Infrastruktura Železnice

„Pravobřežku“ čeká další oprava, šest týdnů bude provoz po jedné koleji

Osobní vlak s řídícím vozem Řídicí vůz Bfhpvee přezdívaným Sysel na nádraží ve Všetatech. Foto: Jan Sůra
Osobní vlak s řídícím vozem Řídicí vůz Bfhpvee přezdívaným Sysel na nádraží ve Všetatech. Foto: Jan Sůra


Jedna z nejvytíženějších železničních tratí nákladní dopravou má sice za pár let projít komplexní modernizací, její stav je ale už tak špatný, že Správa železniční dopravní cesty začala s velkými opravami některých úseků.

Za 114 milionů opraví úsek tratě 072 z Lysé nad Labem do Ústí nad Labem mezi Všetaty a Mělníkem společnost Strabag Rail. Vyplývá to z informací v registru smluv. Podle zadávací dokumentace  čeká trať oprava nejproblematičtějších úseků včetně rekonstrukce výhybek, některých staničních kolejí ve Všetatech nebo sanace traťových kolejí včetně výměny štěrkového lože a místy i pražců.

Kdo další se do soutěže přihlásil a s jakou cenou není jasné, SŽDC dosud na profilu zadavatele nezveřejnila zprávu zadavatele.

Oprava přinese snížení kapacity tratě: výlukový jízní řád počítá se zahájením prací 21. září a ukončením 1. listopadu. „Výluky budou probíhat vždy tak, že bude vyloučena nepřetržitě jedna traťová kolej,“ řekl Tomáš Johánek z tiskového oddělení SŽDC.

Trať mezi Lysou nad Labem a Ústím nad Labem a dál do Děčína po pravém břehu Labe patří mezi nejvytíženější v Česku nákladní dopravou. SŽDC už dříve nechala zpracovat studii proveditelnosti na celkovou modernizaci, po tlaku nejen nákladních dopravců sdružených v ŽESNAD.CZ ji ale nechala předělat

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • 10 km za 114 mil…..slusnej oddil..a co se tam tedy delalo pred cca 3 lety??

  • Spojka mezi stanicí Mělník a stanicí Všetaty by byla určitě velice přínosná. Přeci jenom jezdit mezi staničně, když je zde tak silný nákladní provoz je opravdu zážitek. Není nic lepšího, než čekat v Mělníku nebo ve Všetatech cca 8 hodin, než Vás konečně pustí na trať…..

  • Stejné jako 231, rekonstrukce v nedohlednu, pravidelná úprava 0. Hrozí červený terčík, tak to nějak zflikujeme a dalších deset let budeme jezdit po tomhle tankodromu.

    • Stav 072 nejde porovnávat s 231. 072 je položená na pružinách a cca. 2/5 tratě už má nový moderní svršek. Trať vede největší nížinou v ČR. Geometrie je také úplně jinde. Zde by šla po optimalizaci v částech snad i 200 km/h.

      • Z to 231 to samou nížinou nevede? 200 na trati určenou především pro nákladní dopravu je úplnej nesmysl.

        • To se ale přeci nevylučuje. Osobní vlaky po ní jezdí taky, proto nemusí být nutně pomalá. Vznikly by nové relace pro expresy, které by jezdily ve čtyřhodinové frekvenci, např. Ústí – Ostrava, Ústí – Hradec, atp.

          Technicky vzato Ústí – Hradec se bude postupně kompletně optimalizovat s většinovou rychlostí okolo 140-160 km/h. To nemusí být využitelné nutně pouze pro nákladní vlaky ze Škodovky a expresy z Prahy.

          • Spojení Ústí a Hradce se expresně nikdy neuživí, víc než hodinový takt rychlíků a možná odklon vlaků do Německa tady nikdy nebude, takže více než 160 v místě, kde to jde, víc není potřeba u rychlíků, co mají pouze dva dlouhé mezistaniční úseky, ten proud tady stejně není zrovna silný.

      • Budeme rádi, že se ty tratě úplně nerozpadnou. Jestli se někdy začne rekonstrukce, bude to malý zázrak. Počítám, že po této údržbě, která zachrání provoz se zase tak 10 let nebude nic dít. No hlavně, že se cpou peníze do lokálek.

  • V nadpisu jsou špatně umístěné uvozovky, mají být okolo slova oprava.

  • Že by v rámci toho byly vloženy alespoň výhybky na odb. Vavřineč je asi marné se ptát, že…?

      • Je to spojka někde v půli širé trati Všetaty – Mělník

    • Nevím, jestli je ta odbočka úplně nezbytná. Je navržena v té původní studii, která razantně omezila řízení sledu vlaků ve Všetatech degradací skoro na zastávku. Pevně věřím, že to nakonec v této podobě nedopadne..

      • Ony se ale z pohledu provozu spojky mezi traťovými kolejemi (zejména v delších mezistaničních úsecích na frekventovaných tratích) rozhodně vyplatí, a to i při běžném pravidelném provozu = nejen při výlukách – to jen „traťovka“ se jejich budování brání „jako čert kříži“ a argumentuje přitom především předpokládaným „nadměrným jednostranným ojížděním jazyků“, protože takové spojky prý nebudou běžně téměř vůbec využívány …

        • Nevím no, ze Všetat na Mělník je úsek 10 km dlouhý, přímý, vodorovný s relativně vysokou traťovou rychlostí. Mně přijde teda kritičtější myšlenka studie zrušit všechny vedlejší a manipulační kolejí ve Všetatech (ústecké kolejiště), kde se velmi často děje jemná vlakotvorba nebo dojde ke kolizním cestám a je potřeba uhnout náklad do odbočky a odstavit.

          • Souhlas – ale jejich zachování (není-li jejich rušení zdůvodňováno nutností předraženého budování nějakého dalšího debilního podchodu a zbytečných ostrovních nástupišť) se přece s instalací „odbočky – výhybny“ na trati nevylučuje!

            • Podchod je tam plánován tak jako tak, tam je úspora malá. Odůvodněno to bylo ve studii jejich nedostatečnou délkou a kopcem na lyseckém zhlaví, tedy že jsou údajně nevyužitelné, což je podle mě non-sense. Jako náhrada řízení sledu vlaků pak byla označena stanice Dřísy a právě nová odbočka Vavřineč. Což je rovněž nesmysl. Už vidím jak někdo z Balabenky řídí sled vlaku pomocí stanice Dřísy tak, aby na kříži 10 km daleko ve Všetatech nevyšly kolizní cesty a nemusel se znova zastavovat náklad.

Newsletter

Partneři


Výběr editora