Sdílená kola jako trvalá součást MHD. Praha po zkušebním provozu vypíše soutěž na jejich provozovatele
Sdílená kola v Praze. Foto: ROPID
Největší zájem o sdílená kola je v Holešovicích, Dejvicích, Karlíně a na Starém Městě.
Budou v barvách pid?
Vidím dobře, že opět nevidím odrazky ve výpletu kol?
> h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Díky, už jsem to rovněž našel i na MVČR. Jestliže může tato odrazka být nahrazena reflexním materiálem na oděvu cyklisty je to v případě , že cyklista sesedne a kolo bude tvořit překážku velmi platné. Pokud bude pneumatika zašpiněná blátem a reflexní pruh na její bočnici bude jím zakryt je to rovněž paráda. Takže pokud to shrnu je pro vlastníka kola výhodnější ho těmi odrazkami vybavit a nespoléhat na to, že bude mít cyklista reflexní prvky na sobě. Prakticky jakékoliv vozidlo je odrazkami povinně vybaveno.
Ty odrazky v drátech byly v praxi dost nanic, lámaly se, padaly, drnčely a byly otravný. Dnešní materiály dost pokročily, takže je daleko lepší umístit reflexní materiál přímo na část kola nebo oblečení, než montovat otravné odrazky a kontrolovat, jestli neupadly. Naštěstí už s tím pěkných pár let počítají i předpisy. Kola na obrázku mají reflexní proužky na bocích pláštů přesně podle vyhlášky, respektive přílohy vyhlášky, která to určuje. Nijak nespoléhaj na to, že uživatel bude mít reflexní prvky na oděvu a povinnost reflexní materiály zajistit na něj nepřenášej. Taky jsou to kola městská, žádné terénní speciály, pravděpodobnost, že budou… Číst vice »
Tak vzhledem k tomu, že je odrazka ve výpletu výrazně blíže ke středu kola a tedy výše nad zemí její znečištění hrozí minimálně . Ale to je jen můj osobní názor, který v zájmu bezpečnosti onu odrazku preferuje. To, že by se tyto odrazky nějak výrazně lámaly či uvolňovaly a drnčely jsem rovněž nezažil. Ale s aplikací reflexních materiálů na části rámu souhlasím.
To už je u vás snad posedlost. Dávno nejsou povinný, je možný je nahradit reflexním materiálem na bocích plášťů, ráfků nebo oblečení jezdce. Obě značky na fotce z těch možností myslím používají ten reflexní materiál na bocích plášťů.
Máte pravdu v tom, že tady je asi reflexní pruh na bočnici pláště. Ale jak všichni dobře víme materiály stárnou a jejich odrazivost se snižuje. Dokonce některé reflexní materiály již jako nové mají odrazivost mizernou. Odrazka pokud neupadne nebo nebude zakryta bude fungovat i po 20 letech. Ono je jaksi trendem, že se od zažitého a do značné míry funkčního ustupuje, aby bylo nahrazeno něčím co je funkční pouze jak kdy a do míry, která se různí. Takových příkladů by se dalo najít spousta. Odrazka měla pevně stanovený rozměr barvu a velikost což u náhrad uvedeno není. Možná Vám to… Číst vice »
Podle mě se chytáte stébel, abyste si ospravedlnil křivé obvinění učiněné z neznalosti. Plášť na kole, které je používáno několikrát denně, opravdu nevydrží 20 let. Je to spotřební část, která se pravidelně mění. A je to část, která stárne (guma pláště samotného, nejen ten reflexní pruh), takže těch 20 let nevydrží použitelná nejspíš ani ve skladu. Navíc ta kola samozřejmě prochází servisem a pokud některé přestane požadavky na provoz splňovat, technici příslušné firmy to samozřejmě řeší. A reflexní materiál odrazky samozřejmě může zestárnout a zmatnět také. Nemluvě o tom, že např. ten Nextbike má skoro půlku zadního kola zakrytovanou (velmi… Číst vice »
Dotaz jestli vidím správně není žádné obvinění. A dotaz byl míněn na odrazky ve výpletu a ty tam nejsou a to, jestli jsou nahrazeny něčím jiným není z obrázku příliš patrno. To, že je na bočnici vidět nějaký pruh ještě neznamená, že je reflexní. Bočnice některých pneumatik jízdních kol , automobilů nebo motocyklů jsou rovněž bílé a nejedná se o reflexní prvek. A nebyl jsem líný a navštívil ony stránky. Je tam FAQ a tam se lze dočíst mj. i odpověď ohledně vybavení kola. Kde se o reflexním pruhu píše.
Nejsou sdílená, jsou od půjčovny. Nepoužívejte jejich marketinkovej newspeak….
Kola mají jednoho majitele, ale jinak se sdílí na ulici přímo mezi uživateli. Nikdo pro ně nemusí jezdit do půjčovny a pak je tam zas vracet.
Ano, pujcovna v tomhle pripade neni provozovna, ale je pro tyto ucely zneuzit verejny prostor. Presto nejde o zadne sdileni, ale o pujcovnu.
Klasická výpůjčka vypadá tak, že v době, kdy vypůjčitel zrovna nejede, má vypůjčené vozidlo někde odstavené, tak jako by ho měl odstavené jako nesdílející vlastník. Sdílením se nerozumí ani tak spolujízda (že si přisednete k majiteli do vozidla a svezete se s ním), ale především právě to, že se vypůjčitelé střídají tak, aby v době, kdy zrovna vozidlo nikdo neužívá, bylo k dispozici komukoliv jinému.
Ač proti kolům nic nemám, je třeba si uvědomit, že se jedná o konkurenci MHD. Co se stane v zimě nebo když prší, místo na kole pojedu tramvají. Tj. kapacitu dopravy jako celku to vůbec neřeší. Asi jako solární panely, které v zimě nefungují a tak je třeba držet rezervy na plný výkon jako by soláry nebyly….
Spíš než konkurence je to reálně pomocník MHD – umí to urychlit první a poslední míli k/od kapacitní MHD, která je často pro MHD problém. Plus napojení na kupón tramvajenky zvyšuje jeho atraktivitu i pro ty, kdo MHD nejezdí nějak často.
A i kdyby to bylo, jak píšete, a lidi, kteří za hezkého počasí jedou na kole, za deště nebo v zimě přesedli do MHD, jen využijou místa uvolněná těmi, kdo za slunečna MHD zvládnou, ale za deště potřebují nutně plechovej deštník. A v zimě to zase maximálně nahradí obvyklej přirozenej zimní pokles celkovýho počtu cest.
Už z dat je jasné, že se nejedná většinou o substitut, ale komplement k MHD, průměrná výpůjčka dopovídá skutečně té první a poslední míly, jak už tu jiní píšou. Pro mě osobně je to i fyzická aktivita navíc, občas poslední míle a někdy mi třeba ujede spoj a tak je kolo ideální na přiblížení se na jiné metro např. Pokud člověk jede rychle tak to má většinou rychlejší než tramvají (mnohokrát ozkoušeno – bydlím v centru).
Četl jste prosím vůbec článek? I v něm se popisuje, že ta sdílená kola slouží primárně jako last mile transport pomáhající MHD, nikoliv konkurující.
Jasně, párkrát někdo pošlape na kole namísto MHD. Ale pro další lidi to udělá MHD atraktivnější a přiláká je to k většímu požívání MHD.
Ostatně pokud by to z MHD odlákalo ty lidi, kteří ji používají na superkrátké vzdálenosti, tak to MHD jedině prospěje.
Tak například v létě má MHD prázdninové jízdní řády. U nás ten propad ve frekvenci tramvají byl docela znát. Takže když jsem jezdil před pár lety celé léto na sdíleném kole, prostě o mou maličkost bylo víc místa v tramvajích. To taky má smysl.
Nejsem si jistý, jestli ROPID – pokud tedy skutečně prohlašoval sdílená kola za součást MHD – chápe, co znamená to písmeno „H“ v té zkratce.
Jinak je to přístup města ode zdi ke zdi. Nejprve město veškeré prvky lehké městské mobility – segwaye (včetně lehkých příručních kolonožek, které se dají nést v ruce), vícemístná vícestopá jízdní kola, koloběžky, elektrokola atd. a dokonce i ty koňské povozy všelijak šikanuje a vytěsňuje, a pak je najednou začne samo podporovat? Jakou to má logiku?
Logika „segwaye nepovolit, kola ano“ je jednoduchá.
Segwaye apod. slouží primárně jako turistická atrakce a jejich uživatelé často porušovali dopravní předpisy. Sdílená kola slouží jako druh dopravy a jejich uživatelé povětšinou na chodnících chodce neohrožují.
Uvidíme. Předpokládám, že pokud by se to přece jen ujalo a rozšířilo, město se zase zachová jako ten hostinský: „Otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi.“
Čili je zase problém v tom, že se věci zruší plošně, namísto toho, aby se vymáhaly předpisy provozu…
Což je v tomto případě zcela pochopitelné a většina lidí by to vůbec nenazvala problémem.
Tak je to problém pro ty, kteří třeba doufali, že se seqwaye časem zlevní a budou na provoz použitelné…
nikdo neporušuje předpisy tolik, jako cyklisti
Zajímavý, když to v Dánsku skutečně zkoumali z videozáznamů, byl podíl těch, kdo udělali nějaký přestupek, mezi lidmi na kolech cca 15 % v místech s nic moc infrastrukturou, v místech s dobrou infrastrukturou to kleslo na 5 %. Mezi řidiči aut to bylo násobně víc.
Tak Dánsko je civilizovaná země… U nás kdyby si stoupl policista na tramvajovou zastávku Přístaviště (vedle cyklostezky, ovšem ta vede kolem, ne po zastávce) nebo na jiná místa výslovně označená značkou jako chodník, tak má na svůj měsíční plat vyděláno asi za 15-20 minut. Ovšem muselo by se chtít něco dělat a tohle pokutovat. Kdysi jsem tam přestupoval, stál na zastávce a pak mne začalo fakt štvát jim uhýbat. Na kole se něco porušuje furt, protože nemáte na zadku značku jako auta.
Takových míst, kde by těch policistů muselo být víc najednou, protože jeden by ani nestíhal kasírovat všechny projíždějící řidiče, kteří něco poruší, v Praze znám… Akorát, že u řidičů aut jsou na to mnozí zvyklí, že řada věcí se dodržuje jen přibližně, zatímco člověk na kole v Praze furt poutá pozornost a jeho přestupku je snazší si všimnout.
A proč tedy ta civilizovanost Dánska neplatí pro řidiče aut? Kteří předpisy masově (a násobně víc než lidé na kolech) porušovali i v tom civilizovaném Dánsku?
Cyklisté by se měli za snížené viditelnosti naučit seřídit osvětlení tak, aby neoslňovalo a rovněž by si měli uvědomit, že je dáno, jaké světlo za snížené viditelnosti lze a nelze použít.
1)světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
Spíš motoristé, porušování povolené rychlosti je u nás národní tradice, o parkování na chodníku raději nemluvit..
„tak jako doposud, sdílené kolo si budou moci půjčit zdarma držitelé dlouhodobých kuponů na pražskou MHD“
prosim o radu, jak se to dela s papirovym rocnim kuponem, hm?
S papírovým kuponem to bohužel není možné, protože není zaznamenán v databázi multikanálového odbavovacího systému. Doporučuji přejít na mobilní aplikaci PID Lítačka.
Ano, není jich lepšího než hromada shitware v telefonu, který je dnes povinný pro každého občana, jinak bude šikanován. …
A jak se nazývá shitware v peněžence?
Jak povinný? Ani dnes nemáte povinnost mít email nebo jakoukoliv aplikaci, ani chytrý telefon. Pokud chcete být zpátečník a žít v době papírových bumážek, tak prosím, tuto svobodnou volbu vám nikdo nebere. Akorát tím přijdete o nějaké benefity. Těžko vám kolo samo zkontroluje doklady na místě bez automatizovaného ověření přes internet.
Proč ne, u nás nextbike funguje na telefonní číslo…
Snad to funguje i offline… u nás fungují kola i přes vytočení telefonního čísla.
Kolo si tak člověk myslím pořád půjčit může, ale využít jízdy v ceně tramvajenky ne.