Praha prodlouží slevu na městskou dopravu pro sociálně slabší a Ukrajince

Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Důvodem prodloužení slev je podle náměstka pro dopravu pokračující špatná ekonomická situace a zdražování.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Mně se to moc nelíbí, já bych řekl že to není věcí MHD tarifu.
Jedna věc je, kdo dneska požádá o azyl, tomu nechat měsíc na zařízení dokladů včetně lítačky. Nicméně pak je to věcí nastavení podpor. (Stejně tak nesouhlasím s důchodcovským atd jízdným)

Milan

Trosko.

Erik

Jste ubozak vazeny pane.

Jenda

wow, že už i sem chodí totálně neschopní životní zkrachovalci, kteří by radši přišli o členy rodiny, domov a kariéru jenom proto, aby dostali slevu na MHD, to mě fakt mrzí. Bývala to tady dřív docela internetová oáza.

Původní Aleš

Když jsem sem šel před pár hodinami, říkal jsem si,jak tu bude nablito jako na Novinkách. Překvapilo mě, že není. Už tomu tak bohužel není. Spousta lidí prostě závidí cokoli.

Osamělý Vlk

Bohužel, blbci jsou všude. Snad místní redakce bude takové lidi blokovat. Sice je to blbé. Jistě, ČR má mnoho problémů, které nejsou řešeny, ale to neznamená, že se to má svalovat na nejzranitelnější a ty, co prostě nyní nemají štěstí, jako lidé z Ukrajiny.

Jarda

Jsem zásadně proti tomu aby Ukrajinci nebo jakýkoliv jiný přivandrovalci dostali slevu – to je uplně protin zdravýmu rozumu/proti přírodě!!!
uvidíme kolik Havloidních sluníčkářů se tu namínusuje
– ono by to stačilo se jenom trošku… trošičku zamyslet, ale to bolí… ono je mnoh3em jednodušší dát tupě mínus a nepřemejšlet… a tupě koukat na propagandu – pardon „zprávy“ – ČT1 nebo ČT24.. ó Bóže…

Jméno.m

Tak jsem se trošičku zamyslel, nebolelo to, no ale přesto jsem došel znovu k názoru, že jste primitiv. A mínus vám udělil.

Desura

proti přírodě? kde máte v přírodě státní hranice?

Pavouk

A vy jste přivandroval odkud? S češtinou máte evidentně velké problémy.

Lysimachia

Třeba mu konečně dorazily dávky a připojil se k internetu. Fakt neřeším barvu kůže (ono to přesně tak má v životě nastaveno i spousta „Čechů jako poleno“), ale tenhle přístup je morální dno.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/socialni-davky-ukrajinci-stiznost-rom-nevyplaceni-pietni-akce-brno.A230619_115422_domaci_lisv

Jan Sůra

Byl jsem požádán, abych ukázal, jací tupci jsou u nás v blokaci. Pan Jarda je jedním z nich.

Igor Mauricio

Jupi, nejsem sam! 😀

frank

Neberte si slovo “ zamyslet“ do huby osobo. V zemi která má s Moskvou takové zkušenosti a ze které před Moskvou uteklo tolik lidí zní vaše slova , vážený Jardo tak trošku jako z bývalé socialistické „československé“ televize, nositelky řádu práce a její redakce ve které exceloval soudruh Jambor. “ Pan Jarda“ ostuda národa v přímém přenosu …

Martas

Asi budu v menšině, ale byl bych raději, kdyby se MHD zdražila a vybrané peníze se použily, možná hříšná myšlenka, a doinstalovaly se ty zatracené klimatizace do 15T.

Roman Soudný

Třeba už bych pak pořád neslyšel: “Stavíme WANy a kachny protože na nic lepšího nemáme.”

Jan z Rokycan

Spíš je na čase zdražit roční kupóny (prozatím na 4500, ale reálně by bylo třeba někam k 6000), současná cena je opravdu neudržitelná. A klidně zdražit i jednotlivé jízdné, třeba 45/35. Pokud se zachovají „sociální“ jízdenky, nemůže proti tomu říct nikdo ani popel. Řádově pět tisíc za luxus jako je pražská MHD je pořád za hubičku.

David

Zdražením jízdného trestate jen ty co pravidelně dojíždí, ale nikoho z aut do MHD nedostanete. Navíc většina nákladů jde stejně z rozpočtu. Efekt bude jen v délce kolon a uviznutych autobusech.

Pokud chce dopravní podnik mít větší příjmy, může investovat do monetizace dát a prostoru ve prospěch reklamy. A nabízet pak lístek se sledováním a sdílením dát a bez něj.

Kubrt

Takovéhle zdražení nikoho nepotrestá, je v podstatě kosmetické. Ano, většina nákladů se hradí a bude hradit z rozpočtu (daní), ale všechno, i ten městský/státní rozpočet, má své limity.
Analogicky, ještě levnější jíizdenka nikoho dalšího do MHD v Praze nepřiláká, cena – už dnes velmi nízká – je jen jedním z faktorů při volbě dopravního prostředku.

Karel Mio

Monetizace dat a prostoru ve prospech reklamy… Co je tohle za zachvevy neoliberalniho pozdniho kapitalismu. Nebo vam prijde, ze je v MHD reklamy malo?

Jan z Rokycan

Město opravdu nemůže prožrat na dopravě asi třetinu rozpočtu. Navíc je cena ročního kuponu ve srovnání s daleko menšími skoro směšná (nemluvě o kupní síle v Praze). Z krajských měst jsou levnější jen Karlovy Vary (3200) a Olomouc (2950), Liberec stojí stejně. Přičemž rozsah sítě a pásem se s Prahou nedá vůbec srovnávat.

původní Jakub P

Může, ale jen pokud jde o infrastrukturu pro auta. Jakmile jde o MHD, je to na pováženou… /s

PetrH

„Navíc většina nákladů jde stejně z rozpočtu.“ – No asi je rozdíl, jestli je MHD dotována z 85 % nebo třeba z 70 %. Ve druhém případě mohou jít minimálně 4 miliardy ročně na něco jiného. Vám se jenom nechce víc platit, ovšem to je dost slabý argument. Jestli jste sociálně slabý, máte nárok na slevu…
Moc nevěřím, že to prodlouží kolony: jak kolony zkracuje postupné faktické zlevňování MHD za posledních 25 let?

Petr

Zdražení ročních kuponů je samozřejmě hloupost. Většina lidí pro dopravu volí kombinaci auto a MHD. Pokud zvýšíte cenu roční jízdenky, tak si ji hodně lidí nekoupí a raději budou jezdit autem. Více aut bude znamenat větší zácpy a větší potřebu výstavby nových silnic, což vyjde draž než získání pár korun za dražší ročný kupon.

Jan z Rokycan

Pokud má někdo na (byť nárazové) dojíždění autem, tak má i na roční kupon v ceně dvou a půl plné nádrže. V modal splitu se hraje spíš o vyšší střední třídu, kterou opravdu nenalákáte na nižší cenu, ale naopak na komfort, přesnost spojů, dostupnost stanice metra. A k tomu potřebujete víc peněz, ne škrtat. Takže jste argumentačně úplně mimo, pardon.

Petr

Beru to podle sebe. Často jezdím autem, vyjímečně autobusem. Před zavedením ročního zvýhodněného kuponu jsem si občas koupil měsíční, ale většinou ani to a jezdil jsem autem. Nyní mám roční a MHD občas využiji. Kdyby stála roční 6000 Kč, tak si ji nekoupím a jezdím v podstatě jen autem.

Bobek

Zdražení ročních kuponů, u nichž se naposled upravovala cena před osmi lety (letí to), a to výrazně směrem dolů, určitě hloupost není. Dokonce už v roce 2000 (!) stálo roční roční jízdné víc, než dnes.

„hodně lidí nekoupí“: I kdyby předplatné zdražilo radikálně, třeba o 2000, tak je to 8 korun na pracovní den. O kolik dál se autem asi tak dojede, aby to vyšlo na čtyři koruny jedním směrem, si každý může spočítat za domácí úkol.

Roman Soudný

Souhlasím. Se současnou cenou se bude pražská MHD rozvíjet a modernizovat pomalu a obtížně. Je potřeba zdražit, o hodně.

jal

Při pražské průměrné mzdě velké zdražení vadit nebude.

Dachs

Z níž jde velký díl jde na drahé bydlení.

jal

Koho to zajímá, jak je drahé bydlení? Přestěhujte se jinde, kde drahé není. Vlakem po některé z koridorů z okolí to může vyjít časově stejně jako z okraje Prahy.

Dachs

Muselo by to být opravdu o hodně, aby se to nějak mohlo promítnout do investic. Ne na 5 tisíc. Kromě toho, bylo by to politicky sebevražedné a pro vnější pásma už by ten součet vyšel dost děsivě a absolutně nemotivačně.

M19

Navrhuji, aby zastánci zdražení, dobrovolně poslali odpovídající dar DP již nyní. Uvidíme, kolik lidí to ocení. 🙂

Petr

Jasně, západní svět jde cestou zatraktivnivani veřejné dopravy nízkou cenou, aby dostala lidi z aut, my půjdeme cestou opačnou, protože to chce nějaký Lojza, pardon, Honza z Rokycan 😀 …Skvely, že k situaci v Praze se často vyjadřují ti, kterých se to absolutně netýká 😀

Jan z Rokycan

Představte si, že pražskou MHD jezdí i lidé, co se v Praze nenarodili a dokonce i ti, co třeba v Praze dlouhodobě nežijí. To jen tak k hloupému útoku ad hominem.

Nemluvě o tom, že jsem toho najezdil docela dost v různých evropských MHD a cena opravdu není nikde kritérium kvality MHD. Rozhoduje především dostupnost (hustota sítě), intervaly, spolehlivost jízdních řádů, čistota, kvalita dopravních prostředků.

peter

…Skvely, že k situaci v Praze se často vyjadřují ti, kterých se to absolutně netýká …

Takze tento argument mozem pouzit pri diskusii napr. o ruseni lokalok v hornej dolnej ku ktorej sa vyjadruju vo velkom prazaci, ktori o miestnej situacii nevedia totalne nic ?

Twix

A určitě se pro rušení lokálek vyjadřují ve velkém Pražáci? Na základě čeho? Nedivil bych se kdyby v sezóně využívali některé lokálky víc Pražáci než lidi co bydlí poblíž. (Nejen ty kam jezdí i výletní vlaky z Prahy.)

jal

O „venkovu“= vše mimo Prahu a radách, jak tam žít, jsou Pražáci pověstní. : – )

PetrH

Taky se podívejte, z jaké úrovně ten západní svět zlevňuje. Tak absurdně nízké jízdné jako v Praze nemají nikde (za MHD srovnatelné kvality, než tu někdo začne vytahovat, že 4 tramvaje v Tallinnu a asi 1 v Lucembursku jsou zadarmo).

PetrN

Jenže relevantní je porovnávat cenu vzhledem ke kupní sile obyvatelstva a nikoli v absolutních číslech 🙂 To už pak tak absurdně nízké jízdné nabude. Btw kdo určí, zda je jízdné „absurdně nízké“? Ani čistě pravicová koalice neuvažuje o jeho navýšení, takže nastesti zůstane jen u vlhkých snů zdejších pseudoekonomu v diskuzi 🙂