Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Metro Parkování Stavebnictví Tramvaje Trolejbusy Železnice Zprávy

Praha vybrala projektanta terminálu Smíchov, zaplatí přes 140 milionů

Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR
Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR

Hlavní město Praha vybrala v tendru projektanta dopravního terminálu Smíchov, který vznikne v místě dnešního nádraží a jeho okolí. Stavbu vyprojektuje sdružení firem Sudop Praha, Sudop EU, Metroprojekt a A69-architekti. Posledně jmenované studio už navrhlo podobu terminálu.

Město vybíralo ze čtyř nabídek, vítěz přišel s cenou 141,6 milionu bez DPH. Předpokládaná cena byla 160 milionů korun. Při posuzování hrála roli například i kvalifikace a zkušenost hlavního inženýra projektu a hlavního architekta projektu. Projektanti budou spolupracovat se Správou železnic, která chystá rekonstrukci samotné nádražní budovy; její zahájení odložila právě s odkazem na záměry města. Správa železnic chce na nádraží přenést své sídlo z Dlážděné ulice.

„V Praze se začne projektovat dopravní terminál hodný 21. století a výběrem generálního projektanta se od studie posouváme blíž k realizaci. Dnes zanedbaná dopravní stavba se za pár let stane moderním dopravním hubem, který v Praze chybí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Na Smíchově budou cestující moci na jednom terminálu využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti s jedním tisícem míst. „Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné,“ doplnil Scheinherr. Zahájení stavby je naplánováno na rok 2024; dnes vybraný generální projektant má zajistit i dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Předpokládané náklady jsou 4,5 miliardy korun.

Co se vše na Smíchově změní
Vlaky
Správa železnic chystá modernizaci celé stanice za zhruba dvě miliardy korun. Kromě kompletní přestavby kolejiště zde vznikne čtvrté ostrovní nástupiště, které umožní například jízdu pro vlaky na Pražský semmering.

Autobusy
Jedna z největších změn v celé oblasti. Dojde k výraznému vymístění z prostoru v Nádražní ulici a přesunu na střechu nad nástupišti. Na Nádražní ulici budou stavět jen autobusy městské hromadné dopravy, příměstské (linky začínající 3XX) a dálkové budou mít zastávku na střeše. Autobusové nádraží Na Knížecí skončí, zůstanou zde nadále zastávky městské hromadné dopravy.

Parkování
Na Smíchově vznikne zhruba tisíc parkovacích míst pro auta a tisíc míst pro jízdní kola. I když se Praha snaží terminál budovat pro zatraktivnění veřejné dopravy, podle autorů záměru v této oblasti zejména na příjezdu po Strakonické parkoviště typu P+R chybí a nelze ho prakticky jinde vybudovat. Vjezd bude možný jen z Městského okruhu.

Nádražní hala
V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody.

Přednádražní prostor
Nyní nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulněním celého prostoru.

Lávka
Stávající lávka přes nádraží zmizí, posune se jižněji přímo na severní okraj současné odbavovací budovy.

Nové sídlo Správy železnic
Budova v jižní části nádraží projde zásadní proměnou, zejména vyroste do výšky. Správa železnic sem chce přesunout všechny zaměstnance z generálního ředitelství i dalších budov, které má v Praze. Celkem by zde mělo pracovat 1580 lidí.

Snadnější přestupy
Autoři návrhu očekávají zvýšení atraktivity veřejné dopravy snadnými přestupy mezi různými dopravními prostředky. I proto je například umístěno autobusové nádraží na střeše nad nástupišti, aby lidé mohli snadno pokračovat na vlak či metro. Počítá se s eskalátory a výtahy. Autoři ve studii uvádí, že na Smíchově bude celkem 11 druhů dopravy, počítají v tom ale i s různými typy vlaků či autobusů (městské, příměstské atd).

Doprava v budoucnosti
Celý projekt terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i budoucími projekty na železnici jako jsou tříkolejný železniční most přes Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S. Terminál již počítá i s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Dělat trolejové vedení pro tramvaje bude teda radost. Nikde nevidím skoro žádný sloup. A nebude jich tam málo.

Laik

A co parkoviště pro ty, co přijedou na kole?

Jakub P

V článku se píše o 1000 míst pro auta a 1000 pro kola.

dfsadfasd sdafasd

Všimli jste si těch supermoderních vozidel na těch obrázcích? Třeba ta tramvaj na 2. obrázku a ten něco jako sovětský vlak na 2. a 8. obrázku. 😀

ene bene

Neodpustím si nenapsat to znovu: Autobusák příměstských linek a P+R nemají na Smíchově co dělat. Je to úplně pochybený projekt.

XXXD

A kam byste tedy autobusové nádraží pro mimoměstské linky doporučoval dát?

Zbyněk

P+R pro 1000 aut v širším centru je perfektní způsob, jak do širšího centra dostat o 1000 aut navíc.

XXXD

No ony už tam stejně auto většinou jezdí a to i většinou dál do vnitřního centra. Pořád lepší přidat parkovací místa dále od centra a v centru spíš rušit nebo ještě výrazněji zpoplatnit (není myšleno proti rezidentům a službám).

Zbyněk

Až to bude postaveno s tím, že se s otevřením P+R na okraji ubere stejný počet parkovacích míst v centru, dávala by P+R smysl.

Ale víme jak to se s podmínkami ze stavebního řízení pražští politici vypořádavají. Blanka měla být spuštěna až po hotovém vnějším okruhu a mýtu v centru.

Flinta

Takže podle vás by bylo normální, kdyby Blanka byla hotová a nepoužívaní dalších 10-15 let?

Zbyněk

V právním státě je normální, že se před zahájením stavby vypořádájí podmínky ze stavebního povolení.

Alibaba

Nevíte někdo, jestli tahle stavba počítá s nějakou rezervou na „Nové spojení 2“?
Respektive, kdy by se měli tunely této případné stavby zanořit do země?
Nikde na vizualizacích nevidím ani náznak, a když tady minule byl odkaz na celou studii tohoto prostoru, tak tam taky nic nebylo (ani v řezech).

Juraj

Na prezentácii v IPR sa to riešilo, počíta sa s tým.
V materiáloch na webe majú tuším dokonca mapu, kde je to naznačené.

Alibaba

Nějak to na iprpraha.cz/terminalsmichov nemohu najít, mohl by jste mě navést?
Nebo je to jiné IPR?

zdeněk

Tak takový nádraží bude v Semilech a bude jenom za 122 milionu.

XXXD

Nemá smysl srovnávat Smíchovské nádraží s nádražím v Semilech.

LWQ

Krasny priklad neceho na co nebudou penize … Ale visualizace se povedly 🙂

Zbyněk

P+R o 1000 místech. Proč jsou pražáci tak hloupí, že staví parkoviště, které má být někde ve středních čechách. Pokud si neváží svých peněz, tak svého zdraví by si vážit mohli. Podél R4 je dostatek míst včetně stávajících častých autobusů jedoucích až na Smíchov pro výstavbu kapacitních P+R. Namátkou Skalka, Řitka, …

PetrPetr

Někde v Řiťce není metro.

XXXD

Nikdo nebude parkovat, jen aby přesedl na autobus. To by u toho parkoviště musela zastavovat alespoň vlaková linka na úrovni, jinak si radší každý dojede až tam, kam chce nebo minimálně k metru.

Zbyněk

Jak se liší jízdní doba přímého busu z Řitky nebo Skalky a auta? Jo takže, než by lidi přestoupili do VHD, tak přestoupí o třicet kilometrů dále do jiné VHD, beru ušetří přestup, trošku času, ale taky o dost víc projedou na benzínu a neodpočinou si. A hlavně, těch tisíc aut navíc zaplní Strakonickou víc než pár busů a ve výsledku zhorší dopravní situaci i pro lidi, kteří jedou autobusem celou cestu. Takže lose (pražané) – lose (cestující v buse) – lose (ti co by zůstali v autech) – lose (ti co jedou auty do P+R).

Bob

Ve špičce je autobus z Řitky často rychlejší, protože může jezdit buspruhem na Strakonické a nemusí stát v koloně. Ale ruku na srdce, málokdo se chce vzdát pohodlí svého auta.

XXXD

No když vezmeme třeba tu Řitku, tak tam sice jezdí 4 linky, ale jen 1 linka je konkurenční pro auto (320). A i ta bude dost pravděpodobně o trochu pomalejší než auto, vzhledem k tomu že jediný buspruh, o kterém vím, že by byl na D4 je snad jen ten Lahovicích/Lahovičkách a ten to opravdu nezachrání. Navíc ta linka jezdí v intervalu 20/30 minut. Co se týče těch zácp na D4, tak co já vídávám (jezdím vlakem okolo 7:30 u Barrandovského mostu) tak tam takové zácpy taky nejsou, málokdy se stává, že by auta stála nebo jela výrazně pomalu.

Zbyněk

Interval busu není neměnným parametrem. BUS pruh se snad postupně prodlužoval.

Márty

Řekl jste to sám, protože to je Středočeský kraj. Praha bohužel nemá takový vliv na parkoviště na území středočeského kraje, jaký by asi měla mít. Toto P+R na Smíchově je do budoucna spíš doplňkové/na dlouhodobé stání pro cestující, přece jenom 1000 míst zas tak moc není. A budeme doufat, že se do budoucna postaví kapacitnější parkoviště třeba na místech, jak říkáte vy. Nebo z dotčeného směru před Strakonickou, v Černošicích nebo v Radotíně.

Zbyněk

S tímto přístupem si ho středočeský kraj nepostaví nikdy. Proč by to dělal, když se najde tak hloupý kraj, že postaví P+R pro občany jiného kraje a ještě tím zatíží externalitami občany kraje vlastního.

Bob

Kdyby Scheinherr aspoň za to P+R účtoval Středočechům tržní cenu… ale ne, on jim to dotuje a účtuje cca 2 Kč za hodinu.

Tomas

Mně to právě moc jako terminál 21. století nepřipadá. U takového bych si představoval, že nad ním budou výškové budovy, aby co nejvíce lidí mohlo z vlaku rovnou do výtahu do práce a nebylo motivováno jezdit auty. Toto je spíš terminál 20. století, kterým se rychle dohání stav, jak tu psal předchůdce, že se nádraží dostalo z periferie do centra města. Okolo nádraží je budov, které představují cíl cesty, docela málo. A navíc nevidím, že by sloupy, na kterých stojí horní patro, byly dost silné, aby v budoucnu možnost stavby budov nad tím vším umožnily. V okolí na novou výstavbu… Číst vice »

Zbyněk

Přesně tak, plesknout kousek od centra P+R pro 1000 aut, je výmysl ála 80. léta 20. století.

PetrPetr

Má tam vzniknout celá nová čtvrť – Smíchov City. A nejsme v Asii, kde mají města 15 milionů obyvatel. Praha je malá.

Alibaba

A nemá tam Praha nějaké výškově-architektonické omezení dané územním plánem?

Zbyněk

územní plán se dá snadno změnit. Únosnost postavené budovy hodně těžko.

XXXD

„územní plán se dá snadno změnit“
Obávám se, že žijete asi v trochu jiném státu než my ostatní.

Zbyněk
XXXD

Takový megalomanský projekt by Praze nic užitečného nepřinesl. Jak už psal někdo jiný tady nejsme v Asii a Praha je oproti tamějším městům malá. Jediným výsledkem vašeho projektu by bylo prodloužení současného příšerného stavu o x let.

Richard Fiala

Pravda je, že dnešní Smíchovské nádraží včetně přiléhajícího busterminálu, rozbité Nádražní a sousedícího areálu garáží, skladů, trosek lihovaru aj. by si zasloužilo nějakou modernizaci nebo aspoň racionalizaci. Všechno je tam kostrbaté a jako na Velké pardubické plné překážek (propojení tramvajových stanic s vlakovým nádražím blokované stometrovým zábradlím, vlakového s autobusovým, nádražního podchodu a vestibulem, metrem i ulicí fungující ve čtyřech různých úrovních, s minimem eskalátorů atd). Navrhované řešení se ale zdá poněkud megalomanské, má-li se stavět za provozu nádraží jistě velmi obtížné, drahé a především zdlouhavé. Stačí se podívat na hlemýždí tempo přípravy na stavbu obytné čtvrti od Knížecí. Jako… Číst vice »

Travgoist

S ЧС4 na věčné časy 😀

náhodný kolemjdoucí

Ač bude mnohým starého nádraží jistě líto, musíme uznat, že se během posledního století „přesunulo“ z periferie téměř do centra a současným požadavkům pak zoufale neyhovuje.
Velký krok vpřed je přesun aut. nádr. z Knížecí. Velký krok vzad je, že přitom zařve Oáza.

kakov

jaká oáza? co to prosím je? děkuji

Rossec

Hospoda spojená s Ivanem Martinem Jirousem

Luděk S.

Již brzy očekávám: SUDOP, SUDOP Praha, SUDOP Brno, SUDOP Hošťálkovice, SUDOP EU, SUDOP.cz, SUDOP.org, SUDOP.gov a SUDOP.xxx.

Daniel Mach

Ta terasa pro šotouše bude docela fajn.

Viťa

Hezké. Jako někdo, kdo tam jezdí denně, se moc těším. Jen se bojím, jestli to stihnou udělat dřív, než půjdu do důchodu…. Však mi zbývá už jen 34 let

abcd2020

Souhlas 🙂 A to mi zbývá o něco málo více.

Martin S.

Záleží, jaké bude další vedení Prahy. Pokud na magistrát zasedne např. ODS nebo ANO, neočekával bych tak velkou podporu takových staveb.

náhodný kolemjdoucí

Já myslel, že někdo typu Bém by to podpořil. Ale máte pravdu, asi by mu to přišlo málo megalomanské 😀

XXXD

Jen klid však oni se nejspíš důchody pro mladší generace posunou, jinak by totiž bylo moc důchodců.