Praha zpřístupní sdílená kola majitelům časových kupónů na MHD. 15 minut bude zdarma

Rekola v Dejvicích, foto: RekolaRekola v Dejvicích, foto: Rekola

K zapojení kol do systému MHD má dojít během října.

Pro majitele časových kuponů na MHD bude v Praze možné zapůjčit si sdílené kolo na prvních 15 minut zdarma. Zkušební projekt dnes schválili radní města, jeho spuštění magistrát předpokládá na začátku října. Projekt dostal na starosti organizátor pražské MHD Ropid. Po dokončení zkušební fáze vyhodnotí zájem ze strany cestujících a navrhne další postup.

Sdílená kola jsou podle vedení města přínosným doplňkem veřejné dopravy. „Na krátké a střední vzdálenosti se jedná o nejekologičtější individuální dopravní prostředek,“ píše se ve schváleném materiálu. Cílem projektu je ověřit, jaký je mezi pražskými cestujícími MHD o využívání sdílených kol zájem a nabídnout majitelům časových kuponů další možnost dopravy v metropoli na kratší vzdálenosti.

Několik měsíců již běží například jednání mezi Prahou a společností Nextbike. „Dosud jsme u dopravních podniků vnímáni spíše jako jejich konkurence. Zkušenosti ze světa přitom ukazují, že kola jsou skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD, zejména mimo špičku,“ řekl provozní ředitel Nextbike Tomáš Karpov.

Možnost využití pro majitele měsíčních až ročních kupónů

Možnost zapůjčit si na první čtvrthodinu kolo zdarma se bude týkat majitelů kuponů vázaných na jméno v pásmu P zahrnujícím linky pražské MHD, a to od měsíčních po roční. Na zkušební provoz město vyčlenilo částku 2,4 milionu korun, po jejímž vyčerpání Ropid projekt ukončí a vyhodnotí.

V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt nebo Homeport. Město plánuje s provozovateli uzavřít memorandum a následně uzavřít smlouvy o spolupráci, které by měly být se všemi provozovateli stejné. Pro spuštění projektu bude také nutné upravit odbavovací systém tak, aby lidé mohli k zapůjčení kola využít například mobilní aplikaci PID Lítačka.

Praha již v minulém volebním období memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků uzavřela. Jako problematická se však ukázala společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky. Kritizuje ji magistrát i centrální městské části za to, že podle nich nedostatečně vymáhají pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.

Připravované nové memorandum má podle dřívějších informací zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy praha Pražská integrovaná doprava¨ ropid sdílená kola
43 komentářů