lot
Doprava ve městě Tramvaje

Praha potichu zrychlila tramvaje, zatím na zkoušku. K nelibosti části řidičů

Tramvaj 14 T v Praze na křižovatce ulic Patočkova a Střešovická. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Tramvaj 14 T v Praze na křižovatce ulic Patočkova a Střešovická. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Jízda tramvají po některých linkách v Praze minulý týden zrychlila. Důvodem však není stavební či technické vylepšení tratí, ale papírová změna v jízdních řádech. Z řady tras zmizela časová rezerva. V praxi tak DPP oficiálně potřebuje méně vypravených tramvají, a tím pádem by mohla Praha za tramvajovou dopravu platit méně než dosud.

Vedoucí oddělení komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Daniel Šabík potvrdil, že jde o iniciativu hlavního města. Důvodem ale oficiálně nejsou úspory: má jít o reakci na postupné úpravy křižovatek, kde mají tramvaje nově preferenci. „Chtěli bychom si ve skutečném provozu v Praze vyzkoušet, jestli je zkrácení jízdních dob tramvají dlouhodobě reálné, čímž bychom v konečném důsledku mohli dále zatraktivnit přepravu našich zákazníků,“ řekl Šabík.

Úpravou prošlo více linek, u některých je zkrácení jízdní doby až 7 minut. „V současnosti sbíráme data, v rámci uvolňování mimořádných opatření se provoz v Praze mění ze dne na den, bylo by předčasné v této chvíli definovat nějaké trendy,“ dodal Šabík. Zrychlení může mít i jiný dopad: bude potřeba méně tramvají, sníží se jejich takzvaná vypravenost.

Podle předsedy odborů DP Praha Luboše Olejára nejsou reakce řidičů na opatření příliš pozitivní, zejména kvůli tomu, že se může zvýšit pravděpodobnost zpoždění. „Jsou místa, kde zrychlení logiku má, ale na spoustě tras rozhodně ne,“ řekl Olejár.

Redakce Zdopravy.cz mluvila pod zárukou anonymity s několika řidiči tramvají. Podle nich zkrácením jízdních dob došlo ke ztrátě možnosti na některých úsecích dohnat zpoždění z problémových míst, navíc na některých úsecích podle nich přestává být reálné trasu za stanovený čas zvládnout. Někteří po vydání textu promluvili i veřejně.

Řidičům za zpoždění žádný postih nehrozí, srážka osobního ohodnocení může nastat pouze v případě, že jedou napřed a odjedou ze zastávky dříve, než určuje jízdní řád.

 

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bývalý_tramvaják

Jezdil jsem na Žižkově mezi lety 1997-2002 a zkouškou pro piloty byly večerní časy na lince 1: Palmovka – Vltavská 6 min, Vltavská – Hradčanská 6 min, to bylo svezení! SUčko jen hvízdalo 🙂 Trvalo mi pár měsíců, než jsem se to naučil sjíždět… Vždy mi byly milejší přiměřeně svižné časy (aby jel člověk furt tak o minutku pozdějc, a na konci to nějakou vatou dojel) než camrání a hlídání, abych se někde nepodjel… Odpolední čumění s 9 u hlaváku nebo u divadla čekání na čas, to bývalo dost nechutné – přes léto se aspoň dalo jet pomalu a čumět… Číst vice »

Bob

Článek dost nekonkrétní – „Jsou místa, kde zrychlení logiku má, ale na spoustě tras rozhodně ne“ – možná by čtenáři unesli i konkrétní informace o tom, kde to opatření pomohlo a kde naopak uškodilo. Pamatuji si kdysi na lince 11 pošmourná sobotní dopoledne, kdy v jízdním řádu na každou zastávku byly 2 minuty, ale reálná jízdní doba i se stanicováním o něco méně než minuta. A to bylo ještě v době, kdy vůbec nebylo obvyklé, aby řidič ve stanici minutu čekal na svůj pravidelný čas odjezdu. Běžné nadjetí se řešilo tím, že si řidič občas nenápadně nechal schválně utéct světla,… Číst vice »

všd

Přemýšlím, jak je to dlouho a jaký měli tehdy interval. A hlavně, proč se to nějak neřešilo, jestli byli při sobotách běžně 5+ minut napřed?

Bob

Tohle bylo ještě v době předdorisové. Ono se to řešilo, čas od času. V jiných hodinách dne ta jedenáctka fungovala dobře a ty jízdní doby vycházely akorát. Ty časové sféry byly a jsou určené pro celou tramvajovou síť a pro celý rok stejně, takže se pak mohlo stát, že jízdní doby, které byly nastavené na zapnuté semafory a spoustu seniorů jezdících mezi hřbitovy a krematoriem, pak platily i v hodinách, kdy většina semaforů byla vypnutá a všude pusto prázdno. Dnes už to takový rozdíl není, protože většina semaforů je zapnutá nonstop i v noci. Ale třeba z Řep na Anděl… Číst vice »

bohyn

Ja si pamatuju linku 9 smer Spojovaci cca 10 let zpatky, kdy na Vapence (dneska Vozovna Zizkov) stala pravidelne (dopoledne) tramvaj klidne 5 minut, asi byl na Strazni checkpoit a ridici museli plnit normy. Naprosto debilni prodlouzeni jizdni doby v useku hlavak-spojovaci.

Bob

Kdyby to nebylo pět minut, ale tak maximálně minutka dvě, tak bych si docela tipnul, že to bylo čekání na svačinovýho střídače. Před 10 let už fungoval DORIS a kdyby někdo jel o 5 minut napřed, tak by ho systém natuty naprášil už na předchozím kontrolním bodě.

Jaroslav

V zásadě trochu offtopic, ale nevíte proč nyní DPP vypravuje mnoho spojů v „retro“ sestavě? Potkávám teď např. 2 a 15 vedené původní T3 bez tlačítek dveří a bez zastávkového systému, což podle mne koliduje s pravidly Ropidu – pokud se nemýlím… Jsou za tím opravy? Problémy s depy? Díky, jestli bude někdo vědět.

Leinad

Převypravenost kvůli koroně.
Oběhy se napsaly tak, aby se řidiči nemuseli střídat, takže všechny vozy stojí ve smyčkách.
Retrovozy z linky 23 jako první jsou na linky kolem vozovny/muzea Střešovice.

Jaroslav

Díky 😉

Ondra

Tyto retrovozy nemohou dlouho stát, páč by pak jejich zprovoznění bylo jak časově, tak i finančně náročné. DPP má od Ropidu souhlas. 🙂

Jirka

Spousta lidí je stále na home office. Kolony ještě nejsou tak velké jako před koronou. Intervaly se budou muset stejně prodloužit.

Bob

Intervaly spíše zkrátit. Jízdní doby prodloužit.

Martin V.

A co rychloprůjezdné výhybky? Vždycky mě deptá, když se tramvaje plouží přes výhybky a to i v přímém směru. V jiných městech jezdí rychleji – to tam mají jiné předpisy nebo na ně jen kašlou?

Jiří Kocurek

Ne, jsou tam jiné výhybky. Pár fotek je tady, vypadá to už trochu železničně.
https://www.ohlzs.cz/project/odbocny-uzel-ostravska-tramvajovych-trati-linek-8-10/

Bob

Ostravské tramvaje byly vždycky spíš taková městská železnice. I co se týče profilu kolejnice.

Adam

Ale tohle je odkaz do Brna na ulici Ostravskou 😀

Leinad

Rychlostních výhybek je v Praze pár, štve mi že při rekonstrukcích tratí nepřibývají.

Vbb

Že by peníze?

Bob

On ten pomalý průjezd má preventivní efekt nejen vůči vykolejení, ale i ke zmírnění rizika a následků případných nehod – vjetí do nesprávného směru nedání přednosti atd. Například při odbočování doprava přes jízdní pruh stejně není radno jezdit o moc rychleji než je těch 10 – 15 km/h a ještě se musí tramvaják ujistit, že tam nejede žádný automobilista s kloboukem s platem vajíček na zadním okně.

Alex

Největší brzdou v rychlosti tramvajové dopravy v Praze jsou výhybky. Je jich spousta a projíždí se i v 21.století rychlostí závodního hlemýžďe. Sice se přestavují na dálku, ale jinak se na jejich primitivní konstrukci toho moc nezměnilo.

Radek

Nikoliv, daleko největší ztrátu způsobuje světelná signalizace. Tak třeba Lazarská, obrovská hustota provozu (asi oprávněně se tvrdí, že jedna z největších na světě) a díky absenci světel se projíždí plynule, bez zpoždění.
Výhybka udělá ztrátu pár sekund, světla i pár minut.

Milan

Nepochybuji, že manažer, který tuto úžasnou optimalizaci vymyslel, dostane pěkný bonus. :-/

Jirka

Radní není manažer…

Přemek

Při taktu do cca 10 minunut je postih za dřívější výjezd ze zastávky holým nesmyslem, protože tím lze za dané situace snadněji dohnat zpoždění na vytížených úsecích. Navíc je třeba posílit počet zastávek na znamení a tím v okrajových časech zrychlit spoje. Co se neušetří ve špičce, lze efektivněji šetřit mimo ni.

Bob

Při taktu do cca 10 minut je o to důležitější dbát na to, aby se jezdilo podle jízdního řádu, k čemuž je nezbytné mít v jízdních dobách trochu vaty. Jinak se stane, že když se jedna tramvaj náhodou o minutku či dvě zpozdí, je plnější a začne zpoždění nabalovat, na tu následující pak zbude méně cestujících a tudíž se začne předjíždět a hned z toho máme takt 20 minut a pak dvě soupravy ve vláčku za sebou. A samozřejmě žádný cestující nebude vědět, kdy mu něco skutečně pojede.

Leinad

Jo ale to platí do zastávky kde někdo může nastupovat. Pak by mohl být čas odjezdu v kolmici [hned po výstupu], třeba busy z Lihovaru na Smícháč nebo 3XX z Petrovic do Háje čekají na co?

Bob

Tak samozřejmě že chybou je dřívější odjezd, ne dřívější příjezd. Co se týče koncových úseků linek, kde se nepočítá s lokální přepravou, tam by to asi mělo být řešeno podobně, jako to bývalo u vlaků v Libni – místo času odjezdu v jízdním řádu jen obrácené téčko, tedy „jede hned jak může“. Ale zrovna 3XX z Petrovic na Háje nějaký dopravní význam mít může a je to i princip integrované dopravy, že příměstská linka plní zároveň roli městské linky. Jinou věcí jsou vyhledávače spojení, které nedokážou rozlišit spolehlivost a pravidelnost jednotlivých spojů a linek.

náhodný kolemjdoucí

Zkrácení jízdní doby za cenu ztráty přesnosti – budiž, ale pouze tam, kde to neohrozí návaznost spojů. Obávám se, že při přestupu cestující leckde ztratí ušetřený čas čekáním na další spoj (ten správný ujel kvůli zpoždení nabranému díky absenci rezervy).

Vít Jůza

Pražská doprava z principu byla, je a bude o teorii pravděpodobnosti, cokoli jiného je iluze, a když člověk jede na vlak nebo důležité jednání, je prostě třeba počítat s rezervou; když si člověk najde poslední možný autobus, samozřejmě podle zákona schválnosti zrovna bude mít poruchu nebo skončí v zácpě.

Jiří Kocurek

A nebo vyběhne z podchodu jen aby se kolem něj prořítil konec vozidla. Ano, počkal na zastavení spoje, ke kterému dělá přípoj. Dokonce přidal 20 sekund, ale ne víc!

Bob

Ano, je to o teorii pravděpodobnosti. A ta teorie nám říká, že pokud jsou jízdní řády sestavené natěsno, tak mnohem větší podíl spojů pojede mimo jízdní řád a budou zpožděné natolik, že jakékoliv vyhledávače spojení budou úplně nepoužitelné.

Druhá věc je, že vyhledávače spojení by se už konečně měly naučit se statistikami reálné spolehlivosti spojů i s jejich aktuálními polohami pracovat.

David

Na internetu koleje řada videíí (např. z linky 25), které ukazují, že ani současné jízdní řády se nedají kvůli špatně nastaveným semaforům či dobíhajícím cestujícícm stíhat. Třeba preference u křižovatek v zastávkách (př. Hládkov), je mnohdy (když nastupuje více lidí) i kontraproduktivní. Semafor totiž na tramvaj počká jen přesně stanovenou dobu. Stačilo by však použít chytřejší způsob té preference, než jen čidlo průjezdu a časový limit (například zavření dveří a žádot o průjezd).

Jiří Kocurek

S tou žádostí o půrjezd je to ošemetné. Jakmile se pustí někde zelená, tak je nesmysl ji po 5s rušit, nechávat běžet vyklízecí dobu (jak kde, až 15 sekund) a nahazovat druhý směr. Taky by se mohlo stát (a pan Murphy už je na značkách), že se ta křižovatka ucpe, protože bude neustále padat do vyklízecí doby, červená všem, chodcům a cyklistům taky. Kloubový autobus odbožující vlevo zastavil kloubem na přechodu. Hipster na festce neměl přední brzdu. Ano, jak široký, ta dlouhý se rozplácl o bočnici. A šofér má polízanici.

Leinad

Při nejhorším (kolona tramvají z každého směru) by to házelo volno jenom těm tramvajím. Ale s každou tramvají by jela i auta(tramvaj rovně = všechno rovnoběžně. Tramvaj doleva = všechno ze stejného směru, jako policajtem daná trojstranná uzávěra. Tramvaj doprava = auta ze stejného směru doprava + vlastně taky trojstranná uzávěra, cokoliv ze směru kam tramvaj chce). A samozřejmě že na hodně místech ta preference tramvaje není absolutní. Někde je to tak, že semafor má v „skoro pevném programu“ fázi volno pro tram a když není žádná tram přihlášená tak semafor tu fazi přeskočí. A zejména autobusy většinou semafor preferuje… Číst vice »

Bob

Dobrý řidič tramvaje ví, kdy mu čočky padnou, a taky ví, jak moc spěchá. Takže pokud spěchá a přitom hrozí, že mu čočky utečou, tak si prostě nemůže hrát na charitu a čekat na každého kulhavého zboudilce, který dobíhá zpoza rohu. Až bude někde o minutu napřed, tak může dělat hodného.

Beekee

Ono to bude jak jaká linka. Některé mají větší rezervy, jiné už dneska se v zásadě nedají stihout.
Každopádně by si toto měl optimalizovat DPP dle jejich čísel z provozu a né z iniciativity politika ve smyslu „máme pocit“

Jinak na toto téma je pár zajímavých videí z provozu, třeba toto tady: https://www.youtube.com/watch?v=C_hGEcN-Rf8

náhodný kolemjdoucí

Naprostý souhlas, politické řešení technických záležitostí (v libovolné oblasti) je opravdu nerozum.

Bob

Technické řešení politických záležitostí také nebývá nejšťastnější. Ten technik by se totiž napřed musel zajímat o to, po čem je ve veřejnosti poptávka, a to už je právě ta politika. Technik řešící namalování modrých čar anebo mechanismus gilotiny by neměl rozhodovat o parkovacím systému ani o tom, kdo má být popraven.

Leinad

Ale ono je to „politická“ otázka, u komerčních busů do toho jestli bus Praha-Brno jede 2:29 nebo 2:31 kromě techniky vstupuje marketing, formulace podmínek pro vratky jízdného,…. Pokud to stihne do mezizastavky dřív, musí čekat na čas odjezdu nebo může jet napřed? Nebo se časy z mezizastavek nestanoví vůbec, dá se informace „interval 15 minut“? Budou dlouhé vaty, pojedeme pomalu, bude se čekat na čas odjezdu a vykážeme že jezdíme přesně (což se hodí do marketingu) nebo budou časy těsné, občas bude zpoždění ale pojedeme svižně (což vesměs chtějí cestující)? Umí strojvedoucí jet na spotřebu, umíme ze statistiky náskok/zpoždění odhadnout… Číst vice »

Martin V.

Proboha vždyť musí mít tuny přesných dat z provozu, tak ať to nastaví podle skutečnosti a ne podle pocitů. Klidně opakovaně iterační metodou.

Bob

Obávám se, že sofistikovanost využití té tuny přesných dat z provozu nebude o mnoho větší než kvalita dat o výskytu koronaviru a duchaplnost jejich zpracování v ÚZISu.

Koro

Klasika. Dojedes zpozdenej a na tocne jsi bez pauzy. To same je u vlaku. Obrat 10 min? Stihaj zkusime dat 8 min. Stihaj? Tak to dame za 5… No a jsou mista kde jsou obraty vlaku uz neskutecne 2 minuty….

libcha

Tak se zajeď podívat na Ukrajinu. Tam se na konečných pauzami nezdržují, prostě jezdí dokolečka. Jízdní řád je tam spíš takový orientační, zato se dá bez problémů sledovat poloha spojů na mobilu. (Tím nic neříkám o tom, co je lepší!)

Koro

UKacka nas vzor

Honsa

Jeste Busy prosim : za bolsana smichov zbraslav 10 minut. Dnes 16 minut. Autobusy jezdi jak s hnojemm Blokuji Strakonickou. A nejvetsi soferi misto buspruhu jezdi uprostred

Georg

nejezdil 243 modrej ikarus? ten mohl byt tezko rychlejsi nez dnesni busy…

Honsa

Staci se podivat na Andel. CHAOS PUR. Jedna tramway pousti druhou a na konec stoji cela krizovatka. Ale to je jeste socast normalizace – aneb vlezlost A radoby hodnost.

Cestující LBC MHD

Haha, ještě se mi nestalo, že by v Praze jela tramvaj včas, vždy tak + 5 minut dle jízdního řádu, většinou přijíždí tramvaj, na kterou čekám dle jízdního řádu, v době, kdy už má jet, ta, co jede po ní.

David

A jak se dá poznat, když je třeba interval 5 minut, že jsou všechny o 5 minut zpožděný a jede ta minulá?

Xyz

ak idu na striedacku nizkopodlazne a vysokopodlazne tak sa to da spoznat velmi lahko

Vbb

Nebo když je jedna zkrácená (třeba 17 na Výstaviště) a druhá ne (Vozovna Kobylisy).

Bob

Totéž u linky 22.

všd

Nízkopodlažky jezdí i na negarantovaných pořadích.

watslaw

V mnoha případech např. podle pásmované konečné (Nádraží Strašnice vs Nádraží Hostivař), podle vysokopodlažnosti, podle toho, že ta další o těch 5 minut zpožděná není a jedou tedy za sebou, apod. (a šotouši i podle pořadí).

Bob

A pokud by stůjova xanthus lobby už asi deset let nesabotovala zveřejnění dat, tak bychom to viděli i v jakémkoliv on-line jízdním řádu nebo vyhledávači spojení.

Vbb

To je zajímavé, já mám naopak zkušenost, že to jezdí velice přesně. Zpoždění jsou výjimky (i když jsou).
Asi to bude tím, že já MHD jezdím denně, zatímco vy si uděláte výlet do Prahy jednou za čas a zrovna natrefíte na tu zpožděnou 🙂

Jiří Kocurek

A zrovna natrefí na den, kdy si výlet do Prahy udělalo násobně víc lidí. Takže tlačenice je ještě sardinkovatější než obvykle, navíc spousta lidí „z venku“ neumí poodstoupit od dveří a tak čumí do otevřených dveří. V marném pokusu být unitř první a ptá se: „vy vystupujete??“ A pak výměna lidí trvá a trvá …
Jako umím si toho vysmlet hromadu, ale tohle jsem musel zažít, to bych z hlavy nevytvořil ani usilovným studie absurdit.

radim

Taky jezdím denně. Některé tramvaje přesně nejezdí – např 9 jezdí po 5 (nebo 4?) minutách a klidně vám na Husineckou přijedou za 7min stepování dva spoje naráz (někdy i tři). To samé třeba 25 z Palmovky na Lehovec. Má sekeru 5min a na Palmovce před něj vjede 8 (která má čas, protože jede včas) a najednou má čas i ta 25 😀
Ale co jsou to malé věci, když to aspoň někdy dojede. Horší je, že člověku kvůli tomu ujede spoj mimo Prahu, kde jsou intervaly 30min.

radim

Tak nevím, ale i před „zrychlením“ mívala linka 25 v zastávce Nademlejnská klidně 4-5min sekeru – jak kdy. Běžně se mi tam stávalo, že spoj v 16:17 jel třeba v 16:18 (a ujel mi, protože jsem počítal z větším zpožděním) a naopak ten po tom co jede v 16:27 jel až 16:32 🙂 Takže tam člověk čuměl 14min… (a ano, je to na Hloubětín rychlejší pešky).

czhunter

On někomu spoje ujel, protože počítal s větším zpožděním?

Až mi skoro slza ukápla nad tím tragickým osudem 🙂

Vít Jůza

Ano, v porovnání s venkovem jsou problémy Pražáků s dopravou směšné.

Jirka

Přesně. Pro jistotu chodím na zastávku pět až sedm minut dříve, protože autobus jede přesně na čas +- 5 minuta další spoj jede za dvě hodiny.

radim

Ano, taky někdy jedu z/do míst, kde „není spojení“, třeba u známých do vesnice jezdí 4 spoje za den (interval 4 hodiny). A je jedno jestli je víkend, špička nebo 1.1..

Georg

velka tragedie maleho cloveka…

Jiří Kocurek

Jo, pane, to je tak. Naučte se chodit včas. Si představte, že budete čekat ne 14, ale 114 minut a pěšky … je to 6 km. To se můžete vrátit domů pro bicykl/moped.

radim

Jo jasné, já vím. Když tam jsem včas, má sekeru klidně i víc jak 5min. Ale to bude asi mnou 🙂

Radek

Ono by to chtělo speciální prázdninové jízdní doby, o letních prázdninách se postává všude možně.
S online zpožděním samozřejmě souhlas, byť mobilnitabla.cz dělají hodně ;).

Vít Jůza

Nějakým způsobem odstupňované jízdní doby mají. Ale zlepšovat jistě stále lze.

Radek

Obávám se, že jsou jen 3 stupně: PD, víkend den a noc.

Bob

Ano, v Praze na tramvajích se používaly 3 časové sféry, A, B, C. Ale je to o trošku složitější. Ta „víkendová“ sféra se používala i večer zhruba mezi 18. a 21. hodinou a ráno od 4 zhruba do 6 hodin. V průběhu let se ty časové hranice o nějaké půlhodinky posouvaly, ale princip, myslím, zůstává.

https://asokol.cz/tramvaje/jr/tram-na.htm

Jenda

Nikdy jsem tramvaj neřídil, ale jako cestující vnímám značné rozdíly ve stylu jízdy různých řidičů. Někteří jsou schopní nabrat 5 minut zpoždění i o půl páté ráno… Naopak někteří jedou trochu víc „dravě“ a stíhají jízdní řád i ve špičce. Nicméně je mi jasné, že každý jede v první řadě podle svých schopností a odhadu, aby hlavně bezpečně dojel, jen je to z mého pohledu zvláštní, že se ty schopnosti a odhad u zajetých profesionálů tolik liší.

MartinNová

Možná to bude tím, že ne každý řidič je ,,zajetý profesionál,,.

BND30

Platí to i o ženách ?
Spojení „zajetá profesionálka“ vzbuzuje zajímavá spojení… 🙂

Honsa

No ty zensky jsou jeste horsi

Cestující LBC MHD

Možná, že některý řidič je sjetý profesionál 🙂

Martin N.

Zajetý profesionál není žádný profesionál, když se nechá zajet.

Jiří Kocurek

Šofér jezdí max 40 let. Vezmeme počet šoférů, vydělíme ho 40 (lépe jen 30) a máme každoroční počet nováčků.

Leinad

A ti lepší to umí úspěšně zkombinovat. Jede plyn-brzda aby cestující popadali, ale když se dá ušetřit čas (použít rádiové ovládání výhybky) tak raději ohlásí špatnou zastávku a šaškuje s tágem uprostřed křižovatky aby mu uteklo volno.

Bob

Na tramvajáka, který by v Praze používal k pohonu plyn, jsem naštěstí ještě nenarazil.

Frantisek

No, ale někteří s tím jezdí i „hůře“ než s autem, kde ta setrvačnost má o něco menší význam. 🙂

Bob

U DPP se na techniku jízdy při kursu i při provozních kontrolách vždycky hodně dbalo, zatímco u automobilistů mnohdy můžeme být rádi, když zvládnou aspoň dopravní předpisy. Ano, přesto se našli exoti „nášlapisti“, co se rozjížděli na pět nášlapů místo na jeden plynulý, nebo řidiči, kteří se úplně zbytečně lepí na vůz před sebou atd. Ale že by si někdo sám přidělával práci a schválně si pokazil výhybku, jenom aby mohl vyběhnout s tágem se s ní poprat, to mi připadá opravdu nepravděpodobné. Příležitostí „ohlásit špatnou zastávku“ má dneska řidič dost málo, pokud má v palubním počítači směnu na celý… Číst vice »

Leinad

Přehráním, naschvál to není, je to chyba, ale občas se to stane. Ohlásit špatnou zastávku se dá jednoduše, v každé zastávce má jednou zmáčknout ohlášení, ale občas se stane že zapomene nebo zmáčkne dvakrát s pak do srovnání hlásí o jednu dopředu/dozadu.
A pokud zrovna přijíždí ke křižovatce kterou palubák nečeká tak holt palubák nezareaguje (a pokyn přehodit se musí vyslat na daném místě před křižovatkou, po projetí přijímače je pozdě.)

Kubrt

Při zrychlení – stejného počtu spojů – se sníží vypravenost, ale vozokm jen o vyjezd/zatazeni těch ušetřených souprav z/do vozoven.

Georg

ano, ale usetrite nekolik tramvaji a ridicu, protoze pokud je realne dosahnout usporu 7 minut (x2) na jednom obratu, vystacite si misto s 12 tramvaji na lince jen treba s deseti.

Kubrt

Však píšu, že se sníží vypravenost 😉

Bob

Vypravenost znám spíše jako relativní údaj. Žádoucí stav je vypravenost 100 %, cokoliv nižšího je chyba. Ovšem pokud na nějakém pořadí (resp. směně) je z deseti jízd odjeta jen jedna a devět se vynechalo, už se to bralo, že vypraven ten vůz byl. A na tom principu se to prý za dob rozvinutého socialismu hodně šulilo – že když bylo málo řidičů, tak jeden řidič odjel z každého pořadí kousek a tím pádem zajistil, že všechna tři pořadí byla papírově „vypravena“, i když samozřejmě dvě třetiny spojů vynechaly. Plán vypravenosti byl ale splněn. A já sám si ještě z tramvají… Číst vice »

Xapadlo

Zrychlování jízdních řádů by mělo větší smysl, kdyby bylo možné zjistit zpoždění tramvaje on-line. Takto je člověk odkázán na bezmocné čekání na zastávce, což může být při nedělním intervalu 20 minut dost otravné..

robert

To mají v Brně právě vychytané.

PatriK
Anonymas

To je jak to má vypadat, nikoliv jak to právě teď vypadá.

Tomáš

Vzhledem k tomu, že jsou u jednotlivých spojů uvedena zpoždění, tak by to měla být reálná data z provozu.

Xapadlo

Bohužel nejsou to reálná data z provozu. Sám provozovatel webu https://tram.mobilnitabla.cz/ na to ve svém helpu upozorňuje. Reálná data z provozu jsou v praze k dispozici nově pouze pro autobusy.

Leinad

Data o zpoždění vyplňují dobrovolníci (šotouši) a v systému drží a) do další ruční aktualizace daného spoje b) odhadovaného času příjezdu na konečnou.

Bob

To mě vždycky zajímalo – jestli ten údaj „Data z terénu: Spolek anonymních šotoušů“ je krycí označení pro nějakou protixanthusovou diverzní skupinu přímo v rámci DPP (něco jako řeporyjští „mimozemšťani“ přemisťující vraky), nebo jestli fakt je tolik profesionálních šotoušů, a ani nemají potřebu dělat nějaký nábor, aby jich bylo víc.

Xyz

toto nie su realne data a realne polohy, vsetko len dopocitany predpoklad pohybu

PetrN

V Praze stále DPP tyto informace neposkytuje veřejně? To je smutný příběh 😀
V Brně toto funguje již minimálně 5 možná i 10 let přes appku, pár let už to je i v Idosu

Anonymas

Iris je systém o kterém si Praze můžeme nechat jenom zdát, tady není vůle cokoliv zlepšit pro cestující. Je opravdu paráda stát v roce 2020 na zastávce a čekat na tramvaj 20 minut, kterých mělo jet už tři-čtyři pořadí a nevědět proč. V Brně se člověk rychle podívá, kde jsou tramvaje jedné linky najeté za sebou, takže člověku dojde, že se někde něco stalo a nemá cenu čekat.

Márty

Už se to zveřejňuje u autobusů, tramvaje by měly následovat do konce roku. Tak snad, chybí to strašně.

Kalanis

Ne že by DPP dloooouho nechtěl – ono by mu to taky šetřilo starosti. Ale smlouva z divokých devadesátek to zapovídala.

Leinad

Jo DPP chce a proto podepíše smlouvu která mu to zakazuje, hledal výmluvy (atentát na bus, osobní údaje řidiče ačkoliv nikdo nechtěl info kdo to řídí,…)
A dlouho nechtěl zveřejňovat data z GPS v busech.

Bob

Data blokuje smlouva s firmou Xanthus, která aktuálně má například na Vysočanské zastávkový sloupek s elektronickým papírem v ceně 420 tisíc Kč a má zálusk na to, že veškerá ta data bude distribuovat s podobnou přidanou hodnotou. Možná nějaké drobné zbudou i na Jaroslava Stůje a jeho kamarády z DPP, kdepak jim je dnes konec?

Leinad

Data kromě toho že DPP podepsal smlouvu s firmou Xantus blokují i tvrzení o ochraně osobních údajů řidičů, tvrzení o terorismu. Donedávna byly blokovány i data z GPS v busech.

Bob

Jedna věc jsou záminky, jiná věc důvody. Reálným důvodem je zřejmě to, že si někdo chce nahrabat zlaťáčky a někteří manažeři v DPP si svého času mysleli, že jim z toho taky něco kápne. Ovšem nevylučuji, že dalším důvodem může být naprostý diletantismus a neschopnost při práci s daty, tedy neschopnost vést osobní údaje odděleně a odfiltrovat je z výstupů.

Xyz

tak ono tabula o nasledujicch odchodoch zo zastavky je napr. na hlavnej stanici v bratislave uz dobrych 15 rokov aspon, v Prahe v zasade nevidana vec

Bob

V Praze taková tabule sice není na hlavních zastávkách v centru, zato je na zastávkách v roklích a stráních u Hlubočep. Ale tam je hlavně pro parádu – nikoho nezajímá, že občas ten displej ukazuje naprosté nesmysly.

Vojta

Už si to pravda bez toho nedokážu moc představit. Když jede spoj za víc než X minut a další zastávka je blíž než X set metrů, tak jdu skoro automaticky na další zastávku.

Anonymas

Za to v první řadě poděkujme lidem co jsou podepsaní se šmejdskou firmou Xanthus. Dále těm několika lidem v DP, kteří odmítají GPS polohu vozidel zpřístupnit z důvodu paranoidního strachu o teroristických útocích na MHD a že by lidé mohli zjistit, že tramvaj stojí na konečné a řidič čerpá přestávku a podobné bláboly 😀 a také v odporu odborů, kteří jsou ze zvyku proti všemu.

Panoramix

Většina vašich argumentů se nebude zakládat úplně na pravdě, neboť u autobusů je online poloha normálně dostupná v oficiální aplikaci Lítačka. Je to tedy opravdu pouze problém tramvají a na jeho vyřešení se pracuje. To, že se v ČR každý snaží oddalovat smysluplná řešení, protože se ještě dostatečně nenapakoval na těch stávajících, to už je jiná věc.

Anonymas

Ano, autobusy už nějak zveřejněné jsou, taky to trvalo mnoho let, stále to ale není formou mapy jako kdekoliv jinde, ale jen psaným zpožděním.

Luděk S.
Anonymas

No alespoň něco, ale proč to není v Lítačce..

Bob

Až z toho kápnou správné prachy do správného tunelu, určitě to bude i v Lítačce. OICT není dobročinný spolek.

Jiří Kocurek

Autobus může, tramvaj nikoliv. Drážní úřad rozhoduje o tramvaji, o autobusu nikoliv. Za zeptání by to stálo.

Bob

Drážní úřad někomu mluví do toho, jestli bude zveřejňovat aktuální polohu spojů? Kdo k tomu ten Drážní úřad zmocnil ve vaší představě?

Cestující LBC MHD

No v té Praze je teda pořádný binec.

Leinad

Smlouvu se Xantus podepsal DPP..

Frantisek

Při nedělním intervalu choďte na konkrétní spoje, zpoždění by také mělo být minimální. Jen ty „návaznosti“ občas „potěší“.

Luke

To by ale nejdřív DPP musel nějak uvolnit ta data.

takhle to má vypadat: mapa.idsjmk.cz