Doprava ve městě Metro Tramvaje

Praha přidá spoje v MHD, na metro se nebude o víkendu čekat tak dlouho

Souprava metra na trase C. Foto: DPP
Souprava metra na trase C. Foto: DPP

Cestování městskou hromadnou dopravou v Praze by mělo být od září pohodlnější. Radní schválili navýšení provozu metra i posílení některých autobusových linek.

Největší změny čekají cestující na trase C. Od září pojede častěji metro o víkendech a také nebude ve všední dny každý druhý vlak končit ve stanici Ládví, všechny pojedou až na konečnou do Letňan. Tím se cestujícím ve třech stanicích výrazně zkrátí interval čekání na metro.

Mezi Ládvím a Letňany dosud jezdí ve všední den od 9 do 19 hodin jen každá druhá souprava. O protažení všech vlaků na konečnou dlouhodobě usilovali zástupci některých městských částí Prahy 9. Dopravní podnik jejich zavedení ale dlouho odmítal. Plný provoz je zatím zkušební na čtyři měsíce.

V úseku Ládví – Letňany nejde přitom o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť. „Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

O víkendu jezdí dosud metro v intervalu 7,5 minuty. Na lince C dojde ke zkrácení na 5 minut, na lince B na 6 minut. Na trase A budou dál jezdit soupravy v intervalu 7,5 minuty. Od poloviny listopadu budou o víkendech jezdit tradičně vlaky o víkendu po pěti minutách kvůli předvánočnímu posílení provozu.

Objednatel dopravy, společnost Ropid, vysvětluje změny snahou posílit provoz i ve volných dnech, protože počty cestujících o víkendech rostou. „Pražané cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

Kvůli nedostatku peněz došlo v minulosti k omezení dopravy a prodloužení intervalů u autobusů až na 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do zhruba 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplnil Tomčík.

Změny čekají i jiné autobusový linky. Nově začne jezdit trvale linka 216 z Bořislavky na Sídliště Baba, končí tak zkušební provoz zahájený v dubnu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic.

Od začátku školního roku dojde také ke změnám vedení autobusových linek v  oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Linku 163 po stížnostech na častá zpoždění z oblasti Českobrodské ulice kvůli kolonám zkrátí pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199.

Lepší komfort čeká i cestující v Michli. Na linku 124 kvůli přetíženým autobusům nasadí v pracovní dny kloubové autobusy. Kvůli tomu, že nemohou ale projet všude, zkrátí linku do své nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy.

Krátkodobé výluky do konce července v pražské MHD

1. V pátek 20. 7. 2018 od 0:35 hod. do 4:45 hod. bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Strossmayerovo náměstí – Hradčanská.

Změny tras tramvajových linek
Linky č. 91 a 96 budou v úseku Dlouhá třída – Hradčanská odkloněny přes zastávky Čechův most a Chotkovy sady.

V trase Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Hradčanská bude zavedena náhradní autobusová doprava X96.

2. V sobotu 28. 7. 2018 od 7:30 hod. do 17:30 hod. bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Průběžná – Nádraží Hostivař.

Změny tras tramvajových linek
Linka č. 22 bude ve směru z centra ze zastávky Průběžná odkloněna přes zastávku Strašnická do zastávky Vozovna Strašnice, kde bude ukončena (nástupní zastávka Nad Primaskou).
Linka č. 26 bude ve směru z centra ze zastávky Strašnická odkloněna přes Průběžnou na Kubánské náměstí, kde bude ukončena.

V trase Strašnická – Na Hroudě – Zahradní Město – Nádraží Hostivař bude zavedena náhradní autobusová doprava X26.

Změny v zastávkách autobusů
Od zahájení výluky do neděle 29. 7. 2018 (16:00 hod.) bude pro linky č. 154, 188, 901 a 906 v obou směrech přemístěna zastávka Na Hroudě z tramvajové zastávky k chodníku.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A co pásmový provoz Kačerov – Háje v prac. dny v podvečer, to zůstává?

  • tak hlavně to metro z Letňan aby jezdilo častěji by bylo vhodné už teď když podobu výluky od Neratovic bude jezdit ND jen do Letňan k metru… na přípojný vlak aby cestující jezdil pomalu o hodinu dřív…

    • Výluka do Neratovic potrvá ovšem jen do konce prázdnin, tedy s posílením provozu metra se úplně míjí – navíc vlaky jedou v cca půlhodinovém až hodinovém intervalu …

  • Žádné posílení tramvají z centra na Žižkov, zejm. linka 9? Je to jeden z úseků, kdy se cestující u hl.n. do tramvají mnohdy ani nevejdou.

    • Minulý rok byla relace posílena linkou 5, tedy o 50%. Pokud tam jsou kapacitní problémy, tak spíš kvůli nepravidlenosti linky 9. (aneb, lidi se rvou do prvního spoje, co přijede)

      • Linka 5 Žižkovu bohužel moc nepomohla, jelikož odbočuje z Olšanského nám. na Floru, ale největší poptávka je směrem na Ohradu a Chmelnici.

    • Tak celkově ta koncepce různého nahuštění spojů i tam, kde není potřeba není dobrá.
      Když vezmu dnešní stav metra linky C, tak posílení o víkendech je třeba, ale rozhodně ne v celém úseku. Daleko prospěšnější by bylo ponechat základní ´takt 8 minut a do toho vložit pásmový provoz Holešovice – Kačerov. V úseku Syslov (Letňany) – Holešovice a Kačerov – Háje je zcela zbytečný takt 5 minut, to je zase zbytečný luxus a peníze by daly použít jinak.

      • Zbytečný určitě není a právě díky pásmu za Ládvím jaksi pozbývá rychlá podzemní doprava smyslu, namísto toho se lidi hrnou do smradlavých autobusů, protože jezdí daleko častěji. Seběhnout na Proseku do metra kde uvidíte další spoj třeba za 8 minut je fakt k naštvání.

        • Ale já zde hovořím o víkendu. O víkendu je 5 minut zbytečný luxus, protože metro jezdí z Holešovic skoro prázdné. Stejně jako z Kačerova. V týdnu to samozřejmě smysl má.

          • No ono když to metro bude jezdit každých 5 minut tak se spousta lidi presune z busu co jezdi na Vysocanskou nebo na Palmu..

      • Především je naprostá pitomost rozbít interval metra, který byl dosud na všech třech trasách jednotný, což umožňovalo snazší konstrukci přestupů!
        Nejen „Céčko“, které samozřejmě vyžaduje posílení přes centrum už dávno, ale už i „Áčko“ jezdí hodně plné minimálně mezi zhruba Hradčanskou a Muzeem, takže nápad s posílením = zkrácením intervalu na poloviční přes centrální oblast města na všech trasách pásmovým provozem (byť ten sice není příliš sympatický) by byl určitě užitečnější: na všech trasách současný interval (7,5 minuty, resp. 10 minut v neděli ráno, ale jen do cca 9 hodin, protože pak už turisté po hotelových snídaních a i Pražané i v neděli dost „courají“), a v období v období od asi už 7 hodin v sobotu a v neděli odpoledne a vždy až do 22.30 hodin zavést vložené spoje – „A“ = Dejvická – Želivského, „B“ = Smíchovské nádraží – Českomoravská a „C“ = Ládví – Kačerov (jen Holešovice jsou málo). Ale asi by to ve výsledku vyšlo dráž než debilní nesourodost intervalů, a tak něco podobného by bylo nejspíš neprůchodné …

      • Ono to pásmo má ještě jeden důležitý efekt, a to nerovnoměrné vytížení spojů v centru…dlouhé spoje se naplní dřívé, než ty z Ládví. Odstranění pásma tedy zrovnoměrní vytížení spojů, což v nejzatíženějších úsecích rozhodně pomůže. Vaše pásmo Holešovice – Kačerov by způsobilo to, že by dlouhé spoje v centru ruply…

        • Tak to mohu potvrdit. Když čekám na hlaváku na metro směr Letňany, tak to končící na Ládví je vcelku rozumně obsazené, kdežto metro do Letňan je vždy přeplněné, lidi namačkaní jak sardinky. Co to v létě dělá, asi netřeba zmiňovat.

        • V přepravních špičkách v Praze zavádět pásmový provoz je samozřejmě pouhý „šetřílkovský“ nesmysl (= „rádoby šetření, ať to stojí, co to stojí“), ale při dlouhých intervalech o víkendech (a i ve všední dny večer, kdy lidé jezdí z divadel, apod.) by to smysl určitě mělo, protože minimálně polovině lidí by to čekání zkrátilo a „dlouhé“ spoje by to odlehčilo o značnou část „kratší“ frekvence.

    • Mluvíte mi z duše. Interval ve všední dny večer (zhruba mezi 19. a 22. hodinou) je naprosto nevyhovující a obsazenost tramvají otřesná. Už jsem psal i na ROPID, protože s výlukovým prodloužením 15 se to znatelně zlepšilo, ale trvale ji prodloužit prý nelze kvůli lidem bydlícím kolem smyčky u Vozovny Žižkov. Z práce už jsem se naučil jezdit přískoky 5 na Olšanské náměstí, 26 na Nákladové nádraží a teprve pak dál 9, ale s bydlištěm 15 minut od centra mi dva nucené přestupy přijdou trochu nedůstojné. S pisatelem Radkem nesouhlasím, můžete tam stát půl hodiny a volnější 9 se nedočkáte.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora