Praha dohání zpoždění s největším tendrem na nové vlaky. Soutěž na třicet let schválili radní
Ještě tento týden mají vypsání zakázky schválit středočeští radní a pražští zastupitelé.
Hlavní město Praha začalo dohánět zpoždění, které má v přípravě největší soutěže na české železnici. Se zhruba tříměsíčním zpožděním dnes pražští radní schválili plán vyhlásit společně se Středočeským krajem soutěž na provoz zejména elektrických vlaků v síti Pražské integrované dopravy na 30 let od roku 2029.
O schválení zakázky Radou hlavního města Prahy informovala agentura ČTK. Materiál nyní bude putovat ještě do Středočeského kraje ke schválení celé soutěže radou a současně do pražského zastupitelstva. Aktuální hodnota celého kontraktu je odhadnuta na 142 miliard korun.
Deník Zdopravy.cz opakovaně upozorňoval, že příprava soutěže na straně Prahy nabírá několikaměsíční skluz. Oba objednatele veřejné dopravy přitom tlačí čas: v roce 2029 vyprší stávající smlouva s Českými drahami. Pokud nechtějí být v nevýhodnější pozici toho, kdo musí jednat o prodloužení kvůli nezvládnuté soutěži, musí se tendr vypsat v příštích dnech a týdnech.
České dráhy zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky. Čeká se na Prahu
Již na jaře náměstek primátora Zdeněk Hřib sliboval, že ze strany Prahy bude materiál připraven v září.
Nové vlaky, smlouva na 30 let
Nová soutěž počítá se zajištěním provozu novými vlaky označovanými jako EMU 400 na 30 let. Půjde o nové velkokapacitní jednotky. Podle podmínek soutěže půjde o nejméně 54 jednotek s opcí na další. Jejich nasazení bude záviset i na tom, jak se podaří Správě železnic elektrizovat další úseky.
Hřib ohrožuje včasný nákup nových vlaků pro PID. Schvalování obří zakázky nabralo další zpoždění
Zpoždění na straně Prahy výrazně zhoršilo vztahy mezi městem a Středočeským krajem v této oblasti, stejně tak i mezi organizátory veřejné dopravy ROPID a IDSK.
Kromě EMU 400 se bude ve dvou dalších soutěžích vybírat dopravce i pro další jednotky. Půjde o současné jednotky CityElefant 471 a jednotky typu RegioPanter. Kraj počítá s modelem Plzeňského kraje, kdy v případě vítězství jiného dopravce než Českých drah dojde k odkupu jednotek a převodu na jiného dopravce. Stejným způsobem převzala část provozu v Plzeňském kraji Arriva. Obě tyto soutěže budou na smlouvu od roku 2029 do roku 2044. Smlouva s ČD už nyní obsahuje možnost jednotky CityElefant odkoupit, u RegioPanterů by jiný vítěz než ČD musel nabídnout svá vozidla.