Praha testuje další hybridní autobus. Po Solarisu vyzkouší i Iveco
Na pěti autobusových linkách v Praze se mohou cestující od dnešního dne svézt dalším hybridním autobusem. Dopravní podnik hl. města
Na pěti autobusových linkách v Praze se mohou cestující od dnešního dne svézt dalším hybridním autobusem. Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) zahájil testování dvanáctimetrového nízkopodlažního autobusu Solaris Urbino.
Hybridní autobus má pomoci snížit emise z naftového motoru, současně snižuje i hlučnost. Jde o vozidlo se sériovým řešením ukládání elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování.
Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Výrobce tvrdí, že životnost hybridního hnacího řetězce je na 12 let, především díky použití kondenzátorů.
Podle zveřejněné smlouvy bude DPP za pronájem platit 16,95 Kč za ujetý kilometr. Jde o druhý autobus s hybridním pohonem, na počátku roku DPP testoval kloubový autobus Volvo. DPP se chystá na pronájem a testování ještě hybridního autobusu Iveco Urbanway, s firmou již uzavřela smlouvu.
Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu.
Přehled linek, kde bude autobus nasazen
· 133 (Florenc – Sídliště Malešice)
· 165 (Sídliště Zbraslav – Háje)
· 175 (Florenc – Háje)
· 207 (Staroměstská – Ohrada)
· 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Kompletní jízdní řády jsou na stránkách DPP.
Technické parametry testovaného autobusu:
· Obchodní označení: Solaris Urbino 12 Hybrid
· Palivo: motorová nafta
· Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³
· Maximální výkon: 151 kW/2300 ot./min.
· Výkon generátoru: 145 kW
· Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW)
· Celková délka: 12 m
· Šířka: 2,55 m