Prasata, daňci i vlk. Dálnice D1 už není neprostupná zeď, los se ale nevrátí
Dálniční ekodukt. Foto: Skanska

Na silnicích v Česku ročně zahyne přes půl milionu zajíců a přes 50 tisíc kusů srnčí zvěře.
Na silnicích v Česku ročně zahyne přes půl milionu zajíců a přes 50 tisíc kusů srnčí zvěře.
„Kdo by to byl řekl, losos. Vypadá to jako kráva s rohama a chutná to jako ryba.“
http://www.srazenazver.cz/cz/
https://shopcdv.cz/products/zvirata-na-silnicich
Dneska tu překvapivě nemáme nikoho z generace „dřívbylolípů“, kteří by nám spočítali kolik ekoduktů se postavilo za jejich mládí.
Fragmentace krajiny je problém. Podobné stavby rozhodně mají smysl.
Ekodukty jsou sice fajn, ale upřímně nechápu, jak je možné, že jsou v Česku stále dálnice bez oplocení (viz D10, D4 aj.), přitom by to stálo pár korun…
Ještě by to chtělo u Kývalky
Ono celkově Brno – Jihlava by si ještě par ekoduktů zasloužilo.
To platí pro všechny dálnice v ČR. Celkově když srovnáte stav na českých a rakouských dálnicích, tak je směšné, jak my se tady bijeme do prsou, že na D1 jsou 4 ekodukty.
Myslím, že za tím nízkým počtem ekoduktů na D1 stála i ta snaha o maximalizaci realizace jako pouhé rekonstrukce.
I pro pěší, pokud se nakonec bude opravdu ten most mezi Kývalkou a Omicemi rušit…
Ideální stav to není, ale sláva, že jsme se posunuli od naprosté ignorace životního prostředí k aspoň nějakému respektu a ochraně.
Tak D1 se stavěla za bolševika, to byla péče o životní prostředí buržoazní přežitek.
Hlavně jaký byl v té době provoz, zvěř v klidu migrovala přes dálnici.
Od počátku výstavby dálnic do 70-80 let to na světě nikdo moc neřešil, bolševik nebolševik…
Kdysi, při procházení map, jsme narazil na fragment původně plánované „baťovy“ dálnice. Byl to právě betonový propustek, podle popisu pro zvěř. Nevím, jestli by to fungovalo, byl to úzký průchod pod zamýšlenou dálnicí, šířky ne více, než 3 metry, ale je to doklad, že o nutnosti umožnit migraci zvěře se již tehdy vědělo.
I přesto však tehdy dostala nějakou zahraniční cenu co se zasazení do krajiny týče 😆
Ano, úplný souhlas, je to bohužel smutný pohled na přejetou a bezmocně zraněnou zvěř. Díky, že už to není všem lhostejné, byť v tom hraje i bezpečnost provozu….
A je do toho počítán i kilometrový tunel Pohůrka, který vydá za několik ekoduktů protože je zasypán a zatravněn, tak aby travní porost byl v rovině s okolím.
Přečtěte si to ještě jednou.
V článku je napsáno: V Česku aktuálně existuje 37 objektů typu nadchod, které mohou sloužit pro migraci zvířat, 36 je nad dálnicí/silnicí a jeden nad železnicí. Z tohoto počtu je 13 ekoduktů, 14 víceúčelových nadchodů a zbylé představují upravené nadjezdy původně postavené za jiným účelem, než je migrace živočichů (obvykle převedení polní/lesní cesty). Funkci dálničních ekoduktů plní také všechny tunely mimo zastavěná území obcí.
Takže poslední věta by na tento dotaz odpovídá.
Funkci plní o tom žádná, ale v těch počtech nebudou. Stejně tak nejsou do těch počtů zahrnuty silniční estakady, které take umožňují pohyb zvěře skrz trasu komunikace.
Opravdu ne každá silniční estakáda a podobné objekty plní funkci ekoduktu.
Není. Nicméně fragmentaci krajiny je třeba řešit i v blízkosti lidských sídel. Nekomentuji technické řešení, ale tunel zabraňující oddělení části města je tu zcela na místě.