Praha plánuje architektonickou soutěž na nový most mezi Karlínem a Holešovicemi
Pražský magistrát vypíše architektonickou soutěž na zvažovaný Rohanský most propojující Karlín a Holešovice. V dnešní veřejné diskusi k jeho podobě
Pražský magistrát vypíše architektonickou soutěž na zvažovaný Rohanský most propojující Karlín a Holešovice. V dnešní veřejné diskusi k jeho podobě to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Na setkání byly prezentovány návrhy architektů, kudy by most mohl vést, město nyní podle náměstka varianty zhodnotí a poté vybere jednu, kterou zanese do územního plánu.
Stavba mostu propojujícího Holešovice a Karlín se plánuje od dob první republiky. Scheinherr dnes řekl, že podstatný je z lokálního hlediska jako dopravní propojení obou břehů a také jako alternativní trasa například v případě uzavření Hlávkova mostu. Po novém mostě by podle něj měla jezdit i tramvaj. „Je to z hlediska intenzit jedno z méně významných, ale důležitých propojení,“ řekl Scheinherr.
Nynější územní plán počítá s tím, že by most vedl z ulice Thámova na karlínské straně do ulice Komunardů v Holešovicích, podle dřívějších studií by však tato varianta v Karlíně znamenala nutnost bourat budovy, protože nájezdová rampa by se tam nevešla. Architekt Pavel Hnilička, který pro Institut plánování a rozvoje (IPR) zpracoval studii variant mostu, dnes řekl, že alternativou by bylo, aby byla konstrukce částečně zdvihací. To však Scheinherr vyloučil. Všechny nové mosty se podle něj musí stavět tak, aby byly provozuschopné i v době povodní.
Město již zadalo změnu územního plánu, která však zatím nemá určeno, kudy most povede. V připravovaném novém Metropolitním plánu je zanesena varianta, která počítá s napojením v Karlíně na Urxovu ulici a v Holešovicích na křižovatku Jateční a Na Maninách. Tuto variantu pro IPR rozpracoval architekt Roman Koucký, proti se však stavějí někteří místní obyvatelé, kteří si najali architekta Patrika Kotase, aby zpracoval alternativní studii, podle které je možná i původní varianta. Kromě toho z popudu Scheinherra vznikl ještě návrh studia D3A, který dnes prezentoval architekt Jaroslav Zima a který most vede z Urxovy na spojnici ulic Jateční, Jankovcova a V háji.
Město nyní podle náměstka všechny návrhy zhodnotí z hlediska urbanismu, protipovodňové ochrany, konstrukce mostu a krizového řízení města. „Z toho by měla vyjít jedna varianta, která půjde do změny územního plánu a bude podkladem pro vypsání architektonické soutěže,“ řekl Scheinherr.
V Praze se připravuje také stavba Dvoreckého mostu propojujícího Prahu 4 a Prahu 5, který má podle dřívějších vyjádření zástupců vedení magistrátu prioritu. Město také nyní staví lávku pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou namísto té, která se zhroutila v roce 2017. Lávka pro pěší i cyklisty je v plánu i mezi Karlínem a Holešovicemi, má vést přes ostrov Štvanice.
Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014 a nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný rámusák, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013.
ČTK