Praha začíná s přípravou páté trasy metra. Od označení O přešla k E
Trasa E má propojit všechny stávající trasy (včetně budované trasy D) a nabídnout rychlé spojení okrajovějších částí bez nutnosti jet přes centrum.
Hlavní město Praha oznámilo zahájení přípravy nové okružní trasy metra. Její podoba má vzejít ze „Studie proveditelnosti tangenciálně-okružní kolejové dopravy“. Cesta ke studii ale není přímá, pro město výběr zpracovatele zajistí externí firma. A právě vznik pozice tohoto koordinátora odsouhlasili v pondělí pražští radní.
Vizi okružní linky metra O představil už v únoru 2022 tehdejší radní pro dopravu Adam Scheinherr s tím, že město nápad analyzuje poslední tři roky. Scheinherr tehdy uváděl, že rada města projedná a schválí zadání podrobné studie proveditelnosti ještě v roce 2022.
O externím koordinátorovi nebyla řeč, město pouze loni zřídilo pracovní skupinu k přípravě podkladů. Nyní ale zvolilo dvoustupňový model s pomocníkem, a to s „ohledem na požadovanou komplexnost studie proveditelnosti“.
Scheinherrův nástupce Zdeněk Hřib také budoucí okružní linku přejmenoval na E, což zapadá do abecedního pořádku sítě pražského metra. „Začínáme s přípravou okružní kolejové linky E. Není na co čekat. Praha musí být připravená na očekávaný budoucí rozvoj,“ sdělil Hřib.
Trasa E má propojit všechny stávající trasy (včetně budované trasy D) a nabídnout rychlé spojení okrajovějších částí bez nutnosti jet přes centrum. „Praha se nepochybně bude dál rozvíjet a už dnes jsou některá spojení poptávána natolik, že často nestačí. Jde zejména o směry, kam nevedou koleje – mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, Vysočany a Žižkovem,“ doplnil Hřib.
Své vyjádření na síti X označil za cíleně neurčité, neboť konkrétní podoba trasy vzejde až ze zmíněné studie proveditelnosti. Jedinou jistotou je, že linka nebude mířit do centra, ale okolo něj. Má rovněž navazovat na železniční nádraží.
Scheinherr byl před téměř dvěma lety konkrétnější. Podle něj by měla nová trasa po dokončení měřit 36 kilometrů a částečně vést na povrchu. Měla by mít 23 stanic, z toho osm přestupních: Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek. Trasa by měla být napojena i na příměstskou a vysokorychlostní železnici (př. Terminál Sever). Stavební povolení na první etapu Podbaba – Terminál Sever (26 km, 18 stanic) by prý mohlo být vydáno v první polovině 30. let.
Dnešní vedení města termíny neuvádí.