Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Praha plánuje architektonickou soutěž na nový most mezi Karlínem a Holešovicemi

Karlín a Holešovice spojuje zatím přívoz. Autor: Johann cz – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42257965
Karlín a Holešovice spojuje zatím přívoz. Autor: Johann cz – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42257965

Pražský magistrát vypíše architektonickou soutěž na zvažovaný Rohanský most propojující Karlín a Holešovice. V dnešní veřejné diskusi k jeho podobě to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Na setkání byly prezentovány návrhy architektů, kudy by most mohl vést, město nyní podle náměstka varianty zhodnotí a poté vybere jednu, kterou zanese do územního plánu.

Stavba mostu propojujícího Holešovice a Karlín se plánuje od dob první republiky. Scheinherr dnes řekl, že podstatný je z lokálního hlediska jako dopravní propojení obou břehů a také jako alternativní trasa například v případě uzavření Hlávkova mostu. Po novém mostě by podle něj měla jezdit i tramvaj. „Je to z hlediska intenzit jedno z méně významných, ale důležitých propojení,“ řekl Scheinherr.

Vltava mezi Karlínem a Holešovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vltava mezi Karlínem a Holešovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nynější územní plán počítá s tím, že by most vedl z ulice Thámova na karlínské straně do ulice Komunardů v Holešovicích, podle dřívějších studií by však tato varianta v Karlíně znamenala nutnost bourat budovy, protože nájezdová rampa by se tam nevešla. Architekt Pavel Hnilička, který pro Institut plánování a rozvoje (IPR) zpracoval studii variant mostu, dnes řekl, že alternativou by bylo, aby byla konstrukce částečně zdvihací. To však Scheinherr vyloučil. Všechny nové mosty se podle něj musí stavět tak, aby byly provozuschopné i v době povodní.

Město již zadalo změnu územního plánu, která však zatím nemá určeno, kudy most povede. V připravovaném novém Metropolitním plánu je zanesena varianta, která počítá s napojením v Karlíně na Urxovu ulici a v Holešovicích na křižovatku Jateční a Na Maninách. Tuto variantu pro IPR rozpracoval architekt Roman Koucký, proti se však stavějí někteří místní obyvatelé, kteří si najali architekta Patrika Kotase, aby zpracoval alternativní studii, podle které je možná i původní varianta. Kromě toho z popudu Scheinherra vznikl ještě návrh studia D3A, který dnes prezentoval architekt Jaroslav Zima a který most vede z Urxovy na spojnici ulic Jateční, Jankovcova a V háji.

Město nyní podle náměstka všechny návrhy zhodnotí z hlediska urbanismu, protipovodňové ochrany, konstrukce mostu a krizového řízení města. „Z toho by měla vyjít jedna varianta, která půjde do změny územního plánu a bude podkladem pro vypsání architektonické soutěže,“ řekl Scheinherr.

V Praze se připravuje také stavba Dvoreckého mostu propojujícího Prahu 4 a Prahu 5, který má podle dřívějších vyjádření zástupců vedení magistrátu prioritu. Město také nyní staví lávku pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou namísto té, která se zhroutila v roce 2017. Lávka pro pěší i cyklisty je v plánu i mezi Karlínem a Holešovicemi, má vést přes ostrov Štvanice.

Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014 a nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný rámusák, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Logický je tento most:
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4343704&y=50.0965834&z=16&rm=9hEcWxY0-CM9fH-O9Cp
A tramvaj bych tam netahal, na okolních mostech tramvajové koleje jsou.

On.

Jestli se nepletu už existují dvě iniciativy (sdružení,spolky) které prosazují onu druhou variantu proti které ten první protestuje. Argumenty mají podobné až stejné. Šance na jakýkoliv most v této oblasti je nulová bez ohledu na jeho smysl.

David

A kdy se bude pan náměstek zabývat chybějícími mosty od Palackého mostu na jih?

Jan Novak

Třeba tím Dvoreckým?

Jiří Kocurek

Ale notak, vždyť by to naindukovalo další nežádoucí dopravu, stejně jako dopravu indukují obchvaty měst. Copak to neznáte? Z Bráníka do Chuchle hezky pěkně přes centrum, přes Palackého most. Aspoň bude víc lidí jezdit vlakem. Sice s přestupem v Krči, ale vlakem. 😛

Vbb

„Z Bráníka do Chuchle hezky pěkně přes centrum“
Pořiďte si nový glóbus Prahy, kde už je namalovaný Barrandovský most 🙂 .

ene bene

Kdykoliv se budou novináři (veřejnost) ptát, tak o tom rád pohovoří. Pusu od ucha k uchu. Též nějaké studie zadá, aby byly obrázky k publikování.

gogo

Tento styl humoru mě opravdu baví.

Martin

Ten most vazne chybi, i v pripade zavreni libenskeho by vyrazne pomohl a propojil Holesovice s Karlinem, coz ted prakticky neexistuje…
V planech je uz opravdu od 1. republiky a mel uz davno stat…

Martin

Trasovani dnes spise takto: https://en.mapy.cz/s/nemaceforo

Poudy

To opravdu ne, na té mapě to ještě není vidět ale teď vám tam z jedné strany stojí domy a nebo se staví, to by byl stejný problém jako z Thámovy. A v Holešovicích by jste to tam chtěl vecpat kam? On ten most bude poněkud vyšší než úroveň toho nábřeží, to by jste musel vybourat půlku jatek.

Martin

Pravda, ja ted aktualni situaci neznam, ale je potreba se dostat do vysky, pak by musel byt najezd na most podel pobrezi…
Ma to jeste jeden problem, v Thamovce nepujde udelat tram trojuhelnik, je to uzke… Saldovka by sla rozsirit… (Je-li to na google aktualni?)

Martin

No, asi i v thamovce by to slo, parkuje se tam kolmo, to je dost prostoru, horsi by byl ten najezd na most…

Vbb

Myslím, že veřejný dům, parkoviště i asijskou tržnici bychom pro nájezdovou rampu mohli obětovat, ne? 😉

David

V případě zavření Libeňského mostu se nestane skoro nic. V případě zavření jednoho pruhu na Barrandovském mostě máte ochromenou celou Prahu.

Martin

Libensky je dulezity pro tramvaje, holesovice jsou prakticky pak od vychody odriznute,… ten most by tomu pomohl…

...

Možná. Tisíckrát důležitější ale je most v Podbabě.

Poudy

Dobře jenže Libeňák rok po slavné rekonstrukci, tedy někdy okolo roku 2050 spadne a pak bude potřeba mít nějakou náhradu na těch 30 let než se nějaká aktuální koalice dohodne na dalším postupu co s tím. Tudíž určitě je tam ten most do Karlína taky potřeba, jen aby se povedlo ho postavit alespoň v tomto půlstoletí.

Poudy

Mimochodem v Podbabě žádný most nikdy nebude, maximálně tramvajový, silniční most tam je neprůchozí a po dostavbě mostu na DO zbytečný.

rory2k

Já osobně bych preferoval propojení Argentinské a Rohanského nábřeží přes Štvanici. Nic by se nemuselo bourat a šlo by o propojení dvou vícepruhových komunikací.

ene bene

Nadpis sice zní: „Praha plánuje architektonickou soutěž“, ale v textu se dozvíme, že byly předváděny různé návrhy ze soutěží starších a na jejich základě bude zadána změna ÚP. V závěru se sice dozvíme, že „Praha plánuje (další) architektonickou soutěž“, ale to je s ohledem na procesy změny ÚP asi dost daleko. Natožpak stavba. Příliš vzdálený most.

ABC

no, tak to můžeme být ještě tak 20 – 30 let v klidu

Luboš Beneš

Když se to plánuju už 100 let, tak i dýl….

bkp

No to brzo