Dozvuky srážky vlaků na hlavním nádraží. SŽ poprvé řeší dobu obratů, aby nemuseli strojvedoucí běhat

CityElefant po střetu s lokomotivou. Foto: Drážní inspekceCityElefant po střetu s lokomotivou. Foto: Drážní inspekce

Dopravci se mají vyjádřit, jak budou řešit rizikově krátké obraty.

Odebírat
Upozornit na
guest
213 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr

Ted než na druhý straně se rozeběhnou všechny obrazovky,no to taky chvíli trvá.jo,doba kdy byly na mašině kvrdliky je už pryč

Jan

Jde jen o to technicky nastartovat druhé stanoviště, poté, co bylo první vypnuté, nebo lze jedno vypínat a druhé současně startovat. V tom případě lze mít na každém stanovišti strojvedoucího

Pepa

To je legrace, z jedné strany tlačí dopravce na krátké obraty a z druhé hledá řešení. To je přesně SZ jak ji znám…

Sandy

Honzo vzpomeneš si ještě, kdy jsme řešili krátké obraty u LE? Tehdy se psal rok 2015. Řešili jsme i nedostatečný odpočinek mezi vlaky (Praha – Bohumín 3 a půl hodiny jízda / 7 minut na obrat / 3 a půl hodiny jízda Bohumín – Praha). Řešili jsme to na úrovni ministrů dopravy, právního odborz MPSV, s ředitelem DÚ i náměstkem DI, ale také i s prezidentem FS. Všichni nám dávali za pravdu a výsledek? NULA. Snažil jsem se to řešit i přes média a výsledek? Deset let čistá NULA. Že by se ledy konečně hnuly? Nebo to zase usne.

Jan

Jsem zvědav, kdo první z dopravců stáhne data z rychloměru a ctěné Správě předloží fakta, že každý třetí vlak na hlavní si postojí v tunelu u cesťáku a tím si zkrátí obrat.
A maj vymalováno, vlastní vinou.

Qěcy

To SŽ ví i bez toho. Tohle GTN ukáže po sekundách.

Jan

Ano.
Ale vyjádřit se mají dopravci.

Tomáš Záruba

A jak přesně to souvisí s dostatečným či nedostatečným obratem v JR?

Jan

Vata v jízdní době z předchozí stanice.
Dá se dojet s náskokem a získat minuty navíc.
On je ale problém dojet i načas.

JackBrno

Taky máme obraty 5 minut (Ivančice) nebo snad 4 minuty (Miroslav). To by mě fakt mohlo, abych někde běhal. Prostě klidným služebním krokem přejdu, nachystám si v klidu stanoviště, abych na nic nezapomněl a že tam už 3 minuty svítí volno, mi fakt žíly netrhá. I když samozřejmě taky znám honiče jízdního řádu, kteří se můžou zbláznit a fakt běhají, aby to stihli. Zatím si nikdo nedovolil nic namítat, protože všichni ví, že ten obratový čas je nesmyslný.

Petr_jkl

Leo express tenders (Orlickoústecko) na trati Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov: Po 50 km jízdy po jednokolejné trati následuje 4 minutový obrat v Moravském Karlově 🫣

Gajda

Ale zase ono u vlaku velikosti Lintu nebo Desira netrvá tak dlouho přejít z jednoho stanoviště na druhý

xyz

U těch Ivančic ve špičce je to dokonce jen sólo 842.

Petr_jkl

To je sice pěkný, nicméně ty čtyři minuty se dají krásně získat na křižování právě na té jednokolejné trati 😉

xyz

Ivančice jen ve špičce. Naopak v sedle 35min.

Miroslav jen 1x za 4 h. Jinak Bohutice 20 min.

A v Brně mezitím je cca 50min. obrat.

Jucos

Ale zase vemte, ze porad sedite, trocha behu neuskodi 😆🤣 berte to jako srandu.

petr

No ono pospichani je akorát tak dobrý proto udělat nějaký průser

Martin

Ve Svobodě nad Úpou jsou u osobních vlaků z trutnova jen tři minuty na obrat

Kamil Novotný

Jinak kdyby se měly všechny „špatné“ obraty dle SŽ vyřešit, tak to od příštího GVD je potřeba tak o 60 vozidel a 200 strojvedoucích více 😁, no pak je řešení půlku vlaků zrušit, lidi přejdou do aut a autobusů (protože toto nikdy žádný objednatel nezaplatí) a SŽ bude mít od problémů klid.

David

Škoda, že jsme jediní na světě kdo má tyhle problémy a není možné se podívat jak to řeší třeba v Rakousku :'(

Pacicka

JJ, jak vypadá hlavní nádraží v Praze a ve Vídni….

JackBrno

A místo kolejí se zácpou silnice. Geniální řešení 🙂

Daniel Jablonecký

Se zácpou? To musí být nepříjemné.

Chleba Nakup

Na to je dobrý Gutalax – večer chutná, ráno pomáhá.

xyz

To byl Regulax (reklama cca v polovině 90. let).

Y.K.

Tak 8 minut není zase až tak málo času (v metru se dá obrat udělat za 2 min s výměnou strojvedoucích, při přechodu na obratové koleji za 4 – tj. od příjezdu do odjezdu z koncové stanice).

Problém bych viděl spíše ve zpožděních, která jsou naprosto běžná a případně technologiích (co má fíra během obratu a zprvoznění stanoviště za povinnost zajistit), pokud toho je balík, tak 8 minut může být málo. Takže ono nepůjde ani tak o nějaké číslo, jako spíše o realistické pojetí obratu.

Jarmil

Ano je tam druhý Strojvedoucí….

Autobusak2345

4 minuty trvá obrat bez druhého strojvedoucího.

Novomír

A jaké má povinnosti na druhém stanovišti?
Zadat data do informáku, do rychloměru, do ETCS, do vysílačky?

Vinkler

Doba obratu??
25 minut min. – 15 minut na zpoždění a 10 minut na obrat strojvedoucího … vše níže je prasárna.
ps: u dálkových vlaků min. 90 minut.

Leinad

10 minut pokud tím odjíždí někdo jinej nebo s přechodem na opačné stanoviště?
15 na zpoždění jako proč – jestli přijede se zpožděním, tak odjede, stačí minuta a pokud se zaokrouhluje tak ceil()

M@trixX

Potom to vyzera tak, ze supravy za stovky milionov tri hodiny idu coby „dialkovy vlak“ a potom dve hodiny stoja. Efektivita jak hovado.

Aleš

Dotazy na tohle téma byly v minulém dotazníku pro strojvedoucí, který překvapivě nic nevyřešil a nyní je prý v přípravě další… Obraty do 5 ti minut na nátlak objednavatelů dopravy jsou se současnou technikou většinou nereálné (papír je snese). Elektronika by sice měla pomáhat ,ale než se ta tlačítková válka na stanovišti odcvaká a potvrdí chvíli to trvá, nedejbože když něco zrovna nefunguje… takže stres , spěch a jedna noha v maléru. Jak bylo psáno spěchej pomalu, nějaké fyzické potřeby těla už nikdo neřeší a jídlo za jízdy je vlastně nezbytnost. To je realita.

Kamil Novotný

Jinak některé časy obratů jsou opravdu utažené za hranou, ovšem někde na lokálce v Horní Dolní, kde přijede jedna babka jsou na sólo Stadleru obraty za 3 minutě v pohodě. (Jasně že ne na obou stranách)

Kamil Novotný

SŽ protáhla jízdní doby až o desítky minut a teď si bude stěžovat na krátké obraty. Někde jsou natažené jízdní doby a z těch také vznikají zbytečně krátké obraty.

najmy

Obrat linky U1 v Děčíně hl.n. je 6 minut (x:24 – x:30), fíra se nestihne ani vy…dosaďte si sami.

Zabakovec

Regiojet to brzy zvládne i za 4 minuty 😀 (smích)

xyz

Obrat soupravy v Děčíně (mmch. za dob U1 s lokomotivami tam byl hodinový obrat soupravy).

Ideální čas na „střídání na ose“ s 1h pauzou strojvedoucího.

Kkarel

Snad přidají 2-3 minuty na zadávání dat do ECTS.

markuc

Vysvětlete prosím proč zrovna z tohoto důvodu? Zde se řeší ostré obraty jednotek, kde u etcs maximálně několikrát potvrdíte pořád stejná data, nebo jednou přednastavenou hodnotu…
2-3 minuty jsou dobré vždy, ale schválně proč zrovna z tohoto důvodu?

Tonda Sehnal

Je to více práce než s jakýmkoliv jiným rychloměrem. Navíc většina jednotek si nepamatuje předchozí zadání dat a je nutné je zadávat úplně komplet od nuly. Je to více práce a měl by na to být delší čas.

markuc

Uznávám, je možné, že nepamatuje… posuzoval jsem to jen dle 362

Leinad

Pokud si to některé mašiny pamatují, tak je to z velké části věc dopravce, co si pořídí za mašinu. A zejména u jednotek bych čekal, že i v továrním stavu ví, jak jsou těžké a jak brzdí.

Tomáš Záruba

Hm, tak třeba BL3 si „nepamatuje“ ani poslední zadané údaje, ani nemá nic jako „úvrať Lv“ (nebo prostě obecně volbu „zapamatovat data při změně nebo vyp/zap stanoviště“).

JackBrno

Proč? Protože to tak prostě je. Je to zdlouhavější, než u běžných rychloměrů.

Leinad

Holt odbory zajímají hlavně režimky, to je důležitější. A jsou střelci, kteří všechny předepsané úkony vždy stihnou.

Výhleďák

Co to jsou, prosím, režimky?

Leinad

Zaměstnanecké jízdenky podobné režijkám.
Režimky jsou, když někdo prosazuje režimním stylem „ani Hitler je nerušil“ nebo jinak místo pracovněprávních otátek řeší politiku, zakazuje zákazníkům svého zaměstnavatele brutto smlouvy a odmítá jeho řešení (ids režijky viz jmk).

xyz

A navíc když si plete zdanění se zrušením.

(Ten leden 2009 je pro mě dodnes nezapomenutelný, s tím, co jsem od různých drážních pracovníků tehdy slyšel za „argumenty“; mj. např. že režijky nemohou být zdaněny, protože prý slouží jako tankovací karty v depu :-D)

Mynic

Buďte v klidu, mě zase kdysi tvrdill jeden zamestnanec, že když provedu D-test, tak už nesmím na vysílačku sahat, jinak se D-test zruší. A takových faulů bych mohl přidat více, ale pak by jste se bál jezdit vlakem 😱

petr

devět minut to je ještě času
3105 od 4:40 př 6:47
3146 od 6:53 př 7:44

JackBrno

Ivančice u Brna, ráno nebo odpoledne ve špičce, příjezd v xx:11, odjezd v xx:16 🙂 I když je fakt, že to jezdí jeden vůz 842, takže to není dlouhá procházka. Ale pořád se minimálně vysílačka, rychloměr, informační systém naladit musí.

Zlámalík

Kdž se tu řeší pražský hlavák, proč ty linky S hlavákem neprojíždějí, jako v Brně? Alespoň ty, které by šo rozumně propojit?

mgr.pavel

Navíc každé takové projetí místo obratu znamená zvýšení kapacity na hlaváku – které se momentálně nedostává..

Frantisek X

Právě to měl tuším předřečník na mysli. 🙂 Teď hrozí, že tam naopak přibude vata – což je v pořádku z hlediska rizik, leč už nikoli z hlediska kapacity. Bylo by dobré to rozumně vyvážit.

pacicka

Ty které jde rozumně propojit, už propojené jsou…

Frantisek X

Že tedy nejezdí Dobříš – Mělník a Čerčany – Mladá Boleslav… Jo, sneslo by to pár obnovených výhyben kolem Sázavy, to jistě. A zbytek – jo, nějaký ten Benešov jezdí dále ku Lysé, a jinak? Muselo by se toho asi změnit více. Nu, škoda.

Radek

Ty Neratovice – Dobříš by jít mohly – Příjezd od Neratovic je v X:20, odjezd směr Dobříš X:25. Ale jestli tohle spasí Hlavák, nevím.

Bram

Tohle hlavní nádraží opravdu nespasí, v pracovní dny na linkách S3, S8 a S88 jezdí buď motorové jednotky, nebo soupravy s řídícím vozem.

Pacicka

Regionova je na 070 pomalá.

M19

V Brně projíždí jen osobní vlaky od Chrlic na Blansko a od Modřic na Tišnov a opačně. Jinak Od Moravského Krumlova, od Zastávky, od Slavkova, to na hlaváku končí. Rychlíky projíždí jen ty na Ostravu a Slovensko či Rakousko. Běžné rychlíky od Prahy tu končí. Takže vlastně něco podobného, jako v Praze.

Gwann

V Brne je vyhoda, ze vlaky od Strelic bez problemu zajedou ke kusym kolejim

M19

Tvrzení bylo o průjezdních vlacích.

JackBrno

V Brně většina linek S na hlaváku končí. Ale nikdy tam není obratový čas pod 20 minut. Takže tam problémy nemáme. Problém je kdyžtak na opačné straně, v Miroslavi nebo Ivančicích a méně v Bohuticích, kde je aspoň 10 minut, což je na dvouvozovou soupravu v pohodě i s rezervou na WC 🙂

Sodja

Protože se trať z Prahy do Berouna „optimalizuje“ a ještě odhadem 10 let bude, tak by se přenášelo zpoždění až do Úval. Ať žije opatření k zamezení přenášení zpoždění!

Brumla

No celou dobu ticho po pěšině a najednou se řeší pretizenost tratí hlavně Praha hl. A ted k tomu rychlé obraty. Tak bych řekl že spíše Praha a Středočeský kraj dala nůž na krk SŽ že chce nové linky stůj go stůj. Ale ty ostré obraty by spíše měly řešit kraje a ne dopravci. Pořád se chtějí nové s nové spoje ale personálně ani technický to není možné zvládnout

Martin

Bylo by na čase kdyby všechny elefanty projížděly z Benešova přes Prahu na Kralupy, druhá olovinma z nich na Milovice a jiné z Berouna na Kolín atd. a žádné na Hlavním nekončily..

Martin

Plus hlavně aby byly na stejném nástupišti a sladěné časy a dalo se přestoupit z Benešova na Beroun bez podchodů a čekání i na Kralupy, Lysou i Kolín stejně jako se přestupuje v noci na Lazarské mezi tramvajemi

mgr.pavel

.. nebo jak se přestupuje na západ od nás mezi vlaky. Kde stejné linky standardně jedou vždy na stejnou kolej (člověk nemusí hledat odkud mu to zase dneska pojede) a na stejném nástupišti zastaví ty soupravy, mezi kterými je nejvíce transferů.

Tomáš Záruba

Jste si tak trochu zapřeháněl…

Martin

Beroun – Kolin je omezen kvuli havarijnimu stavu mostu. Problem bude vyresen az most spadne do reky a na Hlavak se osobaky od Berouna proste nedostanou, tak skonci na Smichove

Libor

Zatím most stojí, tak by to mělo jít…

Jan

Šlo by přes Branický most Velká Chuchle, Kačerov, Vršovice, Hlavní, Libeň….

Výhleďák

Průjezdy přes hlavní nádraží jsou sice hezká teorie, ale při dnešním množství výluk všude ve středních Čechách to příliš dobře fungovat nemůže, když se do toho vlamuje i ne právě příliš spolehlivá dálková doprava. Možná by se to sice nějak skreslit dalo, ale jak by nakonec dopadl výsledek v praxi, tím bych si v současnosti vůbec jistý nebyl: není to zdaleka tak jednoduché, jako třeba Masarykovo nádraží.

Mynic

Jen tak mimochodem. Několik stejných MU v posledních letech se stalo v Mostech u Jablunkova. Jednou dokonce vyjel Elephant do cesty rychlíku. Jako přes kopírák. Obraty 5 minut.

Petr

V tomto státě je klidně možné,že firové budou fasovat koloběžky,aby se dostaly rychleji na druhé stanoviště…

Frantisek X

Ale zásadně ty (elektro)motorové! Snad se to při nabíjení v kabině nevznítí. Jo, možné je vše. Lidi…

JackBrno

Problém je, že někteří fírové se můžou zbláznit, aby ten obratový čas stihli, i kdyby to byly 2 minuty. Místo aby šli normálním služebním krokem, poctivě si to nachystali pro druhý směr a až to budou mít, teprve vyjeli. Stačilo by měsíc dodržovat poctivě všechny předpisy a postupy, neběhat a nic neošidit a bylo by to. Mohl by si někdo zkusit říct půl slova, že jsem nestihnul obrat 🙂 Já to tak dělám a nikdy žádný problém nebyl a jestli kvůli tomu vyjedu o 5 minut později, je mi naprosto ukradené.

Lubomír

Můj zlepšovací návrh…Navrhují fasovat drážní koloběžky…

Happy

Tak SŽ pro to může mnoho udělat. jde o stav infrastruktury. Zrychlit, odstranit úvratě… Třeba v Kostelci by mohla SŽ vybudovat most a odstranit úvrať na Telč. A že takových mostků se za rok na Vysočině za poměrně levný peníz staví cca desítka kusů pro silniční provoz převážně na obchvatech.

Qěcy

Konečně.

Modrá guma

Dozvuky.. 😄

Návrh jízdního řádu 2026 na trati 130.

V Děčíně obrat dosud 6 minut, od 2026 3 minuty.

V Kadani předměstí dosud kolem 28 minut, od 2026 7 minut.. tadaaaa Dozvuky v hlavní roli.

Už, aby si to vzal celé RJUK, bude nám lépe, všem i cestujícím.

Kamil Novotný

No Regiojet má stejné obraty jako ČD, v příštím roce, tak nevím gumo 😚
Některé vlaky U1 vozí příští GVD již Regiojet.
No a když SŽ natáhla jízdní doby o až desítky minut tak je to těžké.

hsnm

Jsou-li tak natažené jízdní doby,proč kupovat stále rychlejší(dražší) vozidla? Topak stihne si i 810.

Kamil Novotný

No to se zeptejte SŽ, proč dělá jízdní doby na parní lokomotivy.

Petr Frýdlant

O tomhle problémů se interně mluví několik let, těch mimořádných událostí, kde byl spokufaktor obrat několik. Většinou se jednalo o projetý klacek. Nehoda na hlavním byla horší. Bohužel nikdo to nechce řešit, jen doporučení a další blablabla. Nikdo neumí bouchnout do stolu a říct a dost takhle ne. Proč? Protože nejsou lidi, nejsou stroje a hlavně jde o peníze a plnění smlouvy. Strojvedoucí je jen číslo a pokusný králík. Nikoho tam nahoře nezajímá jestli stihneš nebo ne.

martin

Dávám plus, ale… Nikdo nebouchne do stolu, protože nikdo neví, co s tím. Krátkodobě (v konstrukci JŘ) lze většinou pouze posunout vlak, takže přestane plnit některý svůj úkol (přípoje, obat v další stanici …), na jednokolejce to není o posunutí jednoho vlaku, ale prakticky o rozbití celého grafikonu. Ze strany DI, DU i SŽ jde jen o alibismus, protože musí vědět, že to jinak nedopadne, než snížením výkonnosti železnice. Dlouhodobě to lze řešit jen změnou infrastruktury a vozidel a to zase neovlivní ani DU či DI. Kromě toho s novými vozidly přijdou jiné možnosti a zase se to utáhne jinde.… Číst vice »

Leinad

U 814 je to asi 18s, kolik je to u 2*471? Proč se to běžně děje v metru?
Jo hlídat aby každý dodržoval předpisy, nikdo neojebával předepsaný postup je jedna věc. Prostě když to nejde stihnout, bude zpoždění.
Druhá věc je využívání technologií, revize předepsaného postupu. Když to nejde stihnout, opravdu dopravce použil co mohl (řidící vůz místo objíždění,…)

Petr Frýdlant

Ano jedna věc je stavba JŘ. Důležité je plnit zadání, bez ohledu na určité věci. O tom by se dalo rozepsat téma. A pak jsou lidi. Nejsme stroje. Ale ti nahoře si myslí že asi ano. Jenže oni za bezpečnost a za životy nezodpovídají. Problémem je hlavně , že se jede na kvantitu a ne na kvalitu. V provozu je totální bordel. Na poslední konferenci byl provoz na druhé koleji. Důležité jsou likes, sociální sítě a hlavně informace pro všechny a hlavně nejlépe ještě dříve než se něco stane. Důležitý je obraz pro veřejnost, ale to ostatní to je nezajímá.… Číst vice »

Tomáš Záruba

“ SŽ doporučuje zkrátit časy obratu nasazením druhého strojvedoucího, který nahodí zadek vlaku dřív, než přední fíra vypne starý předek“

Tohle tam není.

martin

jasně, že ne. Trochu jsem nadsadil. Ale dráždí mně, když najedou zná někdo řešení, které nemusí platit ze svého. Proč SŽ nenavrhne, že zakáže výpravčím postavit obratový odjezd dříve, než uplyne předepsaný čas? To by strojvedoucího zbavilo obavy, že nebude dost rychlý… Proč mají výpravčí impertinentní poznámky a narážky, když není strojvedoucí rychlý podle nich? (Něco jiného je, když mi předem řekne, že chce stavět ostře a něco jiného, když to udělá a pak se diví, že přecházím a rovnou s vlakem necouvám)

SpitiPater

Co jsem tak koukal, tak budem couvat se 442 z Edenu do odjezdu. Krásná práce.

Martin Jarath

Cituji: ___ Trať 016 Pravidelně se zpožďující výchozí vlaky z ŽST Moravany směr Holice a směr Chrudim (5 min a více) z důvodu čekání na zpožděné přípojné vlaky. Souvisí s nízkou stabilitou trati 010. Vhodné revidovat časy odjezdů z Moravan, dnes jsou zde na přestup 3 nebo 4 minuty, bylo by vhodné přestupní doby prodloužit. ___ Mohl by mi někdo vysvětlit, co vyřeším tím, že ty vlaky budou jezdit pozdě zcela pravidelně, místo aby takhle aspoň někdy jely včas?!? Jasně, ukazatel plnění JŘ se tím zlepší, ale pravidelné čekání vyžene i ty zbytky cestujících, co jsou ochotni absolutně nespolehlivými osobáky… Číst vice »

vladki

To je otázka. Pokud vidím přestup 3 minuty a vím že vlaky často meskaji, tak ty nervy jestli stihnu, jestli připoj počká… Třeba nekdo zrovna kvůli tomu nejezdí vlakem, ale kdyby věděl že je tam vata tak by jel.

Ale pomohla by i veřejná informace v JŘ (resp. vyhledávání na idosu), že tady ten připoj bude čekat až x-minut.

A taky ta vata pomůže tomu, že nebude zpoždění lokálky na obratu a neujede přípoj na hlavní trati.

Martin Jarath

Ne, obrat to NIJAK neřeší, protože se na něm nic nezmění. (Když by byl v Holicích nebo Chrudimi ostrý, bude akorát ostřejší – vozidlo kvůli tomu nikdo nepřidá.)

Souhlasím, že ostrý přestup může někoho odradit, nicméně to se dá a má řešit zveřejněním čekací doby (u autobusů se to umí…), ne prodlužováním přestupu.
Ostatně jak moc by se měl prodloužit? Na 20 minut (zpoždění osobáků se pohybuje zpravidla od 0 do 25 minut), aby to bylo dostatečně jisté? To opravdu není cesta, pokud nemá být cílem osobáky zrušit.

Frantisek X

Třeba na to nejčastější. Jako fakt ty nervy, jestli to stihnu za minutu podchodem, kde na mě od vlaku nikdo nevidí, těžko někoho lákají. Možná tak do první zkušenosti. Do 10 minut je čekání snesitelné, plus pak nemusejí čekat lidé, kteří přišli včas, všude dále po cestě (Z Hrochova Týnce do Chrudimi třeba).

JirkaV

A nebylo by vhodnější vyřešit důvod toho zpoždění těch Os na 010? Jo ono by se muselo něco vymyslet (reálné výfukové jízdní řády). Problém s těmito Os je opravdu dlouhodobý a čas na přestup 15 minut stále nezajistí, že se to stihne… Jak je možné že ty co jsou od Kolína k Praze jsou spolehlivější?

hsnm

Plnění GVD je jedním z prémiových ukazatelů pro vrcholové vedení SŽ. Už tušíte,proč ta vata????

Capek

Lidský faktor.
Kolikrát už tohle téma zaznělo.
Vše je samozřejmě podle předpisů, ale zapomíná se, že poslední slovo má vždy člověk…

mgr.pavel

Jestliže v systému chybuje jednou či párkrát člověk, jde ta chyba za člověkem.

jestliže v tom systému ale chybuje řada lidí, často, pak jde ta chyba za systémem.

Troufnu si tvrdit, že tady platí možnost 2.

lokodepo

Vůbec mne nepřekvapuje, že Skanzen železnic neustále úkoluje dopravce a ostatní subjekty, co musí udělat, ale nějak postrádám informaci, jak sám přispěje k dílu. Co kdyby si vydal předpis, že vlaky mají jezdit podle jízdního řádu, že je bezpodmínečně nutné jej dodržovat a že jej budou respektovat i další odborné složky Skanzenu železnic? Když se bude dodržovat jízdní řád, bude možné bez problémů stíhat i obraty, které při včasném dojezdu vlaku jsou stanoveny jako dostatečné.
Tím samozřejmě není vyřčeno, že není třeba řešit ty obraty, které jsou nedostatečné i při dodržování jízdního řádu a o které jsou předmětem článku.

honza

Jsem fíra jezdící na 471. 5 minut na změnu stanoviště bohatě stačí. Nechápu proč to tady někdo tak řeší, co to nejezdí. Přijedu do cílové stanice a tahle to přibližně vypadá: 1) Navolím RDST pro obratový vlak 2) Směr do 0 3) Vypnu CB 4) Zhasnu pozičky 5) Vypnu LS90 6) Zmáčknu změnu stanoviště bez vypnutí HV 7) Vypnu Řízení 8) Dojdu se vyčůrat 9) Přejdu na druhé stanoviště 10) Zapnu řízení 11) Navolím pozičky 12) Směr do P 13) Nacvakám data do ER 14) Nacvakám data do IS 15) Nacvakám data do CB 16) Aktivuji RDST (data z původního… Číst vice »

Mynic

A projedete Stůj, protože mimořádně výpravčí nepostavil na Volno. A proč jste si toho nevšiml? Protože jste spěchal

Qěcy

On nespěchá, on je dokonalej.

David

Bych si tipnul, že to vadí spíš z důvodu toho, že není čas si dojít na záchod (velkou) a nebo se třeba najíst?

Qěcy

I to se dá těšit jinak.

pacicka

Na to je PJOD…

Jiný

A teď si představte, že by existoval vlak, který by všechny ty úkony (kromě 8 a 9) udělal sám, pro zadání jednoho příkazu. 🙂

Qěcy

To přijde.

Radek

Již brzy.

Karel

od . 1947 takový vlak existoval. V obratové dopravně stačilo vyndat z pultu kliky,zavřít roletku. vzít rukojeť brzdiče, vzít si židli a jít.

vladki

Se divím že s tou spoustou elektroniky to už dávno neumí. S nákupem panterů je tento stav zabetonovaný na dalších 30 let.

babilon

Pokud vlak přijede s 5 minutami a na obrat je 6 minut, tak se můžete snažit sebevíc a včas neodjedete. Zpožděný vlak pak překáží a zpožďuje další vlaky, atd. Jsme rád, že SŽ píchla do vosího hnízda a snaží se s tím někam pohnout.

Qěcy

To není ale už o času na bezpečný obrat, ale o času na vyrovnání zpoždění.

Pezos

Pro začátek by stačilo nezadávat data na 4 různých místech (pokud čtu správně, body 1 a 13-15), z nich předpokládám minimálně polovinu opakovaně.

DavidS

Já do toho nevidím, ale přijde, mi že to zvládáte tak tak a že pár minut, by vám prospělo, abyste nemusel tak spěchat a ve stresu udělat chybu.

Qěcy

Radši buďte zticha, i kdybyste byl dokonalý nechybující člověk. Takoví dokazovači, že stihnou extrémně krátké obraty, a podobně, vedou ostatní kolegy do průserů.

Chleba Nakup

Například v pásové výrobě jsou takoví jedinci kolektivem velmi oblíbení.

Chleba Nakup

A většinou jim to kolektiv záhy vysvětlí.

Fíra šukafonu

Takže to máme za 5 minut 20 úkonů, přičemž z těch 5 minut polovinu zabere výkon fyziologické potřeby a přesun na druhé stanoviště. Zbývá nám asi 8 sekund na každý jeden zbývající úkon. Gratuluji, zachránil jste dráhu – snad to nikdo neodnese při další srážce. Plníme plán na 150%, soudruzi. Dohnat a předehnat!

Řidič vlaku

S tím bych se moc nechlubil, z toho co je napsáno přímo čiší sebestřednost a suverénní neomylnost bez špetky sebereflexe. Z dobrých návyků bych rozhodně při odjezdu vlaku po výpravě dával směr do P až jako poslední ihned po usednutí na sedadlo strojvedoucího a vizuelní kontrole návěsti dovolující jízdu vlaku na odjezdovém návěstidle. Odjakživa se ví, že tyhle krátké obraty v dosti případech souvisely a souvisí s nemalým počtem projetí odjezdových návěstidel v poloze stůj u výchozích vlaků po šibeničním krátkém obratu.

petr

vzpomínám na ty kecy když se posunovalo povinné spaní na 7 hod ja bych ho dal na 9 od okamžiku odevzdání klíču a pokutu jako prase za obrat kratší než 15 min a co se týče turnusů je třeba to řešit jinde než na blafárně

Leinad

1, 13, 14, 15) Předpokládám že je dáno v jízdním řádě, na co se točí. Takže by to mělo jít jen potvrzením.
8+9) Jak dlouho to trvá, jak se mění s délkou soupravy a plným nástupištěm?
13) Kdo si – nestačí potvrdit, když si tím i přijel? Nebo „ukázat mašině identifikační kartu“
14) Proč to nedělá vlakoš?

Mmhmm

Přebití a následný pokles minimálně 3 minuty, nic?🤔

Tomáš Záruba

Parta brusiče Karhana…? 🙂

Martin

Další zajímavou věcí v návrhu je střídání na ose za 0.5min. Viz trať 089 a Os v Hrádku, kde se střídají fírové – ti co mají německé papíry a ti co nemají.

Qěcy

A to je ve stanici, nebo za jízdy mezi stanicemi?

F.Hejňák

Jako strojvedoucí zásadně neběhám. Dodržuji všechny předepsané úkony po příjezdu i před odjezdem vlaku a klidně si ještě dojdu pro kávu. Po více jak třiceti letech praxe se mnou nikdo nehne. Na železnici vždy platilo a platí ,, Spěchej pomalu „.

Bram

Pokud je při obratu na kávu čas, tak proč ne. Ale pokud není, jde o naprosto zbytečnou provokaci, kterou by zaměstnavatel už mohl začít řešit.

Modrá guma

Ok, takže mám být třeba 6 hodin bez pití? Když se to zrovna sejde… Tenhle argument, že by to měl zaměstnavatel řešit, je dost mimo. Nikdo z nás nedělá zpoždění naschvál! My občas opravdu nemáme ani čas se jít vyčůrat a nezbývá nic jiného než seskočit z Mašiny a počůrat koleje a udělat minutu zpoždění.

Leinad

Pití = voda, to snad neřešit. Pít nejen při obratu, třeba i ve stanici během výměny cestujících.
Kafe při delší přestávce (x minut na fírcimře, tam má být i fofrkonev)

martin

Jak často mám nárok na kávu? Ale jo, jinak souhlasím

petr

tak by jsme se pustili do debaty o dodržování zákonných přestávek

F.Hejňák

Po letech zkušeností vím o čem mluvím. Zažil jsem spoustu uspěchaných výprav vlaků proti stůj od výpravčích i vlakového personálu. Na železnici platilo a platí dvakrát měř jednou řež. Jestliže jsou vypracované nějaké technologie v souvislosti s platnými předpisy nelze je obcházet. Právě díky uspěchaným odjezdům vlaků dochází zbytečně k vážným mimořádnostem. Viz. Pardubice,Bohumín a další.

Honza135

Jo, s tím se nedá než jen souhlasit. A ro nejsem z oboru. Taky raději dvakrát rozmyslím, jakým nástrojem a o kolik setin milimetru seřizovat na obráběcím centru, než to uspěchat a splést si směr seřízení, případně jednotky. Už se mi kolikrát vyplatilo si to všechno ještě před seřízením zkontrolovat a našel jsem si chybu, díky které bych vyrobil zmetky.

Rakusak

Vsak zakladni je nespechat, nehonit se, udelat vse spravne. I za cenu zpozdeni..
Mezi nama jsou i takovy kolegove co podepisou rozkaz od SZ a ani to nectou….

Nikdo

Jenom doplním že na S7 v Praze na hlavním je na obrat jenom 6 min.( X: 39-X:45)A taky S9 ( na tý se to taky stalo)

xyz

Obrat soupravy. Ne nutně obrat strojvedoucího.

Jestliže ta která linka jezdí v 15min. intervalu a kvůli kapacitě nádraží je potřeba tam nemít víc než 1 soupravu zaráz, je jasné, že obrat nemůže být delší než 15 minut, resp. při zohlednění nemožnosti se křížit na zhlaví „sám se sebou“ je jasné, že ten obrat nemůže být delší než cca 10 – 11min. (ještě s ohledem na polohy Os vlaků determinované nutností se vejít mezi R/Ex).

Qěcy

Samozřejmě. Bezpečných a vyvatovanych řešení je více. Včetně třeba rozkuřovačů, nebo dojezdů posledního úseku, fíři se mohou střídat už od poslední stanice před obratem soupravy.

Qěcy

Zato v Berouně jsou teď celý GVD obraty s7 dlouhé.

libcha

Jsem rád, že si SŽ všimla, že „nutnost“ aby se strojvedoucí při střídání navzájem potkali (což stálo za tou nehodou, která pohnula ledy) je anachronismus.

zwi

Někde je to například nutnost už jen proto, že majitel jednotek odmítá, aby měli strojvedoucí svoje klíče (asi abychom si ve volnu nechodili hrát s vláčkama). Takže s jedněma klíčema na soupravu se prostě musíme potkat osobně.

martin

víte, kolik šotoušků už má klíče do všeho (skoro všeho)? Osobně jsem přistihl nadšence, který v depu(!) zkoušel startovat odstavené stroje v záloze.

Martin Frank

Ten Elefant je výrazně delší než nějaká říšská tramvaj od Candrbálu. To se nedá srovnávat. A proč by fírové měli běhat? Pokud přijede později, tak později odjede. Prostě až dojde na druhý konec a zprovozní si to. Každý bezpečák Vám řekne, že se podnik minimálně částečně vyviní z případného plnění pracovního úrazu, protože běh už je do jisté míry od zaměstnance risk…

M152

Někteří mají prostě pocit, že musí dráhu zachraňovat. Tak běhají, spěchají. Stejně jim nikdo nic nedá a v případě průšvihu už vůbec ne.

Jan T.

Nevím jestli zachraňují dráhu, ale některým třeba záleží na tom, aby cestující nejeli pozdě.

Ares

Jako rizikový obrat je v tabulce uvedena i Regionova s 5 minutami v Heřmance, tak to už nevím, kolik by ten strojvedoucí nepotřeboval, jízdní doba je tam 15 minut.

Vlakvedouci

Rožnov pod Radhoštěm a tři minuty na obrat je bohužel běžný stav.

Jiný

Tam máte asi krátkou soupravu, navíc nehrozí že přehlédnete stůj.

Marek

Trať D3,řada 844 popř 814

Ústečan

Podle mých informací ČD už při podpisu současné smlouvy v Praze a Středočeském kraji do roku 2029 varovali objednatele, že to bude problém, ale řešení by vyžadovalo soupravy navíc, a o tom objednavatel nechtěl ani slyšet. Dokud budou objednavatelé řešit jen cenu, tak se nikam neposuneme.

xyz

Objednatelé požadují i spjatost strojvedoucího se soupravou, tzn. že při např. 10min. obratu soupravy musí mít 10minutový (a ne 25min. nebo 40min.) „obrat“ i strojvedoucí?

Roman

Tak budou platit člověka navíc = další naklad

xyz

Ale ospravedlnitelný rozumným časem na „obrat personálu“.

A pořád o dost nižší než dodatečná souprava v oběhu.

Jan T.

Časem se to ještě nákladově zlevní až budou jezdit vlaky automaticky. Počítač si může přepnout změnu směru klidně za minutu, když je na to jednotka navržena.

Frantisek X

No, a někde pak třeba i omylem. 🙂 Je to jen elektronika.

Qěcy

Ale posuneme. Nařídíme.

Kolejový doktor

A kritika určitě mnohem déle, jen ono se to vždy nějak udělá….

Petr Ferat

Jsem železniční laik. Informace v článku jdou pro mě šokující. Myslel jsem že strojvedoucí má třeba 20 minut kdy může na WC, občerstvení a podobně. To že musí běžet, aniž by měl pár minut pro sebe je nepochopitelné.

M152

Papír snese všechno, odbory taky podepíšou skoro cokoliv. Pak není problém být bez pauzy třeba 8 hodin a přestávka se napíše na konec směny.

Vid

To už teď nejde. Porušujete zákoník práce. Nejdéle po 6 hodinách musí být 30 minut přestávka. Byl o tom zrovna článek v Zájmech. U ČD se to při plánování směn dodržuje.

Mynic

A když jsou výluky, tak non-stop i 12:45 h. Jen si v obratových stanicích stihnete odskočit na záchod.

Kandelábr

Nemusí, respektive ani nesmí běžet. Strojvedoucí nemá odpovědnost za výmysly objednatelů a technologů jízdních řádů.
Když při 5 minutovém obratu dojede 5 minut zpožděný a bude se mu chtět na záchod, tak si na něj prostě dojde i za cenu toho, že vlak pojede +10.
Močit za jízdy do láhve jen aby vlak neměl zpoždění snad nikdo nedělá.
Jsou to jen lidi s běžnými lidskými potřebami, ne otroci jízdního řádu.

Konyas

Ale dělá. I se s€re do kýblů, když je nouze.

Frantisek X

Tak proto především chtějí u kabin ty záclonky, už je mi to jasné… U nákladních vlaků je to jedno, ale aby Os měl v kabině s prodyšnými dveřmi na*, teď do toho ještě nedopatřením kopne průvodčí, no nevím. 🙂

xyz

Já bych si to myslel taky, zejména když drážní odborové organizace se tváří, jako by uměly vyjednat všemožné – jaký zákon může být projednáván, jaké podmínky můžou mít kraje vůči dopravcům…

A že by neuměly dojednat to nejhlavnější, tzn. odpovídající pracovní podmínky svých členů?

🙂

David

Někdo ‚musi‘ obíhat cityelefant a stěžuje si? Ta jednotka má celkem 79m, dveře-dveře tak 75m …to fakt stojí za řeč?

MRC

Až na to, že to obejití je úkon co trvá nejkratší dobu..

Zapa

Překvapivě ty jednotky jezdí i spojené…

55p

160 metrů, volnou chůzí dvě minuty?

tarten

3 minuty, pokud nástupiště není prázdné.

Qěcy

Anebo se rozpojuji a spojují a vjíždějí na obsazenou kolej. GTN pak zaznamená klidně příjezd o dvě minuty dřív, než lze otevřít dveře a vypustit cestující. Natož pak zahájit změnu stanoviště.

Leinad

Co, proč.nejde otevírat dveře? Co je to gtn?

Hasler

Děkujeme za velmi podnětný názor a prosím sdělte adresu abychom mohli zaslat klíčenku. Děkujeme.

David

Bude s logem SZ?

Kandelábr

A když měníte stanoviště třeba na hlavním nádraží tak než se dostanete přes dav ven a s druhým, do vlaku nastupujícím davem, opět dovnitř jednotky tak to jsou taky sekundy až minuty navíc.

david

Nepise ve volnym case scenare k cernobilym nemym groteskam? To s tim jak 75/160m pres dav trva nekolik minut bych hrozne rad videl!

Me prijde uplne v pohode argumentaovat tim, ze fira potrebuje treba na zachod, vzit si nejaky jidlo … cokoliv a proto potrebuje 10-15 minut, ale takovyhle argumenty z grotesek to cely srazi do nejaky absurdni roviny.

martin

mýlíte se, není to sice běžné, ale ani úplně výjimečné, že se ze stanoviště nedostanete jinak, než že dveřmi tlačíte do cestujících, kteří se valí do vlaku a pak se dohadujete na druhé straně vlaku, že si musí odklidit tašku ode dveří, kterými chci na stanoviště. Nejsu to všichni, ale někteří se chovají jak faraoni a strojvedoucí je plebs. Ať si do toho svého kutlochu vleze oknem, když nepřišel včas.

Martin1

Toto není jen problém hlaváku, ale více míst. A hlavně by si toto měli uvědomit objednatelé – tedy kraje a MD. Zejména kraje někdy dost tlačí na ostré obraty.

Libor

Snaha je maximální efektivita, což je správné. Ale vše má své limity

noerf

Objednátelé chtějí službu, kterou si objednali. Nastavení turnusů strojvedoucích, vlakvedoucích a dalšího personálu je věcí dopravce, jak si to nacení. Třeba odbory ČD začnou konečně fungovat jako zástupci zaměstnanců dopravních společností a ne jako politická síla.

M152

Tak ono je rozdíl mezi ostrým obratem na sólo 810 a 471 nebo syslografu.jsou prostě situace.

Jenže objednavatel něco chce, ČD podepíše skoro cokoliv, odbory tiše odkývou a odnáší to lidi v provozu.

xyz

Které kraje a ve kterých stanicích?

Mmch. teoreticky to dává smysl tam, kde je ostrá přípojová skupina. Ale opět – obrat soupravy nerovná se obrat personálu.

Frantisek X

Pokud i ta skupina není tak ostrá, že z ní zbude jen teorie. 🙂 Lidé se také nechtějí zabíjet na schodech. Ale jinak jasné.

Libor

To je hodně začarované, na jednu stranu zabírají místo ( hrany) na druhou stranu tam budou trávit víc času a tím ještě více blokovat. Fakt by se měli zamyslet a udělat co nejvíce linek průjezdných. Delší linka=méně obratů. 😉

Achilles

Linka S7 v Berouně žádné ostré obraty nemá. Točí se tam pravidelně ob jeden vlak, takže je tam vždy 36 minut.

Hynek

Návrh jízdního řádu není oběh vozidla. Kde se tedy bere ten ostrý obrat v Berouně?

old

Možná to bude tím, že SŽ má víc informací než vy…

Hynek

SŽ nemůže mít k oběhům více informací než já. Předběžný oběh panťáků na S7 počítá s obratem v Berouně 39 minut. V Praze na hlavním pak 6 nebo 36 minut.

xyz

Součástí požadavků dopravců k trasám pro Dobrou správu jsou navrhované oběhy vozidel?

Hynek

Ten dokument je mi znám, ale pořád není zodpovězena otázka, kde si to SŽ vycucala. To, že dostala návrh na konstrukci tras neznamená, že příjezd jednoho vlaku a odjezd druhého zajistí zákonitě jedno vozidlo.

Qěcy

Bylo to tak a může být zase.

martin

smiřte se s tím, že nikdo neví všechno. Konstruktér se sice hodně dozví od zadavatele, něco si domyslí, něco napíše pro jistotu, protože na poradě slyšel, že toho má napsat do komentáře k NJŘ raději víc… Když se to ukáže jako blbost, prostě se to přeskočí. Toto přece není dokument pro laiky na diskuzních fórech, ale pracovní podklad k další práci odpovědných 🙂
Hlavu vzhůru, takových dokumentů bude čím dál víc. Už se chystá manuál, jak se má psát komentář k NJŘ

Tomáš Záruba

Pokud to, co se jako obrat jeví, ve výsledku obratem nebude, tak to nepochybně dopravce sdělí a problém je v daném místě vyřešený ke všeobecné spokojenosti.

Qěcy

Každopádně 9 minut je málo. V Berouně při tvrdém taktu všech vlaků ze všech tratí by bylo žádoucí příjezdy a odjezdy osobáků ze všech směrů mít nejpozději 6 minut před celou (uzlem) a odjezdy nejdřív 6 minut po celé. R pak minutu před příjezd a odjezd minutu po. Přestupní doba je tam 3 minuty minimálně. Jde taky o rozpojování a spojování, které z obratu ubere aspoň dvě minuty. A trocha vaty.

Qěcy

To tak je tento GVD kvůli výlukám a vatě na zpoždění. Ale předtím a potom to tak nebude.

Achilles

A to víte jak? Vy snad znáte oběhy vozidel, které budou za několik let? V Berouně tyto dlouhé obraty bývaly i v minulosti.

noerf

Tak víme, že doba obratu by měla být minimálně 10 minut, tudíž vlakové spoje v taktu méně než 15 minut nemají kapacitu hran a nesplňují požadavky pro obrat souprav. A SŽ má krásný argument pro omezení dotovaných spojů na hlavním nádraží.

Průvodce původní Aleš

Nějak nerozumím řeči Vašeho kmene 🙂 Metro je schopné mít interval dvě minuty, proč vlak ne?

Mrc

A kolik má strojvedoucí metra na obrat? Většinou tam čeká buď druhý, nebo to taky nějakou chvíli trvá, ale dvě minuty ty opravdu nejsou.

Průvodce původní Aleš

Netvrdím, že má v metru fíra dvě minuty na obrat. Ale nechápu, proč by vlaky nemohly mít 15 minut takt. Prostě se dá souprava navíc a/nebo bude v každé koncové stanici fíra, který vlak obrátí nebo zpět pojede jiný fíra a ten původní si počká na následující vlak. Řešení je spousta, reagoval jsem na ten 15 minut takt a prosím neargumentujte nikdo paragrafem 1 🙂

Karl vB.

„Prostě se dá souprava navíc a/nebo bude v každé koncové stanici fíra,“
To samozřejmě řešením problému je, ale také to znamená zvýšení nákladů, se kterými doposud dopravce nekalkuloval. V soutěžích zpravidla vítězí ten nejlevnější dopravce.

Qěcy

To platí pro všechny dopravce stejně. Žádný narušení soutěže to není.

Ferda

Ale ano, nikdy se to tak přeci nedělalo, tedy nejde to…

Frantisek X

Navíc to jaksi přidává problému toho vlaků plného hlavního nádraží, že. Jinak by to pochopitelně šlo, když to kraj zaplatí.

Konyas

MU, kvůli které se to řeší, předcházelo střídání strojvedoucich. Tohle asi řešení nebude.

Leinad

Ale s modrogumí povinností potkat se, klíče od dané jedbotky můžou být maximálně jedny na světě.

platamond

Když zrušíte strojvedoucí, např. metro v Dánsku, tak tam mají obraty na konečných (obvykle opravdu na konci zástavby, žádný Černý Most…) pod 30 s.

Qěcy

To ještě nějakou dobu nepůjde. Prozatím zrušíme úsekové rozkazy od příštího GVD. Strojvedoucí se zpraví sám.

noerf

Vlak má intervali na trati podobné. Tady řešíme čas na obrat v cílové stanici.