Praha si připravuje půdu pro zrušení autobusového nádraží Florenc. Radní chce znát názor lidí

Podoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR Praha

Podle Hlaváčka velkoměsta ustupují od myšlenky přivádění autobusové dopravy do centra.

Přestože je Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc uvedeno v platném územním plánu, Praha do budoucna nevylučuje jeho zrušení či přesunutí mimo centrum města. Náměstek primátora pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček vyzval na síti X k diskusi, zda cestujícím a obyvatelům Prahy dává nádraží na Florenci do budoucna smysl.

Podle něj je důležité, aby případné rozhodnutí nepadlo náhle a bez propočtů. „Za město už několik měsíců zpracováváme odbornou studii, která prověřuje dálkovou autobusovou dopravu v Praze. Aktuálně čekáme na první analýzy a těmi se budeme řídit při dalším postupu,“ uvedl Hlaváček.

Pokud se ukáže, že nádraží na Florenci dává do budoucna smysl, má podle něj město všechny nástroje pro jeho zachování. Kromě územního plánu je podle něj zohledněno i v plánovací smlouvě s investorem.

Autobusák v centru jako přežitek

Tím je společnost Penta Real Estate, která parcelu s nádražím a přilehlými pozemky koupila v roce 2023. Připojila je ke svým dalším pozemkům u nedalekého Masarykova nádraží, kde už vybudovala kancelářský komplex Masaryčka a s celým rozlehlým územím má velké plány.

Florenc má se Žižkovem spojit nová lávka. Řeší se přesun nádraží i nová železniční zastávka

Podle Hlaváčka obecně platí, že velkoměsta napříč Evropou ustupují od myšlenky přivádění autobusové dopravy do vnitřního města.

Je to otázka emisí, dopravní zátěže, obrovského množství prostoru a v neposlední řadě časové efektivity – jízda do centra a stání v kolonách jsou kontraproduktivní pro cestující,“ argumentuje radní.

Člen pražských Zelených Petr Novák však v diskusi namítl, že kompletně nový bus terminál vznikl nedávno například u hlavního nádraží v centru v německém Frankfurtu nad Mohanem. Další pak lze najít u vlakového nádraží ve Vídni či v centru Norimberku.

Podle bývalého náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra plní i dálkové autobusy roli veřejné dopravy, kterou musíme upřednostňovat. „Jejich ukončením někde na periferii je jen znevýhodníme oproti autům. Vídeň i Varšava, dvě blízké metropole, naopak v minulých letech vytvořili přímo v centru přestupní huby na vlakových nádražích včetně dálkových busů,“ uvedl pro Zdopravy.cz Scheinherr.

Hlaváček by si nový centrální terminál představoval mimo centrum u rychlostní silnice a na MHD. Je to podle něj model, který se osvědčil v řadě měst. Navrhl lokality Smíchov, Zahradní město (budoucí VRT křižovatka) nebo Roztyly.

Zároveň musíme pečovat o terminály na kraji města jako Zličín, Černý Most, nově plánované Depo Písnice nebo Terminál Sever, které jsou stále žádanější pro vnitrostátní spoje,“ dodal radní.

Stále však podle něj platí, že zachování nádraží na Florenci je jednou z variant, pro kterou však město potřebuje tvrdá data a názor veřejnosti.

Havarijní oprava stanice metra Florenc C. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýModerní vybavení autobusového nádraží Florenc. Pramen: egoéModerní vybavení autobusového nádraží Florenc. Pramen: egoéÚAN Florenc. Autor: GALAXY 2018 A7 – Vlastní dílo, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86505506Florenc a řešené území. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaPodoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR PrahaFlorenc a řešené území. Pramen: IPR Praha
Tagy autobusové nádraží Florenc florenc Penta Penta Real Estate praha ÚAN Florenc
104 komentářů