regio-vlak

Praha – Londýn vlakem pod 100 eur a za jeden den. Vyzkoušeli jsme ultralevné tarify

Příjez rychlovlaku Eurostar na londýnské nádraží St Pancras International. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPříjez rychlovlaku Eurostar na londýnské nádraží St Pancras International. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Reportáž z 17hodinové cesty vlakem do Londýna za co nejnižší cenu.

Odebírat
Upozornit na
guest
129 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan.prachar

Moje zážitky s přestupem na Eurostar v Bruselu:

* O nutnosti mít pas psali na rezervaci i na jízdence, ale byl to rok 2022 krátce po brexitu.
* V Bruselu jsme měli na přestup 120 minut, jenže dvě hodiny před odjezdem náš noční vlak nebyl ještě ani v Cáchách.
* Nakonec to dobře dopadlo, na Brusel-Midi jsme přijeli asi půl hodinu před odjezdem Eurostaru, na gate nás pustili.
* ÖBB mi pak navíc vrátili polovinu ceny jízdenky na noční vlak z Lince.

mlp

Skvělá práce. Ani bych nevěřil, že se s rozpočtem dá do stovky vejít. Mě by odrazovala ta nutnost pasu (mám ho už léta propadlý). Škoda že jsem se do Londýna nestihnul vydat před bregzitem, asi bych teda nejel vlakem, spíš busem (dají se sehnat jízdenky za cca 2 tisíce i bez přestupu; regiojet tam stále jezdí, ale příjezd 11:30 neni moc na takový trip, flix to má jen s přestupy), ale když už to neni EU, tak mě to tolik neláká. Respektive jsou dostupnější místa k návštěvě a utrácení peněz za zbytečbné suvenýry.

Addams

„v Anglii už můžeme navíc jet plnou rychlostí. Informační panely ji však bohužel neukazují.“ – TGV ve Francii, mozna i v Britanii (i kdyz tady byl Velaro E / e320) maji ve zvyku nezobrazovat rychlost vlaku, ponevac ji, zejmena v pripade zpozdeni, o dost prekracuji (vyzkouseno), aby zbytecne nedrazdili „predpisove fanatiky“. Kdo ma zajem ji sledovat, muze – mimo tunelu – pouzit svuj mobil s GPS pres okno.

Monsieur Gadebois

To by me zajimalo jak jste na to prisel 🙂

Jezdim pravidelne Paris – Strasbourg, semtam Paris – Lille, nedavno Paris – Amsterdam a obcas Marseille a pokud je TGV obrazovkou vybaveny, tak rychlost je zobrazena vzdycky (u nekterych starsich jednopodlaznich jednotek porad chybi).

Navic tu rychlost muzete sledovat i na palubnim intranetu na mobilu.

Addams

Na LGV jsou kilometrovniky tudiz podle cestovni doby mezi nimi neni problem spocitat. Dnes je to jednodussi: Kdo ma zajem ji sledovat, muze – mimo tunelu – pouzit svuj mobil s GPS pres okno.

Addams

„Také jste si mysleli, že Británie i po brexitu uznává občanky států EU?“ – Britanie v casech clenstvi v EU obcanky uznavala ? Nikdy totiz nebyla soucasti Schengenu.

mlp

Pohyb a občanku patří k základním výdobytkům členství v EU, to nemá se šenghenem nic společného. Šenghen znamená, že ta občanka pravděpodobně nebude nikoho zajímat, protože uvnitř šenghenu nejsou hraniční kontroly.

Rn42

Do Britanie na obcanku slo, stejne tak jak jde donedavna do Rumunska a Bulharska a dodnes do Irska.

Addams

„vlak nezajíždí do Frankfurtu“ – chybi dulezite upresneni – spravne: „vlak nezajíždí do Frankfurtu na Hbf“.
Ne kazdy zna rozlozeni nadrazi po Frankfurtu/M a fakt, ze mnoho vlaku, ktere pres nej prejizdi, tak (podle JR) by melo zastavovat na Hbf i na letisti (Flughafen).

lol

Takže cesta zahrnuje několik přestupů a co se týče ceny, musí se sejít výhodné akce na několika spojích najednou. Navíc je nutné, aby vše proběhlo bez větších zpoždění. Co se ale stane, pokud nestihnu ten mnou koupený levný spoj? Celá cesta tam i zpět tak najednou nese spoustu nejistot. Srovnávat to s tím, že si v akci koupím zpáteční letenku, je vlastně nesrovnatelné.

Addams

Staci kdyz nebydlis v Praze nebo pobliz a uz je rizikem i cesta vlakem do Prahy na letiste nebo na Hlavni nadrazi.
Cestovani bez rizika je porad jenom snem.

Rudolf Leška

Jezdím do Londýna vlakem pravidelně, teď se to zjednodušilo (nočák do Bruselu, jeden přestup), jen European Sleeper má často zpoždění. Nicméně mám zkušenost, že v Bruselu přebookují, i když na to nemáte formálně nárok, pokud doložíte zpoždění přípoje.

Mat

Krásný experiment! Ale těch přestupů je tam až moc, komfortní cestou bych to nenazval.

Já mám takhle v plánu Paříž, dá se tam jet důstojně se dvěma přestupy. Z Prahy stačí vyjíždět v 8:30, přestup v Drážďanech a ve Frankfurtu. I tak ale celý den na cestě, alternativa letadla jen pro velké nadšence.

Monsieur Gadebois

Mam vyzkousenej nekolikrat Nightjet s jedinym prestupem v Linci …

Co se tyce dennich spoju, ted od prosince jezdi ICE Berlin-Pariz, ale tech 9 a pul hodiny bude asi dlouhych 🙂

Addams

Od 15.12.2024 to jede za 8:05 h., ale pokud pro tebe neni nastup v Berline velmi dulezity, tak se da nastoupit i ve Frankfurtu/M Sud (nekdy Hbf) bude na to ICE z Berlina nebo vychozi z Frankfurtu, nebo v Karlsruhe nebo Offenburgu na TGV.

Pavel

Nádherné čtení, jedním dechem, děkuji 👍👏

Matěj Šedivý

Podobnou cestu jsem absolvoval v létě roku 2023, narozdíl od cesty popsané v článku to však byla tragedie. Ráno v 5 jsme vyrazili Západním expresem směrem na Regensburg. Z celé dlouhé cesty to byl právě tento spoj, kterého jsem se bál nejvíc. Mimořádnosti spojené s hodinovými zpožděními byly totiž v té době na úseku Praha – Beroun velmi časté a naše cesta do Londýna tak mohla skončit třeba už v Karlštejně. Paradoxně však část cesty na českém území proběhla nejvíc v klidu a na hranicích jsme byli na minutu přesně. Hned za hranicemi ovšem začaly první problémy. Z rozhlasu se… Číst vice »

Jan

Tak zrovna tohle by chtělo na evropské a třeba i národní úrovni hodně pošéfovat. Přestat s blbostí jménem jedna přepravní smlouva a začít s tím, že jestliže má cestující soustavu jízdenek na spoje, které jdou podle jízdního řádu fyzicky stihnout má nárok na to aby mu přepravce zpožděného spoje zajistil cestu do konečné stanice, tak aby tam dojel s maximálním zpožděním třeba 30 % (min 20 minut). S podmínkou, že všechny jízdenky musí být koupeny před započetím jízdy prvního spoje.
Odškodnění třeba 600 € za každou započatou hodinu nad těch 30 %. Samozřejmostí je zajištění stejného komfortu – třeba místenky.

trava

ja jezdil zadarmo,zamestnanci cd

MilanLotr

Ano to slo, ale driv mozna. Dnes i na tu FIP, dojedes treba do Parize zadarmo ale potom Eurostar uz stoji penize a vychazi to i zamestnance drah asi na 2000czk celkem tj i zpatecni. Takze tam koupis stale radsi letadlo, kde mas klidne i zpatecni celkem za 800czk

Jaaa

FIP stojí 150 korun průkazka a 50 každý národní dopravce nebo svaz. A to musíte mít nejprve jízdní výhody ČD za cca 1700.
A místenky je potřeba platit zvlášť. Na některé vlaky neplatí.

Na Eurostar jde uplatnit sleva, ale musí se objednávat velmi dopředu, telefonicky a nebo přes autorizovaného agenta (rozhodně to nejde ani na pokladně, ani přes net) a kontingent je omezený.

Takže zrovna Eurostar je dost komplikovaný. A pokud chcete jet s někým, kdo FIP nemá, tak je to na houby úplně. Letecká doprava je i za plnou cenu úplně jinde.

mlp

Když jsem to zjišťoval naposledy, vyšlo jako nejlepší řešení koupit si Sparscheiny a super economy tickety, protože s FIPkou by to znamenalo „zadarmo“ cestu osobáky (Rakousko snad je zadarmo velkoryseji, ale ta Itálie ne). A pokud jde o Itálii, tam i ty osobáky bývají povinně místenkové. Takže do Itálie poslední roky jezdíme jako normální platící kaštani. Předtím jsme jezdili zájezdovým busem, ale pak nějak cestovky přestali zájezdy do Itálie nabízet. Jo doby, kdy se dalo na FIPku dojet až do Kalábrie s tím že povinné místenky jste dostali od ČD zadarmo, ty jsou už dávno minulostí. Poslední cesta na FIPku… Číst vice »

czhunter

Tahle jízda vlakem se (mimo šotoušů) vyplatí jen pokud vezete něco, co by při přepravě letadlem bylo velmi drahé, případně by vám to úplně odmítli vzít („BYOB“)

czhunter

Já takhle jel do Amsterdamu busem, protože jsem tam vezl kolo, které tehdy žluťák vzal za 200 Kč, letadlem by stálo nesmysl.

Tomāš

a i tak si to „mimo šotoušů“ každý odveze autem 🙁

czhunter

To je dobrý nápad – jen bych si předtím musel koupit auto – nebo půjčit, oboje by asi bylo dražší než letenka+jízdenka dohromady 🙂

MilanLotr

Ano vsak jo a nebo aspon vlakem, Amesterdam ma dobre spojeni a jelo to dobre. Me napada treba koupe nejakeho specialniho prehravac v Anglii a nasledne dovoz do CR. Vlakem by to asi slo vezt krabici, ale nizkonakladove letadlo, tam by to uz nemuselo projit a mohlo by to stat x dalsich penez.

Josef

Super článek.

Lukáš

Letecky za 15 éček, tak pak ,,šetři ovzduší.“😮‍💨

Šalina na Špilas

A na letiště dojdete pěšky? Jen, že v Londýně to dalších cca 10 éček navíc dá.

Lukáš

Ano, pokud se budeme bavit o cestě Praha – Londýn, jsem schopen se tam z letiště dopravit za 7 GBP, jelikož si cestu plánuji předem. Tudíž pro správné upřesnění Praha – GBP 15 éček a pak dle potřeby.

J.Š.Hájek

P.S. jeden zajímavý postřeh přímo z Británie – pobývali jsme v Manchesteru ( na předměstí, 3 stanice vlakem) a po okolí jsme se pohybovali vlaky. Stalo se nám 2x, že nám ujel večerní spoj a nechtělo se nám čekat na další. Tak jsme jeli taxíkem. A kupodivu místo 2x 8£ vlakem byla cena 19£ pro taxi (a to nás dovezl až před penzion). Buď mají drahé jízdné vlakem nebo levné taxiky… 🤔

Lukáš

Osobně jsem nikdy taxi v GBP nikdy nezkoušel a využívám služeb jako Bolt a Uber, ale zajímavá zkušenost a pokud dojde na podobnou situaci (což snad ne), tak si na Vás určitě vzpomenu a vyzkouším!😁 Díky za tip!🥹

Addams

Jizdne vlakem (v pokladne, chvili pred odjezdem) v UK neni levne – nevim jak pri nakupu dopredu nebo pres internet.

Samo

Za 15 eur z poľa 50 kilometrov za mestom pri kúpe pol roka dopredu bez akejkoľvek batožiny. Yay!

Lukáš

Za 15 eur odkudkoliv z Evropy třeba za týden. Že to nezvládnete najít Vy neznamená, že to nedokáže nikdo jiný, tak si odpusťte tyhle kecy.🙃 Co se týká.batožiny, tak s klasickým kabinovým zavazadlem, tzn. na prodloužený víkend ideální. Ne, nepošlu Vám link. Ano, je to z toho důvodu, že se chováte jako vidlák.🙃 Snad jsem zodpověděl Vaše další případné hloupé otázky. Pojďme ocenit tento skvělý článek, kde můžeme všichni i z komentářů načerpat inspiraci pro další cestování.🙃

Nemel

No nezlobte se, ale jako vidlák se tu chováte spíše Vy.

podiven

Pěkný článek. Cestuju takto do Anglie celkem pravidelně, tak bych je dodal, že při koupi zpátečního lístku vyjde Eurostar levněji. Letos v létě jedna cesta 44 euro, zpáteční, protože v neděli večer, ale 94 euro. Pokud pokračuju dál po Anglii, přespávám v jednom levném, ale slušném hotelu kousek vedle nádraží Midi. Brusel ani okolí nádraží mi nikdy nepřišlo nebezpečné.

Michal Drábek

Děkuji za článek. Připomněli jste mi má mladá léta (cca před 10 lety), kdy jsem jel z Prahy do Londýna přes Furth im Wald – odtud jsem měl levnou jízdenku DB myslím za 60 EUR až do cíle. Trasa byla jinak obdobná a cca 20 min přestup v Bruselu vyšel kvůli bezpečnostní kontrole jen tak tak.

Michal Drábek

Možná to bylo 80 EUR, víc ale určitě ne.

MilanLotr

To mas jeste drahe, ja jel 10 let zpet student agency busem do Londyna zpatecni jizdenka me prisla na cca 800czk! Protoze to prodaval jeden kluk co mel dva listky a propadlo by to. Takze jsem je oba vzal a jeden predal kamaradovi.

Petr

Celkem zajímavý popis, zaujaly mě „feťácké“ fotky nádraží v Bruselu. Ale jedna rada. Když už se tomu popisu cesty tak podrobně dokumentárně věnujete, dáte tolik peněz do výletu, nedělejte fotky mobilem. Je to hnus a na některé se nedá koukat. Příště si vezměte kvalitní fotoaparát.

lol

CO je na fotkách špatně?? Jsou super, žádnej foťák ti neudělá za hustého mrholení v noci lepší fotky to spíš ten mobil díky sw co to poladí. Profi fotky ti bez pořádného osvětlení a nasvícení scény sebelepší foťák nezajistí…Dnes je úplně jedno na co fotíš!!!

Matt

Děkujeme za de*ilní komentář. I kdyby to bylo foceno rychlovarnou konvicí, stále přesahuje vyčerpávající obsah nad kvalitou fotek. Můžete nám ukázat, jak se to dělá lépe.

jiri

letenka Praha-Londýn (Luton? Gatwick) už za 413 Kč úplně běžně, bez akce, třeba s Easyjet

mgr.pavel

Nepřijde vám ta cena absurdně nízká?

Jak je možné, že za dopravu na 1000km dlouhou vzdálenost zaplatíte jen čtyři stovky, úplně běžně, bez akce?

Jaké jsou celkové náklady dopravce (plus společnosti v negativních externalitách) na takovou cestu? A kdo ty další náklady zaplatí?

Jenda

To zaplatí ti lidi, co si nejsou schopní přečíst jednoduché a obřím písmem s obrázky napsané instrukce ohledně bagáže, check-inu, apod. Pak na letišti vysolí 100 až 200 € na dalších poplatcích. A v diskuzích potom křičí, že bagáž má být povinně „zdarma“. Nějakou část zaplatí samozřejmě i lidi, kteří si k té letence za 4 stovky přiobjednají všechny možné služby a dostanou se tak na cenu 3 až 4 tisíce.

Petr

Letecká doprava neplatí spotřební daň na palivo, takže je zvýhodněna oproti jiným druhům dopravy. Ta „akce“ je v tom, že za tuto cenu je to bez bagáže a dlouho dopředu.

Air Traveller

zaplati to, uplne stejne jako u jakekoli jine aerolinky, nejen lowcostove, jini cestujici .

– to, co kupuji letenku pozdeji
– to co sebou tahaj kufr
– to, co kupuji business (u klasiku)
– ti, co nesplnuji sagurday/sunday nigt/3 day rule (u klasiku)
– to, co si na palube koupej jidlo
– atd atd atd

Petr Hanák

Jste na webu o dopravě a podivujete se tady nad principem fungování aerolinií 😃

Martin V.

Já se zrovna snažím objednávat zpáteční lístek na trase Malaga – Cordoba na 12.3. Přes stránky renfe se dostanu nejlépe na nějakých 40 eur. Je to ok cena nebo se to dá jinde nebo jinak sehnat lépe nevíte? 🙂
Případně jestli autobus není lepší než vlak?

Karel

A co jeste iryo? Dalo by se za 16 eur jedna cesta…. I tak je to za ani ne hodinu cesty sila..ale bus by byl urcite mnohem pomalejsi

Addams

Kam jsi koukal? Ja vidim ted (16.1.2025 / 14.48 h.) na renfe_com ceny 13,30 – 35 € – temer vsechno AVE.

Jan

Takový správný šotomasochismus, ale vyšlo to!!!

Movia

Zrovna ve stejný den jsem jel trasu Plzeň-Düsseldorf v 1. třídě za 1522 Kč/59€. Z akční „rakouské” nabídky v bistrovoze ICE mohu doporučit Bratwurst Bosna style – taková malá dobrá svačina. Chtěl jsem se zeptat autora, zdali měl též problémy s tlakotěsností v ICE 3? Mezi Kolínem a Frankfurtem zaléhají uši až je to nepříjemný…

duch

Autor tlak v uších zmiňuje.

Addams

Mne se osvedcilo mit tlamu mirne pootevrenou, pak ten tlak neni az tak neprijemny.

Jaaa

Tohle jsem absolvoval předloni, včetně Chebu, Frankfurt Flughafen a Bruselu. V zájmu výhledu ven přes den, rezervy na Eurostar a taky proto, že jsem pokračoval dále do Skotska, jsem udělal pauzu přes noc v Bruselu. Brusel je pro turisty bezva, ale samozřejmě se to prodraží. Nabídka v Eurostaru je chudá, ale on tam stejně nikdo nic moc nekupuje. Celkově vzato, kdyby existovala VRT už z ČR, a to buď do Belgie nebo Francie, byl by ten Londýn na jeden dva přestupy a za 10 hodin. To už je něco, co lidi jsou ochotni absolvovat. Takhle jsme prostě odsunutí, přesto že… Číst vice »

Bram

A pokud by někdy zase vlezla Velká Británie do EU, k čemuž doufám časem dojde, odpadla by i minimálně hodinová pakárna před nástupem do vlaku Eurostaru. Pak už by těch deset hodin bylo z centra Prahy do centra Londýna a to už by byla i s jedním přestupem naprostá pohodička. To už bych letadlo nechal letět a jel vlakem. Jenže k takové situaci dojde tak za dvacet let :-). Teď vlakem pojedou asi jen nadšenci, ale běžný cestující určitě ne. Mám to také projeto a jednou mi to stačilo.

Matfyzák

Ta hodinova pakarna pred nastupem do vlaku byla i pred brexitem, Britanie totiz byla jen soucasti EU, ale ne Schengenskeho prostoru (prave Schengen je dohoda o „zruseni“ hranic)

Karel

Ja jsem jel Canopusem do Frankufurtu a pak ICE do Bruselu a dal do Londyna v cervnu 2023, nechal jsem si asi 4 hodiny na prestup v Buselu, clovek se protahnul kouknout po Bruselu, nacpal se vaflemi a hranolkami :-)) a jinak celkem pohoda, nejhorsi bylo snad cekani hodinu a pul v Lipsku na spojeni souprav… Vyslo to na 56 eur do Bruselu a 44 eur eurostar, a zpatky 49 eur za eurostar a 56 eur Brusel – Praha, take pres noc Canopusem z Frankfurtu, coz mi zase jako extra drahe neprijde na konec cervna pri srovnani s cenu v… Číst vice »

Bram

Přesně tak, vlakem z Prahy do Londýna jezdí se na pohodu a za zážitkem z jízdy a nácestného pobytu, například s přestávkou v Bruselu.

Jaaa

Zatím, bohužel.

tomaskislinger7

Hezká dobrodružná akce.
Ale jako žena (blondýna), by s tím asi měla problém.
A né jen 1

Air Traveller

To je opravdu někdo překvapen tím, že je potřeba do UK pasy? Vždyť to už je… přes tři roky, co je vyžadujjí.

Tak ale bacha – ted do toho jeste prijde komplikace. Od Dubna to bude chtít do UK ještě ETU. To zas bude na cestovatelských forech pláče, že je vrátili z hranic.

Jaaa

Nj., přestanu tam jezdit. Pas je pohoda, ale ty poplatky a papírování? Děkuji, nechci.

DavidS

Platí dva roky, takže to uděláte jednou a máte na dva roky vystaráno

Karel

Ja nevim, ale kdyz jsem kupoval listek na eurostar, tak v mailu bylo napsano, abych nezapomnel pas a zkontroloval si jestli nepotrebuju viza a tusim, ze to bylo nekde zmineno i na strankach eurostar pred nakupem nebo pri nakupu jizdenek…

218

Nechtěli Britové pasy vždycky? Měl jsem za to,že jo, přece nebyli v Schengenu..

Air Traveller

No,to opravdu nechtěli.

Schengen a občanky spolu nesouvisí 🙂

Země v EU -> cestuje se na občanku (týkalo se i UK)
země v schengenu -> nejsou kontroly na hranicích.

Pavel Q

Teoreticky se bez pasu dostanete přes Irsko a Severní Irsko 🙂

Jaaa

Na severoirských letištích byly kontroly vždycky přísnější, i když byla VB ještě v EU. Doklad jsem tam ukazoval pokaždé.

Air Traveller

Předřečník naráží na to, že mezi irskem a UK je common travel area, která funguje jako schengen a při opouštění irska a příletu do UK neprobíhá kontrola dokladů.

Toliko teorie.

Praxe je taková, že letecká společnost může při boardingu kontrolovat doklady, a stejně tak i po příletu může ten pas nakonec být vyžadován.

Matfyzák

Nestaci/lo tam ukazat treba ridicak? Na rozdil od zbytku Evropy se v Irsku/Britanii na ridicak cestuje uplne bezne

Rn42

Leda by byl mistni.

Addams

Co je ETU?

Air Traveller

4. pad od slova ETA.

od jara se bude, pokud to zas neodlozi, do uk vyplnovat zadost o povoleni cesty.

Jarda

Jak bude řešen nákup jízdenky třeba Praha – Marktredvitz, Norimberk, Frankfurt atd v případě provozu spojů Praha – Cheb Arrivou? Nyní se na tratích, kde jezdí soukromý dopravci žádné mezinárodní jízdenky koupit nedají a očividně to nikdo neřeší. Přitom zrušení možnosti nákupu mezinárodních jízdenek za rozumné ceny by v podstatě vyhnalo cestující z vlaků do autobusů.

Gunduľ neubiješ

Přesně. Roaming už EU vyřešila, mezinárodní jízdenky na vlak potřebují také hodně velkou revoluci.

Karel

Take jsem nad tim premyslel, asi jedina moznosti koupit extra jizdenku od arrivy a CD nebo DB z Chebu do Nemecka. Jen se trochu bojim toho prestupu v Chebu v pripade zpozdeni. Ze zkusenosti v Nemecku nebyl problem vyuzit dalsi vlak i bez nejakeho potbrzeni o zpozdeni, ale horsi to bude s propadnutou mistenkou nebo pokud clovek jede nekam dal nebo pozde vecer a diky tomu, ze si nemuze koupit nejakou levnejsi jizdenku v kuse diky vice dopravcum, tak uz nema narok prakticky na zadne odskodneni… A nakupovat standrdni mezinarodni jizdne to kazdemu nechce a radsi zvoli jinou alternativu, coz… Číst vice »

Jaaa

Kupovat standardní mezinárodní jízdné je nerozum, který má smysl jenom tehdy, když vám to někdo zaplatí…

Beskyd

Docela jsem byl napjatý jestli stihnete ty přestupy.
Právě z tohoto důvodu bych se nevydával na dálkovou cestu tímto způsobem. To raději přímým letem, ikdyž létám nerad.
Článek to byl zajímavý, působí to na mě jako dobrodružství.

libcha

Stejným argumentem můžete být napjatý, jestli na letišti stihnete přestup do letadla. Nota bene pokud nebydlite ve městě, že kterého letíte. Čím větší rezerva, tím větší pravděpodobnost, ale nikdy 100%, což platí pro oba způsoby cesty.

Pajin

Lítat do Londýna s přestupem je spotterské dobrodružství, kterému se většina vyhne.

troglj

Já jsem to pochopil tak, že pro mimopražské to znamená dostat se s dostatečným předstihem na letiště. A to může být např. pro mě po D8-D7 (a kdo nikdy nezůstal stát na dálnici v koloně např. kvůli bouračce, ať dá mínus) nebo jet vlakem do Prahy a pak MHD (a opět, kdo nikdy nezažil větší zpoždění nebo zácpu v Praze, ať dá mínus).

Gunduľ neubiješ

Pro mimopražské je tady hromada velmi dobře dostupných letišť, mnohdy i s vlakovym spojenim, čili bez jakýchkoliv starostí o kolony na dálnici. Ať už je To vídeňské, krakovské, katovické nebo mnichovské…. a ještě ostravské, s linkou do Londýna….

DavidS

A vlaky nemůžou mít nějakou „kolonu“? Asi je to méně pravděpodobné, ale i tady musíte počítat s přestupem. V tomto případě vlak – letadlo.

Rn42

No jestli kupujete letenky na kiwi, tak mozna. Rozumny clovek koupi primou letenku s lowcostem nebo s prestupem s „tradicni“ spolecnosti kde je preknihovani na nejblizsi volny let samozrejmosti.

Kábrt

Co se týče toho Bruselu, byl jsem tam loni a tuto chybu již nebudu opakovat. Město jako takové je skoro všude prolezlé bezďáky, feťáky a podobnými existencemi. Byli jsme ubytovaní v jedné čtvrti poblíž atomia, a když jsme dorazili na místo, byla nám hned předána informace, že v nočních hodinách se v okolí slézají jakési existence, a že nedoporučuje se po setmění vycházet. Dále také tyto entity často ruší noční klid, a dostali jsme číslo na místní policii, která s těmi entitami prý již dlouho neúspěšně bojuje. Hned první noc nějaká skupinka túrovala své automobily někdy kolem půl jedné ráno.… Číst vice »

Jan

V Bruselu jsem nebyl, ale Belgii jsem si vícekrát nádherně užil. Bez sebemenších potíží.

Michal M

Trochu si chce číst ty recenze na tom airbnb, než se někde „výhodně“ ubytuju. Já ibis v centru a vždy pohoda. 🙂

Jenda

Joo, když cestuju na Střední východ, tak se lidi kolikrát pokřižují a ptají se, jestli se nebojím. Zpravidla odpovídám, že jediné místo, kde jsem se na cestách docela bál, byl Brusel 🙂 Tam bych se fakt už vracet nechtěl. Zato zbytek Belgie mi přijde úplně v pohodě, dokonce ani v Liège, které má příšernou pověst, mi centrum nepřišlo nějak špatné.

Nesouhlas

Lidi by právě měli navštěvovat tyhle města aby vydělí realitu. Pak by jsi víc vážili Česká a třeba dávaly pozor aby to třeba v Praze nedopadlo stejně. On to není jen Brusel a situace se v moha městech relativně rychle zhoršuje a jak se to dá později napravit bůh ví…

Jaaa

Mi Brusel přišel v pohodě. Václavák bývá horší.

Movia

Taky nechápu tu zášť vůči Bruselu tady. Měl jsem možnost tam být vícekrát a vždy to bylo moc fajn. Dokonce i ubytování (omylem zabookované v Molenbeeku) se ukázalo úplně v pohodě. Člověk jen není z Čech zvyklý dívat se, jestli nějaká čtvrť (např. Midi) není divná.
A muzeum evropského parlamentu a belgické hranolky v Evropské čvrti nezklamou nikdy – jen by obsluha v muzeu mohla vědět, jak vypadá česká vlajka…

J.Š.Hájek

Nojo, on je to nezvyk pobývat v zemi, kde jsou multi-kulti a dějí se tam běžně věci u nás nemyslitelné 😁😁🤔 Samozřejmě jsem si to historicky musel také vyzkoušet, že levné ubytování je ve čtvrtích měst, kde není v noci klid. Takže jak píše někdo níže – Ibis (a jiné podobné) v centru zajistí klid…

martin.janecek

Kéž už by pod kanálem byla ta konkurence… Ale rychle to ještě zjevně nebude… https://www.railwaygazette.com/passenger/turning-point-reached-for-potential-new-channel-tunnel-train-operators/67863.article

Samo

API akceptuje občiansky preukaz pretože osoby s pre-settled statusom (t.j. osoby trvalo žijúce v UK pred Brexitom) môžu naďalej do UK cestovať na OP, ergo možnosť vybrať OP tam musí byť a systém nemá ako overiť či ten pre-settled status máte. Rovnako to nevie overiť belgický policajt, ktorý tam navyše nie je od toho aby vymáhal britské pravidlá a ani na ne nie je školený – z pohľadu odchodu z EÚ je to platný doklad, platnosť na vstup do UK si overia Briti. Inak teda overenie si podmienok vstupu je pri cestách mimo EÚ/EFTA dosť základná vec, takže mi to… Číst vice »

Železná opona

Tohle je především pěkná ostuda. Jízdní doba je z pohledu cestujícího vylhaná, protože musí být na nadraží o hodinu dřív, to je neslýchané. Ať se teda vlaky kontrolují hodinu v PPS Lille a bude to v pořádku. Nadto pokud se to tváří jako vlak vyšší kvality, tak má pohraniční kontrola probíhat za jízdy, šlo to před našim vstupem do EU a dokonce i u EC Lehár a Bartok Bela přes železnou oponu do Maďarska (ano tam jezdily EC už před revolucí).

Roman

Co budou dělat když cestují nebude mít platné doklady pro vstup do UK?

Jaaa

To je právě důvod kontrol dopředu – a to i na evropských letištích – aby se žadatel nebo černý pasažér nedostal na území daného státu.

Ale jinak, co by dělali? Pošlou ho na jeho náklady rekomando zpět, stejně jako v USA na letišti, když se nelíbíte imigračnímu.

Alibaba

Z technického hlediska má trať z Frankfurtu do Kolína naopak krátké tunely, je stavěna tak aby měla co nejméně umělých staveb a snaží se kopírovat terén (vychází vélké sklony a čistě pro osobní dopravu). Porovnávám to s VRT mezi Würzburkem a Kasselem (sklony pro smíšený provoz a dlouhé tunely a mosty).

Pajin

Poukazování na opravu mostu v Kolíně je naprosto nefér. Pokud by Výtoňský most v roce 1945 skončil ve stejném stavu jako Kolínský, byl by bez účasti památkářů dán do stavu pro provoz na dalších 100 let a nemuselo se to teď řešit.

Alibaba

Taky mě ta informace praštila.
Celkem 6 kolejí. 9 mostních hlavních konstrukcí.

Mosty v Kolíně jsou trojího druhu. Jedny původní opravený nýtovaný (jižní koleje), druhé jsou šroubované (prostředek) a třetí svařované moderní se zvětšeným průjezdním průřezem (severní). A ty druhé a třetí není určitě třeba vyměnit pro stáří a konec životnosti.

Frantisek X

Ten původní opravený nýtovaný tedy kolínští budou měnit? Analogie opravy s přístavbou – když už tedy takto srovnáváte.

Alibaba

Netuším. Vzhledem k počtu kolejí ho můžou v pohodě opravovat, protože větší (hmotnostně i rozměrově) zátěže převezou ty dva novělší. Jinak je to trochu jiná statická konstrukce a tipnul bych si, že spoustu prvků se dá vyměnit bez nutného snesení/odlehčení (jen při zastavené gopravě).

Ferda

Naopak, je to velmi fér…

qwasar

Právě naopak! Hohenzollernské soumostí je naprosto ukázkovým příkladem toho, že to jde dělat úplně jinak, než jak se plánuje na Výtoni. Mosty opravené/postavené v letech 1950 i 1989(!) plně respektuji tvarosloví původního mostu z roku 1910. A přesto má svařovaná konstrukce z roku 1989 i průběžné štěrkové lože.

Jaaa

Ale v ČR to přece nejde! Potřebujeme viditelné známky Pokroku(tm), které boří staré a staví nové – jinak bychom taky mihli zjistit, že to taky není to nejdůležitější v životě…

Alibaba

Protože to je soumostí, kde chybějící parametry starého mostu zastanou mosty novější.
Chcete-li na výtoni 3 koleje, tak nelze zachovat schodnost konstrukce. Jinak je to trochu jiná (statika) konstrukce, tady u těch mostů bude horní oblouk držet sám od sebe, na Výtoni potřebujete i spodní pás.
U průběžného kolejového lože záleží na tom, kolik výšky nad plavebním prostorem máte k dispozici, na Výtoni je toho málo.

qwasar

Kdepak, nepřevezmou – ten nejnovější je jen pro S-Bahn a jsou z nej dostupné pouze dvě nástupištní hrany. Dva starší jsou provozovaný v režimu směrové čtyřkolejky, po nejstarším do Deutzu, po prostředním na Hbf. Ani tady nejsou dostupné všechny hrany ze všech kolejí.

Až do cca 2015 prosazovala SŽ výstavbu dvoukolejné tvarové repliky a jednokolejný provoz po stávající konstrukci. Včetně zvýšení nivelity. To je pro me analogie situace s Hohenzollernb.

Alibaba

Zas tak jsem detaině nikdy nezkoumal kolejové zapojení všech mostu, ale mám to chápat tak, že se s vlaky dálkové dopravy vůbec nedá dostat na ten most co jezdí S-bahn?
A co se týče směrového uspořádání,tak němci tam nemají banalizaci pro příadnou nouzi?

Asi do roku 2015 možná ještě na SŽ měli naději na to, že se dá most nějak opravit, pak asi začali zjišťovat detaily poškození, a nápady na opravu je přešli.
Hohenzollernb je prostě něco jiného.

J.Š.Hájek

Jako zážitková jízda pro příznivce železnice je to určitě zajímavé. Pokud se ale potřebuji jen přesunout z A do B, tak mi to přijde trochu zdlouhavé a složité. Že by neexistoval spoj s max. 2 přestupy ? Jinak cestování s Ryanair a letiště je jen o něco jednodušší 😁

Patrik

Tak určitě by se dalo jet s méně přestupy (přímý Eurosleeper do Bruselu nebo noční Canopus do Frankfurtu), ale pak by to zcela jistě bylo za jinou (vyšší) cenu.

thomas.horky

Wifi se ztrácí mezi Pegnitz a Hersbruckem kvůli tunelům. V Pegnitz se neodpojuje, ale připojuje třetí souprava, která přijíždí z Bayreuthu.

troglj

Kdybyste chtěli vystoupit v Brusel Nord, tak je zase v okolí arabská čtvrť. Sice nás nikdo neobtěžoval, ale uklizeno zrovna nebylo. Z nádraží Midi se dá popojet pár stanic metrem (které je tedy v Bruselu taky připomíná černou díru, s vyzdobenými pražskými stanicemi se to nedá srovnat) nebo vlakem na Brusel Central a projít se kolem katedrály, radnice, čůrajícího chlapečka, holčičky i psa, dát si pivo, vafle nebo mořské potvory a stihnout to zpět na nádraží. Do Londýna se to dá i s jedním přestupem s využitím European Sleeperu, ale pro jistotu bych volil ještě delší rezervu, dochvilnost nebývá nejlepší.… Číst vice »

alpenflair

K Eurostaru mám jeden dotaz: koncem ledna jedeme z Londyna do Bruselu a zvažujeme, zda koupit jízdenku Eurostar+ nebo Bussines Premier. Co jsem ale pochopil, tak se vlastně jedná o stejný vůz i sedačku pouze s nadstandardními službami?? Je tomu skutečně tak, nebo se jedná o jiný (pohodlnější) vůz? Příplatek je totiž celkem vyspký

danaceks

Standard je 2.t. v uspořádání 2+2, Plus je 1.t. v uspořádání 2+1 (jídlo a nápoje v ceně). Business Premier je absurdně předražený produkt zaměřený na obchodní klientelu a cena se prakticky nemění.
Při koupi předem bývá rozdíl obzvlášť vysoký (Standard začíná kolem €50, Plus kolem €100), ale takto dopředu by ten rozdíl mohl být menší (i když jízdenka celkem bude samozřejmě dražší), takže pokud uvidíte rozdíl do řekněme €20-25, tak to za mě za to stojí, ale jinak na ty dvě hodiny Standard rozhodně stačí.

alpenflair

Moc diky za info, kazdopadne o standardu neuvazuji, volim prave mezi Plus a Premier, ale pokud je takovy cenovy rozdil pouze ve sluzbach a vuz zustava stejny je plus jasna volba. Pokud by se melo jednat o neco vic jako treba trida executive v le Frecciarosa tak bych priplatil

danaceks

Největší benefit Premier je přístup do lounge (a z nich je jediné opravdu dobré to pařížské) a absolutní flexibilita. V interiéru ale se nic nemění, rozhodně bych tedy bral Plus.

Jaaa

Jj, taky doporučuji plus.
Ale na to jídlo se moc netěšte, jsou to opravdu miniporce spíš jen tak, aby se neřeklo. Čaj mají dobrej.

Anonym

Jestli si dobre pamatuji, tak plus i premier jsou pro samotnou cestu srovnatelne. Premier ma ale neco jako fast track – staci prijit jen ca 20 – 30 min pred odjezdem, lounge na nadrazi a flexibilitu (muzete prehodit na jiny vlak i po ujeti a garanci odjezdu v dany den). Jidlo ve vlaku by taky melo byt o neco lepsi.

Rn42

Stredni trida ma studene (ale chutne) jidlo, vyssi trida ma teple jidlo.

rodilyslavkovak

kdyby se cokoliv na některých dost napínavých přestupech nepovedlo

… tak se o Vás musí dopravce postarat, ne 🙂

Juraj

Kdyby to bylo v rámci jedné přepravní smlouvy…

danaceks

EST i DB jsou součástí dohody HOTNAT (Hop On The Next Available Train), takže v tomto případě by to platilo i mimo jedinou přepravní smlouvu.

Pavouk

Ale přestup musí být jen na těchto 6 místech-orig. názvy v angličtině (Paris, Brussels, Cologne, Munich, Basel, Zurich). Tedy na této cestě je Brusel. Vizte https://www.railteam.eu/en/am-i-eligible-for-hotnat/

Tomāš

Jak se toto liší od Agreement on Journey Continuation, který není omezen na uvedených šest stanic?