Doprava ve městě Tramvaje

Praha začala připravovat novou tramvajovou trať na Václavské náměstí

Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)
Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)

Nová Rada hlavního města Prahy udělala první krok k tomu, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje. Na svém dnešním zasedání schválila přípravu rekonstrukce stropní desky stanice metra Muzeum a prověření nosnosti vestibulové desky stanice Můstek u výstupu do Vodičkovy ulice.

Jde o jeden z plánů v programovém prohlášení nové koalice, která by jej chtěla dokončit ve svém volebním období. Nová trať má propojit Vinohradskou třídu s tratí vedoucí přes Václavské náměstí mezi ulicemi Vodičkova a Jindřišská.

Jsem velmi rád, že jsme učinili první kroky k realizaci tolik zásadního spojení v centru města, které umožní odlehčit přetížené tramvajové síti v centru města a vytvoří staronová spojení, která v Praze tolik chybí. Nová trať pomůže ke stabilizaci provozu a umožní rozvoj tramvajových tratí na okraji města, neboť současná kapacita v centrálním úseku již neunese více spojů a při sebemenší mimořádnosti dochází k totálnímu kolapsu centrálních křižovatek. Vytvořením nové alternativní trasy v centru tak zvýšíme spolehlivost celé sítě,“ sdělil náměstek primátora Prahy Adam Scheinherr.

Podle něj je potřeba prověřit polohu a rozměry stávajících výstupů z metra pro dobrou návaznost přestupu metro – tramvaj. „Kolem výstupů byla sice historicky vedena tramvajová trať, avšak dnes platí významně odlišné předpisy stanovujících polohu pevných překážek v její blízkosti tratě,“ dodal Scheinherr. V předstihu je možné také podle něj zajistit přípravu napojení stavby na stávající tramvajové trati v ulici Škrétova/Vinohradská a Vodičkova/Jindřišská a koordinaci všech prací souvisejících s výstavbou nového kolektoru v prostoru Václavského náměstí.

Plán na návrat tramvají na Václavské náměstí vytvořil už v minulém volením období Institut plánování a rozvoje (IPR).  Kvůli tomu vznikla i 70 metrů dlouhá kolej u Národního muzea, mezi variantami jsou i tři možné trasy podél hlavního nádraží.

11
Diskuze

avatar
9 Komentáře
2 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
RedDémonželezničář v důchodupavelpaul2no Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Red
Host
Red

Po dokončení tratě v horní části Václavského náměstí by se trať mohla vrátit na Můstek, kde by pokračovala směrem na náměstí Republiky a ve druhém směru na Národní třídu.

Démon
Host
Démon

Samé politické kydy a žádná analýza.
Současně by to chtělo vrátit tramvaje do Opletalky, protože problém je v Jindřižské …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nechtějte všechno najednou – TT od Bulhara k Muzeu okolo hlavního nádraží by byla mnohem užitečnější než TT po Václavském náměstí, a také se nedostala na první místo. Koleje po Příkopech a na Národní třídu by se samozřejmě hodily také, ale tato trasa k těm nejdůležitějším v centru zatím rozhodně nepatří – minimálně ne do doby, než budou fungovat obě ty vpředu zmíněné.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mírně se mýlíte: i Martin Šubrt v tom roli hraje – minimálně tu, že nebýt (nejen, ale i) jeho, který byl jedním z hlavních, kdo myšlenku obnovy tramvajových tratí v centru Prahy asi 20 roků živili (a při všemožných příležitostech ji právě on presentoval a podsouval), čímž cestu k tomu současnému politickému rozhodnutí významně prošlapávali.

pavel
Host
pavel

Pamatuje si snad někdo v novodobé historii na výměnu tramvajových kolejí na I.P. Pavlova????? NIKDO SI NEDOVOLIL PŘERUŠIT OBA PROUDY MAGISTRÁLY. Jen se zde 29 let flikují dírky kolem kolejí a případně svařují praskliny. Do toho nikdo nepůjde. Snad jen blba voda, která není politik a občas v zimě vytryskne uprostřed pruhů, ale to stále zbyde jeden pruh, kterým se dá projet, i když kolony aut končí za Průhonicemi (tak to bylo naposledy). Právě proto si nikdo nedovolí překopnout ani metr asfaltu o křižovatku níže. Koleje ano, tam kde nejzdí auta, prachy je potřeba točit..a proto už koleje leží mezi… Číst vice »

paul2no
Host
paul2no

Ještě by to chtělo obnovit trať od Palladia na Národní třídu. Tahle nová trať totiž nevyřeší kritický úsek Lazarská – Jindřišská, který když se vysype tak je to v centru kolaps, protože ho nejde rozumně objet, pouze ho zkrátí na Lazarská – Václavské n.

Ta trať na Příkopech by mohla být ve stejném dopravním stylu jako trať po Masarykově v Brně – v pěší zóně, 30 km/h, jedna nebo max. dvě linky, a v případě průšvihu/výluky odklony.

Alibaba
Host
Alibaba

cituji: avšak dnes platí významně odlišné předpisy stanovujících polohu pevných překážek v její blízkosti tratě,
To je to opravdu tak horké (tak odlišné hodnoty), že se tramvaje okolo koně a východů z metra neprotáhnou?
Já bych řekl, že kapacitu a bezpečnější objízdnou trasu by zajistila až trať v původní stopě Národní – 28.října – Na Příkopě (samozřejmě propojená skrz celý Václavák)

VRT
Host
VRT

A to stačilo vyměnit lidi na Magistrátu a poslat k čertu mafiána Lomeckého a rázem to jde. Šubrt v tom nehraje roli. Jde o politické rozhodnutí. V tomto případě pozitivní.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Že by se Martinu Šubrtovi začalo konečně dařit plnit aspoň něco z (nejen) jeho letitých představ a (zatím bohužel marných) pokusů?

Slávek
Host
Slávek

Ve čtvrtém odstavci je v první větě chyba, opět. „Podle něj je je je potřeba prověřit…“

Radek
Host
Radek

Tramvajový triangl: špatný odkaz + triangl ještě nevznikl. Vznikl jen izolovaný kousek trati.

Partneři


Newsletter

Výběr editora