Praha zvažuje prodloužit metro na letiště, do Čakovic i Petrovic
Praha křísí plán metra na letiště, který už v minulosti měla připravený. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dnes oznámil,
Praha křísí plán metra na letiště, který už v minulosti měla připravený. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dnes oznámil, že začal prověřovat možnost protažení metra A až na letiště. Rovněž chce nově prověřit, zda metro C neprodloužit namísto stanice v polích s názvem Letňany až do Čakovic nebo zda se nevyplatí prodloužit linku trasu A i východním směrem.
DPP oznámil prověření nových plánů v tiskové zprávě. Zatím zadal studii, která má prověřit možnost prodloužení obou linek.
Podle tiskové zprávy je zajištění obsluhy ruzyňského letiště kapacitní kolejovou dopravou vedením města dlouhodobě vnímáno jako jeden z nedůležitějších úkolů v rozvoji dopravní infrastruktury na území Prahy. „Vedle možnosti prodloužení metra A vedení města ve spolupráci se SŽDC dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě Praha – Kladno,“ uvedl DPP v prohlášení.
Železnice na letiště se stala velkou prioritou i na SŽDC, jde ale o podstatně časově náročnější stavbu, u které není stále ještě jisté ani trasování Prahou 6. V případě metra by byl úsek k postavení podstatně kratší.
Praha už metro na letiště jednou chystala. „V přípravě prodloužení trasy metra A na ruzyňské letiště se v minulosti dospělo do stadia zajištění zpracování návrhu dokumentace pro územní rozhodnutí. Dále již činnost vzhledem ke změně náhledu na daný záměr nepokračovala. V současné době je vedením DPP zadána studie, která do konce tohoto roku prověří možnost prodloužení trasy metra A na ruzyňské letiště za současného zohlednění vývoje, k němuž došlo od zpracování původní, v některých aspektech překonané dokumentace,“ uvádí DPP v tiskové zprávě.
„Dohodla jsem se s DPP, že tyto možnosti prověří. Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů na toto řešení a rovněž časový odhad možné realizace. Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová.
Podle mluvčí DPP Hany Pohanové byly obě studie objednány u Metroprojektu Praha na základě výsledků poptávkového řízení.
Cena za studii prodloužení trasy A je 379 500 Kč, za studii prodloužení trasy C je 480 000 Kč. Metroprojekt připravuje i kolejové napojení letiště pro SŽDC.
Ve hře je i prodloužení metra C z Letňan do Čakovic, aby došlo ke zrychlení přesunu lidí z této oblasti do centra. Stejně tak chce Praha prověřit i prodloužení trasy A u východní části z Hostivaře do Horních Měcholup a Petrovic. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.