Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Vylepšené Vysočany a nová zastávka Rajská zahrada. SŽDC zrychlí trať do Nymburka

Nádraží Praha-Vysočany, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Nádraží Praha-Vysočany, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Přes čtyři miliardy korun plánuje investovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do zlepšení trati mezi Prahou a Nymburkem v úseku mezi nádražím Praha – Vysočany a Mstěticemi. Součástí projektu je i modernizace vysočanského nádraží nebo vybudování nové zastávky Rajská zahrada.

SŽDC už vybrala projektanta: zakázku za 142 milionů korun získala společnost Sudop Praha. V soutěži podala nabídku ještě společnost Sudop Brno, která byla o 9,5 milionu korun dražší. Na modernizaci tratě má navázat další úsek ze Mstětic do Čelákovic, u něj ještě probíhá soutěž na projektanta. Stavět se má začít v roce 2019.

Jednou z největších akcí celé zakázky má být modernizace železniční stanice Praha – Vysočany. Ve stanici se počítá se třemi novými nástupišti a jejich zastřešením. „Všechna nástupiště budou propojena zrekonstruovaným a rozšířeným podchodem v nové poloze, zároveň vytvářející pěší propojení mezi ul. Paříková/Podnádražní a U Vinných sklepů,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Na nástupiště mají vést eskalátory a výtahy.

Ze stávajícího podchodu zůstane vstupní portál, který bude začleněn do konstrukce nové fasády odbavovací budovy. V ní bude i například čekárna či veřejné toalety.

Nepůjde o jedinou změnu na nadražích a zastávkách: dojde k přestavně nástupišť v Zelenči a Horních Počernicích. Nová nástupiště budou  s nástupní hranou 550mm nad kolejnicemi.

Nová zastávka Rajská zahrada, vlaky na 150 km/h

Na trase vznikne dlouho diskutovaná zastávka u stanice metra Rajská zahrada. V koordinaci s Prahou zde má vzniknout i lávka přes Chlumeckou ulici a propojení s trasou metra B.

Úpravy 14,7 kilometrů dlouhé trati mají zkrátit jízdní doby a zvýši kapacitu dráhy, součástí je i rekonstrukce výhybny Skály. Namísto stávající maximální stokilometrové rychlosti s omezeními na 60 kilometrů v hodině má dojít ke zrychlení až na 150 kilometrů v hodině pro klasické soupravy.

Na rozdíl od řady jiných modernizovaných tratí nepočítá SŽDC, že by měly podél trati vyrůst nové protihlukové stěny. „I  při zvýšení počtu vlaků dojde ke snížení hlukové zátěže,  není pro tuto stavbu nutné navrhovat žádná protihluková opatření. Ve věci již bylo vydáno územní rozhodnutí, proběhlo odvolací řízení a přezkum. Územní rozhodnutí je platné bez protihlukových opatření,“ dodal Illiaš.

Celkové náklady odhaduje SŽDC za celou akci 4,3 miliardy korun. Plán počítá se zahájením prací v březnu 2019 a dokončením v květnu 2023.

 

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tři nástupiště ve Vysočanech znamenají tři ostrovy, nebo tři hrany?
    Škoda, že se v součinnosti s městem nikterak neřeší přístup od autobusů, chtělo by to zastávku na estakádě zhruba v místech, kde most přechází do zářezu a odtud nějaký vstup do podchodu. Jiný účel, než přestup na autobusovou tangentu, totiž Vysočany nemají – přestup na metro, a to výrazně kratší, bude i na Rajské Zahradě a pro osobáky na Masaryčce.

  • Re.Jouda: Ani tak Mstětice, mě netrápí. Tam stačí šikovný developerský projekt. Pár stovek bytů, nějaké domky, trocha silnicí, chodníků, sem tam dětské hřiště nebo volnočasový plácek, kousek cyklostezky, kapku zeleně, školka, a hlavně multifunkční zastávku. Nebo spíš víceúčelový terminálek. Vytápěná čekárna, automat na jízdenky, podchod, zdravotní středisko, pošta, supermarket, p+r, bus zastávka. A taky kvartýr pro ukrajinskou rodinu, která místo nájmu bude po práci uklízet. Ale tento model je na západě už dávno funkční.
    Spíše mne trápí kapacita trati. Že se aglomerace bude rozšiřovat je bez diskuse. Ale za předpokladu, že jednou dojde na prodloužení tratě z Milovic, dále na Mladou Boleslav a snad se i dostane na železniční spojku před Turnovem. Bude trasa dostatečně kapacitní? Také by stála za úvahu jednokolejná spojka na tzv. pravobřežku. Zejména mají li se opravovat Nelahozeveské tunely. Počet obyvatel v širším obvodu metropole bude kontinuálně stoupat, stejně jako to můžeme pozorovat jinde. A tím i nároky na dopravu a její intervaly. Nestaví (opravuje) se trať na chvíli, ale na generace dopředu.

    • Nic neroste do nekonečna a ne v celé trase nacpete čtyři koleje. Tři se dají využít k Černému Mostu. Jedna by měla časem přibýt také směrem do Všetat. Možná by bylo na čase zvážit i zvrácení trendu – minimalizaci zemědělství již doprovází digitalizace kanceláří, takže není tak nutné celou zemi stěhovat do jednoho místa a vyrábět na jedné straně džungli a na druhé poušť. Kapacitu lze navíc řešit i systémem zabezpečení, nejen rozšiřováním staveb. Spíše mne zaráží „rychlost až 150 km/h“ – v jak dlouhých úsecích vůbec a proč ne rovnou 160, na niž se konstruují vozidla…

  • Rekonstrukce stanice Vysočany je opravdu smutný plán. Ve dnešním stavu funguje i vypadá hezky, navíc ten tunel pod ní by se dal i považovat za památku. Jestli z toho udělají něco jako Hostivař, bude to vypadat uboze.

    • Také jsem zvědav na tu novou budku a výslednou podobu začlenění tunýlku. Podle mě klidně mohli opravit dnešní budovu, obnovit hospůdku, zřídit tam pár bytů nebo kanceláří (rozdíl oproti domům u nádraží žádný) a nový podchod postavit o kus dál samostatně, s výlezem za budovou. Snad z toho aspoň nebude přílišná opičárna.

  • No hlavne abynezapomeli na vysokorychlostni vlaky, ktere budou pres vysocany jezdit a planovanou odbocku do tunelu prosek… Aktualni to asi neni, ale aby se tam nemuselo znovu hrabnout pozdeji…

  • A výsledkem asi bude taky, že nejspíš zavřou nádraží a čekárnu v Mstěticích. Čímž se pro některé stane vlak celkem nepoužitelný.

  • Mne by zajímalo, jak chtějí vyřešit ten problém se zámkem, s tou šikanou, kolem zámku, toho moc neudělají, aby jim to nespadlo na hlavu.

  • Je to fajn, jen si myslím, že pokud se to opět bude dělat do původní stopy, tak 150 se tam moc jezdit nebude.

    • Já se bojím, že těch 150 je „až 150“ (pro naklápěcí jednotky).

    • odpověď sždc: Navrhovaná rychlost bude 150km/hod pro klasické soupravy s nedostatkem převýšení 130 mm.

    • Tak vždy je otázka na kolika % úseku bude 150:-). Já si myslím, že to bude: Buď to uděláme sice tupě v původní stopě (čímž se to určitě zlepší aspoň na cca 120, což je sice zoufalé) nebo EU prostředky propadnou zcela, protože nic chytřejšího nemáme nachystáno. A trať se stejně rozpadne. (Protože jsme kreslili 10 let vrt na 350 přes Benešov, dávali do katastru a spol.)

    • ad Jan: „(Protože jsme kreslili 10 let vrt na 350 přes Benešov, dávali do katastru a spol.)“

      Prosím? Přípravě VRT se celkem věnovalo tak málo energie, že nelze říct, že kvůli VRT se něco projektovalo málo velkoryse…