Praha schválila 1200 nových parkovacích míst P+R. Polovina je bez přístupu k MHD, vadí opozici
Vizualizace P+R parkovacího domu na Zličíně. Zdroj: MHMP

Cena jednoho parkovacího místa je odhadována na milion korun.
Cena jednoho parkovacího místa je odhadována na milion korun.
1 mio za 1 parkovaci misto mi prijde skandalni plytvani verejnymi prostredky. Takto by tech 100tis parkovacich mist stalo 100 mld, tedy radove stejne jak 24ks F35.
Co vic potrebujeme necham na kazdem, ja mam jasno
Když to umíte levněji, podejte nabídku v rámci výběrového řízení na stavbu.
To je ale blbé uvažování. P+R se musí vybudovat kdyžtak u stanic PIDu, aby se autem popojelo jen „od baráku“ k vlaku a dál už MHD. A ono to taky bude levnější.
K tomu bus pendlu na Zličíně – jestli to bude jako ostatní P+R, tak je v osm ráno plné a pak už by nebylo pendlem až do odpoledne koho vozit.
Tak by možná „stačil“ pendl jen v ranní špičce, ale zato častěji. Odpoledne je rozplizlejší, ale to lidi míň spěchají a mohli by pěšky.
K ideálu daleko, ale aspoň něco?
Prodlouzeni metra ekonomicky nevychazi, ale parkovaci dum za 600 milionu zadne ekonomicke posouzeni nepotrebuje? Pri cene milion / misto by denni parkovne muselo cinit minimalne 500Kc…
Kauzu Zličín bych zjednodušil do jednoho docelakrátkého souvětí: aspoň víme, koho v Praze také nemáme volit.
Není jednodušší cesta k čistému vzduchu a průjezdným ulicím prosté zpoplatnění vjezdu do Prahy?
Stacilo by adekvatni zpoplatneni verejnych parkovacich mist. Vcetne tech v drahych parkovacich domech a tech pro rezidenty.
Bez redukce kapacit (parkování i průjezd) v centru bude výsledek z hlediska dopravy ve městě nulový. Každé auto zaparkované na P&R bude ve městě nahrazeno jiným.
Regulace je vždy dvousečné řešení, které postihne i regulujícího. Jistě lze zrušit parkovací místa, brutálně je zdražit nebo zavést mýto. Také lze vázat přihlášení vozidla na zajištění garáže po vzoru Singapuru. Nebo cokoliv dalšího, co to město udělá nepřátelským k IAD a omezí ježdění po městě nebo dokonce vlastnictví aut. Ale musíte mít kapacitní trasy, kterými to město objedete, což v Praze úplně není. Musíte mít podporu majoritní části obyvatel, jinak prohrajete příští volby. Musíte mít řešení pro lidi, kteří z pracovních nebo zdravotních důvodů musí auto používat. Musíte…..A také musíte počítat s efektem pomsty, když Praha zavede mýto, zavede… Číst vice »
Uhýbáte od tématu. Objízdnost Prahy nemá žádnou souvislost s dojížděči za prací nebo zábavou do hlavního města. Kamion jedoucí z turecka do Dánska neřeší nějaké P+R, to je úplně separátní problém.
Nic jiného než omezení bohužel nefunguje, protože když někde zaparkovat nebo někam dojet jde, spousta lidí se bude snažit tam dojet autem a zaparkovat. Což je stávající stav.
Nevím co myslíte efektem pomsty a proč se kolem obcí staví obchvaty (proto aby tam „ne-místní“ neprojížděli). Praha nabízí kvalitní a levnou MHD, nemá povinnost kždému zajistit dojezd až pod okna, když i místní tam jedou tramvají nebo metrem.
S tou politickou podporou to klidně může být jinak.
Taková Anne Hidalgo v Paříži nebo Sadiq Khan v Londýně šli do úřadu s tím, že prosadí i zdánlivě nepopulární, ale empiricky podložené změny, i kdyby to mělo být na jedno funkční období.
Oba se nakonec dočkali znovuzvolení, když se opatření v praxi ukázala jako dobrá.
V Praze zatím taková odvaha není, ale to neznamená, že dobrá řešení budou mít od začátku širokou podporu.
Dalnicni obchvat Praze chybi, to je pravda. Nicmene jen kdyby se parkovani realne zpoplatnilo, vyrazne by to ulehcilo i mestskemu okruhu.
Lide se zdravotnimi problemy jsou vymluva, tech, co auto potrebuji denne, je malo. Ti, kdo ho pouzivaji pracovne, proste budou mit vyssi naklady, ktere se promitnou do cen, stejne jako kdyz zdrazi PHM.
Ze by zahlcovani auty podporovala majorita si nemyslim. Kdyz, tak ze strachu, ze radikalni zmena neprinese pozitiva, spis jde ale o efekt hlasite mensiny.
Objízdné trasy okolo Prahy se právě teď (konečně!) vylepšují… bohužel jsou dost plné příměstského provozu…
Prodlužovat metro kvůli P+R je asi nesmysl, ale co kdyby Hřibovi někdo poradil, že tam může jezdit autobusový pendl? On totiž ne každý, kdo přijde do Prahy je ve věku 20 let a je ochoten jít kilometr a půl k metru…..a pendly se takové situace řeší všude kolem nás, naposledy jsem to zažil v Lublani
Klidně se tam může vkuse točit 249, která zatím dost blbě obsluhuje vedlejší sídliště.
Autobusová „znouzectnost“ je k ničemu, tu nikdo chtít využívat nebude. Jediným rozumným řešením je to prodloužení linky metra,: když na dnešní konečné stanici soupravy přejíždějí stejně z koleje na kolej, tak by jen to „uvracení“ o něco málo prodloužily a k (jedinému) peronu u depa by mohla jezdit třeba jen každá druhá souprava, aby tam stačila jen jedna „osobní“ kolej: investičně by to mnoho nestálo a ani provozně by náklady nebyly o tolik větší než nyní. jen by asi bylo třeba o jednoho strojvedoucího navíc jako „střídače“ pro urychlení obratů.
Mnoho nestálo je 1,5 miliardy. Jedna kolej ve stanici, přestavěné zhlaví depa (nutnost) a o jeden, dva vlaky více v oběhu což na vlakokilometrch také není za stovku… Metro je drahý dopravní systém na to, aby odvezlo 5 řidičů co tam zorvna za posledních 10 min zaparkovali.
Ale 600 milionů za parkovací dům, který se kvůli absenci rozumného napojení na MHD stane poslední záchranou, když nikde jinde už opravdu nebude místo, je v pořádku? Vždyť bez toho metra je to parkoviště nesmysl. Je sice pravda, že by to bylo vcelku v pustině, ale jenom to parkoviště by to metro neobsluhovalo, dostalo by se do docházkové vzdálenosti části řepského sídliště, zvlášť s rozumným odkladištěm pro kola a koloběžky. To je cesta, kterou by město mělo jít, ne auta, auta, auta, prostě protože jednostopá vozidla potřebují mnohem méně prostoru a tedy mnohem levnější infrastrukturu.
Ten parkovací dům je nesmysl se stanicí metra i bez ní.
S řepským sídlištěm to nemá nic společného, od Řep je to dál než současná stanice metra Zličín.
Docházková vzdálenost asi o 300 m by se zmenšila sídlišti Nový Zličín (dříve Metropole), ale tam bydlí na stanici metra moc málo lidí. Ostatně je vidět, kolik jich chodí od metra na Zličíně nebo jezdí 249… jednotky, max. nižší desítky od každého vlaku.
Stavět konečnou metra, kde nasedne do vlaku 15 lidí je ekonomický nesmysl. Stanice metra pro 3-4 tisíce lidí denně se nikde nestaví.
Vy víte jak to bude vypadat za pět, deset nebo více let? Jestli tam nebude další velké sídliště? A až se třeba bude potom bude protahovat další linka, tak narostou problémy i cena. Proti dnešku.
Ze parkovaci dum je debilovina v techto parametrech a cene neni duvod pro jeste vetsi debilovinu
Tady je jasně vidět, co se stane, když magistrát nemá koncepci. Kdyby vyčlenil v ÚP u každé stanice metra na periferii Prahy (kde to jde, Motol to jistě není) prostor pro P+R, nemusel teď chtít stavět totéž v „polích“. Jenže nevyčlenil, místa jsou zastavěná a teď se hledá co s tím. Ono totéž se stane na jihu u metra D, až se jednou konečně dopracuje do Libuše a vznikne nápad na P+R, zjistí se, že není kam postavit. Totéž se stane v Letňanech, až někoho napadne tam parkhaus postavit a kdekoliv jinde Jinak k té ceně – Budějovice vloni otevřeli… Číst vice »
Prodlouzeni metra kvuli 600 parkovacim mistum? Jste normalni? Kapacita soupravy je cca stejna jako cele parkoviste za predpokladu 1valce. Kdyby tam byli dva na auto, tak cca 3 soupravy = cele parkoviste. Ano, neprijedou vsichni v jeden okamzik, ale cca behem jedne hodinx.
To uz lepe vyjdou snad i nosici s nositky nebo riksa
To je jeste vetsi nesmysl. Budto by jezdil jen ve spicce pracovnich dni, nebo po vetsinu casu prazdny. Kdyz uz tam ty koleje jsou, tak vybudovat stanici je jedine spravne reseni, i kdyby tam zajel kazdy treti vlak. Samozrejme nejvetsi nesmysl je stavet obri parkovaci dum bez kolejove dopravy.
S prodlouzenim metra by stalo jedno misto treba 3 mio. A to se fakt vyplati, Horste!
Jako danovy poplatnik v Praze durazne protestuji proti takove dotaci pro dojizdece
No je škoda, že prostě pan hlavní pirát totálně zazdil to stanice metra, protože bez ní je to záchytné Parkoviště úplně zbytečný a příměstské autobusy to nezachrání. Je fajn, že se konečně bude dělat Depo hostivař ale tam už to taky mělo být dávno. Prostě bohužel pan náměstek zazdil většinu projektu a teď se diví že prostě nedávají ty ostatní smysl.
Lidé z těch parkovacích stání by se vešli do jedné soupravy metra. To se dá těžko obhájit.
Asi není cílem mít naplněné soupravy ne? Jde o obsloužení budovaného P+R, které není úplně nejlevnější (půl miliardy, ano?) takže by možná sneslo i investici do zastávky (třeba i jak psali spoludiskutující s obsluhou jen každou druhou soupravou?)
Ale taky je možné že je takový hlad po P+R parkování že i tak se to naplní… takže by možná stačilo průběžně monitorovat využití a stavbu zastávky odložit až podle výsledků…
Naplní se jedině v případě, že to bude široko daleko jediná možnost, jak za podobnou cenu zaparkovat. Prostě postavit ho bez metra je nesmysl. Stejně jako diskutovat o jakékoliv ekonomice, když ten parkovací dům si parkovným vydělá sotva na provoz a údržbu.
Takže za půl miliardy postavíme P+R na nevhodném místě a vyřešíme to tak, že za 1,5 miliardy k němu dostavíme stanici metra. To opravdu dává smysl… 650 Kč na zaparkované auto denně po dobu 20 let.
Proste ne, vesnice o 1000 lidech taky neni argument pro stanici metra. Mnohdy ani pro zastavovani vlaku
A jak se obhájí parkovací dům za 600 milionů, když i kdyby byl každý všední den plný, zaplatí se z parkovného za 80 let – jen stavba, o provozu a údržbě nemluvě? Přitom denně plný takhle uprostřed pustiny určitě nebude.
Falesne dilema, blbost je oboje
A jste si jistý že to za deset, patnáct let nebude vypadat jinak? Že tam nebude další sídliště? A pokud se tam potom bude metro natahovat, tak to proti dnesku bude třikrát dražší.
Líbila se mi varianta, kdysi prezentovaná, že by u Zličína bylo nad dálnici postaveno parkoviště. Jen jedno patro, bez stropu, v podstatě deska. Při příjezdu byste měli nájezd přímo z dálnice, pro výjezdu zase sjezd na dálnici. Mohla by mít délku třeba stovky metrů s obří kapacitou. Proč z toho sešlo?
Asi nemyslíte dálnici, ale silnici pro motorová vozidla – Rozvadovskou spojku v místě východně od nadjezdu ulice Řevnické nad ní, což je nad tunely =M=B ze stanice Zličín do centra -https://mapy.com/cs/?source=area&id=474137 , takže by z toho místa snad šlo udělat od jihu druhý vestibul té stanice metra!
Osobně by sem tam klidně viděl dvě podlaží parkoviště, ale ani by to nebyl dům – prostě dvě desky na pilířích nad sebou bez jakéhokoliv postranního uzavření spodního podlaží v úrovni Řevnické ulice.
No to je právě myslím ta varianta, kterou nechtěli místní. Ale je pravda že třeba na smíchově to bude dost podobně, kdy vlastně s Dobříšské bude sjezd jako na ten budoucí terminál tak do toho parkovacího domu a měl by tam být zase najet zpátky co si pamatuju tu vizualizaci, ale nechytejte mě za slovo, jen co si tak pamatuju a co jsem slyšel o tom. A možná by tam měl být i nějaký nájezd nádražní ale nejsem si jistý
Místní nechtějí nikdy nic. NIMBY. My bydlíme, ostatní ať si bydli jinde. My tu jezdíme, ostatní ať jezdí jinudy. My tu nakupujeme, ale žádné nové obchody nechceme. Atd
Ale běda, když by někdo omezil je…….
Rodinný dům na Zličíně 20 mil. ten samý dům v Horní Lhotě 10 mil. Co mají místní z toho P+R? Mohou tam parkovat místní? Je třeba si přiznat, že ten co zaplatí za barák 20 mil. není nadšenej z těch, co zaplatí 10 mil a akorát se ještě dožadují infrastruktury na úkor těch, co zaplatili 20 mil. A ví, že už zaplatili i za tu infrastrukturu města v rozdílu ceny nemovitosti. Tomuhle já neříkám NIMBY, ale typicky česká vyčůranost :-). Nikdy nebude dost parkovacích míst. Dožadujte se dostatku P+R míst ve Vašich „okresních“ centrech! Nebo si to v Praze pěkně… Číst vice »
Co to melete za nesmysly – kolik z ceny nemovitostí jde do vybudování infrastruktury města, která se netýká té dané nemovitosti jako přístupové ulice a pod nimi přípojky tzv. inženýrských sítí? Nic!
Rozdíl v ceně je vždy lokalita vč. infrastruktury. A ti nově příchozí to v rámci developmentu platí městu v kontribucích. Nebude trvat dlouho a vlastníci dražších nemovitostí to brzy poznají i na dani z nemovitosti. Je pouze vlhký sen dojížděčů, že budou vysoce kapacitní P+R u stanic metra. 500 – 1000 míst je akorát tak pro návštěvy do města, ne pro dojížďku do práce. Nicméně nikdo nikomu nebrání si koupit pozemek u metra a nabízet tam komerčně parkování. jenže kdo by dal za parkování za celý den téměř tolik, co si za ten den vydělá. Takže se opět natahuje ruka.
Ano, myslím ten úsek od křižovatky D5 / DO až k je sjezdu IKEA. Kolem silnice žádné baráky nejsou, takže NIMBY si nemají nač stěžovat. Tohle by bylo kapacitní a levné. Stejně lze obsloužit příjezd D1 u Chodova.
Tak mě by to přišlo naopak zajímavé na té části směrem k centru. Jako protihlukové opatření.
Kapacitni ano, levne ne
Barák v Praze nestojí 20 mega proto, že by byl dvakrát lepší než ten vesnický za 10, ale kvůli omezené možnosti si tam takový další postavit, kvůli obchodní síti, připojení na dopravní i technickou infrastrukturu apod. Valná část lidí, co bydli v okolí Prahy (Brna, Plzně….) tam nebydlí z plezíru, ale proto, že v Praze (Brně, Plzni….) nesehnali dostupné bydleni. Ale pracují v Praze, tudíž tam utrácí, jejich firma platí daně, poplatky za parkováni, apod. Kdyby těch 200 tisíc lidí, co do Prahy dojíždí za prací nejezdilo, dost budou chybět. Možná ne všichni, ale většina. Takže je i v zájmu… Číst vice »
V zájmu Prahy by především bylo uvolnit možnosti výstavby v Praze, a Prahu výrazně zahustit (aktuálně je ve srovnání se stejně velkými městy v Evropě řídká až neuvěřitelně, aby ti lidi mohli bydlet přímo ve městě. A mnohem víc míchat jednotlivé funkce, aby se ani uvnitř Prahy nemuselo jezdit tak daleko. Protože při té současné nízké hustotě a dlouhých cestách to není moc udržitelné ani MHD, natož auty z toho středočeského kraje. Aby mimo město bydleli jen tí, kdo opravdu chtějí a mají na to zaplatit zvýšené náklady, které to veřejným rozpočtům přináší a ne ti, kteří jsou k tomu… Číst vice »
Děkuji Vám za názor, pod to se podepisuji! Problém výstavby v Praze je mnohem širší. O peníze jde vždy až v první řadě. Prozatím by stačilo efektivně vyřešit územní plánování po vzoru srovnatelných vyspělých evropských měst.
Ano, s tím souhlasím. Jenže proti tomu jsou místní, politické strany (zdravím Piráty a zejména paní Tyllovou na Praze 12 či jakési sdružení na Praze 15) a bohužel i hygienické a požární předpisy. Výšková regulace na úrovni činžáku je jistě nutná na Starém městě, zda i na městě Jižním či v Modřanech si nejsem jist. Přesto po ní občané volají a politici jim vyhoví. Pak je ovšem hustota osídlení na km2 v Praze daleko za úrovní jiných velkoměst v Evropě. Což zase generuje exodus lidí z Prahy, tlak na dopravní infrastrukturu a ranní/odpolední ucpanost nejen silnic, ale i příměstské MHD
Mohu Vás uklidnit, Prahu mám prošlapanou od narození. Venkovany jsem nikdy nepohrdal. Vážím si každého slušného a pracovitého člověka. Nicméně k tématu. Není řešením nedostupnosti bydlení zástavba na levných pozemcích bez infrastruktury a služeb. Já bych radši viděl těch 150 tisíc z těch Vašich 200 tisíc dojíždějících, aby bydleli v Praze, kde ta základní infrastruktura a služby jsou. Ideálem by bylo město krátkých vzdáleností, ale to je v přímém rozporu se suburbanizací, která se nyní děje pod heslem nedostupného bydlení. Jako stavaři by mi to mohlo být jedno, tak místo bytů budeme stavět silnice a železnice. Ale společensky je to… Číst vice »
V USA si špatným přístupem těžce naběhli, byla by chyba jít v jejich stopách.
To máte pravdu, že by se Praha mohla a měla zahustit, pokud jde o bydlení, ale u nás je u dost lidí zakořeněný odpor k bydlení v „králíkárnách“ a nechtějí bydlet v jednom vchodu s 20 dalšími rodinami. Chtějí mít to „svoje“ se zahrádkou, což je trávníček před řadovkou a zahrádka 5×15 metrů za ní, kde ještě část okupuje bazén a plynový grill. Prostě sídliště naležato, kde paní stejně zjistí, že se na té zahrádce bez plavek opalovat nemůže, protože na zahrádku je vidět z 9 okolních domků… Tenhle problém je dost těžko řešitelný. Oni potom, když na to mají,… Číst vice »
K tomu mám dvě věci: 1) spousta lidí už to ví a do těch satelitů nechce, ale v Praze neseženou ani ke koupi ani k pronájmu byt, kterej by jim stačil s dětmi. mnoho majitelů dokonce nájemníky s dětmi rovnou odmítá. Takže nemaj jinou možnost. 2) Pokud je to pro někoho sen domek na venkově, má na něj a je ochoten smířit se s nevýhodami, které to má, ať si poslouží. Mám takové lidi mezi kamarády a nemám s jejich rozhodnutím nejmenší problém. Problém je to, jak tahle sídelní kaše parazituje na městě, vysává ho a ničí ho těm, kdo… Číst vice »
Město krátkých vzdáleností by byla krásná věc, ale není reálná (s aktuálními politiky a Ropidem).
Např. proč mi cesta do práce (dveře-dveře) trvá MHD přes hodinu a autem 20 minut (pokud jsou kolony)? A to v rámci jedné čtvrti a ani v jednom případě se nejedná o žádné vilkové periferie?
No budeme doufat v rozvoj tramvajových tangenciálních spojení. Snad to do města zapadne lépe než ten kousek na Pankráci a budou se budovat městské třídy krásní i na pohled.
Pokud paměť slouží, sešlo z toho mj. proto, že rozpočet této jediné stavby měl být přes dvě miliardy.
No ale za kolik míst by to bylo?
Což, když srovnáme s cenami P+R Na Radosti a stanice Depo Zličín 0,5+1,5 mld. nevychází nijak zvlášť špatně. Nehledě na to, že by se vyřešil i terminál Zličín.
Tu hostivař bych osobně nestavěl. Depo hostivař prostě nemůžu vidět jako dlouhodobou konečnou metra myslím že celý ten konec A bude nahrazený novým vedením přes zahradní město
Nebude, ta odbočka ze Strašnické přes Zahradní Město do Hostivaře už v novém metropolitním plánu není a vymezené plochy pro stanice jsou zrušeny.
Minusující ví o MP něco nového nebo si jen chtěl kopnout? 🙂
To přeci neznamená, že se územní plán nedá znovu aktualizovat, pokud Praha dospěje k větší bytové výstavbě v koridoru Malý Háj – Dubeč. Stanice se vždycky nějak vymyslí.
Jistě dá. Jen když do té doby zastavíte uzemní rezervu, nemáte kam umístit stanice 😋
Město už mělo dávno zavést mýtný systém pro vjezd do centra (klidně odstupňovaný dle emisí). To by se pak lépe sháněly peníze na ta milionová stání. Takto budou peníze chybět jinde.
Chybí politická odvaha. A do voleb už určitě nebude.
Proto by se mělo jít cestou zpoplatnění vjezdu do celé Prahy – tam to dopadne primárně na Středočechy, kteří v Praze nevolí.
To by soudy velmi pravděpodobně shodily pro rozpor s LZPS.
LZPS?
Vjezd do města není základní lidské právo o nic víc, než získání rezidentské parkovací karty na základě trvalého pobytu.
Sedět na zemi ve městě se taky nemusí zdát jako základní lidské právo, přece ale ÚS zrušil takové vyhlášky, které ho zakazovaly. Čl. 14, odst. 1 zaručuje svobodu pohybu a její meze lze upravit pouze zákonem. Ten říká (konkrétně § 10 zákona 565/1990 Sb.), za jakých podmínek lze zavést poplatek za vjezd. Paušalizovat „vybraná místa a části města“ na celé město (nebo skoro celé, aby se formálně naplnil text zákona) je nepřípustné a taková vyhláška by neobstála.
Stačí jeden malý článek a místní, všemurozumící, pisálkové se začínají opět cyklicky psychicky hroutit. To je vážně prča 😄
Já se s vámi klidně vsadím, že v den otevření P+R Zličín tam nějaká linka MHD zavedena samozřejmě bude. Času toto dořešit, je více než dost 🙂
Ten Zličín, to je hotové cimrmanovské „parkoviště na mýtince“ a tak drobet naschvál mimopražským, když už tedy vůbec to P+R. Nechť venkovani když už v Praze otravují jedou ideálně vlakem, nejlépe po „koridoru“ 171, kde to „rychlík“ nedokáže vytáhnout ani na cestovní rychlost 60 km/h v roce 2025 a kde jeden neví jestli skončí na hlavním, v Radotíně, na Smíchově, na Kačerově či ví Bůh kde. No a když jedou autem, nechť se projdou. Nic proti, já ale do Prahy jezdím naštěstí již jen na schůzky a auto ze zásady nechám v nejbližším OC a zbytek dojdu pěšky. Ze zásady… Číst vice »
Když ony se dost špatně hledají pozemky a příjezdové komunikace, které jsou zároveň u vchodu do metra. A lidi od auta chodit nechtějí. To je prostě obecný problém parkování. Metro jako obsluha P+R parkoviště je ekonomický nesmysl, celou kapacitu parkoviště zvládne jedna souprava, pohodlně k sezení dvě. Zástavba tam také není zrovna hustá a to je celý problém. Konečná autobusů je na Zličíně, tedy efekt „depo Hostivař“ tam nehrozí (a ani tam to není žádná sláva). Provoz metra je drahá sranda a potřebuje tedy zátěž. Je to minimálně o vlak více v oběhu do toho přestavba zhlaví depa a výstavba… Číst vice »
Asi jediné, na čem by se dalo nějak ušetřit, je stanice – jedna kolej, nástupiště s jednoduchým přístřeškem, přístupné bez podchodů, eskalátorů apod. a ne další architektonická hříčka.
Ale pořád to bude potřebovat nějakou údržbu, úklid, soupravu navíc apod.
Ano, přesně to jsem myslel, lze-li to legislativně zvládnout.
Přesně to tam bylo navržené. I tak to hodilo nějak k 1,5 mld. Kč. Musíte do toho připočítat i přestavbu zhlaví depa. V depu se posunuje, a po trati jezdí vlaky, tyhle dva typy provozu nesmí interferovat, tedy se musí zásadně překonfigurovat aby se ze spojek do depa mohla stát trať po které se smí vozit cestující.
Tak ono když jsi se tam uvažovalo s přebudováním terminálu a výstavbou nějaké parkovací plochy nad ním ale to prý místní nechtěli, takže ten terminál je šílený, já jsem tam včera šel za tmy a třeba pro nevidomého je to totální bojová akce tam přestupovat z metra na nějaký příměstský autobus. Takže bohužel tam jakoukoliv proměnu nebo doplnění nějakým záchytném parkovišti tam zazdily místní před několika lety.
Jj, uvažovalo ale je to tam nějaké neprůchodné.
Já tam léta chodil a poravdě pro běžného MHD cestujícího, ujít to od stanice k plánovaném P+R není žádný velký výkon, je to cca 10 min, dost normální vzdálenost, ale problém je ta perspektiva řidiče.
Když prší nebo je namrzlo, tak je to nekonečných 10 minut.
Problém je v tom, že řidiči očekávají dotovanou cenu za parkování. Jinak by to trh vyřešil sám, tak jako u letiště.
Chtělo by to limit 100.000 na stání a klidně to udělat na polích venku u Zličína, Opatova a kde se dá za výrazně méně peněz. Milion za místo je naprosto šílené a jen pokud se to samo rychle zaplatí tak to je rozumné
Nezaplati se to nikdy,u PR se bere jako uspech,kdyz parkovne pokryje provozni naklady.s navratem investicnich nebo setrenim na rekonstrukce nikdo nepocita.
Chtelo by to limit dle vzorce: prumerna cena v Nemecku + 10 %
Tech 10 % jim musi na uplatky stacit🤑 Porad by to stalo polovinu toho, co ted predpokladaji.
Zakladem by ale melo byt, ze nebudou soutezit nejaky konkretni projekt, ale idealne metodou design & build, protoze by pak uchazeci klidne mohli podat nabidky na levnejsi prefabrikovane reseni.
Problém je, že parkování je a priori prostorově velmi neefektivní a jeho vnímaná hodnota je v populaci nízká.
100 tisíc za stání stojí nové venkovní parkoviště na Praze 12… MČ se chlubí výstavbou deseti míst za milion a zničí kvůli tomu trávník a strom v obydlené oblasti.
Chtělo by to limit 100.00p na stání a klidně to udělat na polích venku u Zličína, Opatova a kde se dá za výrazně méně peněz
V okolí jsou absolutně přetížené silnice. Už vidím jak někdo například o vánocích stojí 20 minut v koleně aby zaparkoval a pak šel 15 minut pěšky.
V PID je jedno, jestli je linka městská nebo příměstská od toho přece máme tu integraci. Důležité je, aby ta zastávka Na radosti byla v pražském tarifním pásmu – a to nepochybně bude.
Problém je spíš v tom dodatečném přestupu a v intervalech, ve kterých budou busy jezdit. Určitě se tam nevyplatí podobně krátké intervaly, jako má metro.
Ono i kdyby se tam postavilo metro, jezdil by tam tak každý druhý nebo třetí vlak.
Asi tak, i kdyby tam jezdilo jedno metro za 10 min. tak pro obsluhu toho Parkoviště a přestupu z regionálních linek na metro by to bylo super, protože jak si pamatuju tu vizualizaci, tak i z toho autobusu by tam byl rychlejší přestup než na samotném Zličíně. Samozřejmě otázka jak to bude s autobusy ze směru Slaný a Kladno po otevření terminálu Dlouhá míle.
Pokud interval stávajících autobusů nebude stačit, může Praha obsluhu P+R posílit další (třeba lokální) linkou.
Jedno je kolo u trakaře. Tarifně to platí, reálně moc ne, ty příměstský linky bývají na dojezdu do Prahy i výjezdu z ní silně nacpaný, takže pro cesty uvnitř Prahy s nimi lidi reálně moc nepočítaj. Spíš je to takovej bonus, když náhodou přijede a není úplně přeplněná.
To je ale jen věc toho, kolik spojů se objedná (a zaplatí). Může to jezdit klidně po 10 minutách (třeba i jen po části trasy), ale takové busy budou v zásadě prázdné a bude potřeba do nich sypat dost veřejných peněz.
Plus ve směru do Prahy se moc nedá spoléhat na jízdní řád.
A to je neřešitelný problém? Ta obsluha se dá v případě potřeby posílit, vy „kolečko od trakaře“.
Dá se leccos, ale řešit vnitroměstskou dopravu příměstskými linkami obecně není dobrej nápad. Mejsou na to moc vhodnej nástroj Jako bonus jsou fajn, ale to je tak vše.
Řada příměstských linek je přímo určena i ke vnitroměstské dopravě – například linky 111/329 nebo 229/364+366 mají společný takt.
Myslím si že to nebude lákavé tolik pro lidi na zaparkování a odjetí dál MHD. Ale není to parkoviště pro 10 tisíc lidí. S tím jak v Praze je problém parkovat si to najde klientelu. Především z lidí pracující na Zličíně kdy se to číslo stále zvyšuje.
Plus to bude ready až se ta Zastávka metra tam někdy postaví.
Pro tu zastávku metra nebude nikdy ekonomický důvod. Jestli to někdy někdo prosadí politicky je věc druhá.
A asi ani logický, od začátku se mi to nezdálo, že tím chtějí jeden přestupní uzel rozstřelit na dva. Všichni z těch příměstských busů nejdou do metra.
Tak teoreticky nějaká dodatečná výstavba v okolí, rozšíření parkovacího domu, osekání té stanice metra apod. by to mohly posunout správným směrem, ale vždy to bude asi ekonomicky za hranou, otázka jen jak daleko.
Na druhou stranu je to něco, co se dá reálně postavit, což by mohlo být politicky zajímavé.
Tak ekonomicky zahranou to bude pokud tam bude jen 500 míst. Pokud by tam postavily 5000 míst, nebo 10000 míst (pro dojíždějící i Pražské rezidenti který chtějí jen někde píchnout auto na delší dobu) tak by to ekonomické mohlo vyjít lépe.
Podle mě Zlicin kde je vjezd na dálnici může klidně pojmout tisíce dojíždějících. 5k, 10k a víc.
Jen potřeba plan. A vize. Ta v Praze momentálně neexistuje
Viděl jste někdy ty dálnice kolem Zličína ve špičce? Tam byste jen tak přidal 10000 aut ve špičce? Víte, jak by musel vypadat příjezd, vjezdy, a rampy mezi patry v parkovišti pro 10 000 aut? Ona to vůbec není sranda navrhnout dobře tak, aby to třeba jedno auto podle zákona schválnosti porouchaný v nejužším místě vjezdu totálně neparalyzovalo… A výjezd je ještě horší, se zmatkáři, kteří zapomenou zaplatit, nemaj po ruce kartu, aby zaplatili hned u závory, začnou vycouvávat, atd.
Sam jsem často používal parkovací dům co má 12,000 míst. Seatac airport. A třeba ve Vegasu jsou podobné velké. Problém to není a cena jednoho místa je nižší.
Velká část aut co teď používá D5 D0 D6 D7 a okolí by to využila . To je aby ty auta co tam už jsou ukončily cestu a pokračovali metrem. A navíc část míst můžou používat rezidenti Prahy co auto používají výjimečně na cesty mimo Prahu a nemají kde ho nechávat.
Tam (plus takové 3-4 další místa kolem Prahy) jsou vhodné pro fakt velké parkovací domy co udělají rozdíl. 5-10+ tisíc míst.
Tak vize snad nějaká je, ale prostě s tímhle nepočítá.
Reálně tam asi víc než 1000 parkovacích míst nebude.
To máte pravdu. Od určitého počtu parkovacích míst by to smysl dávalo.
Mýto za vjezd do centra a hned jak budou parkovací domy plné a debata o docházkové vzdálenosti bude zcela bezpředmětná.
P+W Park&Walk
Ta se stavi jako soucast Terminalu Smichov
Proč ten Zličín nepostaví u metra Zličín, jen tak ze zvědavosti ? 🙂
Kde? Město tam žádný volný pozemek nemá.
Ten Zličín je naprostý šílenství. Buď P+R i stanici metra a holt zkousnout, že bude míň využívaná, nebo ani jedno. To by měl být fakt nedělitelnej celek, P+R bez stanice nedává nejmenší smysl.
Už teď se na bezejmenné ulici mezi skladovým areálem a Sazovickou hojně parkuje. Na pozemky jižně od dálnice, stejně daleko od metra, se kvůli parkování omezuje vjezd. Poptávka tedy je i bez stanice metra. Pro uživatele je tedy tato nepraktická možnost stále lepší než další existující možnosti, vidí-li jaké.
Stanice metra k parkovišti je nesmysl. Beru, kdyby tam bylo i něco jiného, ale zatím to asi nákladově nevychází.
Stanice kolejove dopravy k parkovišti se staví jen v USA a Kanadě, ale tam dosahuji asi desetinove vytíženosti hromadné dopravy proti Praze. Tady to opravdu nedává smysl.
Prahu to de facto taky čeká pod názvem „Terminál Dlouhá Míle“
Jen k tomu parkovisti ne. Zalezi jaky by byl zajem z toho sidliste, zamestnancu tech skladu, depa, atd.
Já si nemyslím že by si to ti lidi nenašlo. Proto mě třeba štve že se nedo dělalo to záchytné Parkoviště na Slivenci, které je v luxusní poloze co se týče pražského okruhu tak Přivaděče k Barrandovském mostu a neudělalo se to, i když to byla podmínka městské části.
Ten počet nabíjecích míst je krutě nízký. Doufám, že se udělá aspoň příprava pro rozšíření nabíjecích bodů na další místa, ať se to pak nemusí rozkopávat, až budou potřeba další místa (a ona potřeba budou, už v době otvírání parkovišť bude potřeba o dost víc míst než dneska).
A ještě bych se vsadil že tu budou rychlonabíječky, kde nemíste stát víc jak 3 hodiny což je na P+R úplně k ničemu.
Rozhodně by to měli kombinovat ve vhodném počtu, AC/pomalé/rychlé…
„P+R je anglická zkratka pro „Park and Ride“, česky „zaparkuj a jeď“ (hromadnou dopravou).“
Na Parkhaus „Na Radosti“ to pasuje naprosto dokonale:
Projdi se 15 minut na metro, nebo (aby to bylo nenapadnutelné), se vecpi se do narvaného příměstského autobusu na zastávce, která se tam má zřídit asi 300 m. od stávající zastávky „Depo Zličín“.
https://mapy.com/cs/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9gfK5xXmrkgkjgWu&x=14.2795920&y=50.0533071&z=17
Jedno z mála míst, kde by elektrokolobezky mohli plnit dopravní funkci.
No, to by jich tam muselo být cca stejně jako parkovacích míst
Your blog is a true hidden gem on the internet. Your thoughtful analysis and engaging writing style set you apart from the crowd. Keep up the excellent work!
Neni jednodussi proste koupit ci pronajmout pole u dobre oblushovane zeleznicni stanice na poli (takovych je bohuzel celkem dost) a nechat auta parkovat na poli? Kolem letiste parkovani na poli normalne funguje.
To není možné. Auta legálně na poli parkovat nemůžou. Aby tam auta parkovat mohla, tak musíte změnit územní plán a to je minimálně na 10 let v Praze.
Nějaké příklady takových stanic? V Rudné by se to dalo, malé P+R tam už vzniklo, a přes nulovou propagaci a značení je využívané. Větší parkoviště by asi neprošlo bez nového sjezdu z D5, ideálně bych tam dovedl i to metro 🙂 Protože S6 sice jede rychle na Smíchov, ale míjí Jihozápadní město, kam dost lidí z tohoto směru jezdí.
Zbuzany, Jinocany, Ruzyne.. Obrovske pole je taky podel ulice Poncarova, tam by mohl existovat pendlujici (mikro)bus na Stodulky, stejne jako to funguje na letisti. Na tom poli se asi ma jednou stavet, ale nez to dostane povoleni bude to travat roky..
Nabízí se třeba Jeneč, kde je zastávka hned u sjezdu z dálnice a kde do budoucna má být velmi silné příměsto.
Na S6 by se šlo napojit také u Zbuzan, kde by se to snadno dalo napojit na Pocarovu (s tím že na Zbuzany bu ta napojeno nebylo, aby se zachovalo to současné oddělení)
Takhle malé P+R v ulici Na Radosti nedává smysl… musí se k němu postavit stanice metra. Jenže i kdyby ve všech autech přijeli 4 lidé, odvezou je tak 3 vlaky metra. Celé „vedle“ stojící sídliště Nový Zličín odveze dalších 7 vlaků, ale těch vlaků by tam denně jezdilo kolem 150. Autobusový terminál se tam nevejde. Další rozsáhlá bytová výstavba se vzhledem k ohraničení depem metra a dálnicí neplánuje. To by bylo lepší vybudovat P+R nad současným terminálem Zličín a nad stanicí metra podél Řevnické. Ano, vím, nebylo by to jednoduché, vzhledem k tomu, že pod tím vede metro a je… Číst vice »
Také nechápu, proč ten dům pro auta – když už – nepostaví při současné konečné. Je nesmysl to stavět v poli u depa. Ono ani to depo „Hostivař“ ve Strašnicích není ideální, vzhledem k tomu, že jde o odbočku a v podstatě dočasné řešení (na nástupiště je to také ještě pěkná procházka…), byť už se k němu plánuje i vlaková zastávka; jenže ta je pro tangentu, takže k ní nemusí metro jezdit tak často, u P+R už to může být bráno jako nevýhoda. Lepší by to bylo u stanice Zahradní Město, kam by měl vést základ metra A.
Na konecnych stanicich nejsou nikdy plne soupravy, na Zlicine navic ty soupravy stejne zajizdeji smerem do depa pri kazde otocce, takze by popojely jen par set metru navic. Ve srovnani s naklady na nedavno predstavene vize novych ctvrti by naklady byly nebo tedy mohly byt minimalni. P+R na Zlicine by mohlo byt teoreticky i bliz ke stavajici konecne, tech moznosti je vic, ale nevim jak by to zvladalo krizeni Revnicke a Rozvadovske spojky. Je tam nekolik nakupaku a svetelne krizovatky jsou ve spickach na hrane kapacit. Asi by se to muselo prestavet cele za mnohem vic penez. Nejvic me ale… Číst vice »
Na druhou stranu je celkem přirozený, že na konečnou a z konečný nebudou vlaky metra jezdit plný. Dokonce je to i žádoucí, kdyby všechno jezdilo už z konečný do centra plný, co by dělali lidi na dalších zastávkách? A vzhledem k tomu, že stanice měla být postavená v depu, byl by tam prakticky zadarmo ten mezistaniční úsek. IMO smysl té stanice stojí a padá s tím, jestli by byla používaná rozumnou částí lidí z toho sídliště. Tedy jestli by měla výrazně lepší pěší přístup než je ten na stávající konečnou na Zličíně. A tomu by myslím pomohl ještě jeden „blok“… Číst vice »
To sídliště žádnou velkou poptávku pi MHD negeneruje. Z metra chodí na sídliště jednotky, max. nižší desítky lidí z každého vlaku, autobusovou linku na sídliště využívají také jednotky lidí. Celé to sídliště má podzemní garáže a i tak má plné ulice aut. Takže je celkem vidět, jaký druh dopravy obyvatelé využívají. Zličínský dvůr má zastávku linky 306, ta jede k metru rychleji než pěšky do kopce. Obchody se tam neuživí, kromě jedné večerky, protože Metropole, Globus a Homepark jsou tak blízko, že se tam neudrží. Stejně tak restaurace. Ta stanice by sice byla součástí depa, ale bokem, muselo by se… Číst vice »
A není to trochu vejcoslepičí otázka? Poptávku po MHD negeneruje, protože je postavený pro obsluhu MHD téměř nejhůř, jak to šlo. Obchody se tam neuživí, nebo tam na ně ani není prostor, protože to bylo celý postavený jako na autech závislá noclehárna? Když vidím, jak hustě se staví supermarkety v Holešovicích (kdysi jen Billa na Argentinský a Norma v tržinici, dnes k nim Albert v bývalým pivovaru, Lidl na Maninách, brzy další na Tusarce, Penny v Rosmarinu…) nedává mi smysl, aby pro některej z nich nebylo místo v takovým už ne úplně malým sídlišti atraktivní. Ona se ta poptávka bude… Číst vice »
Ale to by si musel někdo uvědomit, že s dobrou cykloinfrastrukturou a uživatelsky příjemným a bezpečným parkováním kol se oblast potenciálních uživatelů stanice metra (nebo příměstskýho vlaku) zvětší mnohonásobně oproti situaci, kdy se tam cestující dopravují jen pěšky. Najednou pak nemá „záchytná oblast “ takové stanice pár set metrů, ale pár kilometrů. V ploše je to díky mocnině ještě daleko výraznější. Pokud započítáme jen pěší přístup, budem rádi, když bude ta stanice atraktivní pro půlku toho sídliště Na Radosti. Na kole by mohla být atraktivní i z toho Zličína, Sobína, možná i části Hostivice a Chýně, atd. Jenže když stačí… Číst vice »
Pokud bude P+R dům stát u Depa Hostivař, tak je naprosto vyloučeno, aby byl v Hostivaři.
Od Černokostelecké na jih jsou Strašnice (zde stojí Depo Hostivař). Od Černokostelecké na sever jsou Malešice (zde je ulice Sazečská). Hostivař je od Strašnic ještě dál na jihovýchod, dělicí linií je Jižní spojka.
Depo Hostivař je nástrojem taktiky matení cizinců, něco jako onehdy hospoda „Na Kovárně v Bráníku“ na Letné.
Uf, už jsem se lekl že něco fyzicky brání výstavbě… a ono jde jen o pojmenování… 🙂