Praha vyšle do běžného provozu vlastní trolejbus, po 60 letech od poslední premiéry
Důležitá událost v pražské MHD. Dopravní podnik vyšle do ulic první vlastní trolejbus po několika desetiletích.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyšle v sobotu odpoledne do provozu s cestujícími svůj jediný trolejbus Škoda 24Tr Irisbus s evidenčním číslem 9508. Pro příznivce pražské MHD půjde o důležitou událost, neboť poslední sérii vlastních trolejbusů uváděl podnik do provozu v roce 1960. Tehdy převzal poslední dodávku trolejbusů; šlo o 35 vozidel Škoda 8Tr.
Jediný vlastní trolejbus koupil DPP letos v květnu od Plzeňských městských dopravních podniků. Bude obsluhovat linku 58 mezi Palmovkou a Letňany každou sobotu odpoledne v hodinových intervalech. Primárně je totiž určen ke školení řidičů, techniků i testům infrastruktury. Poprvé se v Praze na trolejbusové dráze mimo areál DPP objevil 27. července, kdy úspěšně absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku.
DPP obnovil trolejbusový provoz 15. října 2017 přesně po 45 letech od zrušení původní trolejbusové dopravy v Praze. První trať mezi Palmovkou a Letňany měří pět kilometrů, přičemž trolejbusové vedení bylo vybudováno v délce 1,6 kilometru od Palmovky po konec stoupání v Prosecké ulici. Elektrifikace má přitom pokročit až do Čakovic a Miškovic (dnešní autobusová linka 140).
Na rozdíl od ostatních trolejbusů, které byly dosud na lince 58 testovány, nemá zmíněná Škoda 24Tr pro jízdu mimo trolejové vedení baterie. Místo toho je vybavena pomocným dieselovým hnacím agregátem. „Což je však výhodou pro účely školení řidičů a technického personálu, neboť lze zajistit plnou deaktivaci vysokonapěťové části vozidlové elektroinstalace,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
DPP svůj trolejbus zbavil původní plzeňské zeleno-bílé kombinace a přebarvil jej do pražských barev červené a bílé. První jízda z Palmovky je dle jízdního řádu plánována na 12:38 (resp. ze zastávky Prosek směr Palmovka již ve 12:15), poslední pak v 17:38. Nasazování vozidla na linku 58 v následujících měsících bude závislé na postupu rekonstrukce kanalizace a vozovky v Prosecké ulici.
Na jediné trolejbusové trati DPP za uplynulé tři roky otestoval čtyři různé trolejbusy, všechny zapůjčené. Prvním byl od října 2017 vůz SOR TNB 12 (Accumario) ev. č. 9505, následovaly Škoda 30Tr (SOR) ev. č. 9506 a Škoda 27Tr (Solaris) ev. č. 9000. Jako poslední se testovalo vozidlo Ekova Electron 12T ev. č. 9507, které na lince 58 jezdil do 15. března letošního roku. Od té doby je linka 58 mimo provoz.
DPP připravuje aktuálně projekty elektrifikace autobusových linek 140 a 119 systémem dynamického nabíjení. Následovat mají linky 131, 137, 176 a 191.