Praha – Liberec přes Pardubice a třikrát dráž. České dráhy vymazaly ve vyhledávači dotovanou konkurenci
České dráhy se rozhodly svým zákazníkům od změny jízdního řádu nabízet delší a dražší spojení mezi některými městy než dosud.
České dráhy se rozhodly svým zákazníkům od změny jízdního řádu nabízet delší a dražší spojení mezi některými městy než dosud. Ve svém vyhledávači spojení či aplikaci Můj vlak neuvádějí vlaky alternativních dopravců, kteří od 15. prosince převezmou část výkonů Českých drah v objednávce ministerstva dopravy a krajů. Dráhy raději cestujícím nabízejí často velmi krkolomná spojení za výrazně vyšší cenu. Například v sousedním Německu přitom státní Deutsche Bahn uvádí i vlaky soukromé konkurence včetně té jezdící na vlastní riziko mimo objednávku.
Pokud například chcete dnes odjet po deváté hodině vlakem z Prahy do Liberce, vyhledávač ČD vám najde spojení dvou rychlíků přes Turnov s dobou jízdy 2 hodiny a 36 minut za 119 korun. Po 15. prosinci ale bude rychlík z Prahy do Turnova obsluhovat Arriva a ta pro České dráhy neexistuje. Proto ČD cestujícím nabídnou raději spojení přes Děčín (4 hodin a 2 minuty za 218 Kč) nebo přes Pardubice (4 hodiny a 12 minut, 298 Kč).
Podobných netradičních a zdlouhavých kombinaci je v jízdním řádu celá řada. Například ze Železného Brodu do Kořenova dnes vlak (do konce týdne v kombinaci s NAD) jede 44 minut za 45 korun. Od 15. prosince nabídnou České dráhy svým zákazníkům cestu přes Liberec s nejkratší jízdní dobou 2 hodiny a 46 minut a cenou 131 Kč. Podobných případů jsou v rezervačním systému desítky.
České dráhy neodpověděly přímo na otázky, proč cestujícím vůbec tak nevýhodné spojení nabízejí. Nejprve uvedly, že prověřují „všechny možnosti dalšího rozvoje online odbavení včetně provizního prodeje.“ O den později pak odpověděl mluvčí Českých drah Radek Joklík, že současná situace je dočasným stavem a informace o alternativních dopravcích budou uvedeny nejpozději do spuštění státního jednotného tarifu.
Pokud chtějí cestující zjistit všechna spojení, mohou využít buď komerčních vyhledávačů typu IDOS nebo službu na hledání spojení na stránkách SŽDC, případně pak na stránkách jednotlivých informačních systémů.
V některých zemích je přitom naprosto běžné, že vyhledávače největšího státního dopravce ukazují i spojení soukromé konkurence. V případě německé Deutsche Bahn lze například na stránkách DB najít nejen vlaky konkurentů v závazkové dopravě v regionech, ale i komerčního FlixTrainu. Podobně najde vyhledávač švýcarských spolkových železnic SBB všechny spoje jiných dopravců v celé švýcarské síti.
Postup Českých drah překvapil i některé dopravce. „Při zahájení provozu víkendové turistické linky T4, tedy během první sezóny v roce 2017, byly naše spoje ve vyhledávači spojů ČD. V roce 2018 se přestala víkendová linka T4 objevovat ve vyhledávači spojení ČD. Když jsme se dotazovali na důvod, bylo nám sděleno, že musí k AŽD přistupovat jako k jakémukoliv jinému dopravci,“ říká Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha. Nástup AŽD na trasu Litoměřice – Lovosice – Most do každodenního provozu znamená, že řada spojů mezi Mostem a například Roudnicí nad Labem či Kralupy nad Vltavou bude rychlejší právě při použití této trasy. ČD ve vyhledávači ale dál trvají na trase přes Ústí nad Labem.
Ve hře je i možnost, že by ČD mohly mít provizi z prodeje jízdenek jiného dopravce. „S Českými drahami ještě vedeme jednání o možnosti prodeje takzvaného lomeného jízdného na naše spoje na lince R8. Předložili jsme ČD návrh na konkrétní podobu této spolupráce a jednáme o možné spolupráci,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Lomené jízdné by znamenalo, že si cestující bude moci na pokladně ČD koupit jízdenku složenou z tarifů a tras dvou dopravců. Ondrůj připomněl, že RegioJet bude u závazkových linek informovat i o návazných spojích Českých drah. „Například v informační sekci stránek pro linku R8 máme proklik na návazné spoje v rámci všech tří systémů IDS – tedy včetně spojů ČD. Cílem je, aby palubní personál měl v odbavovacích zařízeních aplikaci s on-line aktualizovaným jízdním všech spojů a cestujícím byl schopen poskytnou informace o návazných spojích všech dopravců,“ dodal Ondrůj.