Praha si pochvaluje nové totemy a infotabule. Postupně zaplní celé město, vyjdou na 150 milionů

Nový označník metra na Palackého náměstí. Pramen: ROPIDNový označník metra na Palackého náměstí. Pramen: ROPID

Do roku 2030 by mělo v Praze vyrůst více než 550 odjezdových panelů a 150 totemů.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
martin-9554

Nevíte, zda ty informační panely vyrábí jedna konkrétní firma (která?) a nebo zda je podle dokumentace může vyrobit kdokoli a na to jsou soutěže?

Zbyněk Jiráček

Panely může vyrábět kterýkoliv dodavatel s potřebnými schopnostmi. Aktuálně máme rámcovou smlouvu na 150 ks s firmou Bustec, která dodává panely samostatné (na noze vedle přístřešku). Panely uvnitř přístřešku kompletuje THMP, která má zase své subdodavatele. LCD obrazovky na nádražích zase vzešly z jiné poptávky a dodávají je různé firmy (podle toho, co vždy nabídnou). Tento postup šetří hodně peněz právě díky konkurenci, jíž dosahujeme tím, že máme pod kontrolou datové zdroje (což dříve nebylo).

martin-9554

Gratuluji! Perfektní přístup.

automatic

pořad čtu kritiku, že černá je “hnusná” nebo že je strašné, jak je všechno v ulicích černé nebo tmavě šedé. To že je to z nějakého důvodu tak skoro všude na celém světě (takže za to asi nemůže Fyjala, Babiš ani Brusel) a to dokonce i v milované Moskvě. Ale hlavně by mě zajímalo jakou barvu si tedy tyto kritici představují. Rudou? Vojenskou zelenou? Bílou? Doby červenobílého trubkového rezavého zábradlí jsou snad konečně pryč

Václav Pašek

Někteří spoluobčané mají bohužel pocit, že to všude musí být barevné jako ve školce. A ano, barva dokáže oživit veřejný prostor, ale jen díky tomu, že není všude.

Miri

To by si měli uvědomit všichni ti, co nechávají natřít paneláky na oranžovo a pod.

Michal

No on barák s kompletní antracitovou fasádou také nepůsobí pozitivně a na někoho může působit depresivně.

hroch.obojzivelny

Já jsem si říkal, co na vrcholu toho totemu chybí. Až váš komentář mi to připomněl. No jasně. Taková ta nádoba, ze které šlehá věčný plamen!

Sáček

(klasik česká argumentace. Z extrému černá do extrému barviček. Jste dospělí ne)
Nadčasová alternativa, která vypadá moderně a svěže a hodí se všude je prostě světle šedá, stříbrně-šedá. Doteď se v Praze kupodivu používala. Ne, fakt to černé všude není. Zajeďte do Francie, Itálie, Rakouska aj. Je to pohřební barva, celý podzim a zimu to v ulicích bude, ne jen když je na vizualizacích slunečno a zelené stromy. Jako černé koše, zastávky, sloupky místo zábradlí nevadí, ale nemusí být černé vše. Vždyť ta čerň, ponurost, je socialistická.

Michal

Také fandím světle šedé,je to neutrální barva. Mě ta přemíra černé,která nahradila bílou,připomíná dobu 1939-1945. Zkuste se podívat na stránku retrofotr,sekce archiv ze dne 12.7.2017 stranka 99

hroch.obojzivelny

No co, no. Aspoň je to drahé.

Tomáš

Proboha kdo si po pochvaluje? Vždyť je to hnusný vizuální smog, který naví neplní funkci, tedy aby byly stanice metra jasně a na první pohled viditelné díky tomu, že používají barvy, které jsou lehce odlišitelné od šedého vizuálního smogu na pozadí.
Nejsou ti „vládcové“ už fakt zralí na Bohnice?

Filip Jirsák

Než začnete někoho posílat do Bohnic, měl byste se trochu informovat. Zjistil byste, že že černá nebo tmavě šedá je pro tyhle prvky preferovaná po celém světě. Že i v Praze to navrhovali designéři, kteří si nastudovali, jak je to v zahraničí. Že to testovali v praxi s reálnými uživateli. Opravdu si myslíte, že se všichni ti lidé po celém světě mýlí, a jediný vy to víte správně? Zatím to totiž vypadá, že všichni kolem vás jsou blázni, jenom vy jste letadlo.

Sáček

Prosimvás. Pokud jde o označení právě (vstupu) metra, tak se používá všude na světě a všude v Evropě logo metra, které má nějakou jasnou barvu. A teprve někde pod ním, těmi bílými písmeny na tmavém podkladu název stanice, linky, ulice.

Noname
Filip Jirsák

Bílá není jasná barva?

Ondra

Snad budu mít už konečně taky svůj totem. Lidi, jak já se těším.
https://youtu.be/ZdZZ0cgawJg?feature=shared

Sáček

Netušil jsem, že když se dá bílé písmo na černý podklad kvůli čitelnosti, že musí být černé vše. Prostě vše ostatní. A v Praze teď černá vše. Kdoví proč i sloupy pro trakční vedení (?) Celá ulice s opravenými domy, k tomu po stranách lemována vysokými černými sloupy, proč. Nová hala nádraží Smíchov. Tvoří to nějaký tým designérů, který chodí jenom v černých rolácích, dívá se na skandinávské detektivky, obdivuje brutalismus protože ostatní ne a žije po nocích, kdy je všechno černé a krásně to všude svítí. Komu se to nelíbí bude boomer. Jedna barva vládne všem, ani tmavě-šedá, ani… Číst vice »

Karel Mio

Jak mam stridmou cernou na mobiliari rad (lavicky, rozcestniky, pristresky zastavek od olgojchorchoj jsou fakt pekne), a i ta cerna na orientacnim systemu uvnitr metra (cedule nad nastupisti) je docela fajn, tak ty krabice se podle me moc nepovedly. Stavajici sipka jako ikonicky symbol na barevnem poli je uplne na hned jasna, tohle v kombinaci s tim svislym prouzkem je takove zvlastne nijake. Jak je ten system jinde stridmy, protoze koneckoncu uz clovek v tom metru je, tak tady to mohlo byt vyraznejsi.

Tomáš

Černá je vizuální smog. Nic víc. Navíc zcela nečitelná, protože od ostatního vizálního smogu to prostě na první pohled neodlišíte.

Sáček

Lavičky, koše lidi chválí, protože to je v podstatě u země. Jakmile dáte černou na úroveň pohledu, výrazněji nad úroveň země, tak je to prostě velký kontrast s okolím. A ještě když vedle černé dáte barevný proužek, prostě nepovedené, smog. Lidi tu kritizují barvičky, když je dají vedle černé je to přitom ještě horší.

Petr

To je sice hezké, ale celkový dojem potom zkazí například aktuálně přervané ranní tramvaje v Holešovicích kvůli uzavírce Libeňáku a ulice U Výstaviště. Podpora MHD v praxi.

Honza V.

Takže jednotné směrové značení podle celostátní vyhlášky vycházející z mezinárodních standardů bude nahrazeno nějakými paskvily z dílny místních narcisů. Paráda.

Mirďa

Místních karafiátů 😛

Petr

A to jim památkáři dovolí? V zastávce Příbram, Jiráskovy sady nedovolili ani obyčejný panel s odjezdy https://www.zpravypribram.cz/led-panely-jizdnich-radu-jsou-jiz-funkcni-ale-spatne-se-lidem-na-zastavce-ctou/ 😀

Sáček

hm v Příbrami máte snad největší panely na světě

Petr

Jaké si dodá PID, takové budou. Ostatně není to placené z těch úspor za redukci spojů?

V. F.

Vypadá to celkem pěkně, důležité je i sjednocení všech těch informačních a navigačních panelů.
150 totemů do roku 2030? Aha, Hřib.. to ani nestojí za zamyšlení, jen mávnout rukou a dále čekat, než se ho Praze podaří zbavit.

Eman

Jen tak mimochodem, ten novÿ informační systém, co se testuje na železniční zastávce v Dolních Počernicích, s grafikou linek, která už skoro dva měsíce neplatí(S7), se bude v dohledné době aktualizovat, nebo to dopadne jako vždycky?

Eda

Černou mám rád, ale toto je naprosté fiasko. Veškeré podobné ukazatele, orientační mapy, označníky, totemy a nevím co dalšího (a je jedno, jak se to nazývá), tak by měly na první místě zohlednit dva faktory – pražskou nebo místní historii (vybavuje se mi secese v Paříži a podle toho vypadající některé vstupy do metra) včetně polohy zastávky, ale hlavně čitelnost, dostupnost apod. A to se nepovedlo. Černý mapy v metru jsou děs nebo právě tento box. Minulý týden jsem na Palačáku byl a ač jsem šel v bezprostředním okolí, vůbec jsem si toho nevšimnul. Prostě za soumraku nebo když je… Číst vice »

Etiene

Nebudu reagovat na celý příspěvek (třeba s dostatečnou viditelností a čitelností problém nemám), ale bylo by dobré se u kompetentních informovat (redakce?) ohledně těch displejů – v návrzích od olgoj chorchoj v soutěži na přístřešky totiž integrace těchto digitálních informací do cedule s názvem zastávky řešená je (a vypadá to velmi dobře). Z jakého důvodu a kdo tedy rozhodl o změně? Zná někdo odpověď?

Václav Pašek

V některých to integrované je, na frekventovanějších zastávkách s několika označníky a přístřesky bývá samostatný sloup (aspoň teoreticky) viditelný z větší dálky i přes dav. Ale pravidlo to není. Já spíš nechápu, proč u přístřešků s LCD reklamou nezobrazují informace i tam, např. mapu okolí, přestupy, mimořádnosti, atd.

MartinS.

N I. P. Pavlova směrem na Karlovo náměstí je první přístěšek až na úrovni druhé soupravy 2xT3. Dávat tedy displeje s příjezdy do přístřešku by znamenalo, že lidé budou po té zastávce pobíhat, vyjdou z metra, projdou přes zastávku, do přístřešku se půjdou podívat na odjezd tramvaje a potom zase půjdou zpátky čekat na tramvaj. Na tom samostatném sloupu je to viditelné z celé zastávky. A i když prší, tak v přístřešcích na IPP čeká vždy jen pár lidí, ostatní se schovávaji pod zákrapem okolních domů.

Eda

Ale já nepíšu o tabulích, co jsou uvnitř přístřešku. Psal jsem o tom, proč ty sloupy jsou samostatně. Proč nemohou být součástí přístřešku? Tj. být součástí jednoho z nich – kromě dvou zadních sloupů by přístřešek mohl mít navíc i jeden prodloužený vepředu a na tom by panel mohl být. Věci mají být hezké, ale nesmí to být na úkor samotného účelu nebo praktičnosti. Ta poznámka o dešti je směšná. Jedná se o tak frekventované místo, že se do těch dvou přístřešků pochopitelně všichni stejně nevejdou, což zajisté víte a vůbec to nemá s tím, co jsem napsal, souvislost. U… Číst vice »

Pavel Dvořák

S většinou naprosto souhlasím, pokud to nemůže být součástí přístřešku, tak se úplně nabízí předělat označníky a udělat infopanely jako jejich součást. Teď bude na zastávce sloup s označníkem, sloup s infopanelem, sloupy přístřešku a pak ještě dost často další sloupy s osvětlením, značkami atd. To je úplný ráj pro nějaké sloupkofily 😀 A také nechápu, proč když IPR dělá manuály na veřejný prostor kde řeší odděleně historické , kompaktní, zahradní a modernistické části města, tak tady se udělá jedna verze pro všechno. Takže před Národním divadlem i před panelákem bude stát stejná verze, bez ohledu na to, jestli se… Číst vice »

Mirďa

Přesně to mě taky napadlo, když jsem to viděl – proč není ten informační panel s časy za kolik minut jede jaký spoj na vršku zastávkového sloupku.
Živě si pamatuji strašně důležitou diskuzi o podobě tramvaje na tabulce nahoře, ale nikoho nenapadlo tam místo ní dát panel s časy odjezdů

Filip Jirsák

Protože ten panel je podstatně větší a výš, aby byl vidět pokud možno z celé zastávky nebo ještě z větší dálky. Informační systém má nějakou hierarchii, co má být odkud vidět. Zastávkový sloupek označuje začátek zastávky. Cpát tam informace o odjezdech, navíc drobné, aby každý musel přijít až k tomu sloupku, je velmi nevhodné. Protože pak se lidi hromadí u toho sloupku, na jízdní řády nevidí (protože před ním mohou být maximálně dva lidé), akorát tam překáží a pak se všichni hrnou do předních dveří tramvaje. Místo aby tam bylo místo třeba pro lidi s postižením zraku nebo pro kočárky.… Číst vice »

automatic

docela se divím že zastávky a mobiliář se v Praze již hojně mění za nový a zastávkové označníky jsou pořád ty staré a to i na novostavbách a ještě k tomu se “testují” různé verze kdy třeba ten na Nádraží Libeň mi přijde nekoncepční už z hlediska toho že někde budou časy odjezdu na samotných stojanech, někde v přístřešku ( Švandovo divadlo bus) a pak verze Barrandov, Hradčanská a Řepy… a vybrat jeden typ označníku je problém co se řeší několik let . Kolik prototypů bylo včetně různých před ředitelstvím DPP?

Michal M

Jojo, na to co všechno se řeší, je hrdinou dne na koleně vyráběný označník ze 70. let…

Daniel Jablonecký

Mobiliář si může Praha dávat jaký chce, ale na podobě označníku se musí dohodnout se středočeským krajem, protože označník je jednotný pro celou Pražskou integrovanou dopravu.

Filip Jirsák

Je to dobře, že se nejprve v praxi otestují různé verze a pak se plošně nasadí to nejlepší. Dosavadní praxe, že si to vymyslel nějaký technik v kanceláři a pak se to nainstalovalo všude i se zásadními vadami v použitelnosti, nebylo moc dobrá.

PetrK

není třeba nic nestovat, tyhle zkušenosti posbírali všude po celém světě za nás

Filip Jirsák

Designeři naštěstí vědí, že testovat je potřeba.

Der

Hezké a povedené. Snad to znamená taky odmontovat zastaralé navigace. A prima by bylo vykaslat se na vsechny billboardy a reklamy na lampách

liborvavrik82

Díval jsem se na Google co je to ten „paperbox“. Podle vyhledávače to může být jakákoliv papírová krabice. Co je to za papírový materiál ze, které bude vyrobena svítící kostka do vstupu u metra? Jakou má životnost?

Michal M

Ono to asi nebude z papíru, jen to odkazuje na metodu konstrukce – je to skládáné jako krabička.

LiborV

Logiku dává plastová krabice. Jen si pod slovy „paper box“ hned nepředstavím plast. Více o použitých materiálech nejspíš nevíme, že?

Intrus

Já si přeju, aby se nikde neopakovala ta kotasovitá zrůdnost, co je u nových vlezů na JZP…

Obří konzole držící dvě totožné značky, které jsou umístěny tak blbě, že jim jsou zakryté rohy.

Pavel

Lepší než na V.A, ale souhlas. A ta posedlost chromem v pražském metru. Prostě eeee.

panda

Jako super, může být. Pak se ale snažíte zorientovat třeba na Florenci. Směrové tabule tam však mají formu dopravní značky, žádný styl nic. Na některých třeba chybí číslo linky 135, protože ta měla stanoviště v Křižíkově už předtím, takže není dočasně přesunuta. Každý to má přeci vědět, no ni? Do toho jsou samozřejmě různě otočené, nakřivo a podobně. Já tyto iniciativy vítám, ale fakt mi vadí, že nedokážeme pomoct, tam, kde je to reálně potřeba.

Vesper

Do roku 2030, není to moc rychle? Tohle by měla být akce kulový blesk, protože než to povyměňují tak už bude zase nová verze.

Petr

Já pamatuju celou řadu změn, přecejenom do Prahy dojíždím skoro 30 let. A právě než se nějaká změna pořádně zavedla, byla už další. Ať jde o označování zastáve, které tu řešíme, nebo nátěry vozidel, nebo téměř cokoliv.

Pešek

A ty červené zastávkové totemy tedy nadále zůstanou? Vypadají příšerně, natož v kontrastu s novými zastávkami.

panda

To je tak, když se radní lekne své vlastní twitterové anketky:)

Petr Vašek

To nejsou totemy, ale označníky. Ale příšerně vypadají wtz.

Frantisek X

Ony „totemy“ také nejsou přímo totemy. 🙂 V podstatě by se i jim dalo říkat označníky…

Dachs

Markeťák ví, jak tomu máme říkat, a připodobnění je obvyklý postup, hlavně tomu neříkat „normálně“.
Že se kolem totemů obvykle křepčí, uctívají jím předci nebo je jím posilováno vědomí příslušnosti ke kmenové skupině, je podružné.
„Paperbox“ také bude od nějakého kreativce, ne?

Filip Jirsák

Ale ono se tomu teď v Praze říká normálně – tak, jak je zvykem tomu říkat v zahraničí, jenom se použil český překlad. Co je na tom špatně?

Honza V.

Označníky mohou označovat cokoliv a vypadat jakkoliv. Tento druh označníku zastávky se odborně nazývá zastávkový sloupek.

Sáček

čím delší název tím lepší. Sloup/sloupek to dnes fakt není, naposled někdy před 100 lety

Petr Vašek

Nemáte pravdu, nastuduje si příslušnou legislativu.

Sáček

I nové označníky budou v kontrastu červená a černá, vůči novým zastávkám, podle nového stylu Ropid. A vlastně i ty staré se designérům z Ropid moc líbí právě.