Praha zpřístupní sdílená kola majitelům časových kupónů na MHD. 15 minut bude zdarma

Rekola v Dejvicích, foto: RekolaRekola v Dejvicích, foto: Rekola

K zapojení kol do systému MHD má dojít během října.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ABC

5.1.5.3.Pokud Uživatel (i) jakkoliv využívá Kolo bez jeho půjčení v rámci Aplikace (viz bod 3.2.2.), (ii) nechá využít Kolo třetí osobou nebo (viz bod 1.3.9.) (iii) jej nechá nezamčené na ulici (viz bod 2.1.7., 2.2.2. až 2.2.6.), (iv) chybně určí polohu vráceného Kola v aplikaci o více než 115 metrů (viz bod 2.2.7. a 2.2.8.) , (v) opakovaně (i po upozornění) vrací Kola v Aplikaci tak, že jej další uživatelé nemohou najít (viz bod 2.2.1., 2.2.5. a 2.2.8.), (vi) vyfotí Kolo při vrácení nezamčené nebo nedostatečně zamčené nebo nevyskytující se na fotce (viz bod 2.2.7. a 2.5.1.), může společnost Rekola… Číst vice »

Filip Jirsák

Stejně, jako po uživatelích, kteří přijdou přímo.

ABC

2.1.1.Před první použitím Aplikace je Uživatel vyzván k doplnění platné debetní nebo kreditní karty (dále jen „Karta“) a zaplacení registračního poplatku v maximální výši 1 CZK. Z Karty se mohou automaticky platit pokuty či služby navíc, včetně delších Výpůjček apod., vždy dle aktuálního Ceníku. Bez zadané platné Karty není možné službu využívat.

Filip Jirsák

Pokud máte s něčím problém, popište ten problém. Jenom sem kopírovat smluvní podmínky je k ničemu – nikdo vám nevidí do hlavy co se vám na nich nezdá.

ABC

Nevím kde jste přišel na to že se mi něco nezdá na smluvních podmínkách, možná máte nějaký problém Vy sám.
Jen jsem se zeptal jak se budou vymáhat pokuty a peníze navíc od uživatelů co si to půjčí přes Lítačku, neboť ti tam žádnou kartu registrovanou mít nemusí. Popř. pokud bude podmínkou použití extra registrace Lítačky u provozovatele (s tím vším výše), tak to zase nepovažuji za plnohodnotné zapojení do MHD.

Filip Jirsák

Konečně jste napsal, v čem vidíte problém. A řešení toho problému je jednoduché. Uživatel bude muset před použitím odsouhlasit smluvní podmínky provozovatele kol – ať už samostatně (tak to pravděpodobně bude nyní), nebo se v budoucnosti mohou stát součástí smluvních podmínek PID. S případným placením pokut to teď (když jde o pilotní provoz) nejspíš bude vyřešené tak, že se prostě budete muset stát uživatelem příslušné platformy se vším všudy, na základě kuponu jen získáte slevu (jako ji dnes můžete získat třeba po registraci), později třeba dojde k integraci do Lítačky. A pak třeba ani nebude potřeba registrace platební karty, protože… Číst vice »

ABC

to jsem napsal hned ze začátku

„to se bude po Lítačkářích vymáhat jak?“

Filip Jirsák

Já jsem vám na to také hned na začátku odpověděl.

Jindřich

Neradoval bych se předčasně. Stačí se podívat na zóny, kde sdílecí služby dovolují kolo odstavit/naložit a pro většinu obyvatel Prahy je to nedostupné. Mimo širší centrum – tj. i na velkých sídlištích na okrajích Prahy není možné kolo odložit/vyzvednout 😕

Panoramix

Pořád mi uniká smysl, proč se prostředek individuální dopravy snaží integrovat do systému hromadné dopravy. Kdyby to aspoň byla kola typu rikša, kdy se vejdou i 3 cestující na 1 dopravní prostředek (pokud cestuje skupina, bylo by to dokonce vhodnější řešení než 3 samostatné bicykly). Sdílená kola tu jsou, mají svoje platformy, tak proč je naroubovat do systému MHD, jehož smysl je poněkud odlišný? Nemůžu se zbavit pocitu, že jde stále jenom o přesouvání dotací z magistrátu na vybrané provozovatele sdílených kol. Aneb jak se provozovatelé sdílených kol snaží přisát na státní cecík.

Filip Jirsák

Smysl MHD i kol je pořád stejný – dopravit se z místa na místo. MHD z principu věci nejezdí „ode dveří ke dveřím“ – musíte se nějak dostat na výchozí zastávku a z cílové zastávky. K tomu se perfektně hodí právě kolo. Nebo kratší cesta se dá jet celá na kole a budete v cíli stejně rychle, jako kdybyste čekal na autobus nebo na tramvaj. Za mne se to perfektně doplňuje – teď, když jsem volil, jestli pojedu za 24 Kč na kole nebo „zadarmo“ tramvají, vyhraje tramvaj. Když to kolo bude stejně „zadarmo“ jako tramvaj, občas někdo zvolí kolo… Číst vice »

Pavel Novák

Já to ale pochopil tak, že bude zadarmo jen prvních patnáct minut. Ne denně. A hrozně jsem se tý vymoženosti smál. Možná jsem to pochopil blbě, pokud jo, tak je to super věc.

Filip Jirsák

Pokud by to bylo 15 minut na osobu, nebo na roční kupon, nedávalo by to smysl. I kdyby to bylo 15 minut na měsíc, málokdo by to využíval pravidelně. Aby to dávalo smysl jako součást městské dopravy, musí to být denně.

Osamělý Vlk

Ono to tak vypadá, ale ta kola můžou zlepšit možnosti vaší cesty. Vemte si třeba, že pro vás je ideální prostředek tram linka 17, ale potřebujete se dostat na Smíchov. Prostě dojedete na Palackého náměstí, vezmete kolo a na kole přejedete most, nezajímá vás, že je linka 7 zpožděná kvůli zácpě v Nuslích, nebo že mají linky 10 a 16 problémy přejet přes magistrálu a pak se dostat přes Karlák, a zároveň nemusíte na tu krátkou zbytečně do metra. Nebo se potřebujete dostat na František. Samozřejmě, uvidíme, jaký bude výsledek, ale je to krok správným směrem. Smysl je prostě rozšířit… Číst vice »

Petr

V Praze neni problem dostupnost kol (at uz sdilenejch nebo vlastnich). Co v centru Prahy chybi pro jizdu na kole je dobra infrastruktura. V soucasnosti je to o motani se po kocicich hlavach mezi autama a tramvajema.

Jelen

Hlavně mezi neukázněnými parkovači aut, kteří si zaparkují klidně přes cyklopruh (ul. Na Příkopě).

Petr

Cyklopruhy jsou tak jako tak prinejlepsim znouzectnost. Dobra cyklostezka je treba po bejvaly trati ze Zizkova na Krejcarek. Tam je ale zase problem, ze vede tak nejak odnikud nikam.

Poudy

Nojo ale kolik máte možností vést cyklostezku po bývalém drážním tělese? Ve městě takové cyklostezky asi z logických důvodů nikdy nebudou, takže nezbývá nic jiného než cyklopruhy a další obdobné řešení…

Spravedlivě

V Praze je těch možností nyní docela dost. Je volné těleso po zrušené trati přes Strašnice, bude se přesouvat pod zem trať do Veleslavina. A tocjsou pěkné kousky a v kuse. Slo by také využít tělesood nákladového nádraží Žižkov k Malešicim, což je ale už trochu odnikud nikam, to jo.

Petr

No musely by se v par ulicich zrusit parkovaci mista po jedny strane a postavit cyklostezku misto nich. To by ale byla revoluce…

Mirvald

Jaký je prosím rozdíl mezi sdíleným a nájemním dopravním prostředkem?
Kolo – uživatel přijde, použije, něco zaplatí
Taxi – uživatel přijde (zavolá), použije, něco zaplatí.
Plyne rozdíl v názvu z toho, že nájemní vůz (taxi) má svého řidiče?
Nebo kola užívají nějaké komunity přátel, kteří si kola do měst po dohodě pořídili a teď je používají za poplatek určený k údržbě?

Petr

Klasicka pujcovna kol je jedno misto, kde si kolo pujcite na den (nebo treba na tri dny), mate to kolo jen pro sebe a pak ho zase na tom stejnym miste vratite (nebo i na jinym miste, ale rozhodne ne kdekoliv).
Sdileny kolo si seberete tam kde zrovna je, 20 minut na nem jedete a odstavite ho kde se vam to hodi. Tam si ho zas vezme nekdo jinej. Zpatky jedete na uplne jinym kole (pokud tedy chcete).

Leinad

Sdílené kolo je kolo které má více spolumajitelů (nebo je napsané na nějaké družstvo/neziskovku).
Tohle je klasická půjčovna kol, která akorát umí online vypůjčení i vrácení.

Filip Jirsák

Taxi je služba – neobjednáváte si auto, ale odvoz. Jinak to „sdílení“ není úplně dobrý název, ale rozdíl mezi „sdílením“ a půjčováním (kol, aut) je v tom, že si půjčujete a vracíte na tom samém místě (případně na pár vybraných pobočkách), zatímco „sdílená“ kola, auta, skútry, koloběžky si půjčujete a vracíte „na ulici“, jakoby kdekoli. Je to v určených zónách, na k tomu určených místech, ale je to myšlené tak, že dopravní prostředek necháte někde u cíle své cesty tímto prostředkem a někdo jiný si ho tam zase vyzvedne (v tom spočívá to sdílení).

Gale

Půjčovny platí za svá parkoviště a neberou dotace z veřejného.
(Jinak je to samozřejmě totéž, žádný skutečný systém sdílených dopravních prostředků v tuzemsku už nefunguje)

Filip Jirsák

„Sdílení“ není nejvýstižnější název. Ale není to to samé. Když budete chtít jet z Pankráce na Anděl „sdíleným“ kolem, vyzvednete si kolo před Arkádami a zaparkujete ho před OC Nový Smíchov. Kdybyste si chtěl na tu cestu kolo půjčit, pojedete MHD třeba do Karlína, tam si kolo půjčíte, odjedete zpět na Pankrác, pak konečně pojedete na Anděla, a odsud zase pojedete kolo vrátit zpět do Karlína. Takové cestování moc smysl nedává, že. Půjčování má smysl tehdy, když potřebujete ten dopravní prostředek a nemáte problém za ním cestovat. Protože si kolo půjčíte třeba na cyklovýlet. Pokud se teď aktuálně potřebujete přepravit… Číst vice »

Gale

Ne, nejsou. Je to úplně stejně půjčovna jako třeba ČD bike, jen má své dopravní prostředky rozházené (bezplatně) ve veřejném prostoru.
Nebo snad, půjčím-li si auto od Hertze v Praze (přivezou ho kam si jeden řekne) a vrátím ho za pár týdnů v Madridu (ani tam nemusím na pobočku), používám sdílený vůz? To asi ne, což..

Filip Jirsák

Vy nevidíte ten rozdíl? V případě půjčování si auto předem zarezervujete, pak si ho dojdete vyzvednout (případně vám ho i někam přistaví), a pak auto musíte vrátit obvykle v místě, kde jste si ho půjčil, v lepších případech máte na výběr i vrácení na některém jiném místě.
„Sdílená“ auta fungují tak, že se teď aktuálně podíváte, kde máte nejblíž auto a to si půjčíte. Dojedete do cíle, a tam auto necháte – a najde si ho tam zase někdo jiný.

Gale

Vím dost přesně jak ty služby fungují.
Podstatou je, že vlastníkem všech těch poskytovaných prostředků je osoba, která je pronajímá na základě živnostenského oprávnění za účelem dosažení zisku; Vy s ní ve všech případech uzavíráte nájemní smlouvu.
Způsob objednávání, vyzvedávání a vracení, dokonce ani způsob a forma uzavírání nájemní smlouvy s tím nijak nesouvisí.

Filip Jirsák

Takže jestli do USA poletíte letadlem, pojedete lodí nebo pojedete na rikše je vlastně také úplně to samé. Protože vždy uzavřete smlouvu o přepravě osob.

Pro ostatní lidi je ale důležité, jestli si musí dopravní prostředek objednat předem a pak si ho na speciálním místě vyzvednout a na speciálním místě vrátit – a nebo jestli si najdete nejbližší kolo nebo auto ve stejné nebo sousední ulici, odemknete ho a jedete. Je to stejný rozdíl jako mezi tím, když mávnete na projíždějící taxík a za chvilku jedete, nebo když musíte dojet za město do garáže pro vlastní auto.

jkjk

Ze známých informací zatím není úplně jasné, co vlastně Rada schválila. Třeba kolik jízd denně bude hrazeno. Nextbike a Rekola účtují aktuálně 24 kč/30 min, otázkou je kolik budou chtít po městu za 15 min (a to by to ještě mělo být u všech stejně). Pokud by to bylo 15 Kč, tak těch 2,4 mil. je na nějakých 160 tis. jízd (jedna jízda pražskou MHD vychází průměrně mimochodem na 16,4 Kč). Mezi koho a jak se 2,4 mil. rozdělí (a co až se vyčerpají), není moc jasné. No uvidíme.

Petr

To jsou zbytecny spekulace. Tech 15 minut muze byt klidne zdarma (resp. za tech 2.4 mega) a firmy muzou kalkulovat s tim, ze zkasirujou lidi za cas navic.

Václav

Já si myslím, že ta částka bude asi spíše symbolická. Půjde o to, aby se zjistilo, jak to bude fungovat a na základě toho se teprve uvidí, jestli to bude pokračovat a za jakých finančních podmínek.

Jaci

Yes!

Pacicka

No když vidím technický stav některých těch sdílených kol, tak to nechci ani zadarmo…..

expat

No Jezdím v Praze denně a jen jednou se mi stalo, že kolo mělo problém, nahlásil jsem ho a vzal si jiné. Oni kolo opraví, do té doby kolo nejde vypůjčit. Technickým stavem sem nadmíru spokojen.

Jenda

Já mám tedy taky převážně dobrou zkušenost. Nicméně jednou jsem závadu odhalil, a to zrovna asi nejzávažnější možnou – kolo prakticky nebrzdilo. Naštěstí jsem to zjistil na rovině. Odstavil jsem, nahlásil jsem, a nic se nedělo. Podle appky tam kolo i po hodině stále bylo, tedy šlo i zapůjčit. No, od té doby aspoň plním zákonnou povinnost a kontroluji si „vozidlo“ před započetím jízdy. Nicméně mě takhle laxní přístup k potenciálnímu, nedej bože i fatálnímu zranění zákazníka dost zklamal.

Zbyněk

Očekávat, že kolo bude opraveno v řádu desítek minut je řekněme … naivní.

Dle čeho soudíte, že kolo šlo vypůjčit? Provozovatel ho může bloknout v apce, poté co nahlásíte závadu.

Poudy

No jo já už sem pár zničených potkal, musí si na tuhle „novinku“ zvyknout i lidé kteří postrádají mozek a pak je přestanou ničit cestou z hospody.

Radim

To bych určitě občas využíval. Když člověku třeba ujede spoj a další jede za 15/20 minut (což se mi běžně stává, protože zpoždění a jiná linka tam nejede), tak ty 2-3-4 zastávky člověk dojede. Akorát by ta kola na/u těch zastávek musela být 🙂

mgr.pavel

Jo, systém, kde u každé Nté zastávky je stojan na pár kol, která si můžu takto vypůjčit a na jiné zase vrátit, to by bylo skvělé. Něco jako https://en.wikipedia.org/wiki/Citi_Bike ale zaintegrováno to PID.

V New Yorku jsem na kratší vzdálenosti využíval víc toto, než MHD.

jkjk

Tam kde je interval 15-20 minut pravděpodobně zóna sdílených kol nebude, aktuálně je to jenom širší centrum. Jestli tohle (zatím jen dočasné) rozhodnutí bude společnosti motivovat rozšířit se mimo centrum, je otázka. Každopádně v rámci centra jde kola dobře využít i místo MHD na trasy, které MHD neobsluhuje (nebo jen zdlouhavě).

Miroslav Zikmund

U TRAM 15 / 20 minut je víkendový / polonoční interval …. běžný – dle typu prázdninového (letního) / neprázdninového jízdního řádu se jezdí ve špičce / sedle v intervalech 8 – 10 – 12 minut ….
U BUS je to proměnlivé podle vytížení ….