Praha – Kodaň už příští rok. České dráhy potvrdily start nové linky s ComfortJety
Vlak Českých drah v Hamburku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz![Vlak Českých drah v Hamburku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/cfjteham.jpg)
![Vlak Českých drah v Hamburku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/cfjteham.jpg)
K zásadnímu zrychlení dojde vybudováním tunelu mezi Německem a Dánskem.
K zásadnímu zrychlení dojde vybudováním tunelu mezi Německem a Dánskem.
Taky by mne zajímalo, proč není přímý vlak z Prahy do Paříže, když za starých časů jezdil.
Protože letenka stojí sedm stovek a s tím by nešlo konkurovat.
No proč ne. Osobně bych ale uvítal noční vlak do Paříže, nebo klidně i denní. Velká města po cestě jsou. Jen v západních Čechách je to přes železniční Kotěhůlkov.
To bychom asi nejdřív museli konečně projektovat VRT z Plzně na Mnichov, abychom se vlakem někdy podívali do Paříže (za rozumný čas)-do mnichova by to klidně mohlo být do 3 hodin a z Mnichova jezdí již dnes tgv do Paříže za 5:30. Tj to by se již dalo normálně použít.
Nová trať mezi Německem a Kodaní, jejíž součástí bude podmořský tunel, vede přes několik ostrovů spojených mosty, někde se staví úplně nová trať, jinde dojde k elektrifikaci stávající plus zdvoukolejnění. Bude na max. rychlost 200 km/h. Za Kodaní pokračuje trať do Malmö přes jediné pevné spojení mezi Dánskem a Švédskem. Bude to tedy i přímé spojení Německa se Skandinávským poloostrovem.
Tak přímé spojení Německa se Skandinávským poloostrovem existuje v podobném stylu už teď, akorát je ta trasa přes Jutský poloostrov a Fyn delší. Noční vlak Snalltoget přímo spojuje Berlín se Stockholmem.
Dokonce vlaky dvou různých dopravců: podobnou linku jako Snalltaget provozují i švédské státní SJ.
Tou dočasnou trasou ale bude taky potřeba dočasně více souprav. Jak tohle bude řešeno?
Proč by bylo? Jedna tam, jedna zpět. Kde vám vzniká třetí, čtvrtá souprava?
Pokud v daném intervalu trvá jízda o několik hodin více, tak se taky vícekrát křižuje. A každé křižování (nebo příliš rychlý obrat) = souprava navíc.
Nepovídejte. A v jakém intervalu se ten spoj jeden tam a jeden zpět během dne bude křižovat? Co myslíte? Kolik oběhů za den ta jedna souprava stihne? Myslíte, že pojede v pět ráno zpět, tam bude mít půl hoďky na obrat a pak pojede zpět, aby do půlnoci byla zpět? Nebo jak? 😉
Ať je to jak chce, Budapešť si zaslouží CJ nejméně.
Takže na vnitro dáme Béčka a honekry, ale do destinace, která je levnější a rychlejší letadlem, dáme comfortjety. Aha.
Dvě kontrolní otázky.
1) Ústí – Praha – Brno – Břeclav je mezinárodní nebo vnitro trasa?
2) Myslíte si, že by si trasa z Kotěhůlek do Horní Dolní na CJ vydělala, kdyby nebyla spojená až ven?
Když uvidíjou přímou mezistátní linku někde v zahraničí, se zahraničním dopravcem s vlakem na úrovni, tak to budou chválit, jak je to super a proč to není standard i pro nás. Když se to objeví u nás, tak budou láteřit.
Kodaň nádherná… ale mám takový pocit, že tato cesta bude stat min 4krát tolik co zpáteční letenka…. Takže opět nahovno.
4krát tolik snad ne, Hamburg stojí okolo litra, tak bych očekával úměrnou cenu. Jen ta cesta bude dlouhá až dost. Pro cesty z ČR už je to relace spíše na noční vlak nebo to letadlo.
Do Hamburku jsem jel minulý rok-nakonec jsem tedy zvolil přestup v Berlíně na ICE (jednak protože to bylo levnější, druhak protože jsem chtěl vyzkoušet top vlak v Německu)-jednosměrná cena byla za 660 Kč-což mi přijde jako hodně férová cena (samozřejmě se musí koupit měsíc dopředu, ale to letenka taky). Do Kodaně by to dávalo smysl když to bude v takovémto tarifu za 1000 nebo jen něco málo nad to, jinak to samozřejmě nemá cenu oproti letadlu.
Zaplatím si dražší a pomalejší vlak, protože mě už nebaví omezení ohledně věcí v palubním zavazadle (dělit hygienické potřeby a léky na suché a kapalné; z klíčů sundat malý nožík-přívěsek Victorinox atd.), nepříjemné čekání u nástupní brány a stísněný prostor v sedačce. Jsem už starší člověk, 50+, dávám přednost pohodlí před cenou. V mládí to bylo obráceně. Z toho mi vychází, že je nejlepší mít obě možnosti, každá si najde svého zákazníka.
Jj, letecká doprava potřebuje pozemní konkurenci jako prase drbání. I být zavřený v ohrádce bez WC, to se vám na nádraží nestane. S vlakem se vám také těžko stane, že skončíte o 100 km jinde, protože se uráčila být mlha. Ve 20 je to celkem fuk, v 50+ s těžkým kufrem problém. Vždycky jsou tu výhody a nevýhody, co se dají zvážit.
Zrušené vlaky u DB jsou rozhodně častějším jevem než diverty letadel…
zas na druhou stranu – s letadlem se vam tezko stane, ze nekde dojde k vykolejeni / srazce s autem / poruse vlaku.
spolehlivost leteckeho spojeni bych v porovnani s zeleznicni zas tak nepodcenoval 🙂
Taky bych asi radši viděl hezčí vlaky do Ostravy, Vídně a nebo Berlína než někam, kam se nevyplácí neletat…
Tak přesně tam to právě jezdit bude – tedy do Vídně i Berlína, ta Ostrava asi omezeně, i když teď to tam jezdí.
Ano, víme, vždycky je všechno na nic, pokud to neodpovídá vašim představám.;-) Jen, to musí být těžký život. Všechno furt na nic… 😉
Tak to je dobře že už to víte. Já jen že teď můžu koupit jízdenku z Prahy do Kodaně bez jakýchkoliv slev za 2330 Kč na obě ta denní spojení (s přestupy), odjezd dva týdny ode dneška. Zpáteční letenku za 600 Kč ve stejném termínu se mi ještě najít nepodařilo.
Sice předčasný dotaz, ale kam budou přesunuty vozy z Ex3 a Ex5 po dodávce ComfortJetů?
Třeba Bbdgmee mají přejít na R10 do základní soupravy (v rezervačním systému vůz 370).
Ex5 na Ex1 a Ex3 na všechno možné.
Tak to je pro mě a mojí rodinu jasná volba na víkend 👍
Do kdy mají vlastně ČD smlouvy na mezinárodní Ex linky (Ostrava – Žilina/PL, Praha – Brno – Vídeň/Budapešť, Praha – Hamburk)? Co bude potom až smlouvy vyprší? Bude výběrko? Nebo tyhle linky přejdou na plně komerční režim?
Smluvní strany se dohodly, že Veřejné služby v drážní dopravě podle této Smlouvy budou Dopravcem provozovány v období (dále jen „Doba plnění“) od začátku platnosti jízdního řádu pro období 2019/2020 do doby, která je vymezena na jednotlivých linkách takto: a) na linkách R14B a R27 do konce platnosti jízdního řádu 2019/2020 (jeden rok), b) na linkách R9, R10 a R23 do konce platnosti jízdního řádu 2020/2021 (dva roky), c) na linkách Ex6 a R16 do konce platnosti jízdního řádu 2023/2024 (pět let), d) na linkách Ex7, R11A a R17 do konce platnosti jízdního řádu 2024/2025 (šest let), e) na lince… Číst vice »
a jelikož u linek Ex3 a Ex5 došlo k investici do souprav tak je smlouva prodloužena o dalších 5 let do 12/2034
Dík, to jsem ani nevěděl.
Rekonstrukce úseku Dresden – Berlín začala někdy kolem roku 2003. Hotovo má být někdy 2029. A rychlost pouhých 200km/h. Je škoda že tento rovinatý úsek, není na vyšší rychlost.
200 se tam jezdí už teď.
Na třetině trasy. Prostor pro zrychlení tu je.
Určitě tam je prostor pro zrychlení, zejména odstranění 50 km/h v úseku Wünsdorf – Zossen, kde je trať vedena velmi podmáčeným terénem.
Tohle „teď“ je od grafikonu? V létě jsem tam jel 2x a přes 160 jsme nejeli nikde.
200 km/h tam jezdí jenom vlaky, které obsluhuje jednotka KISS, zejména to jsou spoje Drážďany – Roztok, je to z toho důvodu, že tyto jednotky v úseku, Hohenleipisch až Wünsdorf, už mohou jezdit pod dohledem ETCS.
A Vectrony snad ne?