regio-vlak

Praha nakoupí až 70 tureckých trolejbusů Bozankaya. Podpis smlouvy se dlouho komplikoval

Bateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří MejstříkBateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří Mejstřík

Konkurenční Škoda Group vítězství konkurenta napadala. Tendr se tak vlekl skoro 2,5 roku.

Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal rámcovou smlouvu s tureckým výrobcem Bozankaya, která mu v následujících pěti letech umožní nakoupit až 70 parciálních (bateriových) trolejbusů. Ty budou jezdit na nově elektrifikovaných dosavadních autobusových linkách na levém břehu Vltavy. Jde o linky 131, 137, 176, 191 a 201.

Například u linky 137 Na Knížecí – U Waltrovky už začíná v souvislosti s rekonstrukcí Peroutkovy ulice stavba trolejových stožárů, hotovo má být do dubna 2026 a provoz se má rozjet o měsíc později.

Začíná elektrifikace další pražské autobusové linky. V prudkém stoupání vznikne 4,5 kilometru trolejí

Turecký výrobce Bozankaya Otomotiv zvítězil ve veřejné zakázce vypsané již v říjnu 2022, termín pro podání nabídek byl v prosinci 2022.

Hodnota zakázky byla 1,176 miliardy korun bez DPH, dopravní podnik poptával až 70 nových bateriových trolejbusů standardní délky 12 metrů. Bozankaya uspěla s modelem SNG T12 s elektrovýzbrojí polské firmy Medcom a cenou 1,099 miliardy korun bez DPH. Cena jednoho trolejbusu činí 12 872 720 Kč bez DPH, pravděpodobně však dojde k uplatnění inflační doložky.

Kromě tureckého výrobce obdržel DPP v soutěži také nabídku od české Škoda Group. Ta výsledek tendru obratem napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Protestovala proti nereálným termínům dodání i možné nedovolené státní podpoře turecké značky. Dalším sporným bodem byla mimořádně nízká cena. Úřad ale námitky Škody loni v květnu odmítl.

Podpis smlouvy se však nadále komplikoval dalšími námitkami Škody i změnou vlastníka tehdejšího dodavatele elektrovýzbroje. Plánované zprovoznění první trolejbusové linky se kvapem blížilo. Nyní má tak Bozankaya na dodání prvních vozidel jen rok a několik měsíců.

O konkrétním počtu vozidel v rámci první objednávky by měla proběhnout jednání. Podle webu Československý dopravák, který celý proces soutěže podrobně popisuje, smlouva stanoví minimální počet na 15 kůsů.

Dodání vozidel by pak podle webu mělo proběhnout do 12 měsíců od podpisu konkrétní prováděcí smlouvy.

Dojezd 15 km na baterie

Kromě samotných trolejbusů DPP získává také možnost odběru až 70 nových trakčních akumulátorů a výměnu vysloužilých pro zajištění provozuschopnosti vozidel během celé životnosti.

Dále získá až 35 sad hardwaru a softwaru pro diagnostiku závad vozidel, až 20 kusů přenosných nabíječek a systém energetického managementu pro vzdálené sledování a řízení nabíjení vozidel.

Vysoutěžené bateriové trolejbusy Bozankaya SNG T12 jsou plně nízkopodlažní, dvounápravové, se třemi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 82 cestujících, z toho 32 míst pro sedící.

Budou mít celovozovou klimatizaci s topením s funkcí tepelného čerpadla, budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou.

Z výroby přijedou vybaveny kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD a v novém jednotném designu PID.

Desetiletá záruka

Dodavatel podle DPP deklaroval, že vozidla splňují veškeré standardy kvality PID a svojí kvalitou a provedením odpovídající platným technickým normám a právním předpisům Česka i EU.

Minimální dojezd plně obsazeného vozidla na trakční akumulátor při jízdě bez připojení k trolejovému vedení s odbavováním cestujících ve všech zastávkách, zastavováním na všech křižovatkách a s běžící klimatizací nebo topením bude po celou dobu záruky baterie 15 kilometrů.

DPP koupil první turecký trolejbus. Dosud si ho pronajímal, chystá se podpis smlouvy na další

Minimální životnost je garantována na 15 let, záruka je pak desetiletá. Týká se i baterií, kde je ovšem omezena maximálním nájezdem 600 tisíc kilometrů.

Základní údaje bateriového trolejbusu Bozankaya SNG T12 udávané výrobcem:

  • Délka vozidla: 12 150 mm
  • Šířka vozidla: 2 550 mm
  • Výška vozidla se staženými sběrači: 3 500 mm
  • Nejvyšší přípustná hmotnost: 19 000 kg
  • Maximální rychlost: 70 km/h
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 3
  • Nástupní výška hrany dveří: 320 mm
  • Celkový počet sedadel pro cestující: 32 (z toho 2 sklopná)
  • Kapacita cestujících: 82 (při 5 os/m 2 )
Tagy Bozankaya dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze parciální trolejbusy Škoda Group
82 komentářů