Praha si na stavbu metra D půjčí až 23 miliard od Evropské investiční banky

Ražba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPRažba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPP

Při úvěru v eurech má být úrok pod 2 %, jistinu může město splácet 40 let.

Zpět na článek
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Mě nepřijde fér, aby komunální politici chtěli po státu, aby se podílel na stavbě Vltavské filharmonie.
Vnitřní okruh chápu, tam je státní význam. Metro už moc státní význam nemá a filharmonie už vůbec ne.
Jak k tomu přijdou ostatní z malých vesnic někde třeba na Moravě?
Profit z filharmonie snad bude mít stát? Pochybuju
Hlavně filharmonii si Praha vybrečela a ještě se ani nekoplo do hlíny a už se brečí, ať se podílí stát. Nas*al bych jim…

Y.K.

Stát má profit ze všeho kde jsou výplaty a prodej (vstupenek).

Existují programy obnovy rozvoje venkova, nevím jak jste přišel na to, že tam nic nejde.

Na koncerty jezdí samozřejmě i přespolní, ona jaksi není filharmonie nebo opera v každé vesnici, takže za kultůrou do města.

původní Jakub P

Není řešit financování stavby až poté, co se „kopne do hlíny“ trochu pozdě? A co se týče toho ostatního, vidím to přesně obráceně: Na významné koncerty se do hlavního města běžně jezdí z celé republiky, takže přínos filharmonie je pro celý stát. Metro samozřejmě poslouží nejvíc obyvatelům Prahy a Středočeského kraje, ale při návštěvách hlavního města ho využijou i lidi ze zbytku republiky, zejména pokud do Prahy půjdou na VŠ, což každoročně spousta studentů z celé země dělá. Plus je metro důležité pro zahraniční turisty, ze kterých má také prospěch státní kasa. Naopak vnitřní okruh by měl být ze tří… Číst vice »

Ondřej

Pokud nechápete kulturní přesah takové stavby, raději nic neříkejte…budete pak totiž za hlupáka. Už jste slyšel o tom, jak se národ složil na stavbu Národního divadla?

PetrH

V tom případě udělejme sbírku i na filharmonii. Koneckonců, daně už klesly, takže lidé se mohou postarat sami. To je přece pravicové.

Jan

Pravicové možná, ale v dnešní situaci nereálné. I kdyby se každých pár let pořádala nová sbírka tak máme v republice od každého kulturního odvětví maximálně jednu budovu. Jedno divadlo, muzeum, operu, filharmonii.

Taky si uvědomte, že národ tvoří jen a pouze to co je po generace uchované díky kulturním institucím. Stačí dvě generace bez kultury a jsou z nás opět barbaři v dobách temna. Takže je v zájmu každého, kdo si říká vlastenec, věnovat prostřednictvím státu dostatek prostředků z našich daní na uchování kulturního dědictví a tím i našeho národa.

PetrH

No, já žádný vlastenec nejsem. Z daní vlastenců by se toho moc nezaplatilo.

Ondřej

🤮

mgr.pavel

Mně nepřijde fér, aby komunální politik z vesnice chtěl po státu dotaci na výstavbu kanalizace.

Argumentace stejná jako od vás, jen místo Prahy malá obec.

Btw. toto je dopravní server, ne kulturní, vy Filharmonie jedna 😉

rozinka

Obyvatelé Prahy platí 40% daně z příjmu. Takže fér by především bylo to taky stejně rozdělit, protože 40% výdajů pro obce Praha fakt nedostává. Naopak dotuje ostatní z malých vesnic někde na Moravě.

Adam

Proč staví stát páteřní silniční infrastrukturu v každém městě ČR (viz okruh Brno, plány na severu ČB nebo v Plzni), jenom v Praze ne?

blue

Protože každá stavba v Praze se rozmázne, a celý národ má spoustu keců, jak se zase staví jen v té pitomé Praze, a u nich na vesnici nic.

Ondřej

Holá a svatá pravda 👍

Ondřej

Ačkoli když o tom tam přemýšlím, možná k tomu dost napomáhají média, která píšou docela pragocentricky, přiznejme si to. Pražský okruh nebo metro D je pokaždé v headlinech, ale třeba důležitá přeložka silnice, která přitom může posloužit obdobnému množství lidí, ale je mimo Prahu, je zařazená někam do rubriky regiony a ještě úplně dolů 🤷‍♂️

Georg

tak nebudte slusnej, reknete jmena – jakou prelozku silnice mate na mysli? at se bavime konkretne…

původní Jakub P

Zas teprve čtvrtá linka metra v republice a jeden z nejpotřebnějších chybějících úseků dálnice v ČR, to je celkem pochopitelný, když to je v titulcích. Další významný chybějící kusy dálnic (D35, D3, D1) nebo dálniční okruhoprůtah Brnem jsou v titulcích taky stálice. O odsunu Hlavního nádraží v Brně nemluvě, severojižní diametr tamtéž se taky objevuje.

Jan

Za 2% by byli blbí, aby si nepůjčili, to jsou dnes prakticky peníze zadarmo. Evropská banka nesmyslně udržuje nízké úroky a investiční též. Třeba je to nějaká forma dotační politiky?

blue

ECB má strach, aby vysokými úroky nepodkopla nohy jižnímu křídlu EU. Sice už neochotně přiznává, že bude muset zvedat sazby, pořád se na to ale kouká velmi opatrně.

lsp

Evropská investiční banka není totéž jako Evropská centrální banka.

původní Jakub P

Podporovat takový projekty výhodnými úvěry je tak nějak cílem a důvodem existence EIB, ne? Plus úrokový sazby v eurech jsou už dlouho citelně nižší, než v CZK, to taky není úplně novinka.

Poudy

Doufejme že se stát na strategických investicích Prahy začne podílet, tak jako je to normální na západ od nás.

Otakar

Nejsem pražský, ale na metro z rozpočtu rád přispěji. Jenom bych rád jednou viděl metro na letiště, byť chápu, že je to drahá sranda a na ten přepravní proud naddimenzovaná.

Poudy

Tak vy chápete že je to holý nesmysl, že je to naddimenzované a určitě už jste slyšel o spojení města s letištěm pomocí vlaku které je mnohem vhodnější ale stejně tam to metro chcete? Vy jste z dobrýho oddílu…

Mlikar

No mě by zajímalo k čemu je mimopražákovi vlak na letiště z Masaryčky. Hlavně pokud se sebou tahá třeba velký kufr.

Jiří Kocurek

Napříkad tam z Lysé dojede osobákem a přestoupí. On totiž ten přestup do Metra na letiště není o nic jednodušší než přestup do vlaku na letiště.

Pat

No ale hlavně že to C z hlavaku vás na letiště doveze

Mlikar

Tak si vem celkovou délku toho tahání kufru s přestupem na muzeu – celou cestu máš výtahy, nebo eskalátory. Není to optimální, ale proti tomu máš cestu přes sherwood a jednu zastávku v tramvaji, která jezdí hodně narvaná, kde pokud je vás víc, se s kufry ani nemusíte vejít. Samozřejmě pokud se opraví Vltavská, tak to může být lepší, ale obecně prostě mít letištní vlak který nejezdí z hlavního nádraží je pro přespolní špatně.

původní Jakub P

Nez pojede ten letistni vlak z Masarycky, bude na nej prestup na Vltavsky primo z metra C, nejspis snazsi, nez na Muzeu z C na A.

původní Jakub P

Plus na Hlavaku tramvaj hned pred halou.

Z dalkovyho autobusaku na Florenci to taky bude na Masarycce pristupny snad slusne, z metra ze vsech tri stavajicich tras (dulezite pro prazaky, ale i pro radu mimoprazskych, ktere vyklopi bus na Cernaku, na Roztylech, atd) to navazani toho letistniho vlaku na dalsi dopravu, mestskou i zprostredkovane dalkovou nebude vubec spatny a je otazka, jestli by hlavak jako vychozi stanice misto Masarycky pomohl vic cestujicim, nez kolika by to cestu naopak zkomplikovalo.

VTT

Tak já doufám, že jednou Masaryčka nebude, protože se postaví NS2. Ostatně, jestli se to s budováním VRT myslí vážně, tak to bude potřeba, aby se ten zvýšený provoz dálkoých vlaků dal na hlaák vůbec nacpat.

původní Jakub P

Jo NS2 potřeba bude jednoznačně. Ale je to asi přeci jen vzdálenější budoucnost, než ten vlak na letiště, takže to jsem zatím neuvažoval.

Až se to bude reálně připravovat (ne, že by už nebylo na čase začít), bude součástí těch příprav nutně i rozhodnout, zda Masaryčku nechat i potom, nebo jestli ji zrušit a vlaky z ní, včetně toho letištního, přesunout na Hlavák a jak. A uvažovat přitom i takový věci, jako že tím z toho vlaku na letiště zmizí přímej přestup na metro B.

K.S.

Tak je myslím jednoduší přejíc z C na A než kus cesty po povrchu.

Otakar

To, že bych si něco přál, neznamená, že to tak musí být. Bylo by to hezké, ale vím, že je to nereálné. Vy si občas neřeknete, že by něco bylo hezké, kdyby bylo?

Také by bylo hezké, kdyby se lidé nenaváželi do ostatních kvůli zjevným blbostem, ale to už je Váš boj (naštěstí ne můj). Přeji hezký den.

looking4bucho

Tak se na tu rychlodrahu proste koukejte jako na dalsi linku metra – uprime receno, moc rozdilu tam stejne neni. Pulka trasy bude v tunelu, prestupni stanice budou reseny velmi podobne jako ty prestupni v metru… Akorat tam bude min zastavek (jednoznacna vyhoda), interval bude delsi, ale ne o moc.

zdydy

tak se necháme překvapit