Praha náhle zastavila tramvajový provoz na Libeňském mostě. Je v havarijním stavu

LIbeňský most: foto: TSKLIbeňský most: foto: TSK

Důvodem uzavírky je podle TSK zjištění technické závady, pravděpodobně vyvolané silnými mrazy.

Pražský dopravní podnik (DPP) zastavil provoz tramvají mezi Palmovkou a Maninami. Jako důvod uvádí havarijní uzavírku na Libeňském mostu. Tramvajové linky 1, 6, 14 a 25 jsou obousměrně odkláněny mimo Libeňský most.

„Zastavení provozu je na základě požadavku Technické správy komunikací. Odklonové trasy platí jen pro dnešek. Poté, co dostaneme od TSK informace o délce uzavírky, připravíme další odklonové plány, nyní jde o dispečerské řízení,“ řekl Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Podle mluvčí TSK Barbory Liškové je uzavřený pouze inundační most, který je součástí Libeňského soumostí na straně Prahy 8. Tramvaje neprojedou po Libeňského mostu v celém úseku. Auta mohou projíždět přes Vltavu mezi Prahou 8 a Prahou 7 normálně, protože tato část mostu není uzavřena.

Důvodem uzavírky je podle TSK zjištění technické závady, pravděpodobně vyvolané silnými mrazy. Závada byla podle společnosti zjištěna na základě provedených kontrol, vyvolaných předchozím posouzením stavu mostu, a následně prověřováním kritických míst.

Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že TSK řeší urychlené podepření a další opatření, aby mohl být most co nejdříve bezpečně zpřístupněn.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha Sobě) na síti X napsal, že Libeňský most byl prohlédnut kvůli mrazům a u oblouku u Voctářovy ulice byl zjištěn stav, který musí být dále diagnostikován.

Dopravní podnik spustil náhradní autobusovou dopravu X1 na trase Dělnická – Maniny – Palmovka.

Odpoledne byl pro tramvaje uzavřen i nedaleký Hlávkův most. Nyní po něm však už odklonové trasy vedou.

„Na Hlávkově mostě jsme plánovali opravy na únor. Nyní jsme museli provést nezbytné rychlé úpravy, abychom na něj mohli převést odklonové trasy. To se během podvečera povedlo, takže už po něm mohou tramvaje se sníženou rychlostí jezdit,“ vysvětlil Šabík.

Od pátku už dispečerské řízení nahradí linkové vedení na odklonových trasách.

Místo rekonstrukce replika

Rada hlavního města před Vánocemi rozhodla o změně zadání projektu rekonstrukce Libeňského mostu. Revokovala původní architektonickou studii ze srpna 2022 a nahradila ji novou.

Místo dlouho plánované opravy se soumostí nahradí „tvarovou replikou vycházející z původního Janákova řešení“. Vznikne nový tvar nosné konstrukce na stávajících pilířích.

Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře

Prahu ke kroku podle schváleného rozhodnutí vedl nově zjištěný stav obou obloukových mostů „v souvislosti se statickými přepočty konstrukcí vzhledem k normovým požadavkům, dodatečnými průzkumy a ve vztahu k proveditelnosti rekonstrukce“.

V testech provedených před rekonstrukcí přitom vyšlo, že požadovanou zátěž původní konstrukce unese. Od té doby se však podle projektantů změnily normy.

Libeňské soumostí tvoří šest mostů. Byly postaveny podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Dosud nebyly opravovány a jsou ve velmi špatném stavu.

Konsorcium firem, které most mají opravit, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. V tendru zvítězilo s částkou 2,181 miliardy korun a s nutnou tramvajovou výlukou 365 dní.

Na místě se začalo pracovat už loni na podzim. Dělníci oplotili staveniště, vykáceli stromy a zbudovali retenční nádrže a proplachovací kanál. Souběžně s tím se pracovalo na projektových pracích.

Stav Libeňského mostu se přitom řeší už dlouhá léta. Náhle uzavřen byl i v lednu 2018, v dubnu téhož roku schválila rada města jeho demolici a stavbu mostu nového. Demolici prosadila koalice ANO a ČSSD, jejím zastáncem byl především náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Nové vedení města ale demolici odvolalo s tím, že most není v tak špatném stavu a bude stačit oprava. Hlavním zastáncem mostu byl nový radní pro dopravu Adam Scheinherr (za Praha sobě). Nyní se město po další výměně vedení obloukem vrací k faktické demolici.

Aktuální dopravní opatření a odklony DPP:

  • linka 1 je vedena obousměrně po odklonové trase … Strossmayerovo náměstí – Vltavská (občasná) – Těšnov – Florenc – Invalidovna – Palmovka (ulice Sokolovská) – Palmovka (ulice Na Žertvách) – Palmovka ulice Zenklova) – Krejcárek … a dále po své pravidelné trase
  • linka 6 je vedena obousměrně po odklonové trase … Dělnická – Ortenovo náměstí – Nádraží Holešovice – Výstaviště – obratiště Výstaviště a po shodné trase zpět směr centrum
  • linka 14 je vedena obousměrně po odklonové trase … Bílá labuť – Florenc – Invalidovna – Palmovka (ulice Na Žertvách) – Balabenka – obratiště Vysočanská a po shodné trase zpět směr centrum
  • linka 25 je vedena obousměrně po odklonové trase … Strossmayerovo náměstí – Vltavská (občasná) – Těšnov- Florenc – Invalidovna – Palmovka (ulice Na Žertvách) a dále po své pravidelné trase
  • v úseku Dělnická – Maniny – Palmovka je postupně zaváděna NÁHRADNÍ AUTOBUSOVÁ DOPRAVA X1
    do odvolání nejsou obsluhovány zastávky Libeňský most (oběma směry) a Palmovka (na předmostí mostu směr centrum)
  • v úseku Florenc – Vltavská – Palmovka, prosíme, využijte souběžné linky metra s přestupem ve stanici C – Florenc
  • v úseku Dělnická – Maniny, lze využít i autobusovou linku 156
Tagy dpp Libeňský most odklon trasy TSK
205 komentářů