Praha dohání zpoždění s největším tendrem na nové vlaky. Soutěž na třicet let schválili radní
Jednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná doprava
Ještě tento týden mají vypsání zakázky schválit středočeští radní a pražští zastupitelé.
Kdyby to Škoda vyhrála, tak by to byly možná poslední vlaky téhle značky / první pod novou značkou
To už je fakt tak dlouho? Ten čas letí…
Co všechno je v téhle kategorii na trhu a jaké jsou ceny?
Stadler KISS
Hitachi Caravaggio
Alstom Coradia Max / Coradia Stream DD
+ evoluce Bombardier OMNEO pod Alstomem
CAF Civity Duo
Siemens Desiro HC (tam je ovšem problematická koncepce hnacích vozů s podlahou 760 mm)
No a pak bájná Škoda 22Ev, kterou svět neviděl.
Ceny jsou víceméně srovnatelné, liší se to podle konfigurace, výbavy a počtu.
Ano, 22Ev ještě nikdo neviděl, přesto mají na netu „Lieferzeitraum“ (google to přeložil jako „dodací lhůta“) 03/2024 – 12/2027
„Dodací lhůta“ je „Lieferzeit“. „Raum“ je prostor, tedy „tak nějak okolo“. Ale pozor, „Traum“ je sen. 😀
Jooo, díky za Hitachi!
Talgo VITTAL bych ještě doplnil.
Musíme to natahovat co to půjde. S každým dnem navíc roste přeci výhoda jediného dopravce, který tam může reálně jezdit. Nové jednotky nikdo do té doby nevyrobí a ČD už Elefanty mají!
Tak proto tam je i ten odkup elefantů novým dopravcem.
A ČD něco takového podepsaly? Pokud se nepletu, tak Elefanty koupili za svoje.
Ano, už před nějakou dobou to podepsaly v dodatku rozšiřujícím provoz PID podle stávající smlouvy.
Radní Hřib má zjevně politický problém, schválení tendru v radě mu trvá o tři čtvrtě roku déle, jeho „reformu“ ZPS ještě nikdo neviděl. Buď je zcela neschopný ten materiál připravit a nebo se mu nedaří politické jednání k projednání návrhů. A protože to není raketová věda, tak bych si tipnul to druhé a znamená to jen, že do konce volebního období bychom neměli v Praze čekat žádné zásadní politické rozhodnutí.
Problém je Benda. )ODS).
Co jednotky, ale kde vyřešit jejich odstav? V tomto státě si nedovedu představit, že by se někomu podařilo postavit odstavné a servisní zázemí pro tolik souprav za tak krátkou dobu. Leda že by ČD na několik let pronajalo kus kapacity jihu.
Kde konkrétně na Jihu? Už teď je kapacita přečerpána a odstavuje se v okolních nádražích. A to má v dohledné době začít největší omezení v souvislosti s rekonstrukcí…
Tak jelikož do té doby nějaké výkonny ČD ztratí, včetně těch v Praze, tak by nějaké místo mohlo vzniknout?
Zase tolik ne, jsou to jen 4 roky a moc soutěží teď nebude. Krom Vysočinskych rychlíky asi nic moc ne. Maximálně rychlíky na západ.
Hlavně volno tam musí mít už v době podání nabídek. Nevím jestli u takhle obrovský zakázky si někdo dovolí podat nabídku bez 100% jistoty zázemí.
No právě a to je pointa mého příspěvku.. ČD mají jako jediní zázemí a ostatní ho těžko dokážou postavit, tak aby to nezamíchalo kartami pro ČD
Ani ČD nemá zázemí pro tolik jednotek, kolik je potřeba jako minimum pro rok 2029, natož potom.
Tak pokud to bude potřebovat kdokoli jinej, bude to logicky znamenat, že ČD o část výkonů v Praze a okolí přijdou.
https://zdopravy.cz/mzp-schvalilo-nove-prazske-odstavne-nadrazi-stavet-se-zacne-za-rok-198478/
V tomto státě …
Je to pro „až devět souprav najednou“, ale přibýt jich má několik desítek hned v prvním roce, a pak další.
Docela by mě zajímalo, kdy je přibližná doba uzavření nabídek do výběrového řízení a vyhlásení výtěze
Poněkud předčasný dotaz 🙂
Tak hlavne to rychle vysoutežit , aby se to stihlo vyrobit.
To zas bude hodně odvolání, těžko…
Taky si myslím, že se to nestihne.
Co se má do té doby stihnout zadrátovat? Zbraslav asi jen ve vlhkém snu, co?
Do té doby asi nic, ale během provozu se snad něco stihne. Minimálně Všetaty.
Kladno a dále do Kralup.
Kralupy – Kladno – Praha-Ruzyně.
Úsek Praha-Ruzyně – Praha-Veleslavín by mohl být dobrý závod ve zpoždění s touhle soutěží. Totéž platí o Beroun – Karlštejn – Černošice.
Také Masaryčka a Bubny.
Zdice – Březnice- (Písek). Tedy dle plánu, takže když dobře, tak během provozu.
Ok, ale tam bude jezdit maximálně něco velikosti pantera.
Budete kupovat něco dalšího a budete dělat zbytečně přestup? Navíc si rozhodíte spoje jedoucí na171 na 170 a 200.
Copak místní minusaři ještě nečetli nic o Sp do těchto měst? Vzhledem ke stavu výstavby tunelu to těch 30 let jinudy než kolem vody nepůjde.A pokud necháte zastavit na 171 něco nízkokapacitní ho, tak je z toho vlak v Bangladéši.
Po trati stávajících parametrů, jen s dráty? Když jsme tam nechali dostavět dálnici? To už spíše věřím rozpojení soupravy do směrů Příbram/Hořovice…
A máte dálnici až do Prahy? Navíc je D4 i I/4 od Jíloviště pouze v profilu 2+2 na substituci dvou dálnic je to sakra málo.
Navíc panter nesplňuje tento požadavek kraje pro vozidla via Příbram „Nové dynamické jednopodlažní elektrické jednotky s maximální rychlostí až 200 km/h. „
To jsem zvědav, jak při prosté „drátizaci“ ze Zdic do Písku (a věčném čekání na berounský tunel) těch 200 km/h využijí…
Na 171 jsou místa, kde je vmax menší než 100. Už Žabotlam se rozjel a nudil.
Vy snad nevěříte, že na trati z Prahy do Mnichova bude maximální rychlost zvýšena na 200 km/h do roku 2030? 😀 😀
Schválně, dostaneme překvapení v podobě ,,něčeho” od Schadewerke ?
Nebo se dočkáme zajímavých jednotek od Alstomu či Stadleru ?
Tramvaje od Škody jsou v pohodě.
Pujdou do toho s něčím co vychází designove z tech pěti push pull souprav.
Škoda 22Ev, už jsem tu o tom psal mnohokrát…
Ale veřejně k tomu nic není.
Je toho dost. Byl úvod v Železniční magazínu a na veletrzích jsou toho plné stojany letáků.
V podstatě to budou dvě jednopodlažní hnací hlavy B’0 B’0 a dva nehnané patrové vozy. Nový trakční řetězec se SiC měniči, design částečně vycházející ze 13Ev ale podle mě se dost blížící Flirtu3.
Díky za info
Které číslo ŽelMagu?
Číslo nevím.
Vizualizace třeba zde:
https://pracezdopravy.cz/department/zeleznicni/page/5/
dyť je tu máte několikrát vizuálně i na zdejším serveru..bannery kde škoda hledá zaměstnance jsou s touto jednotkou
A Škoda 22Ev bude patrová? Z těch pár obrázků na netu to nevypadá. Protože 400 míst (410-420) by měl pětivozový nástupce panterů. Ale ten by v pražském příměstu nemohl jezdit ve dvojici. Měl by kolem 132 metrů, tedy dvojice 264. To se nevejde k nástupištím.
2 hnací krajní jednopatrová a 2 patra vložená bez trakce. Vizualizace je na bannerech na práci od Škody
A já už myslel, že se dočkáme designově podobných jednotek jako NIM Expressy nebo vlaky kolem Ostravy. Trochu škoda. 🙁
Když okolo všech odstavných ploch dáme žiletkový drát, tak grafity máte vyřešené, nikdo nepoleze přes žiletkový ostnatý drát, leda, že by neměl rozum
Ty odstavné plochy jsou na Masarykově nádraží, vnějším v Ústí nad Labem, Kolín, Nymburk, Lysá nad Labem, Poděbrady, Milovice, Praha Vysočany, Benešov u Prahy, Praha Horní Počernice, Beroub os. nádraží.. Jak tam chcete stavět kolem nástupišť ostnaté dráty? Nebo si myslíte, že večer přijedou všechny soupravy do Prahy ONJ a ráno všechny zase vyjedou?
A co zkusit aktivní ochranu. Možná by se dala prosadit i legislativně za ty čtyři roky.
Ochranka vs. strovedoucí 3:1, spletli si sprej a termosku v té tmě…
Jenže já nemyslel lidský faktor. A omyl lze eliminovat indikací hnacího plynu spreje, který je navíc sám osobě hořlavý. Takže termosku eliminujete.
Aha. A jakou to bude mít spolehlivost, kolik bude falešně pozitivních identifikací, tj křivých obvinění?
A jakou spolehlivost bude mít autonomní řízení. Mluvíme tady o období 2030+
Pokud tohle ČD projedou, tak to bude jejich konec v podobě, jaké je známe.
A vyroste tu někdo jiný.
Jako ruku na srdce, dokázali by to z vašeho pohledu pokrýt soukromníci?
Proč ne?
Mno personál ČD se nepropadne do země, nezmizí, aby si nástupce musel najít úplně nové lidi.
Počítejte, že velká část se do země právě propadne. Jak do důchodu, tak do jiných oborů.
Když soukromníci, to předem eliminujete DB, ÖBB, RENFE, a možná i LEO?
54 jednotek je málo už teď
A kolik byste si jich představoval, když značná část elefantů pokračuje i po roce 2029?
Středočeský kraj počítá s tím, že do kladenské trati (patrně s nějakým okolím), kde se doteď elektricky nehlo ani kolo, v první fázi přijde 22 kusů a ve druhé dalších 20 jednotek. Takže si od těch 54 nových EMU 400 odečtěte těhle 42, a pak ještě 16 jako náhradu za končící část elefantů. Vyjde úžasných MÍNUS 4 jednotek. Takže PID bude potřebovat ještě několik desítek jednotek navíc, a to zčásti v panterech, zčásti v EMU 400 s opce. Po 15 letech bude potřeba nahradit také těch 54 zatím přeživsích elefantů. Dál počítejme s tím, že se do Pražské metropolitní oblasti… Číst vice »
No, možná ne. 471 (společně s Panterama na Sp) mají zůstat směr Kolín, přes Nymburk i přes Poříčany (EMU400 na nějakých vložených spojích byly navrhnuté jen do Brodu) a taky mají 471 zůstat směr Benešov (+Pantery na Sp). Na Beroun a Kladno jsou navrženy jen EMU400 a směr Ústí n.L. Pantery.
Do nedávna bylo
54 elefantu a 5x syslograf
Bude
42 elefantu
54x emu 400
22x panter
+ opce na emu 400
A další opci ma i RJ ve smlouvě
Těch elefantu je aktuálně 71.
Ňáké jezdí v Ostravě.
jeden pujčený z ostravy a 16 mají posledních pár let před sebou
ELEFANTU 54* JSEM SE UPOČÍTAL
Pral bych to nekomu novemu treba OBB…
Raději ne…
ÖBB fakt nechcete. Denne využívam ich služby.
A špatný? Já jsem s nimi jel příměstským vlakem ve Vídni a absolutní rozdíl oproti Praze.
Napíšem to tak, že príchod na Wien Mitte podľa CP sa nepodaril ani raz za tých pár mesiacov, čo využívam REX7, lebo REX8 mi nejde. Najmenšie meškanie bolo 2 minúty (na príchod, neviem koľko mal na odchod). Bežné denné meškanie 10 minút. 15 minút nie je nič výnimočné. A kde ho naberieme? Stánim v tuneli pred stanicou. Občas sa k tomu pridá čakanie na oprotiidúcu súpravu, lebo trať je po letisko jednokoľajná. To tiež nepomôže. A už viackrát nás vyhodili v prdeloviciach, že súprava nestíha obrat, tak si máme počkať na ďalší vlak (ktorý meškal tiež, ale ten nás aspoň… Číst vice »
Zřejmě popisujete problém infrastruktury, ne dopravce.
ÖBB je vlastníkom infraštruktúry.
A tato jejich divize je nám úplně ukradená, když jde o tendr o dopravce pro PID.
Já taky a můžu si stěžovat
Proč? Já s nima jel mnohokrát i na příměstských spojích (především v okolí Linze a Innsbrucku) a nemůžu si stěžovat.
Ja mám skúsenosti s REX8 a REX7 vo Viedni a regióne. Nebudem to tu rozpisovať, to by bolo na dlho a nechcem drať klávesnicu. Keby som nebol lenivý šoférovať v tme, tak by som dochádzal autom. Počas lockdownu to bola autom paráda – prázdne cesty ako v nedeľu… Ale teraz je to znovu samá zápcha a navyše tma pri ceste do práce aj z práce.
Já jsem zase v několika diskuzích četl, že Žaponci jezdí na čas, tak proč ne třeba JR ?
Pokud by si přibrali i SŽ, jako součást balíčku…
A to by měli fírové (a vlastně všichni na dráze) po prdeli, kdyby měli dělat jako japonci. To bych jim fakt nepřál
Tak to jsem spíš přející. 😀
Tak to už se těším na 5 sedaček vedle sebe v expresu 🙂
Jsem příznivce větších soutěží, ale na 30 let?
Může mi prosím někdo vysvětlit, jako donutí ČD prodat 471, které podle mne nejsou vázané na dotaci jako zmiňované vlaky v Plzni? Je to jen úlitba ČD, které by pro ně neměly využití, nebo tam skutečně je nějaký relevantní důvod?
ČD je rády prodají, protože co jinak s nima?
Mno donutí… Můžou je nechat trčet na ONJ, kde budou zavazet a nemít z nich ani korunu.
Tak chcete je do toho nutit, nebo je to úlitba? Obojí jaksi těžko.
Realita je nejspíš uprostřed – nikdo je nebude muset nutit, bude to v takovém případě pro obě strany výhodné.
Ten prodej už je dávno v dodatku smlouvy.
Doufám že to dobře spočítají a budu mít na všechny tratě v jedné generaci všechny najednou. Jak na Beroun tak na Benešov tak na Ústí, Lysou a Kolín. Hlavně aby to nebyla taková ostuda jako teď a několik generací a několik verzí elefantů a každý v jiném stavu a v jiné barvě. Hlavně ta údržba, úklid a čištění je naprosto příšerná
Elefanty jsou sice často počmárané, ale nepřijdou mi „špinavé“. Naopak, úklid je na docela solidní úrovni, naposledy se mi sice záchod v jednom nelíbil, vše bylo pomalované, ale nedá se říct, že to nebylo čisté, co na tom umýt šlo, to údržba umyla.
I zvenku jsou méně myté, než by potřebovaly. Je to hlavně únikem oleje z pantografu – to výrobce nezvládl.
Samozřejmě to nemá na vlaky, co bývaly žluté.
Potřebuješ mít vše typizované?
Máš můj soucit 😔
Několik generací a verzí fakt nejsou důvod pro tragickou údržbu, úklid a čištění.
Pokud to bude spolehlivý, v rámci možností pohodlný a čistý, je mi úplně jedno, jestli to bude všechno stejná verze nebo ne.
Jen bych skromě poprosil, aby se různé verze mohly spolu spojovat.
To by bylo fajn. Někde jdou spojovat třeba i elektrická s dieselovou jednotkou, u Škodovky nejdou spojovat ani různé verze Panterů.
Na Ústí se nepočítá s patrama, tedy tam to určitě stejné nebude.
A zdá se mi škoda zahodit hromadu docela slušných elefantů jen proto, aby náhodou vlak na Benešov nevypadal jinak, než na Kolín