Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Zprávy

Praha letos zřídí dalších 4,5 kilometru vyhrazených pruhů pro autobusy

Autobusový pruh v Praze. Pramen: ROPID
Technická správa komunikací také na jaře zahájí stavbu rozšiřování Strakonické ulice v oblasti Malé a Velké Chuchle

Prahou se budou i letos šířit autobusové pruhy. Hlavní město je chce zřídit na dalších jedenácti místech, a to v celkové délce 4,5 kilometru. Oznámil to organizátor dopravy ROPID.

Jako příklady uvedl Trojský most a ulice Bělocerkevská, K Žižkovu, Lhotecká, Prosecká nebo Tupolevova. Technická správa komunikací také na jaře zahájí stavbu rozšiřování Strakonické ulice v oblasti Malé a Velké Chuchle, kde vznikne v příštích letech nejdelší ucelený buspruh o celkové délce 7 kilometrů.

„Přednost autobusů před ostatními automobily je pro nás zásadní nejen z hlediska spolehlivosti jízdních řádů pro cestující, ale také jako možnost využít dostupná vozidla i řidiče co nejefektivněji. Nejvíce se to loni projevilo na páteřní autobusové lince 136 z Jižního na Severní Město, na jejíž trase je přednost autobusů umožněna už na sedmi kilometrech,“ uvedl šéf ROPIDu Petr Tomčík.

V loňském roce město Praha nechalo zřídit vyhrazené pruhy pro autobusy na 20 silničních úsecích o souhrnné délce téměř osm kilometrů. Vedle toho zavádí například i přednost autobusů na světelných křižovatkách nebo zpřístupňuje autobusům tramvajové pásy. To se stalo například na Malostranském náměstí nebo v Radlické ulici.

Autobusové pruhy zřízené v roce 2020 (Pramen: ROPID)

• Bělohorská, mezi Říčanovou a Tomanovou – buspruhy, úprava režimu v křižovatce (+ cca 800 m)
• Bohdalecká, z centra – buspruh (+ cca 300 m)
• Freyova, od Rokytky k Harfě – buspruh (+ cca 400 m)
• Hviezdoslavova – buspruhy v úsecích zastávek (+ cca 200 m)
• Jeremiášova – buspruhy v úsecích zastávek v rámci cyklointegračních opatření (+ cca 200 m)
• Kamýcká, od Suchdola ke železniční trati – buspruh do centra (+ cca 900 m)
• Malostranské náměstí, na jih – jízda bus po tramvajovém tělese (+ cca 100 m)
• Michelská, od Kačerova do centra – prodloužení opatření ve směru do centra (+ cca 300 m), zvýraznění z centra
• Modřanská, od Československého exilu k vjezdu do Pikovické – buspruh (+ cca 700 m)
• Na Jelenách, od Chilské ke Kunratické spojce – buspruh (+ cca 5000 m)
• Novovysočanská, z centra u zastávky Skloněná – buspruh (+ cca 200 m)
• Olbrachtova, od Budějovické po vjezd od AO Budějovická – buspruh (+ cca 100 m)
• Opatovská, obousměrně v celé délce – úpravy a změny původních buspruhů
• Plzeňská, mezi zastávkami Krematorium Motol a Hlušičkova – buspruh, zřízení přechodu (+ cca 700 m)
• Prosecká, do centra u zastávky Kundratka (+ cca 50 m)
• Rabakovská, u zastávky Plošná do centra – prodloužení buspruhu + úprava přechodu (+ cca 200 m)
• Radlická, západně od ulice Na Laurové – buspruh na tramvajovém tělese (+ cca 1300 m)
• Tupolevova, u Veselské – úpravy a prodloužení původních buspruhů (+ cca 250 m)
• Türkova + 5. května – komplexní změna dopravního režimu včetně buspruhů (+ cca 250 m)
• Ústecká, od ulice K Ládví k Žernosecké – buspruh (+ cca 250 m)

• Celkem nové buspruhy ve vozovce: cca 6 400 m
• Nově jízda BUS po tramvajové trati: cca 1 400 m
• celkem: cca 7 800 m

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Siváček

Tak BUS pruh v ulici K Žižkovu bude zcela zbytečný, neb pravé pruhy jsou už naprosto nesjízdné. Nepředpokládám, že by byl Ropid domluven s TSK na rekonstrukci povrchu před zřízením pruhu, čili toto je příklad místa, kde si jen Ropid a město vykáže formálně práci, ale reálnému provozu to spíš uškodí (budou tlaky, aby BUSy projížděly těmi krátery a ne levým i pruhy). Nerozumím proč si Ropid aspoň nezjistí stav komunikace než něco plánuje.

Josef

Dneska jsem si konecne vsimnul toho buspruhu co je v ulici Olbrachtova, to musim rict, ze jsem nepochopil, to jsou uplne vyhozeny penize.

LeKon

Další přehlídka totální zbytečnosti

MartinS.

Do dneška jsem nepochopil loni zřízený buspruh na Plzeňské z centra mezi zastávkami Krematorium Motol a Hlušičkova. Tento úsek z centra se nevyznačuje žádným dramatickým provozem, aby po něm nemohl autobus skoro 24/7 plynule projet a jezdí po něm jen autobusy linek 180, 304, 380, takže 14 autobusů za hodinu ve špičce. Bus pruh začíná před zastávkou Krematorium Motol v pravém pruhu, to bych s ohledem na zastávku ještě pochopil, ale na nejbližší křižovatce přechází do levého pruhu, takže autobus by měl 2x dávat přednost vozidlům v průjezdném pruhu. Ale jinak jsou to jen zbytečné čáry na vozovce, protože autobusy… Číst vice »

Grossák

V odpolední špičce vznikají kolony aut před přechodem k zastávce Hlušičkova.

Twix

Tady je větší průšvih právě to, že průjezdný pruh se v té křižovatce přesouvá z levého do pravého. Když se na té křižovatce chci napojit na Plzeňskou (a takových aut výrazně přibylo když se to propojilo kolem nového parkoviště s Mrkvičkovou), vidím že auta se blíží jen v levém pruhu, můžu tedy v klidu najet do pravého… a ku*va, vždyť oni jedou do toho samého pruhu…

...

Přemalovat pruh zvládne a přidat značky, to je jednoduché a zvládne to kdokoli. Postavit tramvajovou trať na vlastním tělese, s tím je spousta papírování a to by museli v DP a na magistrátu taky něco dělat…

Jižan

A také dělají. Za měsíc začne stavba TT Barrandov – Holyně, na podzim Modřany – Libuš.

robert

Super, MHD bude zase plynulejší a autíčkáři nebudou obtěžovat. 🙂

Xyz

chcel by som mat vas optimizmus

este je otazne kto tou MHD bude cestovat ked z nej vsetkych ludi vyhnali opatreniami a tazko sa do nej zase budu vracat

robert

Já jezdím MHD už od základky bez přestávky.
Ale vy si je na Slovensku malovat nemusíte, není to povinné.

LeKon

strč si tu svou MHD někam a přestaňte nás autíčkáře obtěžovat poloprázdnými zbytečnými krabicemi

Citytrans

Buspruhy většinou OK, ale proč v nich v Kukulově ulici v Praze 6 busy většinou nejezdí, když už se to opatření udělalo, je mi záhadou…

Márty

Ve spodní části je pruh neuvěřitelně špatně vymyšlený, tvoří akorát nebezpečné situace. V části u Ladronky to také tolik nechápu, ale myslím, že to bude také tím, že bus nemá na konci přednost před auty, ale naopak.

pkajetan

Když sednete v centru Berlína do auta, zařadíte se do jednoho pruhu a jedete směr Praha (i v centru Berlína máte ceduli s názvem nějaké Prahy) jedete a věřte, že ten pruh až do výjezdu na dálnici nemusíte změnit. To samé ve Varšavě.
Zkusili jste někdy jet z Kamýka dolů do Modřan k poliklinice v dvojpruhu?
Na každé křižovatce musíte svůj pruh měnit, protože odbočuje, jednou vlevo, podruhý v pravo. Tohle nemůžou vymejšlet idioti. Tohle je práce dopravních vzdělanců a odborníků na dopravu dneška.

Pražec

Na to jsme v Praze experti. Je zajímavé, že při snižování počtu pruhů se většinou pedantsky dodržuje zásada, že se pruhy ukončují zleva, aby se dalo správně zazipovat. Když je např. kvůli opravě třeba sebrat pravý pruh, sebere se levý a vzniklý jednopruh se teprve potom přesune vlevo. Jenže na dálnicích kolem Prahy se často mění dvou a třípruh s tím, že se z pravého pruhu stane odbočovák – kdo chce pokračovat rovně, musí najednou zipovat zprava. Z toho důvodu pak řidiči, kteří si přesně nejsou jistí, kdy změna nastane, radši jedou celou dobu uprostřed. Tím dálnice buď fakticky přijde… Číst vice »

FlyingJ

Máte naprostou pravdu a bohužel to není jen na dálnicích, zásada o které píšete se ani v Praze takřka nedodržuje. Např z Chodova dolů na Roztyly byly vždy dva pruhy, nyní před křižovatkou z pravého pruhu udělali na 50 metrů pruh pouze odbočovací. Jeremenkova, Na Strži, tam je zase několikrát pravý pruh ukončený parkujícíma autama. Nebo ul. Pod Kaštany směr Letná, celé je to čtyřpruh ale průběžný pruh je na střídačku někdy vpravo, někdy vlevo, někdy oba 😀 Je v tom hroznej bordel (aspoň v Praze) a vytváří to konfliktní situace když to někdo nezná a musí se řadit na… Číst vice »

Kalanis

A není tahle idiocie v nějakém papíru typu Norma? Na tohle jsou úřední krysy experti.

Leinad

Paragraf který by to přímo nařizoval, mi zatím žádný úředník neukázal. Spíše norma nezakazuje úředníkům jistou kreativitu.

pkajetan

Á „piráti“ letos zneprůjezdní dalších 4,5 km silničních komunikací v Pze!
Doufám, že opět nebudou prachy na opravy vozovek! Tedy kromě tradičních a osvědčencýh tunelů jako D1 po Průhonice a sjezdy, nájezdy a mosty na Čerňáku D0/10/11.. Like!

Jirka

V Praze a okolí je problém, že neustále přibývá lidí a nové silnice se nestaví. Praha by mohla postavit radiály – Radlickou, Břevnovskou, pokračování Vysočanské, Blanku II, obchvaty Písnice, napojení Komořan na okruh a další. Problém je, že u staveb pro IAD je nulový posun v přípravě.
Dá se očekávat, že kolony budou čím dál delší a stání v kolonách samozřejmě opotřebovává povrch více, takže i častější výměny povrchů.

Filip Jirsák

Nové silnice znamenají akorát více aut. To není dobré řešení problému, že je aut mnoho. Aby aut ubylo, je potřeba naopak alespoň o něco méně protežovat IAD. Třeba právě vyznačením vyhrazených pruhů.

Jirka

Je omyl se domnívat, že větší kolony = více lidí přejde do MHD. V praxi to tak nefunguje, akorát jsou větší kolony. MHD je stejně v některých částech na hraně kapacity a buspruhy všude nevytvoříte. Hodně lidí používá auto jako pracovní nástroj – má v něm nářadí, vozí objemné věci. Někteří prostě MHD nepojedou už z principu. Né každý pracuje v kanceláři a né každému jezdí MHD co pár minut před dům.
Pokud se má Praha rozvíjet, tak se musí stavět a to jak infrastruktura pro MHD, tak i pro auta.
Lidi v Praze a okolí neustále přibývají.

Jakub P

To záleží právě na tom, jestli MHD v těch kolonách trčí taky, nebo jestli MHD může projet kolem kolony rychleji. Ukazuje se totiž, že počet lidí, kteří jedou autem, se ve městě celkem logicky ustálí +- tak, že doba jízdy autem odpovídá době jízdy nejrychlejší alternativy. Proto MHD váznoucí v kolonách aut skutečně ničemu nepomůže, MHD či jiná alternativa, která má volnej průjezd, pomůže hodně. Ti lidé, kteří autem skutečně jet musí, samozřejmě existují, ale není jich tolik, zdaleka netvoří většinu lidí v autech v Praze a kdyby v autech zůstali jenom oni, městu by se hodně odlehčilo. Proto investice… Číst vice »

Jirka

Lidi, kteří cestují autem stejnou dobu jako MHD, tak téměř vždy využijí MHD. Lidi, kteří jezdí autem, mají volbu například 50 minut autem nebo 2 hodiny MHD. Volí auto. Za 5 let do Prahy a okolí přibude dalších 100 tisíc lidí. Část pojede MHD, část auty. Ve výsledku se kolony jen prodlouží. Praze chybí investice do infrastruktury a to jak vlak, tak silnice.

Jakub P

Presne tak. Proto kazdy vyrazny zrychleni MHD pomuze i s auty.

Mimopražský

Sněhová kalamita před třemi týdny. Linka 375. I přes to příjezd do Vinoře včas, na výjezdu z Vinoře +3 minuty, příjezd do Kbel +17 minut, příjezd Českomoravská +29 minut. Důvod zpoždění: kdo měl do zadele díru musel jet autem.

LeKon

Já bych přestal protěžovat především zbytečnou MHD

Jakub P

Pokud jezdíte po Praze nebo jiným velkým městě autem, měl byste být vděčnej za každýho jednotlivýho člověka, kterej se po tom městě pohybuje jinak (ať už MHD, pěšky, na kole…) a nepřidává další auto do kolony před vás. Pokud by MHD v Praze přestala fungovat a všichni sedli do aut, nikdy to ty ulice nemaj šanci pobrat. Ani kdyby okamžitě zabraly veškerej prostor tou MHD uvolněnej. IAD je bohužel prostorově tak zoufale neefektivní, že i na pohled téměř prázným pruhem pro busy projede za hodinu víc lidí, než zaplněným pruhem pro auta vedle…

Poudy

Kdyby raději opravili ulice, cesta zmíněnou 136 je na odrovnání zad, cestovat tím denně by mě nedonutil nikdo a to něco vydržím.

libcha

A není to částečně způsobeno i konstrukcí nasazovaných autobusů SOR?

Řiditel

Citybusy byly ještě horší kostitřasy než jsou SOR. Tím myslím čistě jen odpružení a komfort jízdy na nerovnostech, ne kvalitu a spolehlivost!

Poudy

Městský autobus asi nebude nikdy tlumit tyhle tankodromy. Problém je na straně podfinancované dopravní infrastruktury v Praze.

LeKon

snad se jim ty SORy všechny rozsypou

Poudy

To doufám.

Pedro

Praha by hlavně měla urychleně začít opravovat souvisle povrchy a dlouhé úseky vozovek, které jsou v katastrofálním stavu. A nejen hlavní tahy.

PIDofil

Nic proti tomu, to ovšem patří do kompetence jiné instituce než ROPIDu a dopravců v PID – ti na tyto problémy mohou jen upozorňovat a žádat o zjednání nápravy.

Leinad

A buspruhy snad ROPID maluje?

Jediné co, tak DPP bojuje proti jízdě po kolejích (Průběžná – jeden pruh, bus stojící na „Staré Strašnice“ sanitka neonjede).

Citytrans

Ano, s tím nelze než souhlasit. A třeba v Motole taková ulice V Úvalu, to je fakt lahůdka, zvlášť pro pacienty přilehlých zdravotnických zařízení.

Xyz

a bude aj niekto kontrolovat jazdu v tychto pruhoch? lebo inak su tak na dve veci podla mojej skusenosti

Beekee

Pěkná mapka. Jen mi tam ještě chybí očekávané úspory v prům. době jízdy / počtu autobusů / počtu řidičů.

Řiditel

Ta ulice K Žižkovu, tam bude nejdřív opraven povrch nebo se jen namalují pruhy pro busy? Já jen, že ta ulice je tak rozbitá (zejména pravý pruh), že tam autobusy jezdí v levých pruzích. Aby to nedopadlo jako na Českobrodské v Hrdlořezích kde je z kopce od Běchovic směrem do centra vyhrazený pravý pruh a busy stejně jezdí v levém, protože ten jejich je tak rozbitý, že se tam nedá jet. Koneckonců i ta Freyova je na tom podobně.

Poudy

Mě osobně by zajímalo kdy zmizí z Freyovi kočičí hlavy z původních zastávek u nádraží. Autobusy na tom v obě rychlosti dělají slušný bordel, lidi co nad tím jako okna musí být úplně odváření.

pkajetan

Jezdím po Praze autem od roku 1985.. Mám ji proježděnou křížem krážem. Znám poslepu všechny výmoly a hlavně kanály a ruzné jiné vychytávky.
Jsou stále na stejném místě, od komančů přes tyhle čučkaře.
Lidi nikdy nikoho nezajímali.

anonym03

A MHD ji taky máte proježděnou? U tramvají se zrovna změnilo skoro vše. 😉