Praha znovu hledá firmy na přepravu cestujících s handicapem
Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících.
Pražský organizátor dopravy ROPID zahájil další pokus zadat dlouhodobou smlouvu na přepravu handicapovaných cestujících. Po několika neúspěšných pokusech (nikdo se nepřihlásil) přitom vypsání tendru předcházely tržní konzultace. Vítěz (či vítězové) získá smlouvu na sedm let s opcí na další tři roky. Jako předpokládanou cenu maximálního plnění ROPID uvádí 364 milionů korun.
Tržních konzultací se zúčastnily organizace Societa, Popelář Handicap Transport, Arriva City, Hewer, Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČSAD Střední Čechy a tibiQ Automotive Holding. Dosud dotovanou přepravu handicapovaných na zavolání zajišťují v Praze a blízkém okolí na základě krátkodobé smlouvy s ROPIDem dvě prvně jmenované společnosti. Nástupní sazba pro cestujícího činí 10 Kč a cena za jízdu po Praze pro dospělého 32 Kč.
Tendr na dlouhodobou zakázku je rozdělen na dvě části. První má odhadovanou hodnotu 197 milionů a jde v ní o přepravu mikrobusy (M1 a M2) s asistencí. Druhá část řeší přepravu vozidly M1 bez asistenta a má odhadovanou hodnotu 167 milionů. Se zahájením služeb podle nové smlouvy se počítá v září. Služba funguje operativně na zavolání přes dispečink i na základě předem daného plánu (například pro denní stacionáře).
Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících, na základě objednávky ROPIDu ale v Praze stále funguje i poslední pravidelná linka pro handicapované H1, která spojuje Chodov s náměstím Republiky. Jde o poslední takto zaměřenou linku, ostatní byly s poukazem na rozmáhající se bezbariérovost běžných linek zrušeny (v Praze už jsou všechny autobusy bezbariérové). I linka H1 (která už byla zkrácena) vykazuje neustále klesající počet cestujících. „I ve stávající trase však tato linka vykazovala (i před březnem 2020) extrémně nízké počty přepravených osob, její provoz bude samozřejmě dále průběžně sledován a vyhodnocován,“ uvedl mluvčí ROPIDu Filip Drápal.