Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Praha posílá DPP další miliony, loni musela přidat téměř miliardu

Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP
Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP

Provoz městské hromadné dopravy stojí Prahu čím dál více. Loni muselo hlavní město svému dopravnímu podniku (DPP) poslat o 869 milionů korun více než rok před tím. Další peníze schválili radní v uplynulých dnech. Vylepšit se za to má spojení v některých oblastech Prahy.

Navýšení plateb Prahy na MHD ukazuje výroční zpráva DPP. Podle ní loni město zaplatilo DPP jen za provoz 13,535 miliardy korun. Kompenzace za objednaný provoz tramvají, metra a autobusů tak tvoří přes 72 % celkových tržeb dopravního podniku. I když tržby z jízdného loni stouply, nárůst nemá zdaleka takovou dynamiku jako u dotací. Na jízdenkách cestující zaplatili 4,36 miliardy korun, o 108 milionů korun více než v roce 2016.

Praha oznámila další navýšení proti původním plánům. V registru smluv je už navýšení částky na letošní rok  o 6,57 milionu korun, k tomu radní před několika dny odsouhlasili navýšení o dalších 5,3 milionu korun.

Navýšení o 6,5 milionu korun se týká linky 119 na Letiště Praha a rozšíření linky 216 do oblasti Baby. Na letiště by měly autobusy jezdit častěji, DPP navíc slibuje výraznější nasazení klimatizovaných vozidel. Ty už na letiště v minulých dnech začaly jezdit.

Další zvýšení nákladů schválili radní hlavně kvůli změnám na východě Prahy. Více než pět milionů korun půjde na úpravu některých linek nebo nasazení kloubových vozů místo běžných.

Od začátku školního roku dojde ke změnám vedení autobusových linek v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Linku 163 po stížnostech na častá zpoždění z oblasti Českobrodské ulice dopravce kvůli kolonám zkrátí pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199.

Lepší komfort čeká i cestující v Michli. Na linku 124 kvůli přetíženým autobusům budou nasazeny v pracovní dny kloubové autobusy. Kvůli tomu, že nemohou ale projet všude, zkrátí podnik linku do nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No, pro Jarov tedy špatné zprávy. Místo dvou linek 124 a 155 zbude jen nespolehlivá a pomalá 155ka, která nepojede Mezi Hřbitovy, kde byl přestup na tramvaj. Chápu-li to správně, tak celá trasa 124ky v úseku Želivského – Mezi Hřbitovy – Červený dvůr – Malešická bude z hlediska autobusové dopravy mrtvá, Červený dvůr nově bez jakékoli obsluhy.

  • Dokud se budou používat pro stanovení výší různých finančních úhrad zprůměrované ukazatele typu „vzkm“ a „vlkm“, převzaté z předpotopních dob socialistického Československa, kdy neexistovala moderní výpočetní technika, místo využití řádně analyzovaných skutečných nákladů, tak se náklady na VHD budou s každým jejím rozšířením zvyšovat neúměrně – a dopravcům to samozřejmě vyhovuje …

    • Tak to abychom v MHD zavedli nastup pouze prednimi dvermi, povinne prikladani karty ke ctecce ci projizdeni jednorazovych jizdenek cteckou, no a v metru turnikety. Protoze jinak ty pocitace nemaji moc co pocitat, kdyz nejsou zakladni data o cestujicich.

      • Tohle mají v Katowicích. Papírové jízdenky pouze nepřestupní, a člověk co má předplatní kartu si musí vždy po nástupu (a možná i před výstupem) pípnout.

      • a ještě by stát musel kompenzovat radnicím ty vyhlášené slevy jak u vlaků nebo autobusů a zrušit ty městský slevy nebo jízdné zdarma pro nějaký osoby a psy.

      • „Protoze jinak ty pocitace nemaji moc co pocitat, kdyz nejsou zakladni data o cestujicich.“
        To je naprostá pitomost – potřebné podklady existují, a to nejen „základní data o cestujících“: jak „on“ (dnes v 08:49 hodin), dělají se sčítání cestujících, jejichž výstupy jsou jako dostatečně podrobné podklady pro žádoucí analýzy a výpočty vyhoví – a se způsobem odbavování cestujících to nemá nic společného – ten pražský v principu zcela vyhovuje.
        Mně jde o to, že právě ty analýzy by měly nahradit dosavadní používání zjednodušujících ukazatelů a sazeb, do nichž jsou neprůhledně zapracovány i náklady na činnosti a personál (například na vedení podniku, apod.), které se sice s nárůstem výkonů nezmění, ale v „kompenzacích“ spojených s tím nárůstem výkonů je objednatel přesto hradí znovu. Pro DPP je to samozřejmě výhodné, protože s jakýmkoli nárůstem výkonů dostává od MHMP vlastně připlaceno znovu i na to, co mu už MHMP uhradil v ceně dohodnuté za původně objednaný rozsah výkonů, takže DPP se používání ukazatelů typu „vzkm“ a „vlkm“ pro své financování rozhodně chtít zbavit nebude – účelné vynakládání finančních prostředků na MHD a ne jejich plýtvání by mělo být pochopitelně zájmem především MHMP a ROPIDu: pak bychom se možná místo textu s titulkem „Praha posílá DPP další miliony, loni musela přidat téměř miliardu“ mohli dočíst třeba to, že „Praha konečně donutila DPP, aby za stejné finanční prostředky jako loni odjezdil v MHD o několik procent spojů více“.

        • Velmi to zjednodušujete. Počet cestujících na jakékoliv lince přece není vůbec vypovídající hodnota k nákladům. Jestli se nemýlím, tak trasy linek, druh a velikost (obsaditelnost) dopravních prostředků, intervaly nestanovuje DPP, ale Ropid, tedy hl. m. Praha. Ceny jízdného stanovuje hl. m. Praha. K čemu by tedy byl prostý počet cestujících? Když objednavatel (Ropid) stanoví, že na lince bude jezdit kloubový autobus, tak tam jezdí, bez ohledu na to, jestli s ním jede jeden cestující nebo 150. Navíc nevíte, jestli ten jeden cestující jede za 32 Kč nebo má roční kupón? Stejně jako nevíte, kolik za svou cestu zaplatilo těch 150 cestujících? Náklady na jeden spoj linky 119 a jeden spoj stejně dlouhé školní linky budou +/- stejné, ale výnosy jsou diametrálně odlišné. Abyste věděl, kolik se na které lince vybere peněz, musel byste mít data z odbavovacího systému. Jinak to můžete počítat opravdu jen přes vozokilometry a vlakokilometry, kdy na ně u jednotlivých vozidel nastavíte nějakou cenu, která v součtu pokryje celkové náklady DPP po odečtu tržeb z jízdného. Ano, ta cena se může hýbat, to je na dohodě objednavatele s dopravcem. Můžete samozřejmě řešit, že v sedlech, o víkendu nebo polonočním provozu nasadíte menší vozidlo, ale střídání vozidel na lince v rámci dne není zrovna jednoduché. Nebo můžete prodlužovat interval. Víc peněz možná vyberete důslednější kontrolou, ale to budou v celkových číslech jen drobné. Takže pořád nevím, co by měly ty počítače počítat?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora