Pražští zastupitelé odmítli celodenní zákaz vjezdu do vyhrazených pruhů pro MHD

Modřanská ulice v Praze, ilustrační foto. Pramen: RopidModřanská ulice v Praze, ilustrační foto. Pramen: Ropid

Jeden režim pro všechny zajistí zjednodušení a zpřehlednění, vysvětluje náměstek primátora novou úpravu.

(aktualizováno 22:26) Pražští zastupitelé odmítli zavedení celodenního zákazu vjezdu osobních aut do vyhrazených pruhů MHD. Podle většiny zastupitelů není důvod opatření zavádět mimo dopravní špičku. Dosud byl vjezd omezen pouze v konkrétních časech, což úřad na konci října změnil. Zastupitelé zároveň radním uložili, aby podali příslušnému magistrátnímu odboru podnět ke zrušení zákazu vjezdu, který má platit od příštího týdne. Proti zamýšlené změně se postavila většina 33 z 65 zastupitelů. V Praze je asi 40 kilometrů pruhů pro autobusy MHD, záchranáře, cyklisty a taxi.

Není důvod, proč by vyhrazené jízdní pruhy ve všední dny mimo špičku a o víkendech nemohli využívat řidiči individuální automobilové dopravy,“ řekl na dnešním jednání zastupitelů starosta Libuše Jiří Koubek (TOP 09).

Koubek vedení města rovněž vytkl, že změnu neprodiskutovalo se zastupiteli a ani nebyla projednána magistrátním výborem pro dopravu. „Je to problematika, která si zaslouží zevrubné projednání. Je to téma a radikální změna, která se dotkne všech Pražanů,“ řekl.

Záměr zakázat autům vjezd do pruhů celodenně obhajoval mimo jiné náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Podle něj většina pruhů v Praze funguje celodenně. Těch, které platí pouze v danou dobu, je podle něj asi jen třetina. Podle něj je rovněž přežilý současný systém, kdy různé městské části mají svůj vlastní režim.

Žádost na změnu podala úředníkům Technická správa komunikací (TSK) na základě požadavku dopravního podniku (DPP) a organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. „Žádost dala TSK na základě požadavku Ropidu a DPP, kteří to chtějí od roku 1995. Není to žádný výmysl, který vznikl teď,“ řekl Scheinherr.

Náměstek ředitele Ropid Martin Šubrt pak dodal, že čas, kdy trvá dopravní špička, se změnil a přesahuje časy na značkách, podle kterých pruhy fungují.

Zejména opoziční zastupitelé opatření vytýkali, že mimo jiné omezuje práva řidičů a zároveň je podle nich zbytečné. Proti celodennímu zákazu se postavili rovněž koaliční zastupitelé Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN). Předseda Spojených sil a europoslanec Jiří Pospíšil změnu označil za ideologickou. „Nechceme, aby byly prosazovány kroky, které jsou dělány v ideologii, že automobil je hřích. Hledáme kompromis a vyváženost a nechceme preferovat jednu skupinu,“ řekl.

Diskuse o pruzích se zúčastnila také veřejnost. Obyvatel a zastupitel Prahy 3 Mojmír Mikuláš (Trikolóra) ze Spolku Jedeme autem řekl, že je to opatření, kdy si 99 procent občanů řekne, „který blbec tohle vymyslel“. „Jsem přesvědčený o tom, že tímto opatřením tam auta budou trávit delší dobu a budou vypouštět více exhalací,“ řekl Mikuláš.

Rozhodnutí zastupitelů předcházela několikahodinová diskuse. V ní se vzájemně obviňovali mimo jiné jak z ideologičnosti, tak z neúměrné preferenci či šikany některého z druhů dopravy.

ČTK

(aktualizováno o definitivní rozhodnutí)

Tagy buspruh praha Top vyhrazené jízdní pruhy
126 komentářů