Praha si na stavbu metra D půjčí až 23 miliard od Evropské investiční banky
Při úvěru v eurech má být úrok pod 2 %, jistinu může město splácet 40 let.
Pražští radní odsouhlasili podmínky přijetí úvěru ve výši až 23 miliard korun, který poskytne městu na stavbu metra D Evropská investiční banka. Transakci musí schválit už jen zastupitelé.
Úvěr v objemu 23 miliard korun pokrývá téměř polovinu celkových nákladů na výstavbu úseku metra D od stanice metra Pankrác do stanice Nové Dvory. Podle podmínek bude možné postupné čerpání během výstavby i odklad splátek o 8 let. Splácení jistiny má trvat až 40 let, při půjčce v eurech má být úrok pod 2 %. Úvěr bude poskytnut bez nutnosti zajištění. Praha bude mít možnost čerpání úvěru v korunách nebo eurech, přičemž čerpání v eurech umožňuje velmi nízké úroky pod 2 % p. a.
Podle tiskové zprávy města projekt nové linky pražského metra zaujal odborníky EIB i proto, že je v souladu se schváleným Klimatickým plánem hl. m. Prahy a přispívá tak ke zlepšení kvality životního prostředí. „Pozitivně hodnotili i dopad výstavby metra na rozvoj města. Banka také přihlédla k výbornému stavu městských financí a nejnižšímu zadlužení za posledních 20 let, kterého město dosáhlo v letošním roce,“ uvedlo město ve zprávě.
Město chce financování i od státu
„Hlavní město po dlouhých letech opět získalo výhodný úvěr od banky, která má za úkol podporovat v Evropské unii významné rozvojové projekty. Nastavení úvěru umožní rozložit náklady v čase a neomezit ostatní investiční aktivity a údržbu města, tak jako se to historicky stalo například u výstavby tunelu Blanka,“ řekl náměstek primátora pro rozpočet a finance Pavel Vyhnánek.
Praha ale i nadále apeluje na stát, aby se na stavbě metra finančně podílel, protože jde o stavbu celostátního významu. „Není možné, aby Praha ze svého rozpočtu financovala například souběžně výstavbu Městského okruhu, další linky metra a také budovy filharmonie,“ dodal Vyhnánek.