Infrastruktura Železnice

Praha se připojí k výzvě postavit vysokorychlostní trať do Liberce

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky na lince L3 na přejezdu v Pilínkově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky na lince L3 na přejezdu v Pilínkově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
O rychlejším spojení Prahy a Liberce po železnici se mluví přes čtvrt století. Stále jen mluví.

Pražský magistrát se připojí k iniciativě, která plánuje vyzvat český stát k vybudování vysokorychlostní železniční trati propojující Prahu, Mladou Boleslav, Liberec a německý Zhořelec (Görlitz). Pražští radní dnes schválili návrh společného memoranda mezi kraji a samosprávami v Česku, Německu a Polsku. Ještě o něm budou hlasovat zastupitelé. Memorandum navrhuje spolupráci při přípravě trati a při snaze o její zařazení do hlavní transevropské dopravní sítě TEN-T.

Snaha o prosazení stavby vysokorychlostní železnice, která by kopírovala dálnici D10, vznikla zejména z iniciativy Libereckého kraje, Saska a polského Dolnoslezské vojvodství. Je podle nich zásadní, aby mezi Prahou, Libercem a rozhraním Německa a Polska vzniklo železniční spojení, které bude rychlejší než cesta autem po dálnici.

K iniciativě se nyní připojilo i vedení hlavního města. Podle dokumentu, který dnes schválili pražští radní, nyní Správa železnic (SŽ) připravuje stavbu modernizované trati v úseku Praha – Mladá Boleslav s využitím stávajících tratí doplněných o dvě nové spojky, které zkrátí cestu do Mladé Boleslavi asi o 20 minut na zhruba 47 minut. „Podle plánů SŽ by se toto spojení mělo stát výchozí platformou pro zlepšení spojení s Libereckým krajem,“ píše se v dokumentu.

Podle autorů memoranda je to však nedostatečné řešení a stát by měl investovat do vybudování nové a přímé vysokorychlostní trati do Liberce. „Na tuto trať by s úspěchem mohla být napojena i města Brandýs nad Labem, Benátky nad Jizerou a Mnichovo Hradiště, čímž by byla zajištěna rychlá regionální doprava z celého regionu do Prahy,“ stojí v dokumentu.

Autoři memoranda chtějí zapojení do evropské sítě TEN-T

Snahou signatářů je zejména to, aby byla trať zařazena do evropské sítě TEN-T, protože je pravděpodobné, že jen projekty pod ní spadající budou v budoucnu moci čerpat podporu ze strukturálních evropských fondů. „Proto bude nezbytné, aby české ministerstvo dopravy požádalo příslušné evropské orgány o revizi sítě TEN-T v České republice a v navazujícím okolí,“ stojí v dokumentu.

Memorandum podpořily či plánují podpořit na české straně Liberecký a Středočeský kraj, Liberec, Jablonec nad Nisou a Mladá Boleslav, na německé stát Sasko, okres Zhořelec (Görlitz), města Zhořelec a Žitava (Zittau) a dopravní svaz ZVON a na polské Dolnoslezské vojvodství a města Jelenia Góra a Zgorzelec. Společná žádost má být po podpisu všemi signatáři odeslána na české ministerstvo dopravy.

SŽ nyní podle nedávného vyjádření své mluvčí Radky Pistoriusové připravuje čtyři vysokorychlostní tratě, a to z Prahy přes Brna do Ostravy, z Brna do Šakvic, dále trati Praha – Ústí nad Labem – Drážďany s odbočkou Bříza – Most a Praha – Hradec Králové – Vratislav. Vlaky po nich mají jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Přípravu systému rychlých spojení, jejichž klíčovým prvkem jsou právě vysokorychlostní tratě, schválila vláda v květnu 2017. Trasování tratí nedávno kritizovala Plzeň, přes kterou nemá podle nynějších vládních plánů vysokorychlostní železnice vést.

O rychlejším železničním spojení Praha – Liberec se mluví desítky let, k žádné změně ale nedošlo. Zatím poslední nadějí pro rychlejší cestování jsou chystané úpravy spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví v podobě Všejanské a Bezděčínské spojky.

ČTK
342 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karlos

Před 40-ti lety trvala cesta vlakem nejrychlejším spojením 3 hodiny, dnes 2,5 hodiny. Dostavba D10/R35 prakticky převedla veškerou dopravu na silnici. Ve stejné době trvala cesta busem 1,5 hodiny na Florenc, dnes necelou hodinu na ČM. Za této situace má trať i přes modernizaci jen lokální význam.

Jarda

nepotřebné a přebytečné…trasování které schválila vláda je dostatečné

Nechápu

Vtipné. Podobná stavba potřebuje zejména finanční zajištění a územní povolení, v neposlední řadě také ekonomické hodnocení, eiu atd… nic z toho nemají. Pokud představitelé Prahy a Libereckého kraje neobsadí vládu a nepřevezmou moc a nezavedou si tu diktaturu, tak se budou muset smířit s tím, že vyřvat si takový projekt není otazkou měsíců ani jednotek let. Kolik napíšou výzev na tom nic nezmění, stát s představiteli ze všech koutů republiky, určitě nezačne počínaje zítřkem intenzivně řešit tuto stavbu. Možná časem nějaké dílčí části, ale myslím, že ani za 30 let nedojde k opravdu velkému zlepseni, doporučuji si na to libereckým… Číst vice »

Cestovatel2

Za to s odbockou Briza Most nejaka strana kandidovala…….Je dost mest, ktere se k tomu pridaly.Asi necekaji, ze budou prvni na rade. Spis jim vadi, ze s touto variantou vubec nepocita.

Nechápu

To kandidovaní byl pouze příklad absurdnosti, co by se muselo dít, aby se koridor nebo VRT do Liberce dali do pohybu. On se dá uvést i obrácený příklad – VRT z Phy do Brna – to naopak nabízí skoro každá strana. Obojí má společný jmenovatel – naprostá většina lidí se u voleb vůbec nerozhoduje podle nějaké železnice. Že k ní mají strany něco v programu se u těch seriózních bere jednoduše za samozřejmost. A kromě lidí z liberecka veřejnost nějaká trať do Liberce nezajímá, jelikož podvědomě berou Liberec jako okraj v horách, kam se jezdí maximálně jednou za čas na… Číst vice »

Jiří Šrámek

Velmi důrazně s Vámi nesouhlasím. Odbýt odpovědnost státu za budování dopravní infrastruktury konstatováním, že daný region „má prostě smůlu“, je chucpe toho nejhrubšího zrna. Už dlouho mám pocit, že „tvůrci“ infrastruktury jen ještě více pozvedávají silné a na slabé okázale kašlou. Investice z centra do Liberecka se omezují jen na udržení stávajícího stavu, ale o rozvoji hovořit nelze ani trochu. A na to, že v pohledu na různé (srovnatelné) regiony je uplatňován dvojí metr, si zvyknout nejde. Někde, třeba, za miliardu opraví lokálku se zvedacím železničním mostem a pak na ní chtějí ukončit provoz. To není vyhazování peněz, které by… Číst vice »

Nechápu

Nesouhlaste, ale stavět se to stejně nezačne. Já jsem pouze vysvětloval proč, já to neospravedlňuji, ale ani nekritizuji, to je vše. Do Libereckého kraje jsem nejel už víc jak 2 roky, takže můj problém to není. Pokud se vám moje odůvodnění nelíbí, klidně si vymyslete vlastní, to je tak jediné, co s tim můžete v praxi udělat.

Cestovatel2

No jako chapu, proc se to treba nepostavi nikdy, ale vasi argumentaci s politickym bojem vubec nerozumim a prijde mi zcestna. Za tu studii lobuji politici minimalne z Prahy a Liberce. Na zeleznici se tu desitky let prdelo a ted je to velke tema. Nevim, co by jineho politici meli delat, nez usilovat o zlepseni sveho regionu, kor kdyz zeleznicni spojeni je v tomto pripade dost hrozne, reps. prakticky nekonkurenceschopne.Muzou se na to vyprdnout a nemit treba nikdy nic. Mimochodem v prvni vete pisete, ze stavba potrebuje ekonomicke zhodnoceni. Prece za to presne ti politici bojuji, aby ty studie dostali… Číst vice »

Jarda

když jsem napsal, že Liberec je defacto díra na konci světa, ne každému se to líbilo ale tak to ve své podstatě je….v zásadě jsem zastáncem minimalismu, takže rozšafnost ve stavebním šílenství všude stavět dálnice a různé tratě je taky náročné na provoz a údržbu a popravdě pro Berlín je důležitější spojení s Drážďany než s nějakou dírou na konci světa

Jarda

měli by jsme si říci jasně, že vše co se postaví, se musí taky udržovat a ČR se chová, jak kdyby záleželo akorát na ni ale v celkovém měřítku okolitého prostoru a vedení dopravních komunikací ze sebe děláme zbytečně dopravně přeurbanizovaný pašalík. Vidět věci z nadhledu mezinárodních sítí a to, že není nutné stavět něco co bude v konečném účtu také problém ekonomicky udržovat v provozu….POSTAVIT SE DÁ JAKÁKOLIV BLBOST ALE KOLIK BUDE STÁT ÚDRŽBA?

Petr Nick

mělo to být už dávno a nebýt BUS lobby , tak už je tunel ( stavební prvek ) pod Hodkovicema ..
je tolik otevřených staveb a nedokončených zakázek a hlavně překážek ve vyvlastnění pozemků, že to vidím na +/- 2041. Rád bych se mýlil a ještě se svezl z pod Ještědu na Masnu za 90 minut

Joseph

Je fakt, že Liberec je 3. nejlidnatější město Čech, vedle velký Jablonec, Mladá Boleslav je také lidnatá a její autoprůmysl zaměstnává dost lidí. Nehledě na skutečnost, že by tahle investice pomohla severu Čech hodně. Ovšem je pravdou, že v našich zeměpisných šířkách jsou min. 2 problémy: 1/ finance 2/ politici a pak ostatní (ekoteroristi atd.)

Facepalm

Až na ten zcela zcestnej plk o ekoteroristech suhlas.

Joseph

Nevšiml jste si, že dopravní infrastrukturu brzdí ekologické překážky, buzerace a mnohdy i cíleně?

Jarda

no a nenapadlo vás že za tím vším je arogantní přístup státu a ministerstev?

Jiří Šrámek

Ve financích bych problém neviděl. V těch, kteří rozhodují, jednoznačně ano.

Joseph

Aha, takže peněz je zde hodně? Proto se pořádají benefice, posílají DMS, lidé posílají peníze na drahé operace, léky. Asi nežiji v Česku.

ABC

A sbíraj víčka!

Joseph

Ano, asi největší ptákovina…. sbírání víček.

Jarda

nedělejme si iluze….ten kraj nemá žádnou zásadní vizi než jen tu dopravní mantru…a to na přilákání lidí nestačí….

Frantisek

Doufam, ze bude nova trat elektrifikovana a alespon dvojkolejna.

Karl vB.

Proč alespoň? Kolik kolejí byste si tam představoval ideálně?

Diesel

Minimálně 4 a taktovou dopravu po deseti minutách. A plnou integraci. Časový kupon za 500 na rok z Prahy až do Liberce. Ať se má daňový poplatník dobře.

jako do sudu

velice zábavné jak z lidí kterých se trasa netýká, ta nepřejícnost, nebo snad závist? jakoby až srší

Jarda

asi moc ekonomice provozu nerozumíte

Marian Kechlibar

No, pokud se někde v Lysé nad Labem sběhnou směry od Mladé Boleslavi/Liberce a Hradce Králové, tak i tři koleje můžou být ve špičce tak tak.

Škoda, že ten most přes Labe byl zase obnoven jako dvojkolejný.

zdenek

ne bude se tam jezdit na páru 😀

Jarda

no, říká se, že vodík je návratem páry na tratě

Jarda

zbytečné

Daniel Mach

Odůvodnit budování vysokorychlostní železnice tak, že se tím napojí širší region od Mnichova Hradiště na Prahu, to mi přijde opravdu absurdní. A Liberecký kraj by měl především tlačit na to, aby se opravil úsek mezi Hrádkem nad Nisou a Zittau tak, aby se tam nejezdilo „rychlostí“ 10 km/h., a dále by se měl zamyslet nad svojí surovinovou politikou, kdy zakazuje těžbu kamene, ale prosazuje stavby, kde ten kámen bude potřeba.

Facepalm

Kraje ale surovinovou ani zahraniční politiku nemají. Když tedy odhlédneme od toho, že si ještě navíc pletete statutární město Liberec s Libereckým krajem.

…aneb když se dá chytrejma dláždit, kolik jich je za každým bukem.

K.S.

No tak zase úplně tak to není. Kraje mohou spolupracovat s ekvivalenty za hranicemi a stejně tak kraje drží poměrně značnou moc co se těžby kamene, štěrku týče. Nedávno tu byla aféra kdy Zlínský povolil těžbu štěrkopísku na hranici s Jihomoravským a to tak že může ohrozit jímací území spodní vody.

Ono by ale bylo nejlepší kdyby se udělala nová trať podél hráze a na Poláky se vyprdlo. tohle snad není tolik: mapy. cz/s/davepagaze

Jiří Šrámek

V té mapce máte problém. Nepočítáte s převýšením. Hrádecké i Žitavské nádraží jsou oproti hladině Nisy, která tvoří hranici, poměrně dost na kopci.

Daniel Mach
Facepalm

Ok, a měli by ji tedy nastavit tak, aby šla na ruku výstavbě liniových staveb?

Daniel Mach

Měli by ji nastavit podle potřeb staveb. Za chvíli nebude odkud dovážet, a dovážení navíc vytváří novou dopravu. Ale vy dláždíte chytrejma, tak to možná chápete jinak. 🙁

Jarda

absurdní to je, vzhledem k Turowu se rekonstrukce tratě z H.n.N do Žitavy odsouvá o dalších dvacet let

Diesel

Nejlepší zárukou všech těchto ,,megastaveb,, já samotný stav státní kasy. A pokud by tento národ jen na měsíc přestal holdovat alkoholu, tabáku a jízdě autem tak ten rozpočet se může zabalit a hodit do koše. V nejbližších letech budou rádi pokud doplacaji třetí pruh na D10 k MB.

Jaaaa

Jj, lidi totiž ty ušetřený prachy začnou cpát do strožoku, žejo.

Každá prochlastaná koruna investovaná do osobního zdraví a kvalitnějších potravin se společnosti vrátí dvoj až desetinásobně.

Každej projetej halíř v osobáku nákupem předplatného VHD zvýší její kvalitu a frekvenci a sníží společenské dopady osobní dopravy o 20 – 80 %

Jirka Z

Ona ta D10 je tak ucpaná také proto, že tím směrem neexistuje žádná použitelná železniční trať. Pokud by se postavila a byla by tak alternativa, mohlo by se pak třeba ukázat, že třetí pruh je na velké části D10 zbytečný.

Diesel

Jako třeba že k Pardubicím vede koridor a na D11 projede jedno auto co hodina?

55p

D11 nejsou jen Pardubice, trať do Chlumce a Hradce úplně konkurenceschopná není, ale co by za ni Liberec dal 🙂

Josef Trögl

Já jsem „severočch“, takže po D11 jezdím jen párkrát do roka. Minimálně úsek mezi Poděbrady a Hradcem je v porovnání s jinými v podstatě „prázdná“ dálnice.

Ondra

Záleží, kdy jedete, a hlavně se vše změní po dostavbě D35, kdy D11 bude sloužit jako plnohodnotná alternativa k D1 pro cesty do Olomouce a na severní Moravu. Plus svoje samozřejmě udělá dostavba D11 přes Jaroměř a Trutnov na PL hranice, kde se napojí na dokončovanou polskou dálnici. Uznávám, že obě stavby budou ještě minimálně 5 let trvat…

Jaaa

Jo, no. Postavit místo toho železniční koridor na 160 je u nás totiž utopie. Bude dálnice.

ušatá

Jenže to je to, co právě nepotřebujeme a být by nemělo. Místo toho by tam měla být dostatečně kvalitní železniční trať a ta silnice jen jako doplněk pro zbytnou nutnou dopravu. Pak se nejen ušetří peníze, ale i to zdraví, životy, životní prostředí. A o to jde. Tedy aspoň doufám, když se tak o tom mluví.

ušatá

Jenže takto se pro jistotu neuvažuje, protože by se prokázalo, že ta stavba dalšího pruhu oproti výstavbě železnice není efektivní. A to je nepřijatelné. Tedy pro někoho.

johny

„A pokud by tento národ jen na měsíc přestal holdovat alkoholu, tabáku a jízdě autem tak ten rozpočet se může zabalit a hodit do koše. “

Jenže léčba rakoviny u kuřáků stojí víc peněz než kolik se vybere na daních, takže tak…

Ketchup1970

Každá nevykourena cigareta prodlouží pracovní dobu o 5-10minut… 😂

Karl vB.

Myslím si, že VRT z Prahy do Liberce není reálná, ale jako podnět pro zadání další studie proveditelnosti, nejlépe u SUDOPu, by snaha signatářů memoranda snad stačit mohla.

Jaaaa

18 nebo kolik jich totiž nestačí. Je potřeba sestavit metastudii. 😀

Jirka Z

Hodně důležité bude, kudy ta trať povede přes Mladou Boleslav, tam ze současné infrastruktury není použitelné prakticky nic a Bezděčínská spojka osobní dopravě pomůže jen minimálně. Nejlepší by bylo vést trať zhruba 5-6 km dlouhým severojižním tunelem pod městem se stanicí v místě dnešní stanice MB město. Pokud by to vyšlo, mohla by být velká část trasy přes parkoviště kolem třídy V.Klementa jen zahloubená, možná i včetně stanice, ale to by mimo jiné vyžadovalo dohodu s městem a se Škodovkou a to pokud možno co nejdřív, než dojde k jejich případnému zastavění něčím jiným. Bylo by to sice drahé, ale… Číst vice »

Jimbo Jones

Taky mám rád pohádky o mašinkách.

erik

Jaká Bříza??

55p

Bělokorá přece!

ušatá

Konečně se to snad pohne. Proč ale zrovna VRT? To už je jako zaklínadlo. Bohatě by stačila trať, která bude mít všude min. 120km/h s tím, že když to půjde výše bez větších problémů a bez míjení obcí a měst, pak třeba i 200 km/h. Je to otázka rozumného vyprojektování a ceny.

MHD

Nebojte, pokud by se měla dělat VRT, tak na vaše přání dojde. SprŽele neumí stavět VRT na zelené louce. Celé se to bude realizovat v následujících nesmělých krocích: 1) Elektrifikace na 3 kV DC 2) peronizace nádraží, pokud jsou někde nástupiště nad 120 m, tak jejich zkrácení 3) zdvojkolejnění 4) Změna napěťové soustavy na 25kV 50Hz 5) Ubourání nádraží 6) Přeložky trati, zvýšení rychlosti na 160 km/h na jednom krátkém úseku 7) jiné přeložky, zvýšení rychlosti na 200 km/h 8) dtto ale na 250 km/h 9) 300 km/h 10) prodloužení nástupišť 11) 320 km/h 12) Několik studií na téma zvýšení… Číst vice »

Gwann

to máte z jejich interního manuálu?

MHD

Já s touto společností nemám nic společného. Moje poznatky vychází jen z pozorování.

ušatá

Nestrašte, snad nebudeme takoví pesimisti a snad i nad SŽ jednou vyjde slunce.

laska

„Bohatě by stačila trať… všude min. 120, když to půjde na 200.“ – Samozřejmě souhlas že není třeba VRT, jen je dobré mít na paměti, že ty parametry výše jsou špičkové evropské úrovně – o moc lepší parametry třeba například ve Švýcarsku nenajdete, a to se jedná o území s řádově jinou hustotou obyvatel.

Pavel Q

Myslím, že není třeba VRT, postačí něco ve stylu čtvrtého koridoru. Využila by se trať přes Lysou do MB včetně všejanské a bezděčínské spojky, dále kus novostavba, kus využití stávající trati. Např. https://mapy.cz/s/dubonetazo
Jízdní doba Praha-Liberec kolem 1 h. Mezdinárodní význam nebude valný, na relaci Praha-Zhořelec je malá poptávka a když už, bylo byto srovnatelně rychlé přes Drážďany.
Leda tak ještě odbočku do z Rychnova do Jablonce.

rychlodráha

Zkuste se zamyslet kde je problém v daném řešení a pak napsat k svému příspěvku: jejda, to je nesmysl.

Jirka Z

Vést takovou trať kolem druhého největšího města na trase přes pole kus za městem je teda pěkný nesmysl. Ta musí vést ideálně přes centrum nebo mít stanici v místě, odkud se lidi do centra snadno dostanou.

Pavel Q

A kde ji v MB zřídíte? MB město má ideální polohu, ale není tam místo na cokoliv většího, Čejetice jsou z ruky. VRT stanice u Olympie by byla kompromis, umožnila by rychlý průjezd, z města by se MHD dala obsloužit.

ušatá

Ono by nakonec mohlo zůstat i současné hlavní nádraží, jen k němu mít dostatečnou a častou MHD, dále je tam napojení na centrum MB Město – ale to by chtělo malinko upravit a třeba tam mít i přímé vlaky atd. Vymyslet se dá leccos.

Jirka Z

Zkusit to vést tunelem pod městem, třeba takto: https://mapy.cz/s/nodoselepa Kolem třídy V.Klementa přes ty parkoviště by to mohlo být i jen zahloubené.
Nádraží v centru, přestupy, všude blízko. Pokud byste postavil nádraží 2 km za městem, většina lidí ho nenajde, bude dál jezdit auty a vlaky budou poloprázdné.

Petr

Praha se připojí k výzvě postavit vysokorychlostní trať do Liberce – 😀 😀 Tak ať si jí Praha s Libercem postaví 🙂

Facepalm

„Směje se vlastní blbosti a pitomosti, vyšel hejtman Tayrle z kanceláře. “

Jaroslav hašek, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války, 3. kniha Slavný výprask, kapitola 4 Marschieren marsch!

Fyzikář

Na tom nápadu na VRT něco je, tak proč shazovat to, že jej podpořil přirozený partner z opačného konce trati?

robert

O rozvoji železnice tímto směrem není nutné vůbec pochybovat. Liberec je dost lidnatý na to, aby si kvalitní železniční spojení zasloužil. Takže za mě to podporuju. I když jen pomyslně, žádné páky na nějaké prosazení nemám.

Georg

Hlídač parkoviště, pan Landa, proti návrhu nic nemá, netroufá si však o věci sám rozhodnout. Musíme ještě celou věc projednat s dr. Brabcem, který ho střídá.

Martin

https://www.youtube.com/watch?v=t958Mk05814

Neco mimo tema, ale s VRT to souvisi, napr. odbavovani cestujicich…

kanafasik

Já se osobně připojuji k výzvě zavést kyvadlovou meziplatární dopravu Praha – Mars. Výsledek, totiž bude úplně stejný a zrealizuje se zhruba ve stejnou dobu.

Gwann

omezil bych to na první let. a tam posadil bimba s burešem. přičemž po startu se zjistí chyba ve výpočtu a nazpět nebude palivo

medical_examiner

Počkáme si, až na Mars odcestuje zbytek „civilizovaného“ světa, a na světě zůstane pouze pár zaostalých zemí, a Česká republika.
Pak zahájíme rekolonizační politiku:
1. celý svět bude rozdělen do 25 geografických celků, každý v čele s gubernátorem
2. úředním jazykem bude čeština
3. mezi apelační soudy a Nejvyšší soudní dvůr se vloží vrchní soudy
4. do kolonizovaných území bude zaveden hyperloop, pavoukovitě se rozjíždějící z žst. Praha hl.n.. Druhá stanice bude v Olomouci. Pak až v bývalých hlavních městech.
4b. pouze z tichomořských oblastí a Austrálie bude provozována doprava nadzvukovými letadly.

😂😂😂

Jiří Kocurek

To zní jako plány nějakého neuznaného malíře obrazů, co potom zmagořil. Jen teda to měla být němčina a breitspurbahn

Stan

Já bych se zcela vážně vsadil, že dřív přistane člověk na Marsu než do Liberce povede VRT – a nedejbože dokonce s výše zmiňovanou rychlostí 320 km/h!

Gwann

to nemůžete nevyhrát

rychlodráha

Olda Sládek si to po volbách hodí…

medical_examiner
Jaaaa

Máte čtyřproudovku až do města, proč chcete ještě vlak? Plýtvání státními prostředky.

Nebo že by ty autíčka nebyly až tak všespásný a nepřinášely ten tolik vzývaný „rozvoj“?

Gwann

přináší hezky zasmrděné a zasekané ulice, kde nikdo pak už nechce chodit pěšky. asi ze závisti, že ten gumokol nemá nebo aktuálně nesedí v něm. rovněž si sousedé dálnic pochvalují ten vytrvalý hluk co se z dálnice line krajinou.

medical_examiner

Byli by ochotni přispět na vývoj průhledných protihlukových stěn?

Gwann

ja bych preferoval tu dopravu poněkud upravit v množství. jeden bus je lepší než 40 „jednovalcu“ . ale to se blbě nařizuje. na to musí lidí dojít časem a po nějakých ekonomických pobidkach

Facepalm

Koukám, že stále sníte o ideální zemi, kde z vás stát stáhne na daních dvě třetiny vejplaty a pokud po něm budete něco chtít, budete si to muset zaplatit ze svýho.

medical_examiner

Ze svýho si budete muset platit hodně věcí. Především zdravotní a důchodové pojištění. Ale do státního rozpočtu odvedete nikoliv 66%, ale necelých 10%.

Bobes

+ 21% v podstatě že všeho, za co tu výplatu utratím.

Facepalm

Tak jo, a teď už konečně požádejte ošetřovatele o pilulku a utažení kazajky, jo?

thegrid

Tady an tom webu je marxistická snaha omezit automobilizmus. Přitom nějak tito propagátoři jako Gwann nějak nechápou, že ne všude se dá dojet vlakem, nebo autobusem. Ne vždy to vůbec dává cestě smysl. A hlavně, že tyto dopravy existují klidně vedle sebe, přičemž každá byla vyvinuta pro jiný účel. Ale lepší je něco nařídit, zakázat, říkat lidem, co je správné si přát.

Gwann

prosím o odkaz v marxovi, engelsovi či leninovi proti autům… pitomá floskule od vás. auta snad voní a nevyluzuji hluk? já nemám nic systémově proti autům, mám ale něco proti jejich adorovani. a zapominani na to, že tím svým plechackem můžeme dost omezovat a škodit okolí. a že jsou premnozena, o tom může pochybovat je slepec či hlusec. hnus jménem pražská nábřeží, magistrala, resslova, ječná se zitnou, holesovicky aj. je nutno řešit. mnohdy krásné kusy měst jsou niceny a k neziti pokud je touha po snesitelnem životním prostředí pro všechny marxismem, pak jsem tedy marxista. spíš ale než abych ja… Číst vice »

ušatá

Co má co dělat nějaká ideologie s negativními důsledky silniční dopravy? Kdy se už konečně přestane v této zemi (a nejen zde) mlátit různými -ismy a začne se odborně a logicky myslet? A hlavně zodpovědně? Není to jen tím, že věci nerozumíte nebo rozumět nechcete? Jak chcete řešit ty velké zábory ploch, emise, zejména mikročástice, hluk, likvidaci krajiny apod.? Asi si neuvědomujete, že to vše je jen pro něčí pohodlí, což není tak nutné a pak pro něčí finanční zájmy. A to opravdu není zapotřebí podporovat svým zdravím, životy…..

Facepalm

Přičemž učebnicovým příkladem toho vašeho místa, kam se nedá dojet hromadnou dopravou, je centrum Prahy. Tak určitě.

Petr

Doprava je vždy odněkud někam, takže pro VHD je potřeba, aby oba konce byly pro uživatele dostupné. Jakmile už na jednom konci sednete do auta, tak nechcete to auto nechat někde v polích u stanice VHD bez jakékoli možnosti si zkontrolovat, že ho někdo nevykradl či úplně neukradl. Taková opuštěná auta jsou snadný cíl. Bohužel. To je za mě hlavní důvod, proč nechci používat kombinovanou dopravu (auto + VHD). Vždy buď jedno nebo druhé.

Facepalm

No, při pohledu k nádražím na hlavních tratích na Prahu (která jsou tedy zřídkakdy v polích) je vcelku jasně vidět, že dost lidí se touto vaší logikou neřídí a normálně si ze vsi dojede někam na vlak a tím pak třeba až do centra. A dokonce jim na to často stačí plečka za pár korun, na kterou nemusí bejt tak háklivej jako vy na vaši Dacii Logan.

Fyzikář

Takže švýcarsko je zmítáno marxistickým protlačováním veřejné a zejména vlakové dopravy?

Vašek

Z našich „stotisícových měst“ jedinému Liberci roste setrvale počet obyvatel, ostatní města stagnují. Liberec má, jak jsi sám napsal, to nejlepší dálniční spojení a současně to nejhorší železniční. Souvislost???

Pavel Q

Nejlepší? Když si odmyslím I/35, která snad ani není dálnice.

Jaaa

Žádná. Souvislost oproti jiným českým stotisicovým městům, které jsou dálničně napojeny úplně stejně kvalitně, a které mají vyšší, stejný, nebo niží přírůstek (úbytek), tedy není žádná. Váš výklad pojmu „ostatní města stagnují“ jest poněkud svérázný.

Vašek

Jaké jiné město má tu dálnici až téměř do centra? Jaké jiné má vyšší, nebo aspoň stejný přírůstek (nebo aspoň nějaký)? Odpovím ti, když si to nedovedes najít sám, žádné.

Fyzikář

Že by Brno? Že by Praha po D1 a navazující kapacitní Severojižní magistrále?

Stan

Korelace není kauzalita…

Jaaaa

On spíš vůbec netuší, že existuje něco jako suburbanizace. A že musí porovnávat metropolitní oblasti, ne jen samotná jádrová města.

O tom, že masová individuální doprava ve městech je toho důsledkem, to už je úplně mimo jeho svět.

Gwann

každý chce svůj domeček se zahrádkou aby měl klid ale tím si ve vesničkách a rozptýlených předměstích s nízkou sídelní hustotou a hlavně bez občanské infrastruktury i pracovních míst indukuje doprava do opuštěného centra. přičemž vzhledem k tomu, že tyto vesničky jsou obvykle napojeny uzounkými točitými stezkami a neleží už vůbec na železnici skončí buď občas jezdícími busy nebo daleko spíš dvěmi auty ke každému šmoulímu domečku či bytečku. po městě se pak chce udržovat a budovat dopravní infra pro dojíždějící. a na vesnicích školy, které než se vybudují, budou prázdné. přičemž ve městech nemají „emigrantům“ chuť ty školy taky… Číst vice »

Vašek

Tak důkaz, ze je to jedno, nebo druhé.

Marcel Štancl

Co když někdo autem jezdit nechce a má radši vlak? Já bych to chtěl ekologické elektrifikovanou dráhu Praha – Liberec – Zhořelec s přípoji na Štětín a Wroclaw, ale přes Frýdlant ne úvratí přes Zittau a další systém 15 kV 16,7 Hz jak to někteří vymýšlejí…..

Petr5

VRT do každé díry. Omlouvám se Liberečákům a Boleslavákům (pražským Pirátům však ne), rychlejší spojení ve si určitě zaslouží. Ale VRT má být rozhodně na delší úsek než 150 km.

Jan Sůra

Myslím, že by většině lidem na této trase stačila v klidu konvenční trať na 160 km/h (tedy ne v jednom pětikilometrovém úseku a jen pro vozidla s naklápěním, jak je zvykem:)

rychlodráha

Vy nevdečníku! Co máte proti „až 160 km/h“?

medical_examiner

To až…což mohou být taky 4 km ze 106…

rychlodráha

Hlavně tak, aby před i za bylo 105!

Jiří Šrámek

Zkušenosti? Z Liberce přes ČL se nyní do Děčína také jezdí „až 120km/h“ i když je to jen jeden kratičký úsek u České Lípy a zbytek je kolem sedmdesátky.

Jiří Kocurek

Přes Novinu to rychleji nepůjde, jedině že by se zcela opustila současná stopa. Při pokusu přestavět ten viadukt bude řev.

kix

na tuhle trasu existuje už od dob výstavby jiná trasa a to přes/pod jitravské sedlo a napojením na trať od žítavy..takže most se může nechat jako památka..

Vladimír Bílý

Přesně tak. Z VRT se už pomalu stává jakási modla. A přitom si málokdo uvědomuje, že pokud by existovala nekličkující konvenční trať na 160 (bez propadů rychlosti), byla by jízdní doba do Liberce nebo Plzně hodinu nebo ještě méně.

rychlodráha

Jaký je rozdíl mezi nekličkující konvenční tratí bez propadů rychlosti a VRT?

Jaaaa

V české krajině je mnohem dražší, protože stoupání max. 7 promile. Podél menšìch vodních toků trať na víc jak 80 km/h stejně obvykle nelze projektovat, takže stejně musíte stavět mosty a tunely.

Ale na slabších směrech se kombinovaná trať spíš zaplatí, protože nákladní vlaky. Na silnějších trasách by se nevešly, takže nemá smysl tu trať pro ně vůbec stavět – a raději tak dopravu o těch několik minut zrychlit.

Marcel

Ona ný v podstatě v naši zemi stačila všude 🙂

Petr Šimral

No, já bych to viděl trochu jinak.
Trať do Liberce a dále směr SRN/ SRN-PL by měla býti dvojkolejná, elektrizovaná napěťovou soustavou, která přežije dodávaný příkon cca 16 MW pro každou jednotlivou soupravu vlaku s rychlostí nejméně 100 km/h pro převýšení 100 mm.
Maximální redukovaný možný sklon je pro celý soubor tratí 10 promile, tedy umožňující průvoz vlaků o hmotnosti 2000 tun bez postrku.
Naklápěcí soupravy jsou významnou výhodou, jen se divím, proč je nikdo nechce, když ČD vykazují výraznou úspěšnost Pendolín???

Kalanis

Je mi líto hodit do těch snů nákladním dopravcům vidle, ale pro představu smrtelníka je to 1km délky na 10 metrů výšky (aby se to dalo klikat na Mapách). A ČR se možná nezdá, ale je protkaná kopci a hlubokými údolími. Není to taková placka. Ať si každý spočítá, do jaké výše se mu vyplatí táhnout koleje. A zkusí to naklikat. Třeba u mne je 20-25 promile z tohohle důvodu celkem běžné nastavení. Sám bych rád viděl víc nákladní dopravy na kolejích, ale rozložení krajiny je zrovna věc, co v procesu plánování neobejdou. Docela mi připadá, že tohle je jeden… Číst vice »

Petr Šimral

Ten dlouhý těžký vlak s jednou lokomotivou se jmenuje EKONOMIKA. Železnice nežije ve vzduchoprázdnu, ale musí mít vyřešenou konkurenceschopnost s ostatními druhy dopravy. A zatímco kamión vyjede do stoupání téměř vždy, pouze pomaleji, pak u železnice tomu tak není a zatímco na stoupání 10% ještě uvezete 2000 tun, na stoupání 25 – 26 promile už to je jen 600 tun, tedy na odvezení stejného vlaku potřebujete 3 lokomotivy a dalšího jednoho strojvedoucího, což vám ekonomiku ovlivní natolik, že je to neprodejné.

Kalanis

A proč se tedy jezdí kamiony? 1. a nejdůležitější – Just-In-Time – skladem je prostor přepravy s definovanou zádržnou dobou. Firmy potřebují aby to jezdilo denně, ne v balíku. Pro ně je to přepravní pás v rámci výroby produktu. Přecpané tratě a pomalé řazení tohle posílají do pekel. 2. nejezdí se na objemy (tuny) – Velkých podniků, které jsou schopné využít ucelenky, zase tolik není. Naopak existuje spousty menších podniků, které prostě naloží či vyloží max kamion-dva. A nemusí to ani být každý den. To jsou 2-4 vagony. Ale opět potřebují, aby to bylo v cíli v jasně danou dobu.… Číst vice »

Petr Šimral

Budete se divit, ale nákladní železnice v CZ udělala významný obrat.
Noční skoky, just in time, závazné přechody zásilek z vlaku na vlak, obsluhy vleček v časech, kdy to vyhovuje zákazníkovi, to již nejsou sprostá slova, ale začasto realita.

Fyzikář

Kolega z nicku Kalanis psal o dojmech historicky zarytých v paměti přepravců z dob minulých….to je prostě fakt a nějaký čad potrvá, než převáží dojmy z úrovně služeb, které popisujete Vy

Kalanis

Já vidím ty spousty skladů a hal třeba kolem Prahy, které by mohly být napojeny a nejsou. Hostivice – mají vlečku, zarůstá trávou. Jeneč – vlečky by šlo zřídit s úpravou trati do Kladna. Dobrovíz… Má to cenu komentovat? Úžice – tam je to opravdu WTF? Kralupy vedle ok, ale slady nahoře nic. Počernice… Všechromy – tam je sklad Deutsche Bahn Schenker, vlečka do Popovic vedle a stejně nic. Rudná a a napojení do nučického nádraží – taky by tam mohla být. Trochu dál: Triangle Žatec – vlečka z Postoloprt vyškubána. Cheb – Dolní Dvory – taky by nebyla až… Číst vice »

Bram

Co je to výrazná úspěšnost pendolin? Oproti běžným vozidlům složitější technika náročnější na údržbu a v porovnání s možností jízdy běžných vozidel dle horních rychlostníků mi to tedy jako výrazná výhoda tedy nepřijde… Navíc dnes je u ČD do budoucna tendence sjednotit vozový park na Vectron + netrakční jednotka s řídícím vozem. A v případě spojení Prahy a Liberce vzhledem k nevelké vzdálenosti a velkému zájmu o cestování by mohlo dojít i na patrové netrakční jednotky. Tak na co pendolina? Na druhou stranu proč se něčemu bránit, ale nechal bych to na dobu budoucí, kdy snad bude konečně dovedena zdvoukolejněna… Číst vice »

Petr Šimral

A to je přesně ta správná diskuze. Naklápěcí technika u nás relativně dobře funguje a je pro mě překvapením, že se dále nerozvíjí na tratích, kde jsou pro ní vhodné podmínky, jako Praha – ČB – Linec, Praha – Ústí – Cheb, Praha – Plzeň – Cheb, Praha – Brno a určitě bychom našli i jiné…

Bram

Funguje dobře, vozidla jsou spolehlivá, ale jak je to z hlediska nákladů na údržbu? To jsou data, ke kterým se nedostanu. Jestli tyto náklady nebudou důvod, proč se od naklápění ustupuje…

Petr Šimral

Já je sice neznám, ale současné Pendolíno je „nadvlak“ a k tomu navíc ještě z většiny bezdotační. Zcela záměrně proto nemluvím o nadvlaku, ale o něčem pětivozovém, v jednom voze nízká podlaha, 1,2 tř., bistro, invalidé, 200 km/h, 3 – 4 MW, tři systémy a nasazení na tratích, které umožňují významné snížení jízdních dob pomocí naklápění a vůbec jich tu nemáme málo… Samozřejmě nikoliv pět souprav pro putovní výstavku 1 x denně, ale pěkně taktově, všechny vlaky, jednotný jízdní řád a hlavně dotace MD na linky Ex a R. Pak ta dražší údržba půjde zaplatit a současně nemusí MD prostřednictvím… Číst vice »

Lukáš

Poslední dobou se mě zdá, že asi máme jako čr nějakou bezednou kasu.Tolik projektů jako my za tolik peněz nemáme ani my.

K.S.

Protože jsme to místo postupného vývoje, postupné modernizace infrastruktury pod heslem, „to ještě vydrží“, nebo „elektřina musí být levná“ (no levná byla výrobně, a obchodovala se na burze podle regionálních cen), neinvestovalo. No a teď to všechno pod náporem kleká a dožívá a musí se hlt všechno draze naráz.

Y.K.

Taky se této VRT nedožijete i kdyby vznikla. I Japonci dnes staví VRT co se malovaly před 50 i více lety, prostě najednou to nejde. I když to nebude pro nás, měl by na začátku být plán (a během desetiletí se může klidně upravit).

Y.K.

Otázka je jestli je to realistické, teď moc ne si myslím.

Frantisek

Zatím se jen upravuje plán, a to navíc směrem od celkové efektivity k rozdrobeným jednotlivostem, kdy se řeší hlavně nedostatky v doplnění ostatní sítě, a ještě je snaha mít postaveného cokoli, hlavně co nejsnáze. Důsledky do dopravy jako celku se moc neřeší.

Martin

Tak ono to neni tolik, kouknete na rozpocet MD v minulych letech, a zeleznice u nas zastava oproti zapadu o takovych 50 let…

Petr Šimral

Jenže když se zase povede „kasu“ naplnit, tak budete oprávněně poukazovat na to, že máme projekty na „instalaci modrého zábradlí“ a neděláme zásadní, přínosné projekty. Tedy projekty je třeba připravovat neustále, projednávat je, byť 18 (nejsem si úplně jist přesným počtem) studií trati do Liberce už je i na můj vkus trochu dost.

medical_examiner

Takového papíru…to bude zásoba na záchody…

Jaaaa

Dneska se to dělá v počítači, těch pár giga příroda unese. 😉

Horší je ten vyplýtvaný čas a snaha, která by mohla být vynaložena účelněji. A hlavně peníze, no…

ušatá

Na to je to příliš tvrdé.

Gwann

zkuste se utřít kancelářským papírem, nedej Bože lesklým křídovým papírem

Petr

A zatopit s tím taky nejde 🙁

Petr

Když poslední větší „akce“ v budování nových tratí, byla před více jak 70 lety, tak ono se těch požadavků nastřádá. 😀

Avlaky

Dobrý upgrade z neelektrifikovane tratě rovnou na VRT,

BND 30

Jako Večerníček dobrý…

Jiří Kocurek

Obávám se, že pod heslem „bude VRT“ se nepostaví nic, ani ta všejanská spojka.

Jiří Šrámek

Tak tak. Oblíbená strategie: „novou trať nepostavíme a starou nezmodernizujeme, protože tudy přece povede VRT“. Že ve výsledku nebude vůbec nic, je jasné od začátku.

Petr

A pak padají sloupy.

Martin

vsejanska se urcite postavi,… teda doufam 😀

rychlodráha

Z cyklu „Divokým koním postavíme zastávku“.

Martin

jo, to je to doufam… 😀

Jirka Z

Doufejme, že postaví. Pokud bude elektrifikovaná dvojkolejka alespoň do MB, bude už reálnější plánovat další pokračování na Liberec. Přitom oříšek bude už samotný průjezd MB. Současně s tím se pak dá plánovat i lepší trať mezi Prahou a MB s tím, že všejanská spojka by pak zůstala pro regionální vlaky.

Petr

Ono jsou to takové vlny, nejdřív všechno VRT, pak to upravíme, že to budou RS a když si lidé zvyknou, že část RS bude jen opravená trať, tak zrušíme i ty kousky plánované VRT. Viz VRT do Mnichova aneb RS3 bez VRT. 😀

MLB

Už jsme si tak zvykli na salámovou metodu a vylepšování parametrů max. o 10 km/h na jednu rekonstrukci, že nám řádově rychlejší novostavba přijde jako něco nadpozemského… 😀

Fyzikář

Viděl jste záměr projektu Lysá – Mladá Boleslav město?….k Všejanům 200 km/h, dále 160 k Bezděčínu, dále 80 na město…

Savik

Souhlas s Petrem Šimralem. Prostě na jednání Rada HMP schválila nějakou pěkně sepsanou seminárku, neboť proklamací nic nezkazíš.

medical_examiner

Hmm…
Já zrovna dneska četl zajímavou diplomku na téma trati 317…

Magadancz

Tak tak – Lužec propojit nově s Mělníkem, jde defacto o jeden most, Mochov s Poříčany nově též a Mladotice – Kralovice obnovit. Kolik? Možna tak 5 km VRT, ktera bude hlavně po pivní přátele z Německa, žádné davy našinců z ČR do Německa jsem osobně nikdy neviděl 🙂

Gwann

jako sranda dobrý. ale že by Mělníku prospěla nějaká propojka na levobřežku nebo jiné opatření aby na Mělník nejezdily busy málem po 10 minutách plné…a nebyly zasekané všechny ty líbeznice aj. to pravda je. bez pohledu na vrstevnice…něco jako v mělník-mlazice udělat oblouk doleva a napojit za řekou na levobřežku

jen přes ten lužec to asi nebude to pravé, nevyhovuje oblouk ve vraňanech. to ještě chybí nápad vést VRT do Liberce po mšence

Zrzek

Tak Mělník s Lužcem by šel propojit přes vlečku do přístavu.

Gwann

nejlépe ten vlak nalodit v lužci na loď a vyložit v mělníce

Martin

no, vlakolode existuji, napr. mezi Aljaskou a Washigtonem (statem), pokud si to nepletu… 😀

Gwann

představa toho vlakotrajektu je moc lákavá. alespoň by ten kanál na něco byl.

Miroslav Zikmund

Tak to už je kratší napojení na „hlavní trať 090“ a udělat kolejový triangl ….

Zrzek

No řešení by bylo použít stávající vlečku a na vjezdu na Labe pokračovat mostem mezi starým a novým silničním mostem a dále podle I/16 do Vraňan. Stačila by jednokolejka, problém je jen zastavení dopravy ve městě přeci jen tam jsou 4 přejezdy.

Frantisek

Při místní frekvenci to tak žhavé nebude. Přes přístavní vlečku je navíc i nadjezd. Původní, kratší verze kolem cukrovaru (s jeho opětovným napojením pro náklad) by dnes vyžadovala zásah do novopečeného silničního průtahu, který byl postaven místo vlečky, a ještě by byla na Boleslav úvrať. Také by možná neprošel průchod lužním lesem, kdo ví.

K.S.

A nestačí pro relaci Mělník – Praha elektrizace a modernizace tratí přes Neratovice? Protažení Lužecké dráhy do Neratovic bych spíš viděl jako spojku polabských drah, pokud se doplní v Tišicich o spojku na Lysou n. Labem. otázkou je jestli z Neratovic pro vlaky na Mělník tahat drát na Kralupy či Černý Most. Pokud na Černý most a udělala by se dvojkolejka, pak by bylo vhodné aby se udělal trojúhelník pro jízdu směrem na Lužec. Vznikla by tak záložní trasa do Prahy.

mapy. cz/s/buvokagato

Gwann

mám pocit, že trať od neratovic na prahu je poněkud problém sama o sobě a než se celá nějak rozumně vylepší, tak by triangl někde u vlíněvsi byl jednodušší. sklony tam jsou minimální, jen most přes labe….

Frantisek

Měla by být vylepšena současně. Od Lužce už bych to na Neratovice netahal, ať to nevede do Mělníka kdovíjakou oklikou.

Gwann

že s tím skanzenem přes neratoivice je nutné asi taky něco udělat, to žádná. jen…to je hodně kilometrů a času a peněz. ale ona spojka a triangl…ještě poměrně snadná záležitost

K.S.

Myslím že jsem psal, možná ne dost jasně, že by se měla elektrifikovat i trať do Kralup a celé to modernizovat. Lužecká spojka by umožnila v té podobě co popisuji další výjezd na levobřežku z prahy a zároveň by umožnila případné nákladní dopravě využít i levobřežku a nebo objet Prahu.

ušatá

Proč? Ta trať byla vyprojektována dávno (ano už snad v milionech variant) – zcela jednoznačně ale zdvoukolejnění, zvýšení rychlosti min. na 120 km/h v celé trase a zadrátování. Nikdo nikdy netvrdil, že jsou tam problémy a že to nejde.

Gwann

osobně bych raději postavil cca 4 km nových kolejí a most přes Labe, než zdvoukolejnil a drátoval Všetaty-odbočka Skály

ušatá

K tomu dojít musí tak jako tak, protože to má být příměstská trať s krátkým intervalem. Jinak třeba oblouk u Satalic měl být přeložený a s vyšší rychlostí a nejen zde. Dále napojení na Brandýs novou tratí atd. Vše už bylo projektováno, řešeno, vše je někde v archivech, pokud se to nevyhodilo. Jen k realizaci nikdy nedošlo a jak to vypadá, za současných podmínek a politiků ( a to i těch, co se tak nově ženou do funkcí a vedení státu) k tomu nikdy nedojde. Kéž by se místo politiků do vedení státu dostali odborníci ve svých profesích a ti… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Pán má asi problém se čtením map. De facto (možná) jen o jeden most (já bych tipoval spíše 3), ale taky – odhadem nejméně o 8 kilometrů trati.

Jiří Kocurek

Jenom jeden most? V cestě je taky Vltava, nebo plavební kanál. A ty serpentýny přes Lužec budou extraoordinérní. Bude to delší trasa, než kdyby se to vedlo rovnou do Vraňan.

Magadancz

Sice —, ale alespoň zajímavé reakce. Chtěl jsem hlavně říci, zda by nebylo lepší dodělat síť – byť na menší rychlost -než stavět mnoho drahých VRT. Tím neříkám VRT ne, ale aby za ty prachy do železnice byl taky přínos pro lidi v regionech, kde VRT možná bude, ale jim tam nic stavět nebude. Těch možných spojení je více – např. i Trhový Štěpánov – Zruč nad Sázavou, Sedlčany – Příbram, Bechyně – Týn nad Vltavou, Prachovice – Třemošnice, Vizovice – Valašská Polanka apod. Vždyť Morkovice – Zborovice mohla být krásná spojka :-). Je otázka kolik bude stát v průměru… Číst vice »

zdeva

Od výzvy k realizaci je hóóódně daleko…

medical_examiner

Tak si to napíšeme…
1. Kolik to bude stát?
2. Kolik na to máme k dispozici peněz?
Mě vychází ∞

-TR-

Může být klidně obojí. V případě zkvalitnění infrastruktury mohou být dvě vrstvy dálkových vlaků, jedna po pomalejší trati přes Milovice, která by obsloužila i nácestná města, a druhá rychlejší, jedoucí po přímé trati a mimo ně.

V krátkodobém horizontu by stačilo kromě Všejanské spojky zadrátovat a zdvoukolejnit trať až do Turnova. Tam je úvrať, takže je to vhodné místo na výměnu lokomotivy. Ovšem z dlouhodobého hlediska toto řešení nevyhovuje úplně.

Miroslav Zikmund

Zbytečné – v Turnově dodělat spojku na „triangl“, dvě EJ, odšlap / kuplování v Mnichově Hradišti …. strojvedoucí zadní EJ nastupuje / končí v MB.

Gwann

tak VRT chtějí v Plzni, tak musí asi i v Praze se přihlásit…..ale protože do Prahy tak jako tak povede, tak se přidají k Liberci, aby měli co chtít. nová trať by pomohla…ale bohužel je to v urgenci železničních staveb až tak 20-30. místo a vzhledem k tomu, co máme za sekeru v rozpočtu a nutnosti jejího zapravení…máe možnost akorát škrtat investice, vyházet půlku státních zaměstnanců, nechat důchodce umřít hlady nebo ohulit daně (např. DPH ve výši 30% apod.) Pravděpodobně v kombinaci, aby to stačilo. Takže hezká iniciativa, ale krutě pozdě, až po Burešově mejdanu, kdy rozházel nejen naše peníze… Číst vice »

Frantisek

Tak nejdřív se musí postavit ukázková VRT, klidně i tam, kam vést původně vůbec nemusela. Jenže když chce kdekdo pomocí VRT flikovat místní vztahy (vždyť se k ní polovina lidí dostane do 20 minut vlastním autem, no neberte to), je to jinak těžké…

medical_examiner

Akorát že Plzni se to, obdobně jako Litoměřicích a Českým Budějovicím, alespoň částečně splní…

Gwann

protože to tam už bylo nakreslene dřív, jsou tam taky tratě se slusnejsimi parametry už teď a hlavně a především…za plzní a litoměřicemi to pokračuje. kdežto za libercem moc ne…

4TK je poněkud spornejsi, trať byla jen trochu méně šílená než ta na liberec, ale alespoň tam nejsou kopce…

Tomáš V.

Je to malicko OT, ale na zaklade ceho je ta „potreba“ chybejiciho vlakoveho spojeni? Vychazi to z nejakych dat atd.? Z utrzku, co tak obcas vidim v diskusich mam pocit, ze to jsou spis jen takove vykriky do tmy od lidi, co maji radi masinky a tak by proste chteli jezdit vlackem do Liberce – ale to je jen muj pocit a nepochybuji o tom, ze to ma nejaky vecnejsi zaklad. Moc jsem toho na toto tema nenasel, ale urcite jsem jen v Google nepouzil spravne fraze… Predem diky 🙂

Gwann

tak když se člověk podívá na přepravní proudy na boleslavské dálnici (která po Boleslav už dost nestačí) i pak dál do liberece, tak to svádí svést část téhle dopravy do vlaku.

jenže ona trať je skanzenem železničního stavitelství 19. století, který nejde modernizovat na cokoliv použitelného bez velké změny stopy a náročných staveb, navíc to je jednokolejka, bez zdvoukolejnění to také moc nemá smysl. a na tom to pořád končí. on tunel do Liberce bude zákonitě šíleně drahý. a když není ani na daleko potřebnější tunel do Berouna, tak není ani na Liberec aj.

Frantisek

No jo, to nejdřív někam postavíme dálnici, a pak už tam musí vést rovnou shinkansen, aby tomu jakoby „konkuroval“. Jenže pokud se současně chce ta dálnice udržet a třeba ještě rozšířit, tak to spíše povede k podnícení ještě větších objemů dopravy. Pak si ještě někdo vzpomene, že bychom mohli splavnit Jizeru a mít v Liberci letiště. Původní smysl zlepšení tratě tak zmizí kdesi…

Gwann

že bychom vykopali kanál dunaj – otava – vltava – labe – jizera – nisa – odra – visla – bug- dněpr?

medical_examiner

A pak nabízeli okružní plavby za 1 000 000 000,-Kč…

Gwann

první by plul bimbo na své jachtě. jenže by neproplul bez úhony ukrajinou

Jirka Z

Terén na Liberec je sice divoký, ale v podstatě by se to dalo vyřešit dvěma tunely dlouhými kolem 3 – 5 km, mnohem kratšími a pravděpodobně i levnějšími, než se plánuje do Berouna. Na druhou stranu komplikované a drahé bude i vyřešit průjezd Mladou Boleslaví.

Jiří Šrámek

Je to celkem prosté. Oblast v trase Pha – MB – Turnov – Liberec je hustě zalidněná a plná průmyslu (zdaleka nejde jen o Škodu MB). V blízkosti této cca 100km trasy žije (a pracuje) mnohem více lidí, než třeba v trase Pha – Tábor – ČB, což sice samo o sobě není důvodem ke stavbě, ale k dokreslení situace může pomoci. Jediná existující a použitelná komunikace, tedy D10 + I/35 je na hraně kapacitních možností (D10 v úseku Pha – MB se bude rozšiřovat na šest pruhů, aby vůbec stíhala) a převedení části přepravního proudu na železnici je více,… Číst vice »

Jaaa

Ale jo, ať se rozšíří třeba na 8 pruhů, stejně po tom většina prostých Čechů touží. Co s vlakama?

ušatá

A v tom to vězí, že na 6 pruhů peníze jsou, ale na postavení tratě a převedení větší části dopravy na ni z těch silnic a dálnic není. Čili není to v penězích. Je to jen v tom, že určití mocní to nechtějí a víc je nezajímá. A to je nutné změnit.

jan

47 minut do Boleslavi je špatně. Ale mělo by to být na míchaný provoz. S nákladem. Rakouský model.

Jiří Kocurek

S nákladem je potřeba dostat se do Škodovky a to ideálně mimo MB město a navíc ještě od Nymburka, kde se vlaky pro Škodovku řadí.

2084

Ať je jakýkoliv rok, rychlodráha na letiště se bude stavět za 5 let, Pražský okruh za 10 let a trať do Liberce v horizontu 25 let.

Karl vB.

Optimisto… za 25 let začnou opravovat rozpadající se dnešní novostavby.

Jiří Kocurek

Myslíte, že se Nové Spojení do roku 2030 rozpadne? Výměna sjetých kolejnic jaksi není známkou rozpadání, ale prosté údržby.

Facepalm

Tak projektoval to Kotas, to bude za těch 30 let olezlý dost velkolepě.

Petr

Nechci Vám kazit optimismus, ale tohle jsem si říkal v roce 1990.

Původní Pražák

Asi proto píše „ať je jakýkoliv rok“, ne?

Frantisek

Až bude silniční okruh, nebude již potřeba železnice na letiště; každý tam dojede pohodlně autem…

medical_examiner

Pokud tam ale nějaké letiště v té době ještě bude…👺😂

Vít Jůza

Na letiště se zcela logicky létá letadlem!

Milouš Košvanec

V roce 1972,když mi bylo 13. a chodil jsem na ZDŠ, nám říkala že do pěti let bude elektrifikována trať z Liberce do Prahy přes Mladou Boleslav. Je to skoro padesát let a kde nic tu nic.

Miroslav Zikmund

Z toho si nic nedělejte, dva roku dříve – v roce 1970 měl být v ČSSR vyřešen bytový problém; není vyřešen dodnes … ve Zlíně ho majitel firmy Baťa měl vyřešen cca přes 100 lety ….

Jiří Kocurek

V plánu byl i tunel na Jadran. Nedokázali eletrifikovat ani Brno – Třebová.

Martin

😀

Petr

V brzku všechno bude. Hledal jsem obec Brzko a nenašel.

Petr Šimral

A tak je to vždy. Místo dupání nožičkama „já chci, chci a chci“ bych rád četl něco jiného. Ahoj státe. My, krajské a městské samosprávy významně pomůžeme se zajištěním benefitů pro realizaci nové tratě Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Zittau – Görlitz. Tedy: a) vybudování P+R v rozsahu potřebném pro přepravu našich obyvatel (to není parkoviště pro 30 aut). b) zajistíme dobrou VHD k nádražím nové tratě pro plošnou obsluhu území c) vybudujeme terminály pro nákladní dopravu d) budeme přesvědčovat činy, nikoliv ústy místní v úvahu přicházející podnikatele o výhodách železnice e) pomůžeme s vyjednáváním o pozemcích a… Číst vice »

***** Petr

Ta železnice je charita ? Terminál pro nákladní dopravu bych do toho netahal , to si snad majitel dokáže sám spočítat zda se mu to vyplatí nebo ne . Pomoc s vyjednáváním o pozemcích nepochybně , ale pro boha jak zdarma a bez keců ? Tebe vozí někdo zdarma ? A dotovaná místní doprava ? Byla někdy nedotovaná mimo z Prahy na moravu ?
Zbytek ok mimo toho brečení po benefitech .

adamgolias

a doprava auty je charita? proc si autisti nezaplati stavbu parkovist? vsichni jeci ze vecer pred panelakem nemaji kde zaparkovat , ale pozemek si na garaz nekoupi . stat – obec auta necha stat zadarmo . a k tomu dalnicni odpocivadla pro tir . bezplatne . jsem proti takoveto charitě

***** Petr

Z poplatků silničních dopravních prostředků jde významná část do státního rozpočtu a to jak na fungování státní správy , důchodů a třeba i na železnice. Auta jsou dojná kráva pro stát , oproti dráze , která nevyprodukuje ani na údržbu infrastruktury. Nákladní vozy na dálnici mimo jiné platí mýto a než vyjedou silniční daň a to i pokud v CZ ujedou desetinu z celkových kilometrů. Neporovnávám výhody železniční a silniční dopravy , trať na Liberec je až nutnost a je s podivem , že třistatisícová aglomerace nemá kloudné spojení s Prahou a Boleslaví . Ve městě kde zastavím platím výpalné… Číst vice »

Gwann

tisíckrát vyvrácený demagogický nesmysl. výnos z mýta a dálničních známek je cca 15 mld. silniční daň je 7 mld (2019). náklady za silniční infra minimálně 50mld.

spotřební daň je spotřební daň. ne přínos z automobilové dopravy, navíc nemálo nafty spálí i brejlovci.

Gwann

dle této argumentace budeme dávat výnos spotřební daně z tabáku na léčbu rakoviny plic a pokud to vyjde pozitivní (spolu s tím, že spousta lidí dřív umře), tak budeme ten tabák snad i nařizovat konzumovat? dtto spotřební dań z piva. loterijní odvody.

***** Petr

Když dřív umře , nedožije se důchodu takže jen platí a nedostane se mu důchodu ani péče 🙂 inf
Tohle tak je a něco soudruzi dělit musí . Kloudnou trať na LB snad taky nikdo nezpochybňuje . Co mě rozhořčuje je nekritické chování a darech , benefitech a natahování rukou pro evidentní zaujatý prospěch . V úvodním komentáři chyběl už jen odkaz na sbírku .
Oborové daně počítám celkově a přidaná hodnota silniční je bezesporu jinde než jiných druhů doprav , vlastně nezbytná .

Gwann

já nemám problém s automobilovou dopravou v rozumném rozsahu. ale nejsem schopen zkonzumovat myšlenku, že spotřební daň z paliv je přínos/výnos automobilové dopravy.

***** Petr

Většinově bezesporu je . Zbytek vyřešíš s odborným lékařem nebo si to prostě dopočítej , není to těžké ani nelogické .

Gwann

posílání k lékaři za odlišný názor…jste slušný oddíl, kolego. toto praktikovali v SSSR s oponenty režimu, rovnou do blázince….

Martin

Vetsinove, tak to bych netvrdil…

ABC

myšlenku, že spotřební daň z paliv je výnos pro státní rozpočet, bez kterého se jaksi neumí obejít, byste snad mohl být schopen zkonzumovat.

medical_examiner

To bude krabička stát 100 – 200 Kč, takže radši přestanou hulit..
A na Silvestra i chlastat, protože šampaňské bude stát 4000,-Kč/láhev…(ale taky budou muset ráno do práce)

Willy

Řidiči státu odvedou 109 miliard ročně. Do silnic se nevrátí ani polovina https://autobible.euro.cz/ridici-statu-odvedou-109-miliard-rocne-do-silnic-se-nevrati-ani-polovina/

Gwann

viz obdobná diskuze jindy a jinde.

nejvíce DPH se vybere v OKEČ malo- a velkoobchod. budeme kvůli tomu budovat státem financovaná nákupní centra, kde se nebude platit nájem? nebo pro zvýšení výběru spotřební daně z piva pivovody do každé rodiny?

spotřební daň je takové přerostlé DPH, kde je produkt sám o sobě strašně levný. což má společné alkohol, tabák i ropná paliva.

Jiří Kocurek

Jenže příjem z prodeje piva není příjmem restaurace, protože příjem z prodeje piva není rozpočtově určen pro zapalcení energií.
A podle toho příjem ze spotřební daně z paliva není příjemem státu. Že to zkroucené až rozum stojí? Ale je to politicky korektně, aby se mohl řezat pes.

Gwann

spotřební daň z piva odvádí pivovar. stejně jako spotřební daň z paliv v zásadě odvádí rafinérie (nebo dovozce paliva)

Miroslav Zikmund

Nejen brejlovci, ale i pracovní stroje, nejen na železnici, ale také motorová pila dřevorubců nebo různé elektrocentrály, motorové sekačky – nic z toho nemá s pozemními komunikacemi, kam „teče“ část spotřební daně, společného.

Gwann

určitě máte pravdu.

asi půjdeme k lékaři spolu – viz hvězdo-petr výše….

medical_examiner

Tak to si sežeňte třetího do party, aby jste si mohli zahrát mariáš…

Gwann

nebo další dva a dáme kanastu

Jiří Kocurek

Takže 80 miliard ze spotřební daně není příjem státu? Ohó!

Gwann

ok, dph z prodeje prezervativů budeme (zčásti) počítat do výnosů prostituce. dph z prodeje léků budeme tvrdit, že patří do zdravotnictví a je to přínos toho, že lidi jsou nemocní (a abychom vybrali více, musíme způsobit aby byli více nemocní). a dph z prodeje tepla budeme tvrdit, že je mimo jiné přínosem toho, že přetápíme paneláky (prptp zapomeňme na zateplení, protože to snižuje výnos z DPH z tepla)….dle vaší (a nejen vaší) logicky to tak vše je. spotřební daň je příjem státu. nikde netvrdím opak, tak mi to nevsouvejte do papule. není to ale přínos automobilové dopravy státu. stát zdaní,… Číst vice »

Jakub P

Ne, za auta se sice vybere dost, ale dojná kráva to fakt není. To, co se vybere nestačí ani na infrastrukturu a na škody, které silniční doprava působí.

ABC

přání otcem myšlenky

Petr Šimral

ad Petr s hvězdičkami: Ano, železnice je charita, ostatně silnice taktéž. To bohužel vzniká hlavně tím, že musíme většinu vyprodukovaných peněz odebrat a pak „moudře“ rozhodovat, komu a kam je dáme. Kdyby tomu tak nebylo a fungovalo to na principu: postav, zaplať a uživatelé ti to splatí, tak tu budete mít tak možná D1 z Prahy do Brna… Terminály pro nákladní dopravu se dnes jako neveřejné prakticky nedají postavit, myslím samozřejmě ty, které jsou napojené na železnici, protože se k té železnici prostě pozemkově nedostanete. Zatímco je normální, že do každé fabriky vede silnice a některá ze složek státu jí… Číst vice »

Willy

Stát za rok 2019 inkasoval na spotřební dani z paliv, dálničních známkách a mýtu přes 109 miliard korun. Do státních dálnic a silnic šlo loni ale jen 45 miliard, kraje a města investovaly řádově méně…
https://autobible.euro.cz/ridici-statu-odvedou-109-miliard-rocne-do-silnic-se-nevrati-ani-polovina/

Marcel Štancl

Na normální lidi každý kašle a kouká akorát rejžovat. Praha – Liberec – Zhořelec – Chotěbuz – Berlin je snad slušné odlehčení trati přes Ústí nad Labem. Zhořelec má nad 100 000 obyvatel (obě části , německá i polská dohromad) Liberec snad není úplné zadupie se svými 100 000 obyvateli Boleslav je maličká má jen 44 000 obyvatel. Tak ,že další pohádku o Karkulce. Do toho Zgorzelce a Görlitz jezdím rád. Bohužel autobusem protože doby kdy jsem myslel, že Šimradlo v Liberci a Žitavě s osobní dopravou vydrží jsou nenávratně pryč. Vlakem je cesta praha – Liberec – Zgorzelec za… Číst vice »

Petr Šimral

A tak to Marceli zůstane, protože tam prostě nezískáš BENEFITY. Já Tě chápu, bylo by to hezké mít vlak pro sebe, ale o tom to kromě Mochovky není…

F. K.

A už se dá někde veřejně dohledat kolik nákladních vlaků si tam CEDOP vymyslel, aby mu tu EIRR vyšlo? Tedy konkrétně na té trati Bříza – Most. Jen pro zasmání.

Petr Šimral

Nic si nevymýšlel, požádal o prognózu ŽESNAD.CZ. Teď to z hlavy nedám, ale tuším, že šlo o 12 párů vlaků. Je potřeba si uvědomit, že neřešíme v nákladní dopravě jenom jízdu vlaku Bříza – Most, ale celou trasu vlaku (a hlavně celou cestu zboží) a nejvíce přechod ze silnice na železnici, tedy zlepšení ekonomiky železnice tak, aby se stala konkurenceschopnou. Za důležité považuji zmínit, že nákladní železnice funguje stejně jako osobní. Má oběhy lokomotiv, souprav, pracovníků (a zkrácení jízdních dob toto vše výrazně zlevňuje) a k tomu rychlejší přeprava zboží zlepšuje zase ekonomiku pohybu zboží. Pro představu: v roce 1989… Číst vice »

medical_examiner

Těch 12 párů vlaků je za 1, nebo 24 hodin?

Petr Šimral

Za hodinu to fakt nejde provézt, máte alespoň nějaké povědomí o železniční dopravě???

medical_examiner

Neznám takové slovo – „nejde“.
Po čtyřkolejné trati si to dokážu představit celkem živě…

Tomáš Záruba

Vymyslel si jich nula. Vycházel z počtů, které tam nyní reálně jezdí (Most – Nymburk). Tak, můžete se popadat za břicho.

Marcel

Zdravím pane Šimrale, musim říci ze Vaše příspěvky jsou skoro vždy k věci, líbí se mi ze umíte i konstruktivně oponovat, mate jasno. I mě laikovi, milovniku železnice , je vše jasne.🙂

Petr Šimral

Děkuji za pochvalu 🙂

Miroslav Zikmund

ZLATÁ SLOVA V Pardubicích probíhá modernizace kolejiště, včetně „dostavby“ lávky na sídliště DUKLA. Město (NE)řeší absenci parkoviště v oblasti nádraží (nejen P+R). Tož jsem jim napsal, že lze postavit kapacitní parkoviště pro cca 1000 vozidel v zásadě bez toho, že by zabrali jediný centimetr čtvereční plochy ? Jak – celkem jednoduše. Nad kolejištěm. Délka nástupištních hran přes 300 metrů, stávající podchod na 4. nástupiště je dlouhý cca 50 metrů plánuje se peron 5, takže tam bude třeba podchod prodloužit. Tudíž k dispozici plocha minimálně 300 x 60 nebo 350 x 60 metrů. Možnost přímého přístupu na perony, na lávku „na… Číst vice »

Frantisek

Akorát, že každá rekonstrukce takového „zastřešení“ (autobusáku, parkoviště nebo baráku) poněkud zazdí i samotný železniční provoz. Pravda, zase tam neprší a nesněží, akorát se musí svítit, někdy i větrat. Jinak jo, když není jiná možnost (třeba tam ty lidi přivézt prostorově úspornější místní hromadnou dopravou), proč ne.

V. P.

Důvodem asi je to, že tu Vaši myšlenku nevymysleli ti investoři a projektanti. Mohlo to vypadat jako na novém Smíchově.

Jakub P

S tím, že by na to kraje měly víc přispívat, by ovšem musela jít taky úprava rozpočtového určení daní – míň nechat v centru a víc převést do krajů… Ono když si centrum nechá většinu peněz pro sebe a do krajů pustí výrazně míň, snadno se pak říká, ať jenom nežádají, ale taky platí. Spolupracovat by kraje samozřejmě měly maximálně, když tu trať chtějí, ale je dobré taky vzít v úvahu, jaké v tom mají reálně možnosti a kdo jim je určuje…

Gwann

rozpočty krajů jsou směšné. na to co si všichni od nich představují

Petr Šimral

Plně s Vámi souhlasím. Je to přesně o tom, kolik se kde bere a kam se to „milostivě a podle jakých priorit“ dává a současně si dovolím tvrdit, že na kraje a obce se rády háží povinosti a zapomíná se, že to stojí peníze.
Stát si svou roli z moci výkonné velmi tuze brání, protože to mu dává tu moc „tatíčkovsky“ rozhodovat, kdo je hodný a kdo je zlý a podle toho přidělovat vybrané prostředky.

medical_examiner

Nebo obráceně (a pak to všelijak nerozdělovat)…

Asdf

Jako fanousek Sparty chci jezdit do Plzne 320, dát jim bůra a hybaj domů.

medical_examiner

250 km/h 3x denně a 160 km/h 16x denně vám bude muset stačit. Jsem si jistý, že se zpáteční jízdenkou za (nynějších) 334,-Kč budete spokojen.

Oldřich Sládek

Zrovna se ta SP projednává. Ekonomicky vyjde podle nás (a jen díky nákladní dopravě) asi jen elektrifikace do Liberce. Plánujeme jezdit na Liberecko, nikoliv ale tranzitem na Zawidov, protože je to technicko-ekonomický nesmysl. Lepší je to už směrem na Žitavu, ale tam by se to zase kanibalizovalo s Pravobřežkou.

Tož tak.

Martin

Kanibalizace nebo alternativni trasa?
Nejsou to odlisne smery? Hamburk vs. Stetin?

Oldřich Sládek

A kdo by jezdil do Štětína?!? 🙂

Ruki

Třeba já… neznamená když ty ne, že jiný taky ne

Jiří Kocurek

Jenže pan Sládek vozí kontejnery. Tak leda byste si objednal obytný.

Petr Šimral

Pan Sládek nevozí kontejnery. Pan Sládek je výkonným ředitelem ŽESNAD.CZ a zastupuje významnou část dopravců bez výjimky.

Marcel

Štetín je významný přístav jen v polském měřítku?

Petr Šimral

To záleží na tom, v jaké komoditě uvažujete. Zjednodušeně: může být zajímavý pro dálkové přepravy v případě, že tou přepravou naložíte velkou námořní loď, která vaše zboží odveze EKONOMICKY dále.

Pro ilustraci: loď, která uvázla v Suezu má 20 000 TEU. Velmi ekonomický vlak v Evropě dokáže naložit 100 TEU. 200 takových vlaků odveze zboží z jedné takové lodi…

Marcel

A vzhledem k tomu ze leží cca 500 km dále od Hamburku ale blíže k nám , tak se objem přepravy směr střední Evropa nevyplatí .

Petr Šimral

A nevyplatí se hlavně z toho důvodu, že od Hamburku dále po Baltu už je méně zboží a ze Štětína do CZ je to sice kratší, ale dražší a pomalejší…

Frantisek

Patrně tam stále nejezdí dost kamionů – anebo ty kamiony už mají mezitím postavené luxusní a levnější dálnice. Je to furt stejné.

Savik

Co si mám představit pod výrokem „Plánujeme jezdit na Liberecko, nikoliv ale tranzitem na Zawidow, protože je to technicko-ekonomický nesmysl.“ Jakože Žesnad, tedy různí dopravci, by rád vozil manipuláky v libereckém kraji. A zároveň tranzit přes Zawidòw ani náhodou? Dyk přece manipuláky můžou jezdit kdekoliv kdykoliv, nejen v lbc kraji. A můžete začít vozit náklad na Liberecko teď – hned. A proč nepočítáte s tranzitem přes Zawidòw? Co pamatuju, tak ještě v nultých letech nového tisíciletí náklady přes Zwidòw frčely celkem obstojně. Není potřeba plánovat, je potřeba jezdit! Koleje tam jsou, přechod taky, jezděte. Stačí v rámci své kolektivní síly… Číst vice »

Gwann

zkuste se podívat, jak se z Liberce dostat do Frýdlantu. a mapa musí mít vrstevnice. tohle na tranzit fakt už moc nevyjde. rád bych, aby to tak nebylo, ale je to aktuální realita. Aby to vycházelo, musí se brutálně zdražit silniční doprava. Což má své plusy a své minusy – a zaplatí to spotřebitelé.

ono se dřív taky do Německa lifroval bauxit z Maďarska štokry přes jedlovou a ještě dříve uhlí do Německa přes Vejprty (nebo spíš Horu sv. šebestiána) a Moldavu. nyní to úplně smysl už nedává.

Jiří Kocurek

A brutálním zdražením silniční dopravy se zásadně zdraží základní potraviny. Brambory se pěstují na Vysočině, ne v Praze. Chudí tak ještě více zchudou a najednou zsjitíte, že nemáte komu co vozit. Ani škola nechce objednat 40 tun brambor naráz do kuchyně. Stavějte vlečku proto, aby vlak 1x za 2 roky přivezl půl vagonu brambor. A zakžte děckám svačiny, aby v té škole jíst musely.

Gwann

s chutí mne tu karikujete a děláte ze mne blbce, ale už jsem si zvykl.

takže pro všechny kocurky i kocourky i další – ne, narozdíl od některých jiných jsem ještě zcela nezešílel a brambory nehodlám vozit do školních kuchyní uhlákem. ani nehodlám stanovit železniční povinnost. beztak na to naše železnice nemá kapacitu.

medical_examiner

Kapacitu…s různou postradatelnou dálkovinou nebude nikdy…

ušatá

Mohl byste to zdražení uvést třeba na nějakém příkladě, kolik by zdražil 1 kg brambor, když by bylo mýtné třeba 20 Kč/km? Bylo by to aspoň 20 haléřů? A co tak si ještě vzpomenout, že třeba i ty zemědělské produkty jezdily po většinu své trasy železnici?

Frantisek

Ale jen ať spotřebitelé platí dražší dovoz. Nebo to za ně mají platit všichni? Všechno má svou cenu, a i cena dopravy by měla hrát úlohu v rozhodování. Mimochodem, přes tu Horu je teď zrušená trať a vedle nová luxusní silnice…

Gwann

no, umím si představit vselicos. ale tahat vlaky s uhlím přes hřeben erzgebirge už asi ne…

a zdražování dopravy…může to být řešení pro lokalizaci výroby zpět, ale s tímto opatrně. obvykle obdobne regulace konci často přesně naopak

Karl vB.

Pokud usilujete o to, aby se zboží převáželo po železnici, tak ta železnice musí mít nejdřív vytvořenou kapacitu pro nákladní dopravu, aby se tam vešla a přeprava netrvala týden.
Zeptejte se Žesnad, jak se zlepší podmínky pro nákladní dopravu např. v Brně, díky rekonstrukci žel. uzlu. Požadavky nákladní dopravy jsou projektanty ignorovány, řeší se hlavně jak tam zaústit VRT.

Gwann

a má se řešit jistě obojí…přičemž ten nakreslený nesmysl nepomůže VRT a náklady zabije

Karl vB.

O aktuálním stavu této časované bomby, či o případných jednáních Žesnad se SprŽel by mohl více informací sdělit (i když je to mimo téma tohoto článku) pan Sládek.

Gwann

to (možná) vyřeší jen volby. pokud na MD nebude sedět nějaká modrá straka z brněnského hnízda

ušatá

Obávám se (bohužel jsem pesimista), že volby nevyřeší vůbec nic a možná, že spíš ještě budeme více smutní. Zatím to optimisticky nevypadá.

ušatá

Když to třeba nepožaduje MD, SŽ už v koncepci? Ale kdo by to vlastně za ně měl dělat? něco je asi špatně.

Gwann

asi jste se nikdy nepotkal s tím, že zadání je prostě nějaké….
a zde je stavět. na daném místě. že to bude k ničemu, nevadí. ale je to nutné postavit. pak to nějak zakecáme.

když blažkovi a spol. (on to byl spíše teda Hos a další) prošlo „zprivatizovat“ hlavní nádraží v Brně velmi „výhodnou“ nájemní smlouvou, projde jim vše (si myslí).

ušatá

Bohužel. Ale to je i na lidech, že si vše nechají líbit a že nechají třeba i novináře či ČT řešit nesmysly než takové závažné věci.

Miroslav Zikmund

Na tranzit přes Zawidow musí být dva … ten druhá je na polské straně …

Petr Šimral

Tam jich musí být více…
a) zdroje přeprav tak, aby to mělo smysl.
b) česká část od Nymburka do Zawidova
c) polská část od Zawidova dále
d) německá část, protože se prakticky neudržíte pouze na území ČR a PL
e) přírodní poměry na české straně hranice (prostě je to přes Žitavu o hodně lepší a stejně tam nikdo nejezdí)

Marcel Štancl

Přes Zawidow je to bez úvrati a mohlo to být pod jedním trakčním systémem kdyby dráha nezaspala dobu…..

Miroslav Zikmund

Zawidow i Zittau jsou pro nákladní dopravu z Reichenbergu mrtvá historie.

Jiří Šrámek

A proto je I/35 z Bílého Kostela k hranici narvaná nákladní dopravou. Liberec – Zittau je jen malá část mnohých tras.

Gwann

zkuste se domluvit na čemkoliv ohledně peáže do zittau. jo, a kdosi tu říkal, že si helmuti vytrhali druhou kolej z zittau kamsi, což je taky problém….

Petr Šimral

Liberec (kdysi Reichenberg) není dnes zdrojem zátěže. Aby měla smysl nějaká novostavba od MB do Německa či Polska, pak tu zátěž musíte vzít ze silnice (co na železnici mohlo jít, už na ní je), tedy musíte od základu koncipovat pro rychlou a levnou nákladní doprava a současně cesta není ve státním zdražování silniční nákladní dopravy…

ušatá

Nejde o zdražování, ale dostat ji na cenu, která tu dopravu a její dopady zaplatí.

Frantisek

A to je neměnné, protože to vlastně ani měnit nechceme? Něco jako droga?

ušatá

Ale prč? A co se musí udělat, aby se to zmenilo?

Karl vB.

To je dobře, že Poláci chtějí podpořit zkvalitnění železniční dopravy v Česku. Pro začátek by mohli udělat první krok opravou, případně modernizací peážních úseků.

Martin

Je skoda, ze ty peazni spojky nejsou soucasti CR, tak jako jedna z trati v Belgii, ktera vede pres nemecke uzemi, dnes cyklostezka, z oboustran Nemecko, jen pozemky pod trati patri Belgii…
To bychom pak mohli uplne v pohode sami opravovat…

PS: taky velka skoda, ze nektera uzemi nebyla po valce pripojena k CR, Tesinsko, Kladsko nebo prave oblasti peaznich useku…

Karl vB.

Hranice se po 2. sv. válce stanovovaly někdy bez rozmyslu. Příkladem může být i silnice Hrádek/ N. – Zittau.
Ve Slezsku byl po ukončení války velký odpor proti připojení některých území k ČSR.
Za socialismu se to příliš nepresentovalo, ale úpravy CS-PL hranic se prováděly.
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/polsko-chce-po-cesku-368-hektaru-uzemi-347297

Martin

No velky odpor, vetsina toho uzemi byla nemecka a nemecko se ho muselo vzdat, takze nekterych pripadech je to spise o tom, komu… CSR ziskalo akorat hlucinsko a to jeste ne cele… mj. cast Moravy je dnes take na uzemi Polska,… Tesinsko obecne chte nechte bylo soucasti Ceskeho statu i za RU, a Polsko bylo vuci CSR ve 2sv. valce take agresorem…
Ano menili se hranice a dodnes jsme Polakum dluzni nejake ty km ctverecni…

Gwann

technická – hlučínsko jsme dostali v roce 1920
po WW2 jsme nedostali žádné území.
a ještě jsme se třásli o těšínsko, protože poláci ho chtěli zas a znova

Martin

jo, pardon, to mate pravdu…
zde prehledna mapka,…
https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/TsiBQh3.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,1200,,1%7Cwebp,75

Frantisek

To je sice pěkné, ale když už si tu hrajeme na EU a propojujeme silnice jak na běžícím pásu, stavíme dálnice mezi hlavními městy a kreslíme tamtéž VRT, nebylo by od věci tu železnou oponu konečně strhnout i na železnici? Nu, možná už je příliš pozdě, ještě se vše zamaskuje „ekologickými“ elektro- a vodíkovými auty, a budeme rádi, když něco vlakem svezeme jako atrakcí… Mimochodem, ten cancour přidělený ve zmatku Polsku zabil i úzkokolejku Zittau – Frýdlant, vedenou i kolem někdejších lázní Opolno…

kolemjdoucí

Stačila by trať z Hrádku do Zittau…..

Miroslav Zikmund

Gospodin Stalin rozhodl … podle jedné verze – nic jsem nečetl – měla být hranice „na Odře a Nise“ vytyčena na „Kladské Nise“, nicméně „rozhoduje vítěz = Stalin a ten musel uspokojit polské komunisty větším územním ziskem na úkor Německa, tudíž za Nisu prohlásil tu „českou“ ….
Důl Turow by byl „dnes“ v Německu a nebyl by problém s vodou …

V. P.

To jsem taky slyšel, že si asi Stalin „popletl“ obě Nisy a místo aby určil státní hranici s Německem na Kladské Nisy, určil ji na té Lužické, čímž nám zadělal na plno problémů.

Marcel Štancl

Stalin toho podělal víc! Ten dělený Zhořelec se mu povedl. Ještě , že neotevřel doly na uhlí ve Frýdlantu.

Petr Šimral

A proč by to dělali, když jim to nic nepřinese? Samozřejmě, že se mi nelíbí stav trati Hrádek nad Nisou st.hr. – Zittau grenze, ostatně něco jsem se tam najezdil.
Poláci jsou prostě obchodníci, jinak se k nim přistupovat nedá.

Karl vB.

Takže, když to Polákům nic nepřinese, byť jim to patří, nebudou to opravovat, nechaj to spadnout a provoz se ukončí. Hlavně, že se budou montovat do fantasmagorie jménem VRT Praha – Liberec. Nejsem v této oblasti odborník, ale trať Praha – Liberec s rychlostí 250 – 350 km/h. si reálně nedovedu představit.

Nádražàk

😂😂😂😂😂

Koro

Odbocka Briza Most? 😀 to jako ta nejmensi vesnice v okoli bude mit VRT?

Projektant

Louny 20k
Žatec 20k
Most 67 k
Litvínov 29k
Chomutov 52k
Jirkov 22k

… úplně nejmenší ty vesnice nejsou, a ze spojky budou profitovat samozřejmě i další města na trase Most-Cheb.

Koro

Ja ale myslel konkretne obec Briza.

Petr Šimral

Pokud má okolo prostory pro velké parkoviště a rozumný příjezd z dálnic a silnic první třídy, tak je to to nejlepší, co můžete udělat 🙂

Frantisek

Jasně, všichni autem na vlak do polí a betonovou plochu do volné krajiny… Nechci být škarohlíd, ale po již dostavovaných dálnicích to bude nadále přímo bez přestupu. Rychlou trať, která by to vzala z Prahy do Mostu přes Kladno, Slaný a Louny, čímž by větší sídla napojila přímo (a vzala to „jedním vrzem“ i s rychlým spojením na letiště), patrně nikdo nezvažuje, protože pro samotný tranzit je to zbytečné a vyšlo by to dráž, to dokážu pochopit, ale přijde mi škoda nevyužité možnosti synergie.

Petr Šimral

Ha ha. Podle vás je zcela ideální zavést zastávky nových tratí přímo do center a řešit pěší docházku? Kolik těch pěších bude? Znáte tu pohádku o koze, lanu a kolíku, který to lano drží???

Jaaa

VRT znamená být v cíli 2x rychleji než autem. Které budete v Praze dřive či později stejně muset nechat někde na výpadovce a dál jet MHD.

Nelze zajistit častou a kvalitní VHD z každých Kotěhůlek. Auto bude na venkově v dopravním mixu vždycky hrát významnou úlohu.

Tomáš Záruba

A ještě to zachrání skoro komplet straškovské lokálky. 🙂

F. K.

Nebude. Keep calm.

Zrzek

VRT to zrovna být nemusí, stačilo by něco s rychlostí více než 160, ale v převážné části délky tratě a hlavně bez propadů rychlosti.

Martin

VRT je nad 200km/h, ale ano, mate pravdu, muj nazor, Praha-MB na 250-270 ciste osobni, za MB na 160-200 kombinovana…

Martin

VRT nad 200kmh-1 mi nepřipadá efektivní. Vzdálenosti mezi klíčovými uzly a nutností ponechat napojení k většině stávajících stanic a zastávek spolu s náročnosti na rozjezd a brzdění VRT dle mého úsudku nepřejí. Nemáte to však ničím podložené a mohu se mýlit.

Martin

Rozumim, hodne zalezi jak je to navrzeno, pokud jsou zastavky ctyrkolejne tak to lze provozovat bez problemu, … narocnost brzdeni a zrychleni bych asi dnes uz u modernich vlaku nevidel jako problem, … max. by mela byt s rezervou… Cely ten usek neni dlouhy, takze asi by stacilo i 200km/h, pokud by trat byla vicemene prima a rychlost konstantni bez propadu, coz u nove trati beru jako zaklad, tak by stacila bohate, na druhou stranu, pak neni az takovy problem i rychlejsi trat (vyssi rychlost jen u souprav bez zastaveni ve smeru Liberec nebo s jednou stanici v MB… nebo… Číst vice »

medical_examiner

Vnitřní dvojice R, Ex, NEx, Lv, vnější Os, Pn…

Petr Šimral

A kudy byste VRT na 250 – 270 do MB Martine postavil? Schválně, jak se chcete dostat z Prahy???

Martin

Jo, to jsem cekal, ten teren je dost nepriznivy… uz ten tunel Prosek na drazdanske je slozitejsi… V metropolitnim planu je trasa zakreslena v tunelu z Vysocan pod Kbely az po Ctenice, totez bylo v navrhu cedopu coz by byl cca 8km tunel, ja osobne bych sel ve stope D10, byt i to je narocne a bez tunelu by to neslo, jen by byl kratsi… a u osobni dopravy lze pouzit vetsi sklony a to by celkem i slo, vychazi to na 5-6km tunelu na 20‰… Myslim, ze uplne s rychlosti to tu nesouvisi, pac pokud bychom chteli kopirovat teren,… Číst vice »

Petr Šimral

Martine, jako diplomat jste dokonalý…
A znovu a natvrdo. KUDY???
VRT na Drážďany už máte a S-Bahn do Neratovic taky.
Tak kudy SAKRA??? Třeba na Váš objev čeká celá železniční republika 🙂

Martin

Pardon, nechtelo se mi to uz po nekolikate malovat, myslel jsem, ze pomuze rict, ze je v metropolitnim planu Prahy a ve schematu cedopu… ale muzu to v mapach naznacit…

A jen opakuji, vim o slozitosti terenu…

Petr Šimral

A víte o tom, že nemáte kapacitu přes Vysočany? A že jí už nemáte ani z hl.n., ani z TGM? Další VRT už tam prostě nedáte, i proto CEDOP musel malovat extra tunel pro nákladní dopravu mimo Vysočany do Malešic, protože nedokázal najít kapacitu pro úsek přes Vysočany do Libně.

Martin

Co se tyce nakladni dopravy tak ano, beru to jako problem, ktery je treba resit, moc se mi nelibi, ze musi prochazet Prahou, pac kdyz ji tam nechame, at uz z jakychkoliv dovudu, defacto se pohrbi S-bahn,…

Vim o tom, ze Cedop to tak planoval, a otazkou je, zda ho stejne v budoucnu nebudeme muset v nejake podobe resit,…
Jinak VRT je v metropolitnim planu je kreslena pres Vysocany,…

Myslite, ze nakladni doprava se v budoucnu vejde pres Liben a Vysocany?

Tomáš Záruba

Pro ND. Pro Ex, ve Vysočanech nekřížící směry, by se tam ale ještě trocha kapacity našla (Balabenka – Vysočany – Ctěnice, dál samozřejmě v pohodě). Pochopitelně centrum Prahy nutno brát jako „blackbox“, protože jinak lze argumentovat úplně proti čemukoli.

Petr Šimral