Praha má nový plán pro opravu Libeňského mostu, vyjde na půl miliardy
Libeňský most. Foto: TSK
Kloknerův ústav při ČVUT dokončil novou studii, jak by měla probíhat oprava Libeňského mostu. Stavba, která se měla původně zbourat,
Ať to čtu jak to čtu tak mě stále ta rekonstrukce nepřijde jako dobrý nápad. Už předchozí studie Kloknerova ústavu upozorňovala že se bdou muset rámové části i schodiště kompletně vyměnit, že bude vyměněno více než 50% objemu celého mostu, rekonstrukce bude náročná a může se přijít na nepříznivý stav který dále prodlouží a prodraží realizaci, že nový most by byl jen o 50 milionu dražší. Dále bud nutné rekonstruovaný most podrobně sledovat a udržovat (a víme jak to doposud fungovalo), přičemž náklady budou vyšší ve srovnání s novostavbou. Nová analýza na to navazuje a navrhuje několik podobných variant realizce,… Číst vice »
Vždy jsem byl zastáncem stavby repliky tj. kompletně nového mostu. Nicméně začínám uznávat svůj omyl, vycházel jsem z předpokladu, že oprava do dlouhodobě udržitelného stavu (50 let za něj rozhodně považuji) bude dražší než to nakonec vychází a naopak věřil Dolínkově ceně 550 – 600 milionů korun za nový most (ta cena mi přijde velmi podstřelená, když menší Dvorecký most bude stát miliardu). Nakonec tedy poklona paní Pošvářové (za podporu rekonstrukce) a Kloknerovu ústavu, že měli pravdu a cenu udrželi pod 500 miliony. Příště bych si přál serioznější radní.
Pokud vím, tak běžná plánovaná životnost podobných staveb je 100 let. Co bude po těch uvedených 50 letech ? A pokud započítáme obvyklé prodražení plus náklady na stavbu dočasného přemostění, tak mi to jako výhodné nepřijde.
Zrovna tak rekonstrukce bude 2x dražší, než se teď říká. Jako vždycky se to zdúvodní tím, že až po začátku stavby se zjistili nečekané okolnosti.
Minulá analýza Kloknerova ústavu uváděla cenu nového mostu o cca 50 milionů více než je cena kompletní rekonstrukce. Prodražit se může obojí, ale u nového mostu za tu cenu dostanu nejméně dvojnásobnou životnost a menší náklady na údržbu a monitoring kontrukce, na což nám ostatně dojel starý most. Samožrejmě ty exktravagatní plány na rozšíření a stavbu bytů na mostě by vyšly mnohem dráž, ale chce to srovnat s podobně kapacitním mostem, který ovšem bude postaven moderní technologií a nebude záviset na sto let starých, i když sanovaných, základech. I ten Negrelliho viadukt je většinou kompletně rozebrán a odtěžen s tím,… Číst vice »
Jedno přísloví hovoří o tom, že nejde vyleštit ho*no. Tady se pořád říká, jak moc je to unikátní, jedinečné a musíme zachovat. No, já vám nevím, ale takhle se stará o tak jedinečnou a úchvatnou památku? Byli jste se někdy podívat v okolí? Člověk má co dělat, aby se nepoblil. Stejně tak logika uzamčení schodišť. Lepší začít od znova s čistým štítem.
Je to jediný kubisticky most na světě a ČR je jediná země kde stojí kubistická architektura, jmenuji z významných staveb kubismu: Dům u Černé Matky Boží, Bauerova vila v Libodřicích (okr. Kolin) od arch. Gočára, činžovní dům v Neklanově ulici v Praze na Vyšehradě , trojdům na Rašínově nábřeží v Praze na Vyšehradě, Ďáblický hřbitov na Praze 8, kubistický stánek na zastávce tramvaje Hlavní nádraží na Praze 1 a kubistická pouliční lampa na Jungmannově náměstí u obchodního domu Baťa. Jeden most stal ještě v Českých Budějovicích v ulici U Tří lvů, ten byl však v roce 2010 zbourán a nahrazen… Číst vice »
Dosavadní návrh Dvoreckého mostu je taky kubismus 🙂
Ale to není echt kubismus.
A také KUBISTICKÉ DOMY V PELHŘIMOVĚ od architekta JANÁKA =článek od arch. Zd. LUKEŠE: http://neviditelnypes.lidovky.cz/architektura-kubisticky-janak-v-pelhrimove-fzc-/p_architekt.aspx?c=A160516_225902_p_architekt_wag
A moje virtuální prohlídky z Pelhřimova -Fárův dům na náměstí je nejznámější: https://www.virtualtravel.cz/pelhrimov/namesti
Rekonstrukce bude mít hodnotu jen když zachovají původní technologii omítky mostu. Pokud to natáhnou nějakou hladkou stěrkou a natřou akrylátovou barvou, ať to raději zbourají.
Proč se dnes všechny konstrukce dělají dnes vlastně takhle betonové a tím pádem mnohdy neopravitelné jinak než metodou „zbořit, a postavit znovu a lépe“? Proč se dnes nestaví ocelové mosty, jejichž konstrukci pokud nevyhovuje lze velice rychle vyměnit (u Vyšehradského mostu to naši dědci zvládli za víkend, u Mokropesského přes noc)?
Ne vždy to ovšem lze provést úplně rychle – viz třeba železniční most u Pňovan. Ale obecně je asi snazší měnit konstrukce ocelové než železobetonové či betonové.
No, predevsim je prusvih, kdyz se betonove mosty navrhuji v situaci, kde hrozi sesuvy, viz D8, tam meli byt mosty ocelove.
No a jinak, ocelovy most se take snadneji udrzuje nez betonovy, kde casto nevidite problem, dokud nehrozi zriceni…
Tam se stejně do 20 let zcela zruší vlaková doprava. Lokálky nahradí automatická auta. Vyhozené prachy z okna.
Myslíte na trati Pňovany – Bezdružice? Tak to si buďte jist, že se jen tak nezruší.
Jsem si jist, že se zruší provoz na trati. Most samozřejmě ne, když je nový. Až budou automatická auta ve 100% režimu, tak to těm cestujícím budete platit aby jeli vlakem a ne autem? Nebo jak jinak je donutíte, aby jeli 3x pomaleji vlakem? Ani parkování problém nebude, plně automatické auto má výhodu, že nemusí parkovat ve městě. Pro tyhle účely se vybudují levná velká kapacitní parkoviště za městy, kam se aut pojede odstavit a pak za vámi zase přijde, až si ho v mobilu v ředstihu naklikáte. A pro bohatší lidi zůstane samozřejmě za poplatek parkování ve městě, kdo… Číst vice »
No tak v první řadě si nemyslím, že by do 20 let měla automatická auta existovat. Ale především, nic nenasvědčuje tomu, že tato lokálka brzy skončí, plány jsou spíše opačné. Ale to raději nechcete slyšet, nemuselo by se vám to líbit.
Můžu vědět, co naznačuje, že až nastoupí automatická auta, nedají lidé v téhle oblasti přednost jim před vlakem? Bude to vlakem rychlejší? Nebo výrazně levnější? Či proč? Pro jejich rychlý nástup hovoří mnoho. Ale ano, do 5 let to ještě nebude.Pak to ale změní celou dopravu, jak autobusy, tak vlaky a to včetně rychlíků. Můj odhad je, že pak už nebudou takový problém nádraží či zastávky na kraji měst či v poli za městem (Počátky-Žirovnice), ale obřím problémem se naopak stane rychlost. Dnes je ještě pro sociální skupiny tolerovatelné ujet 30 km za hodinu ve VHD, pokud je levná (protože… Číst vice »
Myslete si co chcete, ale určitě se nebude vše podřizovat vašemu přání. Jak už jsem říkal, plány s touto tratí jsou opačné, než tvrdíte.
Já nic netvrdím. Já vám jen říkám, že s nástupem plně automatických aut, klesne na tratích jako tato počet cestujících k nule a je vysoce nepravděpodobné, že zde bude kraj dál objednávat kolejovou dopravu. Karlovarský to sice dělá na Žluticku, ale to je taková výjimka v republice, která jen potvrzuje pravidlo. Navíc až se v KVK dostane k moci ODS, tak Žlutice skončí.
No, ať nedopadne jako rekonstrukce Negrelliho viaduktu nebo jak už zde jeden diskutující zmiňuje, rekonstrukce zastřešení pražského hlavního nádraží. Technický postup opravy Libeňského mostu, který navrhuje Kloknerův ústav je obdobný jako u probíhající rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Kloknerův ústav tam také působí. Nicméně již dnes je známo, že rekonstrukce zanedbané technické památky bude mnohem rozsáhlejší a mnohem o desítky miliónu dražší!! Takže si tipnu, že u rekonstrukce Libeňského mostu to bude jako přes kopírák.
„u rekonstrukce Libeňského mostu to bude jako přes kopírák.“
To samozřejmě vyloučit nelze, ale problémy mohou nastat i u novostavby. A rozhodně ta obava není důvodem k tomu, aby zachovatelné části mostu byly místo rekonstrukce zbytečně zbourány a draze nahrazovány replikami.
Když chtějí most s životností pár desítek let, tak ať si ho tedy mají. Já si myslím, že optimální by byla replika původního kubistického mostu. Otázka je, na co se při rekonstrukci přijde. Víme jak probíhala například rekonstrukce stoletého zastřešení nástupišť na Wilsoňáku, kdy se v průběhu stavby ukázal stav konstrukce daleko horším, než bylo očekáváno. Jen se děsím co za chuj..inu vymyslí ta partička na magistrátu s vyšehradským železničním mostem.
Zjistit špatně stav zastřešení Wilsoňáku, tedy ze všech stran přístupné a viditelné ocelové konstrukce, nemohl být náhoda. Zajímavé, že vždy se zjistí, že stav je horší než se očekávalo, ještě jsem neslyšel, že by stav byl lepší, než se očekávalo a oprava tudíž levnější.
ideální kompromis pro všechny je starý zbourat a postavit nový – ŠIRŠÍ, tram a 2plus2 nebo ideálně 3plu3 – a dostatečně široký chodník na budoucí přidání dalšího pruhu – to celé v původním vzhledu nebo velmi podobném…
Úplně stejně se boural a širší stavěl v Dejvicích na křižovatce „Prašný most“ přes železniční trať těsně vedle stanice Praha – Dejvice.
Když se chce – všechno jde..
Praha 7 dobře ví, proč v žádném případě nechce Libeňský most širší – „II. SJM“ je (minimálně pro ni) velmi účinným mementem.
doplním – je to ul. Svatovítská, výstavba probíhala jako součást tunelového komplexu Blanka.
most je „IDENTICKOU“ -ŠIRŠÍ – KOPIÍ – původního prvorepublikového mostu.
A je provedenim naprosto hrozna. Prasny most je odstrasujici pripad.
On to ostatně ani není žádný skutečný „Prašný most“ – to je jen lidově přenesený název z původního mostu (dnes náspu) přes Jelení příkop: správný název je „Svatovítský most“ = viz například: https://cs.wikipedia.org/wiki/Svatovítský_most …
Proc chcete rozsirovat most o dalsi pruhy, kdyz ani ten jeden neni plne vyuzivany, most je klicovy akorat pro mhd,.. Sice mesto melo kdysi v planu postavit prutah mestem od zapadu na vychod, ale tahle varianta je uz davno pase, kdyz se zacal stavet okruh… Navic mesto stejne uvazuje o zpoplatneni vjezdu do centra,…
A náklady na provizorní most? Bez něj si dopravní obsluhu daného území neumím představit. Osobně bych upřednostnil nový plnohodnotný most a stávajícímu udělat pápá, ale co já jako nepražák do toho mám mluvit 🙂
321, ale to je jiná studie a tato studie s ním příliš nepočítá.
Určitým problémem pro dopravu je jen náhrada MHD, protože IAD tam nyní nijak extrémně velká není (a náhradní cesty si najde) a nákladní doprava rovněž ne – pro tramvaje budou muset být nalezeny objízdné trasy a „místní“ spojení Prahy 7 a Prahy 8 v té oblasti může zajistit třeba nějaký provizorní přívoz, což už Praha „umí“ (pamětníci jistě vzpomenou třeba i na „parníkovou“ NLD pod Vyšehradem, která byla před už mnoha roky dokonce i lákavou atrakcí …).
Vy jste tam nikdy nebyl, že? Píšete postřehy na úrovni režimkáře z venkova, Pražák jistě nejste. Provoz tu byl vždy značný a rozšíření o další pruhy je nezbytné.
Nesmyslné vyhazování peněz daňových poplatníků :-(.
Nesmyslné rozhazovaní peněz daňových poplatníků je např. dotované jízdné pro studenty a důchodce, které vyjde o dost dráž než zachránit světově ceněný most pro další generace za „pouhých“ 500 milionů korun oproti těm 1,9 miliardám korun (k 6.3.2019), které vyhodil stát za dotované jízdné pro studenty a důchodce
Jednu nehospodárnost nejde omlouvat jinou, ke všemu naprosto nesouvisející nehospodárností.
Světově ceněný most ??? Vyhodit pul miliardy plus dalsi peníze za rekonstrukci s polovicni životností a menší kapacitou je zločin.
Žádný světový unikát to není. Měli ho zbourat a postavit nový.
Kdo a kde ve světě o tom mostu ví? Tedy kromě malé skupiny odborníků/architektů? Jaké zástupy ho jezdí obdivovat?
A jaký budou mít budoucí generace užitek z toho předraženě opravovaného mostu a jeho krátké životnosti? Oni za ním jezdí nějací turisté? 😀 Most je most, buď stojí nebo nestojí. Design je nepodstatný. Most je účelová stavba.Z jízdného užitek lidé mají. Most přejedou a je jim fuk jak vypadá. Pokud vám ne, hraďte si to ze svého.
Tak jsou mosty které se staly ikonami a turistickými lákadly – námátkou v Praze Karlův, Brooklyn bridge v NYC, Golden Gate v SF, mosty v Portu, Avignonu, Florencii, Benátkách… Ale Libeňský mezi ně nepatří a patřit nebude – daleko z centra, nezajímavé okolí a most sám pro laika naprosto tuctový. To už mi připadá zajímavější (a stejně kubistický – tvar betonových kandelábrů) most Jiráskův.
Jak pravil klasik, design má být především funkční …
Bohužel volby vyhrálo Žít Prahu, tak se zachraňují nesmyslné mosty a vyhazují peníze lidí z okna.
Tady je to naopak nesmyslné šteření a to šetření už se táhne velmi dlouho takovým způsobem, že se do opravy pořádně neinvestovalo za poslední století a pak to takhle dopadá.