledy pohnuly?

Středohor

Zase v areálu bývalé koželužny je budováno nové satelitní městečko, a čás budoucích obyvatel by se mohla do vlaku natáhnout. Jen nevím jestli tohle bylo vzato v úvahu aby se podchod prodloužil a spojil právě tuto novou domkovou čtvrť s nástupištěm.

David

Pokud ten podchod nebude „skrz“ tak je to zločin proti zdravému rozumu. Jediné opodstatnění té stanice je totiž dostupnost školy v Žalhosticích a dostupnost na kole z Píšťan a Žernoseckého Jezera.

PepaM

Podchod bude skrz.

Středohor

věřím že starosta Žalhostic ( mj signalista v žst Mělník kam z Žalhostic na směnu dojíždí ) ten podchod skrz prosadí

55p

A je pravda, že zast. Žalhostice-obec na trati 072 byla obcí odmítnuta?

Středohor

Všechny zúčastněné subjekty se shodly, že zápory by převážily nad přínosem.

oce

Když bydlíte v satelitu, stejně musíte mít auto. Nebo myslíte že nákupy a tak budete tahat vlakem? Odtud nikdo vlakem jezdit nebude.

Rasberry

Velké Žernoseky zastávka tedy stále nebude existovat? Kocourkov

Anonym ze severu

Ještě tam na Os nasadit něco, co má tlačítko na znamení (může projíždět zastávky na znamení), aby se nemuselo stavět ve všech zastávkách. 🙂 Na U1 se to chytlo dobře.

David

Tak k tomu by bylo potřeba vybudovat tlačítko na znamení hlavně na samotné zastávce, aby vlak nemusel vůbec brzdit. V zahraničí je to běžné, u nás jsem to ještě neviděl.

K6_

Kde je to běžné?

Jirka P.

Švestková dráha

JirkaM

A ta kdysi slibována střídavina asi taky nic.

Jaroslav Tyle

Měla by být součástí stavby.

František Plášek

Slávku nestraš…doufám, že je tím myšlena pouze příprava na konverzi…stačí úvahy o střídavém „ostrovu“ Střekov – DC východ (mimo)…

JirkaM

Třeba to má na sebe navazovat pak ….

PepaM

Podle ASP by se mělo rovnou přepínat od Ústí před Žernoseky (TNS Libochovany), právě společně s úsekem Děčín – Střekov…

JirkaM

Čím dřív tím lépe. O to to bude levnější.

Apollo 17

Sodoma Gomora „ostrov střídaviny “ je v Kadani a nikomu to nevadí .Jo nebudou tam jezdit dřevěnky 121,122,123…:-)

Winchester1873

Takže minimálně 10 let čtu že se tato trať bude modernizovat. Zde nejstarší nalezený článek z roku 2012 https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/uhelnou-magistralu-ceka-oprava.A120402_160553_eko-doprava_neh
Než začnou, tak věřím že se bude blížit dokončení úseku VRT Praha-sjezd Lovosice.