Praha plánuje zrušit parkování zdarma pro elektromobily

Nabíjení elektromobilu v Praze - Michli. Foto: Jan HruškaNabíjení elektromobilu v Praze - Michli. Foto: Jan Hruška

Město za parkování zdarma pro vybraný typ aut dostalo v minulosti pokutu.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Nice. Kdyby jim dali jen slevu, ale porad je nutili koupit si parkovacku tak asi OK, ale momentalni stav, kdy EL nadclovek muze parkovat uplne vsude (a nasledkem toho se taky muze vsude prepravovat autem) je imo neprijatelny. Hlavni externalita pouzivani auta v Praze je totiz to, ze prekazi.

Filip Jirsák

Slevu na parkování mají v Praze bohužel úplně všichni, kdo parkují. Akorát majitelé elektromobilů tu slevu měli ještě o něco větší.
Jako jo, je to lepší než nic. Ale tempo, jakým se Praha zbavuje toho, že otročí autům, je jak kdyby se přehrada vypouštěla po lžičkách…

oja

Tak jestli to pan Hřib nepochopil, parkování zdarma není o tom, že by si ho elektromobilisté nemohli dovolit, ale jedna z forem podpory elektromobility, kterých je v ČR zoufale málo. Ono taky nejde jen o to, že mám zaplatit, ale vůbec řešit, jak a kde to mám zaplatit.
Jenže to celé zabíjí to, že se (nejen) v ČR tyhle výhody nedávají jen čistým elektromobilům, ale i hybridům, které se pak často používají jako zvýhodněné benzíňáky – a přitom na elektřinu prakticky nejezdí.

Jiří

Souhlasím s tím, že stejné výhody pro plug-In hybridy a elektroauta jsou trochi zvlášťní. Ono plug-in typu X5 je prostě 2,5 tunové auto a když tomu dojde šťáva, tak žere i trávu kolem cesty.

Ale nesouhlasím s touhle podporou parkování. Cílem by mělo být, aby rezidenti mohli parkovat své auta v blízké lokalitě, ne že kdokoliv s EL značkou si zaparkuje kde chce a zadarmo. Místo zabírá stejné, ne-li větší (hodně e-aut jsou velké SUV).

oja

Že by elektromobilisté (byť jen ti „čistí“, což ale v ČR není nikdo, pokud nedobíjí výlučně z vlastní fotovoltaiky) neměli být zvýhodňování zrovna tím, že mohou volně parkovat tam, kde je parkovacích míst kritický nedostatek, s Vámi souhlasím. Zvýhodněni mohou být např. tím, že provozovatelé benzínových / naftových aut budou platit emisní povolenky. Ale ten kritický nedostatek parkovacích míst by se měl řešit tak, že každý, bez ohledu na to, kde bydlí a pracuje, musí parkovat na vlastním anebo řádně pronajatém místě. Parkování „za drobné“ před domem pro rezidenty je zvykové právo, které je stejně chybné, jako byla regulace nájmů… Číst vice »

peter

Vase priane ohladne emisnych povoleniek bolo vypocute. Od 1.1.2027 je aj doprava zatazena emisnymi povolenkami. Na 1 liter benzinu to bude okolo 2.5 Kc dalsich dani.

mimochodem

… samozrejme jen zpocatku, povolenky z ETS2 maji byt obchodovatelne stejne jako povolenky stavajici.

Jen pripomenu, ze puvodni plan byl, ze povolenky v ETS1 se nekdy kolem roku 2030 vysplhaji na 30 eur/tunu CO2….
Mame rok 2023 a povolenka se vesmes obchoduje nad 100 eur/tunu…

Samozrejme s nimi spekuluji zejmena Cinani, ale take ruzne duchodove fondy, takze neni moc cesty zpet, ze?

Krasne to kuci vymysleli, kdyz se duchody hrouti uz takhle samy od sebe, cili absolutne neni cesty zpet…

peter

Ten odhad ceny je pre zastropovane C02 povolenky, kde cena ma byt nejakych 45 eur/ tonu CO2. Ked sa nabehne na trznu cenu, tak to bude vpohode 2 nasobok a viacej.

Kedze tie CO2 povolenky sa maju aplikovat aj na vykurovanie zemnym plynom, tak pri tej zastropovanej cene 45 eur/tonu si domacnost za kazdu kWh z plynu priplatia tak okolo 0.25 Kc. Momentalne pre domacnost kWh stoji niekde od 2.5 do 3 Kc za kWh a je predpoklad ze by cena plynu mala klesnut a cena CO2 povolenky rast.

Alibaba

Podpory elektromobilyty je až moc. Není třeba někomu dotovat drahé hračky, pokud se na trhu neprosadí sami.
Kde jsou ti uživatelé, kteří k nabíjení používají své elektrárny (foto, vodní, větrné)?

percula

Na nabití baterie elektroauta fotovoltaika na RD obvykle nestačí, a ještě. kolik lidí má elektrosto i FVE na střeše? Já nikoho neznám.

Filip Jirsák

Myslím, že to pan Hřib chápe. Ale také chápe, že podporou elektromobility se také podporuje automobilita, která má ovšem podpory více než dost. Podpora elektromobility by měla vypadat tak, že pokud někdo nemůže jít pěšky, jet na kole, na skútru nebo MHD a zaplatí za to, že pojede elektroautem, bude to pro něj výhodnější, než kdyby jel autem.

Kuba

Ale i klasické hybridy přispívají k lepšímu prostředí ve městě oproti čistě spalovacím autům. Část jízdy jedou na baterku, ač třeba prudší zrychlení na 50-60 km/h je s benzínem, tak následně se pak nějakou dobu dá plachtit na baterku případně jen s občasnou výpomocí benzínu. Stání na křižovatkách, v zácpách, u přejezdu s vypnutým motorem (= ticho, žádné emise, i když start-stop mají už i některé klasické spalováky). A pokud se někde jede mimo obec z kopce nebo se někde více zrychluje a zase zpomaluje, že se baterie dobije (téměř) naplno, tak pak se dá prázdnou silnicí přes vesnici projet… Číst vice »

SYN

„klasické“ hybridy jsou bohužel v česku typicky elektřinou jen zlehka „políbené“ (typicky mají dojezd čistě na elektřinu nula až jeden km) a jejich pozitivní vliv na zlepšení prostředí ve městě je tedy srovnatelný s běžným úspornějším spalovákem (tedy s městskou spotřebou někde okolo 5l/100km). Měli bychom tedy obecně podporovat úsporné automobily… množství zplodin je téměř přímo úměrné spotřebě.

Kuba

I když třeba jen 1km, tak baterka se opětovně nabije za jízdy, takže na baterii při jízdě ve městě najede víc než 1km.

Kamil Novotný

Tak třeba u mě tohle znamená, že dnes elýska nechávám zadarmo na začátku Prahy a do centra jezdím MHD. Až to zpoplatní, budu autem jezdit po Praze3, protože mám v práci parkování zdarma. Takže efekt opačný.

jonáš

Ano, takový byl u mne efekt zavedení zón na Smíchově i se „smraďochem“. Protože na tom Žižkově jsem parkoval minimálně o hodinu kratší dobu 😀

Panda

Mytné a parkování by mělo být motivované zejména záborem prostoru (a jeho „vzácnosti“) a provozními náklady silnic/parkovacích ploch. Pro zvýhodnění alternativních pohonů (s menšími externality) je tady spotřebka z nafty/benzínu, která se nezvyšovala od roku 2010 (zatímco např. emisní povolenky nebo spotřebka z cigár šly výrazně nahoru).

David

Jen dodám, že se nejedná o slevu ve výši 1200,- / rok kolik stojí rezidenční parkování, ale o slevu ve výši desetitisíců za rok, protože zatímco spalovací auta mohou pakovat pouze ve své zóně, tak elektroautem můžete třeba každý den dojíždět třeba do centra města a bezplatně zaparkujete klidně pod Karlovým mostem.

Honza V.

Na slovosledu by to chtělo ještě trošku zapracovat, zóny pro elektromobily v Praze snad nejsou.

Gogo

To se s narůstajícím počtem elektromobilů dalo čekat. Obdobně auta na CNG platí za dálniční známku polovinu ale auta na LPG plnou cenu protože je jich prostě moc. Ještě politici musí vymyslet jak nahradit výpadek spotřební daně z PHM které elektromobily netankují.

Jura

Mytne na vsech silnicich pro vsechny automobily bez ohledu na pohon?

Jiří Kocurek

To bude skvělé, hasiči přece můžou přijet na kole a rodící žena … si zaplatí emise.

Jura

Jak souvisi myto s hasicema/zachrankou? Po dalnici dnes jezdi a neni problem.

oja

Jistě, ale zaplatit ho musí všechna vozidla, i ta se spalovacími motory. Ta jsou totiž i se spotřební daní z PHM masivně zvýhodněna, platí totiž jen zlomek nákladů, která reálně způsobují, především na životním prostředí.

David

Spotřební daň je sice částečně příjmem SDFI, ale provoz naftového/benzinového auta má takové externality, které zdaleka touto daní nejsou pokryty, takže i když v současném systému přijde SFDI o velkou část peněz, tak celkově vyšší elektromobilita státnímu rozpočtu spíš pomůže. Ale mohli bychom si vít příklad ze zahraničí a prostě zavést silniční daň.

noerf

Záleží co počítáte do externalit. Vzhledem ktomu, že výrazná část komponentů se přepravuje přes půlku planety a to pro elektromobily platí násobně více než pro auta že spalovacími motory, tak to zas tolik pozitivní nebude. Nehledě na způsob získávání lithia ze zeminy, kdy kyseliny škodí životnímu prostředí více.
Jinak řečeno elektromobil má čistší provoz, ale celkové externality z výroby a získávání zdroje energie budou větší. Jen je nikdo nechce počítat.

PetrH

Až uplatníme za rok naplno embargo na dovoz ropy z Ruska, tak se přes půlku planety bude přepravovat i veškeré palivo do vašich spalováků a to těmi ropnými tankery, které tady mnozí kritizují.

Jiří Kocurek

ještě chvilku žehrej na naftové aut a emise a někdo tu daň napálí i na ty tvoje milované motroáky. Motor železničního vozidla spaluje tuttéž naftu a má velmi podobnou skladbu emisí, jako by pracoval stacionárně nebo na silnici.

Karel

Ale také dopraví mnohem větší zátěž než auto na silnici.

SYN

Pokud tedy zrovna vůbec někoho veze (manipulační jízdy) a když už jede „placeně“, kolik cestujících v něm…
Se započítáním externalit by nemělo být naprosto žádných pochyb o tom že buď elektrifikace, nebo zavřít.

PetrH

Toho výpadku spotřební daně bych se u nás nebál. Češi se jako obvykle zadluží. Jednak z IAD je jen asi polovina výnosu SD, takže asi 30-40 miliard. Při snižování daní z příjmu vypadlo přes 100 miliard, v dnešních cenách ještě víc a nikdo se netrápil tím, jak ten výpadek nahradit.
Navíc snížení příjmů bude pozvolné s najížděním elektromobilů. Při slevě na naftu a krátce na benzín byl výpadek okamžitý, mnohem větší, než kolik zatím tvoří elektromobily a také se nic neřešilo.