Praha – Liberec za 70 minut. Po dvaceti letech míří zrychlení železnice do centrální komise
Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Středočeští zastupitelé učinili důležitý krok k budování Bezděčínské spojky, jedné z částí ke zrychlení spojení.
Reko do Dresden a z Dresden VRT. Ono i dnes úzké to možná rychlejší, než přes Boleslav.
o tomhle se mluví už přes 20let…vize jsou to smělé ale..stejně to nebude…nebudou peníze..stokrát to přehodnotěj a nakonec z toho stejně nic nebude
Já bych už do toho nešťoural, vždyť je to zážitková jízda 🙂 Spíš zařadit jídelní vůz, ale to nejde vždyť to jezdí Arriva 🙂
PS: A stejně, než by v Česku mohlo dojít k realizaci, to už bude teleportace 🙂
Vejdou se ještě nějake rychlíky na trať Praha-Lysá???
Se podívejte kolik jezdí vlaků na hlavním koridoru v úseku Poříčany — Kolín 🤣
Naprosto nereálné i za 15 let
Pokud myslíte provoz po nové trati v celém úseku Praha – Liberec za 70 minut, tak souhlasím. To za 15 let nebude ani náhodou. Pokud vůbec někdy, tak ve druhé polovině století.
Jó, kde jsou ty časy, kdy jezdily z Prahy do Liberce Modré šípy M 274.0. Od té doby se jízdní doba nezmênila.
Pro ty kteří srovnávají čas s komerčním busem rj/flix, tak je potřeba si uvedomit, že v liberci vas naberou a vyklopí až v praze, nikde mezi to nezastavuje a pochybuju o tom, že ten vlak naloží lidi v lbc a zastaví až v praze. Těch zastávek tam bude několik, dle meho nazoru tam určitě bude turnov, boleslav, nejspiš lysá, hodkovice či rychnov, třeba ještě i bakov, mnichov a čelákovice, zaleží jak to naplánují, rychlík praha – ustí taky zastavuje na nekolika zastavkach mezi, stejne tak praha – tanvald.
Pokud by byla dvoukolejka s jízdní dobou 70 minut, uživila by se rychlá vrstva stavící po cestě jen v MB.
Pokud máte na mysli expresní vrstvu (Ex 7), tak tam MD uvažuje pouze se dvěma zastávkami: Mladá Boleslav a Hodkovice nad Mohelkou.
No alespoň nějaký posun.
Velmi rozumný názor tu ma akorát pan Bram. Nic víc není finančně realne. Většina lidí tu v euforii uplne zapomina, co všechno se v Česku na zeleznici plánuje stavět a přitom financni situace není vůbec růžová. Nejake obří stavby od Boleslavi nahoru jsou přinejlepsim hooodne vzdalena budoucnost a to myslím ten nejoptimistictejsi scénář. Až bude hotovy aspon první úsek VRT nekam k tem Poricanum, až bude hotovy aspon kousek modernizace do Domažlic, až se postaví aspon půlka úseku z Brna do Přerova, až bude stát aspon mimoprazsky usek ryhlodrahy do Kladna, az se aspon kopne do tunelu z Ústí do… Číst vice »
Smer na Liberec potrebuje něco jiného. Abych mohl kdykoli přijít na autobusak, nic neplánovat a jet, jako to lze směrem do Příbrami, kam taky cesta vlakem nedava časovy smysl. Timhle směrem se ma investovat, aby zde začala fungovat normalne pojatá kapacitní doprava a ne pouze mistenkove autobusy, ke kterým je alternativou pouze extrémně pomalá zeleznice. A tu zeleznici pak o něco vylepšit, tak, aby to přineslo muziku a nebylo to na 40 let čekání.
Na to existuje řešení, které je realizovatelné v řádu měsíců: autobusovou linku Praha – Liberec převést do objednávky státu (nebo krajů), nastavit požadavky a podmínky a tuto linku za daných podmínek vysoutěžit. Určitě to dává větší smysl, než když stát financuje čistě vnitrokrajskou rychlíkovou železniční linku do Rakovníka, která žádnou dálkovou dopravou ani není.
Až se postaví spoustu staveb vámi vyjmenovaných, tak bude akorát tak trať do liberce projednaná a připravená ke stavbě (a to včetně vyčlenění peněz).
Takže když se teď začíná, je to v podstatě v pořádku, dá se předpokládat, že i stavby dálnic už nebudou, dálnice ve všech logických směrech budou dokončeny.
Super, ale bavíme se o nejméně 30 letech a to jen pokud by bylo po celou tu dobu peněz dostatek, takže pokud vám to stačí, tak fajn. Ted ještě aby se s tím takto smířili i další snílci. Spousta lidi tady působí, ze se začne stavět napřesrok.
To je poměrně přesný odhad. Pokud vezmu aktuální mapu staveb a přidám ETCS a konverzi, dostanu sumu v aktuálních cenách bratru někde kolem půl bilionu. Na příští rok je předpokládaný rozpočet na investice do železnice 17,2 miliard (a nezdá se, že by chtěl někdo natolik razantně zvyšovat daně, aby bylo na významnější nárůst).
Viděl bych to tak na 15 let, ale to je jen věc optimismu.
Az budou hotove úseky… Já jsem skromný, začnu slavit už v momentě až se až se Vami zmíněné úseky začnou stavět 🙂 Vlastně i tato zprava je velmi pozitivní, protože to znamená posun kupředu.
až se kopne do země…pak tomu snad uvěřím…
Tyhle články strašně miluji. Vypadá to, že už zítra se začne stavět a do dvou let budeme jezdit do Liberce 200 km/h a pak se člověk dočte, že Středočeský kraj si jenom konečně zamaloval do ZÚR jakousi malou propojku v katastru MB. Fakt bomba neskutečná! Řekl bych, že i100x rychleji by bylo pořád pomalu, přátelé. Takto do se vlaku do Liberce nedožijí ani moje ještě nenarozená vnoučata!
To záleží, jak si vyložíte psaný text: „Správa železnic tak může zahájit projektovou přípravu stavby.“
Tohle rozhodně neznamená, že se zítra začne stavět. Pokud to chápete takto, tak…
Never ending story…
Je to posun, vitam to v dobrem, … jen me mrzi usek Praha Ml.Boleslav, tam povazuju jizdni dobu trochu nedostatecnou vyznamu obou mest…
Investice do železnice směrem na Mladou Boleslav / Liberec / Jablonec by měla mít přednost před rozšiřováním D10 na více pruhů. Potenciál je tam obrovský. A pro ty co argumentují, že potenciální cestující na železnici přeci už teď jezdí autobusama, je spousta lidí co vnímá jako komfort v tomto pořadí: vlak > auto > bus, zvlášť pak na delší (desítky km) vzdálenosti.
Zastánci teorie – BUs s dálnicí stačí:Je třeba si uvědomit, že nové koleje od Turnova do Lbc pomůžou i vlakům min. rychlíkům od Hradce/Jaroměře. Hodně lidí jezdí ze Semil, Brodu a Turnova do Liberce za prací. Místo hodiny ze Brodu za půlku..Není to jen o Busu z ČM. jde o výrazné zlepšení železniční dopravy v celé oblasti
Navíc ta dálnice přestává stačit – peníze do třetích pruhů směr Lbc/HK by se podle mě měly dát do paralelních železnic, protože jsou dlouhodobě daleko více podinvestované a nepotřebují tolik návazné infrastruktury – další zvýšení frekvence na těchto dálnicích vyžaduje lepší kapacitu ve městech, na navazujících silnicích, ale i parkovištích (včetně P+R, odpočívek pro kamiony atd.)…
Snílku 🙂
Pokud ta trať bude směřována nejkratší cestou do Liberce,nikomu z Hradce či Semil nepomůže…
Praha-Hradec je v planu VRT… ?
Tam někdo psal,že nová trať pomůže hradeckým rychlíku nebo cestujícím že Semil. Vzhledem k tomu že z Prahy do Boleslavi je počítáno s jízdní dobou 40-45 minut,na úsek z Boleslavi do Liberce zbývá 25-30 minut.Takze to nevypadá na stávající stopu přes Turnov a Hodkovice…
Skutecne nevim zamyslene trasovani, ale pres Hodkovice, od nich tunel na Liberec je celkem idealni reseni.
Záleží natom, jestli se u Turnova vybuduje spojka na novou trať do Liberce. To ale není řečeno, takže to vyloučit nelze.
Jedná ze studií,kterou jsem četl byla o tom,že dokonce z Hradiště povede nová trať a udělá se tunel pod Ještědem…
Obávám se, že bez tratě mimo Turnov se plánovaného/požadovaného času 70 minut nedá dosáhnout.
Trať mimo Turnov považuji za správné řešení, linka z Prahy přes Turnov do Tanvaldu bude stejně zachována.
Aby to prospělo i rychlíkům od Semil (Hradce) navrhl bych zkratku ze Železného Brodu do Hodkovic.
Český Dub a tunel. Ani by nebyl moc dlouhej.
Pochybuju, že to půjde přes Dub. Předpokládám, že půjde rovinou podle D10 k Ohrazenicím-Pěnčíně a pak pod Sychrov na Hodkovice. A v blízkosti Turmova napojení tratě od Hradce. Aby rychlíková vrstva pardubice -Hradec nejezdila pos stré trati přes Dlouhý most a závlek v Rychnově. pak Rychlík Pardubice – Liberec za 2:20hod v suchém triku
Liberec má zkrátka tu smůlu,že je blbě umístěnej v dolíku mezi horama…
Nam v Lb to blbe neprijde😊
Dobrý začátek aneb posun z 19. do 20. století, vlak přestane být „nepoužitelný“, stejně tak dostane smysl řešit třeba odbočný směr do Harrachova apod. To je fajn, přiznejme si. Ale stejně by to výhledově chtělo doplnit novostavbou Praha-Vysočany – Mnichovo Hradiště cca podle D10.
Přes Vysočany ani náhodou, bude to špunt jak prase a zbytečná zajíždka stejnak s tunelem od Odkolku směrem na Neratovice.
Jediné z Balabenky, kde má odbočovat na sever VRT k Litoměřicím. Tak odbočení z této VRT.
??? Vysočany právě jsou na té nejpřímější trase. A ta VRT by v předmětném úseku musela být už čtyřkolejná (nezapomeň na směr MO, LN). A uvnitř Prahy stejně bude třeba nová kapacita, to je jasný (ideálně asi NS-2 až někam po Hloubětín).
A co bude se starou trati na Prahu? A vůbec celé hlavní nádraží v MB?
Stará trať zůstane, minimálně do Byšic bude nadále potřebná. Dále na Bolku nevím.
Ikdyby zašla na úbytě, tak bude mít násobně lepší náhradu. To by pak nebylo možné postavit dnešní přeložky v údolí Orlice nebo Benešov-Budějovice a vlastně ani novou stopu z Havlíčkova Brodu do Světlé. I strom odhazuje suché a nepotřebné větve.
Chybí mi tu Luděk S.
Jeden dřepí na ministerstvu a je opravdu řádnou žábou na prameni. Navíc konkrétně Liberecko mu dost leží v žaludku (důvod nikdy nevysvětlil).
do mlade boleslavi se planuje elektrifikace, nebylo by špatné jí protáhnout až do liberce a z liberce přes lípu až k děčínu, nebo kde přesně začíná další elektricka trať, pak by mohli jezdit i elektrické rychlíky ústí-lbc, a teaoreticky by šlo udělat spojení ustí – lbc – hk/pa takto „severní“ cestou, aniž by bylo nutné jezdit přes prahu, když kouknu na spojení do idosu, tak to žene lidi přes prahu nebo kolín, navíc mezi libercem a lípou se planuje optimalizace trati, která jí přinese zrychlení. Mohla by vzniknout „severní spojka“ a spojení mezi lípou a kolínem bude defakto v půlce… Číst vice »
V článku o tom není zmínka, jak to vypadá s přesmykem v Lysé nad Labem?
Ten je vázaný na realizaci tzv. Všejanské spojky, kde vázne projednání s dotčenými obcemi, které se staví na odpor.
Mám na mysli ten na západě, na Všetatském/Čelákovickém zhlaví.
Výhledově…
A tam má smysl jaký?
Měl jsem pocit, že přesmyk použitelná i pro směry na Nymburk bude právě na východě. čerpám z https://mapy.spravazeleznic.cz/ (motanice za Lysou, stavby S-08 a S-88).
Mě stále přijde špatně, že z Prahy do MB se udělá kočkopes s relativně pomalou tratí a velkým závlekem přes Lysou a celkově dlouhými jízdními dobami, a pak se to honí tratí na 200 do Liberce. Větší benefity by měla rychlejší trať z Prahy do MB. Pak by to šlo třeba i do Liberce pod 60 minut a těžily by z toho i další cíle (Jablonec, Česká Lípa, apod.).
Přesně. Udělat přímou trať podél D10 by bylo nejlepší. Ale prý to při prověřování nedopadlo. Bohužel. Ale jako pravda, že stavět třeba 50 km úplně nové trati by asi nebylo hotové v dohledné době. Takhle stačí udělat těch kilometrů jen pár a spojení do MB se dostane z 18. stol. aspoň do 20. stol. (a stejně si ještě počkáme – min 8 let…)
Trať podél D10 znamená, že Čelákovice, Lysou a Milovice na Mladou Boleslav nenapojíte. Narozdíl od Benátek nad Jizerou a Brandýsa nad Labem mají silniční spojení s MB dost špatné. Pak taky skončíte na Hlavním za řekou od Mladé Boleslavi a nákladní dopravě to nepomůže.
Tak pokud je tohle samotné spojení tak využívané, tak by se dala i tak realizovat všejanská spojka třeba jako jednokolejka.
Počítal jsem s tím, že by se to samozřejmě stavělo na druhé straně dálnice, tudíž by se to u MB napojovalo jako budoucí bezděčínská spojka, nákladu by to tedy pomohlo stejně.
Aby to pomohlo nákladní dopravě, tak to potřebuje propojení na Pravobřežku, aby nákladní vlak nečumákoval zbytečně v Praze, co s ním ve Vysočanech? Napojení v Lysé to řeší elegantně, bez zdržení a snad okonce mimoúrovňově přesmykem.
Nevím, jestli nákladní stejně nebudou stále jezdit přes Nymburk.
Přesně tak. Neotálel bych s elektrizací trati Nymburk+MB, která by tu nákladku mohla pobrat. A v momentě, kdy bude použitelná trať i na sever (s napojením na koridory v PL/SRN), mohou se vozit hotové Škodovky tudy.
Ona je tou nákladkou přetížená už teď. Nedávno se tam stavěly 2 nové výhybny, aby se to dalo vyjezdit. Trolej to nespasí.
Trolej je v celém úseku plánovaná do roku 2030, snad i s navýšením rychlosti.
Přes Nymburk budou jezdit pouze náklady směr východ,případně průběžně nákladní vlaky,které se budou přerazovat v Nymburce..ucelene náklady z Boleslavi do Německa se Nymburku vyhnou.
A proč potřebujete napojovat tato 3 města na MB? Ta spádují do Prahy, což jasně potvrzují i data o vyjížďce.
Pro kvalitní napojení do Prahy plus nové napojení na MB, které dnes po železnici fakticky neexistuje a po silnici to není žádná výhra. Někde mají do Boleslavi dálnici, jinde … okresku. Pracovní příležitosti.
Když novou dopravní cestu, tak proč ne mírně jinudy než kolem dálnice a přinést spojení na téhle trase.
A zkoušel jste si tu „přímou“ trať podél D10 nakreslit? Kolem dálnice jsou z obou stran poměrně natěsno různé obce. Hned za Prahou musíte nějak minout Zápy dále Skorkov, Tuřice, Předměřice a Kbel. takže úplně těsně to nepůjde. Takže nejvhodnější místo by bylo mezi Sojovicemi a Starou Lysou a to už pak můžete vést rovnou mnohem levněji přes Lysou. Minimální poloměry na dálnici a železnici jsou úplně jiné.
Pochopitelně tam jsou místa, kde je u dálnice narváno, přece jen na tak dlouhém úseku nejde předpokládat, že by problém nebyl. já bych za nejhorší viděl snad i Benátky. Je jasné, že by to bylo mnohem dražší, ale naopak myslím, že ty poloměry by tam šli udělat mnohem lepší a dala by se v celém úseku udržet i vyšší rychlost než při variantě přes Lysou. Což by pro lidi bylo skvělý – rychlost + ještě kratší vzdálenost, ale prostě za ty prachy to nikdo nikdy neudělá (nehledě na ty další problémy, které jste zmínil).
Podíval bych se naopak západněji. A tím by se nabízel zásadní benefit v podobě Brandýsa.
Trať z Prahy do Neratovic se významně urychlit nedá, je moc klikatá a obestavěná. Musela by to být novostavba a ta by se zas netrefila do stávajících zastávek v obcích. Ale šlo by udělat odbočku z VRT Podřipsko včetně zastávky u Odolky a zaústit ji do trati od Kralup.
Kdysi jsem se extrémně nudil a namaloval si tuhle novostavbu: https://mapy.cz/s/nasunoruse
Nádhera, z centra Staré Boleslavi 2 km na vlak, z Brandýsa dokonce 3 kilometry. To je 20 resp. 30 minut rychlou chůzí, neboli s přestupem na MHD.
Hádejte jak daleko za tu dobu dojede autobus zastavující přímo ve městě? Ano, bude rychlejší než ten vlak.
Blahopřeji k objevu ručního měření na mapách.cz. Příště třeba objevíte i funkci výškového profilu.
Nejlepší je ten skokánek za Zelenči… A navíc to prochází připravovanou novou zástavbou v Mstěticích.
60-70 metrů na 5 km není až tak hrozných, horší by byla ta estakáda přes labské údolí v delce asi 2 km. K těm 3 km z Brandýsa ještě iks pater do vejšky na nástupiště. Pokud by tam nějaké bylo.
Tohle je taky divočina a náběh na Dluhonice II ve Spořilově: https://mapy.cz/s/huhecatohe
Fakt netuším, kudy to tam protáhnout líp, aby to nestálo za starou bačkoru a místní mě nezastřelili jen vkročím na náves. K Labi to má asi 10 promile, v tom problém není.
Skvele, prave jste ostatnim diskutujicim nazorne ukazal, proc trasa podel D10 nebyla vybrana 🙂
A jaké tam máte poloměry oblouků? Jen tak pro zajímavost.
Kdyby začali koukat na Práha > MB tak to zastaví všechny připravené projekty. Za 50 let až zrychlí MD > Liberec tak se můžou vrátit k Praha > MD a říct 70 min má 50 min když postavíme novou trať podél D10. Postup je správní aby ne ohrozil to co už je pokročilé.
Zhruba souhlas, ale o té „velké“ novostavbě by se přinejmenším mělo přestat říkat, že nikdy nebude a naopak ji dát do ZÚR jako rezervu atd.
Tak predpokladam, ze by pak asi nevysla ekonomika. Tohle trasovani z podstatne casti vyuzije uz existujici trate i existujici most pres labe, navic spojeni lysa-milovice-MB v regionu polabi citelne chybi a byl by tu nadale tlak ho nejak realizovat. Navic zapominate na to, ze ta trat zdaleka nema slouzit jen pro osobni dopravu. A realizovat investici za vysoke desitky miliard jen pro osobni napojeni stotisicoveho mesta asi neni uplne koser. Tady ten soubeh ruznych zpusobu vyuziti bude asi vetsi.
Ta 200 bude již z Lysé na Boleslav.
Není to špatně, ale naopak dobře. Podle dálnice žádná sídla bezprostředně nejsou a trasa v této stopě není v žádném územním plánu. Naopak vsejanska spojka spojí 40 000 lidi z Čelákovic, Lyse a Milovic se 40 000 lidmi v MB.
Tak než to bude další15-letka
Moc nechápu sledování té varianty Deko. Nejrychlejší vrstva by podle mě měla jet přes Nehvizdy, je to o 16km delší, ale zato rychlejší trasou. K tomu by navíc aspoň ten terminál v Nehvizdech dostal nějaký přestupní smysl.
Nehvizdy je celej velkej nesmysl.
Vzhledem k rapidně rostoucímu zadlužení…pokud to nezacvaka EU, tak bez šance…
Ovšem hotová projetová příprava v podobě stabilizovaného územního plánu se neztratí, ikdyby se čekalo 10 roků.
Obávám se že ztratí, skoro nikdy se nedá stavět podle deset let starého projektu. Navíc za deset let by určitě zase někdo přišel s nové objeveným nápadem který si vyžádá novou studii.
Nejde jen o konktetni projekt, ale o to, aby v krajine zustalo nezastavene misto.
Jenže to nebude 10 let…
Jako užije se projednána trasa v územním plánu. Ale to není vsespasne. Viz akce s dalšími stavbami na pražském okruhu.
Věřte prosím na vedomi, že jen dotace na energie nás budou stát za tuto sezónu něco mezi 150 a 200mld. Ke všem těm valorizacim z důvodu 20% inflace. Což je dalších 100 mld.
Za to by byl Liberec i s Berounským tunelem, novou rolou v Brně a spoustou dalších věcí.
To vše v háji díky mamlasum, co nepochopili zavcasu rizika liberalizovaneho energetického trhu… (a ti mamlasove sedí v Praze, to pro poradek)
Nic proti, ale tohle nemá šanci na realizaci. Pokud se v nejbližších deseti letech podaří novostavba z Lysé nad Labem do Všejan a modernizace dále do Boleslavi, tak to dopadne maximálně tak částečným zdvoukolejněním úseku Bakov – Turnov a elektrizací z Boleslavi do Turnova a dále jak na Liberec, tak na Tanvald. Tím bude ošetřeno přímé spojení z Prahy jak do Liberce, tak do Tanvaldu. Z Prahy do Liberce to nebude nejrychlejší spojení, ale bude dostatečně rychlé na to, aby to bylo konečně použitelné. Cokoliv navíc (tunely mezi Turnovem a Libercem) nemá šanci v nejbližších třiceti letech vzniknout.
Typické pro vizionáře ČD .
bram nema s cd nic spolecneho. dokonce misto in100 ma oneticket 🙂
a k tomu, co pise, neni co dodat, ma pravdu. ale kdyby se k tomu jeste udelal (klidne jednokolejny) tunel pod horami pred libercem, tak by to situaci prece jen posunulo.
Je to tak, nemám s ČD nic společného a mám roční one ticket, již dokonce druhý :-).
Jinak sám bych si velice přál dvoukolejné pokračování z Boleslavi na Liberec, ale tam by museli chtít také Němci a museli by to umožnit i Poláci. Muselo by se počítat i s mezistátní nákladní dopravou, aby to vyšlo, ale k tomu v Německu zatím nedospěli. S ničím takovým prostě nepočítají. A mám obavy, že se v tomto směru nic nezmění.
Nevím, kde bereš tu naději, že se v dohledné době ustoupí od megalomanií a postaví se nějaký kompromis.
Na druhou stranu mi nedává moc smysl stavět novou trať, která nebude konkurenceschopná vůči dálnici. To je prostě lití peněz do kanálu.
Mezi dálnicí a železnicí žádná soutěž není
Jen castecne, oboji je treba z ruznych duvodu, ovsem trat pokud je trat rychlejsi nez dalnice, radu lidi odradi od cestovani autem a useti se na rozsireni dalnice o dalsi pruhy.
Podminkou ale je, aby trat byla vyrazne rychlejsi, jako narp. Praha-Ostrava, nebo planovane VRT…
Mě jen nejde do hlavy, proč se bude stavět nová kolej mezi poli (všejanská), když už koleje jsou (070). Tam se stejně počítá s dvoukolejkou pod dráty.
Máte někdo nějaké info (prosím odkaz), jak je to s tou elektrifikací a zdvoukolejněním daleko?
Není to tím, že přes Lysou a Milovice to prostě bude rychlejší, než přes Neratovice a Všetaty?
A hlavně kratší. Krom toho na trati přes Neratovice je problém i letiště Kbely, které bez výrazného zahloubení trati neumožňuje elektrizaci. Výjezd pomocí VRT od Balabenky na Líbeznice teď neuvažuji, ten tu v nejbližších dvaceti letech nevznikne, vznikne-li někdy vůbec. Jeho projednání bude jistě provázet velký boj s místním obyvatelstvem okolí Balabenky a moc šancí tomu nedávám.
Páč ta 070 se nedá dostatečně zrychlit. A mezi poli to povede tak jako tak, protože Praha a Mladá Boleslav netvoří souvislou zástavbu, ale jsou mezi nimi právě ta pole.
…a navic vsejanska spojka krome dalkove dopravy umozni i spusteni dalsi vyznamne regionalni S linky.
Protože se chci taky občas z Milovic dostat do Boleslavi 😀 Nejbližší velké město a neexistuje do něj skoro žádnej spojení. Ti lidi co tu píší, že Lysá a Milovice jsou spádově do Prahy si neuvědomují, že to je tím, že se z těchto měst do Boleslavi nemáte jak dostat.
Měl by někdo větší detail o variantách MB – Liberec? V Turnově bude pro rychlíky úvrať?
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+VRT+2050/94f35aff-99c3-4d22-9fe8-6cab80b8916e?t=1649064881137
Odkaz nefunguje (stránka nenalezena).
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/priprava-a-technologie
Tam je pdf Linkového vedení.
Ex Pha – Liberec přímo (mimo Turnov)
R Kolín – Liberec zastavuje, takže s úvratí
Tak jinde se vlaky ruší, protože je prý efektivnější je nahradit autobusy a tady se za miliardy bude stavět železnice, která bude pomalejší než autobusy…?
A navíc ještě pro nákladní dopravu do Škodovky (Bezděčínská spojka).
V nejrychlejší variante je cestovní doba Ex 64 minut.
A kdybychom se vážně chtěli tak moc srovnávat s autobusem tak můžeme zastavit na Rajské zahradě a ubrat dalších 10 minut…
Tak snad. Možná se časem i na Liberecku dočkají železniční infrastruktury a spojení blížící se k 21. století.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+VRT+2050/94f35aff-99c3-4d22-9fe8-6cab80b8916e?t=1649064881137
Davide, ten odkaz je nefunkční. Neměl bys, prosím, jiný, funkční?
To se bude jezdit dříve rychleji Berlín – Cottbus – Horka – Liberec , tam je trolej již u Horký, ale v Čechách se ještě dlouho nekopne. A levné jízdenky Němci také umí.
Ovšem na úseku Zittau – Hrádek, kde se jede přes Polsko, se nadále jezdí asi 20 km/h. a za posledních 30 let se na tom přes velká prohlášení nic nezměnilo.
Letos jsem tam jel několikrát, ta rychlost je cca 50 km/h. Oproti minulosti pokrok, oproti normovému stavu stále tragédie.
Podle openrailwaymap je v Polsku 40km/h, v Německu nevím, nejsou tam data. U nás 70km/h. Trať nevypadá zase tak „křivě“, podle mne by tam klidně mohlo být 100-120km/h kdyby se chtělo…
Z Liberce do Hrádku n. Nisou je víceméně stále 90-100 km/h. V Polsku 40 km/h a hrozná hrbatina. V Německu 90+ (tedy směrem na severozápad)
Do Liberce jezdí z Prahy autobusy každou půl hodinu, komerční bez dotací. Je fakt nutné vedle toho utopit miliardy v železnici na které pak budou jezdit vlaky, které si na sebe ani nevydělají? Podle mně ne. Sorry jako.
Stačilo by prozatím nasadit svižně jednotky bez přestupu v Turnově a některé části zvisit na maximální rychlost jednotky což se na rovných úsecích na těch 120 z velké části dá a ono by se hned čas stáhnul a lidé by to určitě používali ve větším množství než popelnice 845 s prestupem
Nestačilo. U sebemenšího problému se hroutí celej grafikon na trati.
Stačilo by dvě jednotky pesy za sebou poslat z Prahy a v Turnově je rozpojit jednu poslat do Tanvaldu a druhou do Liberce aby nebyl prestup
To se může zhroutit i tak a hodně lidí by využilo i nové soupravy bez přestupu v Turnově navíc bus jede jen na cm.ale vlak do centra a navíc by stačilo zvisit traťovou rychlost na 120 a už by to bylo lepsi
Přesně tak. Zrovna jsem si spočítal i jízdní dobu, která činí Pha hl. n. – Liberec krásných 104 minut bez zastavení. Takový vlak by mohl jezdit v jednom směru v půlhodinovém intervalu, a to cca mezi půlnocí a třetí hodinou ranní… 🙂
Spočítej si cestu busem na Černák plus cestu do centra přijde ti to rychlejší než vlak?😃
Vážený Jane. Pokud mne paměť neklame, tak se neznáme. Poprosím tedy vynechat tykání. Následně poprosím o znovupoložení Vašeho dotazu. Přeji hezký den. 😉
Tak promiňte hloupý Honzo.
Co si to vůbec dovolujete?
Ty „popelnice“ 845 by těch 120 km/h. uměly, ale musela by se přizpůsobit trať.
jenže 845 než se na těch 120 rozjede trvá věčnost..
sorry jako utopily uz se tam desítky miliard za dálnice, proč nedat jinému typu dopravy aspon šanci?? konkurence je zdravá o tom tržní prostředí je…
Zrovna konkurence mezi druhy dopravy v této formě (postavíme všechno všem, nejvíce ovšem autům) zdravá není, jak můžeme vidět v krajině i ovzduší. Dálková železnice by měla předejít kapacitní dálkové silnici, jinak akorát „pomůžeme“ zvýšení celkových objemů dopravy – což se bohužel nejspíše stane i v tomto případě, jakkoli bude železnice vítaným přínosem z hlediska pohodlí.
Jenomže doprava, obzvláště ta veřejná, je všechno možné, jenom ne tržní prostředí.
Jestli je to tržně taková láce, tak tu trať může postavit nějaká soukromá společnost na vlastní podnikatelské riziko, co říkáte?
Tak dálnice taky nestaví jančura na svoje náklady a taky po nich jezdí… proč po provozovatelích kolejové dopravy chcete něco navíc, co provozovatelé autobusové dopravy nemusí ( mýto = poplatek za užití dopravní cesty)
Souhlasím. Zejména, pokud budou jezdit busy elektrické nebo vodíkové. Ale dráha by získala další alternativu k Elbetalu pro nákladní dopravu.
Včera jsem se svezl na Cigánské do Dunajské Stredy. Ve špičce. Úbytek cestujících oproti epoše Regiojetu je markantní. Proč? Inu nová moderní dálnice do Bratislavy a taky spousta expresních komerčních autobusū.
A taky super nabídka Náhodného dopravce, který třeba včera ráno na konci špičky zrušil bez náhrady dva vlaky za sebou…
Namísto druhé koleje další silnice. A čemu pomohou elektrické či dokonce vodíkové autobusy? Nabídnou nižší spotřebu energie pro větší objemy přeprav či pohodlnější jízdu? Ne, jen přemístí emise jinam (jo, může být úspora v tom, že elektromotor už generuje přímo otáčky, elektrický možná vrátí něco do baterie při brzdění, ale…).
A SŽ tam bude nasazovat státní postrky, že? Na tohle řešení dopravci kašlou. Alternativou k Elbetalu bude Krušnohorský tunel.
Na prázdný soupravy by se to použít dalo nebo na auta, či kontejnery.
Pokud to bude průjezdný celodenně a ne že tam jezdí osobáky od 5 do 22 a náklad si škrtne jen v noci.
Dvě elektrifikované dvoukolejky mezi Českem a Saskem jsou málo?
Předpokládám, že nákladní vlaky v Elbetalu skončí kvůli hluku a trať bude jen jako záložní pro MU.
Navíc obě míří do uzlu Dresden, který není taky nafukovací.
To je problém Němců. Vy vidíte nějakou aktivitu na německé straně, která by směřovala k modernizaci trati přes Žitavu?
Ale Němcům to je do značné míry u zadku. Ti si ve své tupé nadutosti (podívejte se na saskarnu s plynem a jadrem) nepřipouští jakékoliv ohledy.
Pokud se fakt nebudeme snazit iniciativne neco protlacit, nic neprovezeme. Němcům je to u zadku.
Jakkoliv daleko lepší k protlaceni osobně vidím fakt úpravu vojtanova nebo Cheb marktredwitz
Při troše přiohnutí by se od Liberce dalo jezdit i jinam, viz i Marcel Štancl.
Která je ta druhá? Nemyslíte tu, kde končí dráty kousek za Vojtanovem, doufám…
Autovlaky by to zvladly bez postrku. Obilí bude dál fungovat v Elbetálu. Nebo tam mají spáchat 20 promilí?
A už tušíte, jak strmé rampy povedou ke Krušnohorskému tunelu?
Ne
Aby tam mohly nákladní vlaky obvyklé hmotnosti a délky co jezdí na koridorech, tak to musí být maximálně 12,5 promil, doporučeno je samozřejmě méně.
Boleslav – Liberec se dá navrhnout tak, aby tam nebyly potřeba postrky, jen je potřeba začít stoupat dřív (někde od Svijan) a k tomu dlouhé tunely (Pod Sychovem a Hodkovice – Liberec ÚTD). Tohle řešení by i rychlosti 200 prospělo.
Jak často jezdíte autobusem z Liberce do Prahy? Nikdy? Aha. Tak si to někdy zkuste. Náhlá nutnost cesty a nemáte dopředu koupenou místenku – jste v drtivé většině případů v hajzlu.
A autobusy Lbc-Pha jezdí mnohdy i daleko častěji, než dvakrát za hodinu. Plus si připočítejte cestující z Jablonecka, Frýdlantska, Turnovska, Semilska, Mladoboleslavska, Českolipska…… to jsou denně stovky autobusů na Prahu. Těm všem lidem to pomůže.
stovky? nechcete si ten odhad trochu vylepsit?
Ne, rozhodně nechci. Počítejte se mnou (POUZE PŘÍMÉ SPOJE; údaje z IDOSU v pracovní den): Lbc-Pha: 60 párů autobusů / den. Jablonec n.N. – Pha: 20 párů. Ml. Bolesla – Pha: 85 párů. Turnovsko / Semilsko / Jilemnicko – Pha: cca 25 párů. Už jen toto je přes 300 autobusů denně. A to nepočítám zastávkové spoje, či spoje z jiných výchozích lokalit, což také nebude zanedbatelný počet.
Takže všem těm, co mají dneska přímé spojení (mimo Liberečáků) nabídnete spojení s přestupem, ale zato pomalejší? LIDÉ BUDOU NADŠENI!
vlak je zase doveze v praze do centra, místo vyhození na čerňáku, ono to nemá jen negativa, ale samozřejmě, je potřeba to vymyslet nějak rozumně, Turnov-Brod-Semily-Tanvald mohou to přímé spojení mít pořád i po železnici
Autobus zas jede do centra v Liberci. To máte prašť jako uhoď.
ech autobusové nádro v liberci je o silnici níž než vlakové… takže je o celých asi 50 metrů blíže k centru… zas z vlakáče to máte blíže na tramvaj..
Fügnerova?
To je pro mhd… Ja myslel že pán myslí normální autobusák na žitavský ale co, na fugnerovu je to od vlakáče 2-3 zastávky tramvají (přesně už si to nepamatuju)
Potřebují všichni do centra? Pracují všichni v centru?
Tipnul bych si, že linka Tanvald – Praha bude jezdit stále, ostatní města by to klidně s přestupem mohla mít rychlejší než přímím autobusem, protože když třeba naplní vlak v Turnově, tak pak možná má cenu stavět už jen v M.Boleslavi.
Do Jablonce by to chtělo tunel z Rychnova.
Tisíce, milióny!!! 😂😂😂
Nehledě na to, že to pomůže i životnímu prostředí. Mmch, už dnes je dálnice před Prahou ve špičkách ucpaná, což taky není moc komfortní.
Řešením je upravení přepravních podmínek v autobusech, ne stavba trati za miliardy. A jak nová trať do Liberce pomůže Jablonečákům netuším. Dnes z centra města na Černý Most za 1h 10min. A železnicí?
a vlak to má zajet za 70 minut až do centra, nikoliv na okraj Prahy, takže se teoreticky dá do toho Lbc i dojíždět třeba i autem pohodlně, nebo veřejná doprava do lbc celkem také funguje, neviděl bych to tak černě
Ano, dojet se dá, ale není to výhodnější.
Pomůže jim třeba už jen volnější dálnicí? A v případě přestupu na vlak v Turnově to asi bude v pohodě 1:10 i do centra Prahy, ne na Čerňák.
Z Jablonce do centra Prahy s přestupem v Turnově za 1:10? To sem teda hoďte výpočet, jak jste tohle spočítal.
Jablonec potřebuje prokopat tunel do Rychnova, pak můžou jezdit přímé vlaky i do Jablonce.
Chystám se do Jablonce (přes Prahu) v neděli. Víte jak? Autem.
Mě se líbí, že máme a budeme mit tolik miliard, že nebudeme vědět co s nimi. Akorát mi není jasné, který koridor dokáže uspesne konkurovat dalnici.
Ano právě ten počet autobusů jasné indikuje, že ne potřeba kapacitnejsi řešení.
A protože komerční doprava vůbec neřeší obce po trase (a ani střed Prahy), přibývají přes tu bídu cestující v těch vlacích, kraje zavádějí integrované linkové autobusy a samozřejmě dost prudce přibývají auta. To je všechno strašně neefektivní a rychlá železnice (klidně v prvním kroku jen do Boleslavi) okamžitě přetáhne velké proudy.
Vlaky propojují další města na trati, autobusy nikdy nestaví a jsou určeny jiné klientele.
Souhlasím. Ekonomicky je to nesmysl. Hlavním důvodem je prestiž, Liberec si kvůli tomu připadá méněcenný. Zbytečně. Je to skvělé město.
Ty mínusy jsou od lidí, co si nemyslí, že je Liberec skvělé město? Tak si tam někdy udělejte výlet.
Řekl bych, že ty mínusy jsou za Vaše dlouhodobé a vytrvalé brojení proti železniční dopravě. Prestiží by jinde (a pro jiné) právě mohly být dálnice… Jinými slovy: Někdo preferuje vlak jiný zase autobus nebo auto. Proč lidem tu volbu nedopřát, když i ta dálnice na Liberec nebyla zadarmo a její výstavbu hradili všichni daňoví poplatníci.
Když tu čtu dlouhodobě vaše příspěvky, tak si říkám, jestli si nepřipadáte tak trochu méněcenný vy…?
Ach jo, další takový expert. Pojďme zrušit trať z Prahy do Brna, vždyť máme přece dálnici D1. A Ejpovický tunel zasypeme, z Prahy do Plzně se přeci bude jezdit jen po dálnici, ne? (pro nechápavé – myšleno samozřejmě ironicky) To, že někam vede dálnice, neznamená, že není potřeba i kvalitní železnice. Je ostuda, že Praha a páté největší město v republice spojuje pouze lokálka a spojení je možné jen s přestupem nebo s úvratí, pokud by se mělo zavést přímo. Dávno už měla stát do Liberce nějaká pořádná trať, minimálně ta, o které píše tento článek. Autobusy jen dokazují, že… Číst vice »
Zájem nepochybně je, autobusy jezdí bez dotací a vydělávají. Vlak je dost dobrá a pohodlná varianta jen zatím ne na Liberec . Leda úplně nová trat aby jel 30 až 45 minut.do centra Prahy jezdit nutně nemusí , máš Litacku a stejně někam jedeš . A většina diskutujících tiše předpokládá jízdy modrého dopravce ale dává tato varianta smysl i pro vlaky alternativcu? Kdo by proboha jezdil dráž a déle. Železnice na Liberecku je zatím těžká bída, ostuda SZ i MD.
Je výrazný finanční rozdíl provozovat už postavenou trať, která zároveň slouží nákladní dopravě než stavět trať novou, téměř výhradně pro osobku.
Tam je dokonce takový provoz, že by se snad i vlaky uživily bez dotací, jako Praha-Ostrava. Plus bonus pro nákladní dopravu. Vc už se toho po jednokolejkách do Škodovky navozit nedá.
Hlavně ať se udělá vizualizace, ať je o čem snít.
Vizualizace je v současnosti takový „odpad“ požadavku na projektování v režimu BIM.