Praha vybrala architekty na proměnu terminálu Černý Most
Terminál Černý Most. Foto: IPR
O budoucí podobě terminálu na východním okraji Prahy bude jasno do května.
O budoucí podobě terminálu na východním okraji Prahy bude jasno do května.
Ja bych mel takovou otazku: proc se vlastne metro na cernak vedlo tim prisernym tubusem a neudelal se ten usek proste povrchove? Vzdyt by to prece vyslo daleko levneji a ve svete je to bezna vec
Protože by to neprošlo žádnou hlukovou normou. Takhle to naopak vytváří odhlučnění nejen metra, ale i Poděbradské radiály.
Ve světě se takové úseky staví do rozvojových území, kde se k tomu zástavba přizpůsobí, ne do tehdy už 20 let stojícího sídliště.
Aha, dekuju za odpoved, hluk me vazne nenapad 🙁 nezbyva nez doufat ze rekonstrukce terminalu povede k lepsimu (pravda o moc horsi uz to asi byt nemuze)
No, a co tubus na Luzinach, ten je konstrukcne lehci… ta konstrukce na cernaku je skutecne masakr…
Hluk lze vyresit i zastresujici konstrukci za lehkou stenou a zastresenim klasickeho mostu…
Ano, konstrukčně to šlo řešit jinak. Ale zrovna tubus typu Lužiny by neodstínil radiálu.
Já jen doufám, že to nedopadne jako s tím novým lakem na vozidla PID. Abychom se nemuseli zase stydět. 😀
Snad projektanti zhlédli toto:
https://www.youtube.com/watch?v=D-KuDMOxrRA
https://www.youtube.com/watch?v=EKT6UfXhnq4
„otázky nakládání s téměř současnou architekturou v šíři morálních, estetických a environmentálních aspektů“
O výsledek „koncepční studie“ nemám strach
https://www.televizeseznam.cz/video/gebrianvs/gebrian-vs-cerny-most-205002
Autobusové nádraží v Mnichově Hradišti vypadá pěkně, jen si nejsem jist, jestli takové nádražíčko na rovném place s 5 odjezdovými stáními může být jakoukoliv referencí pro Terminál Černý Most? Navíc jak se mi designově líbí ty přístřešky, tak funkčně to nádraží asi za moc nestojí? Přístřešek pro cestující je vzdálen 50 metrů od nástupních dveří nejvzdálenějšího autobusu, není nijak krytý z boků, takže jeho funkčnost za deště, sněhu, větru asi nebude nevyšší… a stínu v létě také moc nevytvoří…
A že displej s odjezdy je něco jiného než označník zastávky, který má nějakou závazně stanovenou podobu, to páni architekti taky zjevně nepobrali.
Podobnými otázkami jako tady re:architekti by se měla zabývat SŽ při každé větší investici do zázemí pro cestující. A ne projekt na přebetonování a výměnu oken. Viz paskvil jako Havířov. Pro mě je velmi nefunkční i třeba rekonstrukce žst Břeclav, ten prostor postrádá jakoukoliv logiku.
Podle té reference z Mnichova Hradiště jsem přinejmenším rozpačitý. Neznám to tam, ale chybějící přístřešky u autobusových stání mě praštily do očí a vedou mě k obavám, že architekti byli zase vybráni jen „aby to bylo hezký“. Bojím se, že praktičnost a dopravní vazby zase nikdo řešit nebude. Kéž by mě výsledek mile překvapil – už se to dlouho nestalo. 🙁
Já mám podobný pocit zas z toho vyjádření architekta, že bude řešit svoje identity a enviromentální aspekty, a uživatele vůbec nezmiňuje.
Je otázka, kolik tam na jednotlivý autobusy čeká lidí, jestli jen pár, tak jeden přístřešek imo celkem stačí. Všichni víme, jak vypadaj ty autobusáky, kde sice je střecha nad každým nástupištěm, ale člověk potřebuje silnej žaludek na to, aby se pod ní schoval. Úplně krytá čekárna třeba je v tý nádražní budově.
A upřímně, kdyby byl Čerňák po rekonstrukci hezkej a nepoužitelnej (doufám, že nebude), bude to furt jasný vylepšení oproti současnýmu stavu, kdy je nepoužitelnej a ošklivej…
Když přijedu busem z Liberce a chci pokračovat metrem do centra, ale mezi tím si musím odskočit na wc, je to sakra pořádný maraton. Už se mi stalo, že mi kvůli těm cca 15 minutám navíc ujel Na Knížecí autobus do Strakonic, protože čas byl opravdu na knop.
Alespoň na Knížecí jsou záchody po cestě. 🙂
Kdyby to někdo udržoval, je to tu dalších 20 let
Údržba je drahá, ušetří se. Nedostatek údržby a celková špinavost se pak vysvětlí nevhodnou polohou a že v té nové poloze to bude na Metro blíž… :/
Tohle udrzovat nejde, je to spatne navrzeny… a taky tuny betonu, prijde mi to, ze to pocitali na nakladaky…
Estetika je zde bez diskuze odporná. Ale jako občasnému cestujícímu mi na Černém Mostě daleko víc vadí absence praktičnosti. Při čekání na autobus se zde tvoří dlouhé fronty, není výjimkou že se propojí s další frontou u vedlejší zastávky a vznikají různé neuspořádané chumly lidí, které blokují možnost průchodu kolem a po příjezdu autobusu se začínají cpát dovnitř bez jakékoliv organizace. Je mi jasné, že tohle může podoba a uspořádání terminálu ovlivnit jen do určité míry. Předbíhání a neschopnost se normálně zařadit na konec fronty je hlavně o lidech. Ale ten současný prostor k tomu přímo vybízí. Např. jednoduché zábrany… Číst vice »
Někdy zhruba v 60.-70. letech byla v Praze tendence všechno usměrňovat zábradlími, stejně tak i na autobusových nádražích, ale dnes je trend opačný, s výjimkou SŽ, kde mají půlstoletí zpoždění.
Rovněž v Brně. Kvůli autům musejí na zastávkách instalovat zábradlí a to i mezi kolejemi pouliční dráhy, kudy auta nejezdí.
No a pak z toho vzniká to, co jsem popsal výše. Co z toho je lepší, to už si musí posoudit každý sám…
Zličín je na tom podstatně hůř a to je znatelně menší. Sloupy rezaté, polepené strženou reklamou, pochybné kiosky a prodejci, smrad z chcanek, bordel, samá smažka a bezďák.
Zlicin prosel vloni celkovou rekonstrukci vozovek v celem terminalu – je to tedy mnihel lepsi nez to bylo. Nicmene prostor pro esteticke zleoseni tam stale je.
„Pochybne stanky“ – je tam stanek pekare, dlouhy karavan s vyssimi cenami pro rychle jidlo do ruky i pro snezeni u vysokych stolku a laciny stanek v rohu pro delnictvo…ten by zrusit mohly.
Nejsem si jistý, jestli ty vychlastané existence mají něco společného s dělnictvem.
Možná slovní spojení „dělat nic“.
Funkčně mi ale přijde v pořádku.
cit: „Cílem je zpříjemnit lidem cestu domů nebo na nákup či pouze jen přestup mezi metrem a autobusy“
Prosím nezapomínejte ani na ty, co nechtějí přestupovat z metra, ale přestupují mezi autobusy navzájem, nebo mají v blízkosti stanice cíl cesty (obchod). Zrovna přestup na metro tam patří k tomu lepšímu a přestup z metra k tomu méně špatnému.
No a kdyby ty autobusy do toho terminálu nemusely 10 minut kličkovat přes několik zacpaných a nepřehledných křižovatek, tak by to bylo taky super.
No, jsem zvedav, pac to misto by bylo nejlepe zbourat a postavit znovu a lepe…
jenže pozici tubusu metra nelze změnit
Tubus je taky neco strasnyho, ale chapu, ze s tim nic delat nejde… nechapu ten betonovy koridor pro vlak, stacilo jen vynest konstrukci a zastresit, alespon by pres nej bylo videt…
Uplny ulet jsou ty okna v tom tubusu, zasklena a pak je pres to jeste zakryti, aby to nevypadalo az tak hnusne…
A ještě dva různé tvary. Vidět přes to není a bariéra to bude tak jako tak. Ovšem udělat z toho něco pěkného by byly možná týdny rachotu sbíječek.
Včetně sídliště…
Nechápu, co furt někomu vadí na geniální koncepci terminálu Černý Most. Jedu do Prahy, vylezu z autobusu, udělám pár kroků po rovině a sedím v metru. Naopak tedy musim sejít jedno patro a jsem u busu, ale to je u všech ostatních terminálů taky. Plus lidi co jezdí častěji si už v metru sednou na správnou stranu, aby to měli fakt kousek. Neudrzba je samozřejmě věc druhá
Když přijedete 201 třeba od Satalic a potřebujete pokračovat autobusem 240 směr Háje, nebo kamkoliv jinam, tak musíte dojít na konec nástupiště ke schodům, pak po schodech nahoru, přejít kolejiště, pak dolů jedny schody dolů, pak kus rovina a pak další schody dolů. Pro pomalejší povahy nebo lidi, co potřebují výtah, výlet tak na 5 minut. Nechápu, jak mohli zapomenout udělat podchod pod kolejištěm. Pak by stačily jedny schody/jeden výtah dolů. Doufám, že toto po rekonstrukci bude doplněno. Nebo proč od toho nadchodu není rovnou šikmá rampa směr OC Černý Most nebo sídliště a je tam jen to nesmyslné točité… Číst vice »
Tak to pak ano, pokud zustane zachovan prestup bus -> metro hrana hrana, tak ok. Já řešil hlavne komfortní prestup na/z metro, kvuli čemuž je tam asi ten terminal hlavně. Prestup bus – bus se da řešit tim objížděním, aby to měl cestující hrana – hrana. Kazdopadne spolu s Masarykovo nádraží – tram je to nejkomfortnejsi prestup v Praze na kolejovou dopravu (ne tram)
To tocite schodiste uz slouzi jako verejne zachodky…
No a po rekonstrukci by to měla nějaká security agentura hlídat. Nejde jen o to, jak hnusně to vypadá, ale taky co se tam courá za jedince. Po výstupu z výtahu mi tam jeden ukrajinsky mluvící bezďák chtěl ukrást kufr, musel jsem mu ho vyrvat. Bohužel jsem tam měl i rodinu a další věci, jinak bych mu to ještě spočítal, ale chci říct. Bez vyhnání těchto jedinců a dozoru to bude po rekonstrukci za krátkou vypadat zase stejně…Ničení inventáře je po chlastání a kradení hned další bod z topten zábav těchto domorodců.
A už se podařilo zjistit, kteří magistrátní úředníci jsou odpovědní za to, že ten terminál, který byl ve vlastnictví města, dvacet let neměl nikdo ve správě, ačkoliv na to obě dotčené městské části mnoho let naléhavě, ale marně upozorňovaly? Což kdyby se některá z těch betonových lávek zřítila nebo by někomu z cestujících spadl na hlavu krápník či odloupnutý kus betonu? A ti alibističtí zametači pod koberec sedí ve svých teplých křesílkách i nadále?
Tohle by mne taktéž zajímalo. Inspirace pro redakci, zjistit, kdo je odpovědný za 20 let nečinnosti a neúdržby…
Nejspíš by připadali v úvahu: ředitel investičního odboru (o politických bojích o tento post se píše v tomto pět let starém článku: https://www.lidovky.cz/byznys/statni-pokladna/praha-vybrala-superurednika-pro-investice-bude-mit-pod-palcem-blanku.A150526_164715_statni-pokladna_pave) ředitel odboru hospodaření s majetkem – viz článek https://echo24.cz/a/pnqax/ano-ovladlo-miliardovy-majetek-prahy-dosadilo-si-na-nove-odbory-sve-lidi – „Raka, který doposud zastával funkci vedoucího oddělení využití majetku magistrátu, si podle informací deníku Echo24 doslova vychoval Radek Svoboda. Oba muži si byli blízcí a dokonce spolu měli jezdit na dovolenou. Na magistrátu se Rakovi přezdívá „malý sumec“. Nikdo z magistrátu přitom podle zákulisních informací nepochyboval o tom, že ve výběrovém řízení „na míru“ vyhraje právě on.“ Každopádně to tam nejspíše řídí nějací šíbři, kteří mají úplně… Číst vice »
Aha, příspěvek, který obsahuje dva URL odkazy, čeká na schválení, tak uvidíme, jestli projde.
Takže to jako obvykle dopadne tak, že do toho po 22 letech nacpeme další desítky až stovky milionů a pak se na to zase bude kašlat jako na všechno, maximálně se kolem poseká trávník.
Jestli to zase dopadne tak, že po rekonstrukci to třicet let nikdo nebude mít ve správě, tak jsme přesně tam, kde jsme byli. A že takových staveb a míst v Praze je.
Takovýhle bude bohužel osud všech neudržovatelných Kotasovin. Nejlepší by bylo to zbourat a začít úplně odznova.
Jinak mu ještě budou platit za porušení autorských práv….
Je to tak. Jedině zbourat. V současném stavu se to dá maximálně pořádně uklidit (včetně podivných zákoutí a zádveří) a s pomocí architektů navrhnout nový pěkný mobiliář jako lavičky, osvětlení, označení včetně např. elektronických tabulí na nástupištích a celé přetřít do nového grafického návrhu… aspoň toho kdybychom se dočkali… a pravidelné údržby poté.
Tohle myslím nedělal Kotas. Teď je zvykem na něj nadávat, ale on je přece jen o třídu lepší tvůrce, než ten co vyprasil Černý Most. Opravdu ČM je jeden z nejhůře vymyšlených terminálů. Nevím, jestli má cenu snažit se to nějak zlepšit úpravami… rozumná cesta je podle mne celé to zbourat a postavit znovu.
Kotas projektoval stanici vedle – Rajska Zahrada- ten rukopis je jasne citelnej a jsou nasobne drazsi nez ty prumerne.. Je to z obdobi kdy dosly prachy.. Pamatuju si kdy jsem jako skolak zs videl billboard primo u budouci stanice Rajska Zahrada ze se cely usek otevre uz v roce 1996.. Jenze ono se to otevrelo silou vule v roce 1998 – ale bez stanic ve Vysocanske prumyslovce – tedy bez stanic Kolbenova a Hloubetin – temu se jeste velmi dlouho projizdelo snizenou rychlosti jako stavenistem.. Pak zprovoznili i Hloubetin a projizdelo se jen Kolbenovou stojici primo uprostred zkrachovaleho komplexu vice… Číst vice »
To je tak, když nějaký vidlák jménem Kotas si chce postavit silážní jámu ve městě. Naprostá ostuda, která ještě bude stát peněz. Krásně se ukazuje, jak práce pana Kotase je k ničemu, protože postavit něco normálního, bude to dnes zralé na nějaké omlazení, takto to však je celé na předělání…
Tohle Kotas nedělal. Ing. Martínková…
Zdaleka nejen terminal. Celá oblast minimalne od Lehovce po Pocernice včetně kompletního sídliste ČM je dopravne neuveritelne sprasená, ze se nechce ani věřit, že to vyrostlo plánovaně na zelené louce…
Ona je ale jako vše nedodělaná. Chybí tam napojení D11 plánovanou radiálou až na Jarov a to už naštěstí nikdo nepostaví. Jenže kvůli tomu tu dopravu musí pobrat jiné silnice, se kterými se nepočítalo.
Já bych to nechal jak to je. Aspoň pak substrát nemá problém odtamtud odjet do Liberce.
Dobrý den, můžete mi jako nevzdělané osobě vysvětlit co si představujete pod pojmem substrát ?
Ale jistě. Jde o opak šotouše. Člověk, který se chce pomocí veřejné dopravy jen dostat do cíle.
Můžete mi prozradit, jakým způsobem má rezavý nekompletní mobiliář a krápníky visící ze zchátralých monstrózních lávek tvořících nesmyslné bludiště přispět k tomu, aby se opak šotouše dostal do Liberce? A má k tomu pomoci i ten nefunkční informační systém, za který tam někdo vyhodil hromadu veřejných peněz jen proto, aby ho pak nikdo nepřevzal do správy a nikdo neprovozoval?
Tato, řekněme místní specifika, již léta usnadňují odjezd cestujícím. Zkrátka v takovém prostředí není takový problém přijmout fakt, že odjíždí do Liberce.
Co bereš Luďku? Vypadá to na zajímavý matroš
V tom Liberci to teda musí ale vypadat … asi se tam o víkendu skočím podívat, snad se vrátím zpět do pěkné, čisté a voňavé matičky Prahy v pořádku, živý a zdravý ….
Luďku Luďku, už to nehul…
Myslím, že liberecký autobusák se od toho na Černém Mostě svým stavem a estetikou zas až tak zásadně neliší.
Aspoň to není prolézačka…