Praha zvedne ceny jízdenek MHD. Nemáme německé platy, zuří přehlasovaný Hřib

Zdeněk Hřib. Foto: FB Zdeňka HřibaZdeněk Hřib. Foto: FB Zdeňka Hřiba

Nově budou podle Hřiba jednorázové jízdenky v Praze nad náklady.

Odebírat
Upozornit na
guest
213 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jak chcete.

Radepur

Zase Kovářík, ta svině nemytá, odesácká.

Adam

Jednorázové jízdenky at jsou klidně dražší! Jen ať si pěkně turisti připlatí. Občané Prahy mají nadále jízdenky levné, nevím teda proč ten rozruch.

Lukáš

jelikož turisti nejsou jen ti co přiletí letadlem, ale i ti co přijedou autem ze středočeského kraje — tohle je motivuje prostě zaplatit levné parkování místo kupování jízdenky pro celou rodinu

Vašek

Třeba Strasbourg, P+R stojí na den 4,20EUR a v ceně tohoto parkování je celodenní jízdenka na MHD pro 7 lidí. Jízdenkou je ten parkovací lístek, tedy musí jezdit spolu. Praha je k lidem zkrátka nepřátelská pokud se nejedná o roční kupón.

percula

Pokud někdo přijede autem a dál jede MHD vyplatila se mu lítačka už teď. A ti jednorázovi, ty to nezruinuje.

filias

Cena jednorázových byla zbytečně vysoká už před tím.

Co by se ale mělo zdražit jsou měsíční a roční jízdenky. Ta cena je vzhledem ke všemu ostatnímu naprosto bizarní. Před 14 dny jsem kupoval roční a ta cena je nechutný populismus.

Petr

Připadá Vám 25 tisíc (radši koukám, přesně to je 23100) jako nechutný populizmus. Přičtěte si k tomu těch plánovaných 25 procent zdražení nebo kolik to má být a už je to skoro 30. Teda já nevím, mít řidičák, tak si koupím auto a jezdím autem, benzín na tolik nevyjde, u zaměstnavatele je parkoviště, doma taky a za pár let se mi ta investice do auta na úspoře za MHD vrátí. Jinak pokud se bavíme jen o Praze, tak to je jiná, tam těch 3650 korun je dobrá podpora MHD a pokud to zůstane i po zdražení tak se změní cenové… Číst vice »

Vašek

Týden v NYC už před lety vyšel levněji tam než v Praze a to vůbec nepočítám, že Tap@Go ( jak začíná být na západě obvyklé) je naprosto transparentní služba na rozdíl od tarifů DPP, které spíš připomínají past na turisty a přespolní (ano, mluvím o povinnosti koupit si jízdenku v appce dříve, než vůbec vidím, zda mi jede spoj a i o pokutách za vypršenou časovou jízdenku, když má spoj zpoždění).

Vojta

Budu ďáblův advokát, ale chápou někteří, že dlouhodobé kupony opravdu jsou zvýhodněné z toho důvodu, že je využívají lidé ve městě žijící/pravidelně dojíždějící? Jinak řečeno, jsou určeny pro úplně jiné cestující než krátkodobé jízdenky.

To, že se dopravní podniky trochu „hojí“ na krátkodobých jízdenkách je zcela běžné všude na světě a je to tak v pořádku. Zároveň, to zdražení zas není tak dramatické.

Mimochodem, současné ceny krátkodobých jízdenek jsou od roku 2021 a předtím se zdražovaly v roce !!! 2008.

Andrej

Ano, ale v pořád hustější a hustější záplavě individuálních automobilů a teď k tomu ještě různych levných Boltů je spíš otázka, jaké město chceme mít: chceme víc lidí a jízd v autech a boltech nebo radši v MHD.

Tohle zvýšení už znamená, že pro skupiny občasných cestujících a turistů od 2-3 lidí, bude Bolt na velkou část jízd zhruba stejně drahý, občas i levnější, než MHD.

Taky nezapomínát, že benzin a nafta zdražily oproti roku 2008 jen minimálně. Mnohem míň, než jízdenky na MHD.

To podle mě v součtu pro ovzduší, hluk, bezpečnost a obecně kvalitu života rezidentů dobré není.

Juraj

Nejde o to, že jsou zvýhodněné. To je úplně normální.

Jde o tu propast mezi roční a krátkodobou jízdenkou, která se neustále rozšiřuje. Ve výsledku každý, kdo roční kupon chtěl, už ho dávno má. Ale příležitostní cesty MHD jsou méně a méně atraktivní, a tedy i potenciální okruh lidí, kteří by si Lítačku časem mohli pořídit.

A mimochodem, cena ročního kuponu nemusí být jednorázová darda. Spousta měst má měsíční předplatné nebo chytrý capping, takže se cena rozloží do snesitelnějších splátek. Jen Praha je na toto zase jednou příliš cool.

Jakub P

Přesně tak, i ty necelé 4000 můžou být pro někoho jednorázově nepříjemný výdaj. Natož při výrazném zdražení nebo když jich rodina kupuje víc v jednom měsíci. Kdo nezažil, neuvěří, ale přesně tohle jsou věci, které dělají z chudoby sakra drahou záležitost a past, ze které se obtížně vyhrabává…

czhunter

Ano, velice pěkně o tom psala Saša Uhlové v seriálu reportáží „Hrdinové kapitalistické práce“ – že když třeba pracovala v prádelně nemocnici v Motole, tak nemohla říct, že má roční Lítačku, protože tím by se prozradila.

Tam roční Lítačku nikdo nemá, protože není schopen našetřit tolik peněz na jednorázový výdaj.

No a teď ty nejchudší (často pracující) obyvatele chce Praha ještě podojit, na jízdenkách případně na pokutách (když si nevydělají ani tolik aby mohli „legálně“ přijet do práce).
Skvělé. Dobrá práce zastupitelé.

percula

Hezké ale nepravdivé.

czhunter

Rád si přečtu vaše články, kde všechno uvádíte na pravou míru.

A ne, to že „nemáte rád Sašu Uhlovou protože je ošklivá na Filípka Turků“ není opravdický argument.

Jarka

Hlavně, že má plán. Nějak mu nefunguje.

Rarife

Je mi naprosto jedno, kolik stojí jednorázová jízdenka, ale ty kupony měly zdražit už dávno. Je hezké, že to je levné, ale co za to? Prázdninové jízdní řády, šílené intervaly, snad polovina metra už roky mimo provoz (přeháním), klima skoro nikde a a když už něco jede, tak se tam člověk pomalu nevejde.
A pak vykládejte, jak chcete dostat lidi z aut do MHD a MHD prý není pro socky.
Je naprosto šílené, aby pracující Pražák platil už snad víc než deset let 3650 za MHD ročně.

David

MHD stojí na jednoho Pražáka (1.5mio …deti, důchodci, všichni) cca 18k ročně. Zvednout roční ticket pro těch pár platících neřeší vůbec nic… jen těch platících bude méně.

Roman

Nebude, MHD je stále mnohonásobně levnější jak provozování vlastního auta.

David

V Praze pripada na jedno registrovany auto 1.2 obyvatele …

PetrH

A to se v roce 2015 cena kuponu snižovala z asi 4700 nebo kolik to bylo. Nominálně se asi před 25 lety platilo víc.

Vít

No vida, my ve středních Čechách se máme už lépe než v té Praze. My si zdražujeme jízdné rok co rok a všichni jsme spokojeni.

David

Lépe volit? Udělat z VHD téma na každém předvolebním meetingu?

PetrH

Mimochodem, ještě to musí schválit zastupitelstvo. Jsem zvědav, jestli budou Piráti dál proti, protože Spolu+STAN na to nebudou stačit.

Lukáš F.

Opozice to ráda schválí, aby pak mohla říkat, že „Hřib vám zdražil jízdenky“

Jakub P

Nejspíš se k nim přidá Ano, to si s nimi v rámci magistrátu často notuje.

PetrH

Jako reálně funguje takováhle koalice, Spolu+STAN v radě a v zastupitelstvu se přidá ANO, ale jsem zvědav, jestli budou Nacher a Prokop hlasovat pro zdražení před volbami.

kombi

Zastupitelstvo změny tarifu neschvaluje, pouze rada.

PetrH

tak beru zpět, máte pravdu, ještě dopoledne někde bylo, že to musí schválit zastupitelstvo, ale teď už čtu tohle:

„Zastupitelé Středočeského kraje schválili zdražení začátkem června, v metropoli není rozhodnutí zastupitelstva nutné a stačí usnesení radních.“

David

Snaha vyhnat občasné cestující a turisty do taxíků. Ano, taxi bude stále dražší, ale už nebude dražší o tolik a obvykle bude mnohem rychlejší.

Hamtak

Přesně tak. V noci 9 z 10 aut po Praze jsoutaxíky a alternativní služby. Jak už jsem tady někde četl, ve dvou se vyplatí cesta Boltem už teď z Jiřáku na Václavák…, takže ano, pokud se v Praze chce podporovat tato doprava s často unavenými šoféry, kteří toho musí nalítat, aby se vůbec najedli, namísto MHD, tak je to asi cesta.

Josef

To bych chtěl vidět jak se ve špičce dostanete taxíkem z hlavního nádraží třeba na Vyšehrad rychleji než metrem.

MrMarkus

Vždy šlo o komfort, ale doba se mění. Poslední dobou pozoruji ve svém okolí (jak pracovním tak soukromém) také bezpečnost. Překvapuje mě, jak často vidím ta vozidla používat děti, rodiče k tomu mají nějaké důvody. V případě řidičů vidím častější používání služeb sdílených vozidel. Poslední roky, den co den, potkávám čím dál drzejší sebranku u vestibulu metra na Kačerově a Budějovické, ta bezmoc města je smutná. Umí to kanceláře, umí to obchodní centra, proč si neumí zajistit fyzickou bezpečnost město? Jestli uslyším finance, tak to zdražení jízdného (ale i ročního samozřejmě) je přesně to, co by tam pomohlo. A turnikety… Číst vice »

Jouda

Asi tak , fakt nechci 14 letou dceru v podvečer (a v zimním období tedy za tmy) posílat MHD. To raději pojedeme autem, za těch pár korun navíc ten klid stojí.

Vojta

No když už pro ní musíte jet (OK, to asi beru jako rozhornutí rodiče), tak furt můžete jet MHD, ne?

Petr

Tak to se děje v Berouně už dávno. Přijedete vlakem na „terminál“ a žádná návazná doprava. Takže ty co nemají berle vezmou kolo a zbytek si volá taxi.

Jan

Nebylo by účelnější přidat nulu nebo dvě za roční parkovací kupón? Případně za parkování obecně?

Pavel Dvořák

Ze by DPP platil za parkovani tramvaji a autobusu?😁

Jan Tichavský

Účelné by bylo zdražovat všechno včetně kuponů a parkovného (hlavně dorovnat ten nepoměr), ale na to bohužel nikdo nemá koule.

MiNo

Proč pořád jen jednorázové? Copak by Pražáka zabilo, kdyby si na roční Lítačce připlatil třeba 500 korun?

Jan Tichavský

Pražáka by to nezabilo, ale zastupitelé nemají koule to prosadit (před volbama určitě ne). Hlavně by se s tím muselo zdražovat i parkování, což by teprve byl řev, i když většina voličů jezdí spíš MHD než autem. Jednorázové jízdenky jsou vnímány jako pro turisty, takže u těch to tolik nebolí.

Andrej

Nebo ještě větší rouhání: Copak by Pražáka zabilo, kdyby si za neomezené parkování na veřejném prostranství ročne připlatil třeba 3,000 korun?

Jouda

Ale jo, klidně – mě by to vyhovovalo a klidně i na 10 tisíc ročně. Ale současně s tím zdražit jízdné v MHD na nedotovanou cenu. Protože když já jezdím autem – protože tam kam potřebuju MHD nejezdí – tak proč mám ze svých daní dotovat jízdné lidem z úřadů? Ať si taky platí dopravu komplet sami, když to chtějí po AID….

Lukáš Novák

Zdražit AE na 200/os je snaha o jeho zrušení (přitom nejezdí prázdný). Zaujalo mě ale, že se zdražuje jen část dopravy, doprava v klidu (parkování) se nezdražuje, přitom tady, hlavně v centru, je prostor veliký (ruku v ruce s kontrolou a vymáháním).

Juraj

Ještě se teď na sítích objevilo, že Airport Express zdraží ze 100 na 200 😂
Sorry jako, ale to je fakt spolehlivá cesta, jak ho pohřbít.

kjubik

Turisti s tím budou jezdit stejně.

Apex

Přesně! Zajímalo by mě, čím vlastně tu odlišnou tarifikaci AE odůvodňují. Už původní cena byla nastavená jen na to, aby tahali peníze z lidí, kteří se v pražské MHD nevyznají. Místo toho, aby přepravu mezi nádražím a letištěm zatraktivnili, když už se vlakem na letiště dostat nedá, tak nasadí nesmyslnou 4x vyšší cenu…

Ivo

Stačí použít selský rozum a uvidíte že jde o expres na letiště = nadstandardní služba všude ve světě

Marek Janík

Nejde udělat nějakou jízdenku na 10 minut?
Sorry ale 39 Kčs za sedm minut v tramvaji fakt jako o_O

Vojta

Viz přesně pod váma. U mě to jsou 2 minuty. I kdyby byla pravděpodobnost potkání revizora třeba 1x za 10 hodin v MHD (což je asi méně), tak by musela být pokuta aspoň 10000 Kč, abych o jízdence uvažoval.

Náhodný Kolemjdoucí

Je to tak, mnozí lidé si prostě spočítají, co se jim vyplatí víc.
To je stejné jako jestli se vyplatí třeba vzít úplatek nebo něco prostě ukrást.

Vojta

Ehm, srovnávat porušení přepravních podmínek soukromé společnosti s trestným činem? Jako fakt?

czhunter

„Ukrást“ nemusí být nutně „trestný čin“.
Klidně jen přestupek.

Vojta

Přijde mi škoda, že furt se drží nějakých přednastavených časových intervalů. Chápu to u papírových jízdenek, ale v aplikaci by nabídka mohla být výrazně flexibilnější. Za jednu kilometrovou zastávku tramvají, když občas vedu dítě do školy, nejsem ochotný dát ani 39 ani 30. Pěšky taky nepůjdu, protože to po ránu fakt nestíháme. Lítačku nechci, neb mě její nevlastnění motivuje pohybovat se po Praze na kole nebo pěšky. Takže dítě vemu buď autem nebo spíše na „statistickou“ jízdenku, která u krátkých jízd vychází zvláště výhodně. Kdybych si v appce koupil za 10 Kč 5minutovou/2zastávkovou jízdenku tak to klidně vemu jako fajn… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

Očividně Vás to nevlastnění lítačky nemotivuje dost.

Vojta

Já jsem motivován a reálně MHD i IAD v rámci Prahy využívám pro cesty, kdy jedu sám, jen výjimečně pokud k tomu je nějaký další důvod. Ale vzbudit dítě o 25 minut dříve, aby stihlo školu pěšky, je po ránu neprůchozí, a hlavně to bohužel ze zkušenosti nevede ke včasnému odchodu, když má dlouhodbě naučené, kde nejdál má být ručička, když dosnídá, dočistí si zuby, atp. Tedy dřívější vstávání vede k akorát delšímu trvání ranních činností. Varianta cesty na kole není bohužel podporována školou (není kam kolo zaparkovat krom k zábradlí před vchodem, kde by se větší množství kol pletlo… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

Tak to je asi dobře, že mládě zatím neodmítlo chodit do školy úplně.

Panda

Kéž by jednotlivé jízdy autem byly také nad náklady, tzn. se započítáním investic do infastruktury, hodnotou pozemku na parkování a ideálně i s externalitami. Tedy asi satelitní mýto, kde by se platilo za jízdu i parkování, zohledňovala by se oblast/ulice, dopravní špička, emise, velikost vozidla a další.

Jouda

Proč ne, ale také za podmínky zrušení firemního vozu pro soukromé účely a především všichni úředníci používající státní vozy si jejich provoz budou platit ze svého, né z peněz daňových poplatníků – a uvidíte ten řev.

Honza Ajznboňák

Měly by se zdražit všechny jízdenky a to takto:
30 minutová 60 Kč
90 minutová 90 Kč
24 hodinová 240 Kč
72 hodinová zrušit a nahradit 7 denní za 1 000 Kč.
Měsíční kupón za 720 Kč
Roční kupón za 5000 Kč.

Motolak

A jaký by byl point té týdenní, už teď je třeba měsíční studentská jen o 10 korun dražší než jednodenní

Dominik

Turisti jen ať platí, nutně potřebujeme modernější MHD. Pro všechny ostatní tu jsou dlouhodobé kupony za pár kaček. Jinak zajímavá poznámka jednoho z čtenářů níže, že pro dva už na krátké trasy skutečně vychází +- stejně cenově extrémně podstřelený bolt. A nelíbí se mi slova pirátů, srší z toho politická kampaň na jejich „levnější“ cílovku. Byť je samozřejmě chápu…

g_swrk

Jen doplnim, levne kupony jsou jen pro Prahu, primesto levne kuponu opravdu nema a i nyni se budou zdrazovar. Takze to zaplati bezny cestujici, nejen turisti…

Náhodný Kolemjdoucí

Cenovou politiku na příměstu si snad stanovuje kraj, ne? A na jeho obhajovu, oni nemohou spoléhat na peníze z krátkodobého jízdného od turistů.

g_swrk

Samozrejme, tohle si stanovuje kraj, jen to Praha musi i odkyvat protize cast spoju zde zacina… ale to bylo mysleno v narazce, ze to zaplati jen turisti, ze ostatni maji kupon, ne vzdy tomu tak je…

Jirka Műller

Když jedu za příbuznými tak jsem turista?
Díky vám mohu stále šířit mýtus o namistrovaných Pražacích.

Juraj

Výborně, zkásneme turisty a odradíme veškeré příležitostní cestující. To je vskutku mistrovský tah.

Eda

Kovarik, prazsky kmotr ODS

Jan

Bolt je skrze Švarc, dávky a minimální daně pro živnostníky dotován státním rozpočtem.

PetrH

„Turisti jen ať platí, nutně potřebujeme modernější MHD.“ – a sám tu modernější MHD platit nechcete, jen aby vám ji zaplatil někdo jiný?

Janina

Proč mají turisté a mimopražští platit více, aby to Pražáci měli levnější? Například my – příští týden jedeme na Šumavu s přestupem v Praze, Ať plánujeme jak plánujeme, autobus nám končí na Černém Mostě, na Střížkově , atd, Pokud chceme na vlakové nádraží, musíme s bagáží popojet kousek metrem, Což je několik stokorun navíc, Zlatá Florenc z doby mého mládí, Člověk se ten kousek přemístil pěšky, Myslíte, že je tohle vynucené popojetí metrem férové?

PetrH

Zase by byl dražší (a o dost pomalejší) ten bus, kdyby vám jel až na Florenc. A z Černého mostu i ze Střížkova se dostanete na hlavní nádraží do 30 minut, důchodci a děti do 15 jezdí zdarma, tak tady neplácejte o stokorunách.

Motolak

Pokud jedete na Šumavu, tak si kupte Prahu+6 vnějších pásem do Hořovic a pak IDPK, pražská jízdenka se vám počítá i na vlak mimo Ex

Zadarmo

Tak neberu strany. Ale v Praze chodím, řídím, používám Bolt, a používám MHD. Hlavně to řízení a bolt co často vychází jako lepší volba bude teď vycházet jako lepší volba víc často. To je prostě realita. A nebo koupím roční kupón ale protože necestuju zas tak často tak to zatím nikdy úplně nevycházelo. 30% je docela velký skok co udělá rozdíl mezi vybírání MHD a řízení/bolt. A dodat asi na čase zcizit pokutu protože 1000kc dnes je 33 30min jízd. Od ledna to bude pomalu jen 20. Zas tak často revizoři nekontrolují a lidi co umí počítat třeba přestanou platit… Číst vice »

Juraj

Tak taky je pravda, že řízení v Praze je výrazně ekonomicky zvýhodněno, protože město fakticky dotuje využití infrastruktury i zábor prostoru při parkování.

Zadarmo

Auto v Praze používám náhodou ne moc často a nikdy ve špičce. Hlavně chodím pokud možno (jeden důvod je moje zdraví). Pokud nejedu sám tak bolt docela často také používám protože ušetřit 20min času za 20kc navíc pro dva lidi to je docela lehká volba.

Ale mám z čeho vybírat a vybírám podle nálady, ceny, času, zdraví… pokaždé co opustím domov tak MHD musí soutěžit pro mě jako zákazníka.

Pavel Dvořák

Nechtel bych mit v Praze prasne polni cesty, preci jen kdyz jede treba sanitka, tak je dobre kdyz to neskace. A protoze je Praha celkem velke mesto, tak ma velke pozadavky na zasobovani a sluzby. Proto potrebuje celkem hustou sit silnic. No a kdyz uz ta sit je, tak proc ji nevyuzit i pro individualni dopravu. To co se proinvestuje navic jen pro potreby IAD je jen zlomek toho, co se musi proinvestovat tak jako tak pro vsechny ostatni dopravni potreby realizovane po silnicich.

Jakub P

Máte to úplně opačně, než jaká je realita.

Ty zácpy, které přemnožená IAD v Praze způsobuje, výrazně zvedaj náklady na IZS, MHD i zásobování a další potřebné služby.

PetrH

Jj, Blanku jsme stavěli kvůli zásobování a sanitkám…

Juraj

Dopravní problémy Prahy nezpůsobuje ani IZS, ani zásobování. Naopak zrovna ty na hustý provoz nejvíc trpí.

Naopak je zcela absurdní, že každý chodník a skoro každá ulice v centru je obsazena auty za symbolickou nebo nulovou cenu.

PetrV

Pokud chceme, aby se MHD v Praze rozvíjela, tak musí i vývoj jízdného odpovídat růstu nákladů. A mělo by se to týkat i časových kupónů. Současná cena ročního kupónu populisticky nastavená v roce 2015 a od té doby nikdy nezvýšená i přes značnou kumulovanou inflaci je mimo realitu.

Jakub P

Proč ne, ale upozorňuji na rezidenční parkování, které je cenově podstřelené tak extrémně, že stojí ještě třikrát míň než ten ultralevný roční kupón. To by mělo být na ráně ke zdražení jako první.

Kupóny na tramvajenku můžou následovat (platím obojí, ač třeba tu MHD zdaleka nevyužívám každý den).

Pavel Dvořák

Jenze u MHD se vam moc casto nestane, ze se nevejdete do dopravniho prostredku, protoze uz neni misto. Zato u parkovani si zaplatite tu “ultralevnou” castku a pak castokrat zjistite, ze zadne misto nemate. Je to jen poplatek za to, ze nebudete dostavat pokuty, pokud nejake misto najdete. Tak nesrovnavejte jabka a hrusky…

Jan Tichavský

Jenže ulice plné aut jsou přímý důsledek velmi levné cenové politiky za parkování. Člověku se dnes vyplatí stát ve veřejné zóně i když s tím jezdí jen jednou za týden na větší nákup a občas na chatu.

mgr.pavel

Pro srovnání ceny z Brna:

– 15 minut za 20Kč (Praha 30 minut za 30–>39Kč)
– 60 minut 25Kč (Praha nemá, resp. ten 30minutový který stojí víc)
– 90 minut 33Kč (Praha 90minut 40->50Kč)

Brno je samozřejmě menší, místo metra má jen vtipy na něj 🙂 a je zde o něco menší kupní síla. Ale pořád ten rozdíl v cenách bude hodně markantní.

Jestliže je pokuta za jízdu načerno jenom 1000 korun (https://www.dpp.cz/jizdne/pokuty-revizori/vyse-prirazky), cynický pragmatik by začal počítat pravděpodobnost chycení revizorem a zda se jízdy načerno pro nahodilé cestování už nevyplatí.

PetrH

pokuta bude taky vyšší, „řádově o stokoruny“, přesněji to nevidím.

Sarah 460

V Brně existuje také Poseidon, 19,5kč za 45min jízdenku z kreditu. Co se týče přirážky za jízdné načerno, bude se zvyšovat až na 2500 korun, nevím, jak velká bude při platbě na místě.

Ale furt lepší, než v Ostravě, kde stojí jedna jízdenka v MHD 100 korun 😉
(ne, inzerovanou přestupní jízdenku za 32 korun si opravdu normálně nekoupíte)

Honzajs F.

A v Římě pořad: 100 minut za EUR 1.5 (37 Kč), přestupní metro bus tramvaj

Jan Tichavský

No taky podle toho jejich MHD vypadá.

Honza

Nezvažuje Ministerstvo dopravy rozšířit OneTicket na veškerou veřejnou hromadnou dopravu. Obdobně jako je Klimaticket v Rakousku? To by pomohlo zatraktivnit cestování vlakem a MHD po ČR. Kdo se má vyznat ve všech podmínkách jednotlivých přepravních společností (PID, IDSJmK, ODIS,…). Jako nesouvisí to úplně se zdražením jízdného. Ale nevím, kde jinde bych se na to mohl zeptat.

Sova

I kdyby to udělali, nejspíš na to pak nasadí takovou cenovku, že se to málokomu vyplatí koupit.

Studý Chudent

Kdo a z čeho by doplácel ztráty?

Honza

Když vezmu, že IN karta 100 stojí 22 000 Kč, OneTicket je za 33 000 Kc a i tak se prodávají. Jde o to nastavit adekvátní cenu za služby. A ideálně, aby se ve městech nemuselo doplácet až 80 % nákladů za MHD z „neviditelné kapsy daňových poplatníků.“ Pak by si Jednu jízdenku koupilo daleko víc lidí.

PetrH

Nezvažuje, není to tak populární jako investice do betonu.

Honza

Škoda. 🙁

Ares

Ohraná písnička, když se OneTicket zaváděl, tak se říkalo jak ho všichni chtějí, teď brečí, jak je kilometrický tarif drahej, což se vědělo od začátku, teď do toho pod rouškou zjednodušení chcete integrovat i MHD a mávnutím proutku to bude za babku a lidi se vrhnou do MHD a vlaků a linkových busů a lodí a letadel… Hezká pohádka

Sarah 460

Bylo by to minimálně jako nadstavba současných IDS fajn, ale trochu se obávám, že by jakýkoliv pokus velmi brzy narazil na tzv. drážní paragrafy.

Rei

Jedině s integrací všech (i zatím neexistujících) IDS a s nějakou centralizací přepravních podmínek. Veřejná doprava je tak rozdrobená, že dokud nepřijde befel ze shora, tak se žádná „republiková integrace“ konat nebude. To je prostě fakt a každý politik, který tvrdí, že k tomu časem dojde si jenom lže do kapsy.

Pavel

Hřibe, jenže jízdné v Praze je extrémně levné.
Jasně, taky se mi líbí Lítačka za 10,- na den, ale taky vidím kolik si DPP vydělá na jízdném a kolik je dotované městem. A jestli chci fungující a kvalitní službu, tak nemám problém abych jezdil třeba za 20-30,- na den.
Ten kdo si musí koupit lístek to taky zvládne.

PetrH

Extrémně levný je kupon a o tom tu řeč není. Zdaleka ne všichni, kdo kupují jednorázové jízdenky, jsou turisté.
Mimochodem, zajímavá by byla data o nákupu jednorázových jízdenek v průběhu roku, podle toho by se dalo odhadnout, kolik turistů v tom je, ale přesně to se nedozvíme samozřejmě.

Vojta

Nedalo, Praha už má sezonu prakticky celý rok…

Juraj

A protože předplatné jízdné je extrémně levné, tak město opakovaně zdražuje pouze to krátkodobé. To dává naprostý smysl…

Jarda

tady má Hřib pravdu, navíc o kopónech není řeč. Zdražovat jednorázové jízdné (a papírové ještě o to víc) není opravdu logický krok jak řešit dopravu v Praze. Tohle jízdné využívají hlavně návštěvníci a takhle se na nějakou MHD vykašlou a Praha bude ucpaná ještě více. V jedné osobě to tak nevypadá, ale rodina/skupina, to je jiná písnička a opravdu nikdo není zvědavý dát za MHD v Praze za rodinu třeba 500, to prostě pojedou autem a je to samozřejmě logický krok.

Jan1203

Tak zase nepřehánějme – děti do 15 let zdarma, dokonce i doprovod dítěte (tj. jeden rodič) do 3 let zdarma! Co by to muselo být za rodinu, která by zaplatila za MHD 500 Kč?

Co je ale divné, že pro věk 15-18-26 není žádná sleva na jednotlivé jízdenky – ačkoli by si to město mohlo nechat doplatit v rámci státních slev.

David

To už se dostáváme úplně do absurdna co se týče rozdílu mezi jednorázovým a předplatným jízdným.
Tím MHD jezdí i občasní cestující z ČR nejen turisté a tady se již od 6 až 7 jízd měsíčně (tedy 3 dny / měsíc) vyplatí mít celoroční kupón. To je úlet.

David

Každý si muze koupit roční kupon a nic neřešit…

David

A nebo jet autem, protože vás u 3 jízd měsíčně vůbec nenapadne řešit nějaké kupóny.

MiNo

Jsem v Praze jednou za dva týdny. K čemu by mi byl roční kupón? Už jsem ho měl a prodělal jsem na tom 2000 Kč.

Jan Tichavský

Pokud byste přijížděl pravidelně po celý rok tak byste už možná s novým tarifem vydělal. Další výhoda je že nemusíte řešit jakou jízdenku na jakou cestu potřebujete. Známý nás navštěvuje poměrně často a pořád potřebuje vědět zda mu stačí na 30 minut nebo je potřeba na 90 anebo budeme jezdit víc a už se mu vyplatí celodenní.

Glados

Kdyby aspoň ty čtvrtletní kupóny nevycházely o tolik hůře proti ročním

jkjk

To je ale schválně. Jednotlivé jízdenky jsou hlavně pro turisty, předplatné pro místní. Politicky je mnohem jednodušší zdražit jízdenky pro turisty než pro místní. A taky dotace jde z rozpočtu města, tedy opět zejména z peněz místních.

Jan1203

K tomu poslednímu odstavci: Během 30 minut v MHD jsem schopen 1-2x přestoupit (2-3 jízdy), během platnosti 90minutové jízdenky klidně zvládnu cestu tam i zpět včetně zařízení si něčeho, tj. např. 4 jízdy. Nákladově by pak 30minutová byla na cca 40 Kč a 90minutová 80 Kč a nové ceny nad nákladovou cenu rozhodně nebudou…

Spíše mi chybí nepřestupní 15minutová jízdenka – jet např. 2 zastávky autobusem a zaplatit 30/39 Kč mi přijde hodně. Ale to není záležitost zvýšení cen.

Luboš Beneš

2 zastávky se krásně projdete a ještě uděláte něco pro své zdraví.

MiNo

Jasný, každý má čas chodit třeba z Palmovky na Ohradu pěšky. Tak určitě.

Frantík

Když 15 minut jdou 2 pásma v SČK a Praha P jsou taky dvě pásma, nechápu proč to nejde.

Jan Tichavský

Já zas chápu, že ty náklady na provoz systému 24/7 jsou už tak vysoké, takže nabízet levný krátkodobý tarif se tolik nevyplatí. Člověk platí za to, že může přijít kdykoliv na zastávku a svézt se, ne že přítižil na pár minut konkrétnímu dopravnímu prostředku.

Dopravak01

Pokud cestujete ve dvou a více lidech, je levnější a většinou i rychlejší jet Boltem, než se natřásat v sorce bez klimy. Nikoho nebaví studovat složitý a nesmyslný tarif a řešit nekonečná dopravní omezení a výluky a ještě za to platit nesmysl.

Glados

Pražský systém teda složitý fakt není. Jo, na rychlou přepravu je dost mizerná oproti třeba S-Bahnu, který saturuje rychlá spojení do různých částí města.

Ale zase si řekněme, proč je ten Bolt o tolik levnější. Veze vás cizinec, který tu často není úplně legálně a do profesionálního a zodpovědného řidiče na daleko, neplatí daně, v autě jehož technický stav je často tragický a za cenu obrovské automobilové zátěže v centru. Ano, vychází to v mnoha případech jako lepší řešení, jen si zas nenakhávejeme, co je za ní schovaný.

pacicka

No a neměl by se tedy na to nějaký úřad zaměřit, aby vás vezl někdo legálně, auto mělo řádný technický stav, dodržovaly se předpisy – dnes Bolt, Uber a podobní zastavují a parkují v pohodě i na zákazech stání a nic se neděje….

Glados

To by bylo potřeba víc úředníků, ale ti jsou v tomhle státě fuj, stejně tak regulace, případě její vymáhání. Teda pokud se něco zrovna nestane, pak se všichni ptají, kde ten stát je a proč nefunguje. Je to trochu začarovaný kruh.
Navíc do toho žádnej politik nepůjde, protože by přece lidem bral levné cestování.

MartinS.

Kam se ve dvou/třech lidech boltem za 92 nebo 138 Kč dostanete? To už můžete dojít pěšky nebo jet MHD za 72/108.

PetrH

Bolt využívá toho, že OSVČ daně neplatí, narozdíl od zaměstnanců v MHD a spotřební daň na PHM je dvacet let stejná. Pak se divíme, že je levný.

Jakub P

OSVČ neplatí daně? A co teda posílám každej měsíc finančáku? A proč mi v obchodech účtujou DPH, když jsem OSVČ a nejsem plátce?
Jo, platíme jako OSVČ v průměru (u OSVČ/zaměstnanců s nižšími příjmy to takový rozdíl není) citelně nižší daně než zaměstnanci, ale nula to fakt není ani zdaleka.

David

Vysoce výdělečné kancelářské OSVČ (především IT) uplatňující 60% paušál na téměř nulové náklady platí daně (včetně odvodů) menší než zaměstnanci s minimální mzdou. Jaký je rozdíl u řidičů Boltu či Rohlíku nevím, ale rozhodně je to daňově (znovu včetně všech odvodů) mnohem výhodnější než v případě zaměstnání.

Jakub P

Jak píšu, daně z příjmu máme jako OSVČ nižší než zaměstnanci. U vysokopříjmových výrazně nižší, proto se vyplácí švarcsystém, u nízkopříjmových to zdaleka tak jednoznačné není, záleží na odčitatelných položkách, a i když to vyjde míň rozdíly nejsou výrazné.

Ohradil jsem se proti těm nulovým daním, protože to fakt realita není. Spodní sazba paušální daně (zahrnuje odvody) je pro OSVČ pro letošek přes 8000 měsíčně. Plus samozřejmě DPH, spotřební daně a další. Možná to pro někoho je „nula“, pro mě fakt ne.

czhunter

Řidič Boltu v žádném příapdě nemá „téměř nulové náklady“ – naopak, při odpisech (relativně) nového auta budou jeho náklady hodně vysoké, možná i tak vysoké že se mu ani paušál nevyplatí.

Pokud jezdí 20 let starých střepem, pak samozřejmě ano.

Jan

Oproti zaměstnancům mají daně mizivé. A to je jen jedna složka z ceny.

Pavel Dvořák

A kolik zaplatite na danich? A pri jakych prijmech?

Protoze z dani se plati i dotace na MHD, tak by pro OSVC mel byt zvlastni tarif na jizdenky i casove kupony. Protoze min prispivaji do systemu, ale pak pouzivaji stejnou verejnou dopravu, tak by meli platit vic za kazdou jizdu. Stejne si to pak daji do nakladu😂

jkjk

Klikám cestu centrum – Jižní Město. MHD pro dva za 60,- (po zdražení 72,-), Bolt za 350,-. Měsíční kupón pro dva za tři jízdy Boltem.

togup

Kdyby pan náměstek Hřib pozorně poslouchal pana premiéra Fialu, tak ví, že pokud budeme na podzim volit SPOLU, tak do 8 let budeme mít platy jako v Německu 🙄

dizgrafy

To je nejhorší žblept Fialy, který na něj za čtyři roky ve vládě máte? 🙂

Martin

Tento krok se musel nepochybně kdekdo očekávat. Nova vozidla, klima, WiFi, sedacky, zastávky, prodej ve vozech, datová konektivita, výstavba tratí, jizdni intervaly … tohle všechno stojí peníze. Neříkám, ze je (všechno) špatně, ale nikdo nemůže čekat, že se zvedne kvalita, az ceny kolik, řekněme. pět let beze změny.

Luk

Ale je potřeba zdražit hlavně roční kupony, které jsou velmi levné. Zdražení jednorázových jízdenek toho moc nevyřeší. Plus by se mělo samozřejmě zdražit i parkové, hlavně to rezidentní.

Pavel

S tím souhlasím. Je hezké jezdit za 10,- na den, ale taky není problém jezdit za 30,-. Sice bych ten jeden měsíc nadával, ale celý rok bych měl klid.

Nose Peak

Taky bude. Ale až po komunálních volbách příští rok…

mgr.pavel

Zdražit dopravu pro své vlastní voliče? Jste se zbláznil? To by pak Svoboda nemohl spát další 4 roky s primátorským řetěem kolem krku!

Studý Chudent

Zároveň je ale třeba zdražit auta. Když bude roční kupón za 20 000, tak každej bude jezdit autem…
V Praze, kde se o mýtu mluví od Béma a modrý zóny se pokutujou jen občas může být jízda autem až moc výhodná, ale to město na tu zátěž není stavěný + auta maj hrozně moc negativních externalit

PetrH

Kde je v MHD wifi?

HK~

kdysi bývala ve většině 15T, teď už je dost často vypnutá a pokud ne, tak nemá signál (=nejde se dostat do internetu)

Jan Tichavský

Vypnuto bylo už před mnoha lety, nějakou dobu ještě přežívala WiFi u pístřešku, ale jak píšete bylo to ke konci už bez připojení.

Jan Tichavský

To bude akorát ve vlaku. Bohužel u nás to byl zas nějaký český předražený tunel. V zahraničí je běžné že funguje WiFi jak ve vozidle tak i na zastávkách (aspoň v centru) a to i v malých městech.

Zoffrey

„Mění se pouze jednorázové jízdenky, které z větší části používají turisté,“ – já teda nevím ale my co děláme 12h směny v Praze tak se nám kupóny uplně nevyplácejí.

Jan Sůra

Fakt nevyplácejí? Mě se vyplácí i na jednu cestu týdně do Prahy.

MiNo

Jednou týdně? Fakt ne. Pokud tam jsem 1x za týden, použiju 2 jízdenky za 30 Kč. Jsou týdny, kdy tam nejedu a mám dovolenou, takže tam jezdím řekněme 47 týdnů, čili 94 jízdenek za 30 korun. Tedy 2820 korun. A kde je ten rozdíl 830 Kč?
Jo, pokud couráte celý den, kdy byste si normálně koupil celodenní za 120 korun, tak jo. Ale jinak nemáte pravdu.

Jan Sůra

A když použiju MHD více než dvakrát při návštěvě Prahy? A když jedu vícekrát týdně (neplánovaně)?

MiNo

To ano, to se už vyplatí. Ale takový případ jsem taky zmínil. Pokud vím, že pojedu minimálně třikrát, už si kupuju celodenní.

Y.K.

Myslím, že si neuvědomujete rozdíl mezi „nevyplácí se“ a marketingovým termitem že roční kupon je za „desetikorunu denně“.

Nezbeda

Mne se v Praze rocni kupon MEGA vyplati. 🙂

HK~

mojí ženě, co jede do Prahy na 2 dny jednou za měsíc se vyplaatí, protože ty krátké jsou drahé a roční tak levný

MartinS.

Kdyby jel někdo za 50 Kč do práce a za 50 h práce, je to 100 Kč. Když takhle pojede 3x měsíčně, už se vyplácí roční kupón. Jestli děláte 12h směny, máte jich tak 14-15 do měsíce. I kdybyste jezdil 30 minut za 36 Kč, je to přes tisícovku. Za čtvrt roku je ten kupón skoro zaplacený.

jaroslav.dohnalik

Mě tohle nebaví. Když se budu třeba do Prahy stěhovat, tak jako první zhodnotím, zda na život v dané lokalitě mám. Ne, že se tam přestěhuju, nebo tam přetrvávám, a pak brečím, že na to nemám. Mělo by být pod úroveň všech zúčastněných, aby se debatovalo o korunkách. Za tyhle prachy to je pořád levnější, než v západní Evropě, kde úroveň služeb je mnohdy sotva poloviční.

JiP

Nominalne mozna levnejsi, vztahnete to ale k vysi platu. Navic v CR je silne rozvinuty pragocentrismus, kdy i mnohe urady zrizovane statem ci statni spolecnosti jsou umistovany do Prahy, pritom mohly byt kdekoliv v CR. Koneckoncu se tu diskutovalo CDP Praha, pro ktere SZ stavelo v blizkosti centra novou budou, prostoze SZ ma napric CR kvanta budov v mistech, kde by nebyl pro CDP problem sehnat kvalifikovany personal.

Jarda

kdo využívá pravidelně MHD tak nejezdí na jednorázové jízdenky, předplatní kupóny jsou až směšně levné.

Milan

že se nestydíš porovnávat ceny s místy, kde jsou násobně vyší příjmy! Nadruhou stranu cena dlouhodobých jízdenek má zůstat, a 550Kč Praha/měsíc : 30Kč/30min dnes = 18,3 a to tedy je pro místní i jen často dojíždějící lidi 9,12 cesty někam a zpět! : 39Kč nově papírová jízdenka/30min = 14,1 a tedy jen 7 jízdy tam a zpět Když roční 3650Kč vydělíme 12ti měsíci, tak náklady na MHD za měsíc jsou jen 304,1Kč : 30Kč/30min dnes = 10,13 a to tedy je pro místní i jen často dojíždějící lidi 5 cesty někam a zpět! : 39Kč nově papírová jízdenka/30min =… Číst vice »

_mm

Kdo se do Prahy přestěhuje, tak většinou jezdí na roční kupón a ne jednorázové jízdenky. Ten kupón je teď extrémně levný a měli by ho zdrazit místo jednorázových jízdenek.

Pavouk

Za 90 minut cestování veřejnou dopravou u nás na Šumavě zaplatím na jedné z tratí 113 Kč. To je tedy asi neštěstí, když v Praze za totéž cestující zaplatí 50 Kč.

Y.K.

On je to trochu problém škálování časově definovaných jízdenek. Málokdo jezdí na 90 min jízdenku hodinu a půl po Praze. Stačí aby cesta měla 31 min a potřebujete 90 min jízdenku (třeba Václavák – Letiště, 32 min).

Pavouk

To samozřejmě. Přesto obecně vychází doprava v Praze i s jednorázovými jízdenkami velice levně.

PetrH

Což může být prostě tím, že narvaný autobus na 1 cestujícího zas takové náklady nemá. Viz to porovnání celkových nákladů PID a počtu přepravených cestujících. 20 korun za jízdu (bez ohledu na vzdálenost). Kdybyste na Šumavě jezdili podobně, můžete to mít za podobné částky, to jsou prostě úspory z rozsahu. Teď se bavíme o celkových nákladech, ne o tom, jak moc se spoje dotují.

Jan Tichavský

Ano, v Praze v rámci města je právě v provozu kolem 1000 spojů. Na té Šumavě toho bude jezdit mnohem míň a průměrná obsazenost asi taky nebude tak velká.

Míla

Souhlasím. A kdy přijdou na řadu lidé, kteří bydlí po vesnicích a městečkách…žádnou MHD nemají, ale používají svoje auta, mnohdy dvě, aby se dostali do práce, do školy, na nákupy?
Prijde mně směšný nářek nad zvýšením jízdného v kontrastu s plánem linky D, rozvoji tramvají, trolejbusů, … V kontrastu s platy, které v Praze jsou oproti malým městům a vsím, přijde mně směšná cena ročního kupónu za všechnu tu kvalitu a dostupnost, kterou MHD v Praze nabízí!

Jan

Myslíte, kdy se konečně začne platit tržní cena za parkování? Toho bych se rád dožil.

watslaw

A kolik se teprv platí za 90 minut cestování letadlem (taky veřejná doprava).

Honza F.

To asi není v Plzeňském kraji, kde je strop 84 Kč za 4 hodiny jízdy po kraji. Jinak minulý měsíc jsme jezdili po Římě a 100 minutový přestupní lístek (metro, busy, tramvaj) stojí pořád 1.5 Eur. tedy necelých 37 Kč. Vlak mimo město o něco více, jako u nás (90 km za 8 Eur)

Hrozen

Tohle je těžké. Jsme chudý národ s mizernou kupní sílou, ale současně náklady třeba právě na MHD jsou vesměs stejné u nás jako na západě. Tohle asi bohužel nemá řešení.

basteilubbe

Už vzhledem k výrazně nižším platům rozhodně stejné nejsou.

Hrozen

Mzdy nejsou zásadní náklad – cena nových vozidel je napčíklad náklad mnohem větší. Pokud by nám nevadilo stále jezdit T3/KT8/Karosami, byly by náklady mnohem nižší.

Jan Tichavský

Aneb lidi chtějí na pár horkých týdnů v létě klimatizaci, ale nechtěj za ní platit ani korunu navíc.

PetrH

Zase tak chudí nejsme, to jen rádi brečíme. Kdybyste porovnal průměrné čisté mzdy a ne hrubé (jak se s oblibou dělá, aby to vyšlo hůř), tak se dostanete asi na půlku ve srovnání s Německem a to není jediná západní země, mnohé jsou na tom hůře.

Luboš Beneš

Oproti většině světa jsme velmi bohatý národ.

Tom

To je argument – ukažte mi MHD v té druhé půlce světa..

Lukáš Herma

Ne v půlce, patříme do 20% nejbohatších zemí světa.

Lukáš Herma

ČR patří do TOP 20% nejbohatších zemí světa.
Zajímalo by mě tedy o jakém chudém národě mluvíte?

David

GDP per capita je na úrovni zemi jako Jižní Koera, Taiwan, Japonsko … proč si myslíte, že jsme chudá země? Kvůli existencí Švýcarska?

V jakém oboru s globálním dosahem pracujete, kolik máte za sebou patentů?

Bzden

Stejně jsou všichni domluvení, je to přeci o rozumném poměru. Jak to dělali za starého Rakouska, kdo MHD platil? Navýšení je obrovské.

Luk

Za starého Rakouska byla MHD minimální. A navíc neměla konkurenci v individuální automobilové dopravě, ta byla teprve v plenkách. Proto se MHD obvykle zaplatila z jízdného. Nelze to srovnávat s dnešním stavem.

jkjk

(1898) Cena jízdenky se odvíjela od počtu ujetých zastávek – do 3 stanic se platily 3 krejcary, do 6 stanic 5 krejcarů, „přestupní“ lístky za 10 krejcarů, které umožňovaly cestovat na vzdálenost přesahující 6 stanic. Mzda dělníka se tehdy pohybovala mezi 80 krejcary a 1 zlatým denně.

Dejf

No jo, tak volby jsou za rohem a pirátská voličská základna je primárně praha no, tak je jasný že si na tom zahraje sebepropagaci. Hlavně když ví, že to projde i bez pirátů, tak co by se nesvez.

Ale rád bych připomněl radnímu pro dopravu a sebepropagaci, že jejich voličská základna většinou nejsou ti, co si nedokáží koupit roční kupon a tak je tahle mediální prostituce spíš zbytečná.

Twix

Piráti budou mít i dost voličů takových, co si roční kupon nekupují. Lidi co jezdí do práce jednou až dvakrát týdně, nebo co to kombinují s jízdou na kole, lidi co nedojíždí vůbec ale někdy využijí MHD pro cestu za kulturou nebo sportem. Docela by mě zajímalo, jakou část skutečně tvoří ti návštěvníci.

Jan Tichavský

Divil bych se kdyby bylo dost voličů Pražáků, kteří si nekoupí velmi levný kupon na 10Kč/den. I kdyby jeli jen 2x týdně tam a zpět, tak se jim to vyplatí. Člověk může nastoupit kdekoliv a hned a nemusí řešit jízdenky.

Nose Peak

Tak on asi nikdo nechce vidět billboardy s nápisem “Vrátíme vám, co vám Hřibova radnice vzala”…

Jan Tichavský

To není jen o Hřibovi, Piráti mají nezdražování jízdného přímo v programu už delší dobu. Respektive zdražování by brali, ale musí to být spojené se zdražením parkovného a případně zavedením mýta.

Terminátor z vrakoviště

Platy jako Němci nemáme. Ale rozežraní jsme možná ještě víc.

Absolutně nechápu povzechy nad zdražením jízdenek v řádech korun, ale že by někdo povzdechl, že nechá měsíčně o několik tisíc víc za nesmysly které nepotřebujete, o tom ani slovo.

Jarda

na to se takhle koukat nedá, touhle optikou můžeme MHD zrušit, protože každý nemá problém si zaplatit to auto a jezdit po Praze autem či taxíkem apod. Problém je, že se ty auta do té Prahy jaksi nevejdou, takže MHD by mělo být atraktivní k využití a nikoliv za příplatek oproti autu.

Clovek

A kupon zase nic?
Nerozumím proc kdyz potrebuji jezdit jen jednou za 14 dni, mam platit mnohonásobně vic než denni dojizdeci. Naopak Praha by v rámci snížení šílených nakladu na MHD mela motivovat lidi, aby alespoň občas ve vhodných trasách šli pesky nebo na kole. Take by to pomohlo veřejnému zdraví – znám mladé zatím zdravé lidi, kteri se díky kuponu téměř zdarma naučili jezdit MHD trasy kratší než 1km. Nelibi se mi takový hedonismus platit z dani. V západních městech běžne předplatné kupony vůbec neexistuji, existuje jen množstevní sleva na jednorázové jízdenky.

Matěj V.

Tak si pořiďte roční kupón, když jste si spočítal, že vás vyjde levněji.

Clovek

Nevychazi, nic takového netvrdím. A i kdyby vycházelo, kupon motivuje ke zbytečnému využívání MHD -> to muže mít v extrému dopad na zdraví.

PetrH

Ale i na západě existují předplatní kupony, snad kromě Londýna.

Radim

V Londyne predplatne kupony existuji. Tez mame cap na Oyster card.

MrMarkus

Annual Travelcard (52 weeks of travel for the price of 40)

MrMarkus

To bylo k tomu Londýnu.

MartinS.

I v Londýně mají měsíční a roční Travelcard.

PetrH

Většina mladých jezdí MHD, protože nemají auto nebo ještě ani nemají věk/peníze na ŘP. Pak si ten kupon koupí stejně kvůli dojíždění do školy, to budou muset prakticky bez ohledu na cenu a pokud už jej mají, tak ty krátké cesty stejně budou jezdit, pokud to půjde a bude to rychlejší, za to nemůže cena kuponu.
Myslím, že člověk nějaké procházky pěšky ocení až ve vyšším věku…

Pavel

Hřib ikazuje, jak neumí počítat. Jízdenky nejsou vyṣ̌ší než náklady, naopak se těžce dotují. Peníze navíc se neztratí, naopak můžou jít na platy řidičů, kterých je málo. Aspoň by mohlo přestat flikovánì podstavu poloprázdninovými jízdními řády, které zhoršují nabídku. Jednorázové jízdenky beztak primárně využívaji turisti a nikoliv pracidelnì cestující.

PetrH

Tak si ten poslední odstavec přečtěte ještě jednou.

none

Ani se ti nebudu pokoušet vysvětlovat, kdo všechno ty lístky používá.

Jakub P

Spíš vy ukazujete, že neumíte číst, mluví o jednorázových jízdenkách a tam je to jinak než u předplatních nebo u všech. Že jednorázové používaj hlavně návštěvníci Prahy je pravda. Ale kromě nich taky třeba rodiče s malými dětmi, kteří jen výjimečně jedou bez dítěte a podobně, lidi, kterým se MHD pro jejich cesty hodí zřídka, atd. Navíc Praha potřebuje, aby i ti návštěvníci používali MHD co nejvíc. Poslední, co potřebujeme je, aby místo hromadné dopravy ještě víc jezdili „levnými“ taxíky. Slovo levnými je v uvozovkách, protože levné jsou jen pro zákazníky. Jejich externality vychází Prahu sakra draho, výrazně dráž než… Číst vice »

roman

Proč nezruší papírové jízdenky?

David

A co na to Rittig?

Matfyzák

Za co pak budou davat pokuty turistum co si neoznacili jizdenku?

Daniel Jablonecký

Za neaktivovanou jízdenku v Lítačce.

none

Tak daleko ještě nejsme. Praha musí postupně zkusit všechny způsoby.

Honza

spis zrusit SMS jizdenky

Petr Tříska

a jaké máte argumenty ke zrušení SMS jízdenek?

David

Nespolehlivé, musíte mit povolené zpoplatněné SMS, musíte chápat ten koncept…návody taky nejsou snadné…poplatky třetím stranám. Kvůli ten par lidem co si to nemůžou/nechtějí koupit přes aplikaci to nemá smysl udržovat, doba je již jinde

Sarah 460

Co tak vím, ve většině měst už jsou SMS jízdenky podražené právě o tu provizi třetím stranám.

watslaw

A ti, co si nechtějí koupit přes aplikaci, už si mohou koupit v automatu přímo ve voze.

Nose Peak

Třeba to, že během několika let budou zrušeny SMS jako takové?

Josef

Udelal bych srovnani kolik lidi realne pouziva SMS jizdenku a pokud to je nejaky marginalni mnozstvi, tak zrusit. Ja treba osobne jsem tohle nepouzil ani nepamatuju. Mlady lidi si to nejspis koupi pred aplikaci, duchodci to nepotrebujou, jezdi zadarmo a lidi v pracovnim veku to muzou mit u sluzebniho telefonu blokovany. Fakt by me realne zajimalo kolik lidi to takhle jeste pouziva.

Milan

online jde koupit přes aplikaci Lítačka, a tam platí snad okamžitě, a netřeba čekat na potvrzovací SMS!

watslaw

Že neplatí ve vlacích a na příměstských linkách (které leckde tvoří obslužnost území Prahy) a tato výjimka (stejně jako další věci, co ve vlacích neplatí nebo platí jinak) je na uživatele past. A pak nespolehlivost.

Václav Pašek

SMS jízdenka byla taková náplast za to, že Praha neuměla zavést digitální jízdenku. Dnes už je to překonaný a nákladný způsob úhrady jízdného.