Praha schválila 1200 nových parkovacích míst P+R. Polovina je bez přístupu k MHD, vadí opozici

Vizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMPVizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMP

Cena jednoho parkovacího místa je odhadována na milion korun.

Pražští radní v pondělí schválili vypsání dvou veřejných zakázek na vybudování P+R parkovišť na Zličíně a v Hostivaři. Celkem by parkoviště měla mít dohromady 1243 míst a otevřena by měla být v roce 2028. Předpokládaná cena P+R parkovišť je v součtu 1,25 miliardy korun bez DPH. Jedno místo tak vychází přesně na milion korun.

Praha tak už před soutěží počítá s tím, že místo v parkovacím domě se v metropoli pod milion korun postavit nedá. Oba záměry musí ještě schválit zastupitelstvo.

Vizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMPVizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMPVizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMPVizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMPVizualizace P+R parkovacího domu u depa Hostivař. Zdroj: MHMPVizualizace P+R parkovacího domu u depa Hostivař. Zdroj: MHMP

Oba parkovací domy ulehčí na příjezdu do města řidičům a umožní jim přesednout do veřejné dopravy v docházkové vzdálenosti. Díky nim budeme mít také ve městě čistší vzduch a méně hluku v přilehlých čtvrtích,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Jedno u metra, druhé s procházkou

P+R parkoviště v Hostivaři má mít kapacitu 647 míst. Bude u konečné metra A Depo Hostivař v blízkosti ulic Černokostelecká a Sazečská. 20 míst bude sloužit pro osoby s těžkým pohybovým omezením a čtyři budou mít elektrické nabíjecí stanice. Zároveň se počítá s místností pro 38 jízdních kol. Předpokládaná cena je 601 milionů.

P+R parkoviště začala Praze vydělávat, plní se už i to největší. U ostatních se však smysl vytrácí

Druhé P+R parkoviště vznikne v ulici Na Radosti u stanice metra B Zličín. Celková kapacita bude 462 parkovacích míst, nedaleko bude také pomocná parkovací plocha pro 134 parkovacích míst. Celkově tedy v bude mít parkoviště 596 parkovacích míst.

Z toho bude opět 10 míst pro invalidy, 8 stání pro rodiny s dětmi a 11 stání pro elektromobily s nabíjecími stanicemi. Otevřeno pro veřejnost by mělo být v roce 2028, předpokládaná cena je 652 milionů.

Na Radosti bez metra i městských autobusů

U parkovacího domu na Zličíně měla původně vzniknout i nová stanice metra, aby bylo přesednutí z auta na městskou dopravu co nejpohodlnější. Stanice se měla stát novou konečnou metra B a využít stávajících kolejí vedoucích do zličínského depa.

Město ani dopravní podnik však vznik stanice Depo Zličín loni nepodpořily.

Místo toho bude řidiče čekat čtvrthodinová pěší cesta na současnou konečnou metra B Zličín. Město sice plánuje vybudování nové autobusové zastávky Na Radosti, tu však nemá obsluhovat žádná nová městská linka, ale pouze příměstské autobusy.

Jsem rád, že náměstek Hřib pokračuje v projektech P+R, které jsme připravili, ale je škoda, že na Zličíně se vykašlal na stavbu nové stanice metra, která by P+R dala smysl. Takto vznikne první P+R parkovací dům bez přímého spojení do centra města,“ kritizuje šéf opoziční strany Praha Sobě a bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle něj nebude přesedání na autobus a pak ještě na metro pro řidiče aut příliš lákavé. Regionální autobusy jsou navíc při příjezdu do Prahy už většinou velmi plné a lidé odstavující Na Radosti své auto tak mohou volné místo hledat marně.

Dopravní podnik zastavil z popudu vedení metropole práce na přípravě nové stanice loni v srpnu. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba není v okolí dostatek cestujících, aby nová stanice měla ekonomický a dopravní smysl.

U „zaříznutí“ Depa Zličín nejde o peníze, říká Hřib. Srovnání s lanovkou v Troji odmítá

Nová ekonomická analýza by tak pravděpodobně vyšla negativně. Projekt se do Akčního plánu udržitelné mobility nedostal a byl přesunut až na budoucí období.

Loni zveřejněný přehled dosud vynaložených nákladů na zrušenou investiční přípravu nové stanice metra Depo Zličín činil 57,1 milionu korun.

Podle přehledu vyšel nákup pozemků na 49,5 milionu, projektové práce na 6,5 milionu a architektonická soutěž na podobu stanice metra 1,1 milionu korun.

Cena za uložení do šuplíku: Zrušená příprava stanice metra Depo Zličín vyšla na 57 milionů

Tagy Depo Zličín P+R P+R Depo Hostivař rozšiřování P+R parkovišť v Praze Zdeněk Hřib Zličín
45 komentářů