Praha se po čtvrt století rozloučí s tramvajemi T6A5, poslední tři nabídne k prodeji

Tramvaje T6A5 ve vozovně Motol. Autor: DPP - Robert MaraTramvaje T6A5 ve vozovně Motol. Autor: DPP - Robert Mara

Do budoucna si DPP kromě muzejního vozu ponechá pouze dvě tramvaje T6A5, chce je nasazovat do retroprovozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se v sobotu 19. června 2021 rozloučí s tramvajemi T6A5, které provozoval více než 25 let. V současnosti jich má ve své flotile už jenom šest, z toho je jeden vůz (ev. č. 8702) muzejní. DPP to dnes oznámil v tiskové zprávě.

Tramvaje T6A5 (kromě muzejního vozu) nasadí DPP v sobotu od 8:00 do 18:00 na linku číslo 4 na rozlučkové jízdy. Budou jezdit v intervalu 15 minut jako sólo vozy mezi obratišti Smíchovské nádraží a Čechovo náměstí. Bude přitom platit standardní tarif.

Všech šest vozů se následně vydá na průvod Prahou do smyčky Špejchar na společné focení. Kolona pojede po trase Anděl – Arbesovo náměstí – Újezd – Malostranské náměstí – Malostranská – Chotkovy sady – Špejchar. V 19:00 se tramvaje vydají na poslední jízdu do domovských vozoven.

DPP převzal první dva vozy T6A5 v červnu 1995, do pravidelného provozu se tento typ dostal v listopadu. „Čtyřka byla svého času jakousi kmenovou linkou těchto tramvají. Proto jsme ji záměrně vybrali i na sobotní rozlučku, navíc o sobotách a nedělích běžně nejezdí,“ uvedl člen představenstva DPP Jan Šurovský.

Do budoucna si DPP kromě muzejního vozu ponechá ještě další dvě tramvaje T6A5 (první a poslední dodanou), které plánuje nasazovat pouze do retroprovozu. Zbylá tři vozidla nabídne k prodeji.

Z historie pražských tramvají T6A5 (Pramen: DPP)

DPP byl největším provozovatelem tramvají Tatra T6A5 v České republice, v období let 1995 – 1997 nakoupil celkem 150 vozů. V první sérii v roce 1995 a 1996 to bylo 80 vozů (ev. č. 8601 – 8680), jejichž domovskou vozovnou byl Motol. Ve druhé sérii v roce 1996 si DPP převzal dalších 50 vozidel (ev. č. 8681 – 8730), které také všechny zamířily do Motola. Zbylých 20 vozů (ev. č. 8731 – 8750) k DPP dorazilo v roce 1997 a jejich domovskou vozovnou se stal Žižkov.

Tramvaje vyráběla v letech 1991 až 1998 ČKD Tatra v Praze, brány továrny opustilo celkem 296 vozů. Všechny se vyráběly v novém závodě ČKD Tatra v Praze na Zličíně a pro jejich předávání DPP byla vybudována speciální kolej u smyčky Sídliště Řepy, kde byly vozy skládány ze železničních vozů a přetahovány do kolejové sítě tramvají. První vozy byly předávány ještě na původní předávací koleji u Smíchovského nádraží (Na Knížecí).

Poslední tři vozy T6A5, které budou od neděle 20. června 2021 vyřazeny z pravidelného provozu a nabídnuty k prodeji, tj. ev. č. 8637, 8658 a 8748, byly v provozu celkem 27 075 dnů, v průměru denně najezdily 140,83 kilometrů a v pražské MHD najezdily celkem 3 808 875 kilometrů.

• Vůz ev. č. 8637 – v provozu od 4. ledna 1996, dnů v provozu: 9298, celkový nájezd: 1 306 854 km, průměrný nájezd: 140,55 km/den

• Vůz ev. č. 8658 – v provozu od 20. března 1996, dnů v provozu: 9222, celkový nájezd: 1 245 719 km, průměrný nájezd: 135,08 km/den

• Vůz ev. č. 8748 – v provozu od 16. ledna 1998, dnů v provozu 8555, celkový nájezd: 1 256 302 km, průměrný nájezd: 146,85 km/den

Tagy dpp Top tramvaj T6A5 tramvaje DPP
64 komentářů