Doprava ve městě Infrastruktura

Praha otevřela novou Trojskou lávku. Má sklápěcí zábradlí i žluté světlo kvůli hmyzu a ptákům

Nová Trojská lávka. Foto: Praha.eu
Nová Trojská lávka. Foto: Praha.eu
Nová lávka je širší a bezpečnější, projedou po ní v případě nouze i sanitky.

Necelé tři roky po zřícení mohou pěší či cyklisté mezi Císařským ostrovem a Trojou překonat Vltavu po nové lávce. Praha ji dnes odpoledne otevřela pro běžný provoz.

Nová spojnice mezi bude sloužit pro pěší, cyklisty a in-line bruslaře, v případě potřeby po ní mohou projet i vozidla Integrovaného záchranného systému. Celková cena stavby byla 150 milionů korun.

Lávka je modernější a bezpečnější. Díky šířce čtyři metry se na ni pohodlně vejdou chodci, cyklisti, bruslaři i rodiče s kočárkem,“ řekl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib. Nová lávka 256 metrů dlouhá s životností minimálně 100 let. Vzhledem k tomu, že se nachází v záplavové oblasti Císařského ostrova, bude možné její zábradlí při velké vodě sklopit, aby nebyla ve velkém proudu překážkou a zbytečně se tak nečeřila voda. V zábradlí je také zabudované teplé žluté světlo, aby nerušilo ptáky a hmyz.

Praha se v tiskové zprávě pochválila, že stavbu zvládla rychle. „Stavby podobného rozsahu trvají zpravidla od začátku soutěže zpracovatelů k hotové stavbě zhruba čtyři roky. Nám se tento proces podařilo o rok zkrátit, a to jsme museli získat změnu územního plánu, územní rozhodnutí, stavební povolení a vysoutěžit projektanta a zhotovitele. Samotná stavba netrvala ani rok, začali jsme ji v listopadu 2019,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Zřícení jako varování

Lávka prošla úspěšně zatěžkávacími zkouškami, kdy na ní bylo až 35 tun. Podle Scheinherra je na rozdíl od té původní je konstrukce navržená tak, aby nekorodovala. „Každý detail bude snadno kontrolovatelný, což byl problém té minulé. Pražané si zaslouží kvalitní mosty, o které se jejich politici budou starat,“ doplnil Scheinherr. Podle něj je zřícení lávky před třemi lety i varováním, že se má Praha lépe o mosty starat.

„V Technické správě komunikací jsme posílili kontrolu stavu mostů. Zajistil jsem šest miliard na jejich opravy. U těch v havarijním stavu byly zahájeny rekonstrukce a ve velkém jsme začali dělat diagnostické zkoušky včetně těch zatěžovacích. Jde například o Hlávkův, Palackého nebo Libeňský most,“ dodal Scheinherr.

Pád lávky v prosinci řeší už soud. Obžalovaní jsou projektant lávky Jiří Stráský a bývalé vedoucí oddělení mostů TSK Antonín Semecký.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vetchý kmet

1 metr oprava

Vetchý kmet

Ta lávka je obložená diamanty nebo olepená zlatem??? Cena 150 000 000, délka 256 metrů… 10 metr tedy stál 585 937,50 Kč. No, nevím…. Kolik z teto ceny byly „malé domů“ a všimné???? Nebp se platilo výpalné? Komu?????

none

To bude i s projektem. A prepocitej si tu cenu na 100 let 😉
Navic jak jiste vis, zlato je velmi odolny kov, takze jeho pouziti je zcela opravnene.

Liboros

taká uzóčká?

Vojta

Super práce. Za posledních 5 let jediná nová stavba v Praze. Lávka pro pěší. A to ještě na místě původní stavby… 100 let bez x rekonstrukcí samozřejmě nevydrží.
Nějakou jinou dopravní stavbu asi toto vedení Prahy prezentovat nebude, resp. ani nemůže…

David

To asi máme hodně špatné zákony, když na stavbu lávky na stejném místě je potřeba měnit územní plán a žádat o územní rozhodnutí.

Jonáš

Ta původní totiž vznikla za minulého režimu „na černo.“

Jirka1

Nikoliv na černo. Jen při vypracování územního plánu v 90. letech tam někdo vedl cestu, ale nezanesl samotnou stavbu 🙂

Sajmon

Lávka je na Praze 7, na obou březích. Spojnice to je mezi Holešovicemi a Trójou.

Patrik P.

Není

Sajmon

Není za co 🙂

Bob

Zajímavé. Přišlo by mi jednodušší hledat hranice a názvy územních celků spíš v mapě. Jinak dolní část Troji je sice v obvodu Praha 7, ale nikoliv v městské části Praha 7, zatímco horní část Troji není součástí městské části Praha-Troja, ale městské části i městského obvodu Praha 8. Takže třeba ta lanovka bude končit sice v Troji, ale v Praze 8.

MARTIN

Dobrý den trojskou lávku jsem ještě neviděl ,ale přečetl jsem si že má žluté osvětlení.To je super ale zavěšená lávka pod radotínským mostem má taky osvětlení zabudované v zábradlí ,které svítilo asi první rok.Zbytečná instalace světel je to asi kvůli kolaudaci

Bob

Když se podívám na https://zjisti.si/zarizeni, tak vlastní městské osvětlení mají pouze nájezdové rampy – samotná lávka pod radotínským mostem nikoliv. Asi se tam někdy půjdu podívat, samozřejmě cestou do přírody.

Ondra L.

Na tom povrchu jsou drevene palubky nebo co to je? Kazdopadne to vypada pekne

MaT

No já jsem hlavně zvědavý, jak to bude klouzat…

Aktivista kecá

Dnes večer v dešti se ukázalo, jak moc to neklouže!

Kubrt

Drazkovana prkna s mezerama. V Rezi na lávce už pár let jsou a OK, jak trvanlivostne (mechanicky, hniloba) tak klouzanim. Klouzou jen když je na nich namrzly uslapany snih, ale to je na všech povrsich.

Martin V.

A sníh se musí odklízet, nebo suchý prašan těmi mezerami propadne (resp. lidi ho do nich chůzí šoupnou)? Tedy pokud bylo během těch pár zim v Řeži tolik sněhu, aby se to dalo posoudit.

Kubrt

Sníh mezerami nepropadne. Když nasnezilo, chodci to uslapali a pak to místní zrizenci sypali inertem.

Nádražák

Odmítám používat tuto lávku neboť to zábradlí je málo modré!

Modré zábradlí

Hledal mě někdo?

Luděk S.

Přesně! Bylo by modrý zábradlí, zámková dlažba a hlavně by to nestálo takový pakatel. Jako 150 mega za lávku?

V. K.

Kéž by to byl projektoval Sudop. To by i zámkovka byla…

Martin V.

Doporučuji používat modré brýle. Pohled na svět bude hned krásnější. 🙂

Kalanis

Tak šup do vodičky…

Alibaba

Lávka sice nebude korodovat, ale bude reznout v rámci navrženého materiálu. 🙂
Tak ať slouží!
Až bude po současném blbém stavu, tak ji taky využiji třeba pro cestu do ZOO.

taxi

Nová lávka se mi líbí – spoustu řešení na ní je opravdu chytrých a věřím, že čas ukáže, že takto se to má dělat a stane se inspirací. To plácání po zádech si ale mohli odpustit, nejenom že nesplnili slib, ale kdo se kolem pravidelně pohybuje, ví že mohla být otevřena o pár týdnů či dokonce měsíců dřív. Spíš se tedy měli omluvit za zpoždění a konstatovat, že v čechách je objektivně stavění složité. U mě by získali body za upřímnost.

Petr Barta

Tak stavba trvala 11 mesicu to je vykon slusny. A ze si myslite, ze uz byla davno hotova a mohla byt otevrena drive, je ciste Vas dojem. Posledni mesic probihaly zatezovaci zkousky, bylo vse ladeno, instalovana elektroinstalace, dodelavany terenni prace a hlavne probihala kolaudace.

Kalanis

Na to, že to začínali řešit dokonce bez podkladů v územním plánu, tak je to bleskovka. Běžně to kvůli všem kolečkům trvá i 15 let.

none

100 let? Tak jo, uvidime za 10 jak je na tom s pravidelnou udrzbou.

Jan

Tak zrovna masivní ocelová trubka v lávce pro pěší by měla vydržet minimálně desítky let i bez údržby. Tady se spíš může začít rozpadat ten dřevěný chodník. Stejně jako na železničním mostě pod Vyšehradem, ten taky stojí a slouží denně vlakům i když je to 100 let staré železo které se SŽ(DC) ani neobtěžuje natřít po desítkách let.

Kubrt

Prkna se dají snadno vyměnit. Vypadá to na nějaké tropické dřevo, takže bych se toho tak nebál.

Alibaba

To dřevo by mě taky zajímalo, ale to je doufám spotřební materiál, takže jakmile se někde něco vyštípne, tak se to v nejbližší (cca týden) době doplní.

Bob

Vy asi moc nevíte, jakým stylem funguje údržba TSK. 🙂

Alibaba

Tuším. 🙂
Doufám, že po tom průšvihu to bude nějakou dobu ostře sledovaný most. 🙂

Martin V.

Jak dlouho se budou archivovat články na tomto serveru? Bude možné ověřit pravdivost této informace po sto letech? Já se snad potvrzení pravdivosti výroku nedožiju (pokud ano, tak to by bylo špatné), ale budoucí generace by to mohly zhodnotit.

Bob

Zkuste http://web.archive.org/web/*/zdopravy.cz a podobné služby.

pzag

Může mi někdo objasnit to světlo?

Michal Staša

Modrá složka ve světle v nočním prostředím narušuje více či méně přírodní biorytmy, ubývá kvůli tomu hmyzu, není vhodné pro člověka, atd.

náhodný kolemjdoucí

Zřejmě se holedbají nízkou teplotou chromatičnosti, která více odpovídá denní době, ve které se osvětlení zapíná, a nerozhazuje tak cirkadiánní cyklus živočichů (včetně člověka).

náhodný kolemjdoucí

Kdyby to chtěli lépe prodat, mohli se honosit technologií „Blue Light Reduction“ 🙂

Peeetr

Komunistická žluť. Za pár let to bude hit v celé plánovaně zastarávající EU. Až se na většině míst dodělají před časem nařízená LED světla často soutěžená podle bílé vysoké svítivosti (fyzikální), tak se plánuje konečně maximálně začít propagovat informace o škodlivosti modré složky světla v noci. A tak se bude moci okamžitě začít opět nová masová obměna za nažloutlá světa s mnohem výhodnější svítivostí (fyziologickou) pro oči. Ono je to samozřejmě úplně logicky jasné, člověk a jeho oči se miliony let vyvíjeli v bílém denním světle s modrou oblohou shora a v nočním žlutém světle z ohně, který může jít… Číst vice »

Peeetr

Ideálně je to vidět na satelitních záběrech nočního Berlína, kdy komunistická východní půlka je daleko žlutější.

Martin V.

Nevím, z kterého je to roku, ale východní část rozhodně není „komunistická“, když vedle Schönefeldu už svítí terminál BBI. Snímek určitě není starší než 10 let.

Kalanis

Ale to, že je tam stále vidět rozdělení a Hauptstadt der DDR je pravda.

Pezos

Pokud vím, na západě k osvětlení silnic používaly nízkotlaké sodíkovky, které se u nás nikdy neprosadily. Zřejmě proto, že mají monochromatické oranžové světlo a tedy CRI = 0 (nedají se rozlišit barvy, vysokotlaké mají kolem 30). Tam byl větší tlak na náhradu.

Jinak samozřejmě v době vzniku sodíkových výbojek bylo všem u zadnice, jak vplývá veřejné osvětlení na biologické hodiny. Prostě měly lepší poměr lm/W než do té doby používané rtuťové (přičemž nízkotlaké ho mají o dost lepší než vysokotlaké).

Luděk S.

Přesně. Měli to pořádně osolit v modrým světle, neomarxisti zatracený.