obnoveny

Praha může závidět. Několik moravských měst získalo dokončením D1 svérázný dálniční okruh

Nový "dálniční okruh" kolem Tovačova. Foto: Mapy.comNový "dálniční okruh" kolem Tovačova. Foto: Mapy.com

Nový „okruh“ je kombinací dálnic D46, D35 a D1.

Odebírat
Upozornit na
guest
173 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Vnouček

To je opravdu výkon, stavět jednu dálnici 58 let. Zatímco jinde ve světě se staví rychle, levně a kvalitně, v ČR se staví pomalu, draze a zfušovaně. Ano, v něčem jsme první, a to v korupci a honbě za mamonem.

Pepa

Také může závidět i „zaostalému“ východu: MKAD kolem Moskvy nepočítám (to je onačejší velkoměsto než Praha), ale i ten hloupý Minský MKAD je nejen dávno dokončený, ale už se rozšiřoval

Jaromir

Protoze v Praze vladnou leta Moravaci (a to proti nim nic nemam)

Evžen

Ale volí je pražané

Jarda

D46 se neustále modernizuje a pořád tam nejsou úseky 130 kmh, dle řsd je tam ještě údajně poslední modernizace křižovatky. Ale od Vyškova alespoň do půli cesty nebo kousek dál mohlo být už 130. Tam už je všude hotovo.

Marek

130 tam asi už nebude, kvůli malým poloměrům zatáček(třeba ta u Olšan u PV) a chybějícímu odstavnému pruhu. Tahle „dálnice“ se dálnící stala jen na základě politického rozhodnutí.

Beskyd

Námět pro redakci. Přerov byl vysvobozen od tranzitní dopravy. Bylo to bolavé místo, pro ty co tudy museli projíždět, respektive stát v kolonách. Tak i pro místní obyvatele, trpící dopravní situací ve městě.
Mohli by jste udělat článek zhodnocující, zdali činnost různých subjektů, ohánějících se údajnou ochranou přírody, ve skutečnosti neškodí životnímu prostředí, zdraví, občanům, městům, ekonomice,… a kdoví čemu všemu dalšímu. Už jen třeba těmi emisemi navíc.
Protě takové objektivní zhodnocení článem, vystavení vysvědčení za jejich činnost. Jestli tyto organizace náhodou nejsou těmi kdo škodí.

Pavel Dostál

Krátkodobě bezpochyby škodí. To by nejspíš uznali i sami. Dlouhodobě je to však složitější. Jednak zničení jedné žabí tůňky je relativně malá škoda, ale pokud je ignorujeme trvale, tak jich zničíme tolik, že se nám žabí populace zhroutí (žába je zde jen vzorový živočich, může to být cokoli) a to už úplně malá škoda není. A jednak je třeba si uvědomit, že ekologisté by nemohli blokovat stavby dlouhodobě, pokud by jim úředníci „nepomáhali“ nedodržováním zákonů. A osobně bych chtěl, aby úředníci zákony dodržovali. Pokud dodržet nejdou, pak má zákonodárce zákon změnit, a ne úředník rozhodovat v rozporu s ním. Takže… Číst vice »

ghjghj

To je hodne bizardni nazor. Podle me teda rozhodne vice skodi naduzivani aut. Skodliviny jdou totiz z aut.

SYN

A zemědělských strojů… a průmyslu… a energetice… jenže zase bez těch věcí nebudeme mít jídlo, penízxe ani světlo, takže vždy půjde o nějaký kompromis!

Honza

Praha na to vše hlavně doplácí. Praha a daňoví poplatníci v bohatších zemích EU. A Moravicí furt jen nadávaj a chtěj vix

Mbepe

Na rovinu, moravske uvaly, Moravska brana jsou v regionu stredni Evropy mnohem vyznamnejsimi tranzitnimi tepnami nez cokoliv skrz Prahu. Podivejte se do mapy poradne.

emOne

Přesně tak, možná by se měla Morava trhnout od Čech a vrátit se zpět do domovského Rakouska, do Vídně je to stejně spádovější a z hlediska geografie to také dává smysl.

Tomáš Záruba

Jojo. A Dukovany zbourat (a zbourání Jasl. Bohunic požadovat), půlku tratí zrušit, rychlost na dálnicích i VRT omezit. 🙂 A to se raději držím jen dopravy a energetiky…

Karl vB.

Přes Moravu, díky příznivému terénu, ve směru sever – jih mezi Baltem a Jadranem procházela historicky významná obchodní trasa „Jantarová stezka“. Silné zátěžové proudy v tomto směru přetrvávají dodnes.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Amber_Road.jpg/960px-Amber_Road.jpg
Autor: DI Richard Resch

Pavel Vítek

Okruh okolo Prahy je opravdu ostuda. Všechna větší města takový okruh mají, jen Praha neeeee. Místo toho se staví všelijaké tunely uvnitř města, jako třeba leetnský. Prý zrichlí dopravu ve městě. Ale kdyby byl okruh okolo Prahy nemusely by se takové zbytečnosti stavět, nemuselo by tolik aut jezdit městaem a doprava by se zrychlila. No ale třeba někomu záeží na to stavět uvnitř města než okruh okolo.

Chmel

Vy budete neuvěřitelný diletant. Mnichov, Vídeň, Budapest ani Varšava takový okruh nemají. No a perla je, cituji: „Prý zrichlí dopravu ve městě“. Nechte se profackovat od vaší češtinářky.

v w

jo 59 let, dalnice se zacala stavet v roce 1939

Ingip

Sice v jiné trase, ale začala se tehdy stavět a některé úseky z té doby se používají dodnes, to je fakt, . V šedesátých letech se taky stavěla v jiné trase, než vede dnes, měla vést přes Uherské Hradiště a Trenčín dále na východ Slovenska až na hranice SSSR.

Karl vB.

Titulek vašeho článku z 8.12. 2025:
„Na D1 začíná demolice protektorátního mostu Šmejkalka“
ale do vašeho časového pojetí zrovna moc nezapadá.
https://zdopravy.cz/na-d1-zacina-demolice-protektoratniho-mostu-smejkalka-nejprve-zmizi-polovinu-ve-smeru-na-prahu-267989/

náhodný kolemčtenář

Však v této trase se taky staví až tak od 90.let nejdřív (co se pamatuju, křižovatka u Hulína se přeprojektovávala na poslední chvíli), takže jakých 59 let?
A první úseky, po kterých se dodnes jezdí, se skutečně začaly _stavět_ ve 30. letech (i když _uvedeny do provozu_ byly mnohem později).

Roman

Tršice budou mít po dokončení D55 ještě luxusnější dálniční obchvat…

Ladislav

Ale je otázka, jestli jim k něčemu bude. 🙁 Bojím se, že na cestu z Přerova do Doloplaz stejně řidiči nepoužijí D1 a D35 a pojedou přes Tršice.

Adam Ř

Po okruhu by měl jít jezdit dokolečka dokola, to tady nejde (nelze přejet z D1 na D35 ani zpět), tedy se to imo zatím nepočítá, měli bychom počkat na D55 😀

Tom

Jak že Praha nemá dálniční obchvat?!? Když chci po dálnici objet Prahu jedu Drážďany > Regensburg > Vídeň > Bratislava > Brno > Ostrava > Katovice > Wroclaw > Drážďany.

petr.a.novotny

Šlo by to i blíž Praze, před Řeznem doleva na Plzeň, přes D0 na D1 a Brno.

Maxík

Možná nakonec aut v Tovačově přibude, spojení Zlína a Prostějova teď bude asi časově výhodnější přes D1 (křižovatku Přerov – západ).

Panda

Podle SLBD 2021 dojíždí denně za prací nebo školou v relaci okres Prostějov -> okres Zlín 53 osob a opačně 37 osob (pokud vezmu obce a ne okresy, tak je to 17 osob a opačně 15 osob… Asi souhlasíte, že takové počty jsou zanedbatelné a tato relace v Tovačově určitě počet aut nijak zásadně nezvýší.

Maxík

OK, čísla jsem neznal 🙂

jkk

Jen to trošku kazí, že u Lipníku se nedá otočit z Přerova na Olomouc (a ani opačně), takže není možné kolem Tovačova kroužit pořád dokola, jak by člověk na okruhu čekal.

Tom

Jo, tp jsou věci, které mi hlava nebere. Stejně tak, jako spojení D56 a D48 – z Ostravy můžete plynule pokračovat na Třinec, ale ne na Olomouc, to musíte prokličkovat po místních komunikacích. A na opačné straně obchvatu Frýdku-Místku to samé – můžete pokračovat na Třinec, ale nemůžete sjet na Frýdek.

Evžen

To by mě zajímalo proč něco takového není možné.

Koro

Pže by to tam bylo úplně zbytečně

Kubrt

Kvůli tomu, že po dostavbě patřičného úseku D55 to bude zbytečné?

Evžen

Mě to zbytečné nepřijde.

Evžen

Navíc jak souvisí dostavba D55 s tím že s D1 nejde u Lipníku odbočit na Olomouc.

Filip Jirsák

Tak, že po dokončení D55 odbočíte z D1 na Olomouc už v Přerově. Takže jediný, kdo by mohl chtít na D1 odbočit na Olomouc v Lipníku je ten, kdo by v Přerově přejel (což se v ČR neřeší), nebo ten, kdo by na D1 najel až na exitu 294 – ale ten holt dál pojede po silnici 437 a na D35 najede na exitu 290.

Kubrt

Kdo bude potřebovat odbočovat z D1 u Lipníku na Olomouc, když bude moci jet po D55 z Přerova do Olomouce?

Vladimír

Podívejte se na křižovatku nad Lipníkem a pochopíte. Pokud nechcete sjet z dálnice tak se otočíte až v Ostravě na Rudné

Evžen

Právě proto je mi to divné že se s něčím takovým nepočítalo. Taková velká stavba a na něco takového se zapomnělo. Jinak otočit se dá u Hranic.

MaraKM

Jde to buď přes Dolní újezd nebo „po staru“ přes kruháč u kasáren a těch „levných“ benzínek, ale ano v obou případech budete chvilku mimo dálnici.
Využíváno minimálně – možná teď u lidí co špatně odbočí než se naučí kudy kam.

Adam Ř

Už v současnosti je to rychlejší vzít po I/55 než si zajíždět přes Lipník všude s výjimkou cest do Velkého Újezdu, Kozlova, Výkleků a Daskabátu. A kvůli těmto obcím celkem o celkem asi 2000 obyvatelých asi není potřeba stavět dvě rampy, z toho jednu (D1 -> D35) velmi komplikovanou – holt těch 5 km pojedou po II/437.

PEtr

Sem si vždycky myslel, že sjezd na Lipník by mohl tady ten pás:
https://mapy.com/en/letecka?x=17.5432684&y=49.5495125&z=18

MaraKM

Ono nejspíše není problém v tom jak a kde, ale zda-li to má (nejen) ekonomické opodstatnění.

smějící se bestie

TAK PRO MNOHÉ
pražáky,
byly po “ sametu “ přednější satelitní městečka v blízkosti plánované trasy
okruhu, než samotný okruh,
no !

Honza

V Tovačově by chtěl žít každý.

Béďa Havránek

Zejména ti co bydlí těm dálnicím blíž a jsou zasaženi hlukem a dalšími negativními jevy.

Evžen

Hlavně ti kteří díky dálnicím získají klid pod okny a mohou se rychle a bezpečně dostat do světa.

Béďa Havránek

Ale ty dálnice podle mě Tovačovu nikterak neuleví, nebo ano? Z Prostějova na Přerov nebo Kroměříž po nich nikdo nepojede. A ti co teď někde získají klid pod okny, ti asi nemají důvod stěhovat se do Tovačova.

Ondra

Takovým Horním Počernicím už také chybí jen 2,5 km na východě, aby tam nastal dopravní ráj a pohoda.

Jindřich

Díky okruhu mají ve městě okamžitě vyřešené všechny problémy s dopravou.

musketer

Koukám, že jakýsi Pražáček si potřeboval kopnout do Moravy.

mlokXCM

A kde tam je kopanec?

MP22

Jako bývalí moravák a teď již 15 let pražák musím říct, že jediný kdo má problém, jsou moraváci.. na Moravě je to furt nějaký problém s Prahou, pořád nějaké brečení, z Prahy nic takového směrem k Moravě neznám, čím to asi bude?

Sebastian

To je jako v tom vtipu: „Brňák si myslí o Pražácich, že jsou píp, píp, píp. A co si myslí Pražák o Brňacích? Vůbec nic.“
Tímto se omlouvám všem mým přátelům z Brna, ale vím, že by se tomu vtipu zasmáli.

Jiří

Kromě toho, že děláš nebetyčnou ostudu své učitelce češtiny i sobě, máš i další potíže, například jsi dezorientovaný. Rozhodně totiž není pravdou, že by se obyvatelé Prahy nenaváželi do Moravy, speciálně do Brna – stačí si přečíst diskuzi pod libovolným článkem, týkajícího se tohoto města. Furt dokola omílané ubohé „vtipy“, z nichž humor vyprchal už před lety a zbyla jen trapnost. Viz. pána o příspěvek níže.

xyz

Pro mě je zajímavé už jen to pojmenování „Moraváci“, přitom většina obyvatel Moravy se hlásí k národnosti české, nikoliv Moravské.

Skoro nikdo žijící v některé části Moravy by o člověku z Prahy či např. Tábora/Berouna apod. neřekl „člověk z Čech“ apod.

ABCD

Paradoxně mi připadá, že v nejvytiženějšim směru Brno – Ostrava je slušný závlek, ale holt se občas nedá nic dělat.

Koro

Ano, a z Prostějova do Přerova taky po dvojkach a ne po dálnici…

Kubrt

Pozůstatek záměru vést D1 do Trenčína.

N.N.

Plus záměr propojit Brno a Zlín. 50 před Buchlovské vrchy není zrovna ideální pro nákladní dopravu a přes Kyjov je to ještě dál.

Koro

To mám u každého příspěvku 🙂

Karlík

D1 super, autíčka se budou mít parádně. Jestli takto vypadá šikana řidičů, dálnic a kamionů tak si nedovedu představit jak by vypadala podpora silniční dopravy. To by asi byla asfaltová i ta obloha. Super, oslavy a litanie na posvátné dálnice, vzývejme asfalt až do nebes. ALE jsou tu i další problémy: klesající porodnost (přemnožená autíčka nám na důchod nevydělají), drahé bydlení, nízká kvalita potravin, odvody financí do zahraničí apod. Nemáme rychlé železnice, máme ošklivá nádraží, firmy propouští, spálená země. Takže místo frenetického jásání počkejme pár let, jestli se z Tovačova, Přerova a okolí stanou nejbohatší a nejvyspělejší části ČR s… Číst vice »

Tomas11

Někdo se pokouší být vtipný, ale moc to nevyšlo. Spíše trapné.

Robert Pražák

Teda,vy musíte mít strašnej život, Karlíku.

Karlík

Nic než pravda. A pro pravdu se nejvíc mínusuje. A strašnej život mám, protož stát mi nezařídí levné bydlení ale levnou dálnici když navíc jezdím vlakem.

Karlík

.. jezdím vlakem, protože nemám na drahé spalovací auto.

Béďa Havránek

Netřeba drahé. Jedno z mých aut je levné a jezdí úplně v pohodě.

Karl vB.

Tak buďte rád, že směrem, který potřebujete jezdit, jsou natažené koleje, to také není samozřejmost.

N.N.

Koleje pro ten vlak vám zařizuje ten samý stát z téhož SFDI.

Karlík

Jaké nové koleje prosím stát zřizuje? Zatím jsou tu jen články o nových dálnicích.

Kubrt

On i provoz a údržba těch starých kolejí něco stojí.

Karlík

Naštěstí údržba silnic a dálnic je zdarma. Oh wait…

Kubrt

On tu někdo něco takového tvrdí?

Béďa Havránek

Naše lokálka má nové koleje. Vlaky už ale nedělají tdm, tdm :-/.

Velky putan

Jen nejsou tak levné jak dálnice. 🙁

Karlík

Ale vydrží déle, a nemusí se tak často opravovat. Např. Výtoňský most. Je vyřešena elektrifikace. emise z brzd a pneumatik. atd. Je povolená vyšší rychlost. Kde máte dálnice s povolenou dvoustovkou?

mlokXCM

Aby se vydělalo na důchody, musí fungovat ekonomika. Ta potřebuje kvalitní infrastrukturu.

Karlík

Ekonomika se obejde bez mladé pracující generace, bez řidičů a bez rodin s dětmi, které nemají kde bydlet? Nic proti dálnicím, ale současná hysterie v médiích kvůli kousku asfaltu je až úsměvná, dost přehnaná. Starší generace si splnila sen, ale otázka k čemu to bude dobré.

FrenkyUL

Tak konečně se to povedlo a pan Karlík chve hned socializmus. Byty od státu a koleje do každé dědiny, teda rodiny.

lojzik

„Vzniknout má kolem Prahy,“
jako někdo kdo bydlí v Praze u 510, která vede několik kiláků skrz Prahu, s tímto tvrzením rozhodně nesouhlasím. Kolem Prahy povede možná většina okruhu, ale okruh jako celek rozhodně ne.

mgr.pavel

Co bylo dřív: současné plány na okruh, nebo nová zástavba v Suchdole?

lojzik

zvláštní, kolik lidí má problém s vnímáním a přijetím reality a musí si něco namlouvat. Doporučuji nahlédnout do mapy. Kolem Prahy byl okruh plánován naposled v sedmdesátých letech před rozšířením Prahy.

Kubrt

Všichni to chápou, jen jim nepřipadá účelné to takto hnidopišsky analyzovat. Smysl původního sdělení je jasný.

Béďa Havránek

Stále vede kolem Prahy, akorát zevnitř, což je v pořádku. Každopádně už by se měl nakreslit okruh, za který už se Praha nesmí rozšířit a který se stane jakýmsi zeleným pásem kolem celé metropole.

Kubrt

Praha (ve smyslu území) už se nikdy rozšiřovat nebude. Ovšem co vznikne kolem Prahy, je věc Středočeského kraje a příslušných obcí, nikoliv Prahy.

Béďa Havránek

Máte pravdu, že právě v tom tkví největší nebezpečí. Středočeský kraj by měl striktně vymezit oblasti s trochu volnou krajinou jako venkovské a striktně omezit jakékoli přibližování obcí k sobě a nové silnice nebo, nedejte bozi, dálnice. Pražský okruh a maximálně D3 (pokud nakonec projde a nezvítězí lepší řešení) musí být poslední. Pokud by pokračovalo co už se dlouho děje, tak máme český Velký Londýn ani se nenadějem.

Sociální jistota

Béďa je nový Axel?

Béďa Havránek

Jestli máte něco k věci, přispějte. Jinak si to nechte.

Dena

To zase debilní slovíčkaření. Okruh kolem Prahy povede celý. Tzn. Celek. Někde je nějaká malá zástavba mimo okruh, ale není to vyloženě Praha, spíš příměstská města nebo vesnice.

Nose Peak

Zajímavostí je, že dokončením D1 teprve vzniklo něco, co se dá nazvat dálniční sítí. Síť má totiž oka. Doteď to byla maximálně kostra grafu (respektive několika nespojitých grafů)…

Adam Ř

Spíš než „kostra grafu“ by zde byl korektní termín že šlo o strom. Ovšem reprezentace dálnic jako grafu je trochu složitá otázka, protože hrany ve vrcholu nemusí být rovnocenné (chybí rampy)

Lubomr

Nikde jsem se nedočetl, která trasa mezi Lipníkem a Výškovem je kilometrově kratší, přes Olomouc nebo Přerov, jen pro zajímavost

stan

Ždímat Prahu jako dnes Moraváci to ani Slováci za společného státu nedokázali

N.N.

Jde to z rozpočtu státu, nikoliv z rozpočtu Prahy. Státní rozpočet není určen k tomu, aby zůstal celý v Praze a zbytek ČR si veřejné statky obstarával ze zdaněných peněz.

Lotr

To, že máte v Praze sídla firem neznamená, že tam reálně toho zase tolik vyprodukujete. Ale to chce mít základní ekonomické povědomí, ne jen vylitou hlavu. Bez zbytku státu by Praha byla víte kde. Tak klid.

Tom

A až se dokončí Olomouc-Přerov, tak to bude takové to dámské…. 🙂.

Vítek

To by tam chtělo doplnit přímou spojnici Vyškov – Tovačov – Přerov … 😉

bake20

Morava má dálničně propojená všechna krajská města a i mnoho okresních má na dálniční síť skvělé napojení (nebo je alespoň v plánu). V Čechách se vše točí jen okolo Prahy (pochopitelně), ale spojení mezi většinou ostatních měst je chabé.

Tom

Někde postavili dřív město a pak se pro něj staví okruh. No a tady je to naopak 🙂

SYN

Že? Řešení pro Prahu se přímo nabízí – přesune se do „hanáckého čtyřúhelníku“ a má obchvat vyřešený… na původním místě zůstanou jen památky a turismus…

Jan

Navrhuji učinit z Tovačova hlavní město České republiky. Přesunout sídlo prezitenda, vlády a parlament do Tovačova.

MMXA

Přesně, okruh už má.

Jan

Dálniční okruh Tovačova.

Vítek

Žádný hrad tam ale není, snad by na to stačil nějaký ten místní zámek – https://mapy.com/s/cezufujona
Dokonce je tam v okolí i několik letišť , skoro jako v Praze – viz https://mapy.com/s/hezehehevu
🙂

Paolo1

Vzhledem ke tvarování to chce hodně představivosti vidět dálniční okruh. Takové Tršice po dostavbě D55 budou jiná, tam už by se o okruhu dalo uvažovat.

bake20

Jde vlastně najet z D1 směrem od Přerova u Lipníku na D35 na Olomouc?

Vítek

Tvarem to připomíná spíš takový dálniční kosočtverec? 😉

Nose Peak

Už jsem slyšel označení “moravská *ičula”…

Béďa Havránek

A přesně v ní je tato část Moravy. Neříkám, že to tam dřív bylo nějaké krásné, ale teď když se řekne Haná, tak každého napadne akorát dálniční peklo.

Kubrt

Ale houby. Pro většinu populace a drtivou většinu firem je dálnice v dosahu žádaný benefit.

Béďa Havránek

Pro firmy a některé lidi ano. Většina těch co jsou ale nadoslech a nadohled pociťuje nebo ještě pocítí výrazné snížení kvality života a zdraví, na které má hluk velmi významný vliv.

Kubrt

Dálnicí v dosahu nemyslím na doslech.

Béďa Havránek

Já mám v dosahu dvě dálnice (D4 a D5). Od D5 jsem vzdušnou čarou 9,5 km a v polích a loukách pár set metrů od domu bývá za určitých meteorologických podmínek provoz slyšet, a to je mezi námi skoro celý Český kras. Na Hané, tam si myslím, že ten hluk (který bude po otevření dálnic pouze narůstat) zasáhne velký počet lidí a pokud jsou teď nadšeni, tak časem budou míň. Samozřejmě to nikomu nepřeju a doufám, že hluk bude co nejmenší. V civilizovanějších zemích se dálnice staví o dost šetrněji a s větším množstvím protihlukových a kompenzačních opatření. U nás… Číst vice »

Jiří

Pokud má Béďa problém jen za určitých meteorologických podmínek, tak stačí párkrát do roka na ty louky nevycházet a jeho psychika bude nedotčena. Já za podobných podmínek slyším provoz na mnoho kilometrů vzdáleném seřazovacím nádraží, které je zcela mimo viditelnost. Nikdy by mě nenapadlo to považovat za problém, který by se měl řešit.

Béďa Havránek

Místo k životu jsem si vybral tak, aby dálnice byly co nejdál a že ji občas někde dokážu zaslechnout za problém nepovažuju. Psychika je v pohodě.

Vlak od Zdic/Králováku/Berouna bývá někdy až sem taky slyšet, ale to už jsem dlouho nezaznamenal, možná díky rekonstrukci, po které vlaky nedělají tdm, tdm, tdm, nevím.

Lokálka, ta troubí, což se mi líbí, ale jinak se po výměně kolejí hodně ztišila, takže na nechráněných přejezdech raději dávám čumím místo dvakrát raději třikrát. Dřív člověk slyšel vlak na kilometry i z auta, ale teď už ne.

Kubrt

Bydlím od dálnice (D8 u Prahy, tedy dost silný provoz) 6 km a nic neslyším (rovina).

Béďa Havránek

Jsou tam obzvláště dobrá protihluková opatření, nechodíte ven nebo špatně slyšíte?

Pavel

Mimochodem v Tršicích mají vodopád, to v Praze nemají.

Béďa Havránek

V Praze je celá řada vodopadů, třeba v Malé Chuchli, Bohnicích a zcela jistě na několika dalších místech.

Sociální jistota

Ale velkou žábu na náměstí v Praze nemají

Béďa Havránek

Co se soch fauny ve veřejném prostoru týče, tak má Praha co dohánět.

Pavel

a prezident bude sídlit v tovačovském zámku

Lukáš Novák

Jak to vlastně historicky vzniklo, že se na tak relativně malé ploše nakonec postavilo tolik dálnic, u nás bezprecedentně? Byly i nějaký varianty, kde by to bylo „optimalizované“?

DavidS

Není to jednoduše snahou spojit velké města Olomouc Zlín, Přerov, Prostějov, Brno a Ostravu?

Lukáš Novák

Tak v ČR nemáme dálnice na každé spojce velkých (Olomouc, Brno Ostrava) a středně velkých okresních měst (Přerov).

PetrN

středně velkých ne, ale souměstí Zlín+Otrokovice má téměř 100tis obyvatel stejně jako Olomouc a obě tyto krajské města s Brnem a Ostravou jednou dálnicí fakt nepropojíte…

Lukáš Novák

Tohle já nerozporuju, spíš mě zajímá, jestli byly i úspornější varianty (určitě by to šlo, řešení na Hané je na naše poměry více než velkorysé) spojení.

Nose Peak

Tak když můžem stavět celou dálnici z Prahy do městečka, co má o 8 000 duší víc jak Přerov (Karlsbad)…

Kubrt

Nejde o Karlsbad, ale o celý Karlovarský kraj.

Béďa Havránek

A co že to tomu kraji přinese? Bude se tam víc jezdit nebo odtamtud víc a dál odjíždět (třeba za prací, za doktory)? Čemu to prospěje? Pořád to nechápu.

Kubrt

Zrychlí a zjednoduší se cestování tam i odtamtud, což přinese lidem i firmám víc možností. Vy nikam necestujete? Za prací, školou, zábavou, službami?

PetrN

Taky to spojení Prahy s KV šlo udělat pomocí kombinace D7+D13, bylo by to jen o 20km delší a vyřešilo by se tím zároveň spojení v ose KV-Chomutov a dál na Ústí. Ve stopě D6 by dával pak smysl jen nějaký usporný čtyřpruh po Řevničov aby se zajistilo napojení Rakovníka. Na Moravě ještě s dobudováním D55 do Břeclavi a S73 vznikne smysluplná síť dálnic, kde už nebude z pohledu dálnic nic zásadně chybět. Zatímco v Čechách bude nutnost dobudovat některé tangenciální vazby mimo Prahu jako Plzeň-Písek-Tábor-Humpolec, pak na zajištění spojení Jihavy a Hradubic (pomocí predchozího zmíněného tím pádem i na… Číst vice »

Kubrt

To by jistě šlo.

Béďa Havránek

Ne, spojení jako Plzeň-Písek-Tábor-Humpolec nejsou potřeba.

Béďa Havránek

To je jasné, ale co to přinese tomu kraji, že to přinese lidem a firmám víc možností?

Samozřejmě cestuju. Sice ne za prací ani školou (tam posílám jenom děti autobusem) a službami samozřejmě taky, jak v regionu, tak s využitím dálnic do Prahy a Plzně, stejně jako různě po Evropě.

Zkusme se ale dobrat k tomu, co dálnice přinese samotnému Karlovarskému kraji. Osobně myslím, že nic moc. (Že uleví obcím po cestě, to je jasné a bez diskuze, ale stejně tak by ulevila luxusní jednička.)

Kubrt

Když se bude lidem/zboží rychleji cestovat, zvýší to atraktivitu kraje jako místa pro život/podnikání. Samozřejmě dopravní infrastruktura není samospásná, je to jen střípek z mozaiky.
Cestování autobusem do školy je taky cestování.

Béďa Havránek

To by mohlo platit pokud by ta dálnice území nějak prakticky zpřístupnila, což se tady neděje, protože to ten kraj byl úplně stejně dostupný po staré silnici a z praktického hlediska se moc nezměnilo.

jinonic

Morava neměla jasně dané centrum. Vyvíjelo se více regionálních centrer. Brno, Olomouc, Uherské Hradiště, Opava. S průmyslem zase nabyla na významu Ostrava atd… Na rozdíl od Čech, kde se moc historicky centralizovala do Prahy. Takže dnes vznikla potřeba propojit tato centra dálnicemi.

xyz

Opava není na Moravě. 🙂

Nicméně jinak souhlas a hodně bych to připomínal zastáncům zemského zřízení, kdy právě řízení věcí „od Znojma až po Ostravu“ ze zemského Brna bych považoval za snad ještě méně šťastné než řízení věcí „od Chebu až po Českou Třebovou“ (nebo „od Šluknova až po Vyšší Brod“) ze zemské Prahy.

xyz

Jinak, z moravských měst mívala dost velký význam Kroměříž a pozdější pokles jejího významu je připisován i tomu, že se jí vyhnuly hlavní železniční tahy.

mgr.pavel

Podobně dopadl městys Kouřim. Kdysi centrum koňských formanů, ale odmítli železnici která by jim konkurovala.

Tak vedli železnici přes tehdejší malý Kolín.

MaraKM

Protože místní sedláci se báli, že by jim vlaky rušily krávy a ty by pak málo dojily… takže hlavní dráha šla z Brna přes Kojetín na Přerov a z Přerova přes Hulín na Břeclav.

J.M.

Opavské předměstí Jaktař už na Moravě je.

sněhulák

Neeeni, porad je Jaktar ve Slezsku

Mira

Nikoliv, Jaktař je na Moravě.

miropa

Nikoliv, mýlíte se, Jaktař je na Moravě.

J.M.
derrry

Moravské enklávy jsou záležitost správní (území ve Slezsku ovládané moravským markrabětem, postupně pak včleňované pod slezskou správu), ne geografickou.

rogo01

Geograficky je Opava tím pádem na Moravě, protože správní změny ve 14. století nemohly její geografickou polohu ovlivnit.

Kubrt

Jak je definovaná „geografická Morava“?

Béďa Havránek

Různě.

Béďa Havránek

Když jedu do Ostravy nebo Opavy, tak o tom nikdy nepřemýšlím jako o cestě na Moravu ale na Moravské Slezsko. Obdobně to mám s Jeseníky, což jsou Sudety a absolutně ne Morava, ani Slezsko.

Lukáš Novák

Jde mi konkrétně o tyto dálnice, to jsou plány tak max posledních 50 let.

J.M.

Hustota zalidnění je na Moravě vyšší než v Čechách. Hlavně kolem řeky Moravy a jejích přítoků. V Čechách jsou regionální centra dál od sebe. Projděte si téma mikroregionů, případně makroregionů a porovnejte si data za Čechy nebo Moravu. Dost vám to vysvětlí

Lukáš Novák

Touto logikou by se teď měly všechen rozpočet ŘSD zaměřit na tři okruhy okolo Prahy 🙂

Kubrt

Doporučuju ke studiu, zejména tu publikaci Dálnice 1967.. Tam je vývoj představ o dálniční síti popsán. Základní představa je z roku 1963. Ta dnešní vysoká koncentrace dálnic na střední Moravě je daná i tím, že se jako dálnice berou někdejší rychlostní silnice R47 a R55, které ovšem rovněž byly uvažovány už v 60. letech. https://www.ceskedalnice.cz/odborne-info/historie-dalnic/

PetrN

Chtěl jste napsat R48 a R55, máte pravdu ale jen částečně, faktem je že D48 či D55 se staví ale v úplně stejné dálniční kategorii jak se stavěla třeba D2, D5 či D1 od Prahy až po Lipník co se týče šířky zpevnění jízdního pásu, liší se jen šířkou středního dělicího pásu 3,0 vs. 4,0m, takže celkovou šířkou záboru jen o metr

Kubrt

Hlavně jsem chtěl napsat, že to všechno jsou komunikace uvažované od 60. let, byť pod jiným označením.

Ing. Vladimír Bílý

Ten výčet je poněkud nepřesný. Odborné publikace obvykle uvádějí největší Moravská města před průmyslovou revolucí jako Brno, Olomouc, Znojmo a Jihlava, všechny převážně s německým obyvatelstvem. Následně průmyslová revoluce přinesla rozmach Ostravska a první republika rozmach Zlínska.

SYN

A jak byste to chtěl „vyřešit“?? Jakože byste navěky jezdil do Kroměříže, Zlína a Otrokovic jezdil po krajovce, anebo zajížďkou přes Olomouc?? Rychlostka (dnes dálnice druhé kategorie) vznikla v „zjednodušeném provedení“ (s malinkým odstavným pruhem, ostřejšími oblouky, krátkými připojovacími a odbočovacími pruhy) ještě za socializmu jako R46 s tím že to bude „zatím stačit“ a pořádně se to udělá „pak“ až bude prodloužena D jednička směrem Kroměříž… Na té R46 dodneška přežívají takové chuťovky jako 3km úsek „záložní letiště“ (kde se odjakživa dodnes jezdí jen stovkou) a obchvat (skoro průtah) Prostějova kde je velká část na devadesát… Ano, možná to… Číst vice »

Otto

Zato jizni a hlavne jihozapadni morava kulovy…

jinonic

Líbila se mi kombinace D38 Jihlava – Znojmo – hranice s AT a D53 Pohořelice – Znojmo. Holt tam ale není ta intenzita dopravy taková.

PetrN

Pokud někde stavět D38, tak spíše od Jihlavy do Kolína na D11, či . Z Jihlavy na Znojmo snad výhledově udělají střídavý 2+1 stejně jako to mají dále v Rakousku na Vídeň ke Stockerau…

Otto

Kdyby aspon to, od jihlavy do znojma je to tragedie a priprava se strasne vlece. Jedine co se povedlo je obchvat MB

SYN

R38 v nějakém úspornějším provedení… stejně by se to „zaseklo“ na obchvatu Znojma, který SNAD bude v 2+1, část 1+1…
I/38 se teď bude reko aspoň na 2+1 což bude jakžtakž stačit, problém budou celkem 4 kruháče 🙁

Otto

Tam je dost vysoky podil kamionu, takze kdyz nejaky chytnete, tak do stonarova je problem ho vubec predjet

Jan

A co teprve severní a hlavně severozápadní Slezsko. Jsou tam lokality, kde v zimě trvá klidně dvě hodiny jízdy, než se vůbec k nějaké české dálnici dostanete.

N.N.

Zlínský kraj při vzniku zdědil Slušovickou dálnici. Byla mu z dopravního hlediska naprosto k ničemu.

Kubrt

Mám dojem, že u té spotřeby oceli je to tisíce navíc 🙂

N.N.

Perlička: Čechy tím získaly obchvat taky, dají se objet po dálnici. Jen se musí jet z Vídně do Bratislavy.