Praha začne měřit emise aut v ulicích, chce zachytit vozy bez filtru
Odhalování aut s nefunkčními filtry pevných částic zůstává na papíře. Nové zařízení, které shání Praha, to má změnit.
Pražští radní se rozhodli výrazně začít bojovat s častým problémem v tuzemských ulicích. Chtějí výrazně zredukovat počty aut, které jezdí po městě s nefunkčním nebo odmontovaným filtrem pevných částic.
Radní schválili plán vypsat veřejnou zakázku na vývoj, výrobu a dodávku zařízení pro detekci emisí pevných částic výfukových plynů motorových vozidel v provozu. Předpokládaná hodnota zakázky je 38,4 milionů korun.
O možném mobilním měření emisí vozidel se v Česku mluví roky, zůstává ale stále jen u slov. Jde přitom o velký problém. Automobilová doprava je jedním z nejvýznamnějších zdrojů znečišťování ovzduší zejména ve velkých městech pevnými částicemi, které způsobují například rakovinu. „Tento projekt reaguje na současnou neuspokojivou situaci, kdy v rámci Prahy, ale i obecně na území České republiky ani ve světě, neexistuje metodika a technika pro měření emisí částic přímo v provozu,“ uvádí se v tiskové zprávě hlavního města. Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.
„Faktem je, že automobilová doprava je jedním z největším znečišťovatelů ovzduší v Praze. Nejde zdaleka jenom o chodce, jak ukázala studie z Kodaně, kterou jsme vloni provedli i v Praze, řidiči v autech dýchají ještě několikanásobně více škodlivých částic než lidé na chodníku vedle. Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení, díky kterému budeme moci měřit emise přímo v provozu, ne pouze při namátkových technických kontrolách,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Bič na auta s odmontovanými filtry
Praha si od nového projektu slibuje, že snáz zjistí ty, kteří jezdí s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic. Teoreticky se na takový přestupek má přijít při měření emisí. Asociace emisních techniků a opravářů letos přišla se studií, podle které se v Česku v této oblasti velmi podvádí.
Například v roce 2018 bylo průměrné stáří aut v Česku na kontrole emisí 13,03 let, emisním testem, neprošlo 2,27 % aut. Naopak v Německu ve stejném roce bylo stáří vozidel 8,9 let, neprošlo 6,61 % vozidel. V prvních pěti měsících letošního roku se počet aut, který neprošel, dostal dokonce už pod dvě procenta. „Je tu obchodní prostředí pro malé procento hráčů, kteří vydělají na vydávání kladných protokolů,“ řekl ředitel ASEM Michal Fleischhans.
Veřejná zakázka bude probíhat formou řízení o inovačním partnerství. Požadavkem je spolehlivá detekce a měření pevných částic, které vypouštějí vozidla s nefunkčním nebo chybějícím filtrem. Předpokládaným cílovým stavem je propojení zařízení se stávajícími systémy využívanými státem a místní samosprávou, například měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel.
Podle ministerstva dopravy jsou Mobilní expertní jednotky (MEJ) Centra služeb pro silniční dopravu připraveny poskytnout orgánům dopravní služby PČR odbornou technickou a expertní pomoc a podporu ve všech oblastech, týkajících se provádění silničních kontrol nákladních a užitkových vozidel v silničním provozu včetně rozšíření služby o tzv. mobilní měření emisí silničních motorových vozidel, prováděné v rámci technických silničních kontrol. „Mobilní měření emisí (MME) prováděly MEJ vyloženě na vyžádání a z podnětu orgánů Policie ČR, nicméně potřebné vybavení je součástí mobilních pracovišť MEJ a jejich využití závisí zcela a výhradně na rozhodnutí přítomného policisty,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Letos podle něj při nevyhovělo při kontrolách 39 % kontrolovaných vozidel.