Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Praha Sobě navrhuje zdražení ročního kupónu na MHD o 365 korun

Metro ve stanici Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Metro ve stanici Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Klub Prahy Sobě a náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) budou v koalici prosazovat, aby se roční kupon na MHD od začátku příštího roku zdražil o korunu denně, tedy o 365 korun. Podobné zdražení by se mělo opakovat i v dalších letech. Kromě toho chce klub také zdražit jednorázové jízdné, upravit systém slev a zvýšit cenu parkovacích karet. Novinářům to dnes řekli Scheinherr a šéf klubu Jan Čižinský. Minulý týden vyvolala vlnu kritiky informace, že roční kupon by se mohl ze současných 3650 zdražit na 5500 korun.

Původně se na serveru E15.cz objevila informace naznačující, že by se kupon měl zdražit jednorázově, což dnes Scheinherr popřel. Zdražení je podle něj nicméně nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá. Podle náměstka měl být letos kolem 19 procent, v důsledku propadu daného pandemií koronaviru možná číslo klesne až na 12 procent.

Navržené zdražování o korunu denně by mělo podle Scheinherra tento trend stabilizovat a zajistit, aby tržby reflektovaly růst nákladů. Klub Prahy Sobě návrh opírá o materiál, který zpracoval organizátor pražské dopravy Ropid spolu s poradenskou společností Deloitte. Právě z toho pochází částka 5500 korun, která vyvolal minulý týden rozruch.

Jednorázové jízdenky bychom chtěli zdražit také od ledna, ale konkrétní sazbu ještě nemáme, je to o jednání s koaličními partnery,“ vysvětlil Scheinherr. Součástí navrhovaných změn v tarifu má být podle návrhu také zrušení některých slev, které podle Prahy Sobě nedávají ekonomický smysl, a naopak posílení slev pro zdravotně postižené. Celkem by podle Scheinherra měl podnik získat o 700 milionů korun ročně více.

Praha Sobě chce zdražení jízdného doplnit také zdražením parkovacích karet, výši zatím náměstek neuvedl. O možném zvyšování cen již mluvila koncepce parkování, kterou si nechal magistrát zpracovat a kterou před časem schválila rada.

Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 korun na 3650. Fungování pražské MHD loni vyšlo asi na 21 miliard korun, a magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard. Scheinherr dnes upozornil, že pokud by měla být MHD financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18.000 korun.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), které mají v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.

ČTK

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Tomu říkám podpora MHD. Na Žižkově šli dále a MHD podpoří zaváděním 30. Srdce pravověrného ekologa musí plesat. Doufám, že si to všechno Pražané budou dlouho pamatovat a vzpomenou si na to při příštích volbách.

Luboš Beneš

A co to vzít z gruntu a změnit systém daní. Občané žijící a platící daň v obci mají v ceně obecní vodovod, kanalizaci, svoz odpadu a dopravu a ev. jiné vymoženosti zaplacené z obecního rozpočtu. Nárok na dopravu zdarma je občanka… kdo přijede z jiné obce zaplatí za jízdné…..A to těch 13 nebo 17% vydělá.

Jan K.

Zdražení jízdného jenom pokud by ty spoje všechny jezdili častěji a taky pokud by nebylo tolik těch příšerných prázdninových jízdních řádů. A hlavně kdyby v ty nejfrekventovanější doby jako je pondělí až pátek + neděle tak aby ty spoje jezdili a nebylo to tak že třeba přijede totálně nacpaný metro a další jelo až za 7 a půl minuty.

Radovan Komínek

Denní jízdné pro uživatele celoročního kupónu se zvýší z 10 na 15 korun. To jsou tak směšné částky, že nevím, o čem se diskutuje. Já jsem 15 Kč zaplatil minulý týden v Praze pro vlak z Prahy hl.n. do Prahy Vršovice a ještě jsem byl rád, že neplatím 26 Kč za tramvaj. A samozřejmě jsem platil i za cestu zpátky. Navíc je potřeba připomenout, že za 10 korun ujede po městě člověk autem 3 km bez poplatků za parkování a za 15 Kč zhruba 5 km bez započítání odpisů. Zdražení ročního kupónu je podle mne na místě.

Soukromý kůň

A proč jste u tak krátkého úseku nešel na tu stranu kde nečeká průvodčí vypravující vlak?

...

Diskutuje se o tom, že nějaký politický subjekt slíbí před volbami, že zdražovat jizdné nebude a pak to sám navrhuje — z čehož vyplývá, že je naprosto nedůvěryhodný (ok, to někteří z nás tak nějak chápali z podstaty věci už před volbami, ale to už odbočujeme od jádra problému)-

Bob

Jak z toho soběsisti vybrušujou. 🙂

ušatá

Je tu stejný problém jako u dopravy celostátní. Schází jasná koncepce, cíl. Jestli má být podporovaná MHD, nemůže být řešena samostatně bez ohledu na dopravu automobilovou.Takže když zdražení MHD, pak se musí i zdražit i doprava silniční. A úlohou té koncepce je, jak to udělat, jak to skloubit. Tedy P+R už v mimo Prahu na trasách železnice, zpoplatněné parkování obecně všude, poplatky za vjezd do města, obydlených oblastí, za dopady do zdraví, klimatu apod. Jinak to prostě nemá smysl a k ničemu to nebude.

Bob

Navrhuji sjednotit cenu za roční tramvajenku a roční parkovací kartu! A zdražováním bych začal u P+R, není normální, aby celodenní parkovné bylo levnější než 30 minutová nepřestupní jízdenka.

Bob

Parkoviště P+R a veřejné WC by mělo být zdarma nebo za vyloženě symbolickou cenu. Aby se prostě nikomu nevyplatilo jezdit do města autem nebo čurat na zeď.

Tonda Sehnal

Dopad metrolinky D, které pražan ani navštěvník z 80% vůbec nevyužije.

Jiri

Kecy, ja ano smer od Libuse urcite.

KarelF

Ten ano zbytek už ne. Osobně bych byl pro variantu přes Vršovice, Žižkov

René Krejcárek

Jsem též pro zdražení. Vždyť v Budapešti máte celoroční jízdenku za 20 tisíc korun, u Českých Drah máte rovněž celoroční jízdenku za 20 tisíc korun. Jsem pro úpravu cen ale zároveň pro velkou optimalizaci současných jízdních dokladů. Osobně bych zavedl nepřestupní jízdenku jen na jeden spoj ( BUS, METRO, TRAM, Lanovka, PŘÍVOZ ) ve výši 50,- Kč. Dále max. 3 přestupní jízdenky v délce 60 minut v hodnotě 60,- Kč, v délce 180 minut v hodnotě 150,- Kč a celodenní jízdenku za 300,- Kč. Zrušit anonymizované časové kupóny a udělat redukci a optimalizaci časových kupónů pro PID lítačku a to… Číst vice »

Zdravý sluch

12×900 ve 19000? 🤔😆🤔😆🤣

Zdravý sluch

vs

René Krejcárek

Jo překlep, stane se, myslel jsem 1900,- Kč/měsíčně

Zdravý sluch

Pak súhlas.

nedulezite

nedulezite

nedulezite

Dobrý den,
zdržte se prosím na dopravním webu vyvolání pnutí patřících , když už a jestli vůbec , do oblasti sociologie či aktivismu. Vaše tvrzení: “ Vyhýbejme se slovům a výrazům jako jízda na černo, černý pasažér atd, protože jsou to rasistické a nekorektní výrazy a tyhle výrazy by měli být trestně postihovány“ neobstojí v kontextu české kulturní historie a je zbytečně konfliktní.
Fakticky by mohlo být považováno za doklad Vašeho nativně rasistického uvažování.

Děkuji

Zdravý sluch

Vy ste rasista, že vám to robí problém? René má pravdu náhodou.

Paja

Rasista je spíš ten kdo za slovem „černý“ vidí něco rasistického (pokud to tedy není troll jako Renda). Normálního člověka napadne leda těžko že „černý pasažér“ nebo „černé uhlí“ případně „černý pátek“ jsou rasistické a nekorektní výrazy.

Zdravý sluch

BLM je troll?

...

Přesně. Navíc je nutné si uvědomit, že to špatné, co je nutné trestat, je protiprávní skutek. Nikoli projev a tím méně pak názor.

KarelF

Ovšem úměrně tomu by jste měl zvednout v centru parkování na 100 Kč za 1 hodinu Pokuta za překročení 200 Kč 1 hodina a žádná platba 4500 Kč + 200 Kč každá 1 hodina. V souběhu s elektronickým mýtným poplatek za vjezd do velké Prahy 1 vjezd 50 Kč osobní auto, 300 Kč dodávka, 1000 Kč kamion. Vjezd do centra jen vjezd 100 Kč + hodinové parkovné, dodávky 500 Kč a kamion 3000 Kč.

KarelF

…..vjezd do velké Prahy, 1 vjezd 50 Kč osobní auto, ………… chyběla tam čárka za Prahy protože myšlen byl poplatek za vjezd do Prahy tedy kdekoliv přes hranici Prahy. Prahu 1 řeším dále jako centrum.

Zdravý sluch

Už to nepite.

RHood

Ano, plně souhlasím a pak ještě aplikovat 50 CZK, každé auto registrované v Praze za výjezd mimo Prahu. Taky mě zlobí, když mi stojí tyto auta celý víkend před domem, protože se občané Prahy přijeli projet na kole kolem Berounky, nebo nechat vysr.t svého psa na můj pozemek.

Soukromý kůň

A co když se vám na něj vych.ijou? Pokud jedu na kole v noci, zásadně konám potřebu u lampy (ať vidím kam mířím) a ta je většinou u něčího domu. Máte u domu veřejnou lampu, že bych si naplánoval trasu? 😀

Kráťa

Vy musite mit velmi smutny zivot

...

Inu, co chtít od někoho, kdo nezvládá ani prostou shodu přísudku s podmětem, že 🙂

Jenda

Doprava v Praze je celkově katastrofa. Ve špičce musí člověk plánovat strategii, jako by šel do boje, pokud nechce strávit na cestě půl dne. V mobilu mám 6 různých aplikací na všechny možné sdílené dopravní prostředky. Roční kupon na MHD mám, ale MHD využívám čím dál míň, protože mi její služby přijdou čím dál horší. Pokud má člověk cestou přestup, tak při těch neustálých prázdninových a poloprázdninových provozech, které už trvají snad většinu roku, se cesta neúměrně prodlužuje čekáním, a k tomu jsou tramvaje na některých linkách notoricky přeplněné a nikoho to nezajímá, i když by zkrácení intervalu technicky nebyl… Číst vice »

Poudy

Tak se běžte podívat na ten západ a východ kampak se to posouvá. To jste právě vytáhl hlavu ze zadnice a měl ji tam od Vánoc? Myslíte si že se v ostatních světových metropolích neomezuje provoz a v těch turistických nechybí hromada peněz z jízdného? Nevšiml jste si v poslední době něčeho?

beija

Praha má jednu z nejlépe fungujících MHD v Evropě, (většinou) jízdy na čas dle jízdních řádů a hustá síť linek nejsou takovou samozřejmostí jako si myslíme. Pochvalují si to i cizinci..Ale holt to něco stojí.

Martin

A pročpak se vývoj zastavil? Protože máme cenu jízdného z roku 1999, tak za ní budeme mít logicky služby stále horší. Jelikož nezdražujeme jízdné, tak nám běžné výdaje za posledních 6 let vzrostly z 58 na 86 %. Takže na investice je jen 14 % rozpočtu každý rok, za což už se žádná linky metra ani Městského okruhu postavit nedá. 3800 Kč stála roční jízdenka v roce 2000, teď stojí 3 650 Kč, to je asi jako by máslo dnes stálo 8 Kč a ne 40 Kč. Inflace od roku 2000 +60 %, cena nafty +50 %, cena elektřiny +150… Číst vice »

...

Nejlepší MHD v Evropě jsme neměli nikdy, to viděl každý, kdo někdy navštívil Berlín.

kanafasik

klidně si zlevněte o 3650, mě z auta nedostanete.

David

V pohodě. Tebe z něj vyřežou hasiči 🙂

Gale

Škoda, že článek neuvádí taky náklady na provoz a správu výběru jízdného.
Při jejich srovnání s tržbami by spíš dávalo smysl jízdné zcela zrušit.

Tomas

Tato donekonečna opakovaná lež…

Gale

Jaká lež?
Náklady na provoz jízdného jsou cca 3,7mld Kč ročně.
Tržby činí cca 4 mld Kč ročně.
Je-li smyslem dostat lidi z aut do MHD, pak je to rozhodně varianta k diskusi.
Předpokládám však, že smyslem je spíš vytahat z lidí peníze, jakkoliv.

Bob

Tak je fakt, že silnice a ulice (s výjimkou dálnic a parkovacích zón a Zlaté uličky) včetně mostů a tunelů u nás zadarmo jsou, respektive platíme je jen v daních. Dokonce máme zadarmo i vstup do lesů. Do veřejného osvětlení taky nemusíme vhazovat mince, aby se nám rozsvítilo. Takže veřejná doprava by do toho systému docela zapadla.

Zea

Kde jste prosím přišel k nákladům 3,7 mld. Kč na jízdné. Můžete toto číslo nějak doložit?

Martin

Náklady na výběr jízdného jsou cca 0,4-0,5 miliardy ročně, jízdného se vybere 4 miliardy ročně. Celkové náklady jsou cca 21 miliard ročně, v tržbách bude letos chybět cca 1,7 miliardy, takže letos tržby budou jen cca 2,3 miliardy.

Aby bylo jízdné zdarma, očekává se, že by bylo potřeba cca za rok zaplatit cca 23 miliard ročně, dorovnat tržby a ještě nějaké to posílení spojů. Problém je, že město nyní zoufale nemá ani těch dosavadních 17 miliard a potřebuje řešení na straně příjmů. Vydávat můžete jen, když máte z čeho. Z daní město dostane jen letos mínus 15 miliard.

Lemmy

Odstěhuj se do Venezuely, tam mají všechno zadarmo už delší dobu.

Gale

Bez jízdného není zadarmo.
Ale pochopení nečekám, už vzhledem ke stylu oslovení a tak…

Karel Jezbera

Rozvoj MHD lze financovat příjmy z IAD. Takže takže pokud si někdo chce na území Prahy parkovat ten svůj plechový šrot, který způsobuje zácpy a problém „kam s ním?“ tak měl by za to platit ročně minimálně 25.000 Kč. Pokud zaplatí, dostane 50% slevu na novou roční jízdenku na MHD (P+0) v hodnotě 5500 Kč. Když to někdo platit nechce a přesto chce jezdit autem, tak ať jde do sdílených aut, protože tato mají předplatné pro celou Prahu a je to v rámci tarifu za přemístění se. Není možné, aby ve městě které má něco přes 1,2 mil obyvatel +… Číst vice »

kanafasik

25 tis je málo. 250 tisíc, zelený blázne. pokudbybjen třetinamlidí v autech přejedla do MHD, takmtato zkolabuje.uvědomujete si to?

Jan

Tretinu lidi MHD pojme pri posileni stavajicich spoju. Co ale nepojmou ulice je tretina cestujicich prechazejicich z MHD do aut.

kanafasik

tak já nevím, nedávno tady šly nářků jak DP má nedostatek řidičů čehokoliv. Propustnost tramvají v centru je na maximu. trochu bych krotit to nadšení, že všichni mají vyskočit z autodoprava MHD… to by byl masakr.

Zdravý sluch

V plechovom šrotu je na rozdiel od socky čisto a môžem si aj sadnúť a nemusím používať rukavice aby som niečo nechytnul. A nákup si dám do tašky. Chcem vidieť ako donútite aby sa zdraželo parkovanie pri Lidli, Tesco, Flora Center a tak. 😁

KarelF

Tak například Globus si pořídil nový systém na výběr za parkování. Jinak magistrát zvedl i parkovné v centru z 40 Kč na 60 Kč za 1 hodinu a je to docela i vidět.

jozka

Ty „dojizdejici naplavy“ jsou vetsinou prazaci vyplaveni na venkov. Kdyz si je vezmete zpet, nebudu proti.

Tomas

Hmmm… sdílená auta… to je stejná „fata morgána“, jako elektromobilita.

kanafasik

„sdílená auta jsou normální půjčovna

Michal Štěpán

To sice ano, ale při trochu jiném konceptu a za zcela jiné ceny. V Praze na to ještě nepřišli, ale klasické auto z autopůjčovny se z hlediska přístupu k infrastruktuře chová jako auto v osobním vlastnictví. U sharingových služeb (kdy se uživatelů auta protočí za den i několik desítek) je zvýhodněné parkování v blízkosti centrálních dopravních uzlů, kam v mnohých západoevropských městech s běžným autem ani nesmíte. Sharingové služby jsou žádaným doplňkem hromadné veřejné mobility a to zejména v okrajových časech.

Bob

Normální půjčovna s tím rozdílem, že ta půjčovaná auta jsou sdílená, tj. používaná jen po dobu používání, řečeno lapidárně. Rozdíl asi jako mezi hotelem a hodinovým hotelem.

Paja

No že parkující plechový šrot způsobuje zácpy je celkem legrační úvaha 🙂
Stejně tak to vaše „není možné …“. Ale je to možné, naštěstí tady nejsme v KLDR, takže to možné je.

Milan

Ak by mhd nebyla dotovana, znižili by se dane? Nebo by se postavilo toho vic? Tak je aspon min emisií z aut

Jiří Kocurek

On by se třeba celoroční lístek na MHD mohl poskytovat jako zaměstnanecký benefit. Takže by se z něj neplatilo zdrav+soc (jako když si ho kupuje fyz. osoba), jen DPFO. Čímž by to vyšlo šul nul, ikdyby stál 9000 Kč.
Jinak řečeno: Dopravní podnik ty peníze dostane. Cestující zaplatí relativně málo. Zaměstnavatele to nebude stát nic navíc, dát to tomu člověku v čistém by bylo dalěko dražší. Ne, nemyslím režijky. Pouze zaměstnanecké jízdné, které lze využít i ve volném čase.

Tomas

zaměstnavatele to nebude sát nic navíc? a kdo zaplatí tu šalinkartu? 😀

jako že by se lidem snížily platy o 4K peněz .. a místo toho dostali šalinkarty? no .. tohle chtělo hodně přemýšlení.

Petr Nick

Nás, bývalé Pražáky by zajímala cena celodenní jízdenky.. snad zůstane na 110

Petr Nick

, .. Pražáky, .. oprava už se neobjevila

XXXD

Docela solidní návrh, pražská MHD nebo obecně PID je relativně levná oproti jiným městům (i v ČR) vzhledem k tomu, co nabízí. Určitě je lepší, aby to zdražení nebylo tak velké, ale aby se právě zdražovalo o menší částky ale průbežně. Zdražení parkování je taky vhodné, aby IAD nebyla zvýhodňována.

Paja

Zvýhodňována? Zvýhodňování IAD bych si představoval třeba preferencema na křižovatkách a ne nižší nebo vyšší sazbou výpalnýho za parkování.

V. K.

Nazývat parkovné výpalným jak jasná ukázka toho, jak špatně se tu o parkování přemýšlí. Spousta lidí má pocit, že parkování je samo od sebe zdarma. Naopak platí, že čím větší odésák, tím větší parkovací socialista. Přitom jedno parkovací místo stojí řádově statisíce, v podzemí dokonce miliony.

Paja

No, já špatně (podle vás) přemýšlím jen o parkování, kdy se platí za stání na ulici, ta ulice tam je tak jako tak, služby za to nedostane člověk žádný a jistý parkovací místo taky nemá. Prostě to je jen výpalný za to, že v dané městské části chcete zastavit.

Vojta

Je to zábor veřejného prostranství. Když si tam budu chtět postavit stánek, zahrádku nebo složit hromadu písku, tak za to budu platit těžký love. Proč zrovna auta mají mít v tomto vyjímku?

...

Správně. Když se neplatí za auto, ať se neplatí ani za tu hromadu písku.

Jiří Kocurek

To víte, auto si může koupit každý. Autobus ne. Natož tramvaj. Tramvaj v soukromém vlastnictví. To přece nejde! (Bystroň už je má dvě, jedné prý bylo smutno.)

Vít Jůza

S tím zdražením jednotlivého jízdného si, doufám, dělají legraci. 24 Kč za jednu zastávku se jim zdá málo?? I jinde – kolem 10 Kč za nejkratší cesty – to je přehnané (a leckdy trest za nepohodlný spoj s nutností přestupu), ale Praha s těmi 24, to je výsměch, a jim se to zdá ještě málo?! Uvádí-li 18000 jako odpovídající cenu za celoroční kupón, pak stávajících 24-32 Kč za delší jednotlivé jízdy je tomu odpovídající, a kratší by měly zlevnit … nejjednodušší by bylo na 12 a 18 stejně, jako už to je v sousedním kraji v rámci téhož systému, i… Číst vice »

Bobo

Nepohodlný spoj s nutností přestupu? Co to má jako být? Chápu že pojedu jednu zastávku a přestoupím, ale i po té mi platí stávající jízdenka.

Vít Jůza

Ne vždy je oboje ve stejném tarifním systému.

Ondrys

Jasně, všichni by chtěli dopravní prostředky a mzdy jako na západě, ale platit by chtěli jako na východě… To asi nejde moc skloubit, co???

Paja

Tak nevím jestli váš ekonomický recept je zavést za všechno ceny jako na západě a pak čekat až vzrostou na adekvátní výši i platy? Nebo jak?

Ondrys

Mzdy rostou už delší dobu, nová vozidla přibývají, tak mi přijde rozumné, že se musí zvýšit jízdné. A těch zmiňovaných 24 Kč pro jednorázovou jizdenku mi přijde opravdu málo.

Paja

Platy rostou, ceny taky, není to tak dávno co se jednotlivé jízdenky zdražovaly. Přesto stále nechápu tu nejapnou narážku na ceny a mzdy na západě.

Zea

Poslední zdražení jízdného pro jednotlivou jízdu bylo v roce 2011.

Malé stydlivé prasátko

Já Vám nevím. Možná by bylo lepší si těch 24 Kč nechat na pivo a projít se ten kousek pěšky 🙂

Vít Jůza

Já to tak (až na to pivo, kterému neholduji) dělám jak na dost předražené krátké vzdálenosti na venkově tak na více předražené krátké vzdálenosti v Praze, ale ono také záleží na zdravotním stavu, zavazadlech, počasí, znalosti cesty a časových limitech.

Jiří Kocurek

„24 Kč za jednu zastávku“
Jestli je to na jednu zastávku, tak to se dá dojít pěšky, ne? A v Metru? No tak Metro je drahá záležitost…

Bob

Pěšky se dá dojít v zásadě cokoliv, pokud je to v rámci jednoho kontinentu. Dříve se to tak i běžně dělávalo.

Jan

MHD ma provozni a fixni naklady. I na tu jednu zastavku musi vyjet spoj pres cele mesto takze nejde uctovat linearne za ujety metr.

Rostislav

Ono se může zdát, že zdražení na 5500 je příliš, ale 5500 je podle mě, ve srovnání s jinými městy, adekvátní cena. Bohužel předchozí vedení populisticky cenu snížilo a zvyšuje se vždy těžko.

Paja

No nevím jestli to bylo úplně populistiky. Zájem města má být, aby lidi jezdili MHD a to se stalo. Propad příjmů byl podle toho co psali i tady 170 milionů, což bylo asi 7%. Zlevnění bylo podstatně větší než 7%. takže to asi celkem zafungovalo (byť ne tak dokonale aby to výpadek příjmu vykompenzovalo zcela).

Poudy

A když k tomu připočteme menší opotřebení komunikací, menší prašnost a hlučnost z automobilů které zůstaly doma a pozitivní vliv na obyvatele, tak se to rozhodně vyplatilo několikrát!

Martin

Cena jízdného ovšem odpovídala ostatním ukazatelům naposledy v roce 2008 a to stálo 4750. Nyní je pod úrovní roku 2000 a pokud se nezdraží, tak před rok 2000 se brzy dostane i kvalita služeb. Pokud by cena odpovídala inflaci a nárůstu spojů od roku 2000, musela by být okolo 8 400 Kč ročně. Ona Praha jsou 4 pásma PID a stojí 3 650. 4 pásma PID za Prahou, protože kraj by to neutáhl, stojí ročně 9 504 Kč. To je skutečně udržitelná cena, při které se PID může rozvíjet, bohužel. Věci „zadarmo“ se nerozvíjejí, jen uvadají… Cena 3650 Kč je… Číst vice »

V. K.

Tady můžeme vidět jasné důsledky populistické politiky. ANO zcela nesystémově zlevnilo kupón na neudržitelnou úroveň. Dostalo své populistické body, ale následky už musí řešit jiní. A lidé si samozřejmě svoje nabyté výhody nenechají vzít. Teď si představte ten křik, až se budou rušit slevy taky zcela nesmyslné slevy pro důchodce.

Paja

Ne že bych chtěl obhajovat ANO, ale i tady v článku máte jasně napsáno, že udržitelná úroveň ceny kuponu je 18000 takže jakákoliv nižší je neudržitelná.

Jan

Proto je potreba se rozhodnout: bud se budou ceny prubezne zdrazovat, aby se pokryla alespon nejaka cast nakladu, anebo uz muzou dat celou MHD zdarma a usetrit za vyrobu, prodej, a kontrolu jizdneho.

Martin

Ano, jsme na té hraně. Letos budou tržby místo 4 miliardy jen asi 2,3 miliardy a 0,5 miliardy stojí výběr. Takže stačí přidat k 17 miliardám dotace ty 4 miliardy a MHD je zdarma. Akorát problém je, že se těžko najde letos i těch 17 miliard na tu základní dotaci. Když na daních bude chybět 15 miliard…

Martin

18 000 je cena plná, kdy by nebylo potřeba MHD dotovat, ale při takové ceně ročky i odpovídající ceny měsíční a zásadně omezené slevy. Kdyby to měly utáhnout celé jen roční kupóny, musel by jeden stát 36 000 Kč ročně. A ANO umí mít udržitelnou cenu kupónu na rok. Za Prahou stojí 4 pásma PID 9 504 Kč ročně. 4 pásma za Prahou je totéž jako Praha, která se také považuje za 4 pásma. Nejde o to zaplatit z jízdného vše a být bez dotací, jde o to ulevit dotacím tak, aby městu zbyly peníze i na něco jiného jako… Číst vice »

Liboros

Za toto musím vedení Prahy v čele s primátorem Hřibem jednoznačně pochválit. Skokový propad zisků z jízdenek daný populistickým snížením ceny prim. Krnáčovou je třeba srovnat do rentabilní hladiny. Vždyť aktuálně je kupon levnější jak v Brně.

Paja

A nejen tam. Nicméně zrovna Brno není nijak friendly co se cen za MHD týká.

Kamui

Nicméně, já bych klidně těch 18000 ročně (1500 měsíčně) zaplatil, pokud bych ekvivalentě méně nedobrovolně odváděl do státní černé díry na daních. Protože by to bylo moje rozhodnutí, bez neefektivního přerozdělování.

Jakub

To byste teprve pak poznal, jaké to je, když stát nemá peníze.

...

To jsme poznali už v 90. letech. A víte co? Ono to vůbec nebylo špatné, spíš naopak.

Jan

Nebylo to spatne kdyz ODS rozprodavala obecni a statni majetek, prijmy mela super z privatizace, ale ted uz se seznam na prodej blizi nule a mesto ani nema kde stavet mestske byty.

Jiří Kocurek

Ten rozdíl mezi cenou kuponu a skutečnými náklady se odněkud vzít musí. Tuším, že z kapsy daňového poplatníka. A 9 z 10 obyvatel ČR nežije v Praze.

mikiqex

No a? Z peněz určených pro jejich obce to nejde. Naopak podle vaší logiky Pražané dotují ze svého rozpočtu ty 2 z 10 obyvatel ČR, co do Prahy denně dojíždí z ostatních krajů.

Jiří Kocurek

Ne, to není moje logika, co jste vytáhl. Mimochodem jinde pokrývají příjmy z jízdného 50 % nákladů na MHD. Takže abych vytáhl tu vaši … tak by měla Praha poslat víc peněz, aby tam lidi nemuseli tolik platit.

Greta

Podíl pražských poplatníků také je v rámci ČR vysoce nadprůměrný a velkou část uživatelů služeb DPP tvoří přespolní a cizinci, takže vaše poznámka o 9 z 10 obyvatel je mimo.

Jiří Kocurek

Tak kolik je těch přespolních? Dalších 1.100.000 lidí, kteří v praze nežíjí, ale mají tam roční lístek?

Bobo

Ano jde to z kapsy daňového poplatníka, konkrétně z té části která připadne Praze na základě toho kolik tam je trvale hlášeno k pobytu lidí. Ostatní kraje také dotují veřejnou dopravu z daní. Překvapivě i mimopražští MHD v Praze využívají a za stejných podmínek jako ti kdo tam mají trvalý pobyt…

Jiří Kocurek

Fajn, takže 19,9 % jsou příjmy z jízdného, zbylých 81,1 % doplácí daňový poplatník.
Jakto že jinde ten poměr vychází mnohem líp, mnohdy půl na půl? Lepší hospodaření?

Paja

No třeba proto, že málokde jinde mají metro. Málokde je tak hustá síť kolejové dopravy v rámci MHD. A někde je taky MHD prostě drahá (na danou lokalitu a rozsah služeb). Praha má taky celkem hustou noční dopravu (leckde není noční doprava vůbec).

Martin

Protože Praha měla dosud obrovské příjmy a to „rozhazování“ dotací utáhla. Po covid ale musí udotovat už 90 % nákladů, když vypadly příjmy. Středočeský kraj tolik peněz nikdy neměl, takže dotuje méně než 50 %, proto také roční jízdenka PID pro 4 pásma okolo prahy stojí 9 504 Kč, zatímco 4 pásma, což je území prahy, stojí 3 650 Kč. Ale večírek skončil a na takové dotace Praha už nemá. Ovšem daňově obírá strašlivě právě své občany. Ale ti to nechápou, že když se nezdraží, vezme si to město od nich taky, akorát mu nezbude na jiné věci.

Paja

Helejte tisíckrát opakovaná lež se pravdou nestane. Praha je za 4 pásma ne proto že na to má, ale proto aby na levný jízdenky určený pro „vnější“ pásma nešlo jezdit po Praze. Pak se taky podívejte jaký vzdálenosti můžete absolvovat v rámci 4 pásem vnějších (srovnejte s cenou za bus/vlak bez PID) oproti Praze. Léta se už říká, že Praha má MHD nastavenou „na plný plyn“, takže velmi logickým krokem ve chvíli, kdy chybí značná část cestujících (turisté), je omezit spoje. Bohužel mám pochyby, že někdo mentálně zvládne omezit ty linky pro turisty, takže to jako vždy dopadne redukcí spojů… Číst vice »

Márty

MHD za deset korun denně je dlouhodobě absolutně neudržitelné. Tohle je v kombinaci s možností splácení ročního kuponu po měsících velmi rozumné.

Michal...

Proč neudržitelné… Pokud hodlá Praha dál ořezávat IAD, tak by měla nabídnout adekvátní protihodnotu, která řidiče přiláká. Řekl bych, že většina obyvatel Prahy bude radši, když z rozpočtu bude více dotací na provoz MHD při zachování nízké ceny, než když se ty peníze rozdělí na různé obskurní granty, pochody či jiné nesmysly, které obyvatele Prahy rozhodně nevyužívají.

Grossák

Adekvátní protihodnota by byla výrazně dražší.

Kofolytik

Podívejte se, kolik stojí roční kupony ve srovnatelných městech v Německu. Pod 12.000 se nedostanete.

Paja

A proč v Německu? Můžeme se taky podívat kolik stojí MHD v Uzbekistánu, nebo třeba USA. Co přesně nám to řekne?

Jiří Kocurek

Že v Plzni stojí roční kupon 4000 Kč. V Brně 5500 Kč, v Ostravě 4000 Kč, XXL potom 5700 Kč. Asi tam mají vyšší mzdy, že si to můžou dovolit.

Zdeněk

V Brně nestojí 5500, ale 4750

Vojta

A pro Brňáky s dotací to vyjde na 3325

Paja

No a nebo to taky s tím kolik kdo bere vůbec nesouvisí (což bude pro mnohé asi šok). Ale spíš to souvisí s tím, jakou má to dané město koncepci a snahu tlačit MHD. A rovněž jak dokážou tamní DP hospodařit.
Taky se na to můžete dívat tak, že Prahu navštíví nejvíc turistů a ti zrovna na roční kupon jezdit asi nebudou, čili rozložení příjmů bude asi jiné než třeba u Plzně.

Radek

…a je po skandálu.

David

O korunu denně každý rok mi přijde jako rozumný přístup.

Kamui

Souhlasím. V Praze je jízdné k poměru k užitku velmi levné. I to jednorázové je pořád celkem levné. V Budapešti stála loni celodenní jízdenka v přeočtu asi 160 korun, a to průměrný Maďar má do kapsy hlouběji než průměrný Čech.

Paja

Já nevím teda co se tím snažíte říct, ale troufnu si říct, že průměrný Čech ani průměrný Maďar není úplně cílová skupina pro celodenní jízdenky ve svých hlavních městech.