Na vlastní kůži. Rok s elektromobilem a domácí FVE aneb jak pokrýt polovinu roční spotřeby
Domácí dobíjení elektromobilu. Foto: Radek Šindel
FVE v našich podmínkách zvládne pokrýt spotřebu domu i auta zhruba šest měsíců v roce.
Článek jsem si přečetl podrobně a současně i většinu zdejší diskuse (ale 304 příspěvků fakt nedám), i přesto mám na autora článku dotaz:
Já do práce odjíždím mezi 7-8h ráno a vracím se mezi 17-19h – tak nějak nechápu, kdybych si to EV stíhal dobíjet (kdybych ho měl) – jaro, podzim zima mi už po 17 až 19 hodině vlastní FVE žádnou elektřinu pro EV nedodá.
Jak to tedy autor má/měl? Máte doma k té FVE bateriové uložiště?
Vždyť to tam píše, jel do práce na kole nebo MHD!
Tak taky záleží na výkonu FVE, velikosti baterie, v autě a průměrnému nájezdu. U 60-80kWh baterie stačí u běžných nájezdu teoreticky nabíjet o víkendu. K tomu můžete připočítat různé svátky, dovolenou apod. Pokud byste nabíjel jenom o víkendu, kdy zrovna nikam nejedete, tak by ta statistika byla horší ve prospěch nabíjení ze sítě, ale podle mě byste tak třetinu z FVE i o víkendech a svátcích dal také. Pro rejpaly s tím kolem a MHD. Vy fakt nechodíte s kolegy nikdy na pivo, nebo se občas v létě nechcete projet na kole? Já občas na to pivko s kolegy zajdu… Číst vice »
Další článek podporující e-mobilitu. Je to potřeba, všude se píše, jak málo se těch BEV u nás prodává (tuším něco přes 2%). Proč se jich vlastně prodává tak málo, když je to tak skvělé? Proč mají být zákazy spalováků od roku 2035, proč se to musí lidem vnucovat, proč se nenechá rozhodnout peněženkou? Dřív trh fungoval tak, že co bylo skvělé se prosadilo a prodávalo samo i bez reklamy a stály se na to i fronty, nikdo nemusel lidi NUTIT, aby si to koupili. Koupili si to sami a dobrovolně, protože to chtěli, bylo to pro ně výhodné. BEV se… Číst vice »
Proč se jich v Evropě prodává už více než dieselů? Proč jsou s BEV uživatelé spokojeni? Proč elektromobilitu nejčastěji zpochybňuje dezinformační scéna? Samá proč:-)
Tady jsou statistiky. https://www.cistadoprava.cz/registrace-novych-osobnich-vozidel-v-eu/
Dobrý den pane Šindeli, použil jsem váš odkaz a zadal údaje – ČR, paliva benzín, nafta a BEV – a vyšly mi počty registrací za letošní rok: celkem 131482, z toho 88257 benzín, 38571 nafta a 4654 BEV. Není to prosím nějaký podezřelý dezinfo web, když jsou ta čísla BEV tak podezřele malá? Děkuji.
Dobrá otázka. mě by taky zajímalo, proč jsme v registracích na předposledním místě v EU. Asi bych to nesváděl jenom na ekonomickou sílu, když zaostáváme i za Polskem, Maďarskem, Bulharskem, Rumunskem….
Jinak prakticky použitelné elektromobily tu jsou pár let, ve spoustě modelů ještě elektromobily chybí. Nicméně všude jejich statistiky rostou a v rámci celé EU už se 14% předběhly registrace BEV i diesly.
Nové diesely (a i benzíňáky) si lidi tolik nekupují, protože jsou drahé, a tak udržují své stávající. Mnohem víc vypovídající by byla statistika počtu VŠECH registrovaných vozidel, nejen nových registrací.
proč se jejich prodeje tedy propadají? proč skončil nejprodávanější e-mobil v EU v testech spolehlivosti na posledním místě, když je jejich jednoduchost ve srovnání se spalovacími motory dávána za jednu z nej výhod? proč se dopravní redaktor ptá na důvody větších prodejů e-mobilů než dieselů při znalosti trhu a podmínek ze strany regulátorů? Proč se kritické myšlení začalo označovat za dezinfoscénu? Samá proč
Jejich prodeje se nepropadají.
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-9-2-in-september-battery-electric-14-8-market-share/
In September 2023, EU battery-electric car registrations increased by 14.3%.
Stačí se naučit pracovat s informacemi. Pak se nedivte, že jste označován za dezinfoscénu.
Omlouvám se, ale s těmito lidmi jako jste vy, je poměrně jednoduché řešení: ignorovat, zablokovat. Klidný zbytek života.
Jojo, automobilky oznámí, že trh roste trošku pomaleji, než se čekalo a dezinfo scéna z toho udělá propad. Přitom stačí pár kliků na googlu. Jak říkáte, naučit se pracovat s informacemi je pro některé nutnost.
tak dobrá, tedy vše to jsou dezinfoweby?
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/toyota-gm-ford-volkswagen-propad-prodej-elektromobil.A231102_145505_automoto_dohr
https://www.autoweek.cz/celosvetovy-propad-prodeje-elektromobilu
https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-celosvetovy-propad-prodeje-elektromobilu-dotace-a-danove-vyhody-vysychaji-4165
https://energozrouti.cz/clanek/elektromobily-bez-dotaci-se-jen-tezko-prodavaji-uvadi-clenka-predstavenstva-volkswagenu
https://www.autoforum.cz/predstaveni/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-se-zhroutily-o-73-4-procent-spolu-s-nim-pujde-ke-dnu-cela-evropa/
Naposledy: hned váš první blábol o padajících prodejích vyvrácen daty za celou EU, vy začnete sosat problémy jednotlivých značek / trhů bez jakéhokoliv kontextu. Přesně takhle funguje dezinfo scéna. Táhni!
Pěkně o tom povídá Lukáš Kadula z CDV.
https://www.youtube.com/watch?v=-cVAUV1dqE0
Protože EU vydala na diesely klatbu.
Opět soupis různých mýtů a dezinformací. Od roku 2035 se z principu nezakazují motory se spalovacím motorem, ale určuje se množství emisí CO2. Teoreticky můžete provozovat i spalovák, ale musí to být na bezemisní palivo. Další věc jsou externality ze znečištěného ovzduší. Velká část populace totiž žije právě vedle silnic a zplodiny z dopravy musí dýchat. Počet úmrtí způsobených způsobený zplodinami z dopravy se odhaduje na desetinásobek obětí dopravních nehod. Kdyby se tyto externality započetly do ceny benzínu, tak stál benzín násobně více, než dnes. Aní EU, ani ČR nikomu nezakazují spalovákem jezdit, ani si jej koupit. Pouze se snaží… Číst vice »
skvělý článek, díky moc!
Tak ze zpet do jeskyne.
Mám také FVE, cca 40panelů (asi12kWp) vše svépomocí v jedné fázi. V dubnu to budou 2 roky s elektromobilem s 64kWh baterií. Listopad, prosinec, leden jsou měsíce, kdy máte z FVE jistotu tak v chodu ledničky a televize. Někdy tedy si něco málo vezme i tepelné čerpadlo, ale žádná výhra to není. Každopádně při ceně toho elektroauta 800 tis (předváděcí, rok před koupí jezdilo) se ekonomicky nevrátí ani po 200tis km i když budu nabíjet zdarma. Zato emisně už je dávno zpátky. Vím, že je to ten důvod, proč se ty auta vyrábí, ale většina lidí s tím má stále… Číst vice »
To zmiňované propojení s TČ mne též docela zajímá – mám tam bojler a dnes zaslepený vstup pro další externě napájenou spirálu -dík za inspiraci
Zajimalo by me, zda ma autor doma klimatizaci (ktera zaroven umoznuje pritapet si na jare ci na podzim behem chladnejsich noci). Predpokladam, ze ne. To by jiz asi z FVE o tomto vykonu moc zbytkove elektriny na dobiti EV nezbylo. Ale treba se mylim.
Klimatizaci mám a za v létě ji i celkem hojně používám. Zapínám ji právě přes den, kdy nejvíce svítí. Její spotřeba je započtena v hodnotách v článku. Spotřeba klimatizace není níjak závratná.
Tak to jsem popravde velmi prekvapen. Je jasne, ze klimatizace pojede nejvic behem dlouhych letnich slunecnich dni, kdy FVE vyrabi nejvice. I presto jsem ale cekal, ze spotrebuje pomerne dost z tohoto vyrobeneho mnozstvi a ze tak ani v lete FVE nebude vykazovat zadne zavratne prebytky (ne takove, ktere by zvladly plnohodnotne dobijet EV). Co se tyce pritapeni klimatizaci, neuvedomil jsem si, ze mate tepelne cerpadlo, cimz toto postrada smysl. My kompletne rekonstruujeme RD avsak podlahove vytapeni bude pripojene na plynovy kondenzacni kotel. Vse ostatni v RD bude na elektrinu, vc. kombinovaneho 300L bojleru. Z tohoto duvodu planuji na jare… Číst vice »
U té klimatizace záleží taky na objektu a teplotě, na kterou se chladí. Já ji mám jenom v podkroví, kde bylo před instalací v létě vedro. Chladím jenom o pár stupňů méně, takže žádných 18st ve 30 venku.
To přitápění klimou dává smysl, táta to tak aplikuje roky a spotřebu plynu tím výrazně sníží.
Květen až červenec máte přebytky fakt velké. 5,5kWp FVE dává běžně přes 30kWh.
A má 10 kWp dává v létě občas přes 70 kWh, zcela běžně nad 50 kWh.
Pokud Vam mohu doporučit, akumulační nádrž na TUV si dejte maximální možnou např 800-1000 litrů, ohřev na 2 spirály jedná ve středu nádrže, druhá ve spodní části. Když svítí, nahřeje se první spirálou horní část nádrže, kde je průtokový ohřev TUV a když je energie dostatek prepne se spirála a dohreje se spodní část nádrže. Takto stačí jeden slunečný den a mám nádrž na cca 3-4 dny. Cca před týdnem jsem teprve přepnul na ohřev plynem. Na jaře přepínám cca přelom únor/březen. Na střeše mám 13 kWp, cca 1/2 jihovychod a 2/2 jihozápad. Klimatizaci mám na léto nachystanou také ale… Číst vice »
no přečetl jsem si to celé sice mám taky fotovoltaniku tak mi stačí co mi ukáže na aplikaci ale když jsem četl tento článek tak si říkám co ten člověk dělá než jen hlídá kdy a jak prát a vařit tak už mu zbývá dát trychtýř na střechu a chodit na velkou jen když prsí
Mohl byste zkusit napsat své názory česky, případně tak, aby dávaly smysl?
Petr si nekde precetl, ze fotovoltaika je nesmysl. To je vse.
Tak aplikaci sem tam sleduji, ale jinak to není žádná velká věda. Vyvářet prádlo spíše ve slunečných dnech, načasovat myčky, pračku na den opravdu není žádná raketová věda, která by vás v životě nějak omezovala.
Ono je to vlastne uplne jednoduche. V lete mate tak velke prebytky a baterii neustale nabitou, ze je vlastne uplne jedno kdy co pustite, protote FVE s baterii to prakticky v 99% pripadu utahnou. V zime je zase produkce tak mala, ze FVE vam uzivi tak akorat mozna lednici a led svedla, takze je ta zase uplone jedno, protoze jedete prakticky vse ze site. Takto velmi pohodlne to funguje kdyz mate virtualni baterii od CEZu. Ti co si hraji se spotem, tak skutecne aby denne sledovali cennu energie na spotu.
Já teda žasnu jak někdo může napsat článek, jak s FVE utáhne domek a ještě elektromobil v zimě. Máte listopad a já za 14 dní nabil baterii v domě jen jednou (12KWh baterie a 10KWp panely) a to ještě nepokryje spotřebu ani do rána. O tom, že bych nabil elektromobil s ještě daleko větší kapacitou baterie, nemůže být ani řeč. To jde v létě a ještě bych musel v práci končit ve 12h abych stihl s tím elektromobilem dojet a nabít ho v době vysoké výroby, případně jezdit do práce jen každý druhý den. Dnes jsem například nenabíjel vůbec, vše… Číst vice »
V článku se opravdu nikde nepíše, že jde utáhnout nabíjení v zimě.
Nic takového v článku není. Asi byste si to měl přečíst pořádně a celé.
Při vší úctě, beru všechny ty kecy o elektromobilitě, FVE, návratnosti a eko. Dobře, shrnuto jednoduše. Fandím Vám chlapci za předpokladu, že k tomu máte rezervní baterii, protože jestli ta vaše elektrárnička na střeše dodává do rozvodné sítě ve dvě odpoledne a nejlépe v létě, kdy fakt jsou ty vaše přebytky na hovno, ale dobíjíte si Teslu v zimě a navečer, tak co k tomu říci. Kde si myslíte, že se ta elektřina bere? Ale to zřejmě víte. Z jaderky. O potřebě dimenzace rozvodné sítě a vyrovnávání rázu nemluvě. Co si pak myslet o poplatku za obnovitelné zdroje, který musím… Číst vice »
Vítáme absolventy Vysoké školy života se zdravým selským rozumem a dovolíme si upozornit, že z jaderky se bere 31% elektřiny. Větší zapojení FVE by umožnilo neprovozovat v létě některé fosilní zdroje a taky lépe ustát přechod na elektromobilitu.
Ano, tak nějak. No pořád lepší nabíjet elektromobil z té jaderky, než dovážet ropu.
Protoze ostatni ropne frakce clovek vuuuuubec na nic nepotrebuje a to mnoztsvi ropy by se proste nedovezlo….
Naprostá většina ropy jde na spálení v motorech. Takže nakoupíme v různých ne úplně stabilních regionech ropu za 108mld. ročně a pak z ní ze 2/3 vyrobíme ztrátové teplo. Super!
No teď ještě proč a koho kdo podporuje dotacemi. Takže dotacemi se podporují už bohatí lidé, kteří mají na to ten dům přestavět za pár milionů a taky jim nevadí si koupit aut za milion a více, resp. stát za ně na dotacích doplatí tomu výrobci těch pár set tisíc. Pak se jim dají všemožné úlevy z dálnic, parkovného, ceny nabíjení atd. Takže totálně pokřivený trh. Zatímco lidi vydělávající méně než 60k čistého za domácnost a měsíc si o tomto mohou nechat jen zdát. Když se tedy podívám na bazar a vidím co za peníze, které si člověk může dovolit… Číst vice »
Nechapu, proc konkretni nastaveni dotacni politiky svadite na ekology nebo ekologii. Napr. dotacni program „nova zelena usporam light“ ukazuje, ze lze nastavit dotacni pravidla i pro ty chudsi. To, ze jsou ona pravidla nastavena tak, ze jsou dostupna prakticky jen pro bohate a pro duchodce spis ukazuje na to, ktere skupiny nasi politici radi podplaceji, s tim ekologie nema nic spolecneho.
Fakt bych chtěl vidět ty státy vyhovující nějakým virtuálním ekoteroristům a neposlouchající ty nejbohatší těžařské firmy, které mají háčky všude (i v naší nejvyšší politice). Většinou se vlády snaží využít vázané dotační programy (třeba co se penalizuje za znečištění musí jít na ekologické a úsporné projekty, i když vlád by to raději utratila za něco obecného, ale nemůže (naštěstí). Takže je to jen a pouze politika. A tedy mě fakt udivuje, že chcete omezovat létání a transport zboží, ale omezení aut vám vadí a navíc to stavíte do pozice, že jsou omezována nejvíce zdražením paliva, přitom cena paliva není politická… Číst vice »
Y.K. Tak třeba Německo je docela ve vleku těchto stran, které to v mnoha ohledech trochu s tou ekologií přehánějí. No a co se týče třeba létání, tak je to z velké části jen módní záležitost, zatímco autem lidé jezdí do práce, za službami, atd. Letecká doprava je v podstatě z velké části turismus. A samozřejmě se v EU zhlédli v tom, že lidem znechutí denní činnosti, než aby se rozmysleli jestli opravdu lidé potřebují letět 3x ročně na euro-víkend, protože můžou. To samé dovoz zboží třeba z Číny, místo podpora domácích výrobců, dovoz potravin z druhé strany planety kvůli… Číst vice »
Co přesně znamená, že to s ekologií přehánějí? Lidi opravdu nepodřizují veškerou činnost ekologii (ekologie je věda o vztazích prostředí a organismů) a bohužel to začíná být dost průser. Což malý člověk co myslí jen na to jestli má v lednici pivo a benzín v nádrži nemusí chápat, ale fakt dost těžko můžeme žít v prostředí toxické půdy, toxické podzemní vody, toxických řek znečištěného ovzduší a teď ještě nažhaveného klimatu. Jinak státy se nějak globálně zavazují tomu bordelu postavit (třeba Pařížská dohoda, Kjótský protokol) a z toho vznikají národní omezení, co vás dráždí. To fakt neprosazují elity (což nevím přesně… Číst vice »
Sláma v hlavě není vhodná. Lepší jsou piliny – ty tolik nešustí. Jinak mlácení prázné slámy je u nás oblíbený sport. Pořád lepší, než mlácení prázdných hlav.
Jinak tady jsou pěkně sepsány všechny možné mýtu o elektromobilitě. https://www.carbonbrief.org/factcheck-21-misleading-myths-about-electric-vehicles/?utm_content=buffer75ac4&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
https://www.novinky.cz/clanek/auto-pri-vyrobe-elektromobilu-vznika-o-70-procent-vice-emisi-priznava-volvo-40378164
A to že na výrobu jednoho litru benzínu potřebujete 1kWh elektřiny jste věděl?
Hmm hmm, to o těžbě vzácných nerostů pro baterky dětma v Africe tam není, takže to pravda tak trochu je? ( https://www.amnesty.org/en/latest/news/2016/01/child-labour-behind-smart-phone-and-electric-car-batteries/ )
Jenom co by bylo za povyk, kdyby „Child labour“ těžilo ropu pro Shell třeba…
Nebo ať nekoukáme do roku 2016 – něco z letoška – https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2023/02/01/1152893248/red-cobalt-congo-drc-mining-siddharth-kara
Pokud jde o kobalt, tak tam se poměrně usilovně pracuje na jeho eliminaci. Nejběžnější chemie baterií NMC (nikl-mangan-kobalt) se před lety vyráběla v poměru 1-1-1 těchto tří kovů. Dnes jsou chemie na úrovni 8-1-1, takže kobaltu je tam výrazně méně. Kobalt se jinak nachází i jinde než v Kongu, mimo jiné v ČR.
Dalším řešením je pak vývoj LFP baterií (železo-fosfát), které se třeba objevují v nové Tesle M3.
Proto je potřeba zavést nějaké certifikáty původu minerálů, aby těžba byla nějak pod kontrolou. Ano, je to složité téma a je potřeba jej řešit a je to řešitelné.
Já to nechci bagatelizovat, problém to je, ale za prvé těžba ropy opravdu není tak růžová jak se dělá a jistě jsou regiony, kde si s pracovními podmínkami nedělají ciráty (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6344296/), za druhé se dost pracuje na eliminaci vzácných prvků z elektrod.
Za třetí mě trochu zaráží, proč lidi neřeší problém baterií, když kupují mobil, „earbuds“, notebook, powerbanku, e-cigáro (to je asi top ekohrůza) a další věci. To opravdu není nějaká drobná nebo nezajímavá spotřeba.
Ono je pak taky důležité podívat se na množství ropy pro jeden život auta a množství minerálů. Těch drahých kovů jsou v baterii jednotky kg. Třeba lithia je potřeba cca. 0,11kg/kWh kapacity. Při 60kWh je to 6-7kg. Drahé kovy se navíc až z 95% z baterií recyklují. Nerecyklovatelný je zejména grafit, což je ale poměrně běžná surovina a i grafit se v budoucnu bude z baterií recyklovat.
Co se geopolitiky týče, tak případná závoslost na minerálech je tak o něčem trošku jiném, než závislost na ropě.
Mám FVE 6,6kWp a EV Fiat 500e a Full hybrid Lexus, krom doma v garáži mohu nabíjet z FVE také v práci: absolutní většinu denních cest jsme jezdili Fiatem, 30 km do práce, nákupy, do 30.9. jsme Fiata nabíjeli výhradně že 100% ze slunce, na delší cesty nad 100 km jsem jezdil hybridem. Veřejnou nabíječku jsem zatím nepoužil. V říjnu již jsme cca z 50% nabíjení že sítě a v listopadu již FVE vystačí jen na 50% spotřeby domu. Jinak od dubna do září jsem v ostrovní režimu, odpojen od sítě, díky větším baterkám, propracované systému a také člověk musí… Číst vice »
Paráda, jen mi řekněte odpojen od sítě pro vás znamená, že skutečně rušíte na půl roku odběr, nebo jste tím chtěl říct jen to, že výroba FVE s klidem pokryje vaši spotřebu?
Tenhle dotaz myslíte vážně? Přihlašoval jste někdy odběr?
No nevím jestli je vám to známo, ale pokud nemáte speciální smlouvy na odkup, tak nesmíte pustit nic ven do sítě, což se stane hned jak FVE vyrobí více než je spotřeba. A jediná možnost jak tomu zabránit, je, se odpojit. Proč by měl rušit odběr? Je to technické řešení, ne smluvní.
Jste si timhle tvrzenim jisty? Mel jsem za to, ze jakmile je hotove prvni paralelni pripojeni, tak do site mohu pustit elektriny, kolik chci. Jen za ni nedostanu zaplaceno.
Nemůžete. Jsou za to docela velké pokuty. Třeba už jen proto, že může distributor chtít vypnout část vedení kvůli údržbě a určitě nebude pak rád, že mu tam takovýhle nějaký samaritán pouští elektřinu a ohrožuje tak něčí život.
Aha, tak to mi nikdo nerekl.. nastesti jsem od instalace a prvniho paralelniho pripojeni FVE jeste nepoustel. Spustil ji jen technik aby zkontroloval funcknost.
A co vyresi to, ze mam s nekym uzavrenou smlouvu na vykup elektriny? Kdyz bude chtit distributor vypnout cast vedeni, problem zustava.
Kéž by to tak šlo. Mě by stačily než 3 měsíce připojení…
Schvalne jsem si detailne projel dokumenty na cezdistribuce ohledne me FVE a je tam uvedeno nasledujici:
Instalovaný výkon (kW)
6,050
Rezervovaný výkon (kW)
7,260
Prominte asi mou hloupost, ale neznamena to, ze do site mohu posilat az 7,26 kW bez nejake pokuty? Nikdo mi to z montazni firmy nevysvetlil a na internetu je dost protichudnych informaci..
Lidi, piste u svych prispevku, jestli jste majiteli FV, pripadne elektroauta. At je videt, jestli sem pisete jen sve teorie a predstavy a nebo s tim mate zkusenosti…. Cesky clovek totiz obecne vi nejvic o vecech, o kterych si maximalne nekde precetl a hned se z nej stal odbornik v oboru. Pak se rozvine diskuse na urovni „uz dlouho u nas nehorelo, tak proc zbytecne platime hasice“ Jo a predstavte si, ze nekdo si to auto koupi kvuli tomu, aby nam tu nesmrdel. Ale to je pro vetsinu lidi nepredstavitelne a dokola vysvetluji, jaka je to vsude okolo nas cesta… Číst vice »
Praktický zkušenosti mít nemůžu, když jsem si naklikal v bazaru vozidlo podle svých funkčních a cenových preferencí, tak mi to našlo tisíce spalováků a ani jeden EV. Takže moje zkušenost s EV je, že v rámci mých potřeb a možností žádné neexistuje.
Může být.. ale to neznamená že pokud na něco nemám, tak to hned začnu hanět, jak to stojí za ho… Vy se tak možná nemusíte chovat, ale bohužel spousta lidí se takhle chová.
Bavit se o EV má smysl v kontextu reality a ta je, že většina lidí si nekupuje nové auto za mega a půl, ale ojetinu za maximálně nízké stovky tisíc a velká část z nich bydlí v paneláku, kde má vůbec problém najít místo na zaparkování, natož aby to postavili přes noc k nabíječce A to je pro většinu nepřekonatelný limit. A pak zhodnoťte, co elektromobilita v tomhle segmentu nabízí ve srovnání se spalovákama. To že existuje nějaká super Tesla a že s vlastní FVE je to super je pro většinu lidí reálně irelevantní, protože oni se pohybujou v naprosto… Číst vice »
Lidi z paneláku mají jezdit tramvají nebo busem.. a na výlet vlakem! Hotovo. Co tam máte dál? 😄
80% aut nakupují firmy a soukromníci pak zpravidla nakupují 3-4 leté ojetiny z firemních leasingů. Úplně stejně to bude u elektromobilů. Vzhledem k množství prodaných BEV před pár lety si na levnější ojetiny ještě chvilku počkáme, nicméně nemusíme mít strach, že nebudou. Třeba naše firma stejně jako spousta ostatních nabízí nabíjení pro své zaměstnance za výhodnějších podmínek. Kolegové z Prahy bez své vlastní FVE tak mohou nabíjet výhodně v práci. Jeden takový už taky elektromobil rok má a s nabíjením nemá problém.
To je možná pravda teď, ale je to absurdní argumentace, vzhledem k tomu, kde byl trh s EV před pár lety. EV nebyla, nejsou tedy ani EV ojetiny (v dostatečné nabídce), jaksi logicky. Náš trh je ostatně vůbec pozadu, takže o to to je zjevnější. S růstem prodejů nových EV přibyde i těch ojetých a ve více cenových kategoriích, je to otázka času.
Myslíte si že můj elektromobil je nový? Já ho kupoval jako pětiletý právě v té ceně pár set tisíc. Přeci jen jsem jen obyčejný pracující který dělá v nepřetržitém režimu. 🙂 Na druhou stranu ale vím že to jde.. jde mít elektromobil a neplatit miliony.
Nakapat kanystr? To je opravdu malý, když těch 20kWh jsou zhruba dva litry nafty
Musíte to přepočítat na dojezd spalovacího vozu. Pokud nabiju ze slunce i 20kWh za den, tak je to jako nakapaných 15-20l nafty
Degradace baterie u auta po dvou letech provozu není zatím patrná – no až bude mít 10 let za sebou a celou dobu bude třeba parkovat vozidlo jen venku tak pak napište nový článek, to bude teprve to zajímavé
Ty jsi na to kápl, člověče.
Já bych raději zkušenosti s baterií za 50 let. To bude teprve relevantní zkušenost…
To jsou náhodou argumenty české školy zdravého rozumu, na to nějaký fakta neplatěj. To je ryzí selská logika (TM).
Článek to sice nebude, ale když vás to zajímá: BMW i3, rok výroby 2014, baterka 22kWh, parkováno venku, provozováno v severní Evropě, kde je v zimě skutečně zima. Degradace akumulátoru 10%. Je to pro vás dostatečně zajímavé? 🙂
Neuvažoval jste nad tímto repasem?
https://www.youtube.com/watch?v=U3YgImWtsIo&t=12s
Ač třeba domácí FVE fandím, z elektroaut si myslím že význam má plugin a nikoliv čistě EL. Už jen pro flexibilitu a delší dojezd. Přes týden si do práce budu jezdit čistě na EL a když pojedu na delší výlet, nemusím řešit nějaký dojezd a stresovat se, kde budeme muset čerpat. Dále se mi zdá spotřeba 14 KW dost podsazená. Viděl bych to tak někde minimálně kolem 18 KW. To jen tak ze zkušenosti z půjčených aut, kterých jsem pár měl. Další a to hlavní ovšem, kde vidím ekonomický háček, bude cena oprav na FVE. Dost se bojím, že následné… Číst vice »
Přesně, je to moc slozite
Osobně jsem názorově odešel od čistého elektromobilu k plug in hybridu taky. A to hlavně proto, že nové auto už musím mít od koncernu VW a současně se docela pochlapili a nový Superb a Kodiaq mají baterii 25,9 kWh, což je bezpečně i s ohřevem před jízdou na 100 km jízdy. To je cca 95% mých jízd. A ten zbytek jsou zpravidla jízdy více jak 400 km v kuse nebo bez možnosti nabití. Vzhledem k tomu, že mé současné auto má právě 6 let, tak asi příští rok dojde ke změně. Opravy a údržba FVE –> mám jí tři roky.… Číst vice »
Ono záleží na spoustě věcí. Přemýšlel jsem nad tím stejným způsobem, ale 100km baterie, to už je v podstatě EV ve spojení s prodlužovačem dojezdu. Dnes už bych šel do čistého EV s dobrou aerodynamikou a dálničním dojezdem alespoň 300km.
Takových je na trhu dostatek. Takže v poho můžete.
O PHEV se mluví poměrně málo a je to škoda. Na servis jsou sice náročnější, ale pokud jde o nabídku modelů, tak jsou na tom velice dobře. Ono Oktávka je pro mě super praktické auto a takové elektro zatím není. Tesla 3 by byla super, ale je to sedan, což je pro mnoho lidí s barákem KO kritérium.Nicméně ve statistikách mají PHEV taky slušný podíl. https://www.cistadoprava.cz/registrace-novych-osobnich-vozidel-v-cr/
Přemýšlím co se může na FVE pokazit. Život je krátký a zkušenosti s fotovoltaikou tu jsou snad už od 90. let. Absolutně nerozumím tomu nač chcete čekat?
Zkušenosti jsou, FVE u nás na poli má třetinu panelů pryč. Takže ekologie jak řemen.
ne každý kouká jen na ekonomiku, to pak nejekonomičtější je pořád pálit dřevo, nemít auto a nikam necestovat. Ale někdo si rád připlatí za: FVE kde krom ekologické elektřiny má navíc soběstačnost a zálohový zdroj elektřiny, a u EV zase tichý provoz s okamžitou akcelerací a dobrý pocit, že ostatní spoluobčany netráví splodinami.
PHEV – záleží na usecase, jaký je typický denní nájezd. Pokud to typicky pokryje baterka a benzín výjimečně, ok. Jinak to začíná být peklo, protože vezete navíc těžkou baterku a motory a to se na spotřebě projevuje. A pozáruční servis prý pekelně drahý.
Když přišel bum s plynem tak nás lákali na levné ceny a provoz. Když nás lákali na topení elektrikou tak nás lakali na levný provoz. Když nás lakali na topení TČ tak nám slibovali levne ceny elektriky. A teď mas lákají na FVE s vidinou levne elektriky atd..a bude to zase jen Last na lidi jak s nich vytahat co nejvíce peněz.
Je to presne tak jak pisete. Ten posledni clovek odberatel je nakonec vzdy ta dojna krava.
PŘESNĚ TAK!
https://www.herout.net/blog/2017/05/harmonicky-soulad-manzelu-kettlovych/
Vlastní fve na střeše vám už nikdo nevezme
Propagace přímotopů byla opravdu pitomost, asi nějaké poděkování daňovým poplatníkům za sponzoring Temelína.
Nicméně ten zbytek vám nějak uniká, to si ještě trochu dostudujte…
To je pro pana Tomáše celoživotně ta nejtěžší disciplína.
A teď ještě tu o nákladech….
Roční nájezd 12 tis. km… Osobně najedu v průměrném roce dvou a půl násobek.
Spotřeba dieselové Octavie 5,6 l… Možná. Takovou spotřebu mám ale na 14 let starém Ceedu. S Berlingem XL jezdím v kombinac s cca třetinovým podílem dálnic v pohodě za 5,4 l.
Autor má pravdu v tom, že EV dává smysl na ježdění kolem komína. S FVE pak, pokud přes den nemusíte do práce. Takoví ale nejsou zdaleka všichni.
Denní nájezd dokáže FVE stihnout nabít i po příjezdu domů v 16h. Samozřejmě v létě. Ale také je možnost celý týden jezdit a nabít do plna baterii během víkendu. Záleží jak si co nastavíte a co preferujete. Nehledejte problémy kde nejsou.
Cituji z článku: „Za celý rok jsem s autem najel něco přes 12 000 km. … Spotřeba dle palubního počítače činila 14,3 kWh/100 km, což je méně než normovaná spotřeba 14,8 kWh/100 km dle WLTP. … Na tuto vzdálenost bylo celkově nabito 2,2 MWh elektřiny.“
Z těchto čísel (nabíjení/nájezd) ale vychází průměrná spotřeba na 18,3 kWh/100 a to už není tak optimistické.
Spotřeba dle palubního počítače je o tom kolik energie si auto vzalo z baterie. Nabíjení má ale jiné hodnoty. Třeba krom ztrát i protože se baterie v zimě vyhřívala, nebo v létě mohla chladit. To aby byla v optimálních teplotách a nedegradovala. Jinak řečeno… Je to v zájmu životnosti baterie.
Pěkný postřeh. Nechal jsem to v článku záměrně, jestli si toho někdo všimne. Rozdíl je dán účinnosti nabíjení, nicméně i při započtení této účinnosti je spotřeba oproti úspornému dieslu třetinová.
Spotřeba by byla plus mínus stejná. Pokud byste totiž nenabíjel a dodal elektřinu do sítě, tak by se o to méně spálilo uhlí a spálená nafta by to srovnala. Takto ve výsledku dostala na frak ekologie při výrobě baterie, která za pár let odejde a auto půjde sešrotovat.
Mozna odejdes driv ty….
Myslim k elekroautu samozrejme.
A to nemluvím o nesmyslu topit elektřinou TUV, pokud máte tepelné čerpadlo. Ve výsledku to celé je značně neekologické a nesmyslné.
Pokud počítáte spotřebu zhruba na třetinu , je to slušný výsledek. Kolik stála ta fve a systémy chytrého řízení spotřeby?
FVE stála 200t včetně releových výstupů. Pak jsem koupil u dražic spirálu do bojleru asi za 3000,-. Střídač má řízení spotřeby v sobě a na časování spotřebičů žádný systém není potřeba.
Takže realita bude někdo kolem 20kWh/100km po započtení všech ztrát.
Oni vam ale vrati jen tolik, kolik jim naposilate do VB. Nic vic.
Mám doma podobný systém. FVE jsem si postavil vlastní ostrovního typu. K tomu PLC které si měří pár hodnot a hlavně pomocí stykačů umí přepínat sítě ČEZ/FVE. Zde mám vytvořenou podmínku pokud se nabíjí elektromobil, pak je odpojeno TUV. Zároveň na topné spirále mám nastavenou vyšší teplotu ohřevu vody. Plynový kotel dohřeje TUV tedy jen pokud teplota vody výrazně klesne. Takhle je systém pro mne plně automatický a nevyžaduje žádné zásahy. Zároveň se plně automatizuje co nejlepší využití FVE.
A ještě jeden přínos. Z těch státních dotací si podle mě kupujete čínské panely. Měniče. Baterky. Takže dotujete čínského druha. Místo spotření daně a dph.
V roce 2022 se do ČR dovezla ropa v celkovém množství 7 424,8 tis. tun, což představuje nárůst o 8,5 % v porovnání s rokem 2021. Z tohoto množství bylo 56 % ropy dovezeno z Ruska.
Máte pravdu, že část komponent s číny pochází. Podívejte se na svůj počítač. To, že je vyrobený v Číně asi neznamená, že jej přestaneme používat. Musíme se naučit závislost na komponentech s Číny omezit, ale toho nedocílíme tím, že budeme dovážet ropu z Ruska.
Ne část ale vše. Panely, stridace, baterie a po zavreni hlinikaren v EU i ty nosné konstrukce.
Vůbec nejde o to, že to je z Číny, ale dotacemi se platí rozdíly jak v nákupu, tak jako velký byznys firmám které to instalují a certifikace zařízení, aby bylo možné dodávat do veřejné sítě. Případně ČEZu za nějakou cenu. Ten může nebo nemusí elektriku převzít i když jí máte třeba přebytek. Naopak v případě nouze může využít i zdroj z baterie. Je třeba zvážit náklady na pořízení, životnost a rentabilitu celého projektu zhruba za 8 let. Po tomto čase už nebude stejné auto, na hraně životnost tepelného čerpadla, baterií a otázka je kolik % zůstává pro panely. V případě,… Číst vice »
vývoj jde v tomto oboru rychle dopředu, životnost panelů 40 let, baterie 20 let, jen čínské asymetrické střídačce jsou problém s životností 6 až 8 let (pokud je má někdo v horku tak i méně)
Jako beru. Je to asi docela smysluplné využití fotovoltaiky.
Ovšem jaká je jeji cena. Je taky pořízena z dotací.
Je to asi poměrně kvalitni elektromobil. Ne nějaká čínská koloběžka. Ovšem do chorvatska je to podle mě nepoužitelné. A to je pro mě celkem problémk. Kolem komína ano.. Ale pak další auto? Proto hybrid. Za mě ideal s diselem. V tom by mohla být evropa silna.. Ale neni.. Jinak toyota..
Píšu to i v článku. Na ježdění Ostrava – Norimberk každý týden to není, ale jednou za rok do Chorvatska by to zas takový problém nebyl.
Hroznej problém, dojet do Chorvatska…. https://youtu.be/Si0ZQGfhIjI
Jak ti psal Zdenek, neni to problem, ale vubec to nejde. Jak z oci stratis vyhled na svuj komin, koncis…
Overeno mnoha lidmi ve zdejsi diskusi 😀
Hele, jak to delaji lidi, co do toho Chorvatska jezdi? Teleportem?
Mas tam neco dalsiho?
Jako majitel EV můžu říct, že ani dlouhá trasa není problém. Chorvatsko vůbec. Nabíječek je dost. Chce to trochu jiný přístup k plánování cesty, přizpůsobení přestávek nabíječkám atd. Spíš než nedostatek nabíječek budeš řešit cenu za rychlonabíjení (rychleji než 100kW), protože ta může být v rozsahu 8 Kč/kWh až klidně 30 Kč za kWh. Taky Ti žena vynadá, když na nabíječce nebude záchod (a to je běžné, hlavně v noci). Jako hlavní překážku pro pořízení EV bych viděl spíš možnost nabíjení doma. Pokud máš kde nabíjet doma, pak elektromobil není žádný problém. Pokud nemáš kde nabíjet doma, tak bych to… Číst vice »
Já jsem čekal, kdy někdo vytáhne to podělaný Chorvatsko, denní chleba běžného českého člověka.
My ji máme, vyhovuje nám to (do baterií totiž skoro nic neuložíte)
Pokud je váš výpočet správně, gratuluji. Zajímalo by mě, ale kolik procent vlastníků FE by si tyto elektrárny pořídilo, kdyby je stát nedotoval. Pořízení FE + EV si může dovolit převážně rodina s nadstandardními příjmy. Dotace jim ale zaplatí ale i podprůměrně vydělávající.
Dovolím si odpovědět. Dotace křiví trh. Kdyby nebyly, FVE by stály přibližně stejně jako dnes po odečtení dotace… Jsem ten, který si FVE za dotaci 155 tis. Kč a „něco k tomu“ pořídil. Mám jí tři roky. Komplexní rekonstrukcí domu se mi podařilo snížit odběr elektřiny z veřejné sítě z 26 MWh na 6 MWh ročně a 4 MWh ve virtuální baterii. Ještě nyní je návratnost investice nízká, protože dojíždím tříletou smlouvu Elektřina pro soláry, kde je sice virtuální baterie jen 40%, ale silovka za 1685 Kč od MWh. Od ledna bude o hodně hůře, virtuální baterie sice 100%, ale… Číst vice »
Dobře, ale na čem je to postavené. Že tady máme nějakou d. cenu elektřiny. Která ničí lidi. Ničí průmysl. K tomu ta naše česky specifická sranda tradičních stran se solarním tunelem. z 200x. A tato vláda neudělala nic. Jinak výrobní náklady jsou stejné. Jako před ukrajinou.. Jen nás to ničí.
Mas pravdu, jsi zniceny… Neni na to treba dotace nebo podpora?
Dobrých 10 let se tu vede debata, že Čé eR žije z energeticky náročný výroby s nízkou přidanou hodnotou, a že to není udržitelný. No, a to se teď změní…
Ja verim tomu, ze kdyby tu nekdo vyrabel parni lokomotivy, misto prechodu na elektricke by zadal o datace na dalsi vyrobu tech parnich.
Nepochybně. A měl by pro to pádné argumenty, například že při výpadku elektřiny se doprava zastaví, kdežto uhlí a vodu člověk nabere vždycky. A komu vadí kouř u dráhy, má se odstěhovat na venkov…
Výrobní náklady nejsou stejné, u uhelných el. drasticky vzrostly vlivem emisních povolenek.
Což je ovšem administrativní opatření. Nikoli tržní záležitost…
Kdyby nebyly dotace, tak by FVE byly dražší. Když jsem sečetl ceny jednotlivých komponent, tak jsem byl na ceně nabídnuté dodavatelem. A kde jsou náklady na instalaci, vyřízení dotace, revize apod. ?
Jinak máte pravdu, při stávajících cenových relacích vychází návratnost pod 10 let a to včetně nákladů na údržbu, revize, finančních nákladů a započítání výměny střídače po 10 letech (nevěřím, že elektronické zařízení vydrží fungovat nepřetržitě 20 let).
Ten paušál u elektřiny pro soláry je docela brutální, v mém případě je to nepoužitelné.
FVE jsem si pořizoval bez dotací. Vyšla mne na 180 tis. ostrovního typu a v ceně je i další řízení elektrárny které se běžně nepoužívá a není nutné. Bez tohoto by mne FVE svépomocí vyšla na 150 tis. V ceně mám 1f 5kW měnič, 6,2 kWp panely, 7,8kWh baterie. Dotace hodně křiví trh.
Pripust si, ze nekdo to nedela jen pro penize…
Ano. Hlavní vliv byl „výpadky elektřiny“ Ono, když jste za tři roky STOPADESÁTKRÁT bez elektřiny, tak myslíte drobet jinak…
?
A co tam v těch Mnichovicích provádíte? Já na konci světa a výpadků o řád méně než před 10 lety.
ČEZD se mi zdá na tom docela zamakala, díky zdražení regulované složky cca. před těmi 10 lety…
Pořídil jsem si 8kWp FVE a 11 KW stridacem a 10 kWh baterii bez využití dotace. Ovsem musel jsem si sám komponenty objednat CN/PL, tady ty firmy to chtějí nekrestanske peníze a sám postavit…Cena cca jako po odečtení dotace….. 🙂
Chtěl jsem se zeptat, máte osvíce FVE od východu do západu slunce, nebo je nějaká čas zastíněná?
Střecha je na jih, v brzy ráno a pozdě odpoledne trošku stíní vikýř. Tohle by šlo řešit optimizéry, ale u mě se to nevyplatí.
Děkuji. Takže jsem v čudu pozemek i střecha u mne zastíněna sousední stavbou cca od 9-15 hodin v době letního slunovratu.
Chtěl bych se zeptat autora na tu „přídavnou topnou spirálu s programovatelným časem spínání“. Mám od září FVE a řeším, jak spínat topnou spirálu v bojleru nějak inteligentně, abych využil přebytek z FVE. Díky
Niekde som zachytil, ze na toto by mala sluzit skatulka zvana watrouter. Mam dojem, ze by to mohlo presne splanat to co vy pozadujete.
https://www.nemakej.cz/co-je-wattrouter-a-proc-ho-pouzit-o533
Ja jsem k tepelku, kde mam vestaveny bojler, poridil spinaci rele primo od Solax, aby to spinalo dle mnou pozadovanych preferenci… Tudiz k beznemu bojleru by relatko melo jit take pridelat – napr. AZ Traders s.r.o. nabizi Ceske rizeni ruznych FVE s ruznymi spotrebici – da se to poridit v DEKu treba…
Wattrouter, ale není to tak jednoduché. Nejlépe je mít bojler s třífázovým topným tělesem
Zdaleka nejlepší je řízení domácnosti s FVE pomocí nějakého třetího nástroje- například Home assistant, který je dokonce úplně zdarma. Pokud máte ještě spotový tarif, kdy Home assistant zná přesnou cenu elektřiny v každém okamžiku, tak inteligentní řízení spotřeby Vám může za rok jen na ohřevu teplé vody ušetřit několit tisíc.
Nutný wattrouter
Na střídači je relé, které spíná spirálu. SW střídače má v sobě nějakou jednoduchou logiku „když je baterka plná, sepnu vývod“. Já to často spínám ručně přes aplikaci. Pokud vidím plnou baterku a jsem zrovna mimo domov, tak si tím bojler nabiju.
Taky jsem to řešil, nakonec jsem začal programovat. http://www.activesolar.cz
S využitím virtuální baterie a výkonnější FV se dosáhne podstatně většího pokrytí spotřeby, pravda že je nutno zaplatit za službu ČEZu. Využívám „rozdělený hybrid“ tj. malý elektromobil pro denní běžný provoz a ovci kombi v dieselu na tahání vleku se dřevem, dálky jako Chorvatsko a přepravu velkých předmětů jako kontrabas. Spotřeba fosilních paliv v rodině poklesla na cca 20% 🙂
VB CEZu je pouze pro elektrarny do 10 kWp! Mam kolegu co ma 13 kWp, musi prodavat v lete prakticky zadarmo na spotu v zime za draho stejne nakupuje, protoze v tech polabskych podzimnich a zimnich mlhach je uplne jedno jestli mate FVE 10 15 nebo 20 kWp, stejne to nevyrobi nic.
tak to udělal chybu, měl si nainstalovat 10 kWp
Bydlim v Polabi, mam 13,8 kwp a treba dnes za dopoledne jsem zdarma ohral bojler a natopil dum o 2 st. C. vice, nez mame nastaveno, do cca 15 hod. jsme jeli z baterky a ted uz jen sosame bezny provoz 300w z CEZu. Kdyz sviti a jsme doma, zvykly jsme si zapinat spotrebice, jako pracka, susicka – obcas sledujeme pocasi a trochu si to planujeme, neni to nic proti nicemu. Pravda je, ze prodavat prebytky ve spotu je na houby, smysl to ma v dobe, kdy tu energii nemame, ale i tak to vyjde +/- stejne, jako virtualka od… Číst vice »
Problem je, ze takovych dni je v tomto obdobi dost malo. Take zalezi jaky mate smer panelu, my mame presne V a Z, tudiz ta vyroba je v zime o to bidnejsi nez pokud mate vetsi elektrarnu a jeste na jih. Do budoucna uvazuji dat na jizni stenu jeste jeden set panelu alespon na bojler. Ale mame elektrarnu take kratce, takze pockam jaka bude dlouhodoba zkusenost.
Tak EV zatím vítězí jen v jednom parametru a to je zrychlení v přímce. Jejich vlastnictví připomíná hru Černý Petr. Ekologie také nevychází, když je jejich životnost cca o polovinu nižší než u spalovacích aut, potřebuješ na jejich výrobu přetavit cca 2x tolik materiálu a podíl bezemisních zdrojů u nás v energetickém mixu není ani 50%. Další věc je, že na nabíječkách platíš víc než za benzín a o pojištění nemluvě.
No vzal bych to popořadě. Co2 stopa výroby je vyšší. U 60kWh baterie vychází uhlíková stopa asi o 4t vyšší, než u spalovacího ekvivalentu. Při našem mixu se to vrátí během asi 50tkm. Životnost po polovinu nižší opravdu není. Baterie jsou navrhovány na celý život auta. NMC baterie má 1000-2000cyklů. Přenásobte kapacitou a jste na stovkách tisíc km. LFP baterie např z faceliftu Tesly model 3 má až okolo 6000cyklů.
Tohle je právě ten greenwashing – baterie má samozřejmě také časovou životnost. Nevydrží u notebooku ani u mobilu.
Pokud by vydržela po celou dobu životnosti elektromobilu (a u nás je průměrné stáří auta přes 15 let), nic nebrání výrobcům tu třicetiletou životnost také garantovat. U auta si také mohou softwarově nastavit parametry nabíjení, aby to bylo pro životnost baterie co nejvhodnější. To byl byl v elektromobilitě opravdový průlom.
On někdo garantuje u spalováku 30tiletou životnost? Samozřejmě, že ne. Záruka se nerovná celkové životnosti.
Pozor, je to odbornik 🙂 Nehadej se s nim 😀
Třicet let starý auto je Škoda Favorit. Jsme sice vrakoviště Evropy, ale takových křápů už ani u nás moc nejezdí…
Prosím vás, nechcete se s těmahle moudrama z internetových diskusí jít vycpat? Máte tu lidi reálně něco používající a vy tu budete jejich zkušenosti shazovat mektáním o greenwahsingu?
Již vámi uváděné rozpětí nabíjecích cyklů mezi 1000 – 2000 je pro výpočet životnosti baterie nepoužitelné. Rozdíl 100%. 6000 cyklů nemá cenu ani komentovat.
Ten rozptyl je dán výrobcem i používáním. Pokud budete denodenně nabíjet z nuly na 100 na rychlonabíječkách, tak to bude okolo 1000, pokud 20-80 převážně nižším výkonem doma, tak to půjde k 2000.
Baterie vyrabi spousta vyrobcu a nejsou stejne. Stejne jako nema tuzkova baterie jinych vyrobcu stejne vlastnosti. Takze ten rozdil nabijecich cyklu u aut je taky obrovsky. Pravda je, ze nektera auta maji baterie i s 500 cykly, co si kdo vybere to ma.
Doporučil bych toto: https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/?fbclid=IwAR3INv9EbcJT1t7qNF9Y6ympt3lbLrDx853AHiztkh-6Hv6I8zd2bm6Th38#ram
Zde odkaz bez sledovacího prvku Facebooku: https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
Jenom kopíruji: „významné osobnosti výzkumu a vývoje spalovacích motorů a hnacích jednotek motorových vozidel.“
V dalším článku se zeptáme, které náboženství je nejlepší v nejbližším kostele.
Jsem absolvent zmiňované katedry a na katedře mám možnost i sám učit. U Macka jsem sám skládal zkoušky se spalovacích motorů. Jako odborníka na motory si jej i velice vážím. Nicméně tato studie je opradu hodně přiohnutá ve prospěch spalováků jako jsou např. 10-15 staré hodnoty emisivity výroby elektřiny.
Doporučuji spíše tento fact check. https://www.carbonbrief.org/factcheck-21-misleading-myths-about-electric-vehicles/?utm_content=buffer75ac4&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
Já tomu nevěřím. U tesly ok. U toyoty ok. Olovo.. U činana bych byl opatrny dokud to někdo neprověří. Něvěřím na 20 let jako u spolovaku.
Řeknu vám to takto. Jako Siemens Mobility vyvíjíme vlaky. Dopravcům garantujeme, že po 15ti letech baterie ujede požadovanou trať. Po desítkách tisíc cyklů a milionech najetých km.
Jaké tam používáte baterky?
Tak proc sis to nezjistil driv, nez sis to poridil?
Asi bych na místě majitele nemovitosti uvažoval o přidání panelů. Nevyužité přebytky, co odcházejí do sítě, moc nejsou a zvýšila by se tak soběstačnost ve slabých měsících. Panely jsou dnes velmi levné.
Ano, instalace příští týden 🙂
Když už v tom jste – zkoušel jste přemýšlet / počítat nad odpojením od sítě? Na krátké výkyvy baterka / delší asi generátor, vycházelo by to nějak , nebo je to ekonomicky nesmysl?
mnoho měničů umí pracovat pouze s paralelně připojenou sítí. v případě že chcete čez odstřihnout musíte mít buď měnič , který umí pracovat v ,,ostrovním,, režimu , ( ten je dražší ) nebo musí stále vrčet generátor.
nesmysl, prakticky neproveditelné
Úplná nezávislost na síti je hodně drahá a nebo znamená výrazné seškrtání spotřeby zejména v listopadu až lednu. Letos je listopad ještě relativně dobrý, ale někdy třeba týden přes mraky není vidět sluníčko a pak pro změnu zase panely zapadnou sněhem. Když už je v zimě slušná výroba, tak netrvá dlouho, protože je krátký den. Kdybych žil sám, tak se svojí ostrovní fotovoltaikou klidně od sítě odstřihnu a dám to, ale s rodinou to nejde.
Já myslel jako klidně s tím generátorem, co by občas navyráběl do baterky, a člověk by neplatil za připojení k síti a vše kolem.
Ale asi drahé i tak, když už člověk generátor má, tak by spíš v zimě vše prodával do sítě… ( Tím si prý třeba v Holandsku přivydělávají na farmách, když je drahá elektřina… ( a farma=neruším sousedy , tady by to asi nešlo))
Taky jsem o tom přemýšlel, jenže jsem zatím nenarazil na generátor s dynamem …
Přemýšlel, ale nemá to smysl. Systém by musel být neúměrně předimenzovaný co se týče výkonu i kapacity. Čistě teoreticky by to asi šlo, ale finančně to nedává smysl.
Já mám tarif D57d na tepelné čerpadlo a přebytky prodávám na spotu. S tímto modelem ale nejsem úplně spokojený a řeším zvýšení výkonu FVE a přechod na spotový tarif. https://www.youtube.com/watch?v=xZ79zZpwxAc&t=82s
Zde je něco podobného trošku ve větším.
https://www.youtube.com/watch?v=iwrCn-ExoIk&t=998s
VB od CEZu mame doma u nasi FVE. Nemame elektromobil ale letnim prebytkem topime v dome v zime a v nasem konkretnim pripade to akorat vychazi. Takze cca od brezna do rijna jsme s FVE plne sobestacni a v zimnich mesicich za distribuci spotrebujeme letni prebytek.
mam to podobne. jen tu VB vyčerpám už v únoru. v domě jsou dva byty . 6,15kw na strese
My mame 10 kWp ale strecha je 5kWp presne V a druhych presne Z. Ma to tu vyhodu, ze v lete jede FVE od svitani do soumraku v sume to ale nevyrobi tolik co presne na J. Pro nas jeden domek to ale vychazi v sume za rok presne akorat, takze me vlastne celorocne cena al. energie s VB vubec nezajima, pouze v zime distribucni sazba.
Klobuk dole pred autorovym domom. Odhadujem, ze ma dom nie starsi ako 5 rokov. Pozeral som spotrebu mojho domu, ktory ma 50 rokov. Za januar 2023 300 kWh elektrickej energie islo na beh domacnosti. Dalsich 150 kWh energie zhltlo varenie a priprava teplej vody. Takze by som sa potreboval na kurenia vliest do 450 kWh energie. No len kurim plynom do radiatorov. Takze kompletne prekopanie vykurovacej sustavy plus naklady na TC, plus naklady na FVE. Takze za mojho zivota financne nenavratne. Skusal som si simulovat produkcia FVE. 6 kWp FVE by v january mala dat okolo 220 kWh elektrickej energie,… Číst vice »
Dům je z roku 1958, rekonstruován v roce 2016.
Dakujem. Mate potom velmi dobre spravenu rekonstrukciu.
díky. https://www.pasivnidomy.cz/domy/rekonstrukce-domu-z-50-let-776
Rozumné zhodnocení přínosu FVE.
Problém EV spočívá v něčem úplně jiném než nákladech na dobíjení – to jsou jen drobné. Je to TCO (total cost of ownership) a tam to prostě nevychází a ještě dlouho nebude vycházet pro EV vůbec dobře.
To opravdu nejde takto paušalizovat. Záleží na typu auta. U malých aut to zatím moc nevychází, ale u větších už se ceny srovnaly. Tesla Model 3 stojí jako Oktávka RS, takže tam to třeba vychází už od začátku jednoznačně pro Teslu.
Prosim vas, skuste sa pozriet kolko sa tak predava Octavii RS. Nasiel som statistiku predaja novych aut v CR za 1-9/2023. Najviac sa predalo octavii 16 978. Fakt myslite za sa predalo tolko octavii vo verzii RS ? Potom pokracuju Fabia s 7800 a Scala s 7200. Fakt ocakavate, ze kupucici Fabie zrazu hromadne presedlaju na Teslu 3 ?
To nikde netvrdím, jenom říkám, že v některých segmentech aut už se ceny elektrických a spalovacích aut nijak závratně neliší. Za pár let už se ceny srovnají, to pak fakt nebude co řešit.
https://insideevs.com/news/506465/evs-price-parity-europe-2027/
Srovnají tím že zdraží spalovaly.Automobilky řekli elektroauta budou časem levnější.Nedavno řekli že ne .To bude ještě spoustu let trvá.
Ano, v niektorych segmentoch, otazka je aku velku cast trhu tvoria tie segmenty ?
K tym predpovediam. Napr. podla predpovedi uz mala klesnut cena 1 kWh baterie pod 100 dolarov. Co som zachytil, tak tento rok cena baterii pre istotu vzrastla. Takze obcas mi tie predpovede pripadaju ze prianie je otcom vysledku.
O cenách a vývoji baterií jsem měl zrovna tento týden mluvit s našim předním odborníkem doc. Kazdou. Cena vloni mírně stoupla vlivem války a rohození dodavatelských řeťezců. Letos již klesla cena pod 100. Velice slibně vypadá nasazení LFP baterií. Ty jsou sice o něco těžší, ale jsou bez kobaltu levnější, než klaiscké NMC baterie. Tesla model 3 je již v některých verzích používá.
https://www.youtube.com/watch?v=kC7QS2fakZI&t=138s
Jsem v klidu. Na EV mít hned tak nebudu stejně jako na FVE nebo tepelné čerpadlo. Takže se starým autem dokud nás palivo E10 nerozdělí a pak asi stará nafta , které nebude biosložka v naftě tolik vadit.
Jednoznačně pro Teslu? Zjevně někdo neumí základní počty. Kolega mluvil o TCO. Octavia RS je 4×4 s cenou okolo 1mio. Tesla 3 4×4 bude stále atakovat hranici 1,5 mio. Navíc z pohledu kvality provedení a materiálů lze Teslu srovnávat leda s nějakou Čínou a ne Octavii (ne že bych měl Škodu tak vysoko v žebříčku, ale Tesla je prostě úplně nejníže). Zpět k TCO. Za 5 let se ojetá Octavka prodá cca za 600k. Auta typu Tesla 3 NOVÁ se budou prodávat za 5 let max za 600k, budou mít rychlejší nabíjení větší dojezd atd. Za kolik tedy bude reálné… Číst vice »
Z jak daleke budoucnosti mas infomace?
Jenže daní za to je extrémni cost- cutting při výrobě, takže v TÜV statistice je poruchovostí úplně na dně, až za Dacií. A to je ten Total cost if ownership…
Možná se ceny elektro aut srovnaly s cenami Octavií, nicméně průměrné stáří aut v ČR je cca 15 let. Takže pro většinu motoristů jsou jakákoliv nová auta nedostupná.
FVE jinak fandím, mám ji na střeše sedmým rokem 😉
Přesně. Na tohle se často zapomíná a pak následuje divení, že prodeje EV v ČR jsou tak nízké.
Mimochodem, podle statistik tvoří firemní auta 75 % registrací všech nových aut.
Protože je u nás daňově sakra výhodné pořídit si auto na firmu.
Presne tak, zde je zakopan pes. Nejvetsim problemem je paradoxne aktualni bourlivy vyvoj elektromobilu, tudiz predevsim malobaterkova auta neskutecne rychle technologicky zaostavaji. Kdo neveri, at se podiva napr na AAA (a to je drazsi prodejce bazarovek), za kolik prodavaji bazarove elektromobily v kontextu najezdu vs jejich cena jako noveho. Vetsina elektromobilu jezdila s cenou 10-15 Kc/km na ztrate hodnoty vozidla. To je samozrejme obvykle u drahych luxusnioch spalovacich vozu, je to ale tezko obhajitelne u malych elektromobilu jako druhe auto do rodiny. + je treba pripocist kolik platite havarijni pojistku na auto za milion misto napr. zanovni fabie za 250… Číst vice »
Mate pravdu. Tu je odkaz na clanok, kde sa hovori o ocakavanej stagnacii predaja EV. Ako dovod odkladu kupy EV kupujuci uvadzaju, vysoka cena, rychle technologicke zastaravanie EV a vysoky prepad ceny pri naslednom predaji EV.
https://oenergetice.cz/cista-mobilita/vyrobci-elektromobilu-celi-v-evrope-utlumu-poptavky-pise-reuters
Za EV platím okolo 12000 ročně, za 11 let starou oktávku 8000. Za novou by to bylo +- to samé.
No tak to za tu 11 letou oktavii nejspis dost preplacite, pokud vubec ma nejaky vyznam za takove auto havarijko platit. To nic ale nemeni na tom, ze ekonomika EV vozidel neni vubec o cene za energii ale predevsim o jejich zustatkove cene. U nas v rodine si pribuzny koupil elektrickou Mazdu MX30 a behem dvou let mu cena vozu klesla skoro o pul milionu. Ta masirka o vyhodnosti elektromobilu je zkratka neobhajitelna, lidi si to naopak umeji spocitat moc dobre a proto ta auta zcela logicky nechteji. Pokud se vyvoj a ekonomika posunou, tak si verejnost k tem EV… Číst vice »
povinné ručení? není to nějak moc?
jo havarijní , už to vidím
povinné ručení + havarijní.
Hmm, možná jsem socka, ale 20kkc za auta ročně by se mi fakt nechtělo (I když bych na to měl)
Článek potvrdil (očekávané) omezené využití EV i FVE. To není výtka, ale konstatování faktu.
Do budoucna nás evidentně čekají další omezení ať už ve spotřebě (elektrické) energie tak i ve využití vlastního času. Jestli za to získáme odpovídající protihodnotu, ukáže asi jen čas.
Omezené využití jste vydedukoval jak? Jakože je nevýhoda mít auto které přes půl roku jezdí téměř zadarmo? Spalovák který musíte platit 100% roku je tedy co? Nepoužitelná věc, nebo pro vás právě dokonalá? Stejně tak FVE…. 80% snížení nákladů na energie vám je málo a tak raději zaplatíte úplně vše?
omezené využití ,? já bych řekl že maximálně zefektivění provozu. polovina ušetřená na spotřebě. autor píše , že má spotřebu domu cca 5Mwh. tj nějakých 60000kč za rok. plus spotreba benzinu autem za 12000km. tj +- nejakych 20000kc . polovina je doma . takze 50000kc za rok je usetreno. za deset let pul milionu. a to bude elektrina stale drazsi. kdyz neprijdou kroupy tak elektrarna pobezi 30 let. neznam bezpecnejsi investici. nez vlastni vyroba energie. pak uz je totiz jen varianta cestovat pesky a prasit doma s popelem .
Při ceně 60 000 Kč máme roční spotřebu 13MWh, před dvěmi lety jsme za danou spotřebu platili 35 tisic. Váš výpočet je dost nadsazený.
Problém je v té druhé půlce roku. Ne technický, ale finanční. Protože máte zdroj co jede tu druhou půlku roku stejně, ale produkuje půlku energie – tedy jeho odpisy, údržba a tak – vlastně vše krom paliva – je tedy najednou dvojnásobné, Dřív se to rozpočítalo za rok do dvojnásobku energie. To je celkem problém a zatím nikdo moc ne vymyslel co s tím. Protože kdybychom místo FVE dotací a emisních povolenek měly další dvě velké jaderky, tak máme čistou energetiku, stabilní síť a predikovatelnou cenu alespoň na straně výroby – a ty OZE už nepotřebujeme. Takhle je máme ,… Číst vice »
Ono je těch problémú víc. Vidět je to například na plánovaném navýšení regulované složky energie na příští rok. Celé to navýšení jsou přímé či nepřímé dotace OZE. S tím jak bude stoupat počet instalací FVE bude tento problém narústat.
Proto je potřeba OZE doplňovat o vhodnou akumulaci, k čemuž se dá velice dobře použít kapacita baterií v autech, jak je popsáno v článku. Na odkazu níže najdete celkovou kapacitu baterií v autech v Německu. 88GWh odpovídá kapacitě 25 Dlouhých strání během 5 let. Za tuto dobu nebudete mít pro PVE ani projekt
https://mobility-charts.rwth-aachen.de/#Kapazit%C3%A4t
To je pravda, ale zase to má své úskalí v dostupnosti a řiditelnosti takovéhoto „úložiště“. V odběrové špičce obvykle elektromobily jezdí, tudíž jejich baterie nejsou pro síť dostupné. Taky by nikdo nechtěl ráno zažít situaci, že má baterku z poloviny vybitou, protože správce sítě potřeboval vykrýt nárazově zvýšený odběr. Jde prostě o zložitou problematiku, kterou bude potřeba teprve se naučit řešit. Pak taky budeme vědět, jak velká ta úložná kapacita reálně je.
Auta jsou drahé baterky. U nás se třeba myslím že letos dělala úprava Orlíku na možnost reverzu na turbínách, ale to jsou drobky. Drobky jsou i 25 Dlouhých strání pro německou energetiku – ono i pro nás by 25 Dlouhých strání naakumulovalo co – den národní spotřeby ? Co to dokáže v německé síti, ještě s ohledem na to že lidi ty auta taky chtějí používat? Je mi líto, velkou akumulaci (aspoň na týden spotřeby evropské průmyslové země) neumíme. Neumíme to vymyslet aby to technicky šlo a ekonomicky nepoložilo zemi, ta týdenní „baterka“. Nebo jestli myslíte že by to nějak… Číst vice »
Nemám moc rád diskuze, kdy se staví OZE proti jádru. OZE jsou doplněk jádra. Velice se mi třeba líbí mix Francie, Španělska, FInska, nebo Švédska, kdy kombinace solárů a větru velice vhodně doplňuje jádro jako zdroj základního zatížení. U nás tvoří JE skoro 50% spotřeby. OZE u nás nejsou v žádném případě náhrada jádra, ale náhrada uhlí jako doplněk jádra.
https://app.electricitymaps.com/zone/ES
OZE rozhodne nejsou nahrada uhli!!! Naopak rostouci spotreba uhli je naopak nahrada za nestabilni solary.
Uhlí nebude. Jednak povolenky, a druhak bysme museli zbořit Litvínov i s rafinérkou…
Jak se rika vseho do casu. Nechapejte ze jsem proti solarum sam mam na dome 10kWp FVE, proto sam moc dobre vidim kolik a kdy to vyrabi. Nadhodnocena podpora solaru napr. na ukor JE je zkratka chyba. Koneckoncu podivejte se dnes do Nemecka, kde se z uhelek huli jak v nejakych 80tkach. Ted nase FVE vyrobi cca 20 % nasi denni spotreby el. energie. A kde se bere tech 80%? Z uhli. Problem solarni a vetrne energie je, ze neni jak energii uskladnit ani v horizontu par dni, natoz zimni obdobi.
Celosvětově spotřeba uhlí na výrobu elektrické energie roste. A to docela dost.
Celosvětově docela dost roste spousta věcí, které v Čé eR nerostou. Třeba HDP…
OZE nejsou doplněk jádra, doplněk jádra jsou přečerpávačky na výkyvy denních diagramů zatížení…
Určitě byste za dotace OZE postavil dvě jaderky? A i kdyby to vyšlo, kam že přesně byste je dal? Sklad vyhořelého paliva se také vyřešit stále nepodařilo, ale chápu, atomová energie zní hrozně sexy.
Temelín 3+4?
Bezva. To máme 2 000 MW. Ještě dalších 7 500 MW a máme vystaráno….
Žereme 60 TWh ročně a podle OZE-fans akumulace „není problém“, max stačí „trochu chtít“.:)
Tak stačí necelých 7 GWh baseload produkce a je to, to dá jádro v pohodě (s dostavěným Temelínem a jen současnými Dukovany jste na 6.1) ,a nemusíte pálit uhlí, plyn, biomasu, podporovat OZE random generaci s giga nároky na přenos a akumulaci, máte čistý vzduch….
Kde vám vyšlo dalších 7500 MW nevím, máte to blbě.:)
Občas potřebujete reaktor odstavit kvůli výměně paliva. Takže reálně Vám v té rovnici chybí ještě minimálně jeden celej současnej Temelín. Kam ho dáme?
Taky máme vodu a spalovny odpadu, to stejně musíte mít tak jako tak…
Aktuálně máme v uhlí instalováno 9 500 MW. Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tepelných_elektráren_v_Česku
To jo, ale vyvážíme.
aby mel cez co prodávat?
Temelin mel mit puvodne 4000 MW, plus jeste jeden a mame 8000 MW. jasne, takovy scifi 🙂
někam do prahy. tam je chtějí všichni.
V tom je nas CZ problem, ze jedem jen FV a minimum vetru. Ono casto fouka, kdyz nesviti a naopak. S vyvazenejsim pomerem slunce- vitr to vypada hned jinak.
Plus v te zime, kdy je z FVE malo musej stejne casto o dost vic jet teplarny, ktere se daji zaridit na kombinovanou vyrobu tepla a elektriny. Ono dost tech problemu je resitrlnych, kdyz se chce…
Vaše úvaha je postavena na představě, že máte 2 srovnatelná zařízení na stejnou činnost. Např. jeden elektromobil a ještě jeden benzin. Potom by skutečně byly odpisy 2x vyšší. Ale to neplatí, auto je jenom jedno, takže argument s odpisy je nesmysl. Musíte počítat jen co, přidáte a co vám to vydělá. To je v článku uvedeno. Další 2 jaderky, je taky k diskuzi. Jak vidíme, tak přenosová soustava je naprosto nepřipravena a připojení dalších velkých zdrojů by ji zničilo. Navíc, mluví se pořád o nestabilitě OZE, ale je tady také nestabilita spotřeby. 2 jaderky by určitě dokázaly vykrýt všechny špičky,… Číst vice »
Zkušenosti jsou to jistě zajímavé, ovšem chybí zde dost podstatná informace o velikosti počáteční investice do pořízení auta, FVE a veškerého potřebného hardvare a software.
A bez dotace na FVE jsou investice úplně jinde,aneb chudí dotují bohatý.
Budu rozšiřovat FVE o dalších 5kWp, již bez dotace. Auto pořízeno rovněž bez dotace.
Ale na první FVE jste dotaci dostal,tak to potvrzuje to co jsem napsal,bohužel.
ja vybudoval fve sam , kdyz jsem porovnal cenu za matroš a cenu na klíč s dotací , tak tech 220000kc rozdilu bylo vlastne za vyrizeni dotace. na tom jede malina , schligr a jini. par mesicu jsem jel ,,seriove,, , bez pretoku do site a nedostatek resil bypasem , pozdeji paralelni pripojeni , revize , zadost a jiz nekolik let legalni provoz s pretoky do site. za 4 roky je z 70% zaplacena. prave ta neskutecne komplikovana administrativa a 30 sni na zmenu cehokoli u čezu spolu s tim ze vice nez jednu zmenu nezvladnou. ( chcete li zmenit… Číst vice »
Zato na dostavbu JE nepujde z rozpoctu ani koruna, ze…
Jenže JE budou využívat všichni a ne jen ten co dostal dotaci.Což je velký rozdíl.
to je ale kazdá dotace. takze jste byl i proti šrotovnému , když se skodovka kapsovala ?
Ano to je úplně stejný
Vyborna motivace pro chude aby se stali bohatymi 😀
Osobne cerpas nebo dotujes?
To u modelového kolejiště taky ne, ale hned je jasné, že jde o hobby. Je tomu tak i u FVE elektroauta?
No a vdaka bateriam v tom EV zase sponzorujete Cinu. Netvrdil by som to, ze to je lepsie.
na mé baterii je napsano made in australia…
haha, tak to me rozesmalo, pry brzy. V Cesku spis nikdy, o co se vsadime? :))
Brzy budete leda vlakem na letišti.
👍
Fotovoltaika 10 kWp na střeše stojí po odečtení dotace cca 300 000 Kč. Pokud by stále elektřina 3000 Kč/MWh tak je návratnost cca 10 let. Nevýhoda je, že po cca deseti letech odejde frekvenční měnič a baterie. Výhod je několik, například v tom, že díky zvýhodnění těchto zdrojů energie a budoucímu množství nabíječek poroste cena distribuce a této ceně budou zahrnuty i kapacitní platby uhelným, plynovým elektrárnam za provoz dle aktuální potřeby. Takže cena distribuce bude v průběhu let růst výrazně nad inflaci. Na tom provozovatelé mikrozdrojů ušetří. Pak je výhoda, že v případě výpadku proudu revize, vichřice je objekt… Číst vice »
Pošlete mi prosím tarif s celkovou cenou 3Kč/kWh. Já mám zatím tarif okolo 7 Kč s distribucí. Návratnost tak vychází na zhruba 6 let. V rodině máme jinou FVE od roku 2012. Měnič stále ok, baterku to tehdy ještě nemělo.
Berte prosím dlouhodobý průměr ceny za deset let. Do roku 2021 byla celková cena elektřiny do 2000 Kč/MWh. Nyní je cena nějaká pro spotové ceny a dlouhodobé smlouvy. V roce 2022 byla cena výrazně vyšší, dnes jde cena silové elektřiny dolů, ale čím dál více poroste cena distribuce.
olovo v aute vydrzelo skoro 10 let . proc by melo lithium byt po 10 letech na vymenu? mam baterku 4 roky a podle toho co ukazuje diagnostika je na 98% . takze az bude mit kapacitu 50% a to bude timto tempem tak daleko , ze uz to resit nebudu bude ale stale pokryvat denni spotrebu domu.
Jaderku podle spotřeby řídit neumíme. Uhelnou taky ne. Vodní sice jo, ale ty už nemáme kde stavět. A plyn je drahej.
Jaderku řídit není třeba, ani by to nebylo ekonomické vzhledem k vysoké vstupní investici- nejlepší je, když jede trvale na maximum. A v době snížené spotřeby bude nadbytečnou energii ukládat přes elektrolyzér do zeleného vodíku.
Není jednodušší tím nabíjet ty elektroauta?
Jaderné elektrárny nejdou řídit podle spotřeby. I proto se považují za základ sítě. Rvou do sítě nějaký rámcově stabilní výkon a veškeré oscilace odběru se vykrývají jinými zdroji. OZE mohou výhodně vykrývat ty vykrývací zdroje, které se pak užijí zejména když něco z OZE zrovna není (je noc, nefouká). Výhoda je, že jejich provoz je velmi levný (na rozdíl třeba od jaderky) a nic nespotřebovávají. Že by měl frekvenční měnič odejít po 10 letech mi přijde jako fabulace. Proč by měl? Je to elektronika. Baterie ano, ale spousta lidí negeneruje z FVE do elektro-chemické baterie, ale spíše do termodynamické (boiler),… Číst vice »
Životnost asymetrického frekvenčního měniče je daná a v průměru je to opravdu těch asi 12 let. S tím nic neuděláte.
proč? co se pokazí? kdyby nebylo dbvt tak rodiče nají rubín z roku 1988.
S původním VN násobičem určitě ne. „Silová“ elektronika má svoji životnost.
Protože polovodičove spinace, jejich zivotnost strme klesa s teplotou. Zeptejte se solarniku když to v létě pořádně jede kolik mají na chladíci teplotu…..Teď to.jeden nejmenovaný výrobce opepril neosazovanim ventilátoru aby to nehucelo…..ty přicetnejsi dobastluji ventilátory sami
Popsal jste to výstižně. Co se mi na celé věci nelíbí je další dotování bohatých penězi chudých. Kdo si nemůže dovolit FVE a elektromobil, bude muset platit stále vyšší distribuční poplatky i spotřební daň z ropných paliv. Dost asociální.
proto jsou ty dotace.
Dotace ovšem vždycky kryje jenom určitou část, a na ten zbytek stejně člověk musí mít. Zvlášť v případě EV, kdy cena použitelných aut začíná kolem milionu Kč.
takže raději všichni budeme v hovnech? trošku mi to zavání komunismem. bohatý člověk platí podstatně více na daních než chudý člověk.
A navic musi chodit do prace…..
Kamaratka si pred par rokmi kupila jazdenu motorku tak za 100k Kc. V clanku spominana zostava by som si typol, ze bude stat o rad viacej.
FVE mě stála 200 000,- Při dnešních cenách vychází návratnost na 5-6 let.
Predpokladam, 250 000 Kc bola dotacia? K FVE mate aj baterie ?
Pre predstav, na Slovensku bola maximalna dotacia na FVE 37 500 Kc. Od jesene ju dvihli na maximalne 87 500 Kc, za predpokladu ze mate rocnu spotrebu elektrickej energie viacej ako 3 MWh. Ja som si na jar daval nacenovat 6kW FVE bez baterii ale s hybridnym strediacom tak cena cena sa pohybovala tak okolo 250 000 Kc a vyzsie.
dotace okolo 200. Ceny FVE jsou ale dále dolů. Tento týden jsem viděl nabídku od známého na 10kWp+10kWh baterie za 430t. Po odečtení dotace 215t.
mám teď nabídku od čez na to samé za 560 – dotace 220 = 340.
Za 10 10 10 je spíš reálnější 560 než 430.
Potvrzuji, viz. můj příspěvek výše. Díky energetické krizi návratnost zásadně zrychlila. Navíc dnes jsou vyšší dotace a nižší pořizovací náklady než jsem měl v roce 2019. Technologicky jsou FVE taky jinde. Pravda je, že kdybych koupil před 5 lety radši akcie, dnes bych si koupil ze zisku takových elektráren 5, ale mám dobrý pocit, že se chovám jako člověk a ne jako prase. A to je k nezaplacení.
Tak ono nejdúležitější údaj je cena životního cyklu. Například elektromobil po 6ti letech má zústatkovou hodnotu téměř nula.
Pošlete prosím odkaz, rád si takové auto koupím 😉
Fakt téměř nula? No to nevím…
https://www.sauto.cz/inzerce/osobni?palivo=elektro
No, je tam napr. Nissan Leaf 2014 za 200 000 Kc. Za tych 9 rokov najazdil 81 000 km. Novy leaf stal 800k Kc, takze za 9 rokov mal prepad hodnoty auta 600k Kc. Ja som teraz kupil 1 rocne auto za 500k Kc. Aj keby ako 9 rocne malo nulovu hodnotu, aj tak mam mensiu stratu hodnoty ako ten leaf.
…a to jeste vubec neuvazujete inflaci…. Tech 800 000 pred 9 lety byla za auto daneho rozmeru a funkcionality dost slusna raketa. Je treba si srovnat, ze v te dobe a stejne tride se nova auta dala koupit okolo 300 tis. nova.
Tak to je celkem známý, že největší ztráta hodnoty auta je ten první rok… Schválně kolik byla cena novýho, tipuju správně, že minimálně o 200 výš? Plus palivo (u spalováku velikosti Leafa tipuju hrubým odhadem tak 2 Kč/km, záleží, jak jezdil, ale 81 tisíc km za 9 let vypadá na cesty „kolem komína“ pro spalovák utrpení (pro nafťák tuplem), na druhou stranu pro elektro dobíjený z vlastní FVE ideál. To je (když započítám Leafu občasný dobití někde venku nebo v noci z domácí sítě) dalších třeba 100 k plus pro Leaf. Najednou je to o dost jinak. A bavíme se… Číst vice »
200000 není nula . 9 let není 6
Proč porovnáváte Leaf jako jeden z prvotních masovějších EV z roku 2014 s moderními EV? To je klasický cherry-picking dat už s předem daným sentimentem k dané tematice. Nové elektroauta mají záruku na baterii od výrobce po dobu 8 let / 160 tis. km. Ani po této lhůtě ani tak nebudou náklady na výměnu baterie vysoké, protože pokud není celé tělo baterie závadné, mění se pouze jednotlivé bloky, které stojí max. desítky tisíc korun.
„desítky tisíc“ – to jste slyšel kde?
A „repase“ tímto způsobem znamená např. „letos 1 blok za 150 a příští rok 2 bloky za 300“ – ony totiž ty články „stárnou“ kontinuálně a jde o chemický proces.
Ti bude mnohde ještě velké mrzení.
já bych teda nějakej takovej šestiletej s nulovou hodnotou bral. kdyby jste věděl kde brát , ozvěte se mi. nebo jen žvaníte?
Nezvani, jen proste vi, jak to je. (= predstava ceskeho diskutera, odbornika na prave aktualni tema)
Svatá pravda zajímalo by mne, kolik stála fotovoltaika ,auto ,nabíjecí stanice počítám že návratnost je tak možná 100let za tu dobu si pořídíte další auta na elektriku ,další fotovoltajku ta taky nemá životnost buch ví co no nevím nevím ňák mi ta úspora nevychází je to jednoduchá matematika nic složitého nashledanou
od příštího roku bude fve zaplacená a bude mi šetřit na e auto.
Z mé zkušenosti to s návratnosti vypadá nad očekávání dobře. FVE jsem pořídil v roce 2019 s předpokladem, že se vrátí nejdříve za 10 roků. Díky energetické krizi se mi vrátila do dnešního dne ze 80%, od roku 2025 už bude generovat čistý zisk. Na přebytcích jsem schopen dobíjet cca 15tis km pro pohon EV ročně, tedy pořízení FVE a EV má jednoznačně smysl. V zimě nabíjení přes spotové ceny, v reálu 1 Kč/kWh. Pokud se podíváte, jaký obrovský potenciál mají všechny střechy v ČR včetně paneláků, je to rozhodně cesta do budoucna.
Obavam se, ale zdejsi odborniky nejake realne zkusenosti nejen nezajimaji, ale dokazi je v pohode i vyvratit. A to i pomoci presnych vypoctu 😀
Neuvedl jste kde bydlíte, bez toho je údaj, že cestou do Prahy vám nabití vydrží až do Brna, celkem k ničemu (netoužím vědět, kde bydlíte, délkové jednotky už byly vynalezeny).
Z článku vyplynulo, že v Ostravě.
Pan Šindel bydlí v Ostravě, s dovolením to doplním za něj do textu.