Praha schválila VRT trať na severu města. Podmínkou je nový terminál a sporná spojka na Všetaty
Líbeznická spojka. Foto: IPR Praha

Proti Líbeznické spojce se staví především samotné Líbeznice.
Proti Líbeznické spojce se staví především samotné Líbeznice.
Nenapadají mě slušná slova, kterými bych se k tomuhle mohl vyjádřit. Je smutné, že pražský magistrát může takto zásadně zasahovat do konceptu železniční dopravy. Vlastně se divím, že zde nedali jako podmínku vznik nové cyklostezky podél celého vedení VRT skrz Prahu.
Zdravím vás, několikrát ročně jsem v Číně a naprosto neumím pochopit zejména jednu věc – proč není v plánu propojení VRT Ústí s VRT Brno s nějakým terminálem Praha východ či SV. Dále proč se VRT nepoužije jako průchod Prahou třeba Praha SV – Praha Hlavní nádraží – Praha jih či západ – v čínských městech je to jako červí díra. Města v minutách projedete na druhou stranu. Dálkové expresy mají napojení na centra. Tady by byl express Berlín – Vídeň, který by stavěl na Praha SV a nezajížděl by dovnitř Prahy a když vlak zastaví tak na stejném nástupišti… Číst vice »
Je to jednoduché – protože poptávka po spojích, které by minuli Prahu, by byla tak nízká, že by neuživila samostatnou linku a propojovací trať.
Čína je jiná kultura a má pravděpodobně jiné požadavky na cestování, než máme v Evropě. Já jsem rád, že se tu držíme evropských standardů a ne čínských.
Mám respekt k čínské vysokorychlostní síti, ale detaily jsou opravu nesrovnatelné. Už jen velikost země a z toho vycházející cestovní časy. Drážďany jsou kousínek, Brno, Vídeň taky, prodlužovat to půlhodinovou-a-více jízdou na stanici někde na okraji, jak to je v Číně běžné, to by ten model malé země dost degradovalo. Osobně raději japonský model, kdy se VRT snaží zavést do center k původním hlavním stanicím. Tím jsou dobré přestupní vazby, spousta cest končí blízko cíle a není třeba jet ještě desítky minut do centra.
Jednoduše: protože to čínské město má třeba desetinásobnou populaci, a také se ta průjezdní linka uživí navzdory tomu, že pro cesty do daného města je méně komfortní.
Na druhé straně představa, že jedu spěšňákem do Letňan, abych tam potom přestoupil na expres do Ústí, docela znehodnocuje celý koncept.
Nešlo by nějak zákonně ustanovit že na VRT trati mají přednost (dálkové) VRT vlaky? Nějak se mi zdá že se nám tu „kdosi“ chystá už od začátky ucpat „rychlý výjezd“ pomalým příměstem v 15min taktu 🙁
Nemám nic proti využití VOLNÉ kapacity, ale musí být opravdu volná…
Jako starosta městské části Praha-Čakovice považuji za zcela chybné řešení propojení trati 070 a VRT pomocí Líbeznické spojky. Důvody: Trasa rozděluje regionální železnici do paralelních směrů. Ze zahraničí je vyzkoušeno, že je lepší vést silné svazky společně, které mají silné indukční efekty. Trasa vynechává zajímavé cíle pro příměstskou dopravu jako je např. budoucí multifunkční čtvrť AVIA City s mnoho pracovními místy (v isochroně pěší dostupnosti od ŽST P-Čakovice více než 25.000 obyvatel) nebo ŽST P-Vysočany (přestupní uzel na povrchovou dopravu). V tunelu VRT budou rychlosti takové, že v relaci Praha-Mělník bude nutné nasazovat drahé tlakotěsné soupravy pro rychlosti 200 km/h… Číst vice »
Na jednu stranu chápu Vaší snahu zajistit Čakovicím co nejlepší dopravní obslužnost a s mnoha věcmi nelze než souhlasit.
Na druhou stranu mi přijde, že jste tady navrhl tak trochu Nové Spojení III, což není asi příliš reálné, takže se možná vkrádá myšlenka, jestli to není spíš jen snaha zablokovat Líbeznickou spojku, aby Čakovice nepřišly o vlaky na trati 070.
Navrhuji podle svého názoru řešení, které považuji za lepší (v demokracii má samozřejmě každý právo na svůj názor, akorát by si ho měl umět aspoň trochu obhájit). Vzhledem k tomu, že Líbeznická spojka je ve skutečnosti nová dvojkolejná trať terminál Sever – zhruba Kojetice (s VRT to nemá v této části nic společného, jen to vede vedle sebe), tak si nemyslím, že navrhuji něco výrazně nereálného. Je to dražší, to ano, ale řeší to daleko více dopravních úkolů. Líbeznická spojka řeší jen Neratovicko, nijak nepomůže tragické dopravě na severu Prahy a neřeší Brandýsko.
A dodejme, že míjí i Měšice.
Měšice přece o regionální vlaky nepřijdou.. (Možná se „jen“ sníží frekvence)
Dovolím si několik poznámek z pohledu každodenního cestujícího z Neratovicka: 1. Líbeznická spojka má podle zveřejněných plánů převzít především rychlíkovou linku R43 (Mělník – Neratovice – Terminál Sever – Hlavní nádraží). Osobní vlaky (Os) zůstanou vedeny po trati 070 přes Čakovice, takže příměstská obsluha této městské části zůstává zachována. 2. Převedením rychlíků na novou infrastrukturu se výrazně uvolní kapacita tratě 070 pro osobní vlaky, což je zásadní nejen pro obsluhu Čakovic, ale i pro umožnění budoucí větve z Brandýsa nad Labem. Bez tohoto kroku je další posílení prakticky nemožné. 3. Trať 070 je, jak všichni víme, neelektrifikovaná jednokolejka, dlouhodobě přetížená,… Číst vice »
Samozřejmě úplně rozumím Vašemu úhlu pohledu a nepřijde mi nijak divný, nerozumný ani nepochopitelný. Z hlediska reálnosti termínů, o kterých píšete, uvažte, prosím, nicméně následující. Středočeské obce v této relevantní části VRT uhájily pro své občany umístěni VRT do tunelu. Jak je pravděpodobné, že teď řeknou bez dalšího, že tato druhá trať bude vedena bez problémů na povrchu? Nebo-li reálná je opět minimálně z části v tunelu. Mimochodem „morfologicky” v úplné rovině. U nás v oblasti navíc znějí i dohady, zda celý projekt není především nezbytná podpora developerského záměru na to, jak zastavět uvažovaný krajinný park Na Pramenech mezi Ďáblicemi… Číst vice »
Děkuji za odpověď. Chápu Vaši motivaci, ale dovolím si několik poznámek: 1. Líbeznická spojka není VRT, ale regionální trať pro rychlíky. Většina obcí v koridoru D8 ji podporuje – odmítají ji pouze Líbeznice, které si přitom prosadily vedení VRT v rovině do tunelu. Problematice Terminálu Sever a zastavěnosti rozumím, ale terminál vznikne i bez spojky – pokud má smysl něco pohlídat, tak jinými prostředky než jejím odmítáním. 2. Spojka samozřejmě pomůže hlavně dnešním obyvatelům z Neratovicka a Mělnicka. V současnosti tam ale výrazně dominuje automobilová doprava. Věřím, že rychlé spojení bez přestupu může být reálnou alternativou. 3. Odvedením rychlíků se… Číst vice »
Neratovicku a Mělnicku to může být jedno. Jízdní doba Praha hl.n. (popř. časem diametr) – Neratovice sídliště bude skoro stejná po čakovické trase jako po Líbeznické spojce. Naopak, na rozdíl od využití VRT tady budou mít tyto Sp jednoznačně přednost, a tedy i podstatně vyšší naději na pravidelný interval a ne např. 10-20-10-20 min. apod, k čemuž to po líbeznické trase může dojít velmi snadno. Ovšem pro oblast Čakovice až Kojetice (představte si třeba P+R v Měšicích pro, řekněme, Kostelecko) už je zásadní rozdíl, zda bude do Prahy rychlý také osobák, nebo zda furt pojede přes Skály. A že se… Číst vice »
Rozumně napsáno.
Celkově je zvláštní snažit se R43 za každou cenu nacpat do díry pro dálkovou dopravu a úplně minout Čakovice/Kbely a jen lehce štrejchnout Letňany, kde se do budoucna dá očekávat celkem zásadní růst poptávky. Tím víc, že se 070 má zdvoukolejnit a elektrizovat.
V klidu, bude ještě 1000+ studií, 1000 milionů variant a odvolání a 1000 miliatd komentářů, jak by to mělo vypadat jinak. Stavět se to začne, až budou děti dětí našich dětí v důchodovým věku
To jsme četi i o IV Koridoru, před takovými 15 léty.
Jestli se zprovozní Líbeznická spojka, úspora času do Mladé Boleslavi bude větší než u plánované trati z Lysé nad Labem do MB.
To je pravda, ale jak vidíte i z přiložených diagramů, důraz je kladen na spojení Neratovice – Všetaty – Mělník. Chápu, že to není tak, jak to vždy bylo – tj. 070 a pravobřežka, ale osobní doprava v téhle relaci třeba každých 15 minut je cíl.
A souhlasím s panem starostou Čakovic, že spojení vlaků každých 15 minut do Mělníka a do toho mezi vlak do Čakovic dává smysl.
Ten prostor mezi Všetaty a MB není z pohledu příměstské dopravy moc zalidněný.
Je mi to vcelku jedno, v naší dopravní době kamenné budu dávno na pravdě Boží. Je mi 67+ 😡😡😡
„Společnost roste pouze tehdy, když staří muži sázejí stromy, v jejichž stínu si už nestihnou pohovět.“
To si teda Praha schválila pořádnou pitomost, hraničící s ostudou… 1) Na dvou kolejích VRT se tak akorát provezou vlaky směr UL / MO, o nějakém páteřním příměstu (nic jiného to není) v krátkém intervalu směr ME na těchže kolejích nelze příliš uvažovat 2) Chybí tomu předměstská stanice někde v širším centru (což rozhodně terminál Ďáblická skládka… ehm Letňany nesplňuje, a uměle sem přivádět metro nebo tak něco je už totální úlet) Řešit směr Praha – Neratovice – Mělník je nutné paralelně k VRT. Na té pak není žádná předměstská stanice potřeba; resp. smysl by dávala jedině s přestupem na… Číst vice »
Prosim nejřiv si o tom nèco nastudujte.
Z severníterasy se vlakem dostanete trati 070, ktera se ma zeletrifikovat a zdvojkolejnit. A nebo pozdeji proseckým tunelem.postaveným pro vrt. Dojezd z terminalu na hlavak bude 6 min.
Nebude, protože se tam ty vlaky prostě nevejdou. Právě, že o tom mám nastudováno celkem dost. :-))
Lidi z regionu nechtějí do Letňan (nebo jen málo), ale někam do oblasti Prosek/Vysočany (Libeň) a odtud popř. dál různě do plochy širšího centra. Takže zastavit někde u Masokombinátu a pak na Wilsonu je přesně úplně blbě.
Bezpečně nejvíce lidí jezdí na 070 z/na Wilson.(přestože jsou Vysočany a Rajská zahrada).
Ano. A z těch, co ne, jich většina jede do Vysočan.
VRT jsou vysokorychlostní tratě. Tj. žádné příměsto.
Až skončí Libeznicnky MD, rozkopat I9 a posílat auta přes Líbeznice dokud si to nerozmyslí. S vesnicemi blokujícími stavby pro víc denních dojizdecu než kolem mají obyvatel se tahle země nikdy nikam nedostane.
Jak blokující? Chtěli jenom prodloužit za Havlíčka navržený tunel o 500 metrů. A vy hendka se mstou a rozkopáváním silnice. Jste vůbec člověk?
500 metrů sem, 500 metrů tam, ono se to „nějak“ zaplatí, že?
To jsem nenapsal.
V článku se zmiňuje odbočná větev VRT do Mostu. Nikde se mi nepovedlo dohledat, proč byl zrovna Most zvolen jako město, které má také dostat svoji VRT, ačkoliv v republice jsou větší města, která si o vysokorychlostním spojení mohou nechat leda tak zdát (případně jim je slíbeno zlepšení dostupnosti po dráze v daleké budoucnosti). Zná někdo důvody vzniku této linky?
Pokusím se Vám to vysvětlit.
Napojení RS do Mostu umožní obsloužit kompletní Podkrušnohoří a výrazně zrychlí připojení nejen Mostu, ale i Chomutova, Ostrova, Karlových Varů či Sokolova k Praze.
Představte si to asi tak:
Praha hl.n. 0:00
Most: 0:29/0:30
Chomutov N.N.: 0:41/0:42
Karlovy Vary H.N.: 1:29/1:31
Sokolov: 1:43/1:44
Cheb: 2:05
Jasně, s delší návazností až k Chebu to dává smysl, díky.
Jen mi to přišlo trošku nefér např. vůči městu jako je Liberec, kam (po dvaceti studiích záměru) stejně nejspíše povede jen jednokolejka.
Nedá se porovnávat jen města samotná a ne celé aglomerace a další železniční i silniční vazby na ně….
Že je někdo ošklivý na Liberec ještě neznamená, že musí být ošklivý nutně i na Vary. 🙂
Most je v aglomeraci ,kde jsou další města- Chomutov,Litvínov,Jirkov,Kadaň,Klášterec,Žatec a kousek dál K.Vary. To už je přes 200 tisíc .
Možná také, vzhledem k reálným možnostem výstavby Středohorského tunelu, je možné, že bude vlastně VRT na sever okolo Středohoří zleva a ona odbočka do Mostu bude vlastně jen velmi krátká.
Klást si podmínky je jedna věc, dokázat si vynutit jejich naplnění druhá. V Brně má odsun nádraží hezkou sadu podmínek, které nikdo neřeší.
Které podmínky se v Brně neřeší?
Napojení Dolního na MHD se řeší posilovou autobusovou linkou, což pro většinu znamená přestup navíc. Není to tak zlé jako jet z Běchovic MHD na Černý most na Metro, ale dlouhodobě je to neudržitelné.
Ale na nové nádraží povedou 3 tramvajové trati, není to tak?
Napojení na podzemní dráhu, stavebné oddělené koleje pro nákladní dopravu. Na to první se ani nesáhlo, na to druhé se v tichosti zapomnělo.
A není to tak, že podzemní stanice v projektu je?
Do podzemní stanice bude zaústěna trať od Sokolnic, takže podzemní stanice v projektu je, a stavět se bude.
Než to postaví tak ten potenciál bude desetkrát větší. Stačí srovnat Kbely Letňany. Za posledních 10 let tam naskočilo minimálně 10 000 li a pro dalších 60 000 lidí to včetně Čakovic chtějí stavět TEĎ
Aktualne pry praha 18 a 19 letnany a cakovice ma 45k obyvatel, v dalsich 30 letech to ma vyrust az na 150k, co tam mají žiť a pracovat
může mi nekdo vysvetlit proc se VRTka neplanuje pres letiste? Jako je tomu v kazde civilizovane evropske zemi? To bude porad kazdy vlakem do Prahy na letiste cestujici chudak tahat kufry pres prazske eskalatory a dva prestupy metra a pak autobus?
V každé civilizované evropské zemi vede VRT přes letiště? Tak to tedy třeba Velká Británie, Francie, Itálie, Německo a Rakousko nejsou civilizované země! Jaká VRT vede na letiště Heatrow, Charles de Gaulle, Fiumicino/Leonardo da Vinci, Berlin-Brandenburg a Schwechat?
Na Charles de Gaulle TGV jezdí.
Orly?
VRT má vést primárně do center měst. Pokud je letiště rozumně po cestě, tak se tam může postavit zastávka. Ale to není případ Ruzyně – pokud by se VRT tahala tudy, tak by celkové náklady byly o stovky miliard větší…
Bylo by zajímavé znat ty náklady navíc. Zase by to byl přínos pro to letiště, které vydělává,i pro regiony, pokud by cesta na letiste trvala 30-40 minut.
Ne, cestující na letiště přestoupí z vlaku na vlak.
Obávám se, že ne, pokud přijedu na hlavák, ale vlaky na letiště pojedou z Masarykova.
Až bude VRT, bude doufám už mezi těmito dvěma nádražími rozumný přestup.
Ma se doďělat spojka z negreliho viaduktu na tu novou pozemni zastávku pod hlavakem:( puvodni název byl opera )
Btw uz ten podzemni terminal pod hlqvakem má nějaky nový název, když Opera to nebude. Takovy aby bylo hned jasné o které části hlaváku se mluví?
Studie proveditelnosti hovoří o Hlavním nádraží podzemí, konkrétně pak Hlavní nádraží (-1) a Hlavní nádraží (-2). Vzhledem k tomu že ty dvě zastávky* budou umístěny pod různými částmi Hlaváku, souhrný název asi netřeba.
Reálně by mi přišlo asi nejrozumnější to značit jako -1. a -2. nástupiště
K tomu Terminálu Sever a celému okolí Letňan se věnuje velmi zajímavá přednáška z Campu: https://youtu.be/jIP4-jOq7_I?si=lCgSb7x7xLFLlE0m
vono pro mnoho z nás není tak podstatn=, zda o 10 minut dříve, ale také to, za kolik ???
Kolenovrt může vždycky sednout na kolo a jet zadarmo.
České „VRT“ bude paskvil občas jedoucí 200 a jinak 130… a v takovém systému si příplatek nikdo nedovolí ani navrhnout.
A co byste jeste chtel pro zemi, kde je jen jedno velke mesto? I tak je ten system navrzen tak velkoryse, ze se obavam, ze by se misto nekterych useku daly ty penize utratit v ramci zeleznice za neco s podstatne rychlejsim efektem a vetsi navratnosti.
V zemi s 1 velkým městem to mají takhle: https://mapy.com/s/nuzofenaju
VRT má být konkurence letecké dopravy. Máte pocit že by se při letu z Prahy do Vídně mezipřistávalo v Bečvárech, Jihlavě, Velké Bíteši, Brně… když přimhouřím pro VRT oči tak v Brně a když je zavřu tak Jihlavě.
Podle tarifu PID?
Celou dobu mluví o VRT, ale ta trať se klikatí ve stylu té současné. Takže zase nic.
VRT se všude staví kvůli rychlé přépravě. V tomto případě se někdo z toho snaží udělat trať pro všechny. Takže místo rovné čáry bude vlnovka a časy budou narůstat. Neřikejte tedy tomu VRT. Dehonestujete tím význam té zkratky!
VRT vznikly jako náhrada letecké dopravy na krátké vzdálenosti. Slouží k dopravě mezi městy s několika stovkami tisíc obyvatel na vzdálenost několika stovek kilometrů. Taková města jsou u nás pouze tři. Všechny ostatní plány na VRT (dokonce přes 300 km/h), např. Ústí, Plzeň, Hradec Králové, Most) by v zahraničí nikdy nemohly ani vzniknout, protože nejde nejen o dopravu dálkovou, ale ani regionální. Do 1 hodiny nebo do 100 km od metropole se to považuje za dopravu příměstskou. Ale my jsme tak bohatí, že ji budeme mít vysokorychlostní.
Benelux má VRT s Vmax 300 na podobné vzdálenosti. Rakousko má či staví VRT s Vmax cca 230 mezi pro vás malinkatými městy.
Vlak se na 300ku rozjede tuším na 10(?) kilometrech (prosím ať mne zde někdo kdyžtak opraví). Má smysl i na vzdálenosti už kolem 100km.
ČR není ostrov uprostřed oceánu, ale stát uprostřed Evropy. Vnitrostátní spojení Praha – Brno – Ostrava je základ, ale pak tu máme taky mezinárodní spojení do „dědin“ za čárou jako jsou Drážďany, Berlín, Vídeň nebo Bratislava.
Škoda, že se stejně netrvalo na zapojení Čelákovické trati (a dále na MB a Liberec) u východního terminálu. Takhle ty dvě tratě budou pár set metrů od sebe bez napojení.
Je potřeba si také nějaký rozvoj nechat na období 2070–2100.
Ministr dopravy Kupka jako ukázkové NIMBY?
Zastupitelstvo obce Líbeznice : https://www.libeznice.cz/zastupitelstvo
Jak asi hlasoval zastupitel: Mgr. Martin Kupka?
Shodou okolností toho času ministr dopravy mající téma VRT jako jedno ze svých hlavních?
Těžko věřit tomu, že by „jeho zastupitelstvo“, kde ODS má 12 z 15 členů , hlasovalo jinak by sám on chtěl :
https://www.irozhlas.cz/volby/komunalni-volby-2022/libeznice-538442
Jeho chování je naprosto skandální.
Každý si staví nějaký pomník. Hřib tramvaje na Vaclavaku, Kupka tunel v Líbeznicích, Fiala překládka Hlavního nádraží z města do předměstí Modrice atdAtd … a pak ze vse zkazil Babis , fuj ostuda
Tenhle blábol jste zkopíroval z Novinek?
Tunel Líbeznice najdete už v dokumentaci z léta 2021, kdy ministroval Havlíček.
Hřibovi tramvaje na Václaváku a kolem Prahlaváku jsou nejlepší dopravní počin v Praze za hoooodně dlouho.
Ten tunel navrhla SZ na zaklade posunu trati bliz k libeznicim, kde je ted mimochodem nova ctvrt, ktera tehdy jeste nebyla – proto protahli tunel. Nevim proc lidi porad opakujou nesmysly o nimby…
Nepsal jsem o prodlužování tunelu Líbeznice, ale o usnesení zastupitelstva z 14.5.2025:
30/2025 – 2. ZO
Nesouhlasí se záměrem realizace železničního terminálu Líbeznice a líbeznické spojky.
Toto usnesení je ukázkové NIMBY
https://www.libeznice.cz/sites/default/files/2025/05/usneseni_c._2_zo_-_14_05_2025.pdf
A trať 070 se stále počítá, že bude modernizována pro rychlé spojení Pha-Liberec ?
Pha Liberec má být vedená přes Lysou (vsejanska spojka). Aby to vedlo po 070 musela by se asi postavit úplně nová stopa od Všetat po Bolku a to ekonomicky nikdy nevyjde.
a proto se v MB začalo stavět nové nádraží, Zřejmě pro oklamání Putina
Zatím jen budova, právě protože provoz ve stanici výhledově poklesne.
jistě, zustane zachován a pro trat mšeno sobotka, která bude ovšem rafinovaně zrušena
070 se nezavisle na tomto má zelektrifikovat a zvojkolejnit… tsen terminal je taky az okolo 2035 nejdriv.
Myšlenka použití výjezdu VRT pro zlepšení napojení ve směru Neratovice dává smysl, to je bez debaty. Otázkou ale je, proč tu spojku stavět až u Líbeznic? Osobně bych za zajímavější možnost považoval postavit spojku od terminálu Praha sever VRT k Třeboradické teplárně. Mezi výhodami této alternativy je menší cena, protože odpadne stavba rozpletu (spojka se napojí místo odvratů v terminálu Praha sever) a nebude potřeba nový terminál u Líbeznic (použije se žst. Měšice). Další výhodou by byla vyšší kapacita na VRT, protože vlaky do Neratovic opustí VRT už na terminálu Praha sever, místo toho, aby potřebovaly ještě kapacitu k rozpletu… Číst vice »
Většinu toho chápu, ale má to umístění vliv na kapacitu? Nebude tam stejně úzké hrdlo ještě před samotným terminálem Praha sever?
Čím déle jede pomalý vlak po VRT, tím více rychlých vlaků ho dojede a bude potřeba buď postavit stanici na předjetí, nebo ten rychlý vlak zpomalit. Maximální kapacita trati zůstane stejná kvůli tomu úzkému hrdlu, ale když pomalé vlaky uhnout dřív, zbyde víc rychlých tras = víc kapacity pro rychlé spoje.
Největším problémem pro kapacitu není délka úseku Balabenka – Líbeznice, ale fakt, že ty vlaky do Mělníka mají mít uprostřed toho úseku zastávku (terminál Praha-sever).
Přestože bude mít terminál předjízdné koleje (na trati pro rychlost nad 200 km/h nutnost), tak to zastavení vlaky na Mělník výrazně zpomalí proti dálkovým vlakům a tím silně redukuje kapacitu. Tady už je celkem jedno, jestli dojde k předjetí nebo ne.
Naopak pokud by byla spojka navazovala na terminál, tak je omezující úsek Balabenka – terminál, kde ale všechny vlaky jedou zhruba stejně rychle, což je pro maximalizaci kapacity optimální stav.
Když jsem to četl tak při investičních nakladech 5.9 mld za tunel a dalších provoznich nákladech to skoro vola o prověření nulové stavební varianty – tj zestatnit a vykoupit pasmo domku kolem vrt trati. Nebot toto je budget na 1000 domu za 5.9 mil. A tolik jich na 3km urcite nebude…
Nemovitosti se vykupují za násobky (více než 100%) tržní hodnoty. Například u stavebních pozemků to v případě D0 Běchovice – D1 je asi 150%. V okolí Prahy není hodnota nemovitostí tak nízká. Už jen pozemek bude třeba za 8 milionů a stavba samotná za pár dalších. Takže varianta výkupu všeho dotčeného je extrémně drahá. Nemluvě o tom, jak určit, který pozemek je ještě dotčený a který už ne? Zvláště co se hluku týká? Velmi těžko.
Ale jako návrh na bezhlavou pomstu na základě kolektivní viny celé vesnice … rozparádil se soudružsky.
Já s vámi v podstatě souhlasím, ale za 5,9 M si dneska pořídíte tak maximálně 2+kk byt…
Sreality – Líbeznice – domy: Nejlevnější za 7,3 mil. (350 m2 pozemek), druhý nejlevnější za 5,8 mil. (450 m2, stará zástavba).
Proc se nebudujou tunely na 320 taky?
Silniční jsou na 80, vic lidské tělo nemůže přežít
Náklad
Jakej náklad??? To jsou VYSOKORYCHLOSTNÍ tunely!!!
Ty se na západě stavěj na 320 km/h a u nás v Kocourkově budou na 230 a 250 km/h.
Takže vlak posviští 320 km/h a pak bude idiotsky brzdit před tunelem na 230 nebo 250 km/h.
Ještě za 100, 150 … 200 let, až těma tunelama budou jezdit naše pravnoučata a prapravnoučata, tak budou maminky dětem vyprávět, že vlak brzdí idiotsky před tunelem, protože nějaký vůl tenkrát potřeboval ušetřit miliardu na průměru tunelu – tunelovacího stroje TBM a jím vytěžené rubaniny.
Protože budou i pro nákladní vlaky, které tak rychle nejedou. Čím větší rozdíl rychlostí, tím nižší kapacita trati.
Tak tam pošlu nákladní vlaky v noci a občas přes den a jinak tunelem sviští vysokorychlostní jednotky 320 km/h.
Je to kvůli nákladům. Krušnohorský bude nákladní a středohorský částečně nákladný. Pro náklady je max rychlost 200 v tunelu.
Další věc je, že rychlejší vlaky potřebují víc volného prostoru kolem kvůli proudění vzduchu a tak, takže cena se zvyšující rychlostí exponenciálně stoupá
Cena stoupá, ale opravdu exponenciálně? Divil bych se, kdyby to bylo víc než kvadraticky.
Odpor prostředí roste s 3. mocninou rychlosti. A vlak v tunelu se chová jako píst už při rychlostech pražského Metra – stlačuje vzduch před sebou.
Pod Gotthardem na to narazili, osobní vlak za nákladním nebyl schopen zrychlovat. Tak snížili provozní rychlost na 200 km/h (230 km/h jen při dohánění zpoždění).
Mevím jestli exponenciálně ale kvadraticky stoupá tak průřez tunelu (pí*r2) a cena tunelu se s větším průřezem také stupňuje nějakým tím expinentem. Musí být tlustčí ostění, větší stroje atd. Rozhodně ta závislost průřez/cena není lineární
Protože to dělá SŽ. Kdyby to stavělo ŘSD, tak se tuneluje na 320 km/h.
Mě to taky hlava nebere.
„A po povrchu nad tunelem by kolem obce pravděpodobně měla vést i Líbeznická spojka, což může být důvod, proč se obec staví proti. Kapacita Líbeznického tunelu totiž neumožňuje vedení regionálních vlaků společně s VRT i kdyby se realizoval tunelový rozplet tratí.“ A ty „regionální“ (ve skutečnosti příměstské vlaky z Mělnicka do Prahy) vlaky tedy pojedou kudy? Jako by Mělnicko nemělo také mít nárok na přínosy z toho úseku. Při jakém počtu VR-vlaků směr Ústí by se tam přiměřený počet příměstských vlaků ještě vešel a při jakém už se nevejde? Je ironií, že vlaky směr Mělník by se tam na poměrně… Číst vice »
Do Mostu VRT a Mělníka courák, takže na mezinárodní VRT bude překážet pomalej vlak?
Já tam vidím psane v návrhu vlaky linky R43, to přece nejsou couraky ale rychlíky. Nebo to čtu špatně?
V KRÁTKÉM ÚSEKU té „VRT“ (klidně ji tak nemusíme nazývat, v tom úseku) mezi Prahou a odbočkou u Líbeznic: ano.
A nešlo by o courák, ale příměstský vlak na rychlost cca 200 km/h.
Tzn. totéž, co má být i na dalších VRTkách – ten „smíšený provoz“.
Nevěřím vlastním očím. Už jsem nevěřil že tuhle spojku někdy uvidím v plánech. Teď jenom doufat že se jí i někdy dočkáme.
Naše generace se nedočkají ani jednoho
To musíte taky napsat svůj věk, aby ten váš komentář měl alespoň nějakou vypovídající hodnotu. Kdo má vědět, co je „naše“ generace?
Mě bude 40. A věřím že se po vrt dřív než umřu opravdu ještě jednou svezu. Ale tohle se stejně nestaví pro nás ale naše děti.
Mě bude 33, omezil jsem buřty, pivo a přestal kouřit, chci se totiž po VRT opravdu alespoň jednou svézt 🙂
A vidíte, přesto se předkové snažili a Karlův most stavět začali, ikdyž se jeho otevření nemuseli dožít.
30 obcí to chce a Líbeznice to nechtěj,jak to asi dopadne…
Pokud to dopadne tak, že jedna obec to bude „blokovat“, pak by nikdo z téže obce neměl mít morální právo mít výhrady k podobnému přístupu „1/30 občanů/obcí“ z jakékoliv jiné části republiky“ při výhradách (nejen) vůči VRT.
Jakože když můj starosta něco blokuje, tak nemám morální právo ho za to kritizovat, protože jsem ze stejné obce? Co je to za blbost?
Zde alespoň vidíte kolektivní vinu v její NEčisté nahotě.
Ne. Ale když můj starosta něco blokuje, nemůžu se divit jiným starostům/občanům jiných obcí.
Spíš by měl stát vystupovat v roli soudce co má poslední slovo, a takovéhle spory rozsoudit. V tomhle případě by Líbeznice pravděpodobně ostrouhala a musela dráhu chtě-nechtě akceptovat.
Ta spojka je sporná jen proto, že by znemožnila Kupkův tunel. Ale za to by umožnila napojení Neratovic. Kapacitně je to myslím v pořádku protože na tomto úseku nebude maximální rychlost.
Nemate pravu… obe stavby lze realizovat