Praha dokoupí klimatizaci do nových tramvají, vyjde na stamiliony korun
Cestování novými tramvaje 15T po Praze by mělo být hlavně za vysokých teplo příjemnější, než dosud. Všechny tramvaje 15T od
Cestování novými tramvaje 15T po Praze by mělo být hlavně za vysokých teplo příjemnější, než dosud.
Všechny tramvaje 15T od Škody Transportation budou vybaveny klimatizací. Představenstvo Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) tento týden schválilo záměr dokoupit klimatizaci do 124 tramvají z první série. Ty jdou poznat od novější s klimatizací na první pohled tak, že nemají žlutý pruh na čelní masce.
Po doplnění klimatizačních jednotek i do 124 tramvají z první série by mělo po Praze jezdit celkem 250 tramvají 15T s klimatizací. Na plán minulý týden jako první upozornil server aktualne.cz, informaci dnes potvrdil DPP v tiskové zprávě.
DPP nezveřejnil přesnou cenu za montáž klimatizací, ta bude jasná až po dohodě s dodavatelem. Podle informací deníku Zdopravy.cz by měla být cena zhruba kolem tří milionů korun za soupravu, náklady se tak budou pohybovat kolem 400 milionů korun. Práce na montáži mají začít letos, aby bylo co nejvíce tramvají s klimatizací k dispozici do příštího léta.
„Komfort našich cestujících je pro nás prioritou, k čemuž pochopitelně patří i tepelná pohoda. V první polovině letošního roku již byly zahájeny práce na vývoji klimatizačních jednotek pro tramvaje 15T. Po schválení doplnění tohoto zařízení Drážním úřadem bude proveden nákup a instalace. Předpokládáme zahájení prací na tramvajích z první série ještě v letošním roce, abychom jich zprovoznili co největší množství do příštího léta,“ říká Oldřich Vytiska, technický ředitel DPP.
Druhá polovina dodávky tramvají 15T Alfa je již o klimatizaci doplněna, což se povedlo DPP vyjednat v průběhu kontraktu s dodavatelem. Jde o výsledek doby primátorování Tomáše Hudečka, který vyhrožoval Škodě vypovězením smlouvy. Ta nakonec jako ústupek nabídla kromě změny financování i klimatizaci zdarma. Celkem jde o 126 vozidel,
Doklimatizování jedné tramvaje typu 15T spočívá ve výměně podstropního kanálu, úpravě SW, nové kabeláže, klimatizačních jednotek, poté proběhne i školení a homologace. Tento investiční záměr zahrnuje náklady na montáž v prostorech DPP a zprovoznění vozů po přestavbě, záruku za jakost na dodávku i montáž v délce 24 měsíců a garanci dodávek náhradních dílů 10 let od uvedení do provozu.
Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu, řidič může pouze zasáhnout do tzv. setpointu, kdy může navýšit resp. snížit teplotu v salonu vozu, tedy v prostoru pro cestující, o ± 2 °C. Řidič nemůže jinak ovlivnit chod klimatizace, což je dáno nastavením výrobce. Všechna okna tramvaje lze otvírat, ale účinnost klimatizace tím během horkých dnů ztrácí smysl.
DPP také počítá s průběžným doplněním klimatizací do kabin pro řidiče v tramvajích typu T3R.P. Klimatizace pro řidiče je již v tramvajích 14T a KT8D5.RN2P nainstalovaná. Tramvaje typu T6A5 jsou postupně vyřazovány z provozu a o dodatečném doklimatizování kabin řidičů u tohoto typu DPP neuvažuje. Řidiči dostávají mj. v horkých dnech rozpustný ochranný nápoj, při extrémních teplotách potom dva tyto nápoje.
Klimatizace je nově i v autobusech, aktuálně jich má ve flotile 167 kusů. Dalších 190 ks DPP postupně obdrží do konce roku 2019, tedy rovněž s celovozovou klimatizací. Jedná se o vozy od společností SOR Libchavy.